Als het aan de milieucommissie van het Europees Parlement ligt, dan worden de CO2-uitstootnormen voor auto’s verder aangescherpt. “Een belangrijke eerste stap om ervoor te zorgen dat de auto-industrie ook haar steentje gaat bijdragen aan het halen van het Parijs-akkoord”, aldus Europarlementariër Bas Eickhout.

In een stemming maandag besloot de milieucommissie dat het voorstel van de Europese Commissie wordt aangescherpt. In 2025 moet de CO2-uitstoot van auto’s en lichte bestelwagens met 20 procent verminderd zijn, in 2030 gaat het om min 45 procent. De Europese Commissie stelde zelf een vermindering van 30 procent in 2030 voor.

“Een sprong vooruit ten opzichte van de eerdere voorstellen, maar dat garandeert niet dat het in lijn loopt met de klimaatdoelen die in Parijs afgesproken zijn. Dan zouden we eerder aan min 60 procent moeten zitten”, constateert Eickhout. 

Elektrisch rijden

Om de auto-industrie te doen inzien dat een snelle omschakeling naar elektrisch rijden noodzaak is, stelt de milieucommissie een langetermijndoel op: vanaf 2040 moet de CO2-uitstoot van auto’s en busjes op een nul zitten. “Belastingen en subsidies voor fabrikanten van (fossiele en elektrische) auto’s zijn nodig om de auto-industrie te dwingen die transitie naar elektrisch rijden te voorspoedigen”, aldus Eickhout. 

Daarnaast doet de milieucommissie een voorstel voor testen-op-de weg, een essentiële tool om de altijd groeiende kloof tussen uitstoot in praktijk (en dus bij test op de weg) en op papier (bij test in een laboratorium) tegen te gaan. Eickhout: “We hebben in dieselgate gezien dat de testen in een laboratorium absoluut niet voldoen.” 

Het Europees Parlement behandelt de wetsvoorstellen in oktober plenair. “Dit wordt nog een spannende stemming. Helaas zijn er nog altijd collega-parlementariërs die de auto-industrie een hand boven het hoofd houden.”

Na de plenaire stemming beginnen de onderhandelingen tussen Europarlementariërs en ministers van de EU-landen om tot een akkoord te komen.