Nieuws van politieke partijen in Meerssen over VVD inzichtelijk

17 documenten

Open brief van René van Beekum aan de gemeenteraad van Meerssen

VVD VVD Meerssen 23-09-2020 02:44

De gemeenteraad van Meerssen staat donderdag 24 september voor een loodzware beslissing.

Op 4 juni 2016 verscheen er een persbericht van de colleges van B&W van Valkenburg en Meerssen inzake een gezamenlijke verkenning van het bestuurlijke landschap en verdergaande samenwerking tussen gemeenten.

Dit persbericht vormde de start van een langdurig, zorgvuldig en intensief proces over verdergaande bestuurlijke samenwerking met andere gemeenten waarbij behoud van zelfstandigheid van de gemeente Meerssen steeds het vertrekpunt is geweest.

Als oud-voorzitter van de begeleidingsgroep “Onderzoek Gemeentelijke Samenwerking”, als oud-raadslid en als inwoner van Rothem doe ik een dringende oproep aan de raad om thans in het belang van de inwoners van Meerssen het gezonde verstand te gebruiken. Steek de energie donderdagavond in de inhoud van een breed gedragen besluit en stop met eindeloze politieke schermutselingen die,  gegeven de thans bekende feiten, niets meer toevoegen aan de reeds langlopende discussie en niet in het belang zijn van de inwoners van Meerssen.

Gegeven de thans bekende ernstige feiten en de energie die reeds gestoken is in het gehele proces zal de raad donderdag een duidelijke keuze moeten maken die realistisch gezien alleen nog maar in de richting van een herindeling met Maastricht kan gaan.

Waarom?

 ·        De gemeente Maastricht heeft de constructie van een regiegemeente met Meerssen met behoud van zelfstandigheid van de gemeente Meerssen met een eigen college en eigen gemeenteraad afgewezen.

·         De financiële begroting van de gemeente Meerssen is uitermate zorgwekkend met het risico dat de gemeente Meerssen onder preventief toezicht van de provincie komt te staan.

·         Het, bij gekozen zelfstandigheid van Meerssen, realiseren van een meerjarig sluitende financiële begroting is alleen mogelijk met aanzienlijke lastenverzwaringen voor de inwoners en ingrijpende beperkingen van de voorzieningen zoals bijvoorbeeld subsidies, sportaccommodaties, gemeenschapshuizen en ondersteuning binnen het sociale domein.

·         De gemeente Meerssen is qua inwoners (minder dan 19.000) te klein om alle gedecentraliseerde taken van de overheid (onder andere de WMO, Jeugdzorg en Omgevingswet) zelfstandig uit te voeren.

·         Volgens recente onderzoeksrapporten is herindeling voor Meerssen op termijn de enige duurzame oplossing.

·         De bestuurskracht van Meerssen (organisatie en bestuurlijke verhoudingen) is zwak.

·         Herindeling is geen doel op zich maar moet meerwaarde opleveren voor de inwoners van Meerssen dus met voldoende schaalgrootte.

·         Met de gemeente Maastricht bestaan al intensieve vormen van samenwerking zoals op het gebied van het sociale domein, milieu, handhaving en veiligheid.

·         Op het niveau van colleges en gemeenteraden (Maastricht en Meerssen) is al geruime tijd intensief overleg over verdergaande samenwerking en overdracht van personeel.

·         Bij een positief besluit door de gemeenteraad tot herindeling volgt een financiële tegemoetkoming in de frictiekosten door provincie/rijksoverheid.

·         Herindeling met andere gemeenten zoals Stein, Beek, Valkenburg of andere gemeenten biedt op dit moment te weinig perspectief voor realistische, snelle en duurzame oplossingen.

·         Als Meerssen niet vóór eind 2020 overeenstemming bereikt over een principeakkoord tot herindeling (en dit is dus nog geen definitief besluit!), zal Meerssen nog minimaal vijf jaar als zelfstandige gemeente moeten doorgaan met alle financiële en organisatorische consequenties van dien.

Daarom is herindeling met de gemeente Maastricht per 1 januari 2023 voor de inwoners van Meerssen de meest realistische en duurzame oplossing ter voorkoming van draconische verzwaring van de lasten en beperking van de voorzieningen.

René van Beekum

Oud-voorzitter begeleidingsgroep “Onderzoek Gemeentelijke Samenwerking”

Oud-raadslid

Hoe moet het nu verder met de gemeente Meerssen?

VVD VVD Meerssen 20-07-2020 10:42

Hoewel de Meerssense VVD op dit moment geen deel uitmaakt van de gemeenteraad en daardoor wat minder in de publiciteit komt is het niet zo dat wij de actuele situatie niet op de voet volgen. De discussie over de toekomst van Meerssen leeft niet alleen bij onze kiezers maar bij alle inwoners van onze gemeente.

Feiten en zorgen

De Meerssense VVD maakt zich zorgen over het verloop van deze discussie in de raad en in de media, onze zorgen hebben vooral betrekking op:

·        De verdeeldheid in de raad en het wisselende stemgedrag van een aantal fracties en raadsleden over een traject dat wij in 2016 gemeenschappelijk zijn gestart met een eenduidige opdracht aan Bureau Berenschot. Zowel de formulering van deze opdracht als de resultaten en aanbevelingen uit het eerste onderzoek werden destijds unaniem door alle raadsleden gesteund.

·       Het gemak waarmee afstand wordt genomen van bevindingen en aanbevelingen die inmiddels in een drietal rapporten zijn geformuleerd op grond van zorgvuldig onderzoek en in goede onderlinge afstemming met de raad.

·        Het bagatelliseren van de financiële realiteit. De gemeente Meerssen staat voor een vrijwel onmogelijke opgave om de begroting voor de komende jaren sluitend te krijgen. De feitelijke situatie wordt door sommige fracties ten onrechte afgedaan met de opmerking dat we in het verleden altijd positieve resultaten hebben behaald.

Hoe staat de Meerssense VVD in deze discussie?

De actuele financiële situatie

Het argument dat we in het verleden heel vaak positieve resultaten hebben behaald biedt geen enkele garantie voor de toekomst en is veelal veroorzaakt doordat we meer geld uit onze spaarpotten hebben gehaald dan dat we erin gestopt hebben.

Voor wat betreft de financiële vooruitzichten wordt de gemeente op dit moment met grote onzekerheden geconfronteerd zoals:

·        Wat gaat de overheid doen aan de oplopende tekorten in het sociale domein?

·        Krijgen de gemeenten financiële ondersteuning in verband met de gevolgen van de Coronacrisis?

·       Hoeveel worden kleine gemeenten (kleiner dan 20.000 inwoners) gekort op de uitkeringen uit het gemeentefonds?

·       Wat wordt het financiële resultaat 2020 en wat is het meest realistische crisisscenario voor de komende jaren?

De kwetsbaarheid van de bestaande organisatie

Een van de conclusies uit de Berenschotrapporten is dat het opkrikken van de kwaliteit van de huidige processen en ambtelijke organisatie geen duurzaam toekomstperspectief biedt. De gemeente Meerssen is hier te kwetsbaar en moet naar andere oplossingen zoeken. Het feit dat er de afgelopen jaren noodgedwongen is bezuinigd op personeel maakt deze situatie alleen nog maar erger.

Het heeft volgens de Meerssense VVD dan ook weinig zin om de optie “verbeteren bestaande processen en organisatie” wederom te onderzoeken. Afgezien van de hiermee gepaard gaande kosten ontbreekt het ook aan tijd en interne capaciteit om een en ander op te pakken.

Regieorganisatie of herindeling?

Regieorganisatie

De exacte financiële consequenties van een regieorganisatie met Maastricht zijn nog niet bekend. Berenschot heeft wel indicaties afgegeven maar een en ander is sterk afhankelijk van de toekomstige samenwerking en efficiency. Duidelijk mag zijn dat eventuele voordelen pas na verloop van tijd zichtbaar zullen worden. De Meerssense VVD is van mening dat dit proces zonder verdere vertraging moet worden voortgezet maar wel met een concreet benoemd einddoel.

Herindeling

Herindeling is geen doel op zich maar moet meerwaarde opleveren voor onze inwoners. Een herindeling van de gemeente Meerssen moet voldoende schaalgrootte opleveren en een oplossing bieden voor de alsmaar toenemende wettelijke taken en hiervoor noodzakelijk vereiste kwaliteit en duurzaamheid.

Het bestuurlijk landschap in Zuid-Limburg is complex en versnipperd. Initiatieven om deze complexiteit te verkleinen zijn tot op heden slechts ten dele geslaagd. De door sommige fracties gevraagde quick scan naar een herindeling met mogelijke partners zoals bijvoorbeeld de gemeenten Stein, Beek of Valkenburg biedt volgens de VVD te weinig perspectief voor duurzame oplossingen. Het nut van deze quick scan moet ook worden bezien binnen het licht van eerdere reacties van deze gemeenten en wederom de hiermee gepaard gaande kosten, benodigde capaciteit en haast die geboden is om op korte termijn tot een oplossing te komen.

De kwetsbaarheid van de huidige organisatie en de financiële situatie vragen op korte termijn om duidelijkheid. Het aantal realistische opties is uitermate beperkt.

Kunnen wij onze reserves veiligstellen?

De algemene reserve bedroeg eind van 2019 bijna € 27 miljoen. De Meerssense VVD is van mening dat deze reserve, met het oog op toekomstige herindeling, veilig gesteld moet worden voor Meerssen en onze kernen. Een en ander zou kunnen door storting in een bestemmingsreserve “Integratie en ondersteuning kernen Meerssen”.

Onze kernen kunnen vervolgens een beroep doen op deze reserve bij de uitvoering van nog op te stellen dorpsontwikkelingsplannen.

Hoe nu verder?

Volgens ons is de meest voor de hand liggende oplossing herindeling met de gemeente Maastricht, deze richting moet zo snel mogelijk worden onderzocht.

Hier moet je het samen over eens worden en dat betekent een zorgvuldig proces.

Hebt u nog vragen of opmerkingen? U kunt ons mail op info@vvdmeerssen.nl

Financiële positie gemeente Meerssen punt van zorg voor de Provincie Limburg

VVD VVD Meerssen 14-12-2018 01:42

Uit een deze week verschenen brief van de Gedeputeerde Staten van de provincie Limburg blijkt dat de door de VVD Meerssen eerder uitgesproken zorg over de programmabegroting 2019 van de gemeente Meerssen wordt gedeeld door de provincie.

In deze brief staat: “GS hebben besloten de meerjarige uitspraak van Meerssen in te trekken”. Het betreft hier een concrete wijziging van een vierjarig repressief toezicht naar een éénjarig repressief toezicht.

Het feit dat de gemeente Meerssen met name wordt genoemd in deze brief van GS toont aan dat er door de provincie met argusogen wordt gekeken naar de financiële stabiliteit van de gemeente Meerssen.

Zonder dat er hierover een open communicatie met de raad heeft plaatsgevonden wordt een en ander door wethouder Gulikers in de pers laatdunkend afgedaan alsof er niets is gewijzigd ten opzichte van het verleden, hetgeen dus feitelijk onjuist is.

Onze eerdere opmerkingen over de onvolledigheid van de begroting 2019 zijn door meerdere raadsbesluiten in de raadsvergadering van 13 december 2018 alleen maar bekrachtigd, de eerste niet begrote extra uitgaven zijn namelijk door de raad goedgekeurd.

Programmabegroting 2019 Gemeente Meerssen: “Italiaanse toestanden”

VVD VVD Meerssen 26-11-2018 02:04

Hoewel de VVD Meerssen op dit moment geen deel uitmaakt van de Gemeenteraad volgen wij de actualiteit nog steeds op de voet. Dat geldt zeker voor de onlangs door de Gemeenteraad goedgekeurde programmabegroting 2019.

Het College schrijft in het voorwoord bij deze begroting o.a. “nadrukkelijk te kijken naar de financiële haalbaarheid en betaalbaarheid op lange termijn; het is een eerste en nieuwe stap in de zoektocht naar een stabiele begroting op basis van doordacht en duurzaam beleid”.

Wat ons betreft wringt hier precies de schoen. Het college zit ons inziens met deze begroting behoorlijk klem tussen enerzijds onrealistische verkiezingsbeloften en anderzijds de financiële haalbaarheid van deze beloften. De door meerdere coalitiepartijen zo fel bepleite transparantie komt met deze begroting totaal niet uit de verf en de burgers van Meerssen moeten zich dan ook ernstige zorgen maken over de financiële stabiliteit en toekomst van onze gemeente.

Waarom is deze begroting niet duurzaam en transparant?

In tegenstelling tot eerdere begrotingen en begrotingen van aangrenzende gemeenten heeft dit College ervoor gekozen om belangrijke beleidsterreinen wel summier te benoemen maar nog niet financieel te onderbouwen.

Met betrekking tot één van de belangrijkste beleidsterreinen, nl. de toekomst van de gemeente Meerssen, is dit zonder meer storend en naar de burgers allesbehalve open en transparant. Het College hinkt hier op twee gedachten.

Doordat het College de begroting op het laatste moment heeft moeten aanpassen en onder druk van de Provincie reeds bekende uitgaven voor het wegenbeheerplan heeft moeten opnemen ontstond er een probleem met de financiële dekking. Deze dekking werd gevonden door reeds door de Raad goedgekeurde vacatures niet op te vullen. Hiermede worden eerdere raadsbesluiten, conclusies en adviezen uit het onderzoeksrapport van Berenschot alsmede een brandbrief van de Ondernemingsraad gewoon terzijde geschoven.

Als motivatie wordt aangegeven dat het, hangende het onderzoek naar een regie-organisatie en de door de raad nog te maken keuze, niet verstandig is om deze vacatures thans in te vullen. Er wordt dus enerzijds al een voorschot genomen op de verdere ontwikkelingen rond een eventuele regie-organisatie maar anderzijds neemt dit College het advies in het door de Raad onderschreven onderzoeksrapport inzake een noodzakelijk transitiebudget voor deze operatie niet over.

Ongeacht de keuze die de Raad nog moet maken kan met zekerheid worden gesteld dat met de thans voorliggende alternatieven rond de toekomst van Meerssen (want niets doen is geen optie) majeure bedragen zijn gemoeid, vermoedelijk tussen de twee à drie miljoen euro voor de komende twee jaar.

De burgers verblijden met een symbolische verlaging van de OZB, zoals opgenomen in de programmabegroting, terwijl zeer belangrijke beleidsterreinen financieel niet zijn onderbouwd en in de begroting ontbreken vinden wij richting de burgers van Meerssen allesbehalve transparant en staat heel ver af van een stabiel, doordacht en duurzaam beleid.

Nou Nou Nou.....Bekijk het en lees ...

Het Origineel Het Origineel VVD Meerssen 02-02-2018 11:16

Nou Nou Nou.....Bekijk het en lees dan de Column van onze lijsttrekker Luc Volders van een paar maanden geleden...

Gaat Meerssen u aan het hart?

VVD VVD Meerssen 28-07-2017 05:21

De fractie VVD Meerssen is volop in beweging voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2018.

Veel inwoners in onze gemeente hebben hun stem uitgebracht bij de landelijke verkiezingen op de VVD. Een vergelijkbaar klinkend resultaat bij de Gemeenteraadsverkiezingen 2018 is vanzelfsprekend zeer welkom, maar dat vergt veel actieve betrokkenheid. Natuurlijk van ons, maar graag ook van u.

De samenstelling van de kandidatenlijst is daarbij een speerpunt. Daarom zijn we op zoek naar betrokken VVD’ers/Liberalen die politiek actief willen  zijn en op de lijst willen staan voor de Gemeenteraadsverkiezingen van 2018.

Dat is de reden dat we contact met u opnemen. De concrete vraag aan u is tweeledig; bent u zelf geïnteresseerd om op de lijst te staan en/of kent u mensen die mogelijk geïnteresseerd zijn?

Suggesties zijn van harte welkom. Geef uiterlijk 1 september namen en telefoonnummers van mogelijke kandidaten door aan René van Beekum (fractievoorzitter VVD Meerssen) via rene.vanbeekum@meerssen.nl

Namens de VVD Fractie Meerssen

René van Beekum, fractievoorzitter            

VVD Meerssen benoemt René van Beekum tot lijsttrekker

VVD VVD Meerssen 13-07-2017 03:23

De leden van de VVD Meerssen hebben in hun algemene ledenvergadering René van Beekum unaniem benoemd tot lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart 2018.

René van Beekum is momenteel voor de VVD lid van de gemeenteraad van de gemeente Meerssen en hij vervult tevens de functie van fractievoorzitter.

Met deze benoeming kiest de VVD voor kwaliteit en ervaring. René heeft zich in korte tijd ingewerkt in de Meerssense politiek en schrikt er niet voor terug om aan te pakken. Naast zijn gedegen financiële kennis heeft hij een brede belangstelling voor maatschappelijke ontwikkelingen, processen en organisaties, hierbij put hij uit zijn langjarige ervaring binnen onderwijs en bedrijfsleven.

Het andere verhaal over de OZB en onze visie over de toekomst

VVD VVD Meerssen 03-02-2017 07:17

Voor het eerst sinds jaren ziet het financiële plaatje van de gemeente Meerssen er een stukje beter uit. Voorzichtigheid blijft echter geboden. Door het gebrek aan moed van vorige coalities en het terugdraaien van niet realistische bezuinigingen moest er in 2016 een forse reparatie worden uitgevoerd om te voorkomen dat de gemeente Meerssen onder curatele van de provincie zou komen te staan. Hiervoor is van de bewoners van Meerssen een forse bijdrage gevraagd, helaas was er op korte termijn geen beter alternatief voorhanden. Nu de eerste signalen ogenschijnlijk op termijn een iets betere financiële situatie laten zien wordt er door de oppositie voorgesteld om nu al de door de raad goedgekeurde jaarlijkse verhoging van de OZB terug te draaien.

Interen op reserves en onze kijk op de meerjarenbegroting

De VVD is van mening dat de onderbouwing van het oppositievoorstel gebaseerd is op onjuiste uitspraken over de ontwikkeling van de reserves van de gemeente Meerssen. Wij hebben aangetoond dat deze reserves de laatste jaren niet toenemen maar afnemen.

Het vooruitlopen op mogelijke positieve resultaten in 2018 en latere jaren vinden wij zeer onverstandig. De Raad heeft, vlak vóór de vaststelling van de begroting unaniem ja gezegd tegen de plannen voor de ontwikkeling van het Kindcentrum in Meerssen West en de uitbreiding van de Uni-locatie Stella Maris. Wij zijn van mening dat dit goede plannen zijn waarbij prima is geanticipeerd op de toekomstige ontwikkelingen op het gebied van leerlingenaantallen en onderwijs.Deze plannen kosten echter veel geld en zullen structureel op de begroting van de gemeente Meerssen gaan drukken. Daarnaast weten wij op dit moment dat de toekomstige bijdragen van het Rijk met betrekking tot de gedecentraliseerde taken binnen het sociale domein fors zullen dalen. Ook weten we nog niet hoe de nieuwe regering eruit komt te zien en wat deze in petto heeft voor de jaarlijkse uitkeringen uit het gemeentefonds. Je ogen dicht doen voor deze ontwikkelingen en beweren dat de gemeente geld overhoudt achten wij een onjuiste weergave van de feitelijke situatie.

Standpunt van de VVD

• De VVD staat voor een gezond economisch beleid, voor een realistische en sluitende financiële begroting en indien mogelijk lastenverlichting voor onze burgers en ondernemers, maar wel in deze volgorde. • Nu geld terug geven aan de burgers, de stekker uit MAA trekken en het terugtrekken van Meerssen uit het Limburg Economic Development programma getuigt niet echt van een gezonde lange termijn visie voor onze gemeente. Uiteraard heeft ook de VVD hierbij oog voor de gezondheidsaspecten van onze burgers.• De VVD wil Meerssen economisch, maar ook op het gebied van toerisme, weer op de kaart zetten. Hier is naast visie ook geld en moed voor nodig.  • Wij zijn van mening dat, gelet op de veelheid van taken die op het bordje van onze gemeente liggen, de organisatie van onze gemeente kwetsbaar is. Op onderdelen wordt schaalgrootte en expertise gemist om de kwaliteit van de dienstverlening op termijn te kunnen borgen. • In 2017 worden er belangrijke en zichtbare stappen gezet, maar deze stappen vragen wel om visie van de raad en begrip en steun van onze burgers.• Wij blijven achter onze keuzes staan die noodzakelijk zijn voor een duurzaam financieel gezonde gemeente Meerssen en klaar voor de toekomst.

Raad Meerssen neemt unaniem besluit over aanpak samenwerking gemeente en zienswijze luchtvaartbesluit Maastricht Aachen Airport

VVD VVD Meerssen 13-01-2017 07:17

Op initiatief van de VVD werden, tijdens de ingelaste raadsvergadering van donderdag 12 januari, de moties met betrekking tot de aanpak van de samenwerking ingediend door PGM alsmede de motie ingediend door Brug-M en KIJK!!! samengevoegd tot één motie die vervolgens unaniem door de raad werd aangenomen. Het feit dat alle fracties uiteindelijk de handen in elkaar sloegen op een gevoelig onderwerp mag redelijk uniek worden genoemd binnen de politieke historie van de gemeente Meerssen.

Alle fracties zijn het eens geworden over de wijze waarop de gemeente Meerssen komende periode het proces gaat aanpakken om te inventariseren waar de zwakke en sterke punten zitten om in 2030 nog als zelfstandige gemeente te kunnen voortbestaan.De uitkomst van dit proces wordt vervolgens gebruikt om te kijken welke stappen de gemeente Meerssen de komende jaren zou moeten zetten op het gebied van  samenwerking met andere gemeenten en instanties. Hierbij wordt niet alleen intern maar ook gekeken naar de ontwikkelingen buiten onze eigen gemeente.Alle fracties zijn het eens over een zorgvuldige aanpak waarbij de raad en onze burgers een belangrijke rol zullen vervullen.

Eerder op de avond werd de raad het ook al eens over het indienen van een gemeenschappelijke zienswijze met betrekking tot het voorgenomen luchthavenbesluit over Maastricht Aachen Airport. In deze zienswijze zal de Minister voor Infrastructuur en Milieu nadrukkelijk worden gevraagd om bij de definitieve besluitvorming naast de economische aspecten ook aandacht te besteden aan de impact van het voorgenomen besluit op de gezondheids- en leefbaarheidsaspecten binnen de gemeente Meerssen. Hierbij zal specifiek aandacht worden gevraagd voor het plaatsen van meetapparatuur voor het meten van ultrafijnstof en geluid, het onderzoek naar de gezondheidsrisico's voor omwonenden, ook binnen de gemeente Meerssen, als gevolg van de uitstoot van fijnstof en ultrafijnstof alsmede de noodzaak tot het opstellen van een MilieuEffectRapportage.

Begrotingsdebat 2017: De VVD doet niet mee aan potverteren!

VVD VVD Meerssen 03-11-2016 07:23

 

1e Termijn VVD Meerssen Programmabegroting 2017

 

Voorzitter, geacht College, leden van de Raad en andere aanwezigen

Vandaag wordt van ons een besluit gevraagd over de  meerjarenbegroting 2017 – 2020. Alvorens in te gaan op de programmabegroting wil ik eerst terug naar de afgelopen zestien maanden.

Moeilijke start

Het bestuursakkoord Meerssen in Balans 2015 – 2018 werd op 30 juni 2015 in deze raad behandeld en door de oppositiepartijen niet met applaus begroet.

Deze coalitie had geen tijd om achterover te leunen maar moest direct aan de slag met de meerjarenbegroting 2016 – 2019. U herinnert zich ongetwijfeld nog de brandbrief van 17 juni 2015, het financiële plaatje dat in deze brief werd geschilderd loog er niet om, tegelijkertijd werd er voor drie ton aan eerder voorgestelde bezuinigingen geschrapt omdat bleek dat deze bezuinigingen niet realistisch waren. Met deze erfenis mocht het nieuwe College aan de slag, niet bepaald wat je noemt een droomstart.

Er is veel gerealiseerd de afgelopen zestien maanden

Voorzitter, wat heeft dit College de afgelopen zestien maanden neergezet, dat in tegenstelling tot het CDA dat  in de krant schrijft dat deze coalitie er niet veel van gebakken heeft.

Ja, we hebben zeer pijnlijke maatregelen moeten treffen om de meerjarenbegroting weer op orde te krijgen met als resultaat dat het financiële plaatje er op dit moment heel wat beter uitziet in vergelijking tot de brandbrief uit juni 2015. Maar wat heeft de burger hier nu van gemerkt? Dit College heeft zeker niet alleen naar het financiële plaatje gekeken maar heeft op diverse beleidsterreinen ook daadwerkelijk iets neergezet, waarvan de effecten voor de burgers nog niet volledig waarneembaar zijn. Even ter opfrissing van het geheugen:

met de goedkeuring van de Centrumplannen Bunde, Ulestraten en het voorstel tot realisering van de Proosdijschuur  heeft het College haar nek uitgestoken en wordt er nu eindelijk concreet inhoud gegeven aan reeds langslepende en moeilijke dossiers. Er worden stevige projecten neergezet waarvan de resultaten op niet al te lange termijn zichtbaar zullen worden voor onze burgers;

met de goedkeuring van het Kindcentrum, inclusief bibliotheek, en de Unilocatie Stella Maris wordt ingespeeld op toekomstige ontwikkelingen binnen het onderwijs en de noodzakelijke aanpassingen binnen onze gemeente;

Er zijn visies en beleidsplannen ontwikkeld op het gebied van de Structuurvisie Zuid Limburg, Strategisch Personeelsplan, Subsidiebeleid, Toerisme, Civiele kunstwerken, ICT en de verordening peuterprogramma.

 

Hiermee heeft het College niet alleen inhoud gegeven aan het nieuwe bestuursakkoord maar is ook hard gewerkt aan belangrijke punten uit het verkiezingsprogramma van onze partij. Verder heeft onze fractie een belangrijke bijdrage geleverd aan onze eigen huisregels die dringend aan vervanging toe waren zoals de gedragscode en het regelement van orde.

Wat staat ons nog te doen?

Zijn er zaken nog niet aangepakt? Het antwoord is zondermeer ja, maar we zijn ook pas zestien maanden onderweg!

Op het gebied van het accommodatiebeleid werd dit College gesteld voor een haast onmogelijke opgave. Naast de bezuinigingen uit de kerntaken-discussie van 25% op buitensportaccommodaties en gemeenschapshuizen werd er in de begroting 2015  nog eens een forse additionele bezuiniging ingepland van drie ton, te realiseren in 2018.

Wat willen onze burgers?

Voorzitter, het afgelopen jaar is de coalitie regelmatig onder de neus gewreven dat er niet naar onze burgers wordt geluisterd of dat de stem van de burger niet wordt meegenomen in de besluitvorming. Onze fractie vraagt zich hierbij af hoe je dit dan moet wegen, spreek je met 10 likes op facebook al namens de burgers van Meerssen?

Onze fractie heeft het afgelopen jaar intensief overleg gevoerd met de buurtnetwerken om te kijken hoe we een en ander weer op de rails konden krijgen na een periode van teleurstellingen en afnemende belangstelling. Samen met de wethouder en de coördinator buurtnetwerken zijn we weer moeizaam aan het opkrabbelen.

 

Het overleg met de burgers en buurtnetwerken heeft ons echter ook geleerd dat de sportaccommodaties en gemeenschapshuizen een belangrijke rol vervullen met betrekking tot de leefbaarheid in onze kernen. We moeten streven naar toekomstbestendige verenigingen met passende accommodaties. Zeker met het oog op de verdwenen verzorgingstehuizen en de nieuwe visie dat de ouderen onder ons veel langer in hun eigen woonomgeving zullen blijven wonen, zullen we moeten kijken hoe we deze doelgroep kunnen ondersteunen. Onze fractie is van mening dat de gemeenschapshuizen hierbij een belangrijke rol kunnen vervullen. Het sluiten van sportaccommodaties en gemeenschapshuizen is niet de meest voor de hand liggende optie en zeker niet datgene wat de burgers in de kernen van onze gemeente willen. Het opstellen van een accommodatiebeleid voor de komende jaren vraagt om een zorgvuldige aanpak en maatwerk en moeten we vooral samen met de burgers en buurtnetwerken invullen.

 Hoe staat het met de leesbaarheid van onze begroting?

Voorzitter, afrondingsverschillen vormen voor onze fractie geen beletsel om een besluit over deze programmabegroting te nemen. Wel hebben we geworsteld met de aanpassing aan de nieuwe voorschriften van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) waar deze begroting wettelijk aan dient te voldoen. We hebben begrip voor het feit dat er op landelijk niveau behoefte bestaat aan meer transparantie en een betere vergelijkbaarheid van de begrotingen en programmarekeningen per gemeente. Ook hebben wij begrip voor het feit dat ons College, gelet op beschikbare capaciteiten en beperkte voorbereidingstijd, heeft besloten tot sobere en doelmatige toepassing van de nieuwe voorschriften in de programmabegroting 2017. Voor ons als raadsleden is de beoogde transparantie in deze begroting helaas niet gerealiseerd. Door het elimineren van de overheadkosten uit de programma’s missen we het inzicht in de opbouw  en toerekening van de overheadkosten. Ook zijn de wijzigingen niet consequent doorgevoerd in de vergelijkende cijfers uit voorgaande jaren waardoor het nagenoeg onmogelijk is om de cijfers uit 2017 te vergelijken met cijfers uit 2016 en 2015. Wij zouden de wethouder dan ook willen vragen om ons het noodzakelijke inzicht in de opbouw en toerekening aan de programma’s van de overheadkosten over de jaren 2015 tot en met 2017 alsnog te willen verstrekken teneinde deze substantiële post in onze begroting van € 5,5 miljoen te kunnen volgen. Daarnaast  zouden wij de wethouder willen vragen om, samen met een door deze  raad nog te benoemen werkgroep, mee te willen werken aan het aanpassen van de verantwoordingsrapportage aan de vernieuwde BBV waarbij we uiteraard moeten starten met een realistisch en haalbaar ambitieniveau.

Hoe staan we er nu financieel voor?

Voorzitter, zoals eerder aangegeven ziet het financiële plaatje er voor de komende jaren gelukkig heel wat beter uit in vergelijking tot de prognoses bij de start van deze coalitie.

Waakzaamheid blijft echter geboden en de VVD-fractie wil met klem tegenspreken dat we op dit moment geld overhouden. Iedere poging hiertoe kwalificeren wij als populisme dan wel kiezersbedrog.

Laten we beginnen bij de reserves, de feitelijke situatie is dat we, kijkend naar de optelsom van alle reserves jaarlijks interen. De enige reserve die constant blijft zou volgens onze fractie nu juist niet constant moeten blijven namelijk de algemene risico reserve. Wij hebben eerder aangegeven dat we hier met de wethouder graag over van gedachte willen wisselen.

 

x € 1.000

Rekening

2013

Rekening2014

Rekening

2015

Prognose

2016

Prognose

2017

Algemene reserve

3.115

2.750

2.781

2.211

1.711

Risico reserve

3.263

3.263

3.263

3.263

3.263

Bestemming reserves

34.668

34.834

34.269

33.718

33.445

 

41.046

40.847

40.313

39.192

38.419

 

Als we kijken naar de prognose voor de komende jaren dan plaatsen wij als VVD-fractie de nodige kanttekeningen bij een mogelijk te positief beeld voor de komende jaren:

 

x € 1.000

Prognose

2017

Prognose

2018

Prognose

2019

Prognose

2020

Saldo vóór bestemming

-657

460

557

500

Mutatie reserves

665

69

42

-73

Saldo na bestemming

8

529

599

427

 

Het financiële resultaat van de gemeente Meerssen wordt in sterke mate bepaald door de bijdrage uit het gemeentefonds inclusief  de decentralisatie-uitkeringen.

Als we kijken naar de impact op de gemeente begroting van het verschil tussen de zogenaamde meicirculaire en de september-circulaire 2016 dan is dit verschil significant. Bij de volgende meicirculaire 2017 hebben we naar verwachting een nieuwe regering met alle gevolgen van dien. Wij hebben als VVD-fractie bij herhaling gevraagd om meer inzicht en transparantie binnen het sociale domein, met € 22 miljoen by far de grootste kostenpost uit onze begroting. De verwachting is dat de gemeente  binnen dit domein nog zal worden geconfronteerd met behoorlijke kortingen, maar hoeveel is nog steeds niet duidelijk en dat zou komend jaar zo maar kunnen veranderen.

Voorzitter, de prognoses voor 2018 en latere jaren zijn op dit moment hoogst onzeker, daarnaast moeten we nog rekening houden met toekomstige  kapitaallasten die samenhangen met de onlangs goedgekeurde raadsbesluiten. Kortom, vooruitlopen op de thans gepresenteerde positieve resultaten voor de jaren 2018 tot en met 2020 is zeer onverstandig en opportunistisch, er kan het komende jaar nog heel veel veranderen.

Een en ander neemt niet weg dat wij als VVD-fractie met voldoening kennis hebben genomen van de huidige financiële stand van zaken waarmee invulling is gegeven aan een voor onze fractie belangrijke doelstelling.

Voorzitter, dit willen we graag zo houden en onze fractie zal dan ook niet meewerken aan voorstellen om nu geld aan onze burgers terug te geven, zonder te weten wat ons de komende jaren boven het hoofd hangt, dat is vragen om moeilijkheden.

Wat gaan we het komend jaar doen?

Voorzitter, het maken van plannen is één maar het uitvoeren van plannen en het realiseren van grote projecten is nog wat anders. Het komend jaar zal in het teken staan van het opstarten en uitvoeren van grote projecten en het implementeren van de opgestelde beleidsplannen. Hiervoor zal wederom een zwaar beroep op de ambtelijke organisatie worden gedaan. Onze fractie is tevreden over het verloop van de discussie inzake de kwalitatieve aspecten van de organisatie en ziet met vertrouwen het voorstel van het College tegemoet met betrekking tot noodzakelijke toetsing van gevraagde en aanwezige competenties en eventuele vervolgacties, hierbij hebben wij ook kennis genomen van de onlangs door de OR geuite zorg over de noodzakelijke vervolgstappen.

Naast de in de begroting aangekondigde programma’s zou onze fractie echter nog specifieke aandacht willen vragen voor een tweetal onderwerpen, nl. de aanpak wateroverlast en de fietspaden langs het Julianakanaal, hiertoe dienen wij twee moties in.

 

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.