Met enige verbazing heeft de VVD fractie op de gemeentelijke website van 8 april 2016 gelezen dat er 12 nieuwe medewerkers worden gezocht.
In de
Perspectiefnota staat vermeld:
“Wij
bouwen de taken uit de werkgebieden die buiten de focus vallen in lijn met onze
grondhouding af. De medewerkers die nu deze taken uitvoeren krijgen nieuwe
taken in een focusgebied. In dit scenario zijn minder medewerkers nodig dan in
de huidige situatie.”
In het
bestuursakkoord staat:
“ Om
sneller een positieve reservepositie te realiseren, ruimte te creëren voor
nieuw beleid en de echte omslag te maken naar ‘geld volgt beleid’, is het
streven er op gericht om vanaf 2016 een taakstellende besparing te realiseren
van 5%, gebaseerd op de begroting van 2014 (exclusief stijging exploitatie
vanuit de decentralisaties).”
Onderzocht
wordt of dit streven uitvoerbaar is via de volgende aanpak:
Een analyse van onderuitputting en onderbesteding over de laatste jaren.Een structurele takendiscussie.Efficiencywinst door het stroomlijnen van interne ambtelijke processen
en verdere stroomlijning van de ambtelijke organisatie.Strategisch personeelsbeleid rekening houdende met uitstroom als gevolg
van de vergrijzing.Efficiencywinst door verdergaande
samenwerking.
Het
personeelsbestand in 2015 was 148 en voor 2016 werd er een aantal geraamd van
149
Er is in
Focus A van de Perspectiefnota voor gekozen om 28 medewerkers te laten
uitstromen en daardoor een afname van 10 – 15 % in bedrijfsvoeringskosten
te realiseren. Ergo er zouden dus op termijn nog 121 arbeidsplaatsen zijn.
Onze vragen zijn dan ook:
Hoeveel personeelsleden zullen er in
dienst zijn na aanstelling van de beoogde 12 nieuwe medewerkers?
Zullen de bedrijfsvoeringskosten inderdaad
10-15% lager uitvallen in 2016 zoals in de Perspectiefnota staat