Logistiek Centrum Kaldenkerken leidt mogelijk tot extra overlast van vrachtauto’s op de Kaldenkerkerweg in Tegelen Ons EENLokaal raadslid Leon van den Beucken en SP-collega Ton Heerschop hebben samen vragen gesteld naar aanleiding van de vestiging van het Amerikaans bedrijf Interdesign op bedrijvenpark VE(nlo)NE(ttetal)TE(gelen) in Kaldenkerken. Een bedrijvenpark dat EENLokaal op zichzelf overigens van harte toejuicht. De voorgangers van EENLokaal hebben zich de afgelopen jaren sterk ingezet voor de ontwikkeling van dit industrieterrein, samen met de lokale partij WIN in Nettetal. Gevreesd wordt dat de toch al drukke Kaldenkerkerweg nog meer vrachtauto’s te verduren krijgt . Daarom vragen we of het college onze zorgen deelt, wat we eraan kunnen doen. Ook vragen we of het college zich bij Rijkswaterstaat wil inspannen om de aanduidingen Nettetal en Kaldenkerken van de blauwe borden aan de snelweg te verwijderen, bij afslag Belfeld. Dit is de wijkraad voor de aanleg van de A74 toegezegd. Eerder, enkele jaren geleden heeft EENLokaal een motie ingediend waardoor de Kaldenkerkerweg een integrale aanpak gaat krijgen. Niet alleen verkeersoverlast en –onveiligheid, maar ook fijnstof, trillingen en waterproblematiek en sociale veiligheid. Daarna werd de Kaldenkerkerweg nog tot enige topprioriteit benoemd in het GVVP. De financiering van dit geheel is gedeeltelijk rond. Dus dat houden we goed in de gaten. Het afvalstation op het VeNeTe-terrein zou in 2018 van start gaan, maar daarvan loopt de vergunningprocedure nog. Voor de doorgewinterde doorlezer, hier onze vragen. Geacht college, Uit de lokale media van Kaldenkirchen maken wij op dat vanaf juli van dit jaar een logistiek centrum van het Amerikaanse bedrijf Interdesign haar deuren zal openen op het VeNeTe terrein. De locatie van dit logistieke bedrijf maakt dat zij haar ontsluiting naar het Duitse wegennet bij de rotonde die de straten An der Kleinbahnen en Postrasse met elkaar verbindt. Op deze rotonde sluit ook de straat Juiser Feld aan. Deze straat sluit weer aan op de Steylerstrasse welke een verbinding vormt met de Kaldenkerkerweg in Tegelen. Logistieke bedrijven betekenen in de praktijk veel bewegingen van vrachtwagens. Iets dat ook bij Interdesign te verwachten is. Aangezien het een internationaal bedrijf betreft is het te verwachten dat zij niet alleen de Duitse maar ook de Nederlandse markt zullen bedienen. En dan is het gebruik van de BAB61/ A74 een logisch gevolg. Echter bij het knooppunt Tiglia loopt men tegen een praktisch probleem aan. Omdat het hier een onvolledige verknoping betreft moet verkeer dat vanuit de A74 naar de A73 zuid wil rijden of omgekeerd gebruik maken van het onderliggende wegennet. Het is niet uit te sluiten dat men hiervoor ook de Kaldenkerkerweg in Tegelen gaat gebruiken. Een weg waarvoor bij uw college al meerdere malen aandacht is gevraagd. Naar aanleiding van deze situatie hebben wij de volgende vragen: 1. Bent u bekend met de opening van de vestiging van Interdesign op het VeNeTe terrein? 2. Bewoners aan de Kaldenkerkerweg Tegelen maken zich zorgen dat deze vestiging een toename van vrachtverkeer zal opleveren. Deelt u deze zorgen? Zo nee, waarom heeft u geen reden om aan te nemen dat vrachtverkeer zal toenemen? Zo ja, welke maatregelen wilt u nemen om het vrachtverkeer terug te dringen op deze weg? Graag een onderbouwing van uw antwoord. 3. Vorig jaar vroeg de SP fractie en de fractie van EENLokaal naar de voortgang van de plannen voor aanpak van de Kaldenkerkerweg in Tegelen. De wethouder zegde toen toe dat daar voortvarend meer zou worden omgegaan. Kunt u deze voortvarendheid inmiddels duiden? Zo ja, welke concrete verbeteringen zijn er aangebracht op deze weg? Zo nee, waarom blijven concrete maatregelen steeds uit? 4. Vrachtverkeer is nu al een probleem op de Kaldenkerkerweg met name omdat op de borden van de ANWB naast de A73 komende vanuit het zuiden, Kaldenkerken en Nettetal staat aangegeven. Ten tijde van de aanleg A74 is de toenmalige wijkraad van de wijk Op de Heide de toezegging gedaan dat alleen Tegelen en Belfeld op de bewegwijzering zou komen te staan. Bent u bereid om de ANWB, al dan niet door tussenkomst van Rijkswaterstaat, te vragen deze routeaanduiding weg te halen van deze borden? Zo ja, wanneer bent u voornemens dit te doen? Zo nee, waarom niet? Graag een onderbouwing van uw antwoord. 5. De Kaldenkerkerweg is een ontsluitingsweg voor de wijk Op de Heide. Deelt u de mening van ons vragenstellers dat toename van vrachtverkeer op deze weg grotere risico’s met zich mee zal brengen als het gaat om de verkeersveiligheid? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke maatregelen denkt u te nemen om die verkeersveiligheid te vergroten? Graag een onderbouwing van uw antwoord. Uitkijkend naar uw beantwoording binnen de gestelde termijn, met vriendelijke groet, EENLokaal - Leon van den Beucken & SP - Ton Heerschop