Burap en Begroting 2024 Samenwerken aan een vitale gemeente.

Uitgesproken bij de besluitvormende raadsvergadering 31-10-2023

Door Els Claassen fractie Dorpsvisie

Zoals afgesproken zal ik de Burap en de begroting in een betoog behandelen.

Over de Bestuurs Rapportage. De oorspronkelijke behandeling van de Burap stond een week voor de g gepland. De Burap in mijn opinie toch bedoeld als tussentijds sturingsinstrument, dient op deze manier geen enkel doel. We horen als verklaring voor deze achterstand dat we het moeten doen met gebrekkige financiële systemen waarbij nog veel handmatig werk is vereist. Het proces van de jaarrekening liep lang door etc. Maar ondertussen is er ook de ambitie bij het college om nu twee momenten in het jaar te organiseren om de begroting bij te stellen. Speelt hier dan toch weer de neiging om een te grote broek aan te trekken? Kunnen we wellicht eerst zorgen dat het proces Burap 1x per jaar goed en georganiseerd kan gaan lopen? Graag uitleg hierbij.

Want, Het is niet goed, het moet beter.

En inhoudelijk; Een groen vakje bij de vraag of en hoe de Beuk van start kan gaan op 1 augustus 2024

Omdat dit vakje groen is kan de poho de uitkomst van het onderzoek nu dan met ons delen? En hiermee verdere onrust en onduidelijkheid wegnemen bij de betrokken partijen.

Bij het tot stand komen van de begroting was evenzeer sprake van een moeizaam proces waarbij uiteraard ook de gebrekkige systemen een rol spelen. En dat hebben we gemerkt. Met name naar aanleiding van technische vragen van de diverse fracties blijken er talloze  foutjes en onzorgvuldigheden in het document te zitten. Er volgen diverse extra documenten, overzichten en een addendum. Dit is zelfs voor ervaren raadslid toch geen doen voorzitter. We merken hierdoor dat het college niet voldoende in staat is dit begrotingsproces goed te sturen en organiseren en dat baart zorgen. En ik snap dat een begroting waar een slordige 58 miljoen omgaat niet gemakkelijk te organiseren is maar er bekruipt mij ook het gevoel dat dit jaar op jaar moeizamer verloopt.

Kortom het is niet goed het moet beter.

De begroting is sowieso een ingewikkeld huishoudboekje en het blijft allemaal op een hoog abstract nivo. We doen een forse greep uit de reserves maar dit kunnen we zien als een investering in de toekomst.

Maar ook weer forse kosten op gebied van personeel en inhuur waarbij het toch niet lukt om de zaken gewoon goed te regelen. Het is niet goed, het moet beter.

Programma 1 sociale leefomgeving

-Hoe anticipeert gemeente Oirschot op de hervormingsagenda jeugd? En kan gemeente Oirschot reageren om de vragen om verhoging van het basistarief zoals diverse zorgaanbieders verzoeken?

-Bij kunst en cultuurbeleid. Zijn er nog ontwikkelingen te melden voor een nieuw Kruijsenhuis? Of blijft er veel in depot en versnipperde tentoongesteld werk op diverse locaties?

– Samen met de fractie’s D’66 en Sociaal Progressief Oirschot dienen we een motie in om de indexering van subsidiebeleid mee te nemen in het nieuwe subsidiebeleid wat we in januari op de agenda hebben staan. Deze motie beoogd dat onze verenigingen en initiatieven in de pas kunnen blijven lopen en hun doelen kunnen blijven uitvoeren.

Programma 2 Ondernemen.

Behoud van levendigheid centrum Oirschot, in 2024 wordt gestart met uitvoering centrumvisie. Heel goed maar evenzeer belangrijk blijft de levendigheid in de andere dorpskernen. Eerder kregen we van poho al toezegging dat de kermis in Middelbeers een upgrade zal krijgen, daar kijken we naar uit. En in de diverse dorpskernen blijft het ook belangrijk om onze ondernemers te faciliteren waar mogelijk en ruimte te bieden voor ontwikkeling op de bedrijventerreinen in samenhang met de regionale samenwerking. Om het ondernemen binnen onze florerende regio mogelijk te blijven maken dienen we samen met de fracties D’66 en Sociaal Progressief Oirschot de motie netcongestie in. Met deze motie sturen we aan op een heroverweging van een eerder genomen besluit.

Programma 3 Ruimtelijke leefomgeving

Bezig blijven met bouwen van woningen, inbreiding waar dat mogelijk is. Zoveel als mogelijk zachte bouwplannen hard maken. Woningbouw in samenhang met VAB’s als wonen op het erf of denken aan hofjes. Daarnaast zijn we blij met een nieuw CPO project. Een doorn in het oog blijft voor Dorpsvisie wel dat het ontbreekt aan actuele cijfers van de diverse doelgroepen, omdat hiermee het sturingselement ontbreekt.

En ja, verder met komtraverse N395, zeker nu de verbreding A58 nog veel langer op zich laat wachten. De voortdurende files op A58 zorgen voor veel problemen op diverse gebieden. Sluipverkeer door de dorpskernen is daar een van. Hoe mooi zou het zijn als dit kan worden opgelost met een randweg om de Beerzen heen.

Programma 4 Beheer openbare ruimte.

Verkeersveiligheid heeft prioriteit. Wat Dorpsvisie betreft hoort hierbij toch ook een goede verlichting van de fietspaden. De fietser moet zich veilig kunnen voelen. Verlichting van veel gebruikte verbindings fietspaden tussen kernen moet wat ons betreft gewoon op orde zijn en misschien moet er hierbij gedacht worden aan ledverlichting die reageert op beweging zodat we ons ’s avonds buiten ook allemaal veilig kunnen voelen.

Als uitdaging zien we ook nog in het integrale verkeersplan de afwikkeling van fietsers en voetgangers bij weg Moorland (opgaande weg naar de Kempenweg). Hiermee moeten we niet wachten tot de bouwplannen van de Kemmer gereed zijn. Misschien is er een combinatie te maken met de nieuwe rotonde Lidl. Hier komen wellicht nog verder over spreken als we opiniëren over het participatietraject wat aldaar loopt.

Programma 5 Bestuur en dienstverlening.

Verdere verkenning van de samenwerking met gemeente Best en de zaken binnen Oirschot op orde krijgen. Dit geldt uiteraard voor een goede, directe dienstverlening aan onze inwoners maar ook de financiële cyclus op orde.

Digitale duidelijkheid voor onze inwoners, een overzichtelijke website waar men gemakkelijk en in begrijpelijke taal haar weg kan vinden. Fractie VVD heeft hiervoor een motie voorbereid die we mee indienen.

Maar ook verdere duidelijkheid voor ons werk als gemeenteraad;   Een burap als middel om tussentijds bij te stellen en niet een week voor de begroting.

Het is nog niet goed het moet beter.

Aan het college ook nog de vraag, in het verkennen van de samenwerking met Best, hoe verlopen de gesprekken met inwoners en ondernemers op dit thema? En wanneer kunnen we het plan van aanpak verwachten? Omdat we nog niet over dit plan beschikken lijkt de genoemde streefdatum zomaar uit de lucht gegrepen en prematuur. Want uiteraard blijft een zorgvuldige aanpak met daarin keuzemomenten van het grootste belang.

Want Dorpsvisie denkt dat het beter kan en moet.

Tot zover.