Tussen 1895 en 1905 schakelde de hele wereld, jawel, de hele wereld over van paard (of koe) en wagen op gemotoriseerd vervoer. Waarom? Het was beschikbaar en vervulde een behoefte. Zo ook met de smartphone tussen 2005 en 2015. Iedereen heeft nu toch zo’n ding?

https://lochem.vvd.nl/nieuws/31677/blog-226-transitieverleiding

En waarom? Niet omdat het goedkoper werd. De smartphone is vele malen duurder dan de vaste lijn aan de muur. En ook de trekker en de auto zijn met investeringen van vele duizenden euro’s vele malen duurder dan dierlijke trekkracht. Ook begin vorige eeuw. Wat is het dan dat de mens zonder twijfel toch besluit te veranderen? 

En belangrijker? Waarom zetten we die prikkel niet in bij de grote veranderingen in deze tijd. Mijn beeld is dat we die prikkel onvoldoende begrijpen. Terwijl het toch zo simpel is. Het gaat enkel en alleen om de verleiding. Inspelen op de emotie. De gouden cirkel! Het Apple-marketing effect. Het watis het resultaat, het hoede visie maar het waaromhet geheim. Mensen kopen pas wanneer ze aansluiten bij dat waarom! 

Voorbeeldje: de huidige energietransitie komt niet van de grond omdat de marketingcampagne wordt volgestopt met angst en dwang. Als we niet veranderen staat er straks 5 meter water in West Nederland. Je moet besparen op energie dus de kachel een graadje lager en een trui aan. Da’s geen verleiding. Da’s angst en appelleert precies verkeerd om. Het realiseert ongeloof, twijfel en weerstand. Kijk maar naar Trump. Zelfs zoveel dat hij de verkiezingen makkelijk wint. 

Maar hoe dan? Wat maakt ons mensen dan wel enthousiast voor de energietransitie? Nou, precies weer dat. De verleiding. Waarom stapt niemand uit de auto in de trein? Omdat het gemak 100 keer minder is maar vooral ook omdat het marketingbudget van de voltallige Europese auto industrie ongeveer één miljoen keer hoger is dan de reclames met Nick & Simon voor het dalurentarief… hoe leuk ook. 

Overheid. Verleid! Investeer in echte mobiliteit en echt duurzame energie. Rol het waterstoftanknetwerk uit. Loop voorop. Maar bovenal: appelleer op het ‘waarom’. En doe het positief! Yes! Dankzij jouw zonnepanelen mag jij de kachel weer op 21 zetten waardoor je vrouw in lingerie in plaats van dikke trui door de kamer loopt! Da’s pas warmte! Wedden dat iedereen dan zonnepanelen wil? Transitieverleiding! Dat werkt echt! D’ran!

Erik Haverkort, fractievoorzitter