Op de eerste vergadering na het zomerreces van de Besluit Voorbereidende Commissie stonden een drietal onderwerpen op de agenda. Dit betroffen een bespreeknota over het Beleid Zon en Wind, de Mobiliteitsagenda 2023-2026 en het Procesvoorstel voor de aanwijzing van een lokale publieke omroep.

Bespreeknota Beleid Zon en Wind

Een bespreeknota in het raadjargon houdt in dat de commissie de nota wel bespreekt, maar géén advies geeft aan de raad. Niettemin vroeg het college aan de commissie of deze zich kon vinden in de door haar voorgestelde uitgangspunten in het beleid van zon- en windenergie en zo niet of zij het college punten mee wilde geven ter verdere uitwerking. De verschillende fracties hebben daarop hun visie aan het college kenbaar gemaakt ter verwerking in de nota. Het aldus aangepaste beleidsvoorstel zal daarna naar de raad gaan. Maar waar het uiteindelijk om gaat is hoe we invulling gaan geven aan de Regionale Energiestrategie RES 1.0, zodat we als gemeente weten op welke wijze en waar we straks onze duurzame energie op het land kunnen opwekken. ProTiel heeft aan het college meegeven dat wij liever geen zonneparken zien op agrarische gronden, behoudens zonnepanelen die mede dienen als gewasbescherming boven zacht fruit. Wat wij wel willen is zonnepanelen op de geluidsschermen langs de A15 en in de oksels van de op- en afritten en vol inzetten op het plaatsen van zonnepanelen op daken van woningen en bedrijfsgebouwen. Binnen onze gemeente zien we mogelijkheden voor plaatsing van twee windmolens ten noorden van de A15. Buiten de bebouwde kom zouden kleine windmolens voor eigen gebruik toegestaan kunnen worden, mits deze geen hinder opleveren voor de eventuele buren.

Mobiliteitsagenda

In de Mobiliteitsagenda 2023-2026, van Regio Rivierenland, worden de doelen benoemd die belangrijk zijn voor het verkeer in de regio en de punten waaraan gewerkt moet worden. Een speerpunt is vooral het openbaar vervoer, want de busverbindingen worden in het rivierengebied steeds schraler en maakt het reizen met ov al maar moeilijker. Goede treinverbindingen zijn eveneens van onmisbaar belang en voor het behoud en de verbetering daarvan dient voortdurend gelobbyd te worden. Dat geldt niet minder voor het goed bereikbaar houden van ons gebied voor autoverkeer, waarbij gedacht moet worden aan de volstromende A2, de A15 en de brug bij Rhenen. Aangezien de commissie zich kon vinden in de inhoud van de Mobiliteitsagenda, gaat deze als hamerstuk naar de Raad.

Procesvoorstel Aanwijzing Publieke Omroep

Omdat de uitzendrechten van de huidige regionale zendgemachtigde in Tiel, bekend als Stads TV Tiel, aan het eind van dit jaar zijn verlopen, moet er voor de komende vijf jaar weer een nieuwe concessie worden verstrekt door het Commissariaat van de Media (CvdM). Per gemeente kan het CvdM maar één lokale publieke media-instelling aanwijzen. Echter in Tiel zijn er twee gegadigden, te weten de Stichting Stadsomroep Tiel (SST) en Stichting Publieke Omroep Tiel (SPOT). De regels van het CvdM schrijven voor dat de gemeente in dat geval met beide gegadigden aan tafel moet gaan om te kijken of deze willen en kunnen samenwerken. Maar een poging daartoe heeft in dit geval niet tot resultaat geleid. De vervolgprocedure is nu dat de gemeente een advies uitbrengt aan het CvdM. In het aan de Besluit Voorbereidende Commissie voorgestelde procesvoorstel staat, dat het advies wat de gemeente aan het CvdM geeft tot stand komt door de resultaten van een door beide gegadigden ingevulde vragenlijst. ProTiel heeft echter voorgesteld beide gegadigde een presentatie te laten houden en deze mee te laten wegen in het advies naar het CvdM. Hierop werd door alle aanwezige partijen positief gereageerd.