De laatste tijd ontving EENLokaal steeds meer klachten en opmerkingen over de veiligheid en bereikbaarheid van station Blerick. Ons Blericks raadslid Duran Yildiz is in gesprek gegaan met de melders en heeft n.a.v. deze gesprekken vragen gesteld aan het college. Voor de geïnteresseerde lezer, onderstaand de tekst. Geacht college, Van meerdere burgers hebben we klachten gekregen over de slechte bereikbaarheid of beter gezegd ‘onbereikbaarheid’ van het station Blerick. Het station van Blerick is namelijk niet toegankelijk voor de mensen in een rolstoel of scootmobiel maar ook niet voor de mensen met een kinderwagen of voor degenen die andere lichamelijke beperkingen hebben. Er ontbreekt daar namelijk een lift en/of een hellingbaan waardoor deze mensen niet op het perron kunnen komen. Op het station in Blerick is waar te nemen dat men al bezig is (ongeveer 2 jaar) met bepaalde werkzaamheden en dat er een hellingbaan wordt gebouwd voor perron 3. Maar hoe de hierboven genoemde mensen vanuit perron 1 of 2 moeten reizen blijft ons alsnog een raadsel. We weten uiteraard dat het station en de voorzieningen van het station onder de verantwoordelijkheid van Pro Rail vallen. Maar toch vinden we als fractie dat we onze ogen niet kunnen sluiten voor dit ernstig probleem en dat we als gemeente hier iets mee moeten. Het is namelijk absoluut onverklaarbaar dat deze kwetsbare mensen niet kunnen gebruik maken van de mogelijkheden van de spoorwegen en het station. Deze opvatting brengt Fractie EENLokaal tot de volgende vragen: 1. Was dit probleem eerder bij u bekend en Is dit probleem eerder aan de orde geweest in gesprekken met Pro Rail? Zo ja, welke acties zijn tot nu toe hierover uitgevoerd? 2. Zijn er op dit moment alternatieven voor deze minder mobiele burgers zodat ze alsnog van het spoor of station gebruik kunnen maken? M.a.w. hoe zou iemand in een rolstoel of met een kinderwagen (bijv. woonachtig in Blerick) gebruik moeten maken van de spoorwegen? 3. Wat is de status van de door Pro Rail gedane toezegging in de periode van ‘Lijnstad’ betreffende het bouwen van een lift bij de restauratie van het station? En wat is de reden dat dit nog niet is gerealiseerd? 4. Is het college bereid om met Pro Rail (binnen korte termijn) hierover in gesprek te gaan en de raad hierover te informeren? En hoe groot acht u de kans dat dit probleem door Pro Rail wordt opgepakt? 5. Welke rol zou het college in deze kwestie meer kunnen pakken bij het oplossen van dit probleem? En binnen welke termijn is dit te verwachten?