INLEIDING

Op 25 september 2017 presenteerde u het rapport Sluitende aanpak jongeren. De fracties werden geïnformeerd over de plannen die u heeft met betrekking tot dit rapport.

De fractie van ONS heeft behoefte aan wat aanvullende informatie.

Het begint al met de arbeidsmarkt analyse en de interpretatie hiervan.. obv de arbeidsmarkt analyse kom je op 17% van de jongeren, dus 1000 van de 5891 mensen die met op school zitten en niet aan het werk zijn.  In het rapport wordt er op groepen ingegaan van minimaal 181 en maximaal 226 personen, dat is dus nog geen kwart. Waar zijn de anderen?

De bekende weg wordt uit de discussie weggepoetst. De gevallen die ik ken zijn beperkt geschoold,  hebben los-vast baantjes en als ze 21 worden zijn ze te duur en worden ze vervangen door nieuwe 16 jarigen. Al hetgeen er vroeger de landbouw in ging is daarnaast inmiddels vervangen door flexibele Polen en andere MOE landers. Heeft dit een reden?

De ONS fractie mist de onderlinge samenhang in de groepen. Vergeet ook niet dat er een groep is die deelneemt in het re-integratie programma (zie rapport monitor re-integratie) waarbij de resultaten onduidelijk zijn. Waarom wordt dit niet samen opgepakt en worden de niet schoolverlaters hier niet in meegenomen??

Is de splitsing tussen de Werkcorporatie en de Gemeente een gewenste splitsing, indien ja, waarom?

Wat is het concrete effect van het toevoegen van zoveel geld aan de zijde van de gemeente? Welke concrete resultaten worden er verwacht en zijn deze resultaten de investering waard?

Namens de ONS fractie

Martin Mulder

Berthoo Lammers NLEIDING

Op 25 september 2017 presenteerde u het rapport Sluitende aanpak jongeren. De fracties werden geïnformeerd over de plannen die u heeft met betrekking tot dit rapport.

De fractie van ONS heeft behoefte aan wat aanvullende informatie.

Het begint al met de arbeidsmarkt analyse en de interpretatie hiervan.. obv de arbeidsmarkt analyse kom je op 17% van de jongeren, dus 1000 van de 5891 mensen die met op school zitten en niet aan het werk zijn.  In het rapport wordt er op groepen ingegaan van minimaal 181 en maximaal 226 personen, dat is dus nog geen kwart. Waar zijn de anderen?

De bekende weg wordt uit de discussie weggepoetst. De gevallen die ik ken zijn beperkt geschoold,  hebben los-vast baantjes en als ze 21 worden zijn ze te duur en worden ze vervangen door nieuwe 16 jarigen. Al hetgeen er vroeger de landbouw in ging is daarnaast inmiddels vervangen door flexibele Polen en andere MOE landers. Heeft dit een reden?

De ONS fractie mist de onderlinge samenhang in de groepen. Vergeet ook niet dat er een groep is die deelneemt in het re-integratie programma (zie rapport monitor re-integratie) waarbij de resultaten onduidelijk zijn. Waarom wordt dit niet samen opgepakt en worden de niet schoolverlaters hier niet in meegenomen??

Is de splitsing tussen de Werkcorporatie en de Gemeente een gewenste splitsing, indien ja, waarom?

Wat is het concrete effect van het toevoegen van zoveel geld aan de zijde van de gemeente? Welke concrete resultaten worden er verwacht en zijn deze resultaten de investering waard?

Namens de ONS fractie

Berthoo Lammers