Onze fractievoorzitter Marieke Vellinga schreef deze week een stuk in de Leeuwarder Courant over de invloed van werkgevers op de aanpak van laaggeletterdheid.

Een leven lang onderwijsachterstand?

Het is veel in het nieuws op dit moment. De achterstanden die kinderen oplopen door de lockdown en de gevolgen die dat kan hebben voor hun kansen in de toekomst. Een zorgelijke ontwikkeling die de komende tijd terecht veel aandacht krijgt.

Maar laten we niet doen alsof onderwijsachterstanden iets nieuws zijn.

In Nederland zijn 2,5 miljoen mensen laaggeletterd. 2,5 miljoen mensen die moeite hebben met lezen, schrijven en rekenen. Het grootste deel van deze mensen heeft een Nederlandstalige achtergrond. Iedereen die laaggeletterd is heeft een eigen verhaal. De een is als kind maar kort naar school geweest en moest al vroeg helpen het gezinsinkomen aan te vullen. De volgende heeft door ziekte de basis nooit echt kunnen leren en een derde is het simpelweg verleerd.

Deze mensen krijgen sneller financiële problemen, gezondheidsproblemen en raken eerder werkloos.

We willen leerachterstanden voorkomen. Daarom investeren we zoveel mogelijk in onderwijs en de beste kansen van iedereen. Daarbij mogen we de groep volwassenen die nu ook al problemen hebben met lezen en schrijven echter niet vergeten.

Want waarom zou je niét op een later moment de basis (opnieuw) mogen leren?

De verwachtingen zijn hoog in onze maatschappij. Iedereen moet mee met de stroom van ontwikkeling, nieuws en digitalisering. Kijk nu, in de Corona-crisis, maar eens om je heen. Elke dag komt er wel nieuwe informatie die belangrijk voor je kan zijn. Maar als jij die informatie niet kan volgen, dan kan dat heel beangstigend en vervelend zijn.

In Taalhuizen door heel het land kunnen mensen terecht voor gratis hulp bij basisvaardigheden. Helaas maakt nog lang niet iedereen hier gebruik van. Om het tij te keren moeten we de handen ineen slaan. Niet langer wachten tot de mensen naar de hulp toekomen maar naar hén toegaan.

Hiervoor moeten de overheden aan de slag, het Rijk en de gemeenten, maar vooral ook “het veld”. De zorg, hulpverleners en ook werkgevers!

Als werkgever heb je er ontzettend veel baat bij als je werknemers vaardig zijn.  Werknemers die de gelegenheid krijgen bij te leren en zich te ontwikkelen zijn minder vaak ziek. En ze maken minder vaak fouten tijdens het werk. Maar wat misschien nog wel belangrijker is: mensen zitten beter in hun vel, voelen zich gezonder en zijn assertiever. Dus werkgevers: pak deze kans zodra het weer kan, want je kan het verschil maken voor de mensen die bij jou werken!

Stel bijvoorbeeld tijd of een ruimte beschikbaar. Of praat met je medewerkers over de mogelijkheden bij jou in de buurt.

De term “een leven lang leren” klinkt steeds vaker. Dat is een prachtig streven. Wat mij en mijn partij betreft geldt dit niet alleen voor mensen die al een goede opleiding hebben. Juist mensen voor wie het volgen van een cursus, workshop of opleiding niet vanzelfsprekend is, moeten de komende jaren uitgenodigd worden om de stap te zetten. Op een manier die bij hen past. Zodat iedereen de beste kans heeft op een mooie toekomst. Waarin iedereen vrij is, en we niemand laten vallen.

 

Marieke Vellinga

Fractievoorzitter D66 Súdwest-Fryslân

Kandidaat Tweede Kamerlid voor D66

The post Een leven lang onderwijsachterstand? appeared first on Súdwest-Fryslân.