D66 Renkum volgt al jaren nauwlettend de ontwikkelingen rond de uitbreiding van Lelystad Airport. Mocht die uitbreiding daadwerkelijk aan de orde zijn, dan moet er volgens ons een zorgvuldig afgewogen beslissing worden genomen in samenspraak met omwonenden en op basis van alle relevante informatie. Het recht op vergoeding van schade verjaart in het geval van Lelystad Airport echter al op 1 april 2020. Wij wijzen de inwoners van onze gemeente daarom op het feit dat zij vóór 1 april 2020 een stuitingsbrief moeten indienen als zij vrezen voor een mogelijke waardevermindering van hun woning door de voorgenomen uitbreiding van Lelystad Airport.

Laagvliegroutes onacceptabel

Op dit moment is D66 Renkum van mening dat de onderzoeken met de aanbevelingen over de vliegroutes onzorgvuldig zijn uitgevoerd. De feiten moeten voor ons volledig en duidelijk op tafel komen, voordat er verder beslist wordt over de uitbreiding van Lelystad Airport. Ook moet eerst het luchtruim opnieuw worden ingedeeld voordat Lelystad Airport überhaupt open kan gaan. D66 Renkum is bezorgd over de overlast van geluid en fijnstof, maar wij vinden vooral ook de manier waarop de laagvliegroutes zijn vastgesteld onacceptabel. De wijze waarop die routes nu over de gemeente Renkum gaan lopen is verkeerd. Dit zullen wij voortdurend kritisch blijven benoemen. Mocht de uitbreiding van Lelystad Airport ooit daadwerkelijk gaan plaatsvinden, dan dient elke vorm van hinder die daardoor wordt veroorzaakt voor de inwoners van de gemeente Renkum tot een minimum beperkt te zijn.

Waardedaling woningen

Achttien actiegroepen van bezorgde burgers uit heel Nederland hebben zich verenigd in SATL (Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen) in hun strijd tegen de voorgenomen laagvliegroutes van en naar Lelystad Airport. Op de website van SATL is te lezen dat op 1 april 2015 het Luchthavenbesluit Lelystad in werking is getreden. Op grond van de Wet luchtvaart (Wlv) kan iedere belanghebbende verzoeken om een vergoeding van de schade. Daaronder valt ook waardevermindering van een woonhuis als gevolg van het Luchthavenbesluit Lelystad. Het recht op vergoeding van schade verjaart echter na vijf jaar. In het geval van Lelystad Airport is dit dus op 1 april 2020. Als de veroorzaker niet binnen vijf jaar aansprakelijk is gesteld, lopen woningbezitters het risico op verjaring en kunnen zij een mogelijke aanspraak op schade kwijtraken. Als Lelystad Airport uiteindelijk toch wordt geopend en een huiseigenaar blijkt hier schade door te ondervinden door bijvoorbeeld een waardevermindering van de woning, dan kan schade alléén geclaimd worden als het recht op aanspraak niet is verjaard.

Op de site van SATL staat ook dat uit een risicoanalyse van bureau ‘Langhout en Wiarda’ (expert bestuursschade en omgevingsrecht) blijkt dat er alleen al in Flevoland, Gelderland en Overijssel ruim 9.000 woningen zijn die in waarde zullen dalen als Lelystad Airport daadwerkelijk geopend wordt. Die waardedaling kan oplopen tot 10% van de woningwaarde, afhankelijk van de toename van het aantal decibels. Voor een huis in Gelderland van gemiddeld €313.500 is de te verwachten waardedaling tussen de €9.405 en €31.350.

Stuitingsbrief

D66 Renkum wijst de inwoners van de gemeente Renkum gezien het bovenstaande op de mogelijkheid om voor 1 april 2020 een stuitingsbrief in te dienen. Deze stuitingsbrief moet tijdig worden ingediend door iedereen die verwacht dat er een waardevermindering van de woning zal plaatsvinden door de uitbreiding van Lelystad Airport. Zo wordt het indienen en eventueel uitvangen van een schadeclaim in de toekomst veiliggesteld als er sprake mocht zijn van waardevermindering van de woning. De stuitingsbrief is hier te downloaden of via de website van SALT-Lelystad.