Geachte leden van de Provinciale Staten van Utrecht,

Bij deze willen wij (fractie en bestuur van Partij Ons SOESTerberg (POS) in de raad van Soest), onze reactie kenbaar maken op de brief met kenmerk UTSP 2047752619-9311, waarin het college van Gedeputeerde Staten (GS) aangeeft geen alternatieven te kunnen vinden voor de voorgenomen woningbouwplannen op landgoed Oude Tempel te Soesterberg. Dit in reactie op de door Provinciale Staten van Utrecht aangenomen motie ‘Behoud landgoed Oude Tempel’ van 28 juni jongstleden waarin u Gedeputeerde Staten heeft verzocht om nader onderzoek naar de mogelijkheden en consequenties van het staken van deze bouwplannen.

Hoewel POS ziet dat het College van Gedeputeerde Staten onderzoek heeft verricht naar de situatie rondom de woningbouwplannen op landgoed Oude Tempel, zijn wij van mening dat er onvoldoende aandacht is besteed aan het zorgvuldig ten uitvoer brengen van uw motie. De onderbouwing is ondoorzichtig, het onderzoek vond plaats tijdens het zomerreces en er wordt in feite slechts ingegaan op een tweetal alternatieve locaties: Kamp van Zeist en woonwijk Vliegbasis. Met dit schrijven willen wij enkele mogelijke alternatieven onder uw aandacht brengen, die naar onze overtuiging niet afdoende zijn meegenomen in de overwegingen en het onderzoek van GS. Politieke wenselijkheid of onwenselijkheid laten wij buiten beschouwing.

Enkele van deze locaties zijn:

TBS-terrein in Soest: een aangenomen motie van de raad van Soest (april 2021) om hier woningbouw mogelijk te maken, maakt dit tot een potentiële optie waarbij de provincie een sleutelrol speelt. Dit terrein is bedrijventerrein, dus u speelt een rol.

Voorterrein landgoed Oude Tempel: De eigenaar van dit landhuis heeft naar verluidt plannen liggen om woningbouw mogelijk te maken met het doel om het landgoed zelf te behouden. Dit verdient nader onderzoek.

Wilgenblik in Soest: het betreft hier een open terrein grenzend aan de bestaande bebouwing van de kern Soest. Het kan daarmee ook ruimte geven aan woningbouw in de kern Soest, los van behoud van landgoed Oude Tempel.

De Maten Soest een initiatief van een collectief van bedrijven, corporaties en belanghebbenden om duurzaam wonen (350 woningen) in Soest mogelijk te maken op een wijze die past bij het landschap, het Soester groen en de wensen en eisen om prettig te wonen (https://www.dematensoest.nl)

Het afgebrande terrein van de Kwantum aan de Richelleweg: grenzend aan de defensieterreinen bij Soesterberg en gescheiden door een weg grenzend aan gebiedsontwikkeling Groene Hoogte (Hart van de Heuvelrug en inmiddels afgerond).

Sortie 16: Ook binnen het kader van 'Hart van de Heuvelrug' zou Sortie 16 een geschikte locatie kunnen zijn voor extra woningbouwontwikkeling. De provincie is eigenaar van dit gebied. Dit lezen wij niet terug in de brief met kenmerk UTSP 2047752619-9311

Defensieterreinen rond Soesterberg: Gezien de aanstaande ontwikkelingen op de defensieterreinen, zouden deze eveneens in beschouwing moeten worden genomen als mogelijke alternatieven voor woningbouwontwikkelingen. Afstoten van terreinen, in het kader van het efficiënter inrichten, kan wellicht mogelijkheden bieden. Dit lezen we niet terug.

Kamp van Zeist: Uit alternatieve berekeningen, die wij graag inzichtelijk maken, blijkt dat woningbouw op Kamp van Zeist financieel interessant kan zijn en mogelijk nader onderzoek verdient. Daarbij is Kamp van Zeist de komende jaren bewoond (AZC), grenzend aan bebouwd terrein (Justitie) en via een viaduct direct verbonden met de kern van Soesterberg.

Daarnaast zijn er meer opties te verzinnen die u mogelijk reeds bekend zijn. Bovenstaande mogelijkheden zijn slechts een snelle schets. De vraag is ook in hoeverre een oplossing móet worden gezocht binnen grondgebied (Soest en Zeist) van Hart van de Heuvelrug of dat het buiten deze gemeentes kán. In uw motie verzoekt u ook onderzoek te doen naar de mogelijkheden om buiten Soest en Zeist naar alternatieven te zoeken. Dat lezen we nergens terug. Ook missen we een onderbouwing voor het feit dat enkel is gezocht naar aaneengesloten gebieden van 16 hectare en niet naar meerdere kleine gebieden die op hetzelfde getal uitkomen. Wat wij ook missen is antwoord op de vraag of in goed overleg bestaande financiële kaders zouden kunnen worden opgerekt, met name als het gaat over het eigenstandige besluit binnen de Samenwerkingsovereenkomst Hart van de Heuvelrug waarmee u automatisch risicodrager zou worden. Wij willen dan ook opmerken dat het onzes inziens met name een financieel probleem betreft. Waarbij we tevens willen opmerken dat iets meer inzicht mogelijk zou moeten zijn in hoe het getal van 18 miljoen euro tot stand is gekomen. Dit zou moeten kunnen zonder dat het de positie van de provincie of Soest hoeft te schaden.

Soesterberg en omgeving leveren al in zeer grote mate een bijdrage aan de woningbouwopgave in de provincie. Ook zonder ontwikkeling van landgoed Oude Tempel komen er ongeveer 1.500 woningen in Soesterberg of het direct aangrenzende Huis ter Heide bij. Het argument dat de woningen op Oude Tempel nodig zijn voor behoud van de leefbaarheid van Soesterberg wordt daarmee schromelijk overschat. Sterker nog: de grote aantallen woningen die reeds zijn gebouwd en nog gebouwd gaan worden leggen ook druk op de leefbaarheid van het dorp. Als partij die 55 procent van de kiezers van Soesterberg vertegenwoordigt, durven wij te beweren dat een groot deel van de inwoners van het dorp onze visie onderschrijft.

Wij verzoeken u vriendelijk om voorgenoemde alternatieven en argumenten in acht te nemen en nader te onderzoeken alvorens definitieve besluiten worden genomen met betrekking tot de woningbouwplannen op landgoed Oude Tempel te Soesterberg. Gedegen, goed onderbouwd, kwantificeerbaar, verifieerbaar onderzoek is van groot belang. Er dient een zorgvuldige afweging te worden gemaakt die recht doet aan de belangen van alle betrokkenen, in de eerste plaats de inwoners van Soesterberg, voor een echt duurzame ontwikkeling van de regio.

Wij zie uw reactie met grote belangstelling tegemoet en zijn bereid tot verdere dialoog over dit onderwerp.