Nieuws van SGP in Renswoude inzichtelijk

11 documenten

Onverantwoord en voorbarig handelen

SGP SGP Renswoude 19-02-2021 00:00

 

Onverantwoord en voorbarig

Een goede rentmeester berekent de kosten totdat hij zeker is van zijn zaak en gaat over tot afhandeling van zijn plan. Fracties van SGP en CDA dienden in de gemeenteraadsvergadering van dinsdag 16 februari een motie in (zie foto) om met de sloop van de aanbouw van het gemeentehuis Gemeente Renswoude te wachten totdat de uitslag van de aanbesteding voor de sloop en nieuwbouw gemeentehuis bekent is. De aanbesteding moet volgens de voortgangsrapportage van februari 2021 nog plaatsvinden. De verantwoordelijk wethouder gaf ook eerlijk aan dat er, ondanks goede verwachting, nu nog niet gegarandeerd kan worden dat men binnen budget van € 4 miljoen blijft. Motie werd helaas niet gesteund door de coalitiepartijen VVD, CU en Dorpsbelang Renswoude. Mogen wij straks tekenen bij het kruisje wanneer budget ondanks bezuinigingen niet toereikend blijkt? Onverantwoord en voorbarig handelen volgens de SGP en CDA fracties.

/r/afe623aefb333925d26317b8f6100696?url=http%3A%2F%2Fwww.renswoude.sgp.nl%2Factueel%2Fonverantwoord-en-voorbarig-handelen%2F12903&id=46dd5f746ace971bbc3bc33e4edae2d067d37bfc

Vuurwerk met oudjaar?

SGP SGP Renswoude 11-11-2020 00:00

 

Vuurwerk met oudjaar?

Het klimaat en de natuur in Nederland staan onder druk. Dit bedreigt de leefbaarheid nu en in de toekomst. Terecht heeft de overheid daar aandacht voor. Daarbij hoort een beleid waarin vervuiling zoveel mogelijk beperkt wordt. Dat is goed voor ons allemaal, want blootstelling aan vervuilende stoffen leidt niet alleen tot aantasting van de natuur maar ook van onze gezondheid.  Vanuit die verantwoordelijkheid worden door de landelijke en plaatselijke overheden aan bedrijven en burgers regels opgelegd. Daar gaat het om als we lezen over bijvoorbeeld terugdringen van CO2 en stikstof uitstoot, fijnstof, verduurzaming van energieopwekking. Toch worden ieder jaar opnieuw één dag in het jaar deze regels massaal en met toestemming overtreden met het afsteken van grote hoeveelheden vuurwerk. Officieel is op 31 december de milieuwetgeving minder belangrijk.

 

Wat maakt die ene dag vuurwerk afsteken nu uit?

Er wordt rond oudjaar rond oudjaar ongeveer net zoveel zwaveldioxide uitgestoten als het totale wegverkeer in Nederland in 2 maanden. Deze stof is de veroorzaker van de verzuring in de natuur.

De hoeveelheid fijnstof in de lucht wordt door het afsteken 30 tot 50 keer zo hoog. Fijnstof leidt ieder jaar tot dodelijke slachtoffers; voor mensen met long- of luchtwegaandoeningen is fijnstof uiteraard ook zeer nadelig.

Dan hebben we het nog niet over vuurwerkslachtoffers of misbruik richting hulpverleners en de miljoenen euro’s schade die jaarlijks wordt veroorzaakt. En, ook aardig is om te weten is dat slechts zo’n 20% van de Nederlandse bevolking vuurwerk afsteekt en een groot deel er alleen naar kijkt.

Gezamenlijk houden we wel de ‘rokende’ resten over op de Nieuwjaarsochtend en het opruimen van deze restanten in ons dorp kost dan vervolgens rond de € 10.000.

Als we deze cijfers nuchter bekijken dan is de vraag of dit past bij verantwoord omgaan met natuur, milieu en financiën en dan is de vraag of we dit wel moeten willen. We weten best dat niet iedereen daar op dezelfde manier over denkt. Maar is het verstandig en eerlijk ten opzichte van bedrijven, boeren en burgers die zich het hele jaar inzetten om de belasting van natuur en gezondheid zoveel mogelijk tegen te gaan.

 

Daarom een vraag

De SGP heeft daarom eind 2019 de gemeenteraad gevraagd zich hierover uit te spreken en na te denken over de beperking van het gebruik van vuurwerk. Er was vanuit de andere politieke partijen geen draagvlak aanwezig om hier verder op in te gaan.  Inmiddels lijkt het tij te keren. De burgemeesters van een aantal gemeenten, waaronder Renswoude, hebben besloten om hier werk van te maken.

 

Hoe nu verder?

We zijn benieuwd welke concrete maatregelen het college gaat nemen, mogelijk in navolging van landelijke richtlijnen. Wij hopen dat u ook uw verantwoordelijkheid neemt op dit terrein. Uw suggesties kunt u uiteraard met ons delen.

 

Samen maken we het verschil! 

Hoge prijs voor “behoud” gemeentehuis

SGP SGP Renswoude 07-05-2020 00:00

  Hoge prijs voor “behoud” gemeentehuis

De gemeenteraad heeft op 22 april een definitieve keuze gemaakt voor het nieuwe gemeentehuis. Het huidige gebouw wordt opgeknapt en uitgebreid met een nieuw gedeelte. De kosten hiervoor bedragen 4.094.000 euro. Exclusief inrichting! Hoe heeft het zo ver kunnen komen? Een analyse. 

Volgens de coalitiepartijen CU, VVD en Dorpsbelang Renswoude is dit wat Renswoude wil. Een plan van het vorige college was om het gemeentehuis in het Dorpshart te vestigen. Met verkoop van het huidige gemeentehuis en de bibliotheek zou er destijds slechts 680.000 euro bijgelegd hoeven te worden voor een nieuw gemeentehuis in het Dorpshart. Gezien de vergeefse pogingen om genoeg winkels in het Dorpshart te krijgen en leek dit een prima oplossing. De raad besloot in oktober 2017 met tien stemmen voor en één tegen (CU) om ondernemers nog een laatste kans te geven om zich in het Dorpshart te vestigen. Als niemand zich zou melden voor 1 december, dan zou automatisch besloten zijn dat het gemeentehuis in het Dorpshart zou komen. En toen kwam het nepnieuws op gang. Als eerste waren daar de aanplakbiljetten van de CU (zie afbeelding 1). Hierop werd gesuggereerd dat er twee mogelijkheden waren op het Dorpshart: een mooi grasveld of een lelijk gemeentehuis van vier hoog. Een tweede gerucht was dat het gemeentehuis op het Dorpshart veel duurder zou zijn dan restauratie van het huidige gemeentehuis. Het derde bericht dat verspreid werd, was dat ons mooie monument gevaar zou lopen. Er ging zelfs een omroepinstallatie door de straten: “Behoud het gemeentehuis!”. Verder zouden er onoverkomelijke juridische problemen ontstaan door een gemeentehuis in het Dorpshart en werd geprobeerd de toenmalige wethouders van de Pol en Vlastuin in diskrediet te brengen. Dick Vlastuin: “Het spel werd niet fair gespeeld. Men stelde het algemeen belang niet voorop.” Geen wonder dat de inwoners massale protesten hadden tegen de plannen, en dat onder druk van de publieke opinie de besluitvorming werd uitgesteld. De verkiezingsuitslag van 2018 werd zwaar gestempeld door deze kwestie. Door de huidige coalitiepartijen wordt dit uitgelegd als een stem voor renovatie van het huidige gemeentehuis. Toch wilde men een nieuwe start maken in dit dossier. In een uitgebreid onderzoek werden maar liefst 23 mogelijke locaties onderzocht. Een van de conclusies van dat onderzoek was dat de kosten voor renovatie vergelijkbaar waren met de kosten voor een nieuw gemeentehuis op het Dorpshart. Het zou allebei richting de vier miljoen kosten. Ramingen uit 2017 kwamen nog uit op ruim twee miljoen voor renovatie. Vreemd genoeg was in dit onderzoek niet gesproken met de ontwikkelaar van het Dorpshart, Frank van Woerden Vastgoed. Op het moment dat de raad een locatie moest kiezen was bekend dat van Woerden nog steeds bereid was een gemeentehuis op het Dorpshart te zetten. Dit is door de SGP in de vergadering gemeld. Wel waren de bouwkosten gestegen naar 800.000 euro, exclusief inrichting. De meerderheid van de raad sloot haar ogen voor dit nieuws, men wilde dit niet serieus bespreken. Het zwakke verweer was gebaseerd op twee argumenten: qua prijs maakt het weinig uit en het Dorpshart is geen optie in verband met aanbestedingsregels. Allebei onjuist. Het gemeentehuis paste niet een-op-een binnen het contract met van Woerden, en daarom zou de gemeente het ontwikkelrecht over moeten nemen. De gemeenteraad heeft in november 2017 besloten dit te onderzoeken. Dat het qua prijs weinig uitmaakte was echt onzin. Voor de liefhebber volgt hier de complete berekening van de kosten. Die acht ton is een totaalprijs, daar moet je bij optellen de getaxeerde opbrengst van het oude gemeentehuis (640.000 euro) en de bibliotheek (250.000), want die panden ben je kwijt. De resulterende 1,7 miljoen moet je om het eerlijk te houden verminderen met de waarde van het nieuwe gemeentehuis, want dat is nieuw bezit. Daarmee ligt het eindbedrag rond de één miljoen. In juni 2019 ging het bedrag van vier miljoen circuleren, hoewel de coalitie niet echt open is over de kosten. De gemeenteraad nam het bedrag voor kennisgeving aan, er kon niet over gestemd worden. Bij de vaststelling van de begroting in oktober 2019 werd deze vier miljoen geraamd, met de opmerking dat het debat over dit bedrag later gevoerd zou worden. Er werd niet ingegaan op herhaalde verzoeken van de SGP om vooraf een plafondbudget te stellen. Wilde men tot elke prijs renovatie? Drie architecten gingen aan de slag. In het winnende ontwerp wordt de helft van het huidige gemeentehuis platgeschoven en vervangen door nieuwbouw in een stijl die doet denken aan een vroegere huishoudschool. Het monumentale deel wordt gerenoveerd. Totale kosten bedragen naar verwachting ruim vier miljoen euro, exclusief inrichting. Op 22 april hakte de gemeenteraad de knoop door: CDA en SGP waren tegen, CU, VVD en Dorpsbelang Renswoude voor. Het bedrag werd door de coalitie voor zoete koek geslikt, ondanks dat men eerder kwistig strooide met termen als “zuinig en zinnig”, “economisch meest verantwoord” en “het kan ook wel voor minder”. Zie onderstaande tekst uit het coalitieakkoord (afbeelding 2). Dit moeten de burgers van Renswoude samen gaan betalen.

Wilde Renswoude dit echt? Volgens ons is dit een veel te dure oplossing. Daarbij wordt de helft van het huidige gemeentehuis afgebroken en op het Dorpshart verrijst een gebouw van vier hoog met wellicht leegstand op de benedenverdieping. Dat grasveld kunt u dus vergeten, en misschien kunt u vast gaan sparen voor de volgende belastingaanslag. De kosten gaan de komende jaren echt omhoog! Er moet namelijk nog meer gerealiseerd worden dan alleen het gemeentehuis. Te denken valt aan nieuwbouw brandweerkazerne, fietspad Barneveldsestraat, nieuwbouw gemeentewerf en wegen buitengebied. En de financiële reserves zijn niet oneindig.

De SGP erkent de urgentie van een toekomstbestendig en veilig gemeentehuis voor iedereen. Een goede en prettige werkomgeving voor onze ambtenaren is noodzakelijk. Maar dan wel financieel verantwoord.

Zie renswoude.sgp.nl of afbeelding 3 en 4 voor het ontwerp van het nieuwe gemeentehuis en andere plaatjes. 

SGP Fractie Renswoude

 

 Afbeelding 1: aanplakbiljet CU

/r/eeec088974d94e0397c1a8ae3692cf42?url=http%3A%2F%2Fwww.renswoude.sgp.nl%2Factueel%2Fhoge-prijs-voor-behoud-gemeentehuis%2F12013&id=1a4ab87781b841ee731e83110d6d6dd0fd09554a

Afbeelding 2: 

/r/eeec088974d94e0397c1a8ae3692cf42?url=http%3A%2F%2Fwww.renswoude.sgp.nl%2Factueel%2Fhoge-prijs-voor-behoud-gemeentehuis%2F12013&id=1a4ab87781b841ee731e83110d6d6dd0fd09554a

Afbeelding 3: plattegrond nieuw gemeentehuis

/r/eeec088974d94e0397c1a8ae3692cf42?url=http%3A%2F%2Fwww.renswoude.sgp.nl%2Factueel%2Fhoge-prijs-voor-behoud-gemeentehuis%2F12013&id=1a4ab87781b841ee731e83110d6d6dd0fd09554a

Afbeelding 4: impressie nieuw gemeentehuis 

/r/eeec088974d94e0397c1a8ae3692cf42?url=http%3A%2F%2Fwww.renswoude.sgp.nl%2Factueel%2Fhoge-prijs-voor-behoud-gemeentehuis%2F12013&id=1a4ab87781b841ee731e83110d6d6dd0fd09554a

Plannen nieuw gemeentehuis

SGP SGP Renswoude 03-04-2020 00:00

 

Architectenselectie project gemeentehuis Renswoude

Op 31 maart hebben 3 architecten hun plannen gepresenteerd voor de verbouw van het gemeentehuis.

De plannen kan je vinden op de website van de gemeente Renswoude. Ben je inwoner van Renswoude; maak gebruik van het reactieformulier op deze pagina en laat weten wat je er van vindt.
Laat je reactie a.u.b ook per mail aan de fractie weten (zie https://renswoude.sgp.nl/fractie voor de contactgegevens). Dan weten wij ook vrij snel wat er van de voorstellen gevonden wordt. En welke keuze wij als fractie moeten maken. Nog even afgezien van de kosten....

Gemeentehuis versus Dorpshart

SGP SGP Renswoude 29-02-2020 00:00

 Gemeentehuis versus Dorpshart Sinds jaar en dag ligt er een plan om bouwdeel 2 op het Dorpshart in Renswoude te bebouwen. Bestemmingsplan staat 4 hoog bouwen toe.
Toen er na jaren nog geen commerciële invulling mogelijk bleek is er eind 2017 in de gemeenteraad besloten (alleen CU tegen) om toestemming te geven hier het nieuwe gemeentehuis te bouwen.
In overleg met de projectontwikkelaar is toen overeengekomen om dit pand 3 hoog te bouwen. 
Na de verkiezingen in maart 2018 werd echter alles anders. Het plan werd ingetrokken op verzoek van de CU met steun van Dorpsbelang Renswoude en de VVD.
Na bijna 2 jaar talmen en het tegenwerken van de projectontwikkelaar door de huidige coalitie heeft de projectontwikkelaar uiteindelijk zelf een plan ingediend om toch zijn investering te verzilveren.
Dit bouwplan is echter 4 hoog. En toen waren de rapen bij de coalitie gaar en heeft men getracht dit alsnog te voorkomen. En toen was het te laat.
De projectontwikkelaar stond erop zijn mogelijkheden volgens bestemmingsplan te benutten. Vanuit zijn positie zeer begrijpelijk.
De SGP fractie acht de huidige coalitie volledig verantwoordelijk voor de nu ontstane situatie. Dorpsbelang Renswoude en de VVD hebben hun oorspronkelijke keuze van eind 2017 laten varen en hebben de CU na de verkiezingen gesteund. Pluche trekt...
Met helaas dit als gevolg. Dit was te voorkomen geweest!
Het huidige college (+ coalitie) heeft dit spijtig genoeg over zichzelf en de inwoners afgeroepen.
Als het aan de SGP (en CDA) ligt bouwen wij daar alsnog een nieuw gemeentehuis met bibliotheek. 
Voordelen: Geen gebouw van 4 hoog op het Dorpshart en geen veel te duur gemeentehuis op de huidige locatie.
Helaas hebben onze regelmatige oproepen hiertoe niet geleid tot een meerderheid in de gemeenteraad en een heroverweging bij het college.
/r/ab572300ca5ff45ba5c7eed562a87687?url=http%3A%2F%2Fwww.renswoude.sgp.nl%2Factueel%2Fgemeentehuis-versus-dorpshart%2F11791&id=77fd03a84dee9b82356b67f02731d3ee99971034

Fietspad Barneveldsestraat

SGP SGP Renswoude 04-09-2019 00:00

 

Fietspad Barneveldsestraat

In de commissievergadering AB & SD heeft SGP raadslid Henk van der Schoor het college en de raadsfracties heroverweging besluit fietspad Barneveldsestraat Renswoude Utrecht ter overweging meegegeven. Fietspad is, vooral net buiten de bebouwde kom, slecht. Huidige oplossing van college om reparatie of vernieuwing ruim 4 jaar uit te stellen is gelegenheidsoplossing. Verschuiving van het probleem om de kosten dit jaar uit de meerjarenbegroting te houden. De SGP fractie heeft bezoek gehad van 3 leden Utrechtse provinciale staten en commissies. Conclusies na dit gesprek: Dit fietspad redt het zo geen ruim 4 jaar meer. Gemaakte onderzoekskosten weggooien is echt zonde van het geld. Nu (!) is het de tijd om actie te ondernemen volgens hen. Huidig college in staten Utrecht heeft onder kopje mobiliteit het fietsen heel hoog in het vaandel staan. Arne Schaddelee, CU gedeputeerde, is dit een aangelegen punt. Nu actie ondernemen! Aan college en partijen gevraagd genomen raadsbesluit te heroverwegen. Wij hopen op positieve reacties in de gemeenteraadsvergadering van 1 oktober a.s.

/r/b7c7d1256ca0f5f347baad41e27c430e?url=http%3A%2F%2Fwww.renswoude.sgp.nl%2Factueel%2Ffietspad-barneveldsestraat%2F11087&id=dbdb6be95f2687f073aca2e4b45cf25cf3f7b3e3

Renswoude kiest DuurSaam

SGP SGP Renswoude 29-05-2019 00:00

  Renswoude kiest DuurSaam Nieuwbouw gemeentehuis op locatie Dorpsstraat 4 - SGP en CDA tegen

Meerderheid van de gemeenteraad Gemeente Renswoude steunt voorstel college tot verbouw en nieuwbouw gemeentehuis op locatie Dorpsstraat 4. Onderzoek naar locatie Dorpshart is naar mening van de SGP en CDA Renswoude onvolledig geweest. Onderzoeksbureau en college hebben bij onderzoek locatie Dorpshart geen enkele behoefte of noodzakelijkheid gevoeld om hierbij Van Woerden Vastgoed te consulteren die daar de ontwikkelrechten heeft. SGP en CDA dienden amendement in om college te verzoeken nader onderzoek te doen naar de locaties Dorpsstraat 4 en Dorpshart met name wat betreft financiële consequenties en hier ook over in contact te treden met FvW Vastgoed. Geen belangstelling!! Linea recta gekozen voor één van de duurste opties met één van de hoogste exploitatiekosten. Terwijl coalitieprogramma CU, VVD en DBR van 29 mei 2018 vermeld dat men wenst te gaan voor de economisch meest verantwoorde oplossing! SGP heeft in de gemeenteraad nadrukkelijk afstand genomen van het nu aangenomen collegevoorstel. Financieel onverantwoord!

Benieuwd wat er woordelijk gezegt is? Klik dan hier.

Zie ook onderstaande bijdrage op Facebook.

Zuinig en zinnig

Waar of niet waar

Beschouwing begroting 2019

SGP SGP Renswoude 31-10-2018 00:00

 

Beschouwing begroting 2019

De gemeenteraad Gemeente Renswoude stelde vanavond met algemene stemmen de begroting 2019 vast.

Stemverklaring SGP Renswoude: Begroting grotendeels gebaseerd op aannames en beramingen. SGP zal voorstellen op inhoud beoordelen.SGP behoud zich het recht om niet altijd akkoord te gaan met door college geraamde uitgaven zoals genoemd in deze begroting. 

SGP RenswoudeUtrecht kijkt terug op begrotingsvergadering die in goede sfeer plaatsvond. SGP Renswoude dankt in bijzonder VVD Renswoude voor haar zeer constructieve houding t.o.v. door SGP benoemde zorgen en risico’s op financieel vlak bij diverse grote projecten. Ook het college nam deze zorgen zeer serieus.

Ook de betrokken houding van wethouder Wijs w.b.t. jeugdzorg geeft vertrouwen. Samen kom je verder!

 

SGP Utrecht kiest voor ervaring en verjonging

SGP SGP Renswoude 26-10-2018 00:00

 

/r/deb6f6f3499067d6bd480e0e499175c6?url=http%3A%2F%2Fwww.renswoude.sgp.nl%2Factueel%2Fsgp-utrecht-kiest-voor-ervaring-en-verjonging%2F9729&id=a730a5d020569aef3a1267d6418e817509cbc10a 

SGP Utrecht kiest voor ervaring en verjonging

De leden van de provinciale SGP-afdeling Utrecht hebben donderdagavond ingestemd met de kandidatenlijst die door de selectiecommissie was opgesteld. Op de lijst worden ervaring en verjonging gecombineerd. Bovendien wordt de gemeente Vijfheerenlanden met twee kandidaten in de top van de SGP-lijst hartelijk welkom geheten in de provincie.

Lijsttrekker is Bertrick van den Dikkenberg (29) uit Elst. Bertrick is al vier jaar lang commissielid voor de Statencommissie Milieu, Mobiliteit en Economie. In het dagelijks leven is hij actief als adviseur Stedelijk water en Riolering bij een ingenieursbureau. Op 5 november hoopt hij zittend Statenlid Gijs van Leeuwen al op te volgen als Statenlid en fractievoorzitter.

De nummer twee van de lijst is de Zederikse wethouder Arie Donker (60). Arie is de afgelopen vier jaar wethouder geweest voor het Sociaal Domein in Zederik en hoopt zijn jarenlange lokale ervaring nu in te zetten voor de provinciale politiek. Datzelfde geldt voor de volgende drie kandidaten. Frans Hazeleger (22) uit Woudenberg, die op nummer drie staat, is sinds twee jaar fractiemedewerker van de provinciale SGP-fractie en was daarvoor al enkele jaren actief in de Woudenbergse SGP-fractie. Dick Vlastuin (64) uit Renswoude neemt maar liefst veertig jaar lokale ervaring mee vanuit Renswoude. Hier was hij de afgelopen twaalf jaar wethouder. De vijfde plaats op de lijst wordt ingenomen door Kees Vermaat (28), die op dit moment raadslid is in Zederik en ook weer kandidaat staat voor de gemeenteraad van Vijfheerenlanden.

Het bestuur is heel tevreden met de kandidatenlijst. Voorzitter Doornenbal: ‘We hebben een lijst waar ervaren mensen op staan. Daarbij zijn er drie kandidaten onder de dertig. Opvallend is dat ook zij alle drie een stukje politieke ervaring meenemen. Dat is best iets waar we als bestuur heel blij mee zijn. Het is ook mooi dat het gelukt is twee mensen uit de nieuwe gemeente Vijfheerenlanden te vinden die bereid zijn zich in te zetten voor onze provincie. We hopen dat deze mensen de komende jaren de boodschap van de SGP, gebaseerd op Gods Woord, weer duidelijk naar voren mogen brengen.’

Op de ledenvergadering werd ook gediscussieerd over het verkiezingsprogramma. Na een paar wijzigen kan deze later dit jaar worden vastgesteld.    

Beschouwing op de begroting 2018

SGP SGP Renswoude 17-01-2018 00:00

 

Beschouwing op de begroting 2018

Programma 0: 

College en gemeenteraad moeten blijvend investeren in goede communicatie met de verenigingen, kerken, organisaties en de inwoners van Renswoude.

De samenwerking met Veenendaal en binnen FoodValley hebben verder vorm gekregen. 

Worden hier nog extra kosten verwacht ? Of voordelen door efficiency ?

Leidt deze verdergaande samenwerking tot toenemende bestuurlijke en ambtelijke werkdruk ?

Vind er ook evaluatie plaats wat betreft deze nauwe samenwerking ? En de resultaten ?

Programma 1:  

Renswoude is onderdeel van de VRU. Het beleidsplan van de VRU toont aan dat men ambitie heeft. Dit heeft ook gevolgen voor de huisvesting van de brandweer. Er is 28 juni 2016 besloten een beperkte variantenstudie uit te voeren om vast te stellen hoe een toekomstbestendige brandweerpost in Renswoude het meest kostenefficiënt kan worden gerealiseerd.

Binnenkort, schrijft u! Kunnen wij de uitkomst van deze variantenstudie nog dit jaar tegemoet zien?

Landelijke norm voor verdeling wijkagenten is 1 per 5000 inwoners. Wordt deze norm ook voor Renswoude gehanteerd ?

Klachten over geluidsoverlast door bijv. buurtfeesten met muziek tot soms diep in de nacht dienen serieus genomen te worden. Handhaven waar nodig.

Programma 2: 

Het is ons niet helemaal duidelijk of herinrichting wegen buitengebied echt de veiligheid zo veel bevordert en of dat opweegt tegen andere risico’s, zoals langere aanrijtijden van de hulpdiensten. Ook het kostenvoordeel vinden wij twijfelachtig. Natuurlijk is het goedkoper om 20 drempels tegelijk te leggen, dan apart, maar dat is niet de vergelijking die je moet maken.

Loopt het nieuwe contract met Citytec naar tevredenheid? En wat zijn de toekomstplannen? Hoe ver zijn we met de klimaatdoelstelling van 20% reductie in 2020? Wordt dit gecorrigeerd voor uitbreiding van het aantal lichtmasten?

Wij zien uit naar evaluatie onkruidbestrijding en gaan graag in gesprek over beeldkwaliteit.

Elke nieuwbouw hanteert een hoger peil, hetgeen kan leiden tot problemen bij oudere huizen. Kan hierop gestuurd worden, bijvoorbeeld door een bouwpeil voor te schrijven of afwatering te verbeteren?

Programma 3: 

Ontwikkelingen resterende bouwdelen Dorpshart. Wij verwachten dat de komende periode een verdere uitwerking van de plannen geagendeerd gaat worden.

Ontwikkeling van bedrijventerreinen is de laatste jaren voortvarend ter hand genomen. Wij ondersteunen de aanvraag voor uitbreiding van ons  bedrijventerrein.

De agrarische sector speelt in onze gemeente een grote rol. Ontwikkelingen die het vitaal houden van deze sector bevorderen worden door ons nauwlettend gevolgd. Ook de ontwikkelingen rondom bedrijfsbeëindiging, en de gevolgen daarvan voor ons buitengebied, worden nauwlettend gevolgd.

Programma 4: 

De plannen voor nieuwe huisvesting van De Borgwal hebben onze volle aandacht. Plannen nu voortvarend ten uitvoer brengen. Planning ?

Leerlingenvervoer beperken tot de groepen kinderen voor wie het daadwerkelijk bedoeld is; de kinderen met beperkingen. 

Ander aspect is de beschikbaarheid van goed openbaar vervoer. Ook voor leerlingen en studenten van het voortgezet en hoger onderwijs te Veenendaal en Amersfoort. Syntus heeft beperkter dienstregeling en dat baart ons toch wel zorgen. Wij verwachten van het college de uiterste inspanning om openbaar vervoer, vanuit en richting Renswoude, op peil te houden.

Programma 5: 

De verenigingen van Renswoude mogen zich nog steeds verheugen in een grote belangstelling en kunnen gebruik maken van goede accommodaties. Blijvende aantekeningen: zondag niet in het geding. Bezuinigingen op de subsidies zijn o.a. redenen geweest om gesprekken tussen verenigingen en college te intensiveren.

Zoals eerder dit jaar in de gemeenteraad aan de orde is geweest zullen wij aan het einde van deze coalitieperiode het subsidiebeleid opnieuw tegen het licht houden.

Vergroening Renswoude. Door verbod op bestrijdingsmiddelen per 1 april 2016 is nu al te zien dat straten en paden ,,vergroenen". Het nu laten versloffen van onderhoud betekent in de nabije toekomst een ware onkruidexplosie. Betekent dit dat u deze situatie acceptabel gaat vinden ? Of onderschrijft u de mening dat er onderzoek moet plaatsvinden naar mogelijk andere manier van aanleggen en onderhoud van openbare ruimten ? 

Toename van het aantal recreanten biedt kansen voor plaatselijke ondernemers. 

Optimale mogelijkheden voor ontspanning is de SGP-slogan op het gebied van cultuur en recreatie. Behoud van de zondagsrust is hierin voor de SGP een belangrijk item. 

Programma 6: 

De doelgroep die onder de nieuwe Participatiewet valt wordt groter terwijl de budgetten voor beschut werken en re-integratietrajecten kleiner worden of zelfs verdwijnen. Samen met o.a. IW4, en ook binnen FoodValley, zien wij ons gesteld voor grote inspanningen. Al een planning bekent betreffende ontwikkelingen en besluitvorming over IW4 ?

WMO: Goede samenwerking met onze buurgemeente Veenendaal, en binnen FV, zijn in het kader van de WMO profijtelijk voor Renswoude. Zorg op de plaats waar nodig; in de juiste proporties en voor een passend budget. 

Programma 7: 

Jeugdhulp binnen FoodValley. Dorpsteam verzet ook op dit gebied veel en goed werk. Specialistische hulp verlenen waar nodig. Belang van de cliënt en kwaliteit van de zorgverlening staat voorop. 

Hoe staat het met de stijging van aantal cliënten J-GGZ binnen Renswoude ? 

De afvalscheiding in Renswoude kan beter. Wij zien uit naar de voorstellen van het college. Bewustwording en medewerking van de burger is belangrijk, maar de gemeente faciliteert. Verwacht het college dat de kosten ook omlaag kunnen?

Programma 8: 

De bevolkingsprognose voorspelt groei naar 5800 inwoners in 2030. Voorziet Beekweide in de bijbehorende vraag naar woningen? Heeft het college al ontwikkellocaties op het oog na Beekweide?

Hoe ziet het college haar taken in het stimuleren van klimaatneutraal en toekomstbestendig bouwen?Gasloze woningen?

In de afgelopen jaren is herhaaldelijk een beroep gedaan op de ruimte-voor-ruimte regeling. De SGP vindt dat deze regeling nog eens tegen het licht gehouden moet worden, en dat gestimuleerd moet worden om compensatiewoningen aan de rand van de kern te bouwen. Hoe staat het college hier tegenover?

Programma 9:  

De SGP pleit voor een structureel sluitende begroting waarin de reserves op peil zijn. 

Grote investeringen zullen zorgvuldig op haalbaarheid en betaalbaarheid moeten worden beoordeeld. Wij zetten in op gedegen verantwoord financieel beleid. 

Het takenpakket dat wordt afgenomen van de ODRU wordt aanzienlijk uitgebreid. De kosten verveelvoudigen. Zijn dit allemaal extra taken? Of staat er ook een reductie van eigen kosten tegenover? Wij vinden dat het college hier zeer kritisch op moet zijn.

Uit het staatje met O.Z.B. tarieven blijkt dat Renswoude de laagste in de regio is. Daar is wat ons betreft niks mis mee. Het college schrijft bovendien zelf in de Paragraaf lokale heffingen: “Het heeft weinig zin om de ozb-tarieven te vergelijken. De gemiddelde belastingaanslag is een nuttiger indicator.” En dan blijken de gemeentelijke heffingen in Renswoude hoger dan gemiddeld. Wij willen dan ook niet te makkelijk meegaan in verhogingen van de tarieven. Overigens stijgt de opbrengst ook al door diverseprojecten. Heeft college, naast de diverse factoren die leiden tot kostenverhoging,  extra inspanning geleverd om te komen tot een sluitende begroting ?

Bedrijfsvoering: 

De SGP spreekt haar waardering uit richting het ambtelijk apparaat.

Wij hebben een kleine organisatie die middels samenwerking met andere gemeenten goed in staat blijkt gedegen werk af te leveren binnen door de overheid gestelde termijnen. De SGP hoopt dat ook in de toekomst Renswoude kan blijven beschikken over een deskundig, flexibel en betrokken ambtelijk apparaat.

 

Namens de SGP fractie Renswoude:

 

Henk van der Schoor

Henk Don

Hans Overeem

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.