Nieuws van CKenG inzichtelijk

4 documenten

Goede plannen voor woningen, maar eerst het verkeersprobleem oplossen

CKenG CKenG Castricum 03-10-2019 11:31

In de gemeente Castricum hebben wij een urgent tekort aan woningen. Niemand weet precies hoeveel inwoners op zoek zijn naar een huis, want zij staan niet allemaal als zodanig geregistreerd. In de schattingen die, wat CKenG betreft, de waarheid het dichtst benaderen, gaat het in totaal om circa 1.400 woningen, waarvan circa 400 urgent nodig zijn. Deze aantallen hebben betrekking op diverse woontypen voor diverse doelgroepen, uiteenlopend van sociale huur voor starters tot twee-onder-één-kap woningen voor gezinnen met kinderen. Daarbij ligt de focus van de gemeente de laatste tijd op doorstroming: inwoners die een nieuwe woning betrekken, verlaten in de meeste gevallen een andere woning die daardoor weer beschikbaar komt.

Woningbouw is topprioriteit

De gemeenteraad van Castricum heeft het realiseren van nieuwe woningen tot topprioriteit benoemd in zijn Raadsprogramma voor deze periode van vier jaar, wetende dat elk project dat nu in gang wordt gezet nog door allerlei procedures heen moet en vervolgens ook nog gebouwd moet worden. Door een tekort aan bouwvakkers en een overschot aan beperkende regeltjes, zoals het beklemmende stikstofbesluit, zal van veel programma’s waarover onze Raad de komende maanden een besluit neemt, de effectieve oplevering pas plaatsvinden in 2022 en latere jaren.

Omdat de gemeente Castricum zelf nauwelijks grondposities heeft, is CKenG blij met ieder initiatief van ontwikkelaars die ons gaan helpen om zo snel mogelijk tenminste de 400 urgente woningen neer te zetten. Vanavond praten wij over het ruimtelijk kader voor twee initiatieven, die samen goed zijn voor 190 nieuwe wooneenheden. Daarmee wordt bijna de helft van de behoefte op korte termijn ingevuld. Wetende dat er inmiddels druk doorontwikkeld wordt in Zandzoom Limmen, mogelijk Zuid III in Akersloot en een aantal kleinschalige projecten, bewegen wij als gemeente dus de goede kant op. Het deel sociale woningen komt tegemoet aan de kaders die de Raad heeft gesteld, al had wat CKenG betreft de nadruk nog iets minder op sociale koop en iets meer op sociale huur mogen liggen.

Poort naar de Duinen: Puikman en Zanderij

De ontwikkelaars hebben rekening gehouden met het kader in termen van de Poort naar de Duinen en de zichtlijnen. Onze fractie is blij dat niet de traditionele kavelstructuur in de plannen is opgenomen, maar een speels karakter zonder erfafscheidingen. Zo mogelijk is CKenG nog enthousiaster over het terugbrengen van het oorspronkelijke nollenlandschap in het gebied: glooiende lage duintjes, gevormd door helm, gravende konijnen en stuifzand. Dat was namelijk de aanblik van de hele Zanderij, tot het gebied in 1865 werd afgegraven omdat het zand nodig was voor de aanleg van de spoorlijn Alkmaar-Zaandam. Pas daarna heeft de Zanderij het huidige open karakter gekregen en is de bollenteelt ontstaan.

Wij zijn ook verheugd dat het leegstaande pand van Kaptein Kaas tegen de vlakte gaat en dat er een kwalitatief hoogwaardige invulling voor terugkomt. Natuurlijk zal er op dit perceel nog een bestemmingswijziging moeten plaatsvinden, maar daar zullen naar onze inschatting de meeste fracties wel mee instemmen. Met dank aan de inspanningen van mevrouw Kramer ziet CKenG een projectplan dat met veel liefde is voorbereid. Uitzondering daarop is de tankwall, die wij als gemeentelijk monument integraal in het plan opgenomen willen zien worden, dus zonder dat er een stuk uit wordt gezaagd. De invulling van het project aan de Puikman, dus de voormalige locatie van Tuincentrum Terlouw, de Aldi en Full of Life, beschouwt onze fractie als een wat zakelijker ontwerp. Misschien kan uit het oogpunt van consistentie aan mevrouw Kramer worden gevraagd om ook mee te denken aan de landschappelijke aankleding van het Plan Puikman 1.

CKenG wil eerst de verkeersproblemen oplossen

Is het dan allemaal rozengeur en maneschijn en kan de eerste paal wat CKenG betreft volgende week de grond in? Nee, dat is zeker niet het geval. Er zijn een aantal belangrijke redenen waarom onze fractie voorlopig nog niet met het raadsvoorstel voor beide projecten kan instemmen. Wij lichten die redenen graag toe.

De ontsluiting

De eerste en belangrijkste reden is de grote uitdaging die wij met ProRail hebben om een oplossing voor de probleemoverweg aan de Beverwijkerstraatweg te vinden. Nadat alle denkbare varianten voor autoverkeer de afgelopen 8 jaar, om uiteenlopende redenen, zijn gesneuveld, heeft de Raad nu vol ingezet op de realisatie van een fietstunnel. De uitgangspunten daarvoor waren al in het Raadsprogramma 2018-2022 opgenomen en in juni heeft de Raad ingestemd met een motie van CKenG, die het College oproept om verschillende varianten te onderzoeken die helpen om snelverkeer en langzaam verkeer te scheiden, zodat beide stromen elkaar niet kruisen waardoor fietsers onbeperkt doorgang wordt geboden en auto’s zo min mogelijk hinder van vertraging ondervinden.

Wij kunnen niet anders dan wachten op de resultaten van dit onderzoek en besluitvorming over de voorkeursvariant, voordat wij verder met elkaar kunnen besluiten over bouwprojecten op de Zanderij en de Puikman. Laten wij leren van fouten die de  toenmalige Raad in de jaren ’70 heeft gemaakt, door besluiten te nemen die de infrastructuur van het dorp op slot hebben gezet. Door de bouw van de flat aan de Smeetslaan en de woningen aan Het Strengh was het niet langer mogelijk om een zuidelijke ontsluiting van Castricum te realiseren waardoor wij nu geen last hadden gehad van de probleemoverweg. Een fietstunnel is nu het minst slechte, overgebleven alternatief. Zowel het plan voor de sociale koopwoningen op de zuidoosthoek van de Zanderij, als het plan voor gebouw C aan de zuidkant van de Puikman, blokkeren mogelijke inpassing van de fietstunnel. Wij moeten als Raad dus de juiste volgorde in besluitvorming aanhouden. CKenG zal hiervoor een amendement indienen.

Parkeren en verkeersafwikkeling

Zelfs in de huidige situatie, dus zonder 190 nieuwe woningen, leveren verkeer en parkeren al grote problemen op in het plangebied. Op werkdagen, maar ook tijdens wedstrijden en evenementen bij Vitesse’22 is er al een tekort aan plaatsen om de auto kwijt te kunnen. De Puikman is een onveilige sluiproute, die uitkomt op twintig meter afstand van de probleemoverweg met alle gevolgen van dien. Parkeren in de berm is sinds een aantal jaren niet meer toegestaan, maar gebeurt nog regelmatig. In het gebouw van de voetbalclub is een Buitenschoolse Opvang gevestigd, maar ouders die hun kinderen aan het einde van de middag ophalen kunnen hun auto niet kwijt. Daar komt bij dat het programma Hoogfrequent Spoor straks meer treinen laat rijden, dus meer reizigers aantrekt en dus ook meer auto’s die een plekje in de buurt van het station nodig hebben. We weten dus nu al dat het probleem gaat toenemen, laten we er dan op voorhand rekening mee houden.

Gebrek aan gebiedsvisie

Het raadsvoorstel bestaat uit twee individuele plannen binnen een belangrijk gebied. Die liggen nu voor omdat twee ontwikkelaars initiatieven ondernemen, waar wij als CKenG, zoals gezegd blij mee zijn, en waar de Raad nu eenmaal wat van moeten vinden. Wat ontbreekt is echter een soort van paraplu-strategie van het College, waaraan deze ontwikkelingen door Raadsleden getoetst kunnen worden.

In die gebiedsvisie moet plaats zijn voor de zaken die wij onder 1 en 2 hebben benoemd, maar ook voor de stakeholders. Interessant daarbij is de positie van Vitesse’22. De vereniging beschikt over vijf voetbalvelden, waarvan twee strategische zijn gelegen. Dat zijn de velden tussen de clubgebouwen en de probleemoverweg in, die overigens eigendom zijn van Pancratius, dat is de katholieke kerk. Als die twee grasvelden nu zouden worden gekanteld tot één veld, dan kunnen er voor vereniging en BSO de broodnodige extra parkeerplaatsen worden gerealiseerd en valt aan de zijde van het station een oppervlakte van 30 bij 130 meter vrij voor andere bestemming. Daarmee kan de weg over de Puikman minder smal worden, de aansluiting op de Beverwijkerstraatweg veiliger en we houden extra ruimte over voor parkeren en mogelijk een groter contigent aan woningen. Vanzelfsprekend zal de verenging verzoeken om het gekantelde veld uit te rusten als kunstgras of hybrideveld omdat zij het, met een veld minder, natuurlijk intensiever moeten gebruiken. Maar daar valt altijd over te praten. De wethouder krijgt daarom van CKenG een motie aan de broek om met Vitesse, Pancratius en andere stakeholders in gesprek te gaan.

Tot slot: Pesticiden

U weet dat CKenG als gezondheidspartij eerder dit jaar schriftelijke vragen heeft gesteld aan het College over het gebruik van landbouwgif bij de teelt van bloembollen. Te dicht wonen bij een plek waar pesticiden worden gebruikt is slecht voor de gezondheid, met name voor kinderen. De nu geplande bebouwing ligt ruim binnen de 250 meter waar volgens het RIVM de gevolgen merkbaar zijn. Huisarts Paul Buitenhuis heeft de raadsleden daar terecht, vorige week via de mail, nog eens op gewezen. Graag krijgen wij duidelijkheid of het College dit ook als een probleem ziet.

Op korte termijn zal de Raad opnieuw vergaderen over de woningbouw achter het station.

Kadernota 2020: CKenG wil Castricum inrichten voor de Komende Generaties

CKenG CKenG Castricum 21-06-2019 09:04

Regelmatig wordt ons de vraag gesteld: ‘waar staat de afkorting CKenG voor?’ De C, dat zal niemand verbazen, staat voor Castricum. De oprichting van onze partij vond plaats kort nadat de toenmalige gemeenten Limmen, Akersloot en Castricum in 2002 waren gefuseerd, dus de ‘K heeft betrekking op onze Kernen. CKenG is destijds opgericht door een huisarts, namelijk Aart Leemhuis, samen met Bert Meijer. Ook in 2019 hebben wij ons ingespannen voor de gezondheid van onze inwoners, zoals bij de gevolgen van landbouwgif op bollenvelden, bij grafietregens vanuit Tata Steel en bij het niet-inenten van jonge kinderen. De G staat daarom voor Gezond.

Inmiddels krijgt de afkorting ook een nieuwe dimensie. CKenG wil namelijk dat Castricum zich in zijn plannen en inrichting veel meer gaat richten op onze kinderen en kleinkinderen. Dat college en gemeenteraad zich realiseren dat wij straks na 2030 een gemeente zijn waar de volgende generatie veilig en met plezier kan wonen, werken en recreëren. Dat het aanbod van woningen daarop is afgestemd. Dat onze kinderen en kleinkinderen een duik in een zwembad kunnen nemen en op een mooie dag kunnen genieten van een gastvrij strandgebied. En dat het überhaupt nog mogelijk is om vanuit onze gemeente Heemskerk en Beverwijk te kunnen bereiken. De afkorting CKenG staat in dit perspectief voor ‘

Raadsleden moeten visie hebben en moed tonen

Om die langere termijn doelen te halen is visie nodig. En een Raad die moed toont. Helaas zien wij dat bijna iedere donderdagavond in het gemeentehuis fout gaan. Over simpele onderwerpen kunnen fracties een hele avond praten. Als het gaat om relatief lage bedragen én kosten die in het lopende jaar worden genomen, dan komt de raad wel tot een besluit. Maar als er complexe onderwerpen aan de orde komen, met in elkaar overlopende dossiers en bedragen die meerdere jaren beslaan, dan ontbreekt het veel collega’s aan visie, driedimensionaal inzicht en de moed om vooruit te bewegen. De angst slaat toe, met een terugtrekkende en afwijzende houding als gevolg. De gemeenteraad van Castricum staat onder onze inwoners niet voor niets bekend als een besluiteloos orgaan.

Een lange termijnvisie wil niet zeggen dat er voor Sinterklaas gespeeld moet worden en dat het geld over de balk wordt gesmeten. Een duidelijk zicht op de hoe onze gemeente er na 2030 uit zou moeten zien helpt juist om keuzes te maken. Dat brengt ook met zich mee dat er minder aandacht en geld besteed zal worden aan zaken die toevallig historisch zo gegroeid zijn, maar een minder grote rol in de toekomst zullen spelen. En dat de Raad zich veel meer dan voorheen bewust is van zijn controlerende rol als het gaat om de wettelijke taken, gemeenschappelijke regelingen en de BUCH-werkorganisatie. Dat niet automatisch wordt ingestemd met allerlei voorstellen, waarin extra geld wordt gevraagd, met als excuus: ‘wij kunnen niet anders …’.

Niet alleen praten maar ook besluiten nemen

De toekomst van Castricum vraagt erom dat Raadsleden een constructief, kritische houding aannemen. Dat zij zich realiseren dat elke Euro die wordt uitgegeven aan allerlei taken en werkzaamheden, dus niet uitgegeven kan worden aan zaken die de leefbaarheid van onze gemeente in de toekomst waarborgen. Zo’n houding vraagt om inlevingsvermogen, tijd en inspanning. Het vraagt om een goede voorbereiding op debatten en om professionaliteit. Maar het is het waard! De fractie van CKenG roept hun collega’s op om uit uw comfortzone te komen. Stem niet langer alleen maar automatisch in met veilige voorstellen voor het heden, maar durf uw energie te steken in de uitdagingen voor de toekomst.

Als we intern gerichte besluiten, zoals de nieuwbouw van het gemeentehuis in 2008 en het besluit tot ambtelijke fusie in 2015 niet meerekenen, dan was de herinrichting van de Dorpsstraat het laatste grote besluit van de Castricumse gemeenteraad. Dat was 15 jaar en vier gemeenteraden geleden. Een ander slepend dossier is het strandgebied, dat in twee fasen opgeknapt zou worden. Fase 1 is al eind jaren ’90 voltooid, dus 20 jaar geleden, en u accepteert gewoon dat u aan het lijntje wordt gehouden voor Fase 2. Sta op en laat u stem horen, collega’s. Laten wij als fracties, met elkaar, toch eens loskomen van dat imago dat er in dit gemeentehuis alleen maar gepraat – en nooit wat besloten wordt. Castricum is een prachtige en financieel gezonde gemeente. Laten we die positie behouden en versterken. CKenG daagt u uit om mee te denken en een constructieve inbreng te hebben als het gaat over Castricum voor de Komende Generaties.

Moties zorgen voor prioriteit en snelheid

In een artikel heeft het Noordhollands Dagblad woensdagmorgen aan CKenG de eretitel ‘Motiekoning’ toegekend. Wij zijn daar trots op. Want in Castricum hebben we een minderheidscollege, dat passief opereert. Omdat er niet op voorhand zekerheid bestaat of voorstellen het al dan niet zullen halen, koersen burgemeester en wethouders alleen op uitvoering van het Raadsprogramma en het uitvoeren van wettelijke taken. Wij begrijpen dat. Om actief te opereren zijn dus moties nodig. Moties die prioriteit geven aan dossiers en die snelheid brengen in besluitvorming. Moties die andere fracties uitdagen om uit hún passieve rol te komen en een standpunt in te nemen over de toekomst van Castricum. Die raadsleden vragen om over hun eigen schaduw heen te springen. CKenG heeft dat de laatste jaren bij herhaling gedaan, recent zelfs op uitgebreide schaal bij de behandeling van onze zwemvoorziening en doet dat ook nu weer bij de Kadernota.

Onze fractie vraagt de collega’s om steun voor moties, waarbij raad en college de regie houden in belangrijke en toekomstgerichte dossiers. Zoals het inrichten van een Auditcommissie voor de BUCH. Want om te voorkomen dat we in de nabije toekomst opnieuw met Verbeterplannen en verzoeken om extra geld wordt geconfronteerd, zullen de raden de regie moeten terugpakken van BUCH-bestuur en directie. En zoals bij de infrastructuur rondom de probleemoverweg aan de Beverwijkerstraatweg. Want om te voorkomen dat inwoners en passanten in 2030 straks drie kwartier per uur stilstaan, en delen van het dorp onbereikbaar worden, zal de raad de regie moeten terugpakken van ProRail. En zoals bij het strandgebied. Want om te voorkomen dat Castricum inboet aan gastvrijheid en aantrekkelijkheid als kustgemeente, zal de raad de regie moeten terugpakken omdat anders andere stakeholders dat zullen doen. Als de andere fracties vanavond en volgende week instemt met onze moties, dragen zij als fractie én persoonlijk bij aan Castricum voor de Komende Generaties.

CKenG staat voor de Komende Generaties

Dít is het moment om het verschil te maken. Laten wij samen, met zo’n groot mogelijke meerderheid, het signaal geven aan BUCH-directie en –bestuur, aan de regio Alkmaar, aan alle gemeenschappelijke regelingen waarin wij deelnemen, aan ProRail, de provincie en alle andere partners waarmee wij samenwerken, dat de gemeenteraad van Castricum aan het stuur zit van zijn eigen bus. Dat wij met 11 fracties, 25 raadsleden en iedereen die nauw betrokken is bij de besluitvorming in het gemeentehuis, waar mogelijk, zélf de regie houden en bepalen hoe onze toekomst eruitziet. Dat wij er met elkaar voor zorgen dat onze inwoners zich niet langer schamen voor de besluiteloosheid van deze gemeenteraad, maar dat zij de komende jaren trots zullen zijn op de realisatie van de plannen waartoe wij samen besloten hebben. CKenG staat voor de Komende Generaties!

Moties CKenG laten fracties kleur bekennen in zwembaddossier

CKenG CKenG Castricum 17-05-2019 13:11

De gemeenteraad van Castricum praat al jaren over de toekomst van het zwembad. De Witte Brug is verouderd en aan vervanging toe. De faciliteiten zijn niet meer van deze tijd, het energieverbruik is hoog en het bad is te klein voor wedstrijden. De Raad ziet op de huidige locatie graag woningbouw en besloot in 2016 tot een onderzoek om een nieuwe zwemvoorziening te realiseren op sportpark Noord-End.

Het onderzoek door bureau Olco is inmiddels afgerond en de resultaten zijn gepresenteerd. De definitieve besluitvorming verloopt echter trager dan verwacht. Dat heeft vooral te maken met de complexheid van het dossier. Elke stap of aanpassing heeft invloed op andere onderdelen en de financiën. Door de vertraging dreigen de bouwkosten op te lopen. Elk jaar vertraging drijft de investering, en daarmee de jaarlijkse kapitaallasten, omhoog met 8 tot 12 procent. CKenG vindt dat de Raad zijn verantwoordelijkheid moet nemen en nu moet gaan toewerken naar besluitvorming. Dan nog duurt het een aantal jaren voordat de eerste bezoekers een duik in het nieuwe zwembad kunnen nemen.

Elf moties om thema’s inzichtelijk te maken

CKenG heeft daarom gekozen voor het vereenvoudigen van het dossier. Belangrijke thema’s zijn losgekoppeld en ieder voor zich in een motie ondergebracht. Zo moeten alle fracties zich uitspreken over al deze thema’s. Omdat elke fractie zijn achtergrond en overtuiging heeft, ligt het voor de hand dat het ‘kleur bekennen’ zal gebeuren in steeds wisselende samenstellingen. Het helpt het College om inzichtelijk te krijgen waar het Raadsvoorstel moet worden aangepast voordat het rijp is voor besluitvorming. Het gaat om 11 moties over de volgende onderwerpen:

Een openbaar, overdekt zwembad is een basisvoorziening.

Tot nu toe gemaakte onderzoekskosten moeten leiden tot een besluit.

De relatie van het zwembad tot wat er in het Raadsprogramma afgesproken is.

De afmetingen van het bad en tijdelijke dispensatie voor zwemvereniging Aquafit.

Extra middelen voor het realiseren van de duurzaamheidsdoelstellingen.

Verhoging toeristenbelasting om het nieuwe zwembad te kunnen exploiteren.

Gelijktrekken van de subsidie voor bibliotheek en zwembad.

Onderzoek naar gemeentegrens-overschrijdende zwembadbezoekers.

De opdracht tot vergelijkend onderzoek met gemeenten van vergelijkbare omvang.

Meer duidelijkheid over de effecten van verandering in de BTW-wetgeving.

Het opsplitsen van locatie-gebonden kosten naar werkelijke extra kosten en kosten die sowieso gemaakt moeten worden.

Voor de moties 5 en 7 heeft CKenG meerdere versies ingediend. Als 5a het niet haalt, brengt de fractie 5b in stemming. Als ook die versie niet op een meerderheid zou kunnen rekenen, volgt 5c. De behandeling van de moties vindt plaats op dinsdagavond 21 mei. Naar verwachting zal er begin juni over worden gestemd. In de aanloop naar de behandeling zullen wij alle moties de komende dagen op de website plaatsen.

Schriftelijke vragen CKenG sporen College aan tot actie voor inentingen

CKenG CKenG Castricum 18-10-2018 12:11

De schriftelijke vragen die CKenG heeft gesteld over het teruglopend aantal ingeënte kinderen in Castricum, sporen het College aan tot actie. Dat blijkt uit de beantwoording van de vragen die onze fractie vandaag ontving. De zaak is extra actueel, nu het Rijk recent heeft besloten om deze taak naar gemeenten over te hevelen. Daarvoor is in de Begroting 2019 voor Castricum een bedrag van 60.000 euro opgenomen.

Een toenemend aantal ouders kiest ervoor om hun kind

te laten inenten. In Nederland is bijvoorbeeld slechts 90,1% ingeënt tegen mazelen, terwijl wereldgezondheidsorganisatie WHO en het RIVM een ondergrens van 95% adviseren om de ziekte de baas te worden. Ook krijgen in ons land nog maar 45,5% van de meisjes een prik tegen HPV. Dat heeft mogelijk 77 doden per jaar tot gevolg.

Het percentage ingeënte kinderen is in Castricum teruggelopen tot 88,3%, ruim beneden het landelijk gemiddelde. De ‘G’ in CKenG staat voor ‘Gezond’ en onze fractie wil vanwege deze ontwikkeling graag met het College in overleg over de situatie in onze gemeente. Bijgaand een overzicht van de vragen en de antwoorden.

V: Was u op de hoogte van deze cijfers en wat vindt u ervan dat bijna 1 op de 8 kinderen (volgens gegevens van het CBS ruim 800 van de in totaal 7.533 kinderen jonger dan 19 jaar) in onze gemeente niet is ingeënt tegen ziektes als mazelen? A: Wij delen uw zorgen, en zien dat kinderen in de gemeente Castricum overall minder gevaccineerd zijn dan in de rest van Noord-Holland Noord. In algemene zin kun je stellen dat wanneer het vaccinatiegraad percentage onder de 95% komt het risico op een uitbraak van een ziekte significant toeneemt. Daarbij zijn baby’s pas vanaf 11 maanden volledig beschermd tegen DKTP bij vaccinatie, tot de 11de maand lopen baby’s meer risico dan andere groepen om ziek te worden.Overigens is het percentage hoger dan 90% bij de zuigelingen alleen bij de BMR (mazelen), maar zijn de vaccinatiecijfers wel lager dan 90%. Ook bij de medewerkers van de GGD bestaat de zorg al langer, en zij besteden juist extra tijd tijdens de consulten om ouders individueel voor te lichten en te motiveren.

V: In Nederland bestaat geen wettelijke verplichting om kinderen in te (laten) enten. De focus van overheidswege ligt vooral op voorlichting. Wat is het lokale beleid hierin?  A: Wij zijn als overheid ook gehouden om ons aan de wet te houden. hierbij dient de autonomie van de inwoner gerespecteerd te worden. Wel zien wij dat enkele politieke partijen in de Tweede Kamer zich inspannen om het mogelijk te maken dat kinderdagverblijvenkinderen mogen weigeren die niet gevaccineerd zijn. Maar op dit moment is dat nog niet wettelijk mogelijk.

V: Volgens deskundigen is er sprake van twee hoofdoorzaken waardoor ouders hun kinderen niet (laten) inenten: religieuze redenen en bezwaren van ouders die vinden dat de bijwerkingen van het middel erger zijn dan de kwaal. Daarnaast is er nog een kleine categorie ouders die nonchalant is of het inenten van hun kind ‘gewoon’ vergeten is. Hoe ligt die verdeling in Castricum? Bent u bereid om daar verder onderzoek naar te doen, teneinde de voorlichting op deze categorieën af te stemmen? A: We zien dat naast religieuze overwegingen ook andere levensbeschouwelijke overtuigingen een rol spelen bij de keuze om niet te vaccineren. Daarnaast is een nieuwe discours ontstaan op het internet waarin wordt gesteld dat vaccinatie schadelijk is. Voor het College is het niet van belang welk argument ouders hanteren om hun kinderen net te laten inenten. Het college richt zich primair op de beschermin gvan de samenleving als geheel. Dit betekend dat het College zich grote zorgen maakt over onbeschermde baby’s tot 11 maanden. Deze kinderen kunnen onder andere in kinderdagverblijven in contact komen met niet-ingeënte kinderen. De vraag is of met ‘goede argumenten’ ouders zijn over te halen om hun kinderen wel in te enten. Maar wij zullen met de GGD in gesprek gaan over ouders die ‘vergeten zijn’ hun kinderen te vaccineren dat toch te laten doen.

V: Er zijn met name zorgen over het verspreiden van ziektes via kinderdagverblijven, waar ouders (die wel willen inenten) hun, soms zeer jonge, kinderen heenbrengen vóór het moment dat die worden ingeënt. Juist op die momenten is de kans op besmetting groot, wanneer andere kinderen een ziekte bij zich dragen. Dat geldt ook voor het risico van rodehond voor moeders die zwanger zijn van een volgend kind. Welke maatregelen kan uw College treffen voor instellingen als kinderdagverblijven? A: De meeste opvangorganisaties registreren of kinderen gevaccineerd zijn of worden. Gezien het feit dat het landelijk gemiddelde van gevaccineerde kinderen nog altijd boven het percentage zat dat nodig was om het voor alle kinderen veilig te laten zijn, was het tot nu toe niet nodig geweest niet-gevaccineerde kinderen te weren.Als er een kindje op de groep besmet is met een kinderziekte waarvoor (nog) niet alle kinderen zijn geënt worden ouders direct geïnformeerd. Dit beleid is conform het beleid van het RIVM. Nu bekend is geworden dat het aantal gevaccineerde kinderen landelijk daalt bekijken ze in overleg met et de regionale GGD en de brancheorganisatie of en wanneer het zinvol is om het beleid aan te passen. De wethouder gaat in gesprek met kinderdagverblijven. Het college kan geen maatregelen treffen voor het kinderdagverblijf. Zij bepalen hun eigen beleid, binnen de kaders van de Wet Kinderopvang. Uiteraard kunnen we wel in samenwerking met het consultatiebureau ouders stimuleren om hun kinderen te laten inenten.

Bent u bereid om verder met de Raad over deze zaken in gesprek te gaan? A: Uiteraard, dan wel graag in samenspraak met het lokale JGZ Team. In dat kader gaat de wethouder in gesprek met Kinderdagverblijven en de GGD.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.