Uit de Raad

Donderdag 22-11-2018 werd een besluitvormende raadsvergaderingen gehouden. We noemen 2 behandelde punten:

Behandeling voorstel tot het nemen van een herstelbesluit voor het bestemmingsplan "Havengebied Kortgene"; Behandeling voorstel tot het beschikbaar stellen van een krediet ten behoeve van een Toekomstvisie en een Omgevingsvisie voor Noord-Beveland . Voorstel tot het nemen van een herstelbesluit voor het bestemmingsplan "Havengebied Kortgene"

In de raadsvergadering van 24 november 2016 is het bestemmingsplan “Havengebied Kortgene” vastgesteld. Daartegen is door enkele partijen beroep ingesteld. Na een tussen-uitspraak door de Raad van State op 11 juli 2018 heeft de gemeente Noord-Beveland de opdracht om het bestemmingsplan op enkele punten te herstellen zoals:                                 -   Een aanduiding voor een “maximaal aantal waterchalets”  toekennen met een maximum omvang aan een deel van de Landbouwhaven;                                                                             -   Een parkeerregeling nader te onderbouwen en zo nodig aanpassen. 

Met name D66 vindt de extra parkeerruimte in Stadspolder geen goede oplossing en verzoekt om parkeeruimte op aanvaardbare loopafstand. Tevens zegt D66 dat wijzigingen op deze manier aanbrengen niet past in deze procedurestap na het verzoek van de Raad van State. Wethouder A.G. van der Maas geeft aan dat hier om een plan gaat met een complexe situatie. Een gedeelde verantwoordelijkheid ligt bij 2 partijen (het bedrijf Delta Marina en de bewoners). Aan de voorzijde zijn er namelijk al, als compromis, afspraken tussen de 2 partijen gemaakt. Het bestemmingsplan kwam al eerder uitvoerig in de gemeenteraad aan de orde.

In feite ligt er nu verbetering ten opzichte van wat eerder in de raad is besproken. Hiermee zijn de belangen van zowel de bewoners als van het bedrijf geborgd. Wel wordt de omschrijving m.b.t. het parkeren in de Stadspolder nog kritischer geformuleerd, maar het moet per saldo voldoen aan de aanwijzing van de Raad van State. De andere fracties prijzen de transparante en open communicatie van de wethouder. Wel wordt aandacht gevraagd voor de mogelijke risico’s in de procedure om het voorliggende voorstel te volgen. Wethouder van der Maas noemt de ruimte die de Raad van State geeft om paar punten bij te stellen een ‘bestuurlijke lus’. Zowel het punt van D66 over het parkeren als het verkleinen van het bouwblok is gelijktijdig in de aanpassing opgenomen. We hebben het maximale aangepast in wat mogelijk is na de eerder gelopen procedure.

Alle fracties behalve D66 steunen het voorstel en zien geen nieuwe risico’s. Het herstelde bestemmingsplan is hiermee door de gemeenteraad vastgesteld en zal de Raad van State worden toegezonden.  

Beschikbaar stellen van een krediet ten behoeve van een Toekomstvisie en een Omgevingsvisie voor Noord-Beveland

Na de verkiezingen heeft de nieuwe gemeenteraad in een ‘Koersdocument 2018-2022’ aangegeven zich te hechten aan een integrale samenhangende brede visie op de toekomst van het eiland. Hierbij betrekken ze de burger bij het gemeentelijk beleid. Dit vormt de 'toekomstvisie'. Daarnaast staat de gemeente ook voor de taak om een omgevingsvisie op te stellen in het kader van de Omgevingswet die op 1 januari 2021 in werking zal treden. De gemeente moet één samenhangende ‘omgevingsvisie’ maken voor de leefomgeving. Deze visie komt in de plaats van onder meer structuurvisies, verkeers- en vervoerplannen en milieubeleidsplannen. Eerst was de burgemeester hier portefeuillehouder van, maar i.v.m. zijn vakantie en vertrek naar de gemeente Veldhoven, ligt deze verantwoordelijkheid nu bij wethouder A.G. van der Maas.

Er ligt één offertebedrag om beide visies in nauwe samenhang te realiseren. Om dubbelingen in beide visies te voorkomen en om efficiënt te werken worden deze samen in één traject ontwikkeld. Dus in een gekoppelde vorm van zo genoemde ‘zwaluwstaarten’. Op 8 november, in de informatieve vergadering, werden zorgen geuit over de gevolgde procedure in het licht van het huidige aanbestedingsbeleid.

CDA vraagt zich af waarom er een enkelvoudige offerte (aan één bedrijf) is aangevraagd terwijl de kosten van € 150.000,- veel hoger zijn dan de bovengrens van € 35.000,-  En verzoekt vervolgens de 2 samenwerkende bureaus een toelichting te komen geven op hun offerte. De VVD vraagt meer aandacht voor evaluatiemomenten en een transparante communicatie met inwoners, bedrijven en stakeholders op Noord-Beveland. De SGP ondersteunt de genoemde fasering en verzoekt om een duidelijke motivering voor de afwijking van het aanbestedingsbeleid. Voor de toekomst wordt bij een volgende keer vooraf meer duidelijkheid gevraagd en dit bijvoorbeeld expliciet te maken in een inkoopplan. Alle fracties  verzoeken een kostenreductie waar mogelijk; dus met de stofkam er doorheen. Waarbij zorgvuldigheid boven snelheid moet gaan.

In de raadsvergadering van 22 november hebben de 2 samenwerkende bureau een heldere toelichting op hun aanpak gegeven. Na bespreking van het aangepaste voorstel met de fracties is wethouder A.G. van der Maas blij dat dit voorstel nu wel omarmd wordt. Er is nu met eigen deskundigen een goede motivering geformuleerd waarom afgeweken is van het aanbestedingsbeleid en die voldoet aan de voorwaarden. Ook het offertebedrag werd gereduceerd tot € 122.500,- waarbij de gewenste afstemming in de dorpen en een heldere communicatie gegarandeerd wordt. Doordat de 2 bureau nauw met elkaar, met de gemeente en alle betrokkenen samenwerken. De beleidswaardegenerator pakt de gemeente zelf op. Een regelmatige terugkoppeling naar de gemeenteraad zal gebeuren evenals steeds een goede aanvulling op de documenten. Na de toelichting door wethouder A.G. van der Maas hebben alle fracties vertrouwen in de aanpak en geven steun aan het beschikbaar stellen van het krediet en het starten de uitvoering.