Dit was een korte vergadering, want duurde alles bij elkaar 50 minuten.

Bij het vaststellen van de agenda heeft ProTiel voorgesteld om punt 8: Plan van Aanpak Regionale samenwerking Regio Rivierenland van de agenda te halen en te verplaatsen naar de Besluit voorbereidende commissie van 7 december 2022. Dit om de fracties meer tijd te geven hun vragen te kunnen stellen en hun oordeel te kunnen geven over dit Plan van Aanpak. Dit plan, opgesteld door de griffierskring, borduurt voort op de inspanningen van de Initiatiefgroep ‘Kracht van Raden’, waarvan ProTiel deel uitmaakte.

Ook was de oproep aan de fracties om hun vragen en opmerkingen schriftelijk aan de griffier te sturen, zodat zij zich degelijk kan voorbereiden voor de inhoudelijke bespreking op 7 december.

De raad ging akkoord met het voorstel van ProTiel.

Hamerstukken

Aan de orde kwamen een drietal hamerstukken, die allen werden aangenomen. Het betrof de volgende drie voorstellen:

Nadeelcompensatie

Met deze verordening wil het college vastgesteld hebben op welke wijze er wordt gehandeld in geval er planschade wordt geclaimd. Dat kan zich voordoen wanneer belanghebbenden bezwaar aantekenen tegen bijvoorbeeld bouwplannen, waarvan zij denken financiële schade te zullen ondervinden. In de voorgelegde verordening is een regel opgenomen die de gemeente Tiel het recht geeft op voorhand legeskosten in rekening te brengen bij de indiener van zo’n claim. Dat betreft dan een standaardbedrag van driehonderd euro. Deze legeskosten worden echter teruggegeven wanneer de schadeclaimer geheel of deels in het gelijk wordt gesteld. Met deze verordening wordt alvast ingespeeld op de nieuwe Omgevingswet, waarvan de inwerkingtrede overigens kortgeleden voor de zoveelste maal door de rijksoverheid is uitgesteld.

Om actueel en juridisch duidelijk te zijn is het noodzakelijk om de verordening voor de peuteropvang aan te passen. De bedoeling is ook dat de aangepaste verordening met terugwerkende kracht op 1 januari 2022 in werking treedt.

Parkeerbijdrageregeling

In Tiel moesten projectontwikkelaars die woningen realiseren in de binnenstad, tot voor kort zorg dragen voor voldoende parkeerplaatsen binnen het project of op het onderhavig perceel. Waar dat niet lukte, door gebrek aan ruimte of anderszins, diende de ontwikkelaar voor elke ontbrekende parkeerplaats een bedrag van tienduizend euro te betalen aan de gemeente Tiel. Die stortte deze gelden vervolgens in het parkeerfonds.  Maar deze werkwijze blijkt juridisch niet correct te zijn en moet dus worden aangepast. Dat is echter een proces wat ongeveer driekwart jaar in beslag zal gaan nemen. In overleg met de ontwikkelaars is daarom besloten om in de ontstane overbruggingsperiode een bedrag van 6623 euro per parkeerplaats aan te houden, die als vrijwillige bijdrage zal gelden. Het voorstel van het college is nu om deze vrijwillige bijdrage vast te leggen in een privaatrechtelijke overeenkomst.