De inbreng van onze fractievoorzitter Gert van Beek in 1e termijn tijdens de raadsvergadering d.d. 17-01-2017, aangaande het Dorpshart en het gemeentehuis: Voorzitter, Onze bevolking is zeer betrokken bij de onderwerpen Dorpshart en gemeentehuis, dat is zeker. Veel gesprekken gingen er over de afgelopen weken in het dorp en ook via een pamflet uitten mensen hun zorg. Burgers hebben zowel in de commissievergadering als vanavond gebruik gemaakt van hun recht om in te spreken. Ook tijdens de Nieuwjaarsmarkt maakten velen van de mogelijkheid gebruik om de schetsen te bekijken en met de ontwikkelaar van gedachten te wisselen. Wij zijn blij met deze grote betrokkenheid. Laten we proberen met respect voor elkaars meningen tot een oplossing te komen. Tegelijkertijd horen we vanuit de bevolking dat men het proces om tot besluitvorming te komen erg snel vindt gaan. Is het een idee om, afhankelijk van de beslissing die vanavond wordt genomen, op korte termijn een informatieavond te houden waarop de plannen in meer detail besproken kunnen worden? “Afronding Dorpshart” is de titel boven dit agendapunt. Het zou mooi zijn als we inderdaad tot een afronding kunnen komen. In 2005 zijn de eerste schetsen voor een winkelcentrum aan de bevolking gepresenteerd; de naam Dorpshart werd pas later gebruikt. In 2012 is het bestemmingsplan vastgesteld en in 2015 vestigden de eerste winkels zich. In dat jaar waren er plannen om in bouwdeel 2 het Eerste Lijns Gezondheids Centrum te vestigen. Onze partij heeft er toen met VVD en CU op aangestuurd om het ELGC toch in bouwdeel 5 te laten en ondernemers de kans te geven om met plannen voor bouwdeel 2 te komen. Een jaar later bleken er geen plannen te zijn. Toen is aan het college de opdracht gegeven te kijken naar een alternatieve invulling. Als CDA-fractie hebben we daaraan de volgende voorwaarden gesteld:• Ten eerste: In bouwdeel 2 mogen winkels, horeca en/of een maatschappelijke functie komen;• Ten tweede: De invulling moet de levendigheid op het Dorpsplein bevorderen. Nu dient zich het voorliggende plan aan. Namelijk de vestiging van een nieuw gemeentehuis, een bibliotheek en horeca in bouwdeel 2 met appartementen daarboven. Wat onze fractie betreft voldoet dit plan aan de kaders die we een klein jaar geleden gesteld hebben. Er komt een combinatie van maatschappelijke functies en horeca. We verwachten dat de aanloop van mensen naar gemeentehuis, bibliotheek en horeca de levendigheid inderdaad zal bevorderen. Er komt meer ‘reuring’ op het plein wat ook de reeds gevestigde detailhandel ten goede zal komen. En architectonisch wordt het Dorpshart afgemaakt, min of meer zoals ontworpen. Alleen bouwdeel 3 zal dan achterwege blijven. Wel vragen we de ontwikkelaar om bouwdeel 2 aan te laten sluiten op de architectuur van de andere bouwdelen. Het zal moeten passen binnen het bestaande beeldkwaliteitsplan. In het eerder genoemde pamflet wordt gesproken over het verlies van het sfeervolle plein. We zijn blij te constateren dat het plein nu reeds als sfeervol wordt beschouwd! Wij denken dat het plein juist levendiger en knusser kan worden nu het omzoomd zal worden door meer bebouwing en er meer locaties aan gevestigd zijn waar mensen in- en uitlopen. Ook bestaat volgens het pamflet de vrees dat de winkelruimten weggestopt zullen worden achter een doods blok van 4 woonlagen. Dat doodse bestrijden we, ik heb aangegeven dat wij denken dat deze extra functies juist voor levendigheid in het Dorpshart gaan zorgen. We willen wel het college vragen om ook in de nieuwe situatie via duidelijke uitingen (vlaggen, borden) aan te geven dat daar ons Dorpshart is gevestigd met winkels, zorg, gemeentehuis en bibliotheek. Bovendien zal het gebouw nou ook weer niet zo massaal zijn dat je komend vanuit de richting Scherpenzeel niets van de winkels kunt zien. Maakt het CDA zich dan helemaal geen zorgen over deze ontwikkeling? Jawel, en die zijn met name gericht op de beschikbare parkeergelegenheid. Er is een zgn. parkeerbalans bij de stukken gevoegd. In de parkeerbalans is aangegeven wat de parkeernormen voor winkels, detailhandel, gemeentehuis etc. zijn. Er is ook een inschatting gemaakt van het percentage bezetting dat op verschillende momenten in de week wordt verwacht. Het gemeentehuis verwacht doordeweeks overdag 100% bezetting, de detailhandel juist op zaterdag. Wat het CDA betreft moeten de winkels in het Dorpshart, waar het tenslotte allemaal om begonnen was, absoluut niet te lijden krijgen van parkeerbehoefte van andere functies binnen het Dorpshart. Daarom is het CDA blij met de toezegging van de wethouder dat de parkeerplaatsen tussen Dorpsstraat en Vendelier toegevoegd gaan worden aan de blauwe zone, die tijdens winkeltijden gaat gelden. We zullen het college aan deze toezegging houden. Volgens de parkeerbalans blijven er zelfs op piekmomenten nog ca. 20 parkeerplaatsen over. We vragen ons af ook op de vrijdagmiddag, als de drukte in de detailhandel hoog is en het gemeentehuis nog open, dit wel gaat kloppen. Waarop zijn de percentages per dagdeel gebaseerd? Welke uitwijkmogelijkheden ziet het college als de parkeerdruk hoger blijkt dan ingeschat? Dan hebben we veel mensen gehoord over de vier bouwlagen. De meeste mensen vinden het te hoog, een enkeling wil juist graag bovenin een mooi appartement gaan bewonen. Voor de investeerders en bewoners van het Dorpshart kan de vierde bouwlaag geen verrassing zijn, als ze zich destijds tijdig op de hoogte hebben gesteld van het daar geldende bestemmingsplan. Wij kunnen dan ook niet afdwingen dat er lager gebouwd gaat worden. Is daarover wel gesproken met de ontwikkelaar en de evt. financiële consequenties daarvan? Vanaf de start van het project is het de wens van het CDA geweest dat het Dorpshart meer zou zijn dan alleen een winkelcentrum; dat het echt het hart van het dorp zou worden. Om die reden hebben we er altijd voor gepleit dat als het enigszins zou kunnen ook de bibliotheek aldaar gevestigd wou worden. Wij zijn dan ook blij dat deze mogelijkheid ook in het bod van FvWVG zit. Mooi dat ook de VVV-post daar dan gevestigd zal worden, naar wij aannemen.In het raadsvoorstel wordt gesproken over laagdrempelige horeca. Wat moeten we ons voorstellen bij dat woord laagdrempelig? Sinds 1650 is ons huidige gemeentehuis één van de beeldbepalende gebouwen van Renswoude. Het is zelfs een Rijksmonument, wat garandeert dat het beeldbepalend zal blijven, ook indien de functie zou veranderen. Functieverandering die overigens als eerder heeft plaatsgevonden. Nadat het 274 jaar dienst heeft gedaan als Hervormde pastorie, is het nu alweer 93 jaar ons gemeentehuis. Voor het CDA is het wel duidelijk dat er iets moet gebeuren aan de huisvesting van onze gemeente. Nu zelfstandigheid een feit is, moeten we zelfbewust vooruit kijken hoe we voor de komende decennia tot een adequate huisvesting komen. De vele knelpunten in het huidige gemeentehuis staan in het daarover opgestelde rapport. Het CDA vindt vooral de veiligheid en het hebben van een goede werkplek alsmede de privacy van burgers aan het loket belangrijke aspecten zonder de andere zaken tekort te willen doen. Nu de zorg een steeds groter onderdeel wordt van de gemeentelijke dienstverlening, moet privacy hier een vanzelfsprekendheid zijn. Een combinatie van renovatie en nieuwbouw van het huidige gemeentehuis is uitgebreid onderzocht en heeft geleid tot geschatte kosten van 1,9 miljoen euro. Qua structurele huisvestinglasten zoals die nu in het voorstel worden genoemd, zijn deze voor nieuwbouw in het Dorpshart en voor renovatie+nieuwbouw op de huidige locatie nagenoeg gelijk. Namelijk in beide gevallen ca. 147.000 euro. Inclusief bibliotheek is de oplossing in het Dorpshart op jaarbasis 21.000 euro duurder. Maar de oplossing nieuwbouw in het Dorpshart levert wel eenmalige baten van 1,7 miljoen op dankzij de verkoop van twee achterblijvende panden en grond in het Dorpshart. Financieel valt de nieuwbouw in het Dorpshart daarom ons inziens gunstiger uit. Wel zetten wij vraagtekens bij de systematiek die blijkbaar gehanteerd moet worden om de lasten in de begroting te zetten. Het is best vreemd dat je netto 680.000 euro uitgeeft, maar wel vele jaren lang 169.000 euro aan kapitaallasten in de begroting moet zetten. Daar komt nog het volgende bij: het college heeft een beoordeling van de aanbieding van FvWVG laten maken die bij de vertrouwelijke stukken zit. Op basis van taxaties van de te verkopen panden en berekening van de kosten van nieuwbouw op basis van normbedragen is de conclusie dat de aanbieding fors gunstiger is dan op basis van de berekening verwacht mag worden. Dat voordeel komt echter niet naar voren in de structurele lasten. Van het hoofd financiën dhr. Van de Kamp heb ik begrepen dat je de kapitaallasten met baseren op de normbedragen die ervoor staan volgens de BBV voorschriften. Waar komt dan dat voordeel van de gunstige aanbieding nog tot uiting? Samenvattend staat de CDA-fractie in principe positief ten aanzien van de aanbieding van FvWVG, mits onze vragen naar onze tevredenheid worden beantwoord. In het concept-raadsbesluit wordt het college o.a. gevraagd het dekkingsplan uit te werken. Wij hebben vraagtekens gezet bij de manier waarop de lasten worden berekend. Het dekkingsplan moet de lasten op verantwoorde wijze van financiële dekking voorzien alvorens wij daarmee in een volgend stadium akkoord zullen gaan.