Uit het clientervaringsonderzoek Wmo 2018 voor de gemeente Oldenzaal blijkt dat op 6 van de 10 onderdelen de clienttevredenheid in Oldenzaal is gedaald. GroenLinks maakt zich hier ernstige zorgen over omdat het belangrijk is dat onze inwoners zo lang en zelfstandig mogelijk kunnen leven en deel kunnen nemen aan de maatschappij. “Tevredenheid van cliënten over dienstverlening en de zorg die zij ontvangen moet wat ons betreft verbeterd worden” aldus raadslid Manouska Molema van GroenLinks.

 

Het afgelopen jaar is de tevredenheid afgenomen over de toegankelijkheid van de voorzieningen, de snelheid van de gemeentelijke dienstverlening en het effect van de ondersteuning. Het gaat om thema’s zoals: Weten waar je moet zijn om een voorziening aan te vragen, dat de voorziening draagt bij aan beter kunnen wat je wilt, dat men zich beter kan redden met de voorziening, en dat de ondersteuning leidt tot een betere kwaliteit van leven.

Daarnaast valt op dat maar 1/3 van de cliënten weet dat er onafhankelijke clientondersteuning beschikbaar is. “GroenLinks vindt dit een zorgelijke ontwikkeling, want iedereen zou moeten weten dat je gebruik kunt maken van onafhankelijke clientondersteuning”, stelt Molema.

GroenLinks maakt zich zorgen over deze ontwikkeling en vraagt daarom extra aandacht voor de kwaliteit van zorg en de snelheid van de gemeente bij het aanvragen van zorg. Hiertoe heeft zij schriftelijke vragen gesteld aan het college.