Mijn fractie vindt de stichting van Integrale Kind Centra waarin scholen van verschillende grondslag (openbaar en bijzonder) naast en met elkaar optrekken een goede zaak. Het liefst zouden wij in de toekomst de scheidslijn tussen de verschillende vormen zien verdwijnen, maar dat zal nog wel even duren. Wij betreuren in hoge mate dat de Borgschool en De Wierde zijn afgehaakt. Dat maakt de basis voor een Integraal Kind Centrum wel erg smal.

Wij blijven uiteraard verantwoordelijk voor de huisvesting van deze twee scholen. Maar we stellen voor ons hier tot het wettelijk noodzakelijke te beperken en onze schaarse middelen vooral in te zetten voor de inrichting van het IKC en algemene voorzieningen daar te concentreren (gymzaal, BSO, peuterspeelzaal, etc.).

Het is de door u voorgestelde combinatie van zorg en onderwijs die bij ons vragen oproept. U noemt de door u beoogde combinatie uniek en nog nergens vertoont. Misschien moet dit laatste ons juist aan het denken zetten.

Uiteraard zijn maatschappelijke contacten, ook met ouderen belangrijk bij het opgroeien van kinderen. En daarvoor moet dus plaats zijn in het onderwijs. Maar de door u voorgestelde combinatie is die van basisscholen en een verpleegtehuis. Het liefst onder één dak. Een verpleeghuis is vaak een eindstation. Er worden mensen opgenomen die in ziekenhuizen zijn uitbehandeld en verder bestaat een groot deel van de populatie uit min of meer ernstige demente bejaarden en dat zijn niet de lachende voorlezende bejaarden die in de Quick Scan worden afgebeeld. Wat dat betreft schetst de Quick Scan wel een weinig realistisch beeld.

(Citaat) Maar ook tijdens school kunnen kinderen en ouderen samenwerken. In de bibliotheek, in de tuin, bij sport en spel, in de kantine, bij voorstellingen en de zorg voor de kleinsten. En zelfs in het pedagogisch werk kan samenwerking worden gezocht: voorlezen, knutselen, rekenen, computerles, etc.

Een dergelijk beeld is eventueel nog voorstelbaar bij een setting met een verzorgingshuis, maar een verpleeghuis vertegenwoordigt toch een geheel andere realiteit.

Het is maar de vraag of je jonge kinderen (vijf tot tien jaar) wel moet confronteren met deze donkere kant van het leven. Wij zetten hier vraagtekens bij.

Financiële motieven mogen bij de te maken keuzes niet doorslaggevend zijn, het belang van het kind dient voorop te staan.

Concluderend, wij zijn er nog niet overtuigd van de toegevoegde waarde van de door u voorgestelde zorg/onderwijs combinatie, integendeel zelfs.

Bij realisatie in één gebouw hebben wij vragen betreffende de mate van integratie van faciliteiten en ruimtes die een ongestoorde ontwikkeling van de kinderen garanderen.