Nieuws van VVD in Sittard-Geleen inzichtelijk

8 documenten

We begrijpen dat onderstaand bericht ...

VVD VVD Sittard-Geleen 13-11-2018 20:52

We begrijpen dat onderstaand bericht lang is met veel tekst maar toch wilden we onze bijdrage op de eerste dag van de algemene beschouwingen over de slechte financiele delen met onze volgers. "Voorzitter, wat een lastige situatie waarin we beland zijn als gemeente en dan druk ik het nog voorzichtig uit. We staan aan de vooravond van belangrijke keuzes. Deze keuzes hebben invloed op onze inwoners, de mensen die onze stad een warm hart toedragen. Het is voor mij persoonlijk de eerste periode in de raad waarbij mijn verbazing maar ook echte teleurstelling is ontstaan over de huidige situatie. Wat een drama voor onze gemeente....Besluiten van jaren geleden hebben impact op de huidige situatie, is er structureel niet het besef dat de uiteindelijke rekening van besluiten bij de burger komt, zijn de prestige projecten debet aan de huidige situatie of zijn we als gemeente harder geraakt dan andere gemeenten vanwege het inwonersaantal of zijn er andere oorzaken. Het zal een combinatie van factoren. Een ding staat voor boven water dat wij als gemeente raad en college het besef moeten hebben dat alle besluiten die we nemen met financiële consequenties het belastinggeld is dat wij als burgers iedere maand betalen. Dat geld voor aankoop en ontwikkeling van dure gebouwen, evenementen die gegeven worden maar ook de aankoop business Seats bij Fortuna. Het is niet een budget dat wij hebben, het is geld van de burger, onze inwoners. Genoeg over de situatie nu we zullen immers naar een oplossing moeten kijken. In ons verkiezingsprogramma hebben we aangegeven dat de financiën op orde krijgen een zeer belangrijk punt voor ons was. Het preventieve toezicht moest naar onze mening zsm verdwijnen en de financiële problemen moesten opgelost worden. De eerlijkheid gebied te zeggen dat we op dat moment wisten dat het begrotingstekort aanzienlijk was maar niet zo groot als het vraagstuk waar we nu voor staan. De bedragen verschilden van enkele miljoenen tot richting de 18 miljoen per jaar, zoals ook te lezen valt in de bestuurssamenvatting programmabegroting 2019. Op het moment dat er dan wel duidelijkheid kwam werd ook duidelijk dat de maatregelen er niet om liegen. De druk vanuit de toezichthouder (provincie) werd terecht groter, en de besluiten daarvoor moesten naar voren worden gehaald. Doe je niets dan wordt je uiteindelijk een artikel 12 gemeente waarbij de maatregelen nog rigoureuzer worden dan nu. In eerste instantie zijn er voorstellen gemaakt over het oplossen van het begrotingstekort. Hierin werden we vorige week nogmaals door de toezicht houder aangegeven dat de voorstellen niet allemaal gedekt waren met structurele inkomsten. Dat betekent nog een extra opdracht. Deze voorstellen doen pijn en zijn naar onze mening een afgeleide van een beleid waarbij de uitgaven veel te groot zijn geweest en er nu betaald moet worden door bijna alle burgers. Uiteindelijk ziet u dat er belastingverhogingen moeten plaatsvinden om compensatie op structurele basis mogelijk te maken. Dat is voor de VVD eigenlijk een punt waar we helemaal niet over willen nadenken. We willen economische ontwikkelingen een mooi leefklimaat en uiteindelijk belastingverlagingen. Maar de huidige situatie vraagt om vergaande maatregelen. We hebben als VVD ook meer malen gedacht moeten we hier wel mee gaan instemmen of moeten we gewoon tegen alles stemmen. We zagen hierin ook dat als we dat zouden doen en meer partijen dat zouden doen dat het probleem alleen maar groter zou worden met uiteindelijk een artikel 12 gemeente als einduitkomst. Voor de kijker thuis dat betekent dat je onder curatele komt te staan en de ingrepen nog groter worden dan ze nu zijn. Dan kom je op een punt dat je naar oplossingen gaat zoeken, helaas zijn structurele inkomsten voor het grootste gedeelte belastingverhogingen, zoals de, OZB, de hondenbelasting, en andere belastingen. Simpelweg is het gat in de begroting zo groot dat er geen andere oplossingen zijn.We hebben dan ook met lede ogen gezien dat er WOZ voorstellen liggen met 15% verhoging, hondenbelasting met 40-70% verhogingen. Wij hebben als partij gekeken wat betekent dat kijkend naar de stijging van WOZ, het is bizar hoog (dat is ook de reden van het indienen van het amendement waarbij we vragen dit de corrigeren wanneer er ruimte komt in de begroting). Dan de hondenbelasting, dat is feitelijk nog erger. Een hond wordt tusen de 40 en 70 % duurder. Iedere hondenbezitter vraagt zich af waarom moet ik wel betalen voor de hond en niet voor de kat of het paard of welk ander beest dan ook. Vanuit het gelijkheidsbeginsel begrijp wij dan ook niet dat er nog geen hond is geweest die hierin stappen heeft ondernomen.. kortom vindt de VVD dat dat echt niet kan hier zal een amandement voor ingediend worden. De volgende vraag waar moet dan wel op bezuinigd worden als de belastingen niet verhoogd Wat wij wel hebben gezien is dat er voor ruim 37,5 miljoen subsidies verstrekt worden. Laten we voorop stellen dat we niet alle subsidies willen verlagen of schrappen. We zien alleen grote verschillen in bedragen, organisaties en leden. Vinden we het reëel dat er zo’n verschillen ontstaan. Het antwoord is nee. Wij zijn van mening dat al deze subsidies zo verschillen dat het oneerlijk is en niet uit te leggen. Wij zagen daar ruimte om of de hondenbelasting te dekken of de WOZ te verlagen. Wij hebben als antwoord gekregen dat het geen structurele dekking zou zijn vanuit de subsidies. Dan worden in de voorstellen Artamuse, diverse andere verengingen en plekken geraakt. Wij vinden dat er zeker kritisch gekeken moet worden naar artamuze, het kan niet zo zijn dat het beeld ontstaat dat er meer geld naar de ene vereniging gaat of de compensatie per lid hoger is dan elders. Ook hierbij wil ik aangeven dat we in een overgangsfase terecht komen het stopt niet per direct maar we zullen toch moeten kijken naar een oplossing waarbij de gemeente een rol heeft maar ook de verenigingen zelf. Wij willen dan ook dat er kritisch gekeken kan worden naar het subsidiebeleid van de toekomst. Wij willen de portefeuille houder vragen een nieuw beleid te maken voor subsidies waarbij transparantie en een duidelijke richtlijnen de rode draad moeten zijn. Dan heb ik ook een brief gekregen van de voetbalclub in Born, dit gaat over een kunstgrasveld. Ook ik loop als vader van twee voetballende Jongens vaak in Born over het grasveld. Maar kom ook bij andere verenigingen in onze stad. Ook hierin komt het gelijkheidsbeginsel naar voren. Waarom heeft een club met net zoveel leden twee kunstgrasvelden en een vereniging als Born niet. We snappen als VVD dat ook verengingen moeten kijken naar schaalvergroting waardoor een professioneler wordt maar dat moet dan voor alle clubs gelden in onze gemeente. Daarnaast is het niet zozeer dat je perse een kunstgras wil hebben om er iedere week op te spelen, nee je wil een alternatief hebben bij slecht of koud weer. Ook hierbij zijn we van mening dat sporten heel belangrijk is en onze kinderen met de fiets naar het voetbalveld moeten kunnen gaan en niet met de auto omdat de afstand te groot is. Dat betekent niet 1 grote voetbalclub in onze gemeente dat werk niet en gaat nooit werken kijk naar de gesprekken over FC Limburg. Wij willen de verantwoordelijk wethouder vragen wanneer vv Born wel een kunstgrasveld kan krijgen. Dan parkeertarieven, het is te hopen dat je niet te vaak of te lang in het ziekenhuis komt te liggen want het parkeren lukt dan nog maar terug naar huis gaan wellicht niet meer. Wij begrijpen dat ook het structurele inkomsten zijn maar wij willen zodra de begroting weer de positieve kant opgaat zsm wordt gekeken naar het verlagen van deze tarieven en dat geldt ook voor het parkeerbeleid in Geleen en de totale gemeente. Ook hierin zullen wij een amendement mee indienen waarin dat is opgenomen. Voorzitter veel belangrijke besluiten die genomen moeten worden, de belangrijkste punten vanuit de VVD heb ik zojuist ingebracht. Wij gaan ervan uit dat er vele amendementen komen die onze punten raken waarbij we wellicht mooie kansen zien om zaken te verbeteren die nu op tafel liggen. Daarbij staan we open voor alle oplossingen die voorkomen dat de burger onevenredig hard geraakt wordt. Tot slot hebben we nog twee vragen over twee artikelen in de krant van de afgelopen week: in het eerste artikel konden we lezen dat met name grotere steden zoals Heerlen, Venlo en Sittard-Geleen financieel veel harder geraakt worden dan kleinere gemeenten. Wij willen de portefeuille houder vragen gezamenlijk met deze grotere gemeenten dit signaal te adresseren gezamenlijk met deze gemeenten bij de verantwoordelijke minister. Dan het tweede artikel, we hebben vandaag in het persbericht kunnen lezen dat het gemeentebestuur niet naar de oude markt gaat, onze vraag is hoeveel middelen komen er beschikbaar door dit besluit die gebruikt kunnen worden voor lasten verlaging. Dan komen we tot het slot van mijn betoog, en dat sluit aan bij de inleiding. We zullen ervoor moeten zorgen dat we problemen nu oplossen en dat gaan we ook doen. Maar we moeten ook zorgen dat de problemen niet terugkeren op termijn. Dat betekent zorgvuldige beslissingen en politieke discussies die richting oplossingen gaan waarbij we ons allen moeten beseffen, en meer dan ooit dat alle uitgaven geld van onze inwoners is waar wij zorgvuldiger dan ooit mee om moeten gaan"

Vandaag de begrotingsvoorstellen ...

VVD VVD Sittard-Geleen 01-11-2018 19:51

Vandaag de begrotingsvoorstellen besproken in de ronde, volgende week besluitvorming in de raad, onderstaand de inbreng van de VVD. "Kijkend naar de voorliggende begrotingsvoorstellen mag het duidelijk zijn dat de VVD haar verantwoordelijkheid wil pakken om orde op zaken te stellen. In ons verkiezingsprogramma hebben we aangegeven dat de financiën op orde krijgen een zeer belangrijk punt voor ons was. Het preventieve toezicht moest naar onze mening zsm verdwijnen en de financiële problemen moesten opgelost worden. De eerlijkheid gebied te zeggen dat we op dat moment wisten dat het begrotingstekort aanzienlijk was maar niet zo groot als het vraagstuk waar we nu voor staan. De bedragen verschilden van enkele miljoenen tot richting de 18 miljoen per jaar, zoals ook te lezen valt in de bestuurssamenvatting programmabegroting 2019. Op het moment dat er dan wel duidelijkheid kwam werd ook duidelijk dat de maatregelen er niet om liegen. De druk vanuit de toezichthouder (provincie) werd terecht groter, en de besluiten daarvoor moesten naar voren worden gehaald. Doe je niets dan wordt je uiteindelijk een artikel 12 gemeente waarbij de maatregelen nog rigoureuzer worden dan nu. Inmiddels weten we het daadwerkelijke tekort en zijn er de voorliggende voorstellen. Deze voorstellen doen pijn en zijn naar onze mening een afgeleide van een beleid waarbij de uitgaven veel te groot zijn geweest en er nu betaald moet worden door bijna alle burgers. Uiteindelijk ziet u dat er belastingverhogingen moeten plaatsvinden om compensatie op structurele basis mogelijk te maken. We betreuren daarin de belastingverhogingen, zoals de hondenbelasting. Een verhoging van zelfs 40% het bedrag is ruim 200.000 euro. Naar onze mening is het bedrag op andere plekken te winnen dan op belastingverhogingen. De VVD vindt verhoging van de woonlasten van eigen woningbezitters met 5% is voor ons te hoog. Hierin zit een verhoging van de OZB van 14% verrekend met de rioolheffing en een indexering. Dan kom je uiteindelijk op 5% verhoging. De indexering is hierin niet verplicht overigens. Dan is de volgende vraag waar moet dan wel op bezuinigd worden als de belastingen niet verhoogd worden. Simpelweg is het gat in de begroting zo groot dat dit onmogelijk is. Wat wij wel hebben gezien is dat er voor ruim 37,5 miljoen subsidies verstrekt worden. Laten we voorop stellen dat we niet alle subsidies willen verlagen of schrappen. We zien alleen grote verschillen in bedragen, organisaties en leden. Vinden we het reëel dat er zo’n verschillen ontstaan. Het antwoord is nee. Wij zijn van mening dat al deze subsidies zo verschillen dat het oneerlijk is en niet uit te leggen. Wij zien daar ruimte om of de gelden voor de verhoging van de hondenbelasting te dekken en de WOZ te verlagen. Tot slot begrijpen we dat alle keuzes pijn doen en direct onze inwoners kan raken maar de beslissingen moeten wel zodoende zijn dat mensen hier nog kunnen wonen, parkeren en met de hond kunnen wandelen."

Zorgeloos wonen en leven

VVD VVD Sittard-Geleen 28-06-2017 08:23

In onze regio is circa 1 op de 5 mensen ouder dan 65 jaar. Daarmee zijn de 65-plussers een zéér substantieel deel van onze bevolking. Voor de VVD zijn de ouderen daarom een prioriteit. Steeds meer ouderen blijven zelfstandig thuis wonen. Dat willen ze ook vaak zelf. Het gemeentelijk beleid moet zich daarom richten op zorg en ondersteuning in de wijken en dorpen. De VVD staat voor een wijkgerichte benadering waarin wonen, welzijn, gezondheid en veiligheid op nieuwe manieren worden gecombineerd. Dan moet er ook meer ruimte zijn voor spontaan en informeel initiatief in en vanuit de buurten zelf.

https://sittardgeleen.vvd.nl/nieuws/23518/zorgeloos-wonen-en-leven
Niet alle ouderen over één kam !

Maar wat is oud en ouder? De levensverwachting van mensen neemt nog altijd toe in Nederland. De mensen worden niet alleen ouder, maar ze blijven ook langer gezond en vitaal. Ouderen blijven tegenwoordig langer zelfstandig wonen. Dat willen ze vaak ook zelf, want thuis voelt vertrouwd en fijn. Dat is een belangrijk gegeven waarmee de lokale overheid iets moet. Maar dat mensen lang zelfstandig blijven wonen, heeft niet alleen te maken met hun eigen wensen. Landelijke overheidsmaatregelen spelen daarbij ook een rol. Want het wordt steeds moeilijker om een indicatie te krijgen voor een plaats in een zorginstelling. Ook dat is een gegeven waarop de lokale overheid moet inspelen.

Van de 85 tot 90-jarigen woont 75 procent nog zelfstandig, bij de 90 tot 95-jarigen nog 60 procent. Pas boven de 95 jaar komen de zelfstandig wonende ouderen in de minderheid, 57 procent van hen woont dan in een tehuis. Kortom, de tijden zijn behoorlijk veranderd in vergelijking met 20 en 30 jaar geleden.

Maar we zeggen erbij: je kan niet alle ouderen over één kam scheren. Er bestaan niet alleen verschillen tussen de leeftijdsgroepen, ook binnen de leeftijdsgroepen bestaat steeds meer diversiteit. Vroeger bestond de groep ouderen voornamelijk uit weduwen, maar dat is tegenwoordig niet meer zo. Er komen bijvoorbeeld steeds meer ouderen die alleen wonen en ook nooit getrouwd zijn geweest. En veel 65-plussers staan nog vitaal en met toekomstambities in het leven. Want 65 jaar is in deze tijd eigenlijk nog niet oud. Als lokale overheid moeten we flexibel inspelen op deze enorme diversiteit van wensen en behoeften. Géén standaardoplossingen dus. Luisteren naar de mensen is daarbij ons devies.

Eigen regie en gevoel van verbondenheid

Ouderen willen langer zelfstandig wonen en blijven langer vitaal. Voor een ‘ouderen-vriendelijke' omgeving  is dan zowel de fysieke als de sociale omgeving belangrijk. De fysieke omgeving moet goed toegankelijk zijn, zodat ook de bewoners overal kunnen komen. De sociale omgeving moet omkijken naar ouderen en hen serieus nemen. Om zo’n buurt te realiseren moeten beleidsmakers én buurtbewoners samen tot werkbare oplossingen komen.

Het landelijke beleid is erop gericht dat ouderen steeds meer en langer zelfredzaam kunnen leven en wonen. Daar wordt mee bedoeld dat zij oplossingen zoeken met behulp van hun sociale netwerk. Maar ouderen verstaan iets anders onder zelfredzaamheid: zij willen vaak hun netwerk juist niet belasten. Dat is dus precies het omgekeerde! Tot zover dus de mooie theorieën van de beleidsmakers in Den Haag.

En daarbij, naarmate mensen ouder worden krijgen ze minder contacten. Zij worden minder actief, geliefden overlijden, de mobiliteit neemt af, familie woont soms ver weg of heeft het druk met het eigen leven. Daarmee daalt ook het vermogen tot eigen regie. De afnemende verbondenheid met de omgeving kan flink afbreuk doen aan de kwaliteit van leven. De kans op eenzaamheid neemt hierdoor ook sterk toe. Voor de VVD is het onacceptabel dat deze groep als gevolg van het landelijk beleid tussen wal en schip valt. Eenzame en wegkwijnende ouderen zijn géén optie in het beleid van de VVD! Voor de gemeente ligt hier een taak en verantwoordelijkheid.

Hoe pakken we dit aan?

Om te beginnen, en zoals al gezegd, steeds meer ouderen willen zelfstandig thuis blijven wonen. Velen willen ook blijven wonen onder de mensen in de wijk - jong en oud bij elkaar. In een omgeving die leeft en stimuleert. Dan moet het beleid er ook op gericht zijn om dit maximaal te ondersteunen. De ene keer met voorwaardenscheppend of stimulerend beleid, en de andere keer met directe actie.

Dat betreft ten eerste de fysieke leefomgeving van thuis, straat en buurt. Deze moeten toegankelijk zijn, maar ook goed begaanbaar om letsel door vallen en stoten te voorkomen. Dan gaat het ook om de leefbaarheid van de wijk, waaronder veilige trottoirs en wegoversteken, zitbankjes, parkjes, groenvoorzieningen, etc. Daarbij zet de VVD ook in op de veiligheid van de kwetsbare ouderen in de wijk. Daar is behoefte aan. Hier moet de politie extra op inspelen.

Ten tweede willen we het informeel en spontaan initiatief in de wijken stimuleren en ondersteunen. Dan gaat het bijvoorbeeld om vrijwilligers, lokale verenigingen, het gemeenschapshuis, het buurtcafé. de pastorale zorg vanuit de kerk, etc. Daarbij past een overheid die zich volgend in plaats van regulerend opstelt. Een overheid die obstakels wegneemt in plaats van opwerpt. Geen 'gemits en gemaar', want daar word je toch moe van in je hoofd? Wanneer wij een goed initiatief horen zeggen wij: 'ja, laten we er alles aan doen om dit mogelijk te maken'. De VVD kiest voor pragmatiek en no-nonsense. Want er zijn vaak wel genoeg mensen die willen helpen. En ideeën zijn er ook genoeg in de wijk. Dan moet je als overheid de mensen ook serieus nemen en willen luisteren.

'Terug naar de wijk' is ons motto. De VVD staat voor een wijkgerichte benadering waarin wonen, welzijn, sport, gezondheid en veiligheid op nieuwe en soms verfrissende manieren worden verbonden. Dat schept meerwaarde en een hoger maatschappelijk rendement. Dat geldt ook voor subsidies. De VVD vindt daarom dat het ouderenbelang integraal deel is van elke relevante beleidsdiscipline, vanaf de aanleg van trottoirs tot en met het ondersteunen van lokale verenigingen. Wij roepen de gemeenschap dan ook op om met goede ideeën voor de wijk te komen. Zelf gaan we ook het gesprek aan met bijvoorbeeld de GGD en de zorgverzekeraars. Want een vitale en gezonde wijk is ook hun zaak! 

Geschikte woningen

Er is een dringende noodzaak om te zorgen voor nieuwe, passende woonvormen voor ouderen. Er is al een tekort en de vraag ernaar zal de komende jaren flink toenemen. Een groot deel hiervan moet opgevangen worden door het aanpassen van de eigen woning. Daar zijn de mensen zelf verantwoordelijk voor. Dat is erg kostbaar en niet voor iedereen betaalbaar.

Maar laten we ook even nuchter zijn. Onderzoek wijst uit dat een groot deel van letsel thuis wordt veroorzaakt, vaak door vallen, stoten en uitglijden. De kosten van de ambulante en intramurale zorg kunnen dan behoorlijk oplopen, vooral bij ouderen. Langer en gezond thuis wonen bespaart simpelweg op de kosten van zorg. Als VVD kiezen we daarom ervoor om belangen te verbinden. Wij zoeken de partijen dan ook actief op om te komen tot nieuwe oplossingsrichtingen. Dat betreft bijvoorbeeld zorgverzekeraars, GGD en ouderen- en patiëntenverenigingen.

Daarnaast moeten er de komende jaren ook aardig wat nieuwbouwwoningen bij die geschikt zijn voor ouderen. Dat noemt men 'leeftijdsbestendige' woningen. In principe zal de woningmarkt daarvoor moeten zorgen. Maar als overheid willen we de ontwikkelingen natuurlijk wel stimuleren of een extra zetje geven. Want om te beginnen: wat is 'leeftijdsbestendig'? Het is een misvatting dat leeftijdsbestendigheid alleen met oudere mensen te maken heeft. Met de stand van de techniek in deze tijd zijn we dat stadium al lang gepasseerd. In Amerika noemen ze dit FlexHousing of Universal Housing. Dat is woonvorm geschikt voor iedereen, van piepjong tot oud, met en zonder beperkingen. Dat is niet of nauwelijks duurder. Gewoon een kwestie van even wat slimmer bouwen.

Nieuwbouw is dan ook nieuwbouw voor iedereen. Dan hoeven we ook geen onderscheid te maken tussen ouderen en niet-ouderen, en tussen mensen met of zonder beperking. Dat houdt ook de sociale diversiteit in de wijken in stand. Daarmee zijn we ook op onze toekomst voorbereid.

Onze belangrijkste programmapunten:Wij ondersteunen dat oudere mensen langer thuis kunnen worden, want de meesten willen dat ook zelfMeer aandacht voor vereenzaming naarmate mensen ouder worden en beperkter in hun bewegingsvrijheidStraten en openbare ruimten in de wijk moeten goed begaanbaar en veilig zijnEen overheid die meedenkt en meedoet - een grotere betrokkenheid van buurtbewoners, lokale verenigingen, de kerk, etc.Extra aandacht van de politie voor de veiligheid van kwetsbare, zelfstandig wonende ouderen Ontzuilen van het beleid - het ouderenbelang is integraal onderdeel van alle relevante beleidsterreinen: infrastructuur, welzijn, gezondheid, sport, cultuur, etc.Een gezonde en vitale wijk is in het belang van iedereen - wij verbinden belangen. Wij willen nieuwe, creatieve oplossingen realiseren met bijvoorbeeld zorgverzekeraars, GGD, ouderen- en patiëntenverenigingenNieuwbouwprojecten moeten slimmer zonder onderscheid tussen jong en oud - bijv. FlexHousing. Voor iedereen, van piepjong tot oud, met en zonder beperking. Dat houdt onze wijken divers en bruisendMeer aandacht voor de digitalisering van de woonomgeving en het gebruik van slimme technologieën - voor meer comfort en veiligheid thuis.

Kortom, het welzijn en de gezondheid van onze oudere burgers maken wij tot onze zaak. Daar willen we zeker een lans voor breken, en als het moet nog wel een paar lansen erbij. Immers, het gaat over onze vaders en moeders, onze opa's en oma's. En uiteindelijk ook over ons zelf, want we worden allemaal ouder!

Weer zo'n goed idee van de VVD. Als je maar even doordenkt.

Heb je ook een goed idee? Of wil je een opiniestuk schrijven. Stuur je email dan naar ons secretariaat: info@sittardgeleen.vvd.nl

Meedoen en meepraten?

Het Seniorennetwerk van de VVD vraagt aandacht voor politiek belangrijke vraagstukken voor senioren en zet zich in om de talenten van senioren binnen en buiten de partij te ontwikkelen. Het netwerk staat ook open voor jongere mensen en professioneel geïnteresseerden.

Website: www.seniorennetwerk.vvd.nl

Woonkosten omlaag !

VVD VVD Sittard-Geleen 26-06-2017 08:27

De woonkosten zijn de laatste tien jaar behoorlijk gestegen. Dat ligt voor een deel aan de stijgende prijzen van energie en grondstoffen op de wereldmarkt. Dat leidt tot stijgende prijzen van energie, water en woningonderhoud. Daarbij krijgen de burgers elk jaar ook nog een flinke rekening van de gemeente gepresenteerd: OZB, rioolheffing en afvalstoffenheffing. Voor de VVD is de opdracht aan het gemeentebestuur dan ook heel simpel: de woonkosten moeten omlaag!

https://sittardgeleen.vvd.nl/nieuws/23519/woonkosten-omlaag
Uitdagingen voor de gemeente

De tijden zijn veranderd. Door de economische recessie zijn de inkomens van veel huishoudens onder druk komen te staan. Daarbij is het woningbezit nog steeds onbereikbaar gebleven voor veel mensen. Ook veel ouderen hebben hier last van wanneer ze kleiner willen gaan wonen of naar een verpleeghuis moeten. Hun geld of pensioen zit dan vast in het huis, want veel woningen blijven jarenlang te koop staan. Gelijktijdig groeit de vraag naar nieuwbouwwoningen in onze regio. Dit zijn allemaal patstellingen van deze tijd.

De gemeente kan slim inspelen op deze ontwikkelingen. Dat vraagt om een nieuwe visie op hoe we willen wonen en leven in onze steden, wijken en dorpen. Voor de VVD is de opdracht aan het gemeentebestuur simpel: de woonkosten moeten omlaag.

Dat is alvast een eerste stap in de goede richting. Want lagere woonkosten betekent een grotere bestedingsruimte voor woningonderhoud en verbouwing. Dat komt de woningwaarde ten goede. Lagere woonkosten betekent ook dat meer mensen een woning kunnen kopen. Dat is altijd al een innige wens van de VVD geweest. Dat stimuleert de mobiliteit op de woningmarkten. En dat is weer goed voor onze economie.

Maar wij denken nog verder door. Want wonen moet niet alleen vandaag goedkoper zijn. Wonen moet ook in de toekomst betaalbaar blijven. Dat vraagt om een nieuwe visie op hoe we ons willen voorbereiden op de nieuwe uitdagingen als gevolg van de stijgende schaarste op de energiemarkten en de klimaatverandering.

Lagere OZB en ander belastingen

De gemeentelijke belastingen moeten omlaag. Dat betreft grotendeels de OZB, rioolheffing en afvalstoffenheffing. Deze belastingen vormen een belangrijke bron van inkomsten voor de gemeente. Maar als de burger de broekriem moet aantrekken, doet de gemeente dat maar ook. Dan geeft ze maar minder uit. Daarbij is het altijd al ons standpunt geweest dat wij een kleine maar effectieve overheid willen. Dat is een gemeente met een kleinere organisatie en een focus op kerntaken. Daarmee kunnen de lasten voor de burger flink omlaag.

Slim bouwen: groener en leeftijdsbestendiger

Nieuwe woningen kunnen slimmer gebouwd worden: energie- en waterzuiniger, duurzamer, onderhoudsarmer. Dat bespaart en verruimt de bestedingsruimte voor andere zaken. Het verhoogt ook de woningwaarde. Want een huis met lagere lasten verkoopt sneller en makkelijker. Dat stimuleert ook de mobiliteit op de woningmarkt.

Nieuwbouwprojecten moeten ook inspelen op de toekomstige demografische ontwikkelingen in stad en dorp. Dan gaat het om leeftijdsbesteding bouwen voor jong en oud, met en zonder beperking - bijv. Flexhousing. Dat kost nauwelijks meer. En het vermindert de noodzaak van kostbare woningaanpassingen wanneer mensen ouder worden. De mensen kunnen dan langer zelfstandig blijven wonen in hun eigen huis en wijk. Dat bespaart niet alleen. Het verhoogt bovendien de woningwaarde. En het vergroot de kwaliteit van leven en sociale diversiteit in de wijk. Alleen maar voordelen dus.

De technologische ontwikkelingen van vandaag maken dit allemaal mogelijk, maar worden nog niet even consequent en volledig toegepast. De VVD wil het gebruik van deze technologieën stimuleren bij nieuwbouwprojecten. Dan gaat het in onze visie ook erom dat we belangen op nieuwe manier verbinden. Hiervoor willen wij de dialoog met onder andere projectontwikkelaars, verzekeraars, banken en beleggingsfondsen, milieuorganisaties, en meer. 

Wonen en leven in de wijken en dorpen

Hoe wij wonen en leven in onze wijken en dorpen is óók van grote invloed op de woonkosten. Dat betreft met name de nabijheid en diversiteit van voorzieningen in de directe woonomgeving. Door het planologisch beleid van de afgelopen decennia is er een grote scheiding ontstaan tussen enerzijds de gebieden waar wordt gewinkeld, ontspannen en gewerkt, en anderzijds de gebieden waar wordt gewoond en geleefd. Complete dorpen en wijken hebben vrijwel alleen nog maar een woonfunctie. Winkelen, uitgaan, recreëren en werken doe je elders. Met de stijgende brandstof- en energieprijzen bepaalt de woninglocatie mede de leef- en woonkosten. Dat kan op jaarbasis al snel enkele honderden euro's schelen. Ook het milieu wordt daardoor onnodig belast.

Op termijn is deze situatie niet langer houdbaar en betaalbaar. Daar moeten we nu al op anticiperen. Want de brandstof-en energieprijzen stijgen. Door de opwarming van de aarde neemt de waterconsumptie toe, en dus ook de rekening. Door intensievere regens staan bepaalde gebieden blank, stijgt het grondwaterpeil en erodeert de grond sneller dan ooit, vooral (!) in de bebouwde ruimten. Dat verhoogt weer de kosten van de infrastructuur in stad en dorp. De mensen worden steeds ouder en blijven langer zelfstandig in hun huis en wijk wonen. Dat verlaagt enerzijds de kosten van zorg, maar verhoogt de leefbaarheidseisen waaraan wijken moeten voldoen. Ook dat kost geld, heel veel geld... en ga zo maar door.

Het roer om: voor een betaalbare toekomst

Kortom: één lange aaneenschakeling van ontwikkelingen die zich in de nabije toekomst in een steeds sneller tempo zullen volstrekken. Allemaal ontwikkelingen die ons op termijn héél diep in de beurs zullen treffen als we het roer niet omgooien.

'Terug naar de wijk' is ons motto. Het wonen in wijken en dorpen moet niet alleen plezierig maar ook efficiënt zijn. Dat betreft zowel efficiëntie qua kosten als leefgemak. Ook in andere westerse landen is dat de trend. Dan gaat het met name om de nabijheid en diversiteit van het winkel-, recreatie- en uitgaansaanbod. Het gaat ook om de algehele leefbaarheid in termen van begaanbare en veilige trottoirs, fietspaden en wegen, openbare hygiëne, groene ruimten, parkjes en speeltuinen, sociale veiligheid, etc.

Natuurlijk willen wij voor de gemeenschap niet bepalen hoe zij hun wijk moeten organiseren. Maar wel willen we de voorwaarden scheppen voor een grotere sociale en economische diversiteit en mobiliteit in de wijken en dorpen. Want dat bindt en houdt bij elkaar. Dan gaat het onder meer om een verminderde afhankelijk van wijken en dorpen van de stedelijke gebieden als het gaat om winkelen, uitgaan en recreëren. Dan moeten we onze wijken en dorpen ook mooi, schoon, begaanbaar en veilig houden. Dat is wel weer voor een belangrijk deel een taak van de gemeente.

Leven in het groen: de natuur als onze beste vriend

En tot slot moeten we ons ook voorbereiden op wereldwijde klimaatverandering. Die zal ons met name treffen door de opwarming van het klimaat, intensievere regens en langere droogteperiodes. Daar moeten en kunnen we slim op anticiperen met innovatieve technieken in de bouw, civiele techniek en watermanagement - daarmee houden we onze steden en dorpen leefbaar en drukken we de kosten.

En ook kunnen veel bereiken met meer groen in de woonwijken en de instandhouding van de landschappelijke en agrarische variatie. Want de natuur is onze beste vriend. Meer groen betekent niet alleen mooiere omgeving en een schonere lucht. Meer groen koelt ook af, zorgt ervoor dat onze bodem stevig blijft en verhoogt de waterverwerkingscapaciteit bij intensieve regenval. Je zal daar niet gelijk al eerste aan denken, maar meer groen bespaart meer dan het kost.

Zodoende blijft het wonen en leven in onze wijken en dorpen ook onze toekomst betaalbaar, plezierig en gezond.

Weer zo'n goed idee van de VVD. Als je maar even doordenkt.

Heb je ook een goed idee? Of wil je een opiniestuk schrijven. Stuur je email dan naar ons secretariaat: info@sittardgeleen.vvd.nl

Voor een sterk MKB in stad en dorp

VVD VVD Sittard-Geleen 23-06-2017 06:52

Er is maar één welvaartsmotor en dat is ondernemerschap. Daarom moeten we de ondernemers en bedrijven in onze stad en regio maximaal ondersteunen, en niet onnodig belasten met vele regels en gemeentelijke belastingen. Want we kunnen de kracht van ondernemerschap nog veel meer inzetten dan nu gebeurt. Dan gaat het bijvoorbeeld om het faciliteren van start-ups, het ondersteunen van de groei en internationalisering van het MKB en het aantrekkelijk(er) maken van het vestigingsklimaat. Ook de burger is daarmee gediend. Want een sterke economie schept banen. Daarom zet de VVD zich in voor een sterk MKB.

https://sittardgeleen.vvd.nl/nieuws/23550/voor-een-sterk-mkb-in-stad-en-dorp
De huidige stedenproblematiek

Veel steden trekken steeds meer inwoners, bezoekers, kenniswerkers en ondernemers. Dat biedt grote economische kansen. Maar een aantal regio’s hebben moeite om hun aantrekkingskracht te behouden en zich staande te houden. Sommige regio's krimpen zelfs. Hier zien we wegkwijnende binnensteden, leegstaande winkelcentra, scholen en huizen en het wegtrekken van jongeren en hoger opgeleiden - dat zien we ten dele in Sittard en Geleen gebeuren.

Er dreigt een kloof tussen succesvolle regio’s en andere regio’s in Limburg en de Euregio. Toch is er reden voor optimisme. Niet alleen is de economie in ons land weer langzaam uit de recessie aan het komen. Ook leven we in tijden dat de economische structuren in een fundamentele overgangsfase verkeren. Dat betreft met name overgangsvraagstukken op het gebied van energietransitie en klimaatadaptatie, circulaire economie, digitalisering en mobiliteit. Hier liggen belangrijke kansen, óók voor de gemeente.

Hoe we met deze vragen omgaan gedurende de komende 10 tot 15 jaar zal voor een belangrijk deel het succes van onze regio bepalen. Dat raakt in elk opzicht de welvaartsontwikkeling van onze burgers en ondernemers. Maar we moeten wel nu beginnen. Dat begint met visie op onze toekomst.

Waar beginnen we?

Om te beginnen willen we uitgaan van onze eigen kracht. Onze regio met Sittard-Geleen als de stedelijke motor, neemt haar plaats in tussen andere regio's zoals Roermond, Heerlen-Aken en Eindhoven. Ook dat zijn regio's met een enorme economische potentie en aantrekkingskracht. Daarbij hebben we net zo goed belang bij hun succes. Want dat straalt uit op onze regio, mede dankzij de uitstekende snelwegverbindingen en relatief korte reistijden. Verder moeten we niet de denkfout maken dat we het succes in andere regio's willen kopiëren in onze regio. Maatschappelijke en economische processen laten zich immers niet kopiëren - dat bepalen de burgers en ondernemers zelf wel.

Belangrijk is dat we ons eigen onderscheidend karakter weten te vinden en promoten. Dan gaat het met name om het realiseren van een onderscheidend klimaat op het gebied van wonen, winkelen, werken en ondernemen. Want dat trekt nieuwe bedrijven aan, en houdt bestaande bedrijven binnenboord. We moeten ons daarom niet alleen richten op wat we willen, maar óók op wat we al hebben. Met al onze plannen en ambities voor de nabije en verdere toekomst mogen en zullen we de bestaande ondernemers en bedrijven niet vergeten. Sterker nog: onze plannen en ambities ontwikkelen we samen met hén.

In het koersdocument Visie 2030 heeft de VVD een routeplan uitgezet voor realisatie van de noodzakelijk voorwaarden voor de algehele economische groei in onze regio. Daar hebben alle ondernemers, van klein tot groot, baat bij. Want economische groei brengt meer dynamiek en beweging in de gemeenschap. Dan wordt er meer geconsumeerd en gekocht in de winkels en groothandelsbedrijven. Dat creëert nieuwe ondernemingskansen. En dat schept direct en indirect weer extra banen.

Groei vertalen naar onze ondernemers

Het routeplan is gebaseerd op de eigen kracht en identiteit van onze regio tegen de achtergronden van de uitdagingen van deze tijd, waaronder klimaatverandering, energietransitie, uitputting van grondstoffen, digitalisering en mobiliteit. Belangrijk is dat de groei zich tastbaar vertaalt naar onze eigen ondernemers. Ook daar maakt de VVD zich hard voor.

Daarbij moeten we niet vergeten dat we met een veelheid van verschillende soorten ondernemers en bedrijven te maken hebben, waaronder: start-ups, kleine zelfstandigen in het winkel-, horeca- en dienstverleningsbedrijf, landbouw- en veeteeltondernemers, ZZP'ers en thuiswerkers, en middelgrote en grote bedrijven in de industrie en handel.

Dat vraagt om een gedifferentieerde benadering. Dat is op de eerste plaats een benadering die rekening houdt met de vragen en behoeften onder de verschillende soorten ondernemers. Geen standaardoplossingen dus. Ook is het een benadering die nadrukkelijk koerst op het stimuleren van economische diversiteit in de perifere centra, wijken en dorpen. Dat betreft dan met name het ondersteunen van kleine ondernemers, zelfstandigen en ZZP'ers. Hun aanwezigheid en activiteit is cruciaal voor het creëren van een duurzaam en bruisend gemeenschapsleven in de wijken en dorpen.

Ondernemingsklimaat

Economische groei is voor een groot deel afhankelijk van het bieden van een aantrekkelijk vestigings- en ondernemingsklimaat. Het gemeentelijke beleid heeft daar mede invloed op, onder meer via het scheppen van gunstige condities voor ondernemen, wonen en werken. En dat wil de VVD stevig verbeteren.

Dat betreft in de directe relatie tot het vestigen en exploiteren van een bedrijf, zoals: gemeentelijke belastingen, heffingen, vergunningen en een efficiënte gemeentelijke organisatie. Kortom: wij willen lagere lasten en een efficiënte overheid die de burger en ondernemer centraal stelt.

Maar ook raakt het een veelheid van aspecten met betrekking tot de leefbaarheid en vitaliteit van onze gemeenschap. Immers, kleine ondernemers willen zich graag vestigen waar het ook prettig wonen en leven is. En grote bedrijven willen zich graag vestigen waar hun werknemers fijn en veilig kunnen wonen. Daarom zet de VVD sterk in op een duurzame gemeenschapsontwikkeling waarbij het leven, wonen, werken en ondernemen ook in de toekomst betaalbaar en efficiënt blijft. Dan gaat het om thema's als energietransitie, klimaatadaptatie, een efficiënt gebruik van grondstoffen, digitalisering en mobiliteit.

Enkele van onze speerpunten:Visie 2030 als fundament voor algehele economische groei - daar profiteren alle ondernemers en bedrijven van!OZB en andere gemeentelijke belastingen omlaag - dat trekt ook nieuwe bedrijven aanDeregulering en ontlasting - voor makkelijker en sneller zaken doenEen centraal MKB-loket voor onze ondernemers - de ondernemer centraal!Een gedifferentieerde ondernemersbenadering - met speciale aandacht voor kleine ondernemers, zelfstandigen en ZZP'ersDigitale infrastructuur in onze regio - een absolute must, anders missen we de bootVoorbereiding van de economische infrastructuur in onze steden en centra - waaronder klimaatadaptatie, energietransitie, recyclability & renewability van grondstoffen en natuurlijke hulpbronnen, digitalisering en mobiliteitStimuleren van start-upsEconomische diversiteit in wijken en dorpenEen actieve city- en regiomarketing - voor het aantrekken van grotere bedrijvenSamenwerking met andere grote steden - voor een sterkere EuregioLobby in Den Haag en Brussel (EU) - voor een betere benutting van bestaande fondsen voor economische structuurversterking en gemeenschapsontwikkeling.

Weer zo'n goed idee van de VVD. Als je maar even doordenkt.

Heb je ook een goed idee? Of wil je een opiniestuk schrijven. Stuur je email dan naar ons secretariaat: info@sittardgeleen.vvd.nl

Werk moet lonen ! Niet de bijstand

VVD VVD Sittard-Geleen 15-06-2017 05:08

De VVD maakt werk van werk. Want een goede mobiliteit op de arbeidsmarkt is goed voor de economie. Maar terwijl het aantal vacatures weer groeit, blijven vele mensen langdurig in de bijstand. De bijstand de kost de gemeenten in onze regio vele tientallen miljoenen euro's per jaar. Met een beter en scherper beleid kunnen we daarop flink besparen. Dat geld kan dan aan andere zaken besteed worden. En als het aan de VVD ligt ook aan de verlaging van de lasten voor burger en ondernemer. Dat is goed voor onze economie. En dat schept weer nieuwe banen.

https://sittardgeleen.vvd.nl/nieuws/23562/werk-moet-lonen-niet-de-bijstand
Werk moet lonen!
Voor veel mensen loont werken niet echt. Dat is toch raar? Een werkende met minimumloon heeft nauwelijks meer te besteden dan zijn overbuurman in de bijstand. Vijf dagen per week vroeg de deur uit en niets extra verdiend. Maar ook een net bovenmodale verdiener, die geen recht meer heeft op een sociale huurwoning, houdt na woonlasten niet wezenlijk meer over dan dezelfde bijstandsgerechtigde overbuurman. Dan loont het werken toch niet?
Dit vindt de VVD asociaal en respectloos tegenover zowel de bijstandsgerechtigde (die tot langdurige werkloosheid wordt gebracht) áls de werkende (die maar erg weinig terugziet van zijn arbeid). Maar ook tegenover de belastingbetaler wiens solidariteit wordt misbruikt. Bovendien is het onnozel beleid – het remt de economie, het kost geld dat beter aan andere zaken kan worden besteed en het motiveert de overbuurman echt niet om naar werk te zoeken.
Het gemeentelijk arbeidsmarktbeleid moet echt flink op de schop! De financiële prikkel om thuis te blijven zitten, moet eruit. Wie kan werken, moet aan de slag. Doe je dat niet, dan wordt de uitkering gekort. Maar zien we dat je je inzet, dan wordt je beloond. Dan mag je erop rekenen dat we alles uit de kast halen om jou te helpen. Dat betekent ook voor de sociale dienst een omslag in denken. Uitkeringen verstrekken is dan het sluitstuk op de dienstverlening. Coachen, stimuleren en begeleiden naar werk wordt is dé opdracht.
Hervorming van het huidig beleid
Ons uitgangspunt is simpel: wie wil werken, moet geholpen worden. Wie niet wil werken maar wel kan, moet de consequenties voelen. Maar we blijven ook sociaal: mensen die graag willen maar niet kunnen, moeten kunnen rekenen op het vangnet van de bijstand en andere sociale voorzieningen - bijvoorbeeld beschut werken. En wanneer mensen dan langdurig op de bijstand zijn aangewezen, mogen we nu en dan best wel een tegenprestatie vragen indien hun (gezondheids)situatie dat toestaat. Simpel en duidelijk toch?
Om te beginnen wil de VVD een veel strakkere regie op het integrale bijstands- en reïntegratiebeleid. Dat begint al aan het loket. Wanneer mensen voor een uitkering aankloppen, maken we gelijk werk van het vinden van een nieuwe baan. Wij willen daarbij geen langdurige en kostbare reïntegratietrajecten meer, maar korte en intensieve interventies. Daarbij willen we de eisen met betrekking tot de sollicitatieplicht en de controle op de acceptatie van banen aanscherpen. Zo snel mogelijk de uitkering uit. Dat is niet alleen goed voor de gemeentekas, maar ook voor de mensen zelfs. Want van thuis zitten, wordt je echt niet beter.
De VVD kiest ook voor een vraaggerichte aanpak. Het aantal vacatures groeit weer, maar een deel blijft hardnekkig onvervuld. En grote(re) bedrijven die zich in onze regio willen vestigen, maken veelal de afweging of er wel voldoende lokaal aanbod van geschikt personeel is. Daarom moet de gemeente de ondernemers en bedrijven actief opzoeken. Dan vragen we: wat heb je nodig, en wat kunnen wij doen? Dat is toch niet zo ingewikkeld om dit te bedenken? Zo creëer je banen en stimuleer je tegelijkertijd een verdere economische groei.
De sociale dienst als ondernemer op de arbeidsmarkt: flexibel en parttime werk
De economie komt langzaamaan weer uit de recessie. Het aantal banen groeit. Maar de arbeidsmarkt is fundamenteel veranderd. Veel meer mensen zijn nu aangewezen op parttime jobs en werk bij wisselende werkgevers. Daar moet de gemeente ook beter op inspelen. Mensen moet bijvoorbeeld makkelijker en sneller met een gedeeltelijk behoud van de uitkering parttime aan de slag kunnen. Ook bij wisseling van baan moet de gemeente sneller inspelen op frictie- en overgangsperioden zonder allerhande administratieve obstakels voor de cliënt.
In feite willen wij dus dat de sociale dienst zich als ondernemer op de arbeidsmarkt gedraagt. De uitkeringsverstrekking wordt bij sommige mensen dan een dienst om frictietermijnen en tussentijdse overgangsperioden te overbruggen. Dat stimuleert hun mobiliteit op de arbeidsmarkt. Met de tijd verbeteren ook hun kansen op de arbeidsmarkt. Want eenmaal aan het werk opent nieuwe kansen. Ook dat vraagt van een sociale dienst een omslag in denken.
Maar we moeten ook realistisch blijven
Natuurlijk zou het prachtig zijn wanneer niemand meer in de bijstand zit. Maar laten we eerlijk zijn: dat is niet realistisch. Er is altijd een groep mensen die tussen wal en schip valt. En dat hoeft ook niet altijd hun eigen schuld te zijn.
Want zowel tijdens economische hoogtijdagen als in een recessie is er altijd een mismatch tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. Zo blijven vaak vele vacatures onvervuld, simpelweg omdat het aanbod van de mensen niet de juiste kwalificaties heeft. Dat valt ook niet altijd met opleidingen op te lossen, want niet iedereen heeft de benodigde bagage om succesvol zo’n opleiding af te ronden. Zo zijn er ook mensen die bijvoorbeeld door ziekte of een medische beperking niet aan de bak komen. Ook mensen van middelbare leeftijd en ouder liggen vaak niet goed in de markt als er genoeg jonge en dus goedkopere arbeidskrachten beschikbaar zijn. En zo kunnen we nog wel even door gaan.
Daarom moeten we ook sociaal blijven. Het heeft geen zin om iedereen in de bijstand te gaan opjagen. Dat is vele jaren zo gebeurd, zonder al te veel resultaat overigens. In feite vaak niet meer dan een rituele stoelendans om maar vooral te laten zien hoeveel de gemeente wel niet doet. Vooral de mensen met weinig arbeidsmarktperspectief jaag je zo onnodig in de stress. Bovendien kost al dat opjagen ook vele miljoenen aan ambtenarensalarissen en zinloze reïntegratietrajecten.
Wij doen niet mee aan die carrousel. Onze visie is dat we het reïntegratiebeleid moeten focussen. Laten we dan eerst beginnen met de mensen met perspectief. Of de mensen die met wat bijschaven weer kansrijk zijn te maken. Dat heeft zin. Daarop richten we alle aandacht. Dat is logica. Dan is het rendement van de investeringen maximaal. Want ook elke euro in de gemeentekas kan je maar één keer uitgeven. Dat is pas verantwoord beleid richting de belastingbetaler. En daar is de VVD altijd gevoelig voor.
Onze belangrijkste speerpunten:Economische groei en meer nieuwe banen door ons VVD-verkiezingsprogrammaMeer mensen uit de bijstand naar werk - focus op de kansrijkerenSnellere schakelmogelijkheden bij parttime en flexibel werk met gedeeltelijk behoud van de uitkeringGeen langjarige en dure reïntegratieprojecten meer. Maar korte en intensieve interventies, direct gericht op concreet werk. Ook na werkhervatting eventueel nog een jobcoachExtra ouderondersteuning voor alleenstaande moeders (en vaders)Strengere controle op de sollicitatieplicht en de acceptatie van banenEen werkgever/vraaggerichte benadering, gericht op vervulling van bestaande, nieuwe en aankomende vacatures - eventueel gecombineerd met opleidingsprogramma'sHarde aanpak van fraude met uitkeringenWaar mogelijk een tegenprestatie van ontvangers van een bijstandsuitkering.
Kortom, de VVD maakt werk van werk.
Heb je ook een goed idee? Of wil je een opiniestuk schrijven. Stuur je email dan naar ons secretariaat: info@sittardgeleen.vvd.nl

Veilig thuis en op straat

VVD VVD Sittard-Geleen 14-06-2017 09:03

De VVD is van oudsher dé partij die staat voor de veiligheid van de burger. Want onze burgers moeten zich beschermd voelen en veilig zijn, thuis en op staat. Wanneer het op de veiligheid van onze burgers aankomt, maken wij géén compromissen. Bovenop wat er al gebeurt, zetten we in op een dadergerichte aanpak die bewezen werkt. Want veiligheid is vrijheid.

https://sittardgeleen.vvd.nl/nieuws/23521/veilig-thuis-en-op-straat
Veiligheid is vrijheid... een voorwaarde voor welvaart en welzijn

Veiligheid is van grootst belang voor de kwaliteit van leven, en uiteindelijk voor de welvaart in stad en dorp. Zonder veiligheid geen vrijheid. Veiligheid is een voorwaarde voor sociale en economische diversiteit in de gemeenschap, voor saamhorigheid, voor gelijkwaardigheid. Diefstal, geweld, maar ook overlast werken maatschappelijk ontwrichtend. Het tast onze dierbaren aan, onze gezondheid, onze broodwinning, onze identiteit... en onze welvaart.

Wij maken bestaande maatregelen nog effectiever

In de afgelopen jaren zijn in vele gemeenten allerlei veiligheidsmaatregelen geïntroduceerd. Maatregelen zoals meer toezicht op straat, meer camera’s en soms zelfs wapencontroles in buurten met een verhoogd risico zijn daarbij geen doel op zich, maar wel noodzakelijk om de veiligheid te verbeteren. En ze werken.

Maar ondanks alle inspanningen is de pakkans nog steeds laag. Vind ze maar eens, die daders! Hoewel? De politie kent veel daders al. Soms al heel lang. Een groot deel van de onveiligheid in de stad en regio wordt veroorzaakt door een beperkte groep.

We kunnen bestaande maatregelen nog effectiever maken. Voor wapencontroles kunnen we wapenscanners inzetten en niet-discriminerend selecteren, bijvoorbeeld op leeftijd. Camera’s zijn vooral geschikt om gewenst gedrag af te dwingen. En boetes worden effectiever als we ze vaker innen. Dagelijks verstrekt de gemeente paspoorten en subsidies aan mensen met een lange lijst onherroepelijke veroordelingen en onbetaalde boetes. Wat de VVD betreft: eerst afrekenen, dan pas incasseren.

Daders aanpakken, slachtoffers steunen

De criminaliteit in Sittard-Geleen (e.o.) is volgens de statistieken van 2017 flink gedaald, hoewel verhoudingsgewijs nog steeds hoog. En zelfs in de veiligste delen van de stad en omgeving voelen veel mensen zich toch niet meer zo veilig als vroeger. Het gevoel van onveiligheid groeit. Dat is een feit. Hoe komt dat? Verschillende ontwikkelingen tasten ons veiligheidsgevoel aan. Die krijgen wat de VVD betreft extra aandacht.

De meest bedreigende vorm van criminaliteit is woninginbraak. Het hoeft maar één keer in je straat te gebeuren en de angst zit er bij iedereen al gelijk flink in.  Deze vorm van huisbezoek zonder uitnodiging heeft nog maanden, soms jaren na de inbraak een enorme impact op het welbevinden van de slachtoffers. En ook hier gaat vaak om een beperkt aantal daders, steeds weer dezelfde oude bekenden van de politie. Woninginbraak pak je niet alleen aan door de woningen te beveiligen, maar ook door de daders van straat te halen. Alle veelplegers van straat dus!

De tweede, sterk maatschappelijk ontwrichtende vorm van criminaliteit is overvallen op winkels en instellingen. Het hoeft maar een paar keer te gebeuren en de schrik zit er onmiddellijk in. De maatschappelijke impact van een overval is gigantisch. Ondernemers en werknemers kunnen er zelfs duurzaam arbeidsongeschikt door raken. Mensen worden bang en voelen zich onveilig op straat. Als veilig ondernemen en ontspannend winkelen niet meer kan, is het afgelopen met ons economische klimaat. Wij willen de foto’s en filmbeelden van daders beter toegankelijk maken. Want wij vinden de veiligheid van slachtoffers net iets belangrijker dan de privacy van daders.

Ten derde is de overlast in de afgelopen tien jaar toegenomen. Overlast is geen zware criminaliteit, maar overlast tast ons veiligheidsgevoel wel onevenredig aan. In bepaalde buurten ondervinden mensen te veel dagelijks overlast in hun directe woonomgeving en voelen zich daardoor onveilig. Zware en langdurige overlast, zoals buurtterreur en vervuiling komt vaak van multiprobleemgezinnen en probleemjongeren. De politie en de buurt-, straat- en flatgenoten weten precies wie het zijn. Daarom vindt de VVD dat notoire overlastveroorzakers uit hun huis moeten worden geplaatst – dadergericht. In kwetsbare buurten zijn wij bovendien voorstander van screening van nieuwe huurders, want niet alleen de belangen van nieuwe huurders tellen, ook de huidige bewoners verdienen bescherming. De VVD pakt de overlast aan!

Ons veiligheidsprogramma in het kort:Een veiliger gemeenschap: daling van de criminaliteit met minimaal 10% Alle veelplegers van straat!Een gerichte inzet van camera’s op strategische locaties omdat het werkt - bijvoorbeeld winkelcentra, station en parkeerplaatsenExtra beveiliging van winkeliers en horeca-exploitanten door meer zichtbaarheid van de politieNaar een burgergericht politieoptreden en betere politiezorg: de zorgen van burgers en ondernemers centraalMeer aandacht van de politie voor woninginbraak en buurtoverlastExtra aandacht voor kwetsbare, zelfstandig wonende ouderen in woonwijkenMeer aanwezigheid en zichtbaarheid van de buurtagent - bijvoorbeeld regelmatig aanwezig in het buurt- of gemeenschapshuisVersnelde inzet van politie bij signalen uit de woonwijk - bijvoorbeeld verdachte of vreemde personen in de buurtGeen uitkeringen, subsidies of vergunningen meer voor mensen die nog een straf hebben openstaan Vroegtijdige aanpak van risicokinderen in probleemgezinnenScreenen van nieuwe huurders. De belangen van de huidige wijk- en dorpsbewoners voorop!Inzet van particuliere beveiligingsorganisaties waar nodig of gevraagd

Kortom... de veiligheid van onze burgers en ondernemers is een absolute topprioriteit van de VVD. Zonder veiligheid geen vrijheid!

Weer zo'n goed idee van de VVD. Als je maar even doordenkt.

Heb je ook een goed idee? Of wil je een opiniestuk schrijven. Stuur je email dan naar ons secretariaat: info@sittardgeleen.vvd.nl

Duurzame landbouw

VVD VVD Sittard-Geleen 28-01-2017 01:39

Wij zijn trots op de keihard werkende ondernemers in de land- en tuinbouw. De VVD wil meer waardering voor het agrarische ondernemerschap. Wij begrijpen dat onze landbouw moet concurreren met een globaliserende markt. Versterking van concurrentiekracht door groei is daarom ook voor de landbouwers in onze regio een absolute noodzaak. Dat vraagt ook van de gemeenten dat ze meer flexibiliteit tonen in het beleid. Zowel landelijk als lokaal wil de VVD minder regels die onze landbouwers beperken in hun ondernemerschap en hun onnodig hoog de kosten injagen.

https://sittardgeleen.vvd.nl/nieuws/25081/duurzame-landbouw
Meer ruimte voor agrarisch ondernemerschap

De agrarische ondernemers hebben meer ruimte nodig om te ondernemen. De VVD gaat voor het verder verruimen van de mogelijkheden voor agrarische ondernemers. Daarbij denken wij aan het aan het intensiveren van de primaire landbouw om te kunnen voldoen aan de voedselvraag zonder dat we daarbij duurzaamheids-aspecten uit het oog verliezen.

Belang van duurzame landbouw

Het belang van een duurzame landbouw in onze regio (en heel Nederland overigens) is enorm. Het garandeert ten eerste dat er elke dag voldoende voedsel in de schappen van de winkel ligt.  Daarbij is de agrarische activiteit een grote aanwinst voor de sociale en economische diversiteit in de regio. Het versterkt het groene karakter van ons leefgebied, het creëert een gevarieerd landschap, het maakt dat het in ons gebied fijn en gezond wonen is, en het schept banen en economische spin-off.

Wij willen daarom het agrarisch ondernemerschap dan ook zo veel mogelijk binnenboord houden en waar mogelijk versterken. Om te beginnen willen wij innovaties in de landbouw stimuleren. Gelijktijdig moeten we ook nadenken hoe we de komende 10 tot 20 jaar omgaan met de grootste uitdagingen van deze tijd. Want de prognose is dat de wereldwijde voedselproductie tegen 2050 moet verdubbelen. Dat biedt kansen, maar noodzaakt ook tot verduurzaming van de landbouw.

Gelijktijdig moeten we ons ook verder voorbereiden op de gevolgen van de klimaatverandering, waaronder intensievere regenperiodes, opwarming van het klimaat en bodemerosie. Dat bedreigt de biodiversiteit en resulteert in een achteruitgang van de bodem- en waterkwaliteit. Dat betekent dat wij de landschappelijke variëteit moeten koesteren, want dat vormt een belangrijke bescherming tegen de klimaatverandering. Onze landbouwers zijn daarin een belangrijke partner.

Wij hebben onze landbouwers hard nodig

Landbouwers spelen een zeer belangrijke rol in de economie van in de landelijke en plattelandsgebieden. Nederland (en de EU) heeft hen dan ook hard nodig. De fundamentele, instinctieve vakkennis op landbouwgebied komt niet uit boeken, maar wordt van generatie op generatie overgedragen. Maar veel jonge mensen zien de landbouw echter niet meer als een aantrekkelijk beroep, met als gevolg dat het aantal landbouwers afneemt. Het is voor de plattelandsontwikkeling van essentieel belang dat jonge landbouwers worden aangemoedigd en dat de continuïteit van generatie op generatie wordt gewaarborgd. Daar wil ook de VVD zich hard voor maken.

De EU wil met het GLB (Gemeenschappelijk Landbouw Beleid) jonge ondernemers helpen bij het opzetten van een landbouwbedrijf door hun de middelen te geven om grond, machines en materieel te kopen. Ook verstrekt het GLB subsidies om zowel nieuwkomers als gevestigde landbouwers op te leiden in de nieuwste technische productiemethoden.

Ook de gemeenten kunnen en moeten daaraan een verdere bijdrage leveren door te faciliteren en te dereguleren, bijvoorbeeld door flexibeler om te gaan met het ruimtelijk ordeningsbeleid en door een actief te helpen bij het binnenhalen van innovatiesubsidies. De gemeente (en Provincie) moet zich daarin als partner van de landbouwers opstellen. 

Landschappelijk beheer

De landbouwsector speelt een zeer belangrijke rol in het behoud van onze natuurlijke omgeving. In de loop der eeuwen heeft de landbouw bijgedragen tot het ontstaan en behoud van een grote diversiteit aan waardevolle halfnatuurlijke habitats die vorm hebben gegeven aan de talrijke landschappen die wij momenteel in de provincie kennen en die het decor vormen voor een rijke flora en fauna. Er is een wisselwerking tussen de landbouw en de natuur. Dankzij de vele innovaties worden de landbouwmethoden ook steeds milieuvriendelijker.

Tegenwoordig hebben de landbouwers dan ook een dubbele rol : zij produceren ons voedsel en beheren het platteland. Als plattelandsbeheerder levert de landbouwer collectieve diensten. De hele (huidige en toekomstige) samenleving profiteert van een zorgvuldig beheerd en goed verzorgd platteland. Het is dan ook niet meer dan normaal dat landbouwers door het GLB worden vergoed voor het leveren van deze waardevolle collectieve diensten.

Onze belangrijkste programmapunten:Flexibilisering van het bestemmingsplan in de buitengebiedenEr wordt geen kwalitatief goede landbouwgrond onttrokken voor natuurontwikkelingStimuleren van innovatie gericht op productvernieuwing, duurzaam produceren, werkgelegenheid en scholingStimuleren van het gebruik van duurzame energiebronnen, zoals aardwarmte, zonne-energie, reststoffen en vergisting van groenafval binnen de agrarische sectorDigitale bereikbaarheid van de buitengebieden, mede voor het aantrekkelijker maken van het woonklimaat alsook het optimaliseren van de agrarische bedrijfsvoeringNiet-agrarische woonfuncties in de buitengebieden mogen geen belemmering vormen voor de gewone agrarische bedrijfsvoeringFaciliteren van kleinere agrarisch ondernemers om de overgang naar duurzame en innovatieve landbouw te makenStimuleren van jongeren om voor een toekomst in het landbouwbedrijf te kiezenDe gemeente moet landbouwers landbouwers en corporaties actief faciliteren bij het binnenhalen van subsidies voor innovatie en/of uitbreiding.

Weer zo'n goed idee van de VVD. Als je maar even doordenkt.

Heb je ook een goed idee? Of wil je een opiniestuk schrijven. Stuur je email dan naar ons secretariaat: secretariaat@gulickenovermaas.vvd.nl

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.