Samen met de VVD en D66 hebben we maandagavond 23 juni 2014 de huidige verantwoordelijke wethouder Bekke, aan de tand gevoeld over de gang van zaken rond de besluitvorming die heeft geleid tot het afbreken van de rotonde en het investeren in een nieuw aan te leggen kruising met verkeerslichten. In de ogen van de complete “Paarse” oppositie een zinloze, een premature en overbodige investering.Het heft geresulteerd in een door de oppositie ingediende en ondersteunde motie van treurnis. Alle coalitiepartijen namen afstand van deze motie en ondersteunen zonder voorbehoud het college. Zij zijn het dus eens met een verkwisting van in totaal € 1.500.000, geld wat we beter op een andere wijze hadden kunnen gebruiken.De tekst van de bijdrage spreekt voor zich.Vervanging turborotonde Raad 23 juni 2014Complimenten voor de portefeuillehouder en het college. Met gewiekst politiek spel met de Regio, heeft u het voor elkaar gekregen dat uiteindelijk de Provincie zich genoodzaakt voelt om heel veel geld in de vervanging van één van de twee turborotondes te stoppen. De provincie die in eerste instantie geen enkele trek in deze investering had. Immers nog maar iets meer dan tien jaar geleden heeft zij de turborotonde gefinancierd. De rotonde functioneert  prima en gold bij oplevering als een schoolvoorbeeld als het gaat om doorstroming. Oldenzaal was klaar voor de toekomst.Hoe anders kan het lopen.Het college van de gemeente Oldenzaal denkt hier echter anders over. Reeds in 2008, op  het economische hoogtepunt, waarbij werd uitgegaan van verdere groei en een spoedige realisatie en volbouwen van het aangrenzende industrieterrein Jufferbeek Zuid, kwam men tot de conclusie dat met de te verwachten groei de turborotonde het verkeer niet meer op een verantwoorde wijze kon verwerken. Dit alles onderbouwd met een rapport van onderzoeksbureau Witteveen en Bos. Dat in de praktijk van 2014 waar te nemen is dat deze aannames ver achterblijven bij de werkelijkheid en dat de rotonde nog prima functioneert weerhoudt dit college er niet van om haar plannen door te zetten. Mijn fractie is van mening dat enkele minuten wachten, tijdens de avondspits, vanuit de Hazewinkelweg, om de rotonde op te kunnen rijden niet impliceert dat de rotonde niet voldoet. De rotonde moet volgens haar worden vervangen door een kruising met verkeerslichten. Totale kosten voor de belastingbetaler, ongeveer 1,5 miljoen euro. Te verdelen over de provincie, de regio en de gemeente Oldenzaal.Dat de regio en de provincie van mening zijn dat zij hierin zoveel belastinggeld moeten investeren is hun zaak. Als gemeenteraad van Oldenzaal hebben wij onze verantwoordelijkheid. Een goed functionerende rotonde afbreken en vervangen door een kruising met verkeerslichten vindt mijn fractie, op dit moment en met deze onderbouwing, onbehoorlijk. Wij dienen verantwoord om te gaan met onze gelden, maar € 261.000 is nogal wat. Mensen gaan voor stenen, weten we het nog? Er komen nog heel veel moeilijke en pijnlijke keuzes op ons af. We kunnen het geld, op dit moment, wel anders gebruiken.Natuurlijk heeft de rotonde haar knelpunt. Met name in de avondspits duurt het enkele minuten om de rotonde op te kunnen rijden. Maar mijn fractie betwijfelt het ten zeerste dat dit de investering van de gemeente Oldenzaal rechtvardigd.Dan nog de besluitvorming. Over communicatie gesproken. Volgens de portefeuillehouder is de raad voldoende ingelicht. Het stond immers in de perspectiefnota en in de begroting was de kapitaallast reeds opgenomen. Jazeker wethouder, uw college heeft gevraagd om een budget en dit budget is feitelijk beschikbaar gesteld bij goedkeuring van de begroting. Maar dat wil niet zeggen dat we het ook instemmen met het plan. Normaal gesproken komt u vervolgens met een uitgewerkt plan en kan de Raad besluiten of het budget hiervoor ingezet mag worden. Deze hele stap is overgeslagen. Uw voorganger, de heer Rorink, heeft beloofd dat de raad nog gelegenheid zou krijgen hier wat van te vinden. Dit blijkt nu een loze belofte. Zelfs een raadsinfobrief, om de Raad op vlieghoogte te brengen, is achterwege gebleven. U probeert de raad voor een voldongen feit te stellen. Jazeker bij het bezoek van een aantal nieuwe raadsleden werd gewag gemaakt van de uitvoeringsplannen. Dit was informeel en er waren slechts een beperkt aantal raadsleden aanwezig.Enkel door eigen waarneming, hebben we kunnen zien dat met de afbraak van de rotonde  is begonnen. Bij navraag in bleek dat dit gebeurt is, nog voordat de definitieve aanbesteding was getekend. De vrijkomende materialen hebben, zoals we uit de krant hebben kunnen vernemen, reeds een nieuwe bestemming gekregen.Het is dat de gemeente Oldenzaal al zo voortvarend te werk is gegaan anders hadden we het helemaal niet officieel geweten. Nu bent u, gedwongen door een deel van de raad, hier vanavond bijeen om toch nog over deze, in onze ogen nodeloze en in ieder geval te premature, investering te praten.Het is maar de vraag of de verkeersdruk de komende jaren zulke proporties aanneemt zoals geprognotiseerd. Als het al gaat groeien, dan zal het tempo veel lager liggen dan aangenomen. Het grote knelpunt zal dan veel later dan het jaar 2020 komen te liggen. De rotonde handhaven en de verkeersdruk in de spits regelen met een verkeerslichten installatie, op meerdere plaatsen in Nederland wordt dit systeem reeds toegepast, zou een goedkopere en goed alternatief zijn.Dit alles had u beter met de raad kunnen bespreken. Wellicht had u ons kunnen overtuigen van de nut en noodzaak van uw besluit tot totale vervanging.Nu komt u, ook in de pers, niet verder dan dat de Provincie en de Regio grote medefinanciers zijn. Maar dit zijn, zoals eerder al aangegeven, allemaal belastinggelden. De investering die nu wordt doorgevoerd komt te vroeg. Een toerit dosering op de rotonde is veel goedkoper en eenvoudiger te vervangen. Mocht het in de toekomst veel drukker worden dan voldoet mogelijk de nu door u gewenste oplossing niet meer en zal zeker de Provincie niet happig zijn om wederom te investeren.Mijn fractie blijft met de volgende vragen zitten en vraagt u daarom om een duidelijk antwoord.#  Waarom is de raad niet eerder formeel op de hoogte gebracht over de wijze waarop de     verkeerssituatie N342 – Hazewinkelweg aangepast zou worden?#  Deelt het college de mening dat deze communicatie beter had gemoeten?#  Waarom heeft de raad niet tijdig de gelegenheid gehad om input te leveren aangaande de wenselijkheid van een aanpassing en de eventuele oplossingsrichting hierbij?