Nieuws van politieke partijen over ProTiel inzichtelijk

85 documenten

In memoriam Jan de Wild

ProTiel ProTiel Tiel 09-10-2023 19:34

Op 2 oktober jongstleden is op 88-jarige leeftijd Jan de Wild overleden. Jan is vanaf het begin bij ProTiel betrokken geweest. Hij heeft van 2006 tot 2010 voor ProTiel in de raad gezeten. In 2011 werd Jan, na het overlijden van Jan Groenhuijzen, opnieuw geïnstalleerd als raadslid voor ProTiel voor de rest van de raadsperiode die afliep in 2014.

Daarna is Jan nauw betrokken geweest bij de lokale partij Sociaal Tiel, die van 2014 tot 2018 deel uitmaakte van de raad. In 2018 kwam Jan weer terug op zijn oude ProTielnest. Hij werd voorzitter van de vereniging en was een trouw lid van de steunfractie. Jan was op en top sociaal ingesteld. Het ondersteunen en helpen van inwoners van Tiel zat in zijn bloed.

Het laatste jaar liet de gezondheid van Jan het steeds meer afweten. Op enig moment moest hij het fractiewerk loslaten. Aan een leven met een groot sociaal hart is een einde gekomen.

Bestuur en fractie van ProTiel wensen Liesbeth, kinderen en kleinkinderen heel veel sterkte toe.

Zelf heeft Jan in een interview met Bert Leenders van De Tielenaar het volgende gezegd:

“In 2004 werd ik door Jan Groenhuizen († 23 juli 2011) gevraagd om actief te worden binnen de nieuwe lokale politieke partij ProTiel. Het sociale karakter van die partij sprak mij aan en ik vond het ook een uitdaging om een steentje bij te dragen aan het besturen van Tiel. Bijna twee raadsperiodes zat ik in de raad. Tegen het einde van de tweede liep het allemaal wat minder lekker en ben ik een jaar voor het aflopen van de raadsperiode gestopt. Kort daarna benaderde Huub van Heiningen mij om mee te doen met een nieuwe partij ‘Sociaal Tiel’. De inhoud van het programma en het enthousiasme ven de mensen van het eerste uur spraken mij geweldig aan. Het was een flinke teleurstelling dat we in een gemeente waar veel mensen wonen met een kleine beurs maar een zetel behaalden. Een raadszetel zat er daardoor voor mij niet in. Ik werd wel commissielid. Maar al met al werd Sociaal Tiel mede door het afhaken van mensen die veel hadden kunnen betekenen toch een flop. Dit (2028) jaar heeft Sociaal Tiel dan ook niet meegedaan aan de verkiezingen en is dat hoofdstuk afgesloten. Voor mij betekende dat het einde van mijn politieke carrière.” Glimlachend: “Niet erg hoor, op mijn leeftijd moet je afbouwen. Daar ben ik ook op andere terreinen flink mee bezig. Ik ben nog wel een beetje actief als steunlid bij mijn vroegere partij. ProTiel. Raadslid Peter Elferink heeft zijn sporen verdiend in het welzijnswerk en wil evenals ikzelf dat de mensen, die nu niet profiteren van de welvaart, het beter krijgen. Ook ben ik nog bestuurslid van scootmobielclub ‘Flipje op wielen’. Neen, ik heb zelf geen scootmobiel. Ik doe gelukkig nog veel op de fiets.”

Tijdens mijn werkzaamheden als vrijwillig ouderenadviseur ben ik veel schrijnende situaties tegengekomen. Veel raadsleden hebben er geen idee van hoe veel mensen moeten tobben om rond te komen. Daar zou best wat meer aandacht voor kunnen zijn. De bijzondere bijstand is in Tiel echt niet zo royaal als velen denken.”

Wanneer ik vraag wat hij bereikt heeft met zijn politieke werk moet hij even nadenken. Dan: “Ik denk dat ik bijgedragen heb aan het niet verder verslechteren van de positie van de minst draagkrachtigen. Ook voor het serieus nemen van bijvoorbeeld de gehandicaptenraad heeft mijn inzet geholpen.

Ik ben trots op wat ik als vrijwillig ouderenadviseur voor veel mensen heb kunnen doen. Belastingformulieren heb ik meestal in tien minuten ingevuld, maar het bezoek duurt zeker wanneer mensen eenzaam zijn veel langer. Ik ben echt schrijnende gevallen van eenzaamheid tegengekomen. Het was fijn dat in enkele gevallen Liesbeth daarna nog wat vervolgbezoekjes bracht.” Bron: de Tielenaar, tekst: Bert Leenders. Foto: Jan Bouwhuis

Kort verslag van de raadsvergadering van 30 augustus 2023

ProTiel ProTiel Tiel 30-08-2023 16:45

Op de eerste vergadering na het zomerreces van de raad stonden een tweetal onderwerpen alsmede drie hamerstukken op de agenda.

Hamerstukken

De drie hamerstukken die vastgesteld moesten worden betroffen het uitvoeringsplan Mobiliteit, het Procesvoorstel aanwijzingsprocedure lokale publieke media-instelling en de benoeming van een nieuw lid voor de vertrouwenscommissie Tiel.

Als eerste was de Mobiliteitsagenda 2023-2026, van Regio Rivierenland aan de orde. In de Mobiliteitsagenda worden de doelen benoemd die belangrijk zijn voor het verkeer in de regio en de punten waaraan gewerkt moet worden. Een speerpunt is vooral het openbaar vervoer, want de busverbindingen worden in het rivierengebied steeds schraler en maakt het reizen met ov al maar moeilijker. Goede treinverbindingen zijn eveneens van onmisbaar belang en voor het behoud en de verbetering daarvan dient voortdurend gelobbyd te worden. Dat geldt niet minder voor het goed bereikbaar houden van ons gebied voor autoverkeer, waarbij gedacht moet worden aan de volstromende A2, de A15 en de brug bij Rhenen.  Aldus vastgesteld.

Vervolgens was de uitzendmachtiging lokale omroep aan de orde. Omdat de uitzendrechten van de huidige regionale zendgemachtigde in Tiel, bekend als Stads TV Tiel, aan het eind van dit jaar zijn verlopen, moet er voor de komende vijf jaar weer een nieuwe concessie worden verstrekt door het Commissariaat van de Media (CvdM). Per gemeente kan het CvdM maar één lokale publieke media-instelling aanwijzen. Echter in Tiel zijn er twee gegadigden, te weten de Stichting Stadsomroep Tiel (SST) en Stichting Publieke Omroep Tiel (SPOT). De regels van het CvdM schrijven voor dat de gemeente in dat geval met beide gegadigden aan tafel moet gaan om te kijken of deze willen en kunnen samenwerken. Maar een poging daartoe heeft in dit geval niet tot resultaat geleid. De vervolgprocedure is nu dat de gemeente een advies uitbrengt aan het CvdM. In het aan de Besluit Voorbereidende Commissie voorgestelde procesvoorstel staat, dat het advies wat de gemeente aan het CvdM geeft, tot stand komt door de resultaten van een door beide gegadigden ingevulde vragenlijst. ProTiel heeft echter voorgesteld beide gegadigden een presentatie te laten houden en deze mee te laten wegen in het advies naar het CvdM. Hierop werd door alle aanwezige partijen positief gereageerd.  Aldus vastgesteld.

Als laatste was de benoeming van een lid van de vertrouwenscommissie aan de orde. Blijkens artikel 3 lid 1 van de Verordening op de vertrouwenscommissie gemeente Tiel, dienen de voorzitters van elke fractie zitting te nemen in de vertrouwenscommissie. Mevrouw Derksen is na verlof teruggekeerd als fractievoorzitter, dus dit raadsbesluit diende te worden genomen om te kunnen voldoen aan de regelgeving. De heer Rhebergen is van rechtswege geen lid meer van de vertrouwenscommissie. Aldus vastgesteld.

Benoeming lid Raad van Toezicht Lingecollege

Scholengemeenschap Lingecollege valt onder de Stichting Openbaar Voortgezet Onderwijs Tiel. In het kader van de Wet Goed Onderwijs, Goed Bestuur, hanteert het bestuur van de stichting het zogenaamde raad-van-toezichtmodel. Binnen dit model heeft de gemeenteraad de bevoegdheid om de leden van deze raad van toezicht te benoemen. Conform de statuten van de Stichting Openbaar Voortgezet Onderwijs Tiel, vindt deze benoeming echter plaats op bindende voordracht van de raad van toezicht. Het verzoek aan de gemeenteraad betrof nu in te stemmen met de benoeming van een nieuw lid als gevolg van een ontstane vacature door het vrijwillig aftreden van een zittend lid. De raad heeft unaniem ingestemd met de benoeming.

Vaststellen Bestemmingsplan Herontwikkeling locatie Kwadrant

De locatie Kwadrant is een van de kavelpaspoorten van het Bestemmingsplan Herontwikkeling Hertogenwijk en omgeving.

Op 28 april 2022 heeft de gemeenteraad besloten een voorbereidingsbesluit te nemen voor het terrein van het voormalige winkelcentrum Kwadrant aan de Nieuwe Tielseweg te Tiel. In dit besluit sprak de gemeente het voornemen uit om het terrein een woonbestemming te geven en alle andere invullingen te willen uitsluiten. Dit besluit is echter tijdelijk van kracht en wordt nu door middel van deze bestemmingsplanprocedure definitief gemaakt. Het ontwerp bestemmingsplan heeft van 28 april 2023 tot en met 8 juni 2023 ter visie gelegen. Hierop zijn 2 zienswijzen ingediend.

ProTiel heeft ingestemd met het bestemmingsplan Kwadrant omdat het in lijn is met hetgeen als visie is neergelegd in het kavelpaspoort Kwadrant als onderdeel van het eerdergenoemde Bestemmingsplan Hertogenwijk en omgeving. De raad heeft unaniem ingestemd.

Uit de Besluit Voorbereidende Commissie van 23 augustus 2023

ProTiel ProTiel Tiel 23-08-2023 16:40

Op de eerste vergadering na het zomerreces van de Besluit Voorbereidende Commissie stonden een drietal onderwerpen op de agenda. Dit betroffen een bespreeknota over het Beleid Zon en Wind, de Mobiliteitsagenda 2023-2026 en het Procesvoorstel voor de aanwijzing van een lokale publieke omroep.

Bespreeknota Beleid Zon en Wind

Een bespreeknota in het raadjargon houdt in dat de commissie de nota wel bespreekt, maar géén advies geeft aan de raad. Niettemin vroeg het college aan de commissie of deze zich kon vinden in de door haar voorgestelde uitgangspunten in het beleid van zon- en windenergie en zo niet of zij het college punten mee wilde geven ter verdere uitwerking. De verschillende fracties hebben daarop hun visie aan het college kenbaar gemaakt ter verwerking in de nota. Het aldus aangepaste beleidsvoorstel zal daarna naar de raad gaan. Maar waar het uiteindelijk om gaat is hoe we invulling gaan geven aan de Regionale Energiestrategie RES 1.0, zodat we als gemeente weten op welke wijze en waar we straks onze duurzame energie op het land kunnen opwekken. ProTiel heeft aan het college meegeven dat wij liever geen zonneparken zien op agrarische gronden, behoudens zonnepanelen die mede dienen als gewasbescherming boven zacht fruit. Wat wij wel willen is zonnepanelen op de geluidsschermen langs de A15 en in de oksels van de op- en afritten en vol inzetten op het plaatsen van zonnepanelen op daken van woningen en bedrijfsgebouwen. Binnen onze gemeente zien we mogelijkheden voor plaatsing van twee windmolens ten noorden van de A15. Buiten de bebouwde kom zouden kleine windmolens voor eigen gebruik toegestaan kunnen worden, mits deze geen hinder opleveren voor de eventuele buren.

Mobiliteitsagenda

In de Mobiliteitsagenda 2023-2026, van Regio Rivierenland, worden de doelen benoemd die belangrijk zijn voor het verkeer in de regio en de punten waaraan gewerkt moet worden. Een speerpunt is vooral het openbaar vervoer, want de busverbindingen worden in het rivierengebied steeds schraler en maakt het reizen met ov al maar moeilijker. Goede treinverbindingen zijn eveneens van onmisbaar belang en voor het behoud en de verbetering daarvan dient voortdurend gelobbyd te worden. Dat geldt niet minder voor het goed bereikbaar houden van ons gebied voor autoverkeer, waarbij gedacht moet worden aan de volstromende A2, de A15 en de brug bij Rhenen. Aangezien de commissie zich kon vinden in de inhoud van de Mobiliteitsagenda, gaat deze als hamerstuk naar de Raad.

Procesvoorstel Aanwijzing Publieke Omroep

Omdat de uitzendrechten van de huidige regionale zendgemachtigde in Tiel, bekend als Stads TV Tiel, aan het eind van dit jaar zijn verlopen, moet er voor de komende vijf jaar weer een nieuwe concessie worden verstrekt door het Commissariaat van de Media (CvdM). Per gemeente kan het CvdM maar één lokale publieke media-instelling aanwijzen. Echter in Tiel zijn er twee gegadigden, te weten de Stichting Stadsomroep Tiel (SST) en Stichting Publieke Omroep Tiel (SPOT). De regels van het CvdM schrijven voor dat de gemeente in dat geval met beide gegadigden aan tafel moet gaan om te kijken of deze willen en kunnen samenwerken. Maar een poging daartoe heeft in dit geval niet tot resultaat geleid. De vervolgprocedure is nu dat de gemeente een advies uitbrengt aan het CvdM. In het aan de Besluit Voorbereidende Commissie voorgestelde procesvoorstel staat, dat het advies wat de gemeente aan het CvdM geeft tot stand komt door de resultaten van een door beide gegadigden ingevulde vragenlijst. ProTiel heeft echter voorgesteld beide gegadigde een presentatie te laten houden en deze mee te laten wegen in het advies naar het CvdM. Hierop werd door alle aanwezige partijen positief gereageerd.

Kort verslag van de raadsvergadering van 5 juli 2023

ProTiel ProTiel Tiel 05-07-2023 16:27

In deze raadsvergadering staan een drietal onderwerpen met bijbehorende stukken centraal, te weten de Jaarstukken 2022, de 1

Voortgangsrapportage 2023 en de Perspectievennota 2024. Deze laatste wordt vertaald in de begroting 2024, die in november 2023 wordt vastgesteld.

Hamerstukken

Bij de hamerstukken waren drie onderwerpen op de agenda geplaatst buiten de gebruikelijke route via de commissie om, maar die wel als zodanig werden afgehamerd in de raad.

Het eerste onderwerp betrof de ontheffing van het ingezetenschap voor wethouders Spil en Dijkstra.

Het volgende ging over een begrotingswijziging van het Integraal Huisvestingsprogramma Onderwijs en was slechts een formele vastlegging van eerder genomen raadsbesluiten.

Als laatste kwam de wijziging van de gemeenschappelijke regeling BWB aan de orde. Op 29 december 2022 is de raad geïnformeerd over het principe-besluit van het bestuur van de BWB van 24 november 2022 tot ontvlechting van de taken op het gebied van financieel advies en HR-advies. Aanleiding voor deze ontvlechting is een advies van de gemeentesecretarissen over de omvang van het BWB-takenpakket. Op het vlak van het (strategisch) financieel advies en HR-advies is gesteld dat er meer toegevoegde waarde geleverd kan worden als deze taken in de eigen organisatie worden belegd. In dit raadsbesluit wordt de wijziging van het regelement BWB vastgesteld.

Behandeling Jaarstukken 2022, 1

Voortgangsrapportage 2023 en de Perspectievennota 2024

Bij de behandeling van de Jaarstukken 2022, de 1

Voortgangsrapportage 2023 en de Perspectievennota 2024 heeft ProTiel, bij monde van Peter Elferink, daar de volgende bijdrage aan  op geleverd.

Jaarrekening 2022

Over de jaarrekening merkte hij het volgende op.

“Voorzitter, om maar met de deur in huis te vallen: ProTiel kan akkoord gaan met het vaststellen van de jaarstukken 2022, uiteraard onder voorbehoud van een goedkeurende controleverklaring van de accountant. Het blijft teleurstellend dat het de accountant niet lukt, om alle stukken te voorzien van een verklaring, alvorens ze gepresenteerd worden aan de raad.

Ondanks het positieve resultaat van ruim 6,1 miljoen euro, willen we toch een aantal relativerende opmerkingen daarover maken. In tegenstelling tot het bedrijfsleven kennen we geen positief resultaat op basis van winst of van kostenreducties c.q. efficiencyslagen. Ons resultaat komt anders tot stand, namelijk niet hebben kunnen uitvoeren wat we ons voorgenomen hadden. Het probleem met voornemens is, dat we niet altijd goed kunnen inschatten wat de werkelijkheid op zal leveren. Dat zie je goed bij de onderbesteding in het sociaal domein, waar onder de streep drie miljoen euro minder is uitgegeven. Aangezien dit een vraaggestuurd domein met een open eind is, moet dit dus te maken hebben met afgenomen vraag.

Graag zouden wij van het college willen weten of deze aanname m.b.t. het sociaal domein klopt. En zo ja, is dat dan de trendbreuk waar we op zitten te wachten? En mogen we dit heel voorzichtig toe gaan schrijven aan onze Sociale Poort?

Een tweede reden is helaas de onderbesteding om de basisbezetting van onze ambtelijke organisatie op orde te brengen. Die is door bezuinigingen in de periode 2014-2018 zwaar onderbezet geraakt. We wensen de organisatie daarom alle sterkte toe in deze krappe arbeidsmarkt.

We zien in de jaarrekening dat er op een vijftal subsidiedeelverordeningen sprake is van een grote onderbenutting.

Heeft het college zicht op de oorzaken? Kan het zijn dat verenigingen en andere organisaties of entiteiten geen verzoeken indienen?

Wij willen tenslotte onze complimenten uitbrengen aan college en ambtenarenapparaat, die het toch weer gelukt is om de jaarstukken ter controle op te leveren. Nu de accountant nog.”

De jaarstukken werden unaniem vastgesteld, inclusief de resultaatsbestemming.

1

Over de voortgangsrapportage was ProTiel evenmin ongunstig gestemd en kon Peter hier en daar een pluim afgegeven namens de fractie.

“Voorzitter, allereerst onze complimenten aan iedereen die heeft gewerkt aan deze rapportage. Het is een leesbaar en vooral herkenbaar document, omdat het één op één gekoppeld is aan het coalitieakkoord en de begroting van 2023.

Wat direct opvalt is de bijstelling naar beneden van het resultaat. De baten en overige dekkingsmiddelen dragen helaas niet bij aan een sluitend resultaat.

Daarbij is het programma Mens en Samenleving de grote “boosdoener”, want dat levert een negatief resultaat op van 1,5 miljoen euro. Binnen het programma Mens en Samenleving valt op dat de grootste overschrijdingen, of het achterblijven van de dekkingsmiddelen, worden veroorzaakt door hogere kosten en complexere aanvragen voor WMO-vervoer en hulpmiddelen, alsook hogere kosten en meer aanvragen voor WMO-hulp bij het huishouden.

Als we dit tegen de jaarrekening 2022 aanhouden, hoe zou het college dan dezelfde vragen die we bij dat punt hebben gesteld beantwoorden en beoordelen op de trend?

Meer inhoudelijk stelt ProTiel vast dat de meeste voorgenomen initiatieven op schema liggen. Dat geldt in ieder geval voor het programma Leefomgeving. Maar wat opvalt is dat dit binnen het Programma Vitale stad minder het geval is. Daar liggen zo’n twaalf onderwerpen niet op schema.

Kan het college hiervoor een reden aanwijzen?

Wat betreft het thema wonen, daarover maakt ProTiel zich zorgen dat de wachttijden van woningzoekenden voor sociale huur de komende jaren de acht jaar zal gaan overtreffen.

Kan het college enig inzicht geven hoe de overleggen met de woningcorporaties verlopen en wanneer we geïnformeerd worden over toekomstige ontwikkelingen?

Voorts willen we nog opmerken het zorgelijk te vinden dat de stelpost van 1,7 miljoen euro op de helft van het jaar al is geslonken tot 213.000 miljoen euro.

En aan allen die aan fondsenwerving hebben gedaan, onze complimenteren met het behaalde resultaat. Het motto moet zijn: als er ergens een pot met geld ligt, dan gaan we die ophalen!”

De 1

Voortgangsrapportage wordt ter kennisgeving aangenomen.

De financiële mutaties van deze voortgangsrapportage en de begrotingswijziging worden vastgesteld.

Perspectievennota 2024

Aangaande de perspectievennota wees onze fractievoorzitter op de invloed van het kabinetsbeleid daarop.

“Voorzitter, kijkend naar de financiële uitgangspositie voor 2024 en 2025, is ProTiel positief gestemd. Voor de jaren daarna ziet het er minder gunstig uit. Maar u kent de opvatting van ProTiel: we moeten blijven strijden tegen het wanbeleid van de diverse kabinetten Rutte. Als je als rijksoverheid gemeenten een taak geeft met een open eind, zorg dan ook voor financiering met een open eind. Helaas is dat bij de jeugdzorg nog steeds niet het geval. Erger nog, als de Hervormingsagenda ten volle wordt uitgevoerd, dan wordt van de gemeenten verwacht zo’n één miljard euro te bezuinigen. Hetzelfde geldt voor de nog steeds onbekende verdeling vanuit het gemeentefonds.

Deze stellingname van ProTiel heeft tot gevolg, dat bij gelijkblijvend rijksoverheidsbeleid, ProTiel niet enthousiast zal meewerken aan welke bezuiniging dan ook in deze gemeente.

Inhoudelijk zien wij in de Perspectievennota een onduidelijkheid over de toe te kennen uitgaven. Wij zien bij punt acht dat dit gaat over ‘Knelpunten openbare ruimte wijken en dorpen n.a.v. opgestelde wijkplannen met bewoners’. Echter bij hetzelfde onderwerp, opgenomen bij de wensen, wordt verwezen naar punt dertien in plaats van naar punt acht.

Mogen wij aannemen aan dat dat een verschrijving is?

Wij gaan ervan uit, dat als er in de toekomst weer een wijkplan gereedkomt er budget beschikbaar zal zijn, want anders ga je de inwonersbetrokkenheid ontzettend onderuithalen. Want bij een opgesteld wijkplan behoort een budget.

Als laatste hebben we nog een vraag: Klopt de aanname dat er nog een vrije ruimte is van € 400.000 (2 x 2 ton) minus € 47.000 = € 353.000?

Alle vragen van ProTiel zijn voldoende beantwoord.

De Perspectievennota 2024 wordt ter kennisgeving aangenomen. De daarin aangegeven uitgangspunten en toe te kennen nieuwe uitgaven worden verwerkt in de Begroting 2024-2027.

Moties

Er stonden een drietal moties ter besluitvorming voor behorend bij de behandeling van de Perspectievennota.

Meer Bomen

Door alle raadsfracties is de motie Meer Bomen ingediend. De motie verzoekt het college een overzicht te maken van kansrijke plekken om extra bomen aan te planten en daarbij rekening te houden met haalbaarheid en betaalbaarheid. Tevens aan ieder gezin in onze gemeente de mogelijkheid aan te bieden een boom in eigen tuin aan te planten. De aantallen en kosten hiervan in een overzicht op te nemen en  voor te leggen aan de raad.

De motie is dus raadsbreed aangenomen.

Financieel Perspectief 1

In een door D66 en FvD ingediende motie wordt het college verzocht bij rijk, VNG en provincie onder de aandacht te brengen, dat er voor 2026 onvoldoende middelen beschikbaar worden gesteld om hun (kern-)taken te kunnen uitvoeren.

Voor ProTiel is dit een overbodige motie, omdat de afgelopen jaren de gemeente meermaals heeft laten horen dat dit het geval is. Een paar weken geleden zijn moties met een dergelijke strekking massaal aangenomen op het VNG-congres. De VNG onderhandelt namens de gemeenten met het rijk.

De motie is verworpen.

Financieel Perspectief 2

In een door D66, CDA en FvD ingediende motie wordt de raad verzocht om een werkgroep uit haar midden samen te stellen die voor volgend jaar bij de behandeling van de perspectievennota aan de raad de financiële risico`s voor onze gemeente op langere termijn zichtbaar maakt en een overzicht presenteert van mogelijke bezuinigingsopties.

In de bijdrage van ProTiel bij de Perspectievennota is aangegeven, dat bij gelijkblijvend beleid van de rijksoverheid er door ProTiel niet erg enthousiast zal worden meegewerkt aan bezuinigingen. Deze motie komt veel te vroeg en zorgt dan bij verenigingen voor veel onrust. Dat is onnodig, omdat in 2019 in een zorgvuldig proces een bezuinigingsprogramma is opgesteld. Dus in de tweede helft van 2024 kunnen we daarmee beginnen. Belangrijk is te beseffen, dat als het gat van vier miljoen euro structureel in 2026 en volgende jaren zo groot blijft, er niet tegenaan te bezuinigen is. Dat zou een complete kaalslag van het maatschappelijk middenveld betekenen.

De motie is verworpen.

Kort verslag van de raadsvergadering van 29 maart 2023

ProTiel ProTiel Tiel 29-03-2023 18:39

Hamerstukken

Er stonden een tweetal hamerstukken op de agenda, die als zodanig ook zijn afgehamerd.

Het betrof de zienswijze op de kaderbrief van het Industrieschap Medel. De raad heeft besloten een positieve zienswijze op de kaderbrief te geven.

Het tweede hamerstuk ging over het vaststellen van het bestemmingsplan Tiel Noord en kleine kernen. Voor het adres Balije 9 is er het plan om dit voormalige schoolgebouw te slopen en hiervoor in de plaats 36 appartementen voor de sociale huur te realiseren. Om deze ontwikkeling mogelijk te maken, loopt er momenteel een bestemmingsplanprocedure. Alleen het CDA gaf een stemverklaring af, omdat zij sociale woningbouw in Drumpt niet gepast vindt. Voor ProTiel is het juist wel gepast, want sociale huur moet verspreid worden door de gemeente, zodat je gemêleerde buurten krijgt qua huizensoorten en hun bewoners.

Gewijzigde uitgangspunten bestemmingsplan Binnenstad

Op 30 augustus 2017 is de Structuurvisie Binnenstad vastgesteld. Daarin zijn de beleidsmatige richtingen op hoofdlijnen voor het op te stellen bestemmingsplan Binnenstad vastgelegd. Dat betrof met name een concentratie van detailhandel in een compacter kernwinkelgebied, het ontwikkelen van een dwaalmilieu met ruimte voor diverse functies en het voortzetten van de poortenstrategie. Vervolgens is door het college op 14 november 2017 de Nota van Uitgangspunten bestemmingsplan Binnenstad vastgesteld, waarin deze richtingen op hoofdlijnen zijn vertaald in concrete uitgangspunten voor het op te stellen bestemmingsplan.

Door onvoorziene omstandigheden heeft het bestemmingsplanproces daarna gedurende enkele jaren stilgelegen. In die tijd hebben enkele belangrijke maatschappelijke en economische ontwikkelingen plaatsgevonden, o.a. corona, die impact hebben op de sectoren detailhandel en horeca, en daarmee op het functioneren van de binnenstad. Daarnaast heeft de Raad van State in een recente uitspraak aangegeven dat geldende bestemmingen niet zonder meer kunnen worden overgenomen in een nieuw bestemmingsplan, maar dat onderzocht moet worden in hoeverre deze bestemmingen nog ruimtelijk aanvaardbaar zijn en er nog behoefte aan bestaat. Het was daarom gewenst om de uitgangspunten uit 2017 nog eens tegen het licht te houden. Er is een Transformatieplan kernwinkelgebied Binnenstad Tiel opgesteld. Dit plan werd op 29 juni 2021 besproken in de commissie Ruimte en is de basis voor de op 22 september 2021 vastgestelde deelverordening stimulering transformatie kernwinkelgebied Tiel 2021. Hiermee wordt een nog verdere concentratie van de detailhandel in een enigszins kleiner kernwinkelgebied, bestaande uit Waterstraat, Markt, Varkensmarkt en Voorstad, en verkleining van het winkelareaal nagestreefd. Daarnaast is door bureau Bro een rapport opgesteld over de gewenste ontwikkelingsruimte voor de horeca in de binnenstad. Omdat deze nieuwe inzichten aanleiding gaven tot een gedeeltelijke herziening c.q. aanscherping van de vastgestelde uitgangspunten voor het bestemmingsplan, was het wenselijk dat de raad zou besluiten om de door het college voorgelegde herziene uitgangspunten voor het nieuwe bestemmingsplan Binnenstad vast te stellen. Daarop werd echter, voor wat betreft het zgn dwaalmilieu richting kernwinkelgebied, een amendement ingediend om te voorkomen dat hier, bij vertrek van een kleine ondernemer, het verlaten pand per definitie een woonbestemming zou krijgen. Waarmee ambachtelijke activiteiten in de aanloopstraten onmogelijk zouden worden. Door in het besluit op dat punt de zin “Waar maatwerk mogelijk blijft voor gewenste ontwikkelingen” op te nemen, hebben we als raad nog een instrument in handen om te zorgen dat ambachtelijke activiteiten mogelijk blijven.

4

Begrotingswijziging 2023: Verbouwing voormalig Lingecollege

Het monumentale oude MAVO-gebouw van het Lingecollege wordt verbouwd voor de opvang van Oekraïners, nieuwe Tielse inwoners en urgent woningzoekenden. Omdat het budgetrecht bij de raad ligt is er een raadsvoorstel om daarvoor een krediet vast te stellen van €2,8 miljoen. Dit bedrag wordt volledig gedekt door het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Het voorstel is unaniem aangenomen.

Moties vreemd aan de orde van de agenda

Door FvD, CDA en LLT werd een Motie Drinkbakken en Kasten voor Uilen ingediend. Deze motie is bedoeld om verdrinking van jonge uilen in de waterbakken van het vee te voorkomen. Tevens zouden er in het buitengebied meerdere kasten geplaatst moeten worden als huisvesting voor uilen.

De motie verzoekt het college een gesprek te initiëren met de provincie Gelderland en partijen die betrokken zijn bij uilen, zoals bijvoorbeeld het IVN en de Stichting Gelders Landschapsbeheer. Tevens in dit gesprek te onderzoeken of het beschikbaar stellen van veilige drinkbakken bijdraagt aan de instandhouding van uilen in onze gemeente en omgeving. Alsmede met deze partners te bekijken of er ruimte is voor meer uilenkasten, om het leefgebied van de uilen uit te breiden en daarbij rekening te houden met mogelijkheden voor toekomstige woonwijken. En vervolgens de uitkomsten van dit gesprek terug te koppelen aan de raad.

Hoewel ProTiel de motie sympathiek achtte, heeft zij deze niet gesteund, want sommige soorten uilen behoren tot bedreigde vogels en dienen beschermd te worden. Maar er liggen in het buitengebied twee grote projecten te wachten. En wel de woningbouw in de buurten 9, 10 en 11 van Passewaaij en de derde ontsluitingsweg. Beide projecten kunnen veel last ondervinden van beschermde vogel- en diersoorten en daardoor voor jaren stil komen te liggen. Het aantrekken van deze dieren naar dat gebied dient daarom voorkomen te worden. De motie werd echter met 13 stemmen voor en 11 stemmen tegen aangenomen.

Openbaar geheimhoudingsregister

In een door FvD ingediende motie wordt het college verzocht om een openbaar geheimhoudingsregister te maken, waarin wordt bijgehouden op welke documenten geheimhouding rust en op welke wettelijke grond, zoals genoemd in de Wet open overheid, de geheimhouding is opgelegd. Tevens in het register te vermelden binnen welke termijn de geheimhouding vervalt, dan wel een inschatting van deze termijn. Bovendien verzoekt de motie in de geheimhoudingsbesluiten van het college een eindtermijn op te nemen waarbinnen de geheimhouding van rechtswege vervalt, of, indien dit niet mogelijk is, een geschatte termijn op te nemen.

Omdat deze motie pas op de dinsdag in de namiddag voor de op woensdag gehouden raadsvergadering binnenkwam, heeft ProTiel de indiener geadviseerd om de motie aan te houden, omdat er daardoor onvoldoende tijd was voor de fractie om e.e.a. goed voor te bereiden en te beoordelen. De overige fracties sloten zich hierbij aan. Tevens is voorgesteld om de griffie e.e.a. voor te laten bereiden inzake dit onderwerp. Daarop heeft FvD de motie aangehouden. Wordt vervolgd.

Kort verslag van de Informatieve commissie van 1 februari 2023

ProTiel ProTiel Tiel 01-02-2023 18:23

Op de agenda van de Informatieve Commissie stonden een vijftal presentaties om de commissie te informeren en mee te helpen bij de beeldvorming.

Skatebaan Tiel

De skatebaan in Tiel stond als eerste onderwerp geagendeerd, omdat hierbij skate beoefenende jongeren aanwezig zouden zijn. Door deze Tielse skatejeugd werd een korte toelichting gegeven over hun initiatief om te komen tot een skatebaan in Tiel. De presentatie werd gegeven met gebruikmaking van een filmpje. Daarin werd duidelijk gemaakt dat de huidige skateplekken te klein zijn en er geen aaneensluitend parcours is, maar enkel los van elkaar staande onderdelen. De onderhoudstoestand is bovendien slecht, met afbrokkelend beton, veel gruis en steentjes. Ook is de verlichting slecht, wat de veiligheid niet ten goede komt. Er wordt gepleit voor een volwassen skatebaan, waarop ook steppers, rollerskaters en BMXers uit de voeten kunnen. Zij hadden twee voorbeelden meegenomen, waarvan er een als foto bij dit onderwerp is gevoegd.

Overdracht speelplekken aan bewoners

De commissie werd voorts ambtelijk geïnformeerd over de stand van zaken rond de overdracht van speeltuinen aan bewoners.Er ligt een besluit van de raad uit 2016 wat bepaalt, dat wanneer er bestaande speeltuinen niet aan bewoners zijn overgedragen, deze speeltuinen weggehaald zullen worden. Dit betekent dat in sommige wijken helemaal geen speelgelegenheden meer zullen zijn voor kinderen van 0 tot 12 jaar.

De heer Rijsdijk heeft vanuit de speeltuinwerkgroep zijn ervaringen gedeeld met betrekking tot de overname van speeltuinen door bewoners. Door corona heeft de overdracht enige vertraging opgelopen. De stand van zaken is dat er vijfentwintig speeltuinen zijn overgedragen en er nog eenenveertig op de rol staan om overgedragen te worden. Zo nodig zal de raad dit onderwerp in besluitvormende zin op tafel krijgen als er financiële en personele middelen nodig zijn.

Homofobie, bifobie en transfobie.

Manu wilde het graag hebben over homofobie, bifobie en transfobie in de gemeente Tiel. Dit omvat de onveiligheid die hij persoonlijk en door vele andere LHBTI+ jongeren in Tiel wordt ervaren.

Hij begon met een speech waarin hij vertelde over de vele negatieve reacties, die hij zoal ondervindt. Niet alleen op straat en school maar ook van politieke partijen. Het volgende citaat van Manu spreekt boekdelen:

“Deze haat komt niet alleen van vreemden op school of op straat, het komt ook van politieke partijen. Een partij in deze gemeenteraad die ik even niet zal noemen had vorig jaar op een van hun campagneposters de tekst “Hoeveel genders heb jij vandaag?” staan. En deze posters stonden doodleuk door heel Tiel heen geplakt. Voor scholen, in de stad, en bij winkelcentrums. En dan denkt u misschien ‘als het nou in hun verkiezingsprogramma staat, dan is het nog uit te leggen.’ Ja dat dacht ik ook, dus ik heb het toen meteen opgezocht, maar, wat blijkt, er staat niks concreets over genderidentiteit in het verkiezingsprogramma van de partij. Zinloze, diepgewortelde haat. En deze posters zijn niet alleen enorm kwetsend voor LHBTI’ers die hier dagelijks mee te maken hebben, het laat ook nog eens aan de makkelijk beïnvloedbare jongeren, die hier dagelijks fietsen, zien dat zelfs een grote politieke partij hier weg mee kan komen. En dat het dus oké is om dit soort dingen te zeggen. Pesten, bejegenen en kleineren van jonge LHBTI’ers kan zorgen voor psychische problemen, vermindering in schoolprestatie en tot het gebruik van middelen zoals drugs. De kans dat LHBTI-jongeren een poging tot zelfmoord doen is 4,5 keer groter dan hetero jongeren van dezelfde leeftijd.”

Vervolgens gaf hij ook enkele tips wat je als gemeente kunt doen.

Begin citaat: “In 2019 nam de gemeente Tiel een motie aan om van Tiel een regenbooggemeente te maken en te zorgen voor meer acceptatie en inclusie binnen de gemeente. Een geweldig initiatief dat ook wel enigszins vorm krijgt. Zo hebben we met de GSA op coming out samen met een aantal andere organisaties de regenboogvlag gehesen bij het gemeentehuis. De motie zelf is erg goed. Er staat onder andere in dat de gemeente een voorbeeld wilt gaan zetten en zo een impuls te geven aan acceptatie, veiligheid en zichtbaarheid. Maar terwijl de motie al in 2019 is aangenomen, zijn er steeds maar kleine veranderingetjes te zien. De gemeente moet zich sterker op gaan stellen tegen LHBTI haat. De voorbeeldfunctie bijvoorbeeld. Als gemeente kunt u in gesprek gaan met COC-regio Nijmegen, waar Tiel onder valt, om het te hebben over wat de gemeente in samenwerking met het COC kan doen. U kunt in gesprek gaan met verschillende belangengroepen zoals de GSA van het Lingecollege Lyceum, de Roze Sooz, en individuen om te luisteren naar verhalen en aan te horen wat er écht nodig is. En u kunt met scholen en sportverenigingen in gesprek over hun rol in acceptatie, educatie en emancipatie. De gemeente heeft hier de voorbeeldfunctie, dus neem verantwoordelijkheid en ga aan de slag, want we kunnen niet langer wachten. We moeten nu de naam van de gemeente wáár maken en een échte regenbooggemeente worden.” Einde citaat.

Na dit betoog van Manu hebben wij er vanuit ProTiel op gewezen dat artikel 1 van de grondwet boven de andere artikelen van de grondwet gaat. Het kan dus niet zo zijn dat je op basis van de vrijheid van meningsuiting haat en verderf mag propageren richting anderen. De vrijheid van meningsuiting, zo hebben wij betuigd, eindigt waar artikel 1 van de grondwet wordt geschonden.

Migratieachtergrond en dementie – 20:52

In Tiel is een project gestart dat valt onder een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de naam draagt Samen Ouder Worden. Bij de beeldvorming over dit programma werden de commissieleden meegenomen in de wereld van dementie bij migranten met een niet-westerse achtergrond.

In de afgelopen jaren is gebleken dat er binnen de verschillende gemeenschappen een grote behoefte is aan kennis en informatie over dementie. Dit om reden dat de doelgroep de weg niet weet te vinden naar zorg en ondersteuning en het aanbod daarvan niet altijd passend is of aansluit bij de doelgroep. Genoeg aanleiding dus om bruggen te bouwen tussen migrantengroepen en de verleners van zorg en ondersteuning, waartoe in het Tielse project van Samen Ouder Worden elf sleutelfiguren zijn getraind om die bruggen mee te helpen bouwen. Daaraan is in Tiel inmiddels al ongeveer twee jaar gewerkt, in samenwerking met de Molukse wijkvereniging Buah Hati, de Turkse Vereniging TDIP, Stichting Evim, mensen uit de Marokkaanse gemeenschap, Mozaïek Welzijn, de Gemeente Tiel, Dementievriendelijk Tiel, hulpverleners van onder andere het netwerk geriatrie en de casemanager dementie van de ECT, zijnde het Eerstelijns Centrum Tiel. De tot nu toe opgedane ervaringen van de opgeleide sleutelpersonen geven een schrijnend beeld van de problematiek.

Presentatie Plan-MER/Haalbaarheidsstudie Westelijke Ontsluiting Tiel

Over de haalbaarheid van een westelijke ontsluitingsweg voor Tiel en Passewaaij, kregen de raads- en commissieleden een terugkoppeling over de adviestafel, de resultaten van de onderzoeken en over het zogenaamde Plan-MER. Dit laatste houdt in dat het Plan tegen het licht van de Milieu Effect Rapportage wordt gehouden.

De samenstelling van de adviestafel bestond uit inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden uit de gemeente Tiel. Het doel van de adviestafel was om input op te halen en de deelnemers als ambassadeurs in te zetten voor een breder draagvlak. Daarbij werden het doel van het proces en de bijbehorende aanpak uitgelegd en de resultaten van de verschillende effectbeoordelingen, zoals verkeer, landschap, ruimtegebruik, natuur en gezondheid benoemd. Voorts was aan de adviestafel gesproken over het afwegingskader en de wijze waarop straks een voorkeursalternatief gekozen zal worden.

Zoals ook al in eerdere verslagen over dit onderwerp is gemeld, gaat het in de tracékeuze om vijf mogelijkheden, die alle een eigen dynamiek met zich meebrengen. Deze alternatieven zijn het opwaarderen van de Provincialeweg vanaf en inclusief de Berenkuil tot aan de A15; een tracé ten noorden van de spoorlijn Tiel-Geldermalsen; een tracé dicht bij de zuidkant van de spoorlijn Tiel-Geldermalsen; een tracé verder ten zuiden van de spoorlijn; en een tracé langs de Ophemertsestraat. Als het om doelmatigheid gaat vallen deze laatste twee tracés direct al af. Het tracé van de Provincialeweg is weliswaar, met een prijskaartje van eenentwintig miljoen euro, het goedkoopste, maar lost het probleem van te veel doorgaand verkeer op Wadenoijens Lingedijk niet op. De beide tracés ten noorden en dicht ten zuiden van de spoorlijn ontlopen elkaar niet als het om bereikbaarheid en verkeersveiligheid gaat. Als het ook nog om inpassing in het landschap gaat, dan is van deze twee tracés het traject ten zuiden van de spoorlijn de favoriet. Maar helaas is dat wel een zeer kostbaar tracé, dat tussen de veertig en vijfennegentig miljoen euro moet gaan kosten. Die ruime marge heeft te maken met het feit dat ProRail geen gelijkvloerse kruisingen duldt vlak voor spoorwegovergangen. Er zouden dan dus in principe drie extra tunnels in het traject moeten komen. Daarentegen zou het bij Wadenoijens bewoners minder gewenste noordelijk tracé een investering van maar negenentwintig miljoen euro vergen. De verwachting werd uitgesproken dat er voor de zomervakantie van dit jaar een voorkeursvariant zal worden vastgesteld, wat wellicht een al te snelle conclusie is.

Kort verslag van de raadsvergadering van 23 november 2022

ProTiel ProTiel Tiel 28-11-2022 18:15

Dit was een korte vergadering, want duurde alles bij elkaar 50 minuten.

Bij het vaststellen van de agenda heeft ProTiel voorgesteld om punt 8: Plan van Aanpak Regionale samenwerking Regio Rivierenland van de agenda te halen en te verplaatsen naar de Besluit voorbereidende commissie van 7 december 2022. Dit om de fracties meer tijd te geven hun vragen te kunnen stellen en hun oordeel te kunnen geven over dit Plan van Aanpak. Dit plan, opgesteld door de griffierskring, borduurt voort op de inspanningen van de Initiatiefgroep ‘Kracht van Raden’, waarvan ProTiel deel uitmaakte.

Ook was de oproep aan de fracties om hun vragen en opmerkingen schriftelijk aan de griffier te sturen, zodat zij zich degelijk kan voorbereiden voor de inhoudelijke bespreking op 7 december.

De raad ging akkoord met het voorstel van ProTiel.

Hamerstukken

Aan de orde kwamen een drietal hamerstukken, die allen werden aangenomen. Het betrof de volgende drie voorstellen:

Nadeelcompensatie

Met deze verordening wil het college vastgesteld hebben op welke wijze er wordt gehandeld in geval er planschade wordt geclaimd. Dat kan zich voordoen wanneer belanghebbenden bezwaar aantekenen tegen bijvoorbeeld bouwplannen, waarvan zij denken financiële schade te zullen ondervinden. In de voorgelegde verordening is een regel opgenomen die de gemeente Tiel het recht geeft op voorhand legeskosten in rekening te brengen bij de indiener van zo’n claim. Dat betreft dan een standaardbedrag van driehonderd euro. Deze legeskosten worden echter teruggegeven wanneer de schadeclaimer geheel of deels in het gelijk wordt gesteld. Met deze verordening wordt alvast ingespeeld op de nieuwe Omgevingswet, waarvan de inwerkingtrede overigens kortgeleden voor de zoveelste maal door de rijksoverheid is uitgesteld.

Om actueel en juridisch duidelijk te zijn is het noodzakelijk om de verordening voor de peuteropvang aan te passen. De bedoeling is ook dat de aangepaste verordening met terugwerkende kracht op 1 januari 2022 in werking treedt.

Parkeerbijdrageregeling

In Tiel moesten projectontwikkelaars die woningen realiseren in de binnenstad, tot voor kort zorg dragen voor voldoende parkeerplaatsen binnen het project of op het onderhavig perceel. Waar dat niet lukte, door gebrek aan ruimte of anderszins, diende de ontwikkelaar voor elke ontbrekende parkeerplaats een bedrag van tienduizend euro te betalen aan de gemeente Tiel. Die stortte deze gelden vervolgens in het parkeerfonds.  Maar deze werkwijze blijkt juridisch niet correct te zijn en moet dus worden aangepast. Dat is echter een proces wat ongeveer driekwart jaar in beslag zal gaan nemen. In overleg met de ontwikkelaars is daarom besloten om in de ontstane overbruggingsperiode een bedrag van 6623 euro per parkeerplaats aan te houden, die als vrijwillige bijdrage zal gelden. Het voorstel van het college is nu om deze vrijwillige bijdrage vast te leggen in een privaatrechtelijke overeenkomst.

Kort verslag van de raadsvergadering van 21 september 2022

ProTiel ProTiel Tiel 21-09-2022 11:45

Dit was een vergadering met 3 geagendeerde punten.

Benoeming lid Raad van Toezicht Lingecollege

De Stichting Openbaar Voortgezet Onderwijs Tiel, waaronder de scholengemeenschap Het Lingecollege valt, hanteert het zogenaamde Raad van Toezicht Model. Dit in het kader van de Wet ‘goed onderwijs, goed bestuur’. Binnen dit model heeft de gemeenteraad van Tiel de bevoegdheid om de leden van de Raad van Toezicht te benoemen, te schorsen of te ontslaan. De benoeming van een nieuw lid door de gemeenteraad vindt overigens plaats op bindende voordracht van deze Raad van Toezicht. Op verzoek nu van de Raad van Toezicht werd door de gemeenteraad een nieuw lid benoemd. Dit ter vervanging van een ander, op basis van rooster aftredend lid. Over de benoeming werd unaniem besloten door de raad.

Laan van Westroijen

Het vernieuwen van het asfalt op de Laan van Westroijen, vanaf de rotonde Predikbroedersweg tot aan de rotonde Rivierenlandlaan, staat al geruime tijd in de onderhoudsplanning van de vakdiscipline Wegenonderhoud. Hiervoor was al een bedrag opgenomen in de reguliere begroting. Echter is ook vanuit andere disciplines het afgelopen jaar noodzakelijk onderhoudswerk voor deze laan inzichtelijk geworden. Daarmee ontstond de mogelijkheid om de verschillende werkzaamheden integraal en meer solide uit te voeren. Besloten is dan ook om de bestaande wegconstructie van de hoofdrijbaan geheel weg te nemen en opnieuw op te bouwen, waarbij een deklaag van geluidsarm asfalt wordt aangebracht. Bovendien worden de fiets- en voetpaden opnieuw geconstrueerd. De aanwezige bomen worden vervangen door bomen die op een meer geschikte plaats worden geplant. De totale inrichting gaat geschieden volgens de normen van Duurzaam Veilig. Raadsbreed werd ingestemd met deze integrale aanpak van de Laan van Westroijen en het beschikbaar stellen van een daarvoor benodigd krediet van € 2,035 miljoen.

Motie Plan van aanpak tegen armoede

Buiten de reguliere agenda om werd namens alle partijen een motie ingediend, waarin aandacht wordt gevraagd voor de toenemende armoede in Nederland. Het college wordt verzocht rond eind oktober en begin november van dit jaar, maar in ieder geval nog vóór de Begrotingsraad, een volledig plan van aanpak voor de armoedebestrijding te presenteren. In het plan moet de enorme stijging van kosten voor energie, voedsel en deelname aan de samenleving meegenomen worden. Inzicht dient te worden verschaft in de omvang en samenstelling van de doelgroepen. De motie vraagt ook om bij het aanvalsplan tegen armoede de huidige budgetten voor armoedebestrijding en participatie te betrekken. Het plan moet onderscheid maken tussen noodoplossingen op korte termijn en structurele oplossingen op langere termijn. Bij het maken en uitvoeren van de plannen dient een volledige doorsnede van de maatschappij proactief betrokken te worden, zoals inwoners en inwonersinitiatieven, het MKB, sport- en andere verenigingen, alsmede bestaande organisaties van meerdere disciplines op het gebied van energie, wonen, schuldhulpverlening, gezondheid.

Bij het indienen van de motie, gaf de raad aan zich ervan bewust dat zij niet lokaal kan oplossen wat op landelijk niveau wordt veroorzaakt. Het college omarmde de motie, maar maakte een voorbehoud op het voldoen aan de in de motie gevraagde termijnen. Belangrijk daarbij is wat de nog niet ontvangen septembercirculaire van de rijksoverheid gaat betekenen voor de financiële positie van de Gemeente Tiel. De door alle fracties ingediende motie werd uiteraard aangenomen.

Uit de Informatieve Commissievergadering van 31 augustus 2022

ProTiel ProTiel Tiel 31-08-2022 11:35

Clubhuis Tiel

In de eerste Informatieve vergadering van de raadscommissie na het zomerreces kwamen verschillende sprekers aan het woord over uiteenlopende onderwerpen. Zo vroeg de voorzitter van de Stichting Clubhuis Tiel, mevrouw Maaike Drentje, aandacht voor de slechte staat waarin het aan de Peppellaan gelegen clubhuis verkeert. Verrotte kozijnen, kapotte plafonds, dak en buitengevels, vragen, aldus de voorzitter, om groot onderhoud.  Zij doet een beroep op de gemeente, die eigenaar van het gebouw is, dit onderhoud ter hand te nemen. Zelf is de stichting financieel niet krachtig genoeg om dat te bekostigen. In het clubhuis Tiel vinden veel activiteiten plaats. Zoals  het gezamenlijk nuttigen van maaltijden met buurtbewoners en activiteiten met kinderen, waaronder kinderdisco en Sinterklaasfeesten.

Onderzoek Vierstromenland

De heer Martijn Kamper, onderzoeksleider van de Hogeschool Arnhem Nijmegen, de HAN, gaf een presentatie over een in 2019 uitgevoerd onderzoek door deze academie naar de beleving, alsmede de toeristische en economische impact van het corso voor het rivierenland. Uit dit in opdracht van de Stichting Vierstromenland uitgevoerde onderzoek kwam onder andere naar voren dat het Fruit corso een zeer hoog waarderingscijfer krijgt van haar bezoekers. Verder worden er aanbevelingen gedaan wat betreft de professionalisering van de Stichting Vierstromenland. Dit om de continuïteit van het corso te waarborgen en haar aantrekkingskracht te vergroten. Wat weer zou bijdragen aan de bestedingen die door bezoekers van het corso in Tiel en omgeving worden gedaan.

Flexwonen

Ook de Rabobank gaf een presentatie en wel over flexwonen: een manier van wonen die ten doel heeft dat deze snel en mogelijk binnen één jaar te realiseren is. De directeur van Rabo SmartBuilds, de heer de Boer, gaf uitleg over dit concept. Het gaat om in een fabriek gefabriceerde woningen die op locatie in elkaar worden gezet, aldus de Boer. Dat kunnen grondgebonden woningen zijn, maar ook appartementen. Ze worden geplaatst op grond die eigendom is en blijft van een gemeente of  van een particulier. Het is de bedoeling dat deze woningen minimaal vijftien jaar blijven staan. Daarna kunnen zij eventueel worden gedemonteerd en elders herplaatst. De totale levensduur van deze woningen bedraagt vijftig jaar. Met deze methode kan versneld worden voldaan aan de  grote vraag naar woningen. Dit in tegenstelling met de realisatietijd van reguliere woningbouw, die kan oplopen tot acht of negen jaar. De woningen worden door de Rabobank verhuurd in de zogenaamde midden huur klasse.

Kort verslag van de raadsvergadering van 13 juli 2022

ProTiel ProTiel Tiel 04-08-2022 10:17

Jaarstukken 2021 gemeente Tiel

Deze vergadering was geheel gewijd aan het vaststellen van de Jaarrekening 2021 van de gemeente Tiel.

De accountant heeft een goedkeurende verklaring afgegeven over de jaarrekening 2021. Na enige opmerkingen van diverse fracties over punten waaraan gewerkt moet worden werd de jaarrekening unaniem vastgesteld en kan dus richting de Provincie worden gestuurd.

Motie vreemd aan de orde van de dag

Als laatste stond er nog een motie vreemd aan de orde van de dag op de agenda. Vreemd aan de orde wil zeggen dat het een motie betreft, die niet gekoppeld is aan een agendapunt.

De motie ging over stikstofreductie en is door alle fracties ingediend, waarin zij het college verzoekt om Gedeputeerde Staten van Gelderland te steunen in de aanpak Gelderse maatregelen stikstof.

De motie werd uiteraard unaniem aangenomen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.