Nieuwsbulletin raadsfractie VSP gemeente Valkenburg a/d Geul 16-03-2019 In dit nieuwsbulletin onze belangrijkste inbreng tijdens de recentelijk gehouden raadsadviescommissies gemeenteraad Valkenburg a/d Geul. 1. Onderzoeksopdracht inkomsteneffecten/armoedeval. De VSP heeft vanaf het begin van haar bestaan aangegeven dat de bestrijding van armoede door o.a. de verhoging van de inkomstentoets een echte prioriteit dient te krijgen. Wij zijn nu al bijna als nieuwe raad een jaar bezig en er is wat dat betreft nog niks gebeurd. Het enigste wat tot nu toe gebeurd is dat wij door de gemeente Maastricht voor paal zijn gezet, omdat zij hun resultaten m.b.t. tot hun onderzoek waar wij halsstarrig naar uitkeken niet aan ons wilden verstrekken. Waarvoor dank zouden wij zeggen!!!! En wie is hier de dupe van, ja dat zijn de hardwerkende mensen die iets meer inkomen hebben dan de bijstandsnorm en daartoe niet of in beperkte mate in aanmerking komen voor inkomensafhankelijke regelingen zoals bv. bijzondere bijstand en kwijtschelding gemeentelijke belastingen. Daarom vinden wij in feite dat deze regeling gewoon opgetrokken dient te worden naar 130% van het minimumloon. Is het college hiertoe bereid? Door dit te doen zouden meer mensen aan het werk kunnen gaan die vanwege de huidige situatie dus maar niet werken, zodat je uiteindelijk minder bijstandsuitkeringen dient te verstrekken waardoor de verhoging van de inkomstentoets naar 130% van het minimumloon dus gefinancierd kan worden. Wij gaan ervan uit dat indien men de inkomstentoets verhoogd dat er meer mensen vanuit de bijstand aan het werk gaan. Is het college bereid hier een actief beleid op te voeren? 2. N.a.v. verslag raadsadviescommissie Sociaal Domein 21 januari 2019 raads-informatiebulletin vervanging afvalcontainers. Daarin geeft wethouder Remy Meijers o.a. aan dat het college de ontwikkelingen in het centrum van Valkenburg goed in de gaten houdt om te bekijken of er een extra afvalcontainer in het centrum geplaatst kan worden. Graag stand van zaken in deze. De VSP is de mening toegedaan dat er zowel bij de supermarkten zowel bij de AH en Jan Linders een afvalcontainer geplaatst dient te worden. Vooral voor ouderen mensen en mensen slecht ter been is dit nu omslachtig als ze een stuk extra moeten lopen. Ook laat je mensen hierdoor onnodig door het centrum rijden, wat de nodige overlast met zich meebrengt. Ook vanuit milieu oogpunt gezien is dit een slechte zaak. 3. Stand van zaken JOP Berg en Terblijt en Burg. Henssingel. Hoe zit het met de evaluatie JOP Burg. Henssingel? Welke actie zijn er ondernomen m.b.t. de overlast JOP Berg en Terblijt? Dit i.v.m. de abnormale toestand van deze JOP. Zijn er contacten geweest hierover met de jongeren? Wat heeft het voor zin om deze JOP nog in stand te houden? Moet er niet eens gekeken worden om te komen tot ontspanningsruimte(s) die verwarmt zijn waar de nodige activiteiten voorhanden zijn voor de jeugd met daarbij toezicht (op afstand)? Over het algemeen is het overgrote deel van de jongeren best van goede wil. Als je hun een fatsoenlijk onderkomen geeft i.p.v. een of andere afgedankte container kun je hier ook goede afspraken maken over huishoudelijke regels. Je moet wel nadrukkelijk erop toezien dat de paar rotte appels die zich tussen de jeugdigen bevinden, dan ook keihard aangepakt worden en dat asogedrag en overlast niet geaccepteerd wordt. 4. Graag zouden wij als VSP fractie willen weten welke stappen wethouder Vankan al ondernomen heeft om de verkeersonveiligheid bij stoplichten nabij de ingang parkeergarage AH een halt toe te roepen. Zo heeft wethouder Vankan al eerder toegezegd dat er eventueel gedacht wordt om een extra zebrapad aan te leggen aan de Hekerbeekstraat, zodat de voetgangers daar veilig kunnen oversteken. Tevens bevordert dit de verkeersdoorstroming omdat het verkeer afkomstig uit de Hekerbeek niet plotseling moet afremmen als hun licht op groen staat voor overstekende voetgangers en als deze zijn overgestoken het verkeerslicht inmiddels weer op rood staat. Dit leidt tot levensgevaarlijke situaties en ergernis bij verkeersdeelnemers. 5. Tussen de Oosterweg en Steenstraat (bij Bowlingcenter) ligt een trap. Deze trap is niet voorzien van een leuning. Voor veel ouderen en mensen slecht ter been die gebruik willen maken van deze trap is dit vrijwel onmogelijk. Daarom willen wij het college van B & W verzoeken om bij deze trap een leuning aan te brengen? Het liefst aan beide zijden van de trap. 6. Voorstel college betreffende nieuwbouwlocatie Villa Via Nova en gebiedsgerichte welstandscriteria. Tegen het ontwerp bestemmingsplan zijn 5 zienswijzen ontvangen. De projectontwikkelaar heeft het bouwplan aangepast en de zienswijzen zijn grotendeels verwerkt in het uiteindelijke bestemmingsplan. Goed om te vernemen dat met de belangen van direct omwonenden rekening is gehouden. Toch een vraag over het aangepaste bouwplan: Vraag aan wethouder? • Voor 8 van de 10 bouwkavels wordt in het uiteindelijke BP een bouwlaag minder toegestaan (geen 3 maar 2). Wij vragen ons af of deze kavels inmiddels al verkocht zijn. Zo ja hoe wordt dan met de belangen van deze eigenaren omgegaan bij de totstandkoming van deze bestemmingsplanprocedure. En hebben deze eigenaren bezwaar en beroepsmogelijkheden of private aanspraken richting gemeente / c.q. projectontwikkelaar nu er een bouwlaag minder wordt toegestaan t.o.v. het oorspronkelijke bouwplan? Daarnaast nog een vraag die geen betrekking heeft op de vaststelling van het BP maar wel relatie heeft met het bouwproject, namelijk de verontreiniging van de bouwlocatie. Inmiddels hebben wij te horen gekregen dat ook onder het voormalige pand Crolla verontreinigde grond is aangetroffen. Vraag aan wethouder? • Kunt u ons inmiddels duidelijkheid geven over de exacte kosten voor de gemeente wat betreft de aanvankelijke bouwlocatie? Zo nee wanneer kunnen we die verwachten. • En ten tweede welk bedrag verwacht u te moeten reserveren voor de verontreinigde grond onder pand Crolla en wellicht ook nog onder het voormalig pand van Taxi Haagmans? En kunnen wij die alsnog verhalen? Heeft het aantreffen van deze nieuwe verontreiniging consequenties voor de start van de bouw? 7. Evaluatie kerststal Valkenburg 2018en begroting Kerstmarkt Gemeentegrot 2019. In het voorliggende voorstel wordt aangegeven dat de raad goedkeuring heeft gegeven om de organisatie van de kerstmarkt de komende jaren in de handen van de gemeente te houden. Dit echter zonder instemming van de fractie VSP, zolang de evaluatie niet behandeld is. Wij kunnen constateren dat in totaliteit het aantal bezoekers van Kerststad is afgenomen. Echter het evenement blijft belangrijk voor de economie van onze gemeente. Daarnaast leveren de bezoekers aan Kerststad ook indirecte inkomsten voor onze gemeente op. Wat betreft verkeer en veiligheid, zijn wij op de goede weg. M.b.t. het parkeren. Een algemeen structureel overloopterrein rond het centrum blijft een dringende wens. Dit is al een lange wens van de VSP. Onderzoek en realisering van Transferium Beekstraat. Wethouder, graag stand van zaken hierover. Ook de organisatie van de kerstmarkt heeft een andere aanpak gekregen. Is de kwaliteit hetzelfde gebleven? Hoe dit alles tot tevredenheid uit zal werken zal pas duidelijk zijn als de resultaten van de enquête onder de bezoekers bekend zijn. Wethouder, graag een einddatum. Eigenlijk is de werkelijke evaluatie pas gemeten na de kerstmarkt Gemeentegrot 2019. Dan past duidelijk hoeveel bezoekers dit evenement zal trekken. De nu opgestelde begroting 2019 sluit met een exploitatietekort van €150.000. In de bijlage van de exploitatiebegroting ziet de fractie VSP een mooi weer papier, of beter gezegd een Hans Klok begroting. De fractie VSP wil een overzicht, getoetst op feiten. Wethouder, graag inzicht in de onderbouwing. Bent u bereid dit inzicht te verschaffen? Namens de raadsfractie van de VSP, Jef Kleijnen - Lloyd Wagemans - Gertie Silverentand