Hoewel de besluitvorming over de voorgenomen uitbreiding van VDL Nedcar onder het bestuurlijk gezag van de provincie regardeert in het kader van een Provinciaal Inpassing Plan (PIP), heeft de GroenLinks fractie nog wat vragen aan het college Sittard-Geleen naar aanleiding van de op 2 april gehouden presentatie aan de gemeenteraad Sittard-Geleen door vertegenwoordigers van de provincie, VDL Nedcar en adviseurs (onder andere Kragten en BCI).

Deze vragen gaan hoofdzakelijk over het benodigde inzicht uit nog te verrichten onderzoeken om te komen tot een onderbouwde ruimtelijke afweging. Dit alles liefst nog voordat de raad van Sittard-Geleen dit najaar zal worden gehoord. Onze vragen:

Is de voorgenomen gebiedsontwikkeling ten behoeve van VDL Nedcar MER plichtig, met andere woorden komt er een Milieu Effect Rapportage? Zo ja, wanneer mag de raad kennisnemen van de MER? Zal er een MKBA (Maatschappelijke Kosten Baten Analyse) plaatsvinden? Zo ja, wanneer mag de raad kennisnemen van de MKBA? Zo nee, waarom niet? Indien er geen MKBA komt, wat zijn dan de verwachte gezondheidsrisico’s en milieueffecten bij de voorgenomen uitbreiding (bijvoorbeeld hoeveelheid CO2, fijnstof, geur, geluids- en lichtoverlast) en de effecten op verkeersdruk rondom de fabriek (congestie)? Welk pakket aan duurzaamheidsmaatregelen is VDL Nedcar voornemens te realiseren bij de gewenste ontwikkeling c.q. uitbreiding? (NB: bij de presentatie op 2 april werd onder andere melding gemaakt van onderzoek naar haalbaarheid van zonnepanelen op de daken van de nieuwe bebouwing VDL Nedcar)?

"Bij de uitbreiding wordt vanzelfsprekend ook aandacht geschonken aan de omgeving en de leefbaarheid van de kernen Nieuwstadt en Holtum. Het is ook een hefboom om de natuur en recreatievoorzieningen in het gebied te versterken,” stelt gedeputeerde Joost van den Akker namens de provincie in een persbericht bij de voorgenomen uitbreiding van VDL Nedcar.

Hoe wordt de leefbaarheid van de directe omgeving op het grondterrein van Sittard-Geleen geborgd (naast die van de leefbaarheid van de kernen Nieuwstadt en Holtum)? Op welke wijze worden de natuur en recreatievoorzieningen op het grondterrein van Sittard- Geleen gecompenseerd, danwel versterkt bij realisatie van de uitbreidingsplannen? Welke compensatiemaatregelen stelt de provincie en VDL Nedcar directe omwonenden in het vooruitzicht?

In afwachting van uw reactie verblijf ik namens de GroenLinks fractie,

J.E. (Jos) Janssen, raadslid