Nieuws van politieke partijen in De Ronde Venen over CDA inzichtelijk

36 documenten

CDA: Echte discussie over vaste of beweegbare brug in N201?

CDA CDA De Ronde Venen 24-03-2024 11:15

De provincie Utrecht wil duidelijkheid verschaffen over de brug in de N201 die de Zuidplas van de Vinkeveense Plassen verbindt met de rest van het plassengebied. De Provincie is er nog niet uit of het een beweegbare brug moet worden of een vaste brug. In 2029 moet er een nieuwe brug zijn geplaatst. Fractievoorzitter van het CDA Jan Rouwenhorst is hier heel duidelijk over: "Ik snap niet dat bij de provincie Utrecht de gedachte opkomt om er een vaste brug van te maken. Dat zou betekenen dat de Vinkeveense Plassen nagenoeg onbereikbaar worden voor veel recreatieschepen, maar ook voor de beroepsvaart." In 2029 moet de nieuwe brug er liggen. De provincie houdt informatieavonden, maar wat Jan Rouwenhorst betreft is zo;n informatiebijeenkomst overbodig. "We hebben als gemeente heel veel geld vrijgemaakt om de doorvaart "De Heul" in Vinkeveen te gaan verbeteren. Daar wordt al jaren over gepraat en we naderen het beslissingsmoment. De waterrecreatie zou hierdoor de nodige oppepper moeten krijgen. Ook de provincie is betrokken bij het verbeteren van die doorvaart. Wat voor gekkigheid haalt de provincie dan uit om de Zuidplas voor veel recreanten een doodlopende weg te maken. Weer een proefballonVoor mij is dit hele plan van de provincie nieuw. Is dit de zoveelste proefballon rond het tracé van de N201? Een vaste brug met een fatsoenlijke mogelijkheid tot doorvaart zou minstens diverse meters hoger in het landschap moeten komen dan nu. Ik hoorde zelfs dat het wel om vier meter zou kunnen gaan. Is dat echt noodzakelijk en is een soortgelijke beweegbare brug als nu echt zo'n groot probleem? Over de ophoging van de N201 voor het auto- en fietsverkeer heb ik nog niets vernomen. Wat mij betreft heeft een verhoging van het viaduct in eVinkeveen zelf een veel hogere prioriteit. Het lijkt of er allemaal plannen naast of door elkaar lopen." Rouwenhorst heeft al diverse ondernemers gesproken die niet alleen verrast, maar ook geschrokken reageerden. "De algehele lijn van die gesprekken was dat een vaste brug de doodsteek voor de recreatie betekent. En ik vind dat die ondernemers tot op zekere hoogte ook gelijk hebben." De Groene Venen

Politiek café: "Energietransitie - Samen op weg naar een groene toekomst"

CDA CDA De Ronde Venen 09-11-2023 22:20

Op 17 november nodigen CDA De Ronde Venen en CDA Stichtse Vecht u uit om deel te nemen aan een inspirerende bijeenkomst over de toekomst van duurzame energie en haar impact op ons dagelijks leven. Onder het motto "een duurzame leefomgeving" verkent het CDA hoe we landelijk en lokaal de uitdagingen van de energietransitie kunnen aanpakken. Derk Boswijk, nummer 3 op de kandidatenlijst van het CDA en op dit moment woordvoerder Klimaat en Energie, zal zijn visie delen op de rol van duurzaamheid in een groene, schone, en gezonde leefomgeving. Tijdens dit politieke café zullen twee lokale experts op het gebied van energie hun inzichten delen, en samen met Derk Boswijk en het publiek bespreken hoe we gezamenlijk stappen kunnen zetten naar een duurzamere toekomst. Dit evenement is een kans om te begrijpen hoe de energietransitie ons allemaal aangaat en hoe we gezamenlijk kunnen werken aan een groenere en schonere toekomst. We nodigen iedereen uit om deel te nemen aan deze belangrijke discussie. Er is volop ruimte voor vragen en discussie, en na afloop is gelegenheid voor een drankje. Aanvang 16.00 uur, eindtijd ongeveer om 17:30 uur. Locatie: Optisport in Mijdrecht. Bij vragen kunt u contact opnemen via coos.brouwer@compaqnet.nl

Jan Rouwenhorst: Algemene Beschouwingen

CDA CDA De Ronde Venen 02-11-2023 12:53

Jan Rouwenhorst over de Programmabegroting 2024: "Voorzitter, Namens het CDA dank ik uit alle ambtenaren die hebben meegewerkt aan de totstandkoming van de voorliggende begroting. Onze speciale dank gaat uit naar de griffie en naar onze bodes. In de bestuurlijke aanbieding van de programmabegroting staan veel aansprekende voornemens van het college. Dat geldt voor: het willen zijn van een luisterende overheid; het uitvoering geven aan concreet participatiebeleid; het overbruggen van verschillen; aandacht voor alle invalshoeken én het zoeken naar gezamenlijke oplossingen. Ook is het CDA blij met de beloofde aandacht voor bestaanszekerheid en zorg voor de inwoners. Het college zegt samen op te trekken met inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties.“We komen onze afspraken na” schrijft het college, “ook als het gaat om het beantwoorden vanvragen van onze inwoners en ondernemers.” Vragen van de raad worden wel eens vergeten te beantwoorden.We lazen het met veel interesse. Het gaat om stevige ambities.Vorig jaar gaf het college aan: “De totale kosten voor het uitvoeren van onze ambities zijn nog onduidelijk, omdat verdere uitwerking in het nieuwe jaar 2023 nog nodig is.”Nu is duidelijk dat het eigen vermogen van 27 miljoen euro in 2024 zal dalen naar 18 miljoen euro in 2027 én de algemene reserve daalt van 17 miljoen euro nu naar 14 miljoen euro in 2027. Vorig jaar kwam er al een stevige waarschuwing vanuit de rijksoverheid: “Zet een financiële buffer op voor de jaren erna.” Dus na 2026. Laten we er met elkaar alles aan doen om na 2026 niet in een periode van ravijnjaren - het CDA noemde dat begrip vorig jaar ook - te storten en als reflex onze inwoners dan te moeten confronteren met fors hogere gemeentelijke belastingen en heffingen, of bezuinigingen. Voor de goede orde na 2026 - ‘Après nous le déluge’ [‘Na ons de zondvloed’] – want dan is er een nieuw college, dat opgezadeld wordt met een heleboel moeilijkheden lijkt ons. Kortom: Wat betreft het CDA is voorzichtigheid geboden met het aangaan van hoge, langlopende investeringen. Méér voorzichtigheid dan nu. We willen geen onheilsprofeet zijn, maar zorg over de financiële toekomst van de gemeente hebben we wel. Ondanks dat gezegd wordt dat er mooie cijfers zijn. Daarom vragen wij ter verduidelijking echt hulp van het college om een mogelijk blinde vlek die we hebben, weg te nemen. Bij de behandeling van de begroting 2022 heeft de raad besloten het investeringsplafond te handhaven. Voor zover wij ons dat herinneren is nooit een officieel raadsbesluit genomen dat investeringsplafond te beëindigen. Formeel juridisch hebben we twijfels. Voorzitter, misschien kunt u die met uw collega’s in het college wegnemen? Voorzitter, kort over de programma’s: Wonen Het CDA vraagt zich af waar het met die prijsontwikkeling op de woningmarkt naar toe gaat en hoe de gemeente daar vat op houdt of krijgt. Dat geldt in de toekomst zeker bij de bebouwing op de huidige voetbalvelden van Argon.We horen graag hoe in de nu op stapel staande nieuwbouwprojecten concrete aandacht wordt gegeven aan de woonzorgvisie. We horen graag wat de actuele stand van het collegestandpunt is m.b.t. doorvaart de Heul. Wil het college dat echt? Samenleven Deelname aan de arbeidsmarkt vindt het CDA belangrijk. Het college ook, zo blijkt.We zijn benieuwd naar het succes van de Servicepunten bij het ondersteunen van inwoners en willen graag weten of en in hoeverre de gemeente de inzet van onafhankelijke clientondersteuning actief onder de aandacht brengt bij inwoners die problemen ervaren. Hoe staat het met de samenwerking met huisartsen en Tympaan de Baat omdat de nieuwe plannen van de regering zijn: ‘Liever een goed gesprek met maatschappelijk werk dan een pil van de dokter’.We vragen grote aandacht voor de toekomst van de Voedselbank en actieve betrokkenheid van de gemeente daarbij.Wat betreft de bereikbaarheid maken we ons zorgen over de feitelijke verschraling van het openbaar vervoer. Veiligheid Een goede samenwerking met politie, brandweer en ambulancedienst en andere hulpdiensten spreekt voor zich. Het CDA ziet graag meer e aandacht voor het rapporteren van de resultaten van het integraal veiligheidsplan en de handhaving.Dat geldt in het bijzonder voor de aanpak van ondermijning. We horen daar te weinig over. We leggen wel met enige regelmaat vast dat er grootscheepse acties op het bedrijventerrein zijn. Dat vinden we prima. Maar hoe zit het met een mogelijk ‘waterbedeffect’ dat ongewenste praktijken zich verschuiven naar het buitengebied? Bestuur en bedrijfsvoering We constateren dat participatie heel hoge prioriteit heeft. We hopen dat de inwoners dat dan ook écht gaan merken.We vragen aandacht voor het terugdringen van overhead en externe inhuur. Een temporisering van de ambities kan wellicht daarop een positieve invloed hebben.De CDA-fractie wenst deze gemeenteraad én natuurlijk ook het college en de ambtelijke organisatie veel wijsheid toe." Jan Rouwenhorst

Coos Brouwer: "Wat zijn de gemeentelijke plannen voor Wilnis?"

CDA CDA De Ronde Venen 01-11-2023 15:10

Afgelopen week stelde CDA-raadslid Coos Brouwer vragen over de gemeentelijke plannen in Wilnis. Aanleiding was de mededeling van de burgemeester en wethouders dat de protestants-chtistelijke basisschool Koningin Juliana uit de dorpskern gaat verdwijnen. Het huidige schoolgebouw aan de Stationsweg middenin de oude dorpskern, wordt ingeruild voor nieuwbouw bij dorpscentrum De Willistee. Vernieuwd dorpshuis in Wilnis Er zijn al uitgangspunten opgesteld voor de intentie-overeenkomst. Op het terrein aan de Pieter Joostenlaan zal gewerkt worden aan nieuwe huisvesting voor een vernieuwd dorpshuis, de Julianaschool, kinderopvang en mogelijk andere maatschappelijke organisaties. Het bestaande dorpshuis zal vergroot moeten worden met grond uit de openbare ruimte. Voor het realiseren van de plannen gaat men uit van een periode van drie jaar vanaf nu. Het college geeft aan te verwachten dat de nieuwbouw in 2027 in gebruik kan worden genomen. Het tijdpad is afhankelijk van procedures op het vlak van ruimtelijke ordening. De functies van de openbare bibliotheek en de dorpskamer blijven behouden. Vanwege het woningbouwproject Maricken II wordt een toename van het leerlingaantal verwacht, maar uitbreiding van de Julianaschool op de huidige locatie zou niet mogelijk zijn. De basisschool telt naar eigen opgave zo'n 140 leerlingen. In de nieuwbouw is ruimte voor 200 leerlingen. Als de nieuwe in 2027 kan worden opgeleverd, dan kan het huidige gebouw van de Julianaschool gebruikt worden voor andere scholen uit Wilnis, "die later aan de beurt zijn voor vervangende nieuwbouw". Na 2030 is dan een andere bestemming voor het huidige schoolgebouw en speelterrein mogelijk. Het college houdt de gemeenteraad voor dat zich een unieke kans voordoet, omdat het bouwdeel van het dorpshuis groot is ten opzichte van het huidige gebruik. "Een nieuw, kleiner, efficiënter ingedeeld en toekomstbestendig gebouw voor het dorpshuis De Willistee is meer dan gewenst."Er is geen aanleiding om de huidige sporthal in het dorpshuis in het herontwikkelingsplan te betrekken. Halverwege december organiseert de gemeente een inloopavond voor inwoners en verenigingen. Samenhang ontbreekt Het college: "De bouwkosten ontwikkelen zich grillig en stijgen sterk. Mogelijk is het reeds beschikbaar gestelde investeringsbudget voor een vervangende nieuwbouw voor de school niet meer toereikendop het moment dat de bouw werkelijk wordt gerealiseerd." Wel dekt het college duurzamheidsdoelen te behalen door de nieuwbouw. Raadslid Brouwer (CDA) gaf aan dat zich in de kern Wilnis allerlei ontwikkelingen voltrekken. "Dat gebeurt zonder dat wij in een vroeghtijdig stadium duidelijk worden geïnformeerd."Brouwer pleitte voor een andere wijze van informatievoorziening: eerder, transparant en in onderlinge samenhang. Hij benadrukte dat de raad en de inwoners meer moeten worden meegenomen bij de ontwikkelingen van een integraal masterplan en de ruimtelijke gevolgen daarvan voor de kern Wilnis. Zo noemde Brouwer de afspraken tussen supermarkt Jumbo en sportvereniging CSW. Ook verwees hij naar de toekomst van het hospitium en de huisvesting van de openbare basisschool De Willispoort. Uit officiële stukken van die school blijkt dat het leerlingenaantal zal stijgen. In het jaarverslag 2022 staat dat de school moeglijk versneld in aanmerling komt voor nieuwbouw. Gesprekken daarover zijn gaande. Onzekerheid pand servicepunt? Bovendien is het een publiek geheim dat er onrust is over het voortbestaan van de huidige locatie van het Servicepunt Wonen, Welzijn en Zorg op de hoek van de Dorpsstraat en de Eendracht. Zo zouden er serieuze plannen zijn de bestemming van het betreffende pand te veranderen. Na verkoop zou de vestiging van twee appartementen mogelijk moeten worden. Onbekend is of de gemeente achter de schermen actief meewerkt aan die functieverandering. Leidt dat tot verplaatsing of verdwijnen van het Servicepunt uit de dorpskern? En wat wordt dan de nieuwe plek? Ook is niet duidelijk wat het perspectief is voor de overige winkels aan de Molmlaan na het vertrek van de Jumbo. Nieuwe Meerbode 1 november 2023

Het CDA zoekt Europese volksvertegenwoordigers!

CDA CDA De Ronde Venen 11-06-2023 22:28

Beste CDA leden, Het CDA zoekt Europese volksvertegenwoordigers! Volgend jaar 2024 vinden op 6 juni de Europese Verkiezingen plaats. Daarom starten de verschillende commissies voor het selecteren van de lijsttrekker én de kandidatenlijst met hun procedures. Vanaf 1 juni zal alle informatie te vinden zijn opwww.cda.nl/europeseverkiezingen Sollicitatieprocedure kandidatenlijst Europese Verkiezingen Tussen1 juli en 1 septemberkunnen leden die interesse hebben solliciteren voor de kandidatenlijst van het CDA in het Europees Parlement. De selectiecommissie o.l.v. Eiko Smid heeft bij het samenstellen van de advieslijst de opdracht gekregen om te kijken naar volksvertegenwoordigers die onze kernwaarden kunnen vertegenwoordigen in Europa. Wanneer wij die vertalen naar de expertises die wij in de fractie vertegenwoordigd zien komen deze vier belangrijkste werkdomeinen naar voren: Gespreide verantwoordelijkheid:Inzet op sterke regio’s en Europese samenwerking op het gebied van economie, landbouw, handel, industrie, defensie en veiligheid. Rentmeesterschap:Klimaat, waterkwaliteit -en kwantiteit, duurzame ontwikkeling en energie, milieu en landbouw. Solidariteit:(im)migratie, vluchtelingenbeleid en ontwikkelingssamenwerking. Publieke gerechtigheid:Het beschermen van democratie en onze manier van leven in lijn met de Internationale mensenrechten. Het is voor ons belangrijk dat de kandidatenlijst laat zien dat het CDA een brede volkspartij is. Dit vraagt aandacht voor een lijst waarop alle geledingen vertegenwoordigd zijn. Denk aan de man/vrouw-verhouding, vertegenwoordiging van verschillende generaties en, waar mogelijk, (bi)culturele achtergronden. Rol voor afdelingen Tot 24 juni mogen lokale afdelingen leden voordragen bij de selectiecommissie. De afdelingen hebben hierover informatie gekregen. Het is van belang dat bij deze voordrachten ook goed gekeken wordt naar het profiel voor Europarlementariërs. (P.S. verdere info staat op de landelijke CDA site) Mocht u interesse hebben om te solliciteren naar een plaats op de kandidatenlijst voor de verkiezingen van het Europees Parlement, laat dat dan zo spoedig mogelijk weten aan het bestuur van de afdeling. Hartelijke groet, CDA bestuur De Ronde Venen.

Dankzij motie CDA krijgen ook particulieren kans op deelname zonnevelden

CDA CDA De Ronde Venen 17-05-2023 20:09

ZonneveldenDe gemeenteraad stemde vorige week in met het beleidsplan "Grootschalige zonnevelden". De gemeente wil in 2050 klimaatneutraal zijn (CO2-neutraal) en dan net zoveel energie duurzaam opwekken als in de gemeente gebruikt wordt. Deels kan die benodigde energie worden opgewekt met zonnepanelen op daken en innovatieve technieken. Voor het resterende deel zijn zonnevelden nodig, want het beleid van de gemeente is: De Ronde Venen biedt geen ruimte voor hoge windturbines. In het beleidsplan staat waar en onder welke voorwaarden zonnevelden kunnen worden aangelegd. Ook staat er in waar initiatiefnemers op moeten letten, zoals regels voor de bescherming van weidevogels of (toekomstige) natuur. Het moet ook makkelijker worden om zonnevelden aan te leggen. Na het succesvol doorlopen van de ruimtelijke procedure zal een omgevingsvergunning worden verleend voor de bouw en het in gebruik nemen van een zonneveld. Tot 2030 zal het gaan om het verlenen van vergunningen voor een totale oppervlakte van 95 hectare aan zonnevelden. Financiële risico'sDe inititatiefnemers van een zonneveld zijn al bij de planontwikkeling en voorafgaand aan de exploitatie van een zonneveld financiëel risicodrager. Dat kan al gauw oplopen tot ee bedrag van honderdduizend euro. Dat komt omdat de voorbereidingskosten van de gemeente al vooraf in rekening worden gebracht. Volgens CDA raadslid Coos Brouwer zou in het beleidsplan onvoldoende naar voren komen dat de gemeente wil dat juist inwoners via lokale energiecoöperaties actief betrokken worden en gaan deelnemen aan de opwekking van zonne-energie. En dat terwijl de gemeente er voorstander van is dat inwoners optimaal financiëel kunnen participeren. Grootschalige zonnevelden zouden voor minstens 50% eigendom moeten zijn en blijven van lokaal opgerichte energiecoöperaties. Zo zouden de opbrengsten van lokale zonneveldprojecten lokaal blijven en niet ten goede komen van grote commerciële "energiecowboys" zonder binding met de gemeente. MotieCoos Brouwer (CDA) beoogde met het indienen van een motie tot een andere regeling te komen dan in het beleidsplan stond. De fractie van LEF was mede-indiener van de motie. Brouwer wilde dat inititatieven van inwoners daadwerkelijk ondersteund zouden worden. In financiëel opzicht moest het een stuk gemakkelijker worden om als inwonerscoöperatie een zonneveld aan te leggen. Het CDA wilde voorkomen dat juist de eigen inwoners zouden afhaken in de participatie vanwege grote financiële risico's voor lokale energiecoöperaties. Wethouder positiefHet CDA droeg, met steun van LEF, het college op om de bestaande financële regelgeving aan te passen. Zo zouden energiecoöperaties, opgericht door en bestaande uit participerende inwoners, na het verlenen van een vergunning slechts 20 procent van de totale gemeentelijke kosten hoeven te betalen. 80 procent zou dan plaatsvinden nadat het zonneveld daadwerkelijk in gebruik was genomen. Wethouder Cees van Uden was bereid een positieve uitleg te geven aan de ingediende motie. Zo haalde hij overtuigend de twijfel bij andere fracties weg in hun aarzeling de motie te steunen. De motie kreeg uiteindelijk de steun van alle raadsleden. Geen bevoordelingCoos Brouwer; "Met deze regeling laat de gemeente zien initiatieven van inwonerscoöperaties daadwerkelijk te ondersteunen. Ik ben blij met die actieve houding van de wethouder en de regie in het stimuleren van lokale participatie. Van bevoordeling ten opzichte van commerciële partijen is geen sprake, omdat de hoogte van de legeskosten voor beide uiteindelijk gelijk is." De Nieuwe Meerbode

Geen grote grijze container nodig? Neem een kleine!

CDA CDA De Ronde Venen 12-04-2023 08:26

Binnenkort kunnen meerspersoonshuishoudens een kleine restafvalbak aanvragen. Veel huishoudens zijn druk met afval scheiden en houden nog maar weinig restafval over. Om dit te belonen, kunnen meerpersoonshuishoudens aangeven of zijn hun grote grijze container met een inhoud van 240 liter willen omruilen voor een kleine grijze afvalbak van 120 liter. Raadslid Coos Brouwer: "Er wordt al jarenlang gesproken over het terugdringen van afvalstomen en dit is nu een eerste duidelijke stap in onze gemeente. Goedwillende inwoners die milieubewust bezig zijn en weinig restafval aanbieden, hadden niets te kiezen. De huidige afvalstofenheffing is voor een eenpersoonshuishouden€ 278,40 per jaar. Het tarief voor meerpersoonshuishoudens is nu€358,20. Tot nu toe kwamen alleen eenpersoonshuishoudens in aanmerking voor die kleine container. Op korte termijn maakt de gemeente bekend hoe de planning van de omruilmogelijkheid eruit gaat zien. Vanaf 2024 kan de afvalstoffenheffing dan op de nieuwe wijze worden geheven." Met de uitvoering van dit nieuwe beleid is Coos Brouwer (CDA) erg tevreden. "Ik zie het echt als een opsteker." Al vier jaar geleden deed Brouwer een eerste poging. "Het was april 2019 toen we als CDA het initiatief namen voor een motie, waarin we het college van B en W vroegen om inwoners te belonen voor milieuverantwoord gedrag. Dat deden we samen met D66 en Ronde Venen Belang. Die motie kreeg destijds de steun van een raadsmeerderheid. Ook de Seniorenpartij steunde toen het voorstel." Belangrijke stap"Wat nu binnenkort gebeurt, is een belangrijke stap vooruit. Wel is het jammer dat het bestuurlijk gezien zo lang geduurd heeft. Samen met Anco Goldhoorn (RVB) en Cees van Uden (D66) wilden we destijds dat al met ingaang van 2020 de containersystematiek zou worden aangepast. Het is nu na vier jaar eindelijk zover dat ook meerpersoonshuishoudens op eigen verzoek in aanmerking kunnen komen voor een kleine grijze afvalcontainer en dan het lage tarief van de afvalstoffenheffing gaan betalen. Op deze manier worden inwoners beloond als ze afval goed scheiden en zo min mogelijk restafval aanbieden. Ik beschouw dit als een eersta stap. Het belang daarvan kan niet onderschat worden. Want in 2020 besloot de gemeenteraad een systeem in te voeren waarbij huishoudens per kilo restafvaal zouden gaan betalen. Dat wordt kortweg aangeduid als 'diftar' en dat is de afkorting van differentiatie tarieven. Het huidige college wil daar weliswaar van afzien, zoals in het coalitieakkoord 'In het hart' is afgesproken. Maar inmiddels zijn bijna alle grijze vuilcontainers 'gechipt'. En dat maakt het wel degelijk mogelijk om op termijn elke aangeboden afvalcontainer te wegen". Nog zo'n 500 grijze containers zijn nog steeds niet van een chip voorzien. Er is weinig fantasie voor nodig om te bedenken dat die containers op termijn niet meer geleegd zullen worden. De Groene Venen

CDA-motie fietstunnel N201 aangenomen

CDA CDA De Ronde Venen 20-12-2022 22:35

In de Provinciale Statenvergadering van 14 december en de Gemeenteraads vergadering van 20 december 2022 is het StatenvoorstelProgramma Toekomst N201, studiefase 3vastgesteld. Na zoveel jaren van onderzoek en afwegen, van ongelukken en klachten, van plannen maken en afstemmen, is uiteindelijk een concreet statenvoorstel tot stand gekomen voor een toekomstbestendige N201. Het CDA zowel in de provincie Utrecht als in de gemeente De Ronde Venen kunnen zich vinden in deze oplossing. Eén van de verbeteringen is het strekken van de bocht bij Mijdrecht, om zo de doorstroming van het verkeer te verbeteren. Wel is het CDA in de provincie Utrecht als in de gemeente De Ronde Venen van mening dat de kwetsbare weggebruikers meer aandacht in dit voorstel verdienen. De doorstroming mag niet ten koste gaan van de verkeersveiligheid. De dagelijkse stromen fietsers naar de scholen (waaronder een grote middelbare school met regiofunctie), naar de voorzieningen in Mijdrecht en met name in de zomer recreanten, vragen om de toevoeging van een fietstunnel in het plan. Er zijn ook dit jaar nog ernstige ongelukken gebeurd op de oversteekplaatsen waarbij ook fietsers betrokken waren. Een fietstunnel zorgt voor een veilige oversteekplaats en zal de doorstroming op het nieuwe kruispunt Veenweg ontlasten. Ook heeft het CDA in de procincie Utrecht als in de gemeente De Ronde Venen aandacht voor de bewoners ten noorden van de N201: zij worden in het plan 'afgesloten' van het dorp. Voor hen maakt een goed ingerichte parallelweg en een fietstunnel het verschil. Daarom is het CDA in de provincie Utrecht initiatiefnemer van de motieFietstunnelN201 dat het college opdraagt om te onderzoeken waar op het traject (nabij de Veenweg of het Waverveense Pad) een fietstunnel het meest kansrijk en effectief is en deze fietstunnel te implementeren in het plan. Het CDA in de provincie Utecht heeft samen met GroenLinks de motie opgesteld en D66, ChristenUnie, VVD, SGP en 50Plus hebben de motie mede-ingediend. Een breed gedragen opdracht aan het college. De motie is vervolgens unaniem door Provinciale Staten aangenomen. CDA-Statenlid Gerdien Bikker:“Fietsers zijn de meest kwetsbare verkeersdeelnemers. Wij willen inwoners graag stimuleren om de fiets te pakken, maar hiervoor moet de infrastructuur wel in orde, en bovenal veilig zijn. We vinden het van groot belang dat onze (schoolgaande) fietsers dagelijks op een goede manier van A naar B kunnen komen. Deze fietstunnel is daarvoor een mooie stap.” CDA-Kandidaat Rody van der Pouw-Kraan:Eindeijk is het zover. En dan ook nog eens een unaniem aangenomen motie van het CDA Provincie Utrecht die er voor zorgt dat de "nieuwe" N201 ook veilig wordt voor (schoolgaande) fietsers. CDA-Raadslid Coos Brouwer:Wat een reslutaat, de samenwerking tussen het CDA in de provincie Utrecht en het CDA in de gemeente De Ronde Venen zorgt er voordat fietser straks veilig de N201 over kunnen steken door middel de toekomstige fietstunnel.

Laatste raadsvergadering voor zomerreces: Puntjes op de i

CDA CDA De Ronde Venen 07-07-2020 09:40

Afgelopen woensdag en donderdag is de laatste bijeenkomst van de gemeenteraad voor het zomerreces gehouden. In verband met de Coronamaatregelen is vergaderd in ‘De Willisstee’ in Wilnis. De fractie van het CDA heeft tijdens die raadsvergadering een aantal amendementen en moties ingediend die vervolgens door een meerderheid van de raad zijn aangenomen. Wonen en bereikbaarheid onder druk Uitgebreid is gesproken over het regionale Ruimtelijk Economisch Perspectief; een visie-stuk waarin bereikbaarheid, wonen, werken, en landschap bij elkaar komen. CDA raadslidSimone Borgstedemaakt zich zorgen over de positie die de gemeente heeft. De Ronde Venen heeft geen Openbaar Vervoer knooppunt en krijgt er kennelijk ook geen, betoogde zij. Volgens regionale plannen mag in de nabije toekomst alleen rond OV knooppunten uitbreiding van woningbouw plaatsvinden buiten de huidige bebouwingsgrenzen. Hoe zit het dan met de woningbouwopgave die de gemeente De Ronde Venen zichzelf heeft opgelegd? Dan zullen duizenden van de nu geplande 4.800 woningen in de komende twintig jaar niet gebouwd kunnen worden. De vitaliteit van de gemeente komt dan onder zware druk. Om te zorgen dat er voor bedrijvigheid, bereikbaarheid en woningbouw in regionaal verband veel meer serieuze aandacht komt, diende Borgstede een motie in. De gemeentelijke woningbouwplannen mogen in regio-verband niet opzij geschoven worden. De motie werd met uitzondering van D66 door alle fracties gesteund. Wethouder Rein Kroon was blij met deze steun voor zijn positie aan de onderhandelingstafel. Duurzaamheid Het is belangrijk dat de gemeente zelf een aantal voorkeurslocaties vaststelt waar windmolens of zonnepanelen geplaatst kunnen worden.Coos Brouwerdiende namens het CDA een motie in om ook op zoek te gaan naar gebieden in de gemeente die in het bezit zijn van de gemeente zelf, zoals langs dijken, wegen of boven parkeerplaatsen waar zonnepanelen neergelegd kunnen worden. Daarnaast diende Brouwer een amendement in waarin hij stelde dat een integrale gebiedsaanpak noodzakelijk is om te zorgen dat de lokale landbouwstructuur niet wordt doorbroken bij de toekomstige aanleg van grote zonnevelden. Versnippering van de weidegrond belemmert namelijk de toekomstbestendigheid van rendabele agrarische bedrijven Mogelijkheden tot uitruil van kavels en het realiseren van nieuwe ontsluitingen kunnen belangrijke instrumenten zijn voor verbetering van de bedrijfsvoering, aldus Brouwer. Senioren en gezondheid Ria de Kortediende namens de CDA fractie een motie in om te komen tot versnelling in het gemeentelijk gezondheidsbeleid. De verdere ontwikkeling daarvan dreigde te vertragen. In De Ronde Venen zijn al veel maatschappelijke organisaties bezig met verschillende onderdelen van de gezondheid bij senioren. Dat geldt onder meer voor beleid tegen eenzaamheid en activiteiten voor het stimuleren van meer bewegen Het gezondheidsbeleid mag zich niet alleen toespitsen op jongeren én ook op senioren. Het gaat om een preventieve benadering om klachten te voorkomen. Dat beleid moet zo vroegtijdig mogelijk concrete vorm krijgen. De aangenomen motie roept op om direct na de zomer aan de slag te gaan en alle partners hierbij te betrekken

Nieuw veerpont Nessersluis

CDA CDA De Ronde Venen 11-06-2020 09:30

Bij Nessersluis komt een nieuwe, volwaardige veerpont over de Amstel. Daarmee lijkt een einde te zijn gekomen aan een lange politieke discussie over wel of niet renoveren, wel of geen diesel als brandstof en de vervanging door een eenvoudige fiets- en voetgangerspont. Afgelopen week stelde de gemeenteraad een aanvullend investeringsbudget beschikbaar van € 490.000 om de huidige autoveerpont te vervangen door een nieuw exemplaar. Dit bedrag komt bovenop het eerder beschikbaar gestelde budget van € 420.000. Via het doorlopen van een verplichte Europese aanbesteding een Europese kan eindelijk vaart gemaakt worden met de bouw van de nieuwe pont. Regulier onderhoud Met alleen regulier onderhoud blijft de veerpont niet in de vaart. De afgelopen jaren zijn diverse onderdelen van de veerpont. Jaarlijks ging het om ongeveer € 15.000 aan meerkosten en in het jaar dat de pont gekeurd moest worden, heeft de gemeente ca. € 50.000 aan kosten gemaakt. Daarmee voldoet de veerpont amper aan de minimale ARBO eisen voor zowel het personeel als voor de gebruikers van de veerpont. Provincies niet thuis Het college van b en w noemde de veerpont een gewenste voorziening. die veelvuldig wordt gebruikt. Jaarlijks gaat het om ongeveer 25.000 motorvoertuigen, ruim 50.000 fietsers en meer dan 8.000 voetgangers. In een eerder stadium heeft de gemeente aan de provincie Noord-Holland en de provincie Utrecht gevraagd om een financiële bijdrage te leveren aan onze veerpont. De reactie hierop was negatief. Zij zagen het als het in stand houden van een al aanwezige voorziening en daarvoor wordt geen subsidie beschikbaar gesteld. Er wordt alsnog een nieuwe subsidieaanvraag voorbereid. “Nieuwe pont is doorbraak” CDA-raadslid Coos Brouwer: “Het heeft lang geduurd, maar er is nu sprake van meerwaarde door de aandacht voor duurzaam energieverbruik en het milieu. Daar zijn we als gemeente ook op andere terrein druk mee bezig. Daarmee nemen we onze eigen verantwoordelijk en schuiven we niet alleen gemakkelijk door naar bedrijven en inwoners. Er is sprake van een belangrijke doorbraak voor de reguliere gebruikers en recreanten en het een nieuwe, elektrische pont kan bovendien bijdragen als toeristische trekpleister.” Er is een lange voorgeschiedenis. In de gemeenteraad van december 2015 is het voorstel van het renoveren van de veerpont Nessersluis aan de orde geweest. Door een amendement van CDA, VVD en Ronde Venen Belang werd toen met 14 stemmen voor en 12 tegen besloten de huidige veerpont te vervangen door een nieuw exemplaar. D66, Lijst 8 Kernen, PvdA-GL, ChristenUnie-SGP en de eenmansfractie van Lijst 30-11 stemden destijds tegen een nieuwe veerpont. Politieke keuze standvastig In 2017 leek de politieke voorkeur alsnog uit te gaan voor renovatie, begin 2019 kwam opnieuw de variant van nieuwbouw aan de orde. Opvallend is dat van de toenmalige voorstanders van een nieuw veerpont in 2015 afgelopen week alleen het CDA dezelfde politieke keuze maakte. In de campagne voor de raadsverkiezingen in 2018 had het CDA het belang van een nieuwe veerpont opnieuw aangegeven. De fracties van VVD en RVB haakten vorige week op het beslissende moment alsnog af, evenals de eenmansfractie van CU-SGP. De fractie van D66 bleek nu wel voorstander te zijn van een nieuwe veerpont en dat gold ook voor PvdA-GL. Tarievenstructuur De PvdA-GL diende samen met het CDA en D66 een amendement in om het gesprek met de exploitant aan te gaan over een nieuwe tarievenstructuur. Die wens had de PvdA-GL al in 2015 uitgesproken, maar stond toen deze fractie politiek alleen. Een eventuele tariefverhoging biedt de mogelijkheid om deze deels ten gunste te laten komen aan de dekking van de rente- en afschrijvingslasten. Ook de Seniorenpartij en Lijst 8 Kernen steunden de aankoop van de nieuwe veerpont. Duurzaamheid Bewoners van Nessersluis gaven via een schriftelijke inspraakreactie aan graag verlost te willen worden van de vervuilende en veel herrie makende dieselmotor op de veerpont. “De aanschaf duurt erg lang maar dit heeft ook een voordeel gehad: duurzaamheid is veel meer een item geworden!” Het nieuwe vaartuig wordt voorzien van accu’s. Buurtbewoner R. Goedknegt riep op om in overleg met de bouwer van de elektrisch aangedreven pont te komen tot nog minder milieubelasting in de exploitatie van de nieuwe pont.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.