Op de agenda van de Informatieve Commissie stonden een vijftal presentaties om de commissie te informeren en mee te helpen bij de beeldvorming.

Skatebaan Tiel

De skatebaan in Tiel stond als eerste onderwerp geagendeerd, omdat hierbij skate beoefenende jongeren aanwezig zouden zijn. Door deze Tielse skatejeugd werd een korte toelichting gegeven over hun initiatief om te komen tot een skatebaan in Tiel. De presentatie werd gegeven met gebruikmaking van een filmpje. Daarin werd duidelijk gemaakt dat de huidige skateplekken te klein zijn en er geen aaneensluitend parcours is, maar enkel los van elkaar staande onderdelen. De onderhoudstoestand is bovendien slecht, met afbrokkelend beton, veel gruis en steentjes. Ook is de verlichting slecht, wat de veiligheid niet ten goede komt. Er wordt gepleit voor een volwassen skatebaan, waarop ook steppers, rollerskaters en BMXers uit de voeten kunnen. Zij hadden twee voorbeelden meegenomen, waarvan er een als foto bij dit onderwerp is gevoegd.

Overdracht speelplekken aan bewoners

De commissie werd voorts ambtelijk geïnformeerd over de stand van zaken rond de overdracht van speeltuinen aan bewoners.Er ligt een besluit van de raad uit 2016 wat bepaalt, dat wanneer er bestaande speeltuinen niet aan bewoners zijn overgedragen, deze speeltuinen weggehaald zullen worden. Dit betekent dat in sommige wijken helemaal geen speelgelegenheden meer zullen zijn voor kinderen van 0 tot 12 jaar.

De heer Rijsdijk heeft vanuit de speeltuinwerkgroep zijn ervaringen gedeeld met betrekking tot de overname van speeltuinen door bewoners. Door corona heeft de overdracht enige vertraging opgelopen. De stand van zaken is dat er vijfentwintig speeltuinen zijn overgedragen en er nog eenenveertig op de rol staan om overgedragen te worden. Zo nodig zal de raad dit onderwerp in besluitvormende zin op tafel krijgen als er financiële en personele middelen nodig zijn.

Homofobie, bifobie en transfobie.

Manu wilde het graag hebben over homofobie, bifobie en transfobie in de gemeente Tiel. Dit omvat de onveiligheid die hij persoonlijk en door vele andere LHBTI+ jongeren in Tiel wordt ervaren.

Hij begon met een speech waarin hij vertelde over de vele negatieve reacties, die hij zoal ondervindt. Niet alleen op straat en school maar ook van politieke partijen. Het volgende citaat van Manu spreekt boekdelen:

“Deze haat komt niet alleen van vreemden op school of op straat, het komt ook van politieke partijen. Een partij in deze gemeenteraad die ik even niet zal noemen had vorig jaar op een van hun campagneposters de tekst “Hoeveel genders heb jij vandaag?” staan. En deze posters stonden doodleuk door heel Tiel heen geplakt. Voor scholen, in de stad, en bij winkelcentrums. En dan denkt u misschien ‘als het nou in hun verkiezingsprogramma staat, dan is het nog uit te leggen.’ Ja dat dacht ik ook, dus ik heb het toen meteen opgezocht, maar, wat blijkt, er staat niks concreets over genderidentiteit in het verkiezingsprogramma van de partij. Zinloze, diepgewortelde haat. En deze posters zijn niet alleen enorm kwetsend voor LHBTI’ers die hier dagelijks mee te maken hebben, het laat ook nog eens aan de makkelijk beïnvloedbare jongeren, die hier dagelijks fietsen, zien dat zelfs een grote politieke partij hier weg mee kan komen. En dat het dus oké is om dit soort dingen te zeggen. Pesten, bejegenen en kleineren van jonge LHBTI’ers kan zorgen voor psychische problemen, vermindering in schoolprestatie en tot het gebruik van middelen zoals drugs. De kans dat LHBTI-jongeren een poging tot zelfmoord doen is 4,5 keer groter dan hetero jongeren van dezelfde leeftijd.”

Vervolgens gaf hij ook enkele tips wat je als gemeente kunt doen.

Begin citaat: “In 2019 nam de gemeente Tiel een motie aan om van Tiel een regenbooggemeente te maken en te zorgen voor meer acceptatie en inclusie binnen de gemeente. Een geweldig initiatief dat ook wel enigszins vorm krijgt. Zo hebben we met de GSA op coming out samen met een aantal andere organisaties de regenboogvlag gehesen bij het gemeentehuis. De motie zelf is erg goed. Er staat onder andere in dat de gemeente een voorbeeld wilt gaan zetten en zo een impuls te geven aan acceptatie, veiligheid en zichtbaarheid. Maar terwijl de motie al in 2019 is aangenomen, zijn er steeds maar kleine veranderingetjes te zien. De gemeente moet zich sterker op gaan stellen tegen LHBTI haat. De voorbeeldfunctie bijvoorbeeld. Als gemeente kunt u in gesprek gaan met COC-regio Nijmegen, waar Tiel onder valt, om het te hebben over wat de gemeente in samenwerking met het COC kan doen. U kunt in gesprek gaan met verschillende belangengroepen zoals de GSA van het Lingecollege Lyceum, de Roze Sooz, en individuen om te luisteren naar verhalen en aan te horen wat er écht nodig is. En u kunt met scholen en sportverenigingen in gesprek over hun rol in acceptatie, educatie en emancipatie. De gemeente heeft hier de voorbeeldfunctie, dus neem verantwoordelijkheid en ga aan de slag, want we kunnen niet langer wachten. We moeten nu de naam van de gemeente wáár maken en een échte regenbooggemeente worden.” Einde citaat.

Na dit betoog van Manu hebben wij er vanuit ProTiel op gewezen dat artikel 1 van de grondwet boven de andere artikelen van de grondwet gaat. Het kan dus niet zo zijn dat je op basis van de vrijheid van meningsuiting haat en verderf mag propageren richting anderen. De vrijheid van meningsuiting, zo hebben wij betuigd, eindigt waar artikel 1 van de grondwet wordt geschonden.

Migratieachtergrond en dementie – 20:52

In Tiel is een project gestart dat valt onder een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de naam draagt Samen Ouder Worden. Bij de beeldvorming over dit programma werden de commissieleden meegenomen in de wereld van dementie bij migranten met een niet-westerse achtergrond.

In de afgelopen jaren is gebleken dat er binnen de verschillende gemeenschappen een grote behoefte is aan kennis en informatie over dementie. Dit om reden dat de doelgroep de weg niet weet te vinden naar zorg en ondersteuning en het aanbod daarvan niet altijd passend is of aansluit bij de doelgroep. Genoeg aanleiding dus om bruggen te bouwen tussen migrantengroepen en de verleners van zorg en ondersteuning, waartoe in het Tielse project van Samen Ouder Worden elf sleutelfiguren zijn getraind om die bruggen mee te helpen bouwen. Daaraan is in Tiel inmiddels al ongeveer twee jaar gewerkt, in samenwerking met de Molukse wijkvereniging Buah Hati, de Turkse Vereniging TDIP, Stichting Evim, mensen uit de Marokkaanse gemeenschap, Mozaïek Welzijn, de Gemeente Tiel, Dementievriendelijk Tiel, hulpverleners van onder andere het netwerk geriatrie en de casemanager dementie van de ECT, zijnde het Eerstelijns Centrum Tiel. De tot nu toe opgedane ervaringen van de opgeleide sleutelpersonen geven een schrijnend beeld van de problematiek.

Presentatie Plan-MER/Haalbaarheidsstudie Westelijke Ontsluiting Tiel

Over de haalbaarheid van een westelijke ontsluitingsweg voor Tiel en Passewaaij, kregen de raads- en commissieleden een terugkoppeling over de adviestafel, de resultaten van de onderzoeken en over het zogenaamde Plan-MER. Dit laatste houdt in dat het Plan tegen het licht van de Milieu Effect Rapportage wordt gehouden.

De samenstelling van de adviestafel bestond uit inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden uit de gemeente Tiel. Het doel van de adviestafel was om input op te halen en de deelnemers als ambassadeurs in te zetten voor een breder draagvlak. Daarbij werden het doel van het proces en de bijbehorende aanpak uitgelegd en de resultaten van de verschillende effectbeoordelingen, zoals verkeer, landschap, ruimtegebruik, natuur en gezondheid benoemd. Voorts was aan de adviestafel gesproken over het afwegingskader en de wijze waarop straks een voorkeursalternatief gekozen zal worden.

Zoals ook al in eerdere verslagen over dit onderwerp is gemeld, gaat het in de tracékeuze om vijf mogelijkheden, die alle een eigen dynamiek met zich meebrengen. Deze alternatieven zijn het opwaarderen van de Provincialeweg vanaf en inclusief de Berenkuil tot aan de A15; een tracé ten noorden van de spoorlijn Tiel-Geldermalsen; een tracé dicht bij de zuidkant van de spoorlijn Tiel-Geldermalsen; een tracé verder ten zuiden van de spoorlijn; en een tracé langs de Ophemertsestraat. Als het om doelmatigheid gaat vallen deze laatste twee tracés direct al af. Het tracé van de Provincialeweg is weliswaar, met een prijskaartje van eenentwintig miljoen euro, het goedkoopste, maar lost het probleem van te veel doorgaand verkeer op Wadenoijens Lingedijk niet op. De beide tracés ten noorden en dicht ten zuiden van de spoorlijn ontlopen elkaar niet als het om bereikbaarheid en verkeersveiligheid gaat. Als het ook nog om inpassing in het landschap gaat, dan is van deze twee tracés het traject ten zuiden van de spoorlijn de favoriet. Maar helaas is dat wel een zeer kostbaar tracé, dat tussen de veertig en vijfennegentig miljoen euro moet gaan kosten. Die ruime marge heeft te maken met het feit dat ProRail geen gelijkvloerse kruisingen duldt vlak voor spoorwegovergangen. Er zouden dan dus in principe drie extra tunnels in het traject moeten komen. Daarentegen zou het bij Wadenoijens bewoners minder gewenste noordelijk tracé een investering van maar negenentwintig miljoen euro vergen. De verwachting werd uitgesproken dat er voor de zomervakantie van dit jaar een voorkeursvariant zal worden vastgesteld, wat wellicht een al te snelle conclusie is.