Column van fractievoorzitter Harm Jan Polinder in de Nunspeet huis aan huis van 22 juni 2021. 

Doorgaans zijn de leden van ons Koningshuis geen trendsetters. De enkele keer dat ze dat wel zijn, betreft het vaak een uiterlijk kenmerk, zoals de PTT-postzak die Koningin Maxima droeg of het baardje van Zijne Majesteit. Maar tijdens zijn eerste troonrede in 2013 introduceerde onze Koning een woord dat nadien heel wat keren is gevallen: de participatiesamenleving. De term bleek toepasbaar in allerlei situaties. Met deze benaming verbloemde de regering regelrechte bezuinigingen.

Kabinetten joegen jarenlang iedereen de arbeidsmarkt op met de mededeling: wij zorgen wel voor de achterblijvers die hulp nodig hebben. Maar dat bleek onbetaalbaar. De zorg barstte uit z’n voegen. Een oplossing  vond de overheid in de participatiesamenleving. Goed bedacht, maar in de praktijk betekende het dat mensen vaker voor zichzelf moesten zorgen.   

Ook in de gemeentelijke politiek klinkt de roep om participatie steeds luider. Bij elk plan komt de vraag voorbij: hoe hebben inwoners geparticipeerd? Lang niet alle burgers zitten erop te wachten. Ze rekenen op hun ‘volksvertegenwoordigers’. Terecht.  Ze mogen erop vertrouwen dat wij het publieke belang  dienen. Toch komt steeds vaker de behoefte naar voren om onze inwoners actiever te betrekken.

Daar is niets mis mee. Op voorstel van onze fractie zal een inwonerklankbordgroep de inrichting van ’t Hul-Noord begeleiden. Participatie vraagt wel om een duidelijke strategie. Wat mogen partijen van elkaar verwachten? Het is niet de bedoeling dat deelnemers na  een participatietraject ontgoocheld achterblijven. Daarover maak je vooraf goede afspraken met elkaar. Gemeente en inwoners hebben verschillende belangen. Zoals ze ook onderscheiden verantwoordelijkheden hebben. Maar als we naar elkaar luisteren, zullen we elkaar versterken.     

Dus die participatiesamenleving. Het was een mooie term van onze Koning, ingefluisterd door het kabinet. Ik heb niet de indruk dat de landelijke politiek zoveel méér naar de inwoners is gaan luisteren, sindsdien. En hoe u dat lokaal vergaat, mag u zelf invullen … Maar weet wel: wij doen ons best. En we staan open voor verbetering! Het iedereen naar de zin maken, dat lukt niet. Maar we willen naar u luisteren … U weet ons te vinden!