Nieuws van Stem van Krimpen inzichtelijk

5 documenten

Beantwoording schriftelijke vragen betreft het opladen van elektrische auto’s.

Stem van Krimpen Stem van Krimpen Krimpen aan den IJssel 10-01-2024 15:04

De fractie van Stem van Krimpen heeft de volgende schriftelijke vragen gesteld betreft het opladen van elektrische auto’s binnen de gemeente.

Wij zijn erop gewezen dat het opladen van electrische voertuigen bij (de meeste) de openbare laadpalen flink duurder is geworden. Het tarief is gestegen van 39 eurocent naar 58 eurocent, een aanzienlijke stijging dus. Niet iedere inwoner kan of mag de auto vlak bij huis opladen en is dus op openbaar opladen aangewezen.

1. Klopt dit? Zo ja graag uitleg over deze aanzienlijke stijging.

2. Hoe werkt de gunning en/of het contract met de energieleverancier voor deze openbare laadplekken?

3. Hoe verklaren we deze stijging tegenover de inwoners als we tegelijkertijd zoveel mogelijk elektrisch rijden (duurzaamheid) willen simuleren?

De volgende antwoorden zijn bij ons binnen gekomen;

1. Klopt dit? Zo ja graag uitleg over deze aanzienlijke stijging.

Het klopt inderdaad dat helaas het laadtarief stijgt. Dit komt door een indexatie. Energieprijzen zijn van grote invloed op het laadtarief. Het nieuwe tarief wordt €0,48 per kWh (ex btw). Dit nieuwe laadtarief is een direct gevolg van eerdere prijsstijgingen in de gehele energiemarkt (o.a. door energiecrisis als gevolg van de inval van Rusland in de Oekraïne) en volgt de contractuele afspraken zoals bij ingang van de concessie met Equans is overeengekomen. Op 1-1-2024 mag Equans het laadtarief indexeren. In principe geldt dit nieuwe tarief voor een jaar. Dit nieuwe laadtarief is in lijn met ontwikkelingen binnen andere publieke concessies in Nederland en commerciële aanbieders van laaddiensten. Wel geldt in de meeste andere regio’s een andere indexatiemethode. Bij hen heeft deze prijsstijging aan het begin van 2023 plaatsgevonden, waardoor het laadtarief nu weer daalt. Door de CBS-indexering die is afgesproken in het huidige contract, loopt de prijs van ongeveer 60% van de laadpalen in onze regio ongeveer een jaar achter op actuele ontwikkelingen. Mede daarom was het laadtarief in regio Rotterdam afgelopen jaar relatief erg gunstig en valt deze in 2024 jaar hoger uit. Volgens de huidige afspraken mag Equans op 1-1-2025 opnieuw (volgens dezelfde methodiek) indexeren. De verwachting is dat het laadtarief dan weer zal dalen, omdat elektriciteitsprijzen in de tweede helft van 2023 flink zijn gedaald en indexatie ongeveer een jaar achterloopt op actuele ontwikkelingen. Voor ongeveer 40% van de laadpalen binnen het eerdere contract kan Equans geen indexering van het laadtarief doorvoeren en blijft het tarief €0,26 per kWh (ex BTW).

2. Hoe werkt de gunning en/of het contract met de energieleverancier voor deze openbare laadplekken?

Het contract wordt regionaal aanbesteed waarbij de gemeente Rotterdam als aanbestedende partij optreedt. Specifiek gaat het om een intergemeentelijke samenwerking: Samenwerking gemeenten Zuid-Holland (SGHZ). De gemeenten Rotterdam, Albrandswaard, Barendrecht, Bodegraven-Reeuwijk , Capelle aan den IJssel, Delft, Gorinchem, Gouda , Hoeksche Waard, Kaag en Braassem, Krimpen aan den IJssel, Krimpenerwaard, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Maassluis, Midden-Delfland, Nissewaard, Pijnacker-Nootdorp, Ridderkerk, Rijswijk, Schiedam, Vlaardingen, Voorne aan Zee, Voorschoten, Waddinxveen, Wassenaar, Westland, Zoetermeer en Zuidplas werken samen aan de uitbreiding van het openbaar laadnetwerk in de regio. De concessie hiervoor is verleend aan Equans Infra & Mobility. In de concessie met Equans is afgesproken dat de energiecomponent van het laadtarief elk jaar geïndexeerd mag worden op basis van de CBS-indexatiemethode. Equans heeft aangegeven van deze mogelijkheid gebruik te maken, met een forse stijging van het laadtarief als gevolg.

Afgelopen jaar hebben tussen gemeente Rotterdam en Equans al veel gesprekken plaatsgevonden om de methode van indexeren te wijzigen in het contract. De in het contract afgesproken CBS-indexering sluit wegens de onstuimige marktomstandigheden niet meer goed aan op actuele ontwikkelingen van energieprijzen. Het doel van de beoogde wijziging was om een betrouwbare indicator op te nemen die goed de actuele prijsontwikkelingen op de elektriciteitsmarkt representeert en uiteraard een aantrekkelijk laadtarief voor de e-rijder biedt. Daarnaast moest dit juridisch passen binnen de geldende regels voor Europese aanbestedingen, wat de mogelijkheden tot aanpassing sterk inperkt. De conclusie van dit traject was dat er juridisch geen mogelijkheden zijn voor permanente wijziging van deze indexatiemethode, gedurende de gehele looptijd van het contract. Wel was een tijdelijke wijziging mogelijk op basis van “onvoorziene omstandigheden”. Met het invoeren van een tijdelijke wijziging van de indexeringsmethode heeft Equans destijds helaas niet ingestemd, omdat zij dit een te onzekere basis vonden voor hun elektriciteitsinkoop. Daarmee hebben deze gesprekken helaas geen resultaat opgeleverd voor de indexatie per 1-1-2024. Gemeente Rotterdam gaat in 2024 opnieuw met Equans in gesprek om tot een nieuwe methodiek te komen.

3. Hoe verklaren we deze stijging tegenover de inwoners als we tegelijkertijd zoveel mogelijk elektrisch rijden (duurzaamheid) willen simuleren?

Zie reactie onder vraag 1. Wij verwachten geen grote invloed op de verduurzaming van elektrische voertuigen, omdat:

•               Het tarief geldt voor één jaar. Per 1-1-2025 is de verwachting dat deze weer zal dalen, aangezien energieprijzen in de tweede helft van dit jaar sterk zijn afgenomen en de indexatie ongeveer een jaar achterloopt.

•               Ook met het hogere tarief is een elektrische auto in gebruik nog steeds goedkoper dan een brandstofvoertuig. Daarnaast kan elke e-rijder met een eigen oprit of plek in een (VVE-)garage laden op eigen terrein en met eigen energietarief.

•               Veel elektrische auto’s worden momenteel nog zakelijk via de lease gereden. In heel Nederland gaat dat om meer dan de helft van alle elektrische auto’s. Deze e-rijders zijn minder gevoelig voor een prijsstijging.

•               Als e-rijder bestaat de keus om een eigen laadpas te kiezen. Elke pas biedt weer een ander laadtarief. De prijsbewuste e-rijder kan hierin selectief shoppen om zo ook op de duurdere 2.0 laadpalen een lager tarief per kWh te betalen.

•               Bestelbussen en vrachtauto’s zullen naar verwachting voor 80% gaan laden op eigen terrein. Zij zijn hierdoor vaak niet afhankelijk van de prijs aan de publieke laadpaal.

Oppositie partijen Stem van Krimpen, PVDA en Krimpens Belang stappen op bij het behandelen van de Kadernota.

Stem van Krimpen Stem van Krimpen Krimpen aan den IJssel 06-07-2023 13:07

De partijen Stem van Krimpen, Krimpens Belang en PvdA, samen goed voor 7 van de 21 zetels in de gemeenteraad in Krimpen aan den IJssel, gaan zich beraden op welke manier zij hun volksvertegenwoordigende rol de komende tijd vormgeven. Zij voelen zich door het College van de bijbehorende coalitiepartijen Leefbaar Krimpen, SGP en CDA vaak niet gehoord of serieus genomen.

Wilco Slotboom-Zeedijk, fractievoorzitter van Stem van Krimpen, met vier zetels de grootste oppositiepartij, voelt zich niet gehoord. “Keer op keer zien we in de raad dat een aantal coalitiepartijen klakkeloos en zonder constructieve inbreng de raadsvoorstellen uit het College 1:1 steunt. Dit terwijl zij in het zogenaamde Bestuursakkoord de mond vol hadden van samenwerken met de hele raad.”

Sethi Plaisier, fractievoorzitter Krimpens Belang, de snelst groeiende lokale partij, valt hem bij. “Voorstellen van dit College staan al in de pers voordat de raad erover heeft besloten. Onze inbreng namens de bewoners wordt volledig genegeerd. Onze vragen worden niet serieus beantwoord, onze voorstellen halen het vrijwel nooit en debatten vinden niet plaats. Hiermee worden met name onze inwoners monddood gemaakt. Wij zijn teleurgesteld dat door deze coalitie zo met onze inwoners wordt omgegaan.”

Ook Coen Derickx, PvdA, ex-wethouder, voormalig gemeentesecretaris en doorgewinterd raadslid weet hoe de hazen lopen in de bestuurlijke wereld. “De coalitie en dit college hebben blijkbaar geen behoefte aan inbreng van ‘buiten af’. Deze gesloten houding en machtspolitiek vergroot de tegenstellingen in Krimpen en vermindert de kwaliteit van het bestuur. De inwoners van Krimpen worden hiervan de dupe. Het resulteert in een versnipperde gemeenschap en vermindering van het vertrouwen in de politiek.”

Politiek is geen flitsende marketingcampagne

Slotboom-Zeedijk namens deze drie fracties: “Onze partijen zijn geen partijen die die met een prachtige folder vol loze beloftes kiezers binnen hengelen om vervolgens vier jaar lang achterover te leunen en weer wakker te worden als het moment van stemmen ophalen is aangebroken. Politiek is geen marketing. Dit is niet hoe de lokale democratie zou moeten werken en zo wordt het vertrouwen van de kiezer ook hier kapot gemaakt.

In Krimpen zien we zeker geen dualisme in praktijk: dat de gehele raad het functioneren van het College controleert en bewaakt. Sterker nog, er worden door het College en de coalitiepartijen gezamenlijke persberichten uitgestuurd met informatie die louter en alleen voor hen beschikbaar is op dat moment en ze gaan gezellig met elkaar op stap om de toekomst te bepalen voor Krimpen.”

Partijen stappen op bij het behandelen van de Kadernota

Op de vraag of weglopen bij de behandeling van de Kadernota niet betekent dat zij nu helemaal niet meer mee kunnen praten antwoorden ze alle drie eensgezind: “Wij worden nu tijdens de besluitvorming figuurlijk al monddood gemaakt en dit dwingt ons om een helder signaal af te geven. Alle inwoners, alle kiezers en alle politieke partijen dienen gehoord en meegenomen te worden in het beleid en de besluitvorming. Dat is echte democratie en alleen zo kun je het vertrouwen in de politiek herstellen.” Slotboom-Zeedijk: “We zijn heel benieuwd of er een handreiking komt om de komende jaren beter samen te werken en zodoende met elkaar alle inwoners van Krimpen een stem te geven in het beleid.”

Persbericht: Petitie tegen vakantiehuisjes verloren zaak?

Stem van Krimpen Stem van Krimpen Krimpen aan den IJssel 24-03-2023 20:39

Persbericht – 24 maart ‘23

Petitie tegen vakantiehuisjes verloren zaak?

Op dit moment hebben ruim 3500 mensen de moeite genomen om de petitie tegen de komst van vakantiehuisjes in de Krimpenerhout te tekenen.

Het plan om zo’n 120 ecolodges met parkeerterrein en entreegebouw te realiseren vlakbij de surfplas stuit op grote weerstand

Tijdens de oordeelsvormende commissie van 23 maart jl. werd er door de fracties van Krimpens Belang en de Stem van Krimpen aan wethouder Jaarsma de duidelijke boodschap meegegeven dat er geen draagvlak van Krimpense inwoners is voor het voorgenomen plan voor de komst van ecolodges in de Krimpenerhout.

‘Hoe kunnen wij als raad en dus volksvertegenwoordiger, aan de wethouder (als dagelijks bestuur van de groenalliantie) advies meegeven om mee te nemen naar de groenalliantie?’ Vroeg de fractievoorzitter van de Stem van Krimpen, dhr. Slotboom-Zeedijk aan wethouder Jaarsma. De wethouder verwees door naar de leden van de adviescommissie van de Groenalliantie, raadsleden vanuit de fracties Leefbaar Krimpen en SGP die beiden afwezig waren om benodigde input op te halen of te verstrekken.

Wethouder Jaarsma lijkt hiermee niet geïnteresseerd te zijn in de mening van de raad.

‘Wij voelen hiermee niet de passie van wethouder Jaarsma om de belangen van de inwoners en het behoud van het weinige groen in de omgeving van Krimpen a/d IJssel te behartigen’ stellen de fracties van Krimpens Belang en Stem van Krimpen.  Fractievoorzitter van Krimpens Belang, mevr. Plaisier : ‘Wij vragen u als lid van het Dagelijks Bestuur van de Groenalliantie de belangen van onze inwoners te behartigen” De reactie van wethouder Jaarsma bleef helaas onveranderd.

De raad heeft de wethouder diverse malen om een terugkoppeling vanuit de Groenalliantie gevraagd, deze kans is op dit onderwerp geen enkele keer benut en de berichtgeving over de stand van zaken moeten vanuit de social media kanalen vernomen worden.

Krimpen a/d IJssel draagt met een bedrag van € 222.600, – aan gemeenschapsgeld bij aan de Groenalliantie.

Er is mede dankzij onze bijdrage aan de Groenaliantie in de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in het gebied rondom de Surfplas. Een belangrijke recreatiemogelijkheid voor de Krimpense inwoners.

Compensatie voor de verloren grond moet in de Krimpenerwaard plaatsvinden. Dit kan dus ook aan de andere kant van de Krimpenerwaard komen. De inwoners van Krimpen ad IJssel lopen hiermee dus het risico geen gebruik meer te kunnen maken van dit groengebied met o.a. wel 15 verschillende vogelsoorten en meer bijzondere natuur.

Het dagelijks bestuur beslist op 30 maart a.s. om €15.000,- beschikbaar te stellen voor de volgende stap in dit proces: recreanten onderzoek.  Wethouder Jaarsma heeft aangegeven dit niet meer tegen te kunnen houden, het proces is immers al een ‘lopende trein’ en Jaarsma voelde ook niet de noodzaak dit tegen te houden. Wij zijn toch benieuwd naar hoe wethouder Jaarsma alsnog deze rijdende trein gaat stoppen, voor het te laat is en het groen in het Krimpenerhout verdwijnt.

Krimpen krijgt opnieuw een asielboot in de haven

Stem van Krimpen Stem van Krimpen Krimpen aan den IJssel 06-09-2022 11:59

Dit keer met 150 vluchtelingen aan boord.

Op dit moment ligt het vaartuig nog in de haven van Middelharnis. Daar moet het morgen vertrekken. Aan boord huizen zo’n 150 vluchtelingen, overwegend moeders, tieners, kinderen en baby’s, allen afkomstig uit onveilige landen. ,,Zij vormen al langere tijd op het schip iets van een gemeenschap en zij veroorzaken geen overlast’’, zo stelt het Krimpens stadsbestuur.

Het is niet de eerste keer dat de Sliksloothaven voor dit doel wordt gebruikt. In het voorjaar lag daar al een cruiseschip met zo’n 75 asielzoekers, vooral jongemannen uit Syrië. ,,Dat verblijf is goed verlopen’’, zo luidt de uitleg. ,,De fysieke infrastructuur was – met hulp van particulieren – snel geregeld, problemen met de openbare orde waren er niet en vanuit de samenleving is veel gedaan om deze mensen tijdens hun verblijf te ondersteunen. Inmiddels zijn we zo’n half jaar verder. De problemen met de opvang van asielzoekers zijn in die tijd nog weer groter geworden. Er is een enorm tekort aan opvangplekken. Daar is de opvang en zorg voor Oekraïense ontheemden nog bijgekomen.’’

Krimpen ziet het plaatsen van vluchtelingen op cruiseschepen als een prima manier om een steentje bij te dragen aan de spreiding van vluchtelingen over het land. ,,Zo waren onze eigen ervaringen, zo horen we dat ook elders uit het land.’’ Er is wel als voorwaarde gesteld dat de gemeente zo weinig mogelijk bemoeienis heeft met deze oplossing en dat kosten worden vergoed.k

,,Dat betekent concreet dat de personele inzet van elders moet komen. En zo zal geschieden: de veiligheidsregio neemt de volledige zorg voor de veiligheid, de gezondheidszorg, de catering, de bezigheid, het locatiemanagement voor zijn rekening.’’ Het schip moet voor 15 december vertrekken om plaats te maken voor binnenvaartschippers.

Stem van Krimpen ondertekent Regenboog Stembusakkoord 2022

Stem van Krimpen Stem van Krimpen Krimpen aan den IJssel 04-04-2022 21:17

Mede op initiatief van het Regenboognetwerk Krimpen aan den IJssel ondertekent Stem van Krimpen een Regenboog Stembusakkoord 2022-2026.

Dit stembusakkoord is een vervolg op het Regenboog Stembusakkoord dat in 2018 werd ondertekend door D66, PvdA, VVD, Groen Links, Leefbaar en Stem van Krimpen. De ondertekenaars van het nieuwe akkoord willen in de komende raadsperiode verdere stappen zetten op het gebied van LHBTI-emancipatie en sociale acceptatie.

Zaterdag 5 maart aanstaande is iedereen om 14.00 uur welkom in De Tuyter om bij de publieke ondertekening te zijn.

Wilco Slotboom-Zeedijk, lijsttrekker voor Stem van Krimpen: “Iedereen mag zijn wie die is. Integratie en sociale acceptatie van LHBTI in Krimpen aan den IJssel vinden wij belangrijk omdat iedereen erbij hoort. En zolang 20%, dus 1 op de 5 LHBTI-personen te maken krijgt met negatieve reacties of geweld blijft het meer dan nodig om hier aandacht aan te geven.”

Andere politieke partijen in Krimpen aan den IJssel hebben afgelopen zaterdag het ‘Inclusie stembusstatement’ ondertekend. Een document dat volgens de Stem van Krimpen niets extra toevoegt aan bestaand beleid. Met het vaststellen van het beleidsplan Sociaal Domein heeft de gemeenteraad al die besluiten al genomen.

“Wat in dat statement staat is er al en doen we al”, vervolgt Wilco Slotboom-Zeedijk. “Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan de dynamische inclusieve agenda, de inclusieve tafels, het waardevolle werk van onze inclusie ambassadeurs, Krimpen als koplopergemeente enzovoort. Bestaand beleid bekrachtigen voegt volgens ons niets toe. Met het Regenboog Stembusakkoord voegen we beleid toe en zetten we verdere stappen op het gebied van LHBTI-emancipatie en sociale acceptatie.”

wat: Regenboog Stembusakkoord 2022-2026 publieke ondertekening

waar: Ontmoetingscentrum De Tuyter, Nachtegaalstraat 8, Krimpen aan den IJssel

wanneer: zaterdag 5 maart 2022 14.00 uur

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.