Nieuws van politieke partijen in Castricum over VVD inzichtelijk

49 documenten

Algemene beschouwingen bij de begroting 2023

VVD VVD Castricum 10-11-2022 07:32

Voorzitter, collega’s, inwoners hier aanwezig en verbonden via de digitale weg,

De VVD staat voor een solide begroting. Wij zijn daarom verheugd te constateren dat ook in deze onvoorspelbare tijden het College in staat is gebleken afdoende voorzichtigheid in te bouwen en tegelijkertijd een positief saldo voor 2023 te presenteren (inclusief de effecten van de septembercirculaire bijna een half miljoen euro). Garanties dat er geen tegenvallers zullen zijn kan uiteraard niemand geven, zeker niet in deze hectische tijden. Wie had bijvoorbeeld een jaar geleden nog kunnen bedenken dat de inflatie in september 14,5% zou bedragen!

Maar prudentie in de begroting is zeker wel aanwezig. Neem bijvoorbeeld een 2-tal stelposten die bedoeld zijn om onvoorziene kostenstijgingen te kunnen compenseren, toch in totaal bijna een half miljoen euro. Of bijvoorbeeld uitgaven die voor 2023 worden begroot (Investering Samen Onderweg naar een Stevige Sociale Basis), maar waarvan het beleid nog niet is goedgekeurd.

Ook aan de inkomstenkant heeft het College een hogere inschatting gemaakt, onder meer door de OZB met 6,1% te willen verhogen. Wij willen als VVD lokale belastingen zo laag mogelijk houden voor onze inwoners en wij hadden deze verhoging dan ook liever niet gezien. Maar het past binnen het coalitie akkoord en wij staan voor onze handtekening. De geringschattende woorden die de Wethouder echter gebruikte bij de toelichting op deze stijging, het is maar een paar euro per maand, vinden wij echter ondermaats en tonen weinig empathie voor de financiële uitdagingen waar onze inwoners mee te maken hebben.

Dat is ook de reden dat wij de voorgenomen stijging van de afvalstoffenheffing willen terugdraaien. Inwoners hebben namelijk in 2021 gewoon teveel betaald. En als je teveel betaalt, heb je recht op geld terug. Het achterhouden van dit geld leidt enkel tot meer wantrouwen van inwoners in ons als overheid. Geld wat niet van de gemeente is, moet terug naar de inwoners!

Wij willen ook benadrukken dat we als gemeente niet alle problemen in de wereld kunnen oplossen met het verhogen van belastingen. Als overheid moeten wij ons bescheiden en vooral dienstbaar opstellen. Bij forse economische tegenwind zou het toch weer nodig kunnen zijn dat we moeten bezuinigen of dat we bepaalde uitgaven moeten uitstellen. Net zoals onze inwoners dit doen.

De Gemeentelijke overheid kan en moet zeker en antwoord geven op de woningbehoefte, met name voor onze eigen inwoners. Door geen huisvesting te bieden aan de vraag van onze eigen jongeren en deze groep te verwijzen naar uitbreidinggebieden bij Heerhugowaard, Purmerend of Alkmaar ontstaan er ook problemen bij onze verenigingen en middenstand, de jonge aanwas verdwijnt. De VVD zet zich daarom in voor het realiseren van huisvesting voor alle groepen woningzoekenden. Bouwen voor ouderen bevorderd de doorstroming en maakt ruimte voor jongeren. Wat daar ook bij hoort is de mogelijkheid om woningen toe te wijzen aan onze eigen inwoners. De VVD wil en kan zich niet onttrekken aan het huisvesten van statushouders. Het weer invoeren van voorrang voor deze groep woningzoekenden is geen optie. In het college programma zijn daarover goede afspraken gemaakt. Er wordt perspectief geboden aan alle betrokken groepen in gelijke maten. Aan ons is het de taak te zorgen voor voldoende passende woonruimten, wij sluiten daarbij zeker niet uit dat er bij alle dorpen er een straatje bij gebouwd moet worden.  En op dat laatste wringt het, de VVD is niet tegen natuur, we zijn niet tegen maatregelen, maar wel voor wonen, we moeten eerlijk zijn, als we iedereen een huis willen bieden, moeten we ook de randen opzoeken. Stikstof en allerlei andere problemen, zorgen voor voldoende uitdaging. Hopelijk kunnen we met het extra uitgetrokken geld, voldoende ambtelijke capaciteit aantrekken, om het verschil te  maken.

De energieprijzen zijn door de oorlog in de Oekraïne tot ongekende hoogte gestegen. In het coalitieakkoord hebben we afgesproken om een tandje bij te zetten op de al genomen maatregelen. Bespaartips en energiecoaches kunnen leiden een lager verbruik waar inwoners nog deze winter profijt van hebben. Kent u de 24 bespaartips van Calorie al? Ook voor na deze winter worden maatregelen genomen de energievraag te verminderen en te vergroenen. Laten we onze inwoners daar mee helpen en niet vergeten dat veel van onze inwoners, mede door de hoge energieprijzen, daar al druk mee bezig.

Tot slot nog een oproep aan het College om vooral ook onze lokale ondernemers voldoende aandacht te geven. Wij vertrouwen er op dat het college ondernemers tegemoet treedt, actief de boer op om problemen met het voortbestaan snel te signaleren en hen binnen de grenzen van het mogelijke bij te staan. Zij zijn de motor van onze economie en zijn het cement van de samenleving.  Het programmaonderdeel Economische Vitaliteit bedraagt nog geen 1% van de totale begroting. Het revitaliseren van industrieterreinen en dorpskernen is wat ons betreft daarom ook cruciaal en moet prioriteit krijgen.

Dank voor uw aandacht!

De VVD-kandidatenlijst gemeente Castricum: betrokken inwoners vol optimisme

VVD VVD Castricum 26-01-2022 00:26

Lijsttrekker Rob Dekker, Akersloter in hart en nieren en al tien jaar in de VVD-fractie, is bovenal trots op zijn gemeente: “Wij hebben de mooiste achtertuin van Nederland! Wij wonen in dorpen waar mensen elkaar kennen en groeten op straat. Actieve verenigingen, betrokken ondernemers, voorzieningen voor jong en oud, strand, zee, duinen, bollenstreken, bossen en meren”.

https://castricum.vvd.nl/nieuws/46429/de-vvd-kandidatenlijst-gemeente-castricum-betrokken-inwoners-vol-optimisme

De verkiezingsleus van de VVD is ‘Castricum blijft goed, wordt beter’. Want naast al het mooie zijn er binnen de partij initiatieven voor verbetering. “Er worden inmiddels meer woningen gebouwd maar dat aantal moet omhoog naar 250 per jaar. We gaan per wijk samen met inwoners een plan maken voor de verduurzaming van woningen en bouwprojecten. We kijken hoe we de gezondheidszorg kunnen verbeteren en tegelijkertijd betaalbaar kunnen houden met menselijke maat. Door grip te houden op de gemeentefinanciën kunnen we onze voorzieningen blijven verbeteren zoals bijvoorbeeld investeren in nieuwe scholen!”

De VVD Castricum staat voor de komende gemeenteraadsverkiezingen in de startblokken met veel nieuwe gezichten, die samen met de ervaren raadsleden een enthousiaste en betrokken fractie vormen.

Lijsttrekker Rob Dekker: “Wij zijn ervan overtuigd dat een gemeenteraad moet blijven vernieuwen. Nieuwe gezichten brengen nieuwe perspectieven en inzichten. De VVD heeft goede nieuwe kandidaten gevonden die samen met onze ervaren raadsleden onze dorpen nog beter kunnen maken. Een mooie mix tussen jong en oud, ondernemers, studenten, mensen uit het bedrijfsleven maar ook mensen vanuit maatschappelijke organisaties. We kiezen hiermee duidelijk voor de lange termijn en staren ons niet blind op de komende vier jaar”.

De top 3 bestaat uit ervaren raadsleden uit Akersloot, Castricum en Limmen. Lijsttrekker Rob uit Akersloot is ondernemer en zijn hele leven al zeer actief in het dorp. Gerrit Krouwel uit Castricum, de senior van de partij, staat op plek 2. Met veel energie en jarenlange raadservaring blijft hij zich actief inzetten voor woningbouw voor jong en oud. Op plek 3 staat Jeroen Slot uit Limmen. Hij is werkzaam bij een grote energieleverancier en wil met zijn ervaring onze dorpen klimaatbestendig maken waarbij voldoende draagvlak bij onze inwoners voorop staat. 

De eerste nieuwkomer staat op plek 4 en is Martin Coenen uit Castricum. Hij is partner bij een groot accountantskantoor. Martin wil zijn financiële kennis en ervaring in het bedrijfsleven inzetten om de lokale economie te stimuleren en erop toe te zien dat we als gemeente financieel verantwoorde keuzes maken. 

Tessa Esser-de Bree komt nieuw binnen op 5. De geboren en getogen Castricumse is regiomanager Sales & Marketing bij een kansspelorganisatie en tevens meervoudig Nederlands kampioen wedstrijdskiën. De voormalig Sportvrouw van Castricum wil haar enthousiasme, kennis en ervaring inzetten op sport, beweging en zorg. 

Ook op plek 6 een nieuwkomer, Daan Hespe uit Castricum. Daan is werkzaam bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid op het gebied van security en privacy en heeft daarvoor jarenlang bij het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers en GGZ Dijk en Duin gewerkt. Daan maakt zich sterk voor een eerlijke en benaderbare gemeente die er is voor haar inwoners, en niet andersom.

Victor van der Wel is eveneens nieuw op de lijst. Victor is student econometrie en terug te vinden op plek 7. Victor is topsporter op de 1500 meter hardlopen en wil meer aandacht voor sport en jongeren in onze dorpen.

Andries de Rooij uit Castricum vinden we terug op plek 8. Andries is teamleider op een middelbare school en wil zich de komende jaren blijven inzetten voor goede jeugdzorg, kinderopvang en uiteraard onderwijs.

Op plek 9 staat Renata Shalders uit Limmen. Renata is personeelsplanner bij een verzorgingshuis. Met haar ervaring en interesse in het sociaal domein, wil zij zorgen dat onze inwoners toegang houden tot juiste en passende zorg. En dat zorgkosten beheersbaar blijven.

Eveneens uit Limmen is Loek Wellink op plek 10. Loek studeert technische bedrijfskunde en zit in het bestuur van jongerencentrum Conquista en organiseert onder meer het timmerdorp en de avondvierdaagse. Hij wil een jeugdige inbreng op gemeentelijke beslissingen blijven geven.

Samengevat aldus Rob Dekker: “Het nieuwe team van VVD Castricum is een mooie mix van betrokken inwoners die met de juiste inhoudelijke ervaring, optimisme en enthousiasme hun uiterste best gaan doen om onze dorpen nog mooier te maken. Castricum blijft goed, wordt beter!”

De volledige lijst:

1. Rob Dekker

2. Gerrit Krouwel

3. Jeroen Slot

4. Martin Coenen

5. Tessa Esser- de Bree

6. Daan Hespe

7. Victor van der Wel

8. Andries de Rooij

9. Renate Shalders-Thijssen

10. Loek Wellink

11. Robin Burgering

12. Marianne Bijvoet-de Brouwers

13. Fred de Haan

14. Menno Haga

15. Marcel van Ikelen

16. Kees Kroone

17. Jan Nowee

18. Christel Portegies

19. Joram Schrijver

20. Andre Lamme

De komende weken zullen wij onze kandidaten voorstellen. Volg ons dus op de socials: @VVDCastricum

De verkiezingsleus van de VVD is ‘Castricum blijft goed, wordt beter’. Want naast al het mooie zijn er binnen de partij initiatieven voor verbetering. “Er worden inmiddels meer woningen gebouwd maar dat aantal moet omhoog naar 250 per jaar. We gaan per wijk samen met inwoners een plan maken voor de verduurzaming van woningen en bouwprojecten. We kijken hoe we de gezondheidszorg kunnen verbeteren en tegelijkertijd betaalbaar kunnen houden met menselijke maat. Door grip te houden op de gemeentefinanciën kunnen we onze voorzieningen blijven verbeteren zoals bijvoorbeeld investeren in nieuwe scholen!”

De VVD Castricum staat voor de komende gemeenteraadsverkiezingen in de startblokken met veel nieuwe gezichten, die samen met de ervaren raadsleden een enthousiaste en betrokken fractie vormen.

Lijsttrekker Rob Dekker: “Wij zijn ervan overtuigd dat een gemeenteraad moet blijven vernieuwen. Nieuwe gezichten brengen nieuwe perspectieven en inzichten. De VVD heeft goede nieuwe kandidaten gevonden die samen met onze ervaren raadsleden onze dorpen nog beter kunnen maken. Een mooie mix tussen jong en oud, ondernemers, studenten, mensen uit het bedrijfsleven maar ook mensen vanuit maatschappelijke organisaties. We kiezen hiermee duidelijk voor de lange termijn en staren ons niet blind op de komende vier jaar”.

De top 3 bestaat uit ervaren raadsleden uit Akersloot, Castricum en Limmen. Lijsttrekker Rob uit Akersloot is ondernemer en zijn hele leven al zeer actief in het dorp. Gerrit Krouwel uit Castricum, de senior van de partij, staat op plek 2. Met veel energie en jarenlange raadservaring blijft hij zich actief inzetten voor woningbouw voor jong en oud. Op plek 3 staat Jeroen Slot uit Limmen. Hij is werkzaam bij een grote energieleverancier en wil met zijn ervaring onze dorpen klimaatbestendig maken waarbij voldoende draagvlak bij onze inwoners voorop staat. 

De eerste nieuwkomer staat op plek 4 en is Martin Coenen uit Castricum. Hij is partner bij een groot accountantskantoor. Martin wil zijn financiële kennis en ervaring in het bedrijfsleven inzetten om de lokale economie te stimuleren en erop toe te zien dat we als gemeente financieel verantwoorde keuzes maken. 

Tessa Esser-de Bree komt nieuw binnen op 5. De geboren en getogen Castricumse is regiomanager Sales & Marketing bij een kansspelorganisatie en tevens meervoudig Nederlands kampioen wedstrijdskiën. De voormalig Sportvrouw van Castricum wil haar enthousiasme, kennis en ervaring inzetten op sport, beweging en zorg. 

Ook op plek 6 een nieuwkomer, Daan Hespe uit Castricum. Daan is werkzaam bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid op het gebied van security en privacy en heeft daarvoor jarenlang bij het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers en GGZ Dijk en Duin gewerkt. Daan maakt zich sterk voor een eerlijke en benaderbare gemeente die er is voor haar inwoners, en niet andersom.

Victor van der Wel is eveneens nieuw op de lijst. Victor is student econometrie en terug te vinden op plek 7. Victor is topsporter op de 1500 meter hardlopen en wil meer aandacht voor sport en jongeren in onze dorpen.

Andries de Rooij uit Castricum vinden we terug op plek 8. Andries is teamleider op een middelbare school en wil zich de komende jaren blijven inzetten voor goede jeugdzorg, kinderopvang en uiteraard onderwijs.

Op plek 9 staat Renata Shalders uit Limmen. Renata is personeelsplanner bij een verzorgingshuis. Met haar ervaring en interesse in het sociaal domein, wil zij zorgen dat onze inwoners toegang houden tot juiste en passende zorg. En dat zorgkosten beheersbaar blijven.

Eveneens uit Limmen is Loek Wellink op plek 10. Loek studeert technische bedrijfskunde en zit in het bestuur van jongerencentrum Conquista en organiseert onder meer het timmerdorp en de avondvierdaagse. Hij wil een jeugdige inbreng op gemeentelijke beslissingen blijven geven.

Samengevat aldus Rob Dekker: “Het nieuwe team van VVD Castricum is een mooie mix van betrokken inwoners die met de juiste inhoudelijke ervaring, optimisme en enthousiasme hun uiterste best gaan doen om onze dorpen nog mooier te maken. Castricum blijft goed, wordt beter!”

De volledige lijst:

1. Rob Dekker

2. Gerrit Krouwel

3. Jeroen Slot

4. Martin Coenen

5. Tessa Esser- de Bree

6. Daan Hespe

7. Victor van der Wel

8. Andries de Rooij

9. Renate Shalders-Thijssen

10. Loek Wellink

11. Robin Burgering

12. Marianne Bijvoet-de Brouwers

13. Fred de Haan

14. Menno Haga

15. Marcel van Ikelen

16. Kees Kroone

17. Jan Nowee

18. Christel Portegies

19. Joram Schrijver

20. Andre Lamme

De komende weken zullen wij onze kandidaten voorstellen. Volg ons dus op de socials: @VVDCastricum

Begrotingtoestanden!

VVD VVD Castricum 10-05-2021 06:07

Daar zaten we dan. Vijf weken na het aanbieden van de begroting en meerjarenraming. Donderdagavond 12 november gaven fracties één voor één aan tegen de begroting te zullen stemmen. Op een enkele fractie na, zonder een winstwaarschuwing. Voor vooraankondiging is in dit soort kwesties wel zo netjes, want dan valt er nog iets te repareren. Nu werd onze gemeente en u als inwoner in de steek gelaten. Het college hiermee in z’n hemd zettend. Dat hebben we ff geflikt, zag je sommige denken. Het gevolg werd meteen duidelijk: onder financieel toezicht gesteld door de provincie, weliswaar met een nog met een kleine escape. Die escape vertaalden we in december raadsbreed als spoor 1 en spoor 2.

Een tijdelijke commissie begroting werd opgericht eind april. In aanloop naar de kadernota moesten wij er uit zijn. Maar daar begon ook een misvatting. Een zelfde misvatting zoals we die zien bij het Raadsprogramma. Ja, we willen breed samenwerken. We willen werken met wisselende meerderheden. Maar dat neemt niet weg dat we in een democratie nogal altijd werken met meerderheden. Dat partijen die opvattingen delen elkaar opzoeken is ook helder.

Bij moties met betrekking tot het sociaal domein, wordt de VVD bijna nooit geraadpleegd. Het zijn steevast dezelfde 4 a 5 fracties die consequent prijken op dergelijke moties. Is dat dan een machtsblok, of bekokstoofd in achterkamertjes? Of zijn dergelijke termen alleen voorbehouden als je niet betrokken bent geweest bij een verstandige oplossing waarbij onze inwoners niet financieel extra voor worden aangeslagen als pinautomaat van de gemeentekas.

Voor 2021(spoor 1) werd de begroting in een aantal sessies nog eens doorgespit, investeringen overgeheveld naar opvolgende jaren enzovoort. Een min van 7 ton resteerde en die kwam ten laste van de reserve.  Op GroenLinks na, konden alle partijen instemmen met de maatregelen op 18 februari. Spoor 2 ving aan. We moesten echte keuzes maken voor de lange termijn. Dat zijn soms harde keuzes. Diverse commissies en technische sessies zijn we als voltallige raad aan het werk geweest. Maar ook na 2 maanden kwamen we er niet uit. Op vrijdagavond 16 april bleek dat maar eens uit het toegezonden overzicht. Over minder dan 72 uur zouden we al zitten met de gedeputeerde van de provincie. De VVD heeft geen onderwerpen tot heilige huisje bestempeld. Om hiermee ook aan te geven dat wij breed naar een oplossing wilde zoeken. Wij stonden zeker niet bij iedere maatregel te juichen, maar verantwoordelijkheid nemen betekent soms ook moeilijke keuzes maken.

Twee maanden verder waren de meeste partijen geen centimeter opgeschoven. Onze enige harde eis was geen OZB verhoging. Ook onze woordvoerder zag eigenlijk geen uitweg meer.

Van andere partijen hoorden we zelfs opmerkingen “dan maar een jaartje onder toezicht”. Voor de VVD was dat laatste  onbespreekbaar. Ondertussen bereikte ons dat weekend een conceptbrief over de Begroting BUCH 2022-2024. De harde opstelling daarin met betrekking tot de BUCH uitgaven op het niveau 2020 houden was voor ons onbespreekbaar. Dit was onrealistisch. Hierop is door ons geacteerd. Op dat moment hebben wij ook onze zorg uitgesproken over het ogenschijnlijk niet vinden van een structureel sluitende meerjarenbegroting.  Diverse fracties waren bereid hun standpunt daar op aan te passen en tot een compromis te komen. De BUCH-brief werd door negen van de elf fracties ondertekend, alleen Groen Links en fractie Husslage tekenden niet. Bij het bespreken van de brief kwam vanzelfsprekend ook spoor 2 ter sprake. Is het vreemd dat partijen, waarvan de standpunten op het gebied van financiën dicht bij elkaar liggen, met elkaar tot overeenstemming kunnen komen over te nemen maatregelen? Nee dus, net zo min als dat andere partijen elkaar op het gebied van het sociaal domein al vele jaren weten te vinden! 

De maatregelen zorgen ervoor dat er een structureel sluitende begroting ligt. In de meerjarenbegroting zijn een aantal posten geschrapt.  De investeringen in klimaatbeleid zijn teruggebracht naar het niveau van de bijdrage van het Rijk. Geld voor investeringen in klimaatbeleid moet vanuit het Rijk komen en niet uit gemeentelijke belastingen.  Wij moeten stoppen met jaarlijks bijpassen, omdat Den Haag te weinig geld beschikbaar stelt voor uitvoering van opgelegd beleid. Dit geldt voor zoveel domeinen. Wij kunnen dan 2 dingen doen. Het eerste is een gedeelte van onze inwoners(huiseigenaren) extra belasten via de OZB. Dat is overigens echt meer dan de paar tientjes die GroenLinks opsomt. Om het tekort op de begroting te kunnen dekken zou gemiddeld per huiseigenaar per jaar tussen de € 150,- en € 200,- bijbetaald moeten worden. Voor de VVD onaanvaardbaar, het Gemeentebestuur moet zelf letten op de balans tussen inkomsten en uitgaven.        

Ten aanzien van investeringen hebben we diverse projecten uit de meerjarenraming gehaald. De Beverwijkerstraatweg, het zwembad en investeringen in IKC’s.  Er liggen gewoon geen concrete plannen. Er zijn ideeën die wellicht in de toekomst tot concrete plannen zullen worden. We zullen ze dan beoordelen en als er ruimte voor is in de begroting ook uitvoeren.  Het is niet zinvol om nu grote bedragen in de begroting op te nemen voor deze plannen en aan het eind van het jaar constateren dat het geld niet is uitgegeven. De projecten zijn daarmee niet definitief van de baan. Hoogstens worden deze wat later uitgevoerd als er goede en concrete plannen op tafel komen. We gaan zeker de huiseigenaren niet extra belasten met een aanzienlijk verhoogde OZB. Onze inwoners zijn geen pinautomaat. Wij moeten zorgvuldig omgaan met de middelen die er wel zijn.

Dat VVD, CDA, CK&G en GDB elkaar hebben gevonden is niet verwonderlijk. Tijdens alle besprekingen over de begrotingsproblemen was het al duidelijk dat de verschillen met de andere fracties erg groot waren. Het is niet zinvol om eindeloos te proberen elkaar op andere gedachten te brengen. We kunnen met elkaar doorpraten tot we een ons wegen, maar met veel linkse partijen wordt het gat in de begroting juist alleen maar groter in plaats van kleiner. Uiteindelijk moeten er knopen worden doorgehakt en moet er een voorstel liggen dat op steun van een meerderheid in de raad kan rekenen.  

Natuurlijk blijven we zoeken naar een zo breed mogelijke samenwerking in de Raad om mooie plannen voor onze Gemeente te realiseren. Wij willen echter niet de rekening neerleggen bij een deel van onze inwoners, de eigen woning bezitter. Het is nu de tering naar de nering zetten. Net als u thuis kan de Gemeente geen geld uitgeven dat er niet is. Door nu een sluitende begroting in te dienen kunnen we snel van het financiële toezicht af, hoeven we niet voor elke uitgave toestemming te vragen aan de provincie en blijven we baas in eigen gemeente.

Als laatste bieden wij u een overzicht aan waar u kunt zien wat de stemmingen per onderdeel en per partij waren. Dit vertaalt zich in meerjaren perspectief per partij waar u kunt zien wat keuzes die partijen niet willen maken, u zouden kosten. 1% OZB verhoging levert de gemeente dit jaar ongeveer  € 67.000,-- op. Sommige partijen laten het tekort in 2022 oplopen tot rond de 2 miljoen. U leest het goed!! De helft zou misschien nog te dekken zijn met andere keuzes, maar de andere helft mag u, wat andere partijen betreft toch echt bijpassen! 

Nieuwsbrief 2 - 12 mei 2021 ALV1

VVD VVD Castricum 14-03-2021 10:49

Geachte leden, Onderstaand geven wij in de Nieuwsbrief 2, maart 2021, uitleg en informatie over het tijdschema en de te volgen procedure rondom de Gemeenteraadsverkiezingen 2022. Wij, als BUCH-bestuur, willen samen met u er zorg voor dragen dat in de vier BUCH-gemeenten goede verkiezingsprogramma’s worden geschreven en vier goede kandidatenlijsten worden samengesteld Wij nodigen U uit ons daarbij te helpen

Geachte leden,

Onderstaand geven wij in de Nieuwsbrief 2, maart 2021, uitleg en informatie over het tijdschema en de te volgen procedure rondom de Gemeenteraadsverkiezingen 2022.Wij, als BUCH-bestuur, willen samen met u er zorg voor dragen dat in de vier BUCH-gemeenten goede verkiezingsprogramma’s worden geschreven en vier goede kandidatenlijsten worden samengesteld Wij nodigen U uit ons daarbij te helpen

Tijdschema en procedure Gemeenteraadsverkiezingen 2022

1. Algemeen 

Op woensdag 16 maart 2022 vinden de volgende gemeenteraadsverkiezingen plaats. Wij, als VVD-BUCH bestuur, zijn inmiddels begonnen met de voorbereidingen voor de verkiezingen van de 4 nieuwe BUCH-gemeenteraden in 2022.

2. ALV - 1 2021 - Vaststellen Kaderstellend advies – dient uiterlijk 1 juni a.s. plaats te vinden

Tijdens de eerste ALV wordt het Kaderstellend Advies GR 2022 vastgesteldMet het Kaderstellend Advies wordt de basis gelegd van een ordentelijk verloop van de kandidaatstellingsprocedure GR 2022Het Kaderstellend Advies bevat alle spelregels die wij met u afspreken over de procedure tijdens de gemeenteraadsverkiezingen 2022, bijv. hoeveel kandidaten op de lijst komen, of de lijsttrekker apart wordt gekozen etc.

3. Datum voor het houden van de ALV-1 2021 VVD-BUCH is:

Woensdag 12 mei  2021

4. Oproep 

Meld u aan als kandidaat voor de komende gemeenteraadsverkiezingen 2022.Uw opgave gaarne doorgeven aan de secretaris van het VVD-BUCH-bestuur, Menno Haga, mail: m.k.haga@quicknet.nl

Met liberale groet,

Bestuur van VVD-BUCH,

Namens dezen,

De voorzitter, Bart van Mervennée

Nieuwsbrief

VVD VVD Castricum 04-02-2021 07:43

Geachte leden,

Onderstaand geven wij in de Nieuwsbrief, februari 2021, uitleg en informatie over het tijdschema en de te volgen procedure rondom de Gemeenteraadsverkiezingen 2022. Wij, als BUCH-bestuur, willen samen met u er zorg voor dragen dat in de vier BUCH-gemeenten goede verkiezingsprogramma’s worden geschreven en vier goede kandidatenlijsten worden samengesteld  U wordt uitgenodigd ons daarbij te helpen

Tijdschema en procedure Gemeenteraadsverkiezingen 2022

1. Woensdag 16 maart 2022 gemeenteraadsverkiezingen 2022

Op 16 maart 2022 vinden de volgende gemeenteraadsverkiezingen plaats.  Wij, als VVD-BUCH bestuur, zijn inmiddels begonnen met de voorbereidingen voor de verkiezing van de nieuwe gemeenteraad in 2022.

2. Vaststellen van kandidatenlijsten en verkiezingsprogramma’s

Er twee zaken die belangrijk zijn voor de komende verkiezingen in 2022 en waarvoor u als VVD-lid de belangrijkste ‘vaststellende’ stem heeft, nl.

Vaststellen van de vier afzonderlijke kandidatenlijsten voor de gemeenten Bergen, Uitgeest, Castricum en HeilooVaststellen van de vier verkiezingsprogramma’s voor de BUCH-gemeenten

3. Houden van drie Algemene Ledenvergaderingen in 2021

In de Statuten en Huishoudelijk reglement zijn de regels en termijnen opgenomen, die ervoor zorgen dat u als lid op een goede manier bij de voorbereidingen wordt betrokken. Centraal tijdens de voorbereidingen staan de drie Algemene Ledenvergaderingen, afgekort als ALV, waarbij wij samen u belangrijke besluiten nemen.

ALV 1 - vaststellen Kaderstellend advies - uiterlijk 1 juni a.s.

Tijdens de eerste ALV wordt het Kaderstellend Advies vastgesteldMet het Kaderstellend Advies wordt de basis gelegd van een ordentelijk verloop van de kandidaatstellingsprocedureHet Kaderstellend Advies bevat alle spelregels die wij met u afspreken over de procedure in de gemeenteraadsverkiezingen, bijv. hoeveel kandidaten op de lijst komen, of de lijsttrekker apart wordt gekozen etc.

Opmerking:

ALV-1 wordt op één centrale plaats omstreeks mei 2021 binnen de BUCH-gemeenten gehouden

ALV-2 - vaststellen verkiezingsprogramma’s en voorlopige groslijst - uiterlijk 1 oktober a.s.

In het verkiezingsprogramma 2022 staan de standpunten en plannen van de VVD voor de vier afzonderlijke gemeentenDe groslijst is de voorlopige lijst van personen die hebben gemeld dat ze graag kandidaat willen zijn voor de gemeenteraadsverkiezingen De groslijst is niet de kandidatenlijst

Opmerking:

ALV-2 wordt op vier afzonderlijke dagen in de maand september en op afzonderlijke locaties in Bergen of Uitgeest of Castricum of Heiloo gehouden, m.a.w. geen centrale vergaderlocatie binnen één van de BUCH-gemeenten

ALV-3 - vaststellen definitieve kandidatenlijst - uiterlijk 1 december a.s.

De vier definitieve kandidatenlijsten worden in de vier gemeenten door de leden in de betreffende gemeente vastgesteld,De kandidaten zijn in de volgorde geplaatst zoals zij ook op de uiteindelijke kieslijst verschijnen

Opmerking:

ALV-3 wordt op vier afzonderlijke dagen in de maand november en op afzonderlijke locaties in Bergen of Uitgeest of Castricum of Heiloo gehouden, m.a.w. geen centrale vergaderlocatie binnen één van de BUCH-gemeenten

Oproep 

Meld u aan als kandidaat voor de komende gemeenteraadsverkiezingen 2022. Uw opgave gaarne z.s.m. doorgeven aan de secretaris van het VVD-BUCH-bestuur, Menno Haga, mail: m.k.haga@quicknet.nl

Met liberale groet,

Bestuur van VVD-BUCH, Namens dezen,

De voorzitter, Bart van Mervennée

Het leek zo mooi, een grondstoffenplan…

VVD VVD Castricum 14-12-2020 09:10

https://castricum.vvd.nl/nieuws/42001/het-leek-zo-mooi-een-grondstoffenplan

De landelijke overheid heeft de gemeentes in 2014 opgedragen hun restafval per inwoner terug te brengen naar 100 kilo in 2020, 30 kilo restafval in 2025 en 0 kilo restafval in 2050. Dit terwijl we in de gemeente Castricum van 216 kilo per persoon zaten in 2018. Wat ons betreft een te hoge ambitie om alleen bij de inwoners neer te leggen. 

In aanloop naar behandeling van het grondstoffenplan, begon in 2015 al de voorbereiding. Wethouder Pelzer meldde zich begin 2016 aan voor de 100-100-100 actie. Vanuit onze fractie heb ik mee gedaan. Het was een hele uitdaging, vooral met 2 kinderen in de luiers. Afvalbakken voor dat materiaal waren er toen niet. Honderd inwoners gezocht voor afvaluitdaging -Beverwijk, Castricum en Heemskerk starten project '100-100-100' (rodi.nl)

Naast deze actie kwam erin 2018 een enquête. Er werden 2500 enquêtes per post verstuurd. Via diverse persberichten werd er aandacht gevraagd om de enquête via een link op de gemeentesite en social media in te vullen. In het grondstoffenplan zien we dat ruim 1100 mensen de enquête hebben ingevuld (03_Grondstoffenbeleidsplan (raadsinformatie.nl) ). Dat lijkt natuurlijk niet veel, maar iedereen die weet hoe hoog de respons normaal gesproken is bij gemeentelijke enquêtes, snapt dat dit een redelijk  representatief beeld geeft van wat er leeft onder de bevolking wat dit thema betreft.

Echter betekent een dergelijke ambitie wat ons betreft dat niet alleen particulieren, maar de hele keten van producenten en leveranciers, detailhandel etc. hun beleid er op aan moeten passen, zodat eindgebruikers makkelijk hun afval kunnen scheiden. Deze oproep hebben wij dan ook gedaan bij behandeling van het grondstoffenplan in mei 2019. Om te zorgen dat dienstverlening beter zou worden heeft onze fractie destijds een motie ingediend. Deze werd unaniem aangenomen door de gemeenteraad.

Motie_voorzieningen_op_maat (raadsinformatie.nl). Enorm veel inwoners hebben positief gereageerd op de openstelling van de andere afvaldepots binnen de BUCH-gemeentes. Het was wat ons betreft het eerste zichtbare punt voor inwoners hoe de BUCH samenwerking ook een positieve bijdrage kan leveren aan onze inwoners.

Naast de motie dienden we samen met het CDA een amendement in om zo nodig te kunnen bijsturen als de uitvoering van het Grondstoffenplan daar aanleiding toe zou geven. Amendement_bij_grondstoffenbeleidsplan(raadsinformatie.nl)

Eerlijk is eerlijk, er waren partijen tegen deze uitrol. Nascheiding zou goedkoper en efficiënter zijn dan bronscheiding.  Als je daar onderzoeken op naslaat, dan zijn er die beweren dat het zo is, maar net zo veel die dit betwisten. Onze keuze berust op het feit dat we mede-eigenaar zijn van de afvalverwerkingscentrale HVC. Deze partner heeft niet de capaciteit om aan volledige nascheiding te doen. Er is wel een lijn die nascheiding aankan, maar deze verwerkingslijn heeft slechts capaciteit om alle hoogbouw in het werkgebied van de HVC aan te kunnen. Even snel ombouwen is een utopie en gaat jaren duren. Bovendien zouden de kosten die dat met zich meebrengt ook weer doorberekend moeten burgers aan onze inwoners. Niets doen was geen optie. Dit met name ingegeven door de steeds meer oplopende kosten voor het verbranden van restafval. De landelijke overheid dwingt haar taakstelling af met een hele forse financiële prikkel. Forse verhoging afvalstoffenbelasting in 2019 - Bodem+(bodemplus.nl)

Bij de behandeling van het plan is ruimschoots stilgestaan bij luiers, incontinentiemateriaal en andere stromen.  Maatwerk werd beloofd. Voor incontinentiemateriaal hebben wij de toezegging gehad dat hier geen bewijslast voor zou worden gevraagd. Er zou een redelijke compensatie worden aangeboden in extra ledigingen.  Al met al bleek bij behandeling dat als je 11a 12 keer per jaar z’n restafvalcontainer aan de weg zou zetten je uit zou komen op een vergelijkbaar tarief als bij een reguliere verhoging (meestal inflatiecorrectie).

De uitrol van het plan was beoogd op 2de kwartaal van 2020. Inwoners zouden dan redelijkerwijs kunnen wennen aan het nieuwe systeem en hopelijk ervaren dat met goed scheiden het inderdaad goed mogelijk zou zijn om aanzienlijk minder restafval te produceren.  Luiercontainers e.d.; het zou ruim op tijd gereed zijn. Willen inwoners de PMD- bak niet, omdat ze bijvoorbeeld het nu zelf goed redden door naar de PMD-containers in de wijken te gaan? Ook goed, maar de ervaring in het land leerde dat veel inwoners na de proefperiode hun bak toch liever in hun bezit hielden. Maar teruggeven zou gewoon kunnen en dit mag overigens nog steeds. Als auteur van dit stuk merk ik graag op dat mijn PMD-bak  eigenlijk al te klein is wanneer ik mijn afval als vader van een jong gezin gaat scheidt. De eerste zakken breng ik nu nog steeds naar de ondergrondse PMD-container in de straat als ik ’s morgens naar school loop met de kinderen.

Na de besluitvorming in 2019 bleef het geruime tijd stil. De organisatie doet haar werk.

Onze fractie heeft voor de zomer van 2020 diverse malen aan de bel getrokken. Hoe staat het nu met de uitrol van het plan, redden we het wel? Het is stil, te stil. Betrek daarbij de drukte rondom corona. Herinnert u de files bij de afvalstraten nog? De afdeling die dit alles moest uitrollen werd op z’n kop gezet door alle drukte. Daarnaast bracht thuiswerken ook de nodige barrières met zich mee.

Maar toch, midden in de zomervakantie kwam daar de brief: we gaan van start. Waarom midden in de zomervakantie? Het meest ongelukkige moment! We kregen als samenleving na maanden van nauwelijks contact eindelijk weer even wat van onze vrijheid terug. Wij waren bang dat enorm veel mensen de brief zouden missen. Daarnaast was niet duidelijk hoe de tariefstelling zou gaan uitpakken. De gemeenteraad moest dat nog beslissen bij de begroting.

Naast dat veel mensen de brief kregen, constateerde onze fractie dat panden van ondernemers, zogenoemd panden met een gemengde bestemming, geen brief hadden ontvangen. Dit trof honderden ondernemers. Onze fractie werd verzekerd dat het recht zou worden gezet. Maar nog steeds horen wij geluiden dat dit nog steeds niet overal is gelukt. Is het bedrijf dat de uitrol regelt soms en maatje te klein voor deze klus? Al met al kan ik u zeggen dat wij niet gelukkig waren met het tijdspad. De planning week inmiddels ernstig af van het beoogde pad bij vaststelling van het plan. In het presidium van augustus hebben we dit geagendeerd. Helaas kregen we het toen niet direct op de agenda van de raad. Het zou allemaal wel worden geregeld bij de begroting. Dan stellen we toch ook de tarieven vast? We passen de verordening aan en dan moet het goed gaan komen was het verhaal dat we te horen krijgen.

De conceptbegroting deed de wenkbrauwen toch wel ernstig fronsen. Het beoogde bedrag per lediging van de grijze restafvalbak kwam in de verste verte niet in de buurt van de eerdergenoemde bedragen. Allerlei autonome kosten lagen hieraan ten grondslag, zoals minder opbrengsten van PMD, GFT, hogere stortkosten, belasting per ton afval enzovoorts. Voor onze fractie reden voor een reeks van technische vragen bij de begroting. Het Diftar-tarief aanpassen was een optie. Maar met de wetenschap van de problemen van de uitrol en de hoogte van het tarief werd voor ons duidelijk dat veel inwoners nog niet zo ver waren. 

We hebben dan ook een motie aangekondigd om het nieuwe beleid on hold te zetten. Even een jaar droog oefenen. Doordat het om aanpassing van de heffing ging was een motie niet voldoende. Technisch betekende dit dat we de motie moesten splitsten in een amendement en een motie. Een jaar uitstel en ondertussen meer leren, begrip inde samenleving en betere, veel betere communicatie naar onze inwoners als doel.

Door het niet aannemen van de begroting kwam de focus op een ander onderdeel te liggen.

Diverse overleggen volgden over de begroting zelf. Het onderdeel afval raakte even naar de achtergrond. Er was echter nog geen nood aan de man. Op  17 november werd er gesproken over de afvalverordening. Daar zou het nog wel allemaal kunnen recht worden getrokken.  Maar wat schetste onze verbazing tijdens de stemming op de 19de? Geen enkel voorstel haalde het. Ons plan om alles minimaal een jaar uit te stellen werd tegengehouden door het tegenstemmen van CKenG en Forza, nota bene de partijen die het hardste riepen dat de tariefsverhoging een grote schande was. Door tegenstemmen zorgden zij er juist voor dat de tariefsverhoging er wel juist zou komen. Er lagen ook voorstellen van GDB en PvdA, die het ook niet haalden. De afvalverordening (met nieuwe tarieven) zelf werd wel vastgesteld. Dit met onze instemming. Tegenstemmen had er namelijk in geresulteerd dat we ons als gemeente nog meer in de nesten zouden werken en waarschijnlijk onder financieel toezicht van de provincie zouden komen.

De volgende morgen al hebben we contact gezocht met de griffie. Is er nog iets mogelijk? 

Want het gekke was, er was een krappe meerderheid voor aanpassing van de tarieven. Dit zagen we aan de stemverhouding op de diverse onderdelen.

 

https://castricum.vvd.nl/nieuws/42001/het-leek-zo-mooi-een-grondstoffenplan

Ook bij andere fracties zat het genomen besluit niet lekker. De PvdA zocht dat weekend contact met ons en samen hebben wij gewerkt aan een initiatiefvoorstel. Waar de 6 partijen (PvdA, GDB, De Vrije Lijst, Fractie van Schoonhoven, D66 en VVD) die een verandering wilden bewerkstelligen elkaar in konden vinden: Initiatiefvoorstel Grondstoffenplan 1

Ondertussen brak later die week ook de maatschappelijke onrust uit. Veel mensen voelden zich terecht overvallen. Hoe kon dit gebeuren? De uitleg van de afdeling bleef redelijk summier; tja de raad heeft het besloten. Maar de voorgeschiedenis was toch veel meer omvattend. In het initiatiefvoorstel vragen de partijen dan ook om de beloofde uitleg. Informeer onze inwoners nu eens volledig. Daarnaast gaat ook het tarief weer naar de beoogde € 6,25 per 240l bak en € 3,64 voor 140l. Dat blijft overigens nog steeds een forse verhoging. Maar daar staan wij helaas niet alleen in. Bijna iedere gemeente zal komend jaar fors haar heffing verhogen. Dit doen we niet om extra inkomsten te vergaren of om winst te maken. De gemeente verdient namelijk niets aan het systeem. Sterker nog, de afgelopen jaren waren de kosten hoger dan de opbrengsten van de afvalstoffenheffing. De dekking van het domein zat op 90% komend jaar wordt dit op 96% begroot.  De uitrol van dit plan kost per inwoner de komende 20 jaar ongeveer € 1,50 per jaar  (niet € 1,9 MILJOEN waar andere partijen mee schermen). In vergelijking: het zwembad kost de komende 40 jaar € 28,50 per inwoner per jaar, als we het er al mee gaan redden.

Na bekendmaking van het Initiatiefvoorstel 1, wat leunde op een meerderheid van 1 zetel, kwam er plotsklaps een 2de initiatiefvoorstel op de proppen. Initiatiefvoorstel 2

Het voorstel van CKenG en Forza  vroeg om een jaar uitstel. Was dat nu juist niet wat wij bij de begroting al wilden? Waar deze 2 partijen toen het verschil hadden kunnen maken? Ik vind er het mijne van… De suggesties om te blijven kijken naar betere systemen is natuurlijk terecht en gelukkig heeft de wethouder dat bij het debat in de raad ook toegezegd.

Frustratie was er ook over het plotsklaps aankondigen dat Schulpstet ook geen mogelijkheid meer bood om restafval te kunnen brengen. Dat hebben wij als raad nooit besloten. Voorlopig kunt u daar nog steeds terecht met uw restafval en wat de ons betreft blijft dat zo. Op deze wijze moeten we de komende jaren gaan zien of we met z’n allen de afvalberg structureel kunnen terugdringen. Partijen die verder wilden gaan betwijfelen dat nu. 

Met het aannemen van het Initiatiefvoorstel 1 op 10 december nemen we niet de frustratie en onvrede weg die er is ontstaan. Wel hopen wij, alsmede de overige fracties die dit ondersteunen dat er meer recht wordt gedaan aan het eerder aangenomen grondstoffenplan. Over en jaar weten we meer. Dan zijn er meer inzichten hoe de afvalstromen zich ontwikkelen. Zo nodig passen we dingen aan. Schroom niet om problemen te blijven benoemen bij de gemeentelijke organisatie. Wij hebben maatwerk als een van de opdrachten gegeven.

Als partij blijven wij kritisch op de kosten en daarmee samenhangende lasten voor onze inwoners. Dat doen we vanuit onze verantwoordelijkheid als bestuurderspartij. We hadden als beste stuurlui aan wal kunnen blijven staan en we hadden inderdaad ook overal tegen kunnen stemmen. Echter hadden dan uiteindelijk de kosten op langere termijn voor onze inwoners nog hoger geweest. Nu hebben wij ons nek uitgestoken en is er ook terechte kritiek te horen. Toch zijn we ervan overtuigd dat we de juiste weg zijn ingeslagen. Door onze constructieve opstelling hebben we uiteindelijk, ik geef het eerlijk toe, een niet voor ons ideaal compromis m.b.t. het variabele tarief bewerkstelligd. Het is verre van wat we willen bereiken (lagere lasten voor onze inwoners), maar we hebben hierdoor wel meer bereikt dan botweg overal tegen te stemmen. Onze boodschap is lastiger te verkopen, maar politiek is nu eenmaal niet in oneliners op Facebook samen te vatten.

Reactie op de begroting 2021

VVD VVD Castricum 05-11-2020 08:23

Voorzitter, Laat ik beginnen met te zeggen dat onze fractie blij is dat er uiteindelijk toch voor gekozen is om deze vergadering niet fysiek te houden. Nederland zit half op slot. De horeca is dicht, de musea, pretparken en bioscopen hebben de deuren moeten sluiten. Wij volksvertegenwoordigers staan niet boven de wet, maar moeten juist het goede voorbeeld geven. Dat betekent dat wij ook gewoon thuisblijven en het contact met elkaar tot het minimum beperken. Het is slechts een heel klein offer dat we graag brengen. We voelen ons verbonden met mensen die door deze crisis in hun persoonlijk en zakelijke leven echt zwaar getroffen worden.

https://castricum.vvd.nl/nieuws/41380/reactie-op-de-begroting-2021

Ook op fysieke afstand blijft de VVD de komende periode goed in de gaten houden hoe we onze lokale ondernemers kunnen steunen en een handje kunnen helpen. Van het college verwachten we een dezelfde houding. We roepen u op proactief te blijven onderzoeken hoe en waarmee de getroffen ondernemers en inwoners kunnen worden geholpen. Het gaat vaak niet eens om geldelijke steun, maar meer om steun bij het verkrijgen van bijzondere vergunningen of ontheffingen. Een permanente dialoog met de ondernemers is sowieso belangrijk om zaken met elkaar voor elkaar te krijgen, zoals we ook weer merken bij de discussie over de revitalisering van de Castricummerwerf. 

Natuurlijk staat Castricum niet stil en qua bouwplannen heeft het college ook niet stil gezeten, Kaptein Kaas, Raadhuisplein, Laamens, De Clinge, Startingerweg zijn allen in procedure en gaan richting uitvoering. Laten we hopen dat Zuid III daar ook aan toe gaat komen. Maar we staan wel voor een steeds groter wordende opgave in de volkshuisvesting. Het gaat daarbij zeker niet alleen om de sociale huursector. Er is zeker een minstens zo grote behoefte en nood in andere sectoren, zoals middeldure huur en koop.  Er zal juist in die sectoren gebouwd moeten worden om de doorstroming te bevorderen en daarmee ook starters een kans te bieden. De verwachting is dat we in 2021 worden geconfronteerd met een grotere groep van te huisvesten statushouders. Daarvoor zal een goede en passende oplossing geboden moeten worden. Voor alleenstaande statushouders is het Flexwonenproject een passende oplossing, ook voor jongeren en spoedzoekers. Het is een tijdelijke overbrugging. Ideaal nee, noodzakelijk ja. Voor gezinnen ziet de VVD flexwonen niet als passende oplossing. En weet ook, als er niet op korte termijn ruimte komt om nieuwe Nederlanders te huisvesten, de wethouder niet anders kan dan de schaarse hoeveelheid beschikbare sociale huurwoningen weer met voorrang toe te wijzen aan deze groep. Als we dat niet zelf doen zal de provincie dat voor ons gaan doen en dat willen we zeker niet. Het grote probleem is en blijft de plaats waar we deze snelle woningen neer kunnen zetten. Of het nu omgebouwde containers zijn voor 1 persoon of snel te realiseren verplaatsbare gezinswoningen; ze mogen overal staan alleen niet in de buurt waar ze gepland worden. Het is eenvoudig om te roepen dat er gebouwd moet worden en vervolgens tegen iedere oplossing nee te zeggen. De VVD fractie zit daar anders in, wij zullen niet op stokpaardjes blijven zitten. De motie over de Koekoeksbloem is daar ook een bewijs van. Op die locatie kan het percentage sociale huur hoger zijn dan de 30%.  

De provincie zadelt ons inmiddels op met nog een ander dilemma de onlangs vastgestelde Omgevingsverordening en de BPL, beperken onze woningbouw mogelijkheden, onze dorpen mogen beperkt en binnenstedelijk groeien, kleine projecten, dat kan nog net. Verder moet het vooral leuk en kneuterig blijven, zodat mensen uit de stad onze dorpen als een moderne variant van het openluchtmuseum in het weekend kunnen bezoeken, D’r even lekker doorheen fietsen. Juist nu blijkt de kracht van kleine woongemeenschappen, de mierenhopen in grote steden, blijken waren pandemiebommen! Om voorzieningen te behouden moeten alle dorpen mogelijkheden voor groei kunnen blijven houden. Met onze motie Lokale Woondeal  willen we op zoek naar die mogelijkheden. Ieder jaar bereiken ons kleine initiatieven deze stranden op provinciale regelgeving. Wij willen ze graag allemaal inventariseren en bespreken in Haarlem. In de commissie later meer hier over.  

Door de coronacrises worden ook onze financiën getroffen. De VVD fractie wil deze tegenvallers niet vertalen naar nog hogere lasten voor onze inwoners. We zullen zelf creatief moeten zijn en ook kritisch naar de uitgavenkant moeten kijken. De afvalstoffenheffing moet kostendekkend zijn. Dat kan door de heffing te verhogen, maar ook door juist de uitgaven te verlagen. Het college neemt verder haar verantwoordelijkheid door verstandig in te zetten op beheersingsmaatregelen in het Sociaal Domein. 

We hebben nog geen zicht op de effecten van het grondstoffenplan. Zoals de heffing nu wordt voorgesteld in de begroting 2021 lijkt het erop dat alle kosten bij onze inwoners terechtkomen en geen neiging vanuit de werkorganisatie bestaat om naar de eigen besparingsmogelijkheden te kijken. De meeste inwoners hebben er nog geen enkel idee van dat ze door het 1x per 3 weken aan de straat zetten van de grijze bak achteraf worden geconfronteerd met een naheffing van meer dan € 100,--. De kosten voor het ophalen van het afval stijgen explosief, terwijl de dienstverlening juist achteruit kachelt. De cijfers die ons tijdens het vaststellen van het grondstoffenplan werden voorgespiegeld zijn wezenlijk anders, dit komt eerlijk is eerlijk veelal door autonome kostenstijgingen. Nu doorakkeren vinden wij niet uit te leggen onze inwoners. Dit betekend overigens niet, dat we op eens tegen bronscheiding en het verminderen van ons restafval zijn. Even een pas op de plaats, droogoefenen. We hebben daarom een motie ingediend om deze heffingsmethode een jaar uit te stellen. Op deze manier krijgen we beter zicht op de effecten van het grondstoffenplan. Ook is er dan meer tijd om het plan goed uit te rollen en de inwoners adequaat te informeren en mee te nemen. Nu zijn er nog te veel onduidelijkheden. Door dit overhaast in te voeren ontstaat de reële kans dat het hele idee totaal mislukt en allerlei perverse effecten heeft. 

Natuurlijk verlopen onze vergaderingen via Zoom anders dan we gewend zijn. Natuurlijk missen we allemaal de onderlinge contacten, maar dat wil niet zeggen dat we de normale normen en waarden los moeten laten. Fatsoen moet je doen, zeker als volksvertegenwoordiger. Ook via het scherm hebben we een voorbeeldfunctie. Het is nergens gebruikelijk om tijdens het werk alcohol te nuttigen. Waarom zien we dit dan wel tijdens een Zoomvergadering? Het is in het normale verkeer tussen mensen niet gebruikelijk en zelfs ongepast om iemand aan te spreken op zijn of haar uiterlijk en daar massaal om te lachen. Waarom dan wel via Zoom? Het is in onze raad niet gebruikelijk elkaar schuttingtaal toe te werpen. Waarom dan wel via Zoom? Wij doen een beroep op alle raadsleden, ook via Zoom, om de normaal gebruikelijke normen en waarden in acht te blijven nemen. Dat maakt deze toch wel lastige tijd toch net iets prettiger. Het zijn gelukkig uitzonderingen waar ik op doel voorzitter, maar toch. Laten we elkaar dus vooral scherp blijven houden op de inhoud.

De VVD gaat onverminderd door op de ingeslagen weg. Kritisch, maar constructief.

Fatsoenlijk rechts. 

Dank u wel.          

VVD vraagt opnieuw aandacht voor stijgend wapenbezit jongeren

VVD VVD Castricum 28-08-2020 09:33

De VVD-fractie maakt zich zorgen om het wapengebruik onder jongeren en heeft hierover vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders. Regelmatig duiken in de media berichten op van steekpartijen, waarbij zeer jeugdige daders bij betrokken zijn. De VVD dringt er opnieuw op aan te bekijken of in Castricum een campagne kan worden gestart die jongeren ertoe moet bewegen vrijwillig hun wapens in te leveren.

https://castricum.vvd.nl/nieuws/40528/vvd-vraagt-opnieuw-aandacht-voor-stijgend-wapenbezit-jongeren

Het is niet de eerste keer dat de VVD dit onderwerp ter discussie stelt. Ook in januari van dit jaar stuurde de VVD een reeks vragen naar het college. In reactie daarop lieten burgemeester en wethouders weten met de politie in overleg te zijn over wapenbezit onder jongeren. Ook werd toen gesteld dat preventief fouilleren toen niet aan de orde was. De reactie van het college destijds was summier. Sindsdien hebben er diverse gewelddadige incidenten plaatsgevonden in Castricum. In de berichtgeving van de NOS en andere media zien wij ook steeds meer meldingen van geweld op straat. Daaruit blijkt dat de straatcultuur aan het verharden is en het wapenbezit onder jongeren, ook ver buiten de grote steden, steeds verder stijgt. Van het college wil de VVD onder meer weten wat er in Castricum sinds januari is ondernomen om het wapenbezit onder de jeugd terug te dringen

De volgende heeft het college daarom de volgende vragen gesteld:

Zijn er naar uw indruk en die van de politie meer wapens in omloop in Castricum?Bent u bereid om in navolging van andere gemeente te kijken, of een campagne lever je wapen in, ook voor Castricum een optie is?

Is er iets te zeggen over de jongeren die dit betrof, de JOP heeft een aanzuigende werking op jongeren vanuit de wijde omtrek, waren het lokale jongeren of van aanpalende gemeente(zo ja welke gemeente)?Kunt u iets zeggen over de consequentie die dit voor hen heeft of hun ouders?Heeft u (of politie) voldoende middelen om nu zonder reden personen te fouilleren, de pakkans moet omhoog wat ons betreft?

 

Algemene Beschouwingen Kadernota 2020 VVD

VVD VVD Castricum 18-06-2020 07:04

Geachte voorzitter, raadsleden, aanwezigen en luisteraars thuis,

Op 9 maart kondigde het kabinet meerdere hygiënemaatregelen af. Het rijtje is inmiddels bekend: regelmatig handen wassen, niezen in de elleboog en alleen nog maar papieren zakdoekjes gebruiken. Voortaan ook geen handen meer schudden. Na afloop van de persconferentie gaf premier Rutte RIVM-voorman Van Dissel een hand. Foutje moet kunnen en de goedlachse premier beende weer weg. Niet veel later ging ons land bijna volledig op slot. Dit jaar genieten we niet van mooie creaties tijdens de Bloemendagen in Limmen. Slenterde we niet over de Koningsdagmarkt in Bakkum.  Geen muzikale hoogstandjes tijdens Wouwdewoude. Geen ronkende motoren bij het Roll ‘n Rollweekend in Akersloot en ook niet struinen over de Castricumse zomermarkten.  

Ineens was het stil op straat en zaten we massaal binnen. Opgesloten in ons eigen huis. Afwachten. De zorg laten doen wat nodig was. Iedereen heeft zo z’n eigen coronaverhaal. Waar de één vocht voor zijn leven op de IC, was de ander met kleine kinderen op schoot via Zoom aan het vergaderen. Het nieuwe normaal werd een feit: anderhalve meter fysieke afstand van elkaar. Die anderhalve meter voelde voor degenen met ouders in een verzorgingshuis als een kilometer. Een Berlijnse muur, met een steen in de maag. Ineens zagen we met elkaar waar het echt om draait in het leven. Liefde, gezondheid, geluk: met elkaar kunnen zijn. Vitale beroepen werden benoemd: de verpleegkundige, de leraar en de kleuterleidster. Misschien niet meteen de mensen die bovenaan het lijstje met topverdieners staan. Ineens waren topvoetballers, optiehandelaren en consultants een stuk minder relevant voor onze samenleving. Maar laten we wel wezen. Als er iets is dat deze crisis aan ons duidelijk maakt, dan is het wel dat alle mensen er toe doen. We hebben elkaar allemaal nodig en elk beroep is vitaal. Zonder de boer geen graan en zonder bakker geen brood. Een verdeeld land was op afstand van elkaar even één.

Maar het gewone leven ging ook door. Nog geen twee dagen na de inwerkingtreding van de spoedwet digitale besluitvorming was de eerste online raadsvergadering in Castricum al een feit. Alle lof en complimenten aan onze griffie die hiermee aan de rest van het land liet zien waar deze toch bescheiden gemeente allemaal toe in staat is. Voor sommigen van ons was het nog even wennen. De knop ‘raise hand’ wordt door enkelen zelfs nu nog wel erg letterlijk genomen. Verder zagen we raadsleden in hun eigen habitat: voor de boekenkast, op zolder en in de waskamer. Een paar raadsleden leken zelfs het reisverbod te negeren en vergaderden mee vanaf een tropisch eiland of de Golden Gate Bridge. Maar laten we de serieuze zaken niet vergeten. Er moesten echt zaken worden geregeld voor onze inwoners en ondernemers. Dankzij de eensgezindheid van deze raad en het college van B&W werd er een snel een noodhulppakket geregeld. Nodig ook, want het water stond vele ondernemers en verenigingen  inmiddels tot ver over de lippen. 

We moeten ook realistisch zijn. Als gemeente zijn we beperkt in de hulp die we kunnen bieden. Niet iedereen kan geholpen worden en er zullen ondernemers omvallen. Het enige wat wij kunnen doen, naast het goed uitvoeren van Rijksregelingen, is buiten het noodhulppakket vooral kijken naar de kansen die er nog weldegelijk zijn. De ondernemers en verenigingen zijn ook op zoek naar een luisterend oor, even de arm om ze heen slaan. Laten we met elkaar ruimhartig zijn als het gaat om bijvoorbeeld de openingstijden van de horeca of het verplaatsen van de terrassen. We moeten vooral ook doorgaan op de ingeslagen weg. Dus niet in tijden van crisis gaan bezuinigen, maar juist investeren. Er komen, onder andere door explosief gestegen kosten van het Sociaal Domein en genomen crisismaatregelen, enorme tekorten voor onze gemeente aan. Laten we die gaten niet gaan dichten door de belastingen te verhogen. De lasten voor onze ondernemers en inwoners zijn in deze tijden al hoog genoeg. We moeten onze ambities en plannen niet bijstellen, maar juist doorgang laten vinden. Desnoods met het aanspreken van onze Algemene Reserve. Ons Raadsprogramma heeft nog een heel pakket open staan. Onze fractie wil die punten wel aan het eind van deze periode gerealiseerd zien.

De schrikbarend snel oplopende tekorten in het Sociaal Domein zijn onhoudbaar. De VVD is dan ook blij dat het college het initiatief heeft genomen om hiernaar een extern onderzoek te doen. Tegelijkertijd loopt er ook nog een bestuursopdracht om te kosten beter te kunnen beheersen. Maar laten we niet naïef zijn met elkaar. We komen structureel geld tekort binnen de Jeugdzorg en WMO. Het Rijk lijkt erop voor te sorteren dat vooral de grotere gemeenten voor de tekorten gecompenseerd worden. Dat is voor ons onacceptabel. Via de VNG moeten we echt voor elkaar krijgen dat de budgetten eerlijker worden verdeeld.                 De landelijke overheid moet niet alleen bedrijven redden, maar ook de gemeenten.

De ambtelijke samenwerking BUCH bestaat nu drieënhalf jaar. Bij de oprichting werd ingezet op verbeteringen op een aantal gebieden. De zogenoemde 3 K's: kosten, kwetsbaarheid en kwaliteit van dienstverlening en 2 G's: grip en gemeentelijke kleur. De start ging niet zoals we gehoopt hadden. De kosten en het ziekteverzuim stegen beiden fors. De BUCH heeft een aantal keer gevraagd om extra geld en middelen. De besparingsdoelstellingen zijn uitgesteld. Dat is zorgelijk. Met het Verbeterplan zijn er al maatregelen genomen en er vindt nu een evaluatie van de BUCH plaats. Wij hopen dat al deze inspanningen ertoe gaan leiden dat de BUCH datgene gaat bieden waarvoor zij is opgericht. Waar we wel voor moeten waken is dat we alle budgetoverschrijdingen op het conto van de BUCH schuiven. Veel van de opgelopen kosten hadden wij met een autonome ambtelijk apparaat ook voor onze rekening gekregen.

Voorzitter, de VVD staat voor vrijheid en een terughoudende overheid. Wat we gezien hebben tijdens deze crisis is natuurlijk ongekend. De overheid is hierdoor helaas genoodzaakt om ingrijpende regels te stellen, mensen allerlei verboden op te leggen en bedrijven overeind houden door de loonkosten grotendeels over te nemen. Het is echter niets anders dan verantwoordelijkheid nemen om erger te voorkomen. Maar verantwoordelijkheid en vrijheid ligt vooral ook bij de mensen zelf. Laten we daarom ons een beetje beheersen met elkaar. Wat de VVD Castricum betreft keren we, als het virus het toelaat, langzaam terug naar normaal. Naar een wereld waar we veel van het oude in terug zullen vinden en lessen die crisis ons heeft geleerd kunnen meenemen.  

Dank u wel!

 

Motie revitalisatie Castricummerwerf

VVD VVD Castricum 17-06-2020 07:15

De huidige coronacrises maakt duidelijk dat lokale bedrijvigheid van vitaal belang is. Lokale bedrijvigheid staat garant voor werkgelegenheid en sociale investeringen in de vorm van sponsoring aan evenementen en clubs. Lokale ondernemers zorgen voor leefbare kernen en bieden kansen aan de jeugd op werk- en stageplekken dicht bij huis. 

De Castricummerwerf is het bedrijventerrein voor de kern Castricum. Zo’n 400 mensen werken op deze plek. Na jaren van stilstand is het hoog tijd dat dit terrein wordt geüpgraded naar de eisen van deze tijd. Herontwikkeling wordt ook door de ondernemers zeer geambieerd. Er liggen kansen voor verduurzaming, uitbreiding en het aanpakken van de verkeers- en parkeerproblemen. Ook zijn er provinciale gelden beschikbaar om het gebied te revitaliseren. 

De motie is op initiatief van de VVD in samenwerking met vele andere partijen opgesteld. De VVD is trots dat ook de ondernemers meegenomen zijn bij het opstellen van de motie en betrokken zullen blijven in het vervolgproces. De eerste stap naar een economisch herstel en doorstart van de Castricummerwerf in het (post)coronatijdperk is hiermee gezet.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.