Steeds meer mensen met een laag inkomen doen een beroep op de financiële regelingen van de gemeente. Zij vragen een individuele minimatoeslag of een bijdrage in de energiekosten aan. De doelgroep voor deze regelingen is moeilijk te bereiken en geld dat bestemd was voor deze doelgroep, bleef liggen. De gemeente heeft daarom maatregelen genomen om de informatie te verbeteren en de aanvraagprocedure makkelijker te maken. Bewoners kunnen de toeslag volledig digitaal aanvragen.

Nissewaard Lokaal is tevreden met deze ontwikkeling. De partij vindt het belangrijk dat minima worden geholpen en krijgen waar zij recht op hebben. Om die reden pleit Nissewaard Lokaal ook voor een budgetcoach. Met een budgetcoach kunnen nog meer mensen gebruik maken van de voorzieningen waar zij recht op hebben, verwacht Nissewaard Lokaal.

“De budgetcoach kan inwoners helpen bij het voorkomen van schulden en het op orde maken en houden van de persoonlijke administratie,” legt Tom den Daas, raadslid van Nissewaard Lokaal uit. “Daarnaast kan de budgetcoach wijzen op eventuele belastingvoordelen. Deze kan door korte lijnen binnen de gemeente tevens helpen bij het aanvragen van subsidies of voorzieningen die door de gemeente beschikbaar worden gesteld.”

Online aanvragen

Sinds 2017 kunnen bewoners de minimatoeslag thuis via internet aanvragen. Sinds dat jaar is het aantal aanvragen met 10% gestegen in 2017 en met 13% in 2018. Voor de meeste mensen is het digitaal aanvragen geen probleem. Wie dit niet zelfstandig kan, krijgt begeleiding van een klantmanager op het Plein Werk en Inkomen, of via vrijwilligersorganisatie Stimos. Stichting Welzijn Ouderen helpt bij het aanvragen van de bijdrage in de energiekosten.

Bewoners kunnen voor dit jaar de individuele minimatoeslag en de bijdrage in de energiekosten vanaf 1 maart aanvragen op www.nissewaard.nl/minima. Hier staan ook de andere minimaregelingen overzichtelijk bij elkaar. Aanvragen kan t/m 31 december 2019.