De nieuwe goederenspoorlijn van de Rotterdamse haven naar (Zuid)Duitsland, de Betuwelijn, is niet zo nieuw meer maar er moet nog steeds gekozen worden hoe je de aansluiting naar Noord- en Oost-Europa vorm geeft. Die aansluiting is nodig om meer goederen over het spoor te vervoeren maar ook om in de Randstad ruimte op het spoor voor meer reizigersvervoer vrij te spelen. Er zijn vier varianten mogelijk waarvan er drie Overijssel raken en waar de Overijsselse (en Gelderse) politiek iets mee moet:

 

Vanaf de bestaande Betuwelijn via Arnhem naar Zutphen en dan via het -uit te bouwen- lijntje langs het Twentekanaal naar Hengelo en verder Idem maar dan na Zutphen naar Deventer, vlak voor station keren (“kopmaken”) en dan via de bestaande lijn via Almelo naar Hengelo en verder De Betuwelijn doortrekken langs de N18 naar Twente, een nieuwe lijn dus Onder Arnhem naar het zuiden en onder de Achterhoek door naar Duitsland.

 

Even afpellen: die laatste is een beetje flauw, een lijn op een kaart is snel gezet maar geen Duitser peinst erover. De één na laatste lijkt me ongelooflijk duur en zal een muur van weerstand oproepen. De eerste twee lijken beide mogelijk, met hun eigen voor- en nadelen. Er start een uitgebreid onderzoek waar dure adviesbureaus op binnenlopen, maar dat het tussen deze twee zal gaan is nu al wel te voorspellen. Hoe ga je hier politiek mee om?

 

“Hoog-over”, namelijk “meer goederen over het spoor” zal men het snel eens zijn. Die eensgezindheid sneuvelt natuurlijk zodra het over een tracé gaat. Ik zie drie politieke lijnen:

 

Afspreken dat we het “hoog-over” principe steunen maar van mening mogen verschillen over het tracé Goed afstemmen met onze Gelderse partijgenoten Eisen dat welke variant het ook wordt deze ook buiten de Randstad het reizigersvervoer moet verbeteren en/of het net robuuster maken Eisen dat waar bestaande tracés worden gebruikt alles uit de kast wordt gehaald om overlast (trillingen, geluid) te beperken

 

Wat de beslissing ook wordt, rechte ruggen en het verdedigen van impopulaire beslissingen zal nodig zijn.