Nieuws van politieke partijen in Rijswijk over CDA inzichtelijk

155 documenten

Racebaan door sluipverkeer in Presidentenwijk

CDA CDA Rijswijk 27-03-2024 12:53

De bewoners van de Presidentenwijk Rijswijk hebben al maanden flinke last van veel te hard rijdend sluipverkeer. Vooral in de avond spits proberen veel automobilisten de file op de Generaal Spoorlaan te omzeilen door af te slaan naar de President Kennedylaan en dan voor de Presidentenbuurt weer verder te rijden richting Schaapweg / Sammersweg. De file op de Generaal Spoorlaan wordt met name veroorzaakt door de afsluiting van de Prinses Beatrixlaan (werkzaamheden Warmtelinq). Het feit dat er wat extra verkeer is als gevolg van de bouwwerkzaamheden is niet zozeer het probleem; wel echter dat veel automobilisten makkelijk snelheden van zeker 60 of 70 km p/u halen op de betrekkelijk brede straten van de Presidentenwijk. Vooral bewoners met jonge kinderen vrezen voor de veiligheid. In mei van dit jaar hebben de bewoners een petitie bij de Gemeenteraad ingediend (ondertekend door bijna 100 bewoners van de wijk) met het verzoek om maatregelen tegen het “racende” sluipverkeer. De gemeente heeft in oktober van dit jaar een tweetal tijdelijke verkeersdrempels geplaatst. De bewoners hebben daarbij meteen aangegeven dat dit veel te weinig is. Met name de drempel in het smalle stuk van de Kennedylaan heeft geen enkel effect. De drempel in de G. Washingtonlaan heeft ertoe geleid dat het verkeer nu afslaat naar de Rooseveldlaan (waar men eerst weinig of geen last had) en nu daar met hoge snelheid richting de rotonde op de kruising met de Schaapweg rijdt. Wel beschouwd zijn de twee drempels dus contraproductief. Wederom heeft de bewonersgroep zich tot de gemeente gewend. Het is immers vanwege de archeologische vondsten onduidelijk hoe lang de afsluiting van de Beatrixlaan nog zal duren. Het sluipverkeer in de wijk zorgt voor levensgevaarlijkse situaties en dat moet stoppen. De bewoners hopen dat de gemeente snel met een oplossing zal komen. Bijvoorbeeld door het plaatsen van meer drempels net als in andere wijken.

Weer nascheiding.

CDA CDA Rijswijk 24-12-2023 14:04

Afvalstoffenbeleid Omdat er veel agendapunten waren is gebruik gemaakt van de reserve datum voor de raadsvergadering van 14 december. Belangrijk punt op 14 december was het afvalstoffenbeleid. Doel van de voorgestelde wijziging is het verminderen van restafval en beheersbare kosten van afvalverwerking met een zo hoog mogelijk milieurendement. Gebleken is dat met de huidige manier van afvalscheiding er te veel afval op de verkeerde manier wordt aangeboden. Daardoor moet Afvalex, de afvalverwerker, alsnog het afval scheiden. Gebleken is dat de afvalverwerker het afval veel beter kan scheiden dan de bewoners. Het onderscheiden van afval in PMD en restafval bleek in de praktijk voor de bewoners ondoenlijk. Daarom gaat Rijswijk over van voorscheiding op nascheiding, door de afvalverwerker. Concreet betekent dit dat het pmd door laagbouwwoningen niet meer in een aparte minicontainer worden ingezameld maar aan het restafval wordt toegevoegd. Voor bewoners van hoogbouw verandert er niets. Ook het pmd afval moet voortaan naar een ondergrondse container worden gebracht. Papier en GFT blijven afzonderlijk ingezameld worden. Dit voorstel is unaniem door de raad goedgekeurd. De CDA-fractie is voor het in de hand houden van de kosten en het optimaal milieubewust omgaan met afval.

Opvang minderjarige asielzoekers in Rijswijk.

CDA CDA Rijswijk 24-12-2023 13:51

Uit de raadsvergadering van 12 december 2023 Opvang minderjarige vluchtelingen. Op 12 december is het verzoek van het COA aan de gemeente Rijswijk,om 50 minderjarige asielzoekers tijdelijk te huisvesten, besproken. Het COA zoekt met spoed extra opvangplekken omdat het opvangcentrum in Ter Apel overvol is. Rijswijk heeft al veel gedaan aan opvang. Zeker in relatie tot sommige andere gemeenten. Weer het COA tegemoet komen met een tijdelijk oplossing gaat voorbij aan het zoeken naar een structurele oplossing door onder andere het opzeggen van het VN vluchtelingenverdrag, dat niet voorziet in oplossingen voor de huidige situatie. De gemeente heeft ook onvoldoende voorzieningen om goede opvang te garanderen. Zoals onderwijs en gezondheidszorg. Het CDA heeft toch voor de tijdelijke opvang gestemd vanwege de urgentie om in opvang te voorzien. En omdat ook deze groep nu tijdelijk een dak boven het hoofd nodig heeft. Uiteindelijk is het voorstel door de gemeenteraad verworpen.

CDA stemt tegen begroting Rijswijk.

CDA CDA Rijswijk 10-11-2023 12:29

Menno van Enk heeft bij de Algemene Politieke Beschouwingen gewaarschuwd voor grote tekorten als het uitgaven patroon van de gemeente niet wordt aangepast. Al eerder hadden wijzigingen in het beleid doorgevoerd moeten worden om een verschil van 20 miljoen te voorkomen. Het beleid van het college heeft er inmiddels toe geleid dat er flink is ingeteerd op de reserves maar het einde daarvan komt snel in zicht. In twee jaar is 26 miljoen verdampt. Onbegrijpelijk is het dat met deze stand van de financien door het college overwogen wordt om een clubgebouw neer te zetten van 13 miljoen. Het CDA heeft voorgesteld om te onderzoeken waarom Rijswijk meer uitkeringen verstrekt dan de landelijke norm. Het college heeft geen andere opties als het verhogen van de belastingen en dat gaat de burger voelen. Het CDA heeft tegen de meerjarenbegroting 2024-2027 gestemd ,net als Wij Rijswijk. De overige partijen volgden het college. De begroting is daarmee goedgekeurd.

CDA-fractie stelt vragen over sluipverkeer Presidentenwijk

CDA CDA Rijswijk 27-07-2023 08:23

De altijd zo rustige Presidentenwijk wordt geteisterd door hard rijdend sluipverkeer. Automobilisten die de files door de afsluiting van de Prinses Beatrixlaan mijden zorgen voor gevaar en overlast in de wijk. De bewoners hebben een petitie aangeboden aan de gemeente. “Los voor het eind van de zomervakantie het probleem op, want dan begint de narigheid weer”, aldus Myriam, één van de initiatiefnemers. “Wij willen uitsluitend bestemmingsverkeer in de wijk en tijdelijk vijf verkeersdrempels in de Kennedylaan en George Washingtonlaan”. Simon Geleijnse, CDA-raadslid, heeft vragen gesteld aan het college van Burgemeester en Wethouders. “Welke maatregelen gaat het college nemen om sluipverkeer in die wijk te voorkomen en de verkeersveiligheid en de veiligheid in de wijk te verbeteren?” Boven toegestane snelheid “In april begonnen de werkzaamheden voor ‘WarmtelinQ’. De Prinses Beatrixlaan werd afgesloten. Eén van de omleidingsroutes gaat over de Generaal Spoorlaan, via een rotonde naar de Schaapweg en Den Haag. Tijdens de spitsuren staat hier een lange file. Veel automobilisten rijden nu door onze wijk”, vertelt Emmy, een andere initiatiefneemster. “De omleiding duurt nog tot 2025, een nachtmerrie. Auto’s mogen in de wijk 30 kilometer, maar rijden ruim twee keer zo hard. Ver boven de toegestane snelheid. Voor de oudere bewoners en de kinderen levert dit gevaarlijke situaties op”, vult bewoonster Henrijo aan. Eigen borden met 30 km Begin juni is de Bewonersgroep Presidentenwijk naar het gemeentehuis gegaan om een petitie af te geven bij de balie. Deze petitie is door 98 bewoners van de laagbouw van de Presidentenwijk getekend. Bewoonster Diana: “Met name in de ochtend- en avondspits gebruiken veel automobilisten een ‘sluiproute’ via de Kennedylaan, Jeffersonlaan of Washingtonlaan om zodoende de bocht in de Generaal Spoorlaan af te snijden. De overlast zou beperkt blijven wanneer dit sluipverkeer zich aan de maximumsnelheid van 30 km p/u in de Presidentenwijk zou houden. Een zeer groot deel van het sluipverkeer rijdt echter veel te hard, er worden makkelijk snelheden van 50-70 km p/u bereikt.” De bewoners hebben inmiddels zelf borden met herhaling van de 30 km grens opgehangen. Wachten op slachtoffer? Inmiddels is het bijna twee maanden geleden dat de petitie is gebracht. “Myriam: “Tot nu toe zonder enig positief resultaat. We krijgen geen reactie van de gemeente op alle verzoeken om aandacht voor dit probleem. Gaat de gemeente nu echt wachten totdat er een bewoner of kind is aangereden, voordat er ook maar iets gebeurt? Raadslid Simon Geleijnse is vanaf het begin betrokken bij de situatie in de Presidentenwijk. Als CDA-fractie heeft hij zogenaamde artikel-44 vragen gesteld aan het college van Burgemeester en Wethouders over het te hard rijdend sluipverkeer Presidentenwijk. Snel reageren De CDA-fractie heeft meerdere malen contact gehad met de indieners van de petitie en met de betrokken wethouder. “Wij vragen aan het college of ze zo snel mogelijk inhoudelijk willen reageren op het voorstel in de petitie. Ook vragen we of ze bereid zijn maatregelen te nemen om sluipverkeer in die wijk te voorkomen en de verkeersveiligheid en de veiligheid in de wijk te verbeteren. Zo ja, welke en kunnen die maatregelen dan ingaan direct na de zomervakantie in onze regio?”. De bewoners wachten gespannen af wat er de komende tijd gaat gebeuren. Bron:Bewoners Presidentenwijk binden strijd aan tegen sluipverkeer | Al het nieuws uit Rijswijk (rodi.nl)

CDA-voorstel om verkeersasociaal gedrag aan te pakken aangenomen!

CDA CDA Rijswijk 05-07-2023 07:45

Tijdens het Kaderdebat op 4 juli 2023 is het CDA-voorstel om verkeersasociaal gedrag aangenomen. Alle partijen, behalve Beter voor Rijswijk, steunden de motie. Lees hieronder de tekst van de motie. Motie 'Aanpak verkeersasociaal gedrag' De gemeenteraad van Rijswijk, in vergadering bijeen op 4 juli 2023, constaterende dat: -Bewoners en bezoekers van Rijswijk overlast ervaren van onnodig hard optrekkende auto’s en motoren, het negeren van snelheidslimieten, lawaai door knallende uitlaten en luide muziek; -er naast overlast van rijdend verkeer er ook veel overlast is van stilstaand verkeer door asociaal parkeergedrag; -Rijswijk op meerdere plaatsen in de stad te maken heeft met een groep verkeersasocialen die herhaaldelijk dit gedrag vertoont; overwegende dat: -dit grote gevolgen heeft voor de leefbaarheid en de verkeersveiligheid in onze wijken en buurten; -in het coalitieakkoord 2022-2026 er wel aandacht is voor verkeersveiligheid. maar er niets is opgenomen over verkeersasociaal gedrag; -men in het coalitieakkoord wel aangeeft dat het bij overlast noodzakelijk is om als overheid effectief op te treden; verzoekt het college: -een voorstel, inclusief dekking, uit te werken voor het aanpakken van verkeersasociaal gedrag met daarin bijvoorbeeld elementen zoals: communicatie, (gerichte) controleacties, flitscamera’s, boete voor ‘onnodig geluidsoverlast’ van voertuigen (hard optrekken, knallende uitlaten etc.), dwangsommen, een speciaal ‘verkeersaso’ team, de mogelijkheid tot het opleggen van wijk- en buurtverboden, geluidsmeters en een gedragscampagne; -bij de uitwerking van dit voorstel buurgemeenten te betrekken; -bij de uitwerking de bestaande verkeersveiligheid-programma’s te betrekken; -dit voorstel aan de gemeenteraad voor te leggen voor 1 juli 2024, en gaat over tot de orde van de dag. Simon Geleijnse – CDA Rijswijk

Bouwen moet gepaard gaan met infrastructurele voorzieningen

CDA CDA Rijswijk 04-07-2023 20:11

Het CDA heeft in Rijswijk tot nu toe de bouw van nieuwe woningen gesteund. Niet om als stad te groeien, maar vanwege het grote tekort aan huisvesting. Maar vanaf nu is onze steun niet meer vanzelfsprekend. Wij hebben altijd aangedrongen op het in gelijke tred aanleggen van infrastructurele voorzieningen. Voor de fietser, de wandelaar en waar nodig ook voor de auto. Maar de voorzieningen die nodig zijn om mensen hier zonder verkeersoverlast te laten wonen, ontbreken nog steeds. En ook de rest van de stad heeft er last van. Voor ons is de maat vol. Een tunnel voor de Beatrixlaan, daar durf ik al bijna niet meer over te beginnen, terwijl de verkeerschaos gestaag oploopt naarmate Den Haag vordert met de woningen in Zuid-West. En niet alleen verkeerschaos, maar ook verkeersonveiligheid en asociaal verkeersgedrag. Het kan zo niet langer. Vandaar een motie. Het Rijk heeft vorig jaar miljarden verdeeld over de stadsregio’s om de groeisprong in mobiliteit te bekostigen. Den Haag sleept de buit binnen voor een tramverbinding – althans het verleggen daarvan – en wat krijgt Rijswijk? Geld om een doorgaande weg af te sluiten voor autoverkeer. Voor al die duizenden nieuwe huizen in en rond onze gemeente is dit het enige resultaat. Samen met een andere afstelling van verkeerslichten aan de Burgemeester Elsenlaan met te weinig effect. En een voornemen voor een treinstation in RijswijkBuiten, maar pas over 8 jaar, waarschijnlijk. De bewoners van RijswijkBuiten moeten het al jaren met één bushalte doen. Vol trots bouwen wij een energieneutrale woonwijk, maar wanneer komt er nu een serieus aanbod van OV? Wat levert ons het lidmaatschap van de vervoerregio nu op? Toch helemaal niks? Waarom heffen we dit inefficiënte samenwerkingsverband waar Rotterdam en Den Haag de dienst uitmaken niet op en laten we deze taak weer aan de provincie? Een andere reden om pas op de plaats te maken is dat we de grip dreigen te verliezen op de projectontwikkelaars die ons hun plannen voorschotelen voor binnenstedelijke bebouwing. Het zijn er te veel tegelijk voor Rijswijk. Het aanbod voor het Havenkwartier gaat voor een maximaal aantal woningen met parkeerplaatsen zonder uitbreiding van toegangswegen. Het Kessler Park, de Bogaard, we proberen als gemeente wat invloed uit te oefenen op woningtype en architectuur en onlangs kregen we ineens de rekening gepresenteerd. Het zit de internationale giganten wat tegen, of Rijswijk – naast de Rijkssubsidies - ook nog even kan dokken. Wij vinden dit een ernstige en verkeerde ontwikkeling. Zeker nu onze financiën er intussen weer uiterst slecht voorstaan. En daarmee kom ik op een ander belangrijk onderwerp. De financiële situatie van onze gemeente. En die is niet best: waar de begroting van 2022 nog sprak van een overschot van ca + €4 mln, is het resultaat volgens de jaarrekening ca. - €12 mln. En de vooruitzichten voor 2023 zijn ook niet goed (tekort -€6,5 mln). De redenen zijn ons inmiddels met deze jaarrekening bekend. Maar wanneer is het slechte resultaat bij het college bekend geworden? Wat was het moment dat de wethouder van Financiën dit college heeft aangespoord om dit gigantische tekort te matigen? Op welke onderwerpen is bezuinigd en met welk financieel effect? En wat te denken van het raadsvoorstel over de pandbrigade, waarin het college afgelopen donderdag nog voorstelde extra maatregelen te treffen van 7 ton structureel, zonder dekking. Is het besef van de slechte financiële ontwikkeling bij het college doorgedrongen? Wel bij de CDA-fractie want wij hebben donderdag jl. het college aangeraden het voorstel terug te nemen en eerst van een goede dekking te voorzien. En we kunnen echt niet doorgaan met het uitdelen van miljoenen euro’s subsidies aan koelkasten, isolatiemateriaal, winterjassen en noem maar op. Diezelfde miljoenen moeten namelijk door diezelfde inwoners van Rijswijk ook weer worden opgehoest. Sociale uitgaven zijn er dan ook alleen voor hulp aan hen die dat echt nodig hebben. Via het persoonlijk contact met een bijstandsconsulent. En wat dat betreft was de besteding van 2 ton aan koelkasten die binnen 5 minuten online waren vergeven het dieptepunt van sociale bemoeienis door dit college. Het college verzekerde: er zou heel zorgvuldig per geval worden bekeken wie wat nodig had. Maar ouderen die zich netjes op tijd met hun papieren bij de balie meldden kregen helemaal niks en uitgekookte internetgebruikers hadden de complete buit van 200.000 euro binnen 5 minuten verdeeld. Ondanks alle waarschuwingen vooraf in deze raad voor fraude en misbruik. Toch doen. Wat leert het college hier nu van? Tot slot. Wat ons ook verbaast is het gebrek aan inzicht in de Rijswijkse resultaten van de Participatiewet. Deze participatie zou onze kosten voor bijstand moeten verminderen. De jaarrekening meldt hier niets over en onze vragen twee weken geleden leveren verwarring op. Waarom weet het college dit niet precies? Hier is in 2021 toch heel bewust nieuw beleid op ingezet? De wethouder wilde met één consulent een zesjarig traject starten. De raad heeft besloten dat we dat met drie consulenten in 2 jaar tijd zouden doen. Hoe zit het nu gegaan met de uitvoering van dat besluit? En wat levert het nu op? Mijn fractie is daar zeer benieuwd naar, voorzitter. Één ding is wel helder: een amendement is een vaststaand besluit van de gemeenteraad en moet uitgevoerd worden door het college. Punt. In tweede termijn komen we daar zeker nog over te spreken. Tot zover, dank u wel. (bijdrage Menno van Enk tijdens 1e termijn Kaderdebat d.d. 4 juli 2023) Naast de motie over de aanpak verkeersasociaal gedrag werd ook onze motie over 'amendementen in jaarstukken' aangenomen. Lees hieronder de tekst van die motie. De gemeenteraad van Rijswijk, in vergadering bijeen op 4 juli 2023, constaterende dat: -het college van burgemeester en wethouders in de jaarstukken van de gemeente Rijswijk verantwoording aflegt aan de gemeenteraad over het gevoerde beleid, de geleverde prestaties en de besteding van middelen; -het beleid deels wordt bepaald door aangenomen amendementen van de gemeenteraad; -dat het niet eenvoudig is om te terug te vinden hoe aangenomen amendementen daadwerkelijk zijn verwerkt in het beleid; overwegende dat: -een amendement een belangrijk raadsinstrument is; -het college een aangenomen amendement niet naast zich neer kan leggen; verzoekt het college: -Vanaf 2023 in de jaarstukken een overzicht op te nemen van aangenomen amendementen op raadsvoorstellen, inclusief een verantwoording over de uitvoering van het betreffende amendement of een verwijzing naar jaarstukken in het opvolgende jaar als het beleid dan pas ten uitvoer komt, en gaat over tot de orde van de dag. Menno van Enk - CDA Rijswijk

Onvrede over ongewenste onveilige ontsluitingsroute over Van Vredenburchweg

CDA CDA Rijswijk 07-06-2023 08:39

De gemeenteraad heeft vorige week ingestemd met de ontsluiting van 29 woningen aan de Buitenplaats Hofstede via het smalle stuk van de Van Vredenburchweg. “Met auto’s, fietsers en voetgangers in twee richtingen is dat onveilig”, concludeert CDA-raadslid Simon Geleijnse. “Het is zo ongelooflijk teleurstellend”, begint Simon Geleijnse, als hij terugblikt op de raadsvergadering van 1 juni. “Alsof de andere partijen niet zien dat het anders kan en anders moet. Hier krijgen ze nog spijt van”. Mooi ontwerp In juni 2022 stelde de gemeenteraad het bestemmingsplan Buitenplaats Hofstede vast. “Vrijwel niemand is tegen de ontwikkeling van het al jaren braakliggende terrein. Het is een mooi ontwerp en het past goed in de omgeving. Toch hebben we als CDA tegengestemd. Niet vanwege het ontwerp, maar we vonden het onverstandig om te beslissen over het bestemmingsplan, zonder een besluit over de verkeersontsluiting”, geeft Geleijnse aan. Te smalle weg Op 1 juni is een raadsvoorstel besproken met zeven varianten voor de ontsluiting. Het CDA kreeg gelijk: drie varianten passen niet bij het eerder vastgestelde bestemmingsplan. “Hebben deze varianten daarmee een eerlijke kans gehad?”, vroeg Geleijnse tijdens de vergadering. Het college kwam met het voorstel - overigens hetzelfde voorstel als in juni 2022 - om de nieuwe wijk te ontsluiten via de Van Vredenburchweg-west: een smalle weg van zo’n 4,5 meter, ingeklemd tussen een bomenrij en een smalle stoep langs het water. Kinderwagens tussen auto’s Geleijnse kan zich er een paar dagen na het debat nog boos over maken: “De stoep langs het water is zo’n 1 meter 20 breed, dus elkaar passeren lukt niet. In de praktijk lopen veel mensen over de weg, omdat het niet anders kan. Zeker als je gebruik maakt van een rollator, een rolstoel of kinderwagen. En die komen straks - zeker in de spits - terecht tussen auto’s, fietsers en scooters. Ik zeg het nog maar eens: onveilig, ongewenst en onnodig. De partijen die altijd de mond vol hebben over veiligheid voor iedereen, keken nu even de andere kant op en stemden voor het plan. Ze lijken wel blind, terwijl er echt alternatieven zijn”, verzucht de gemeentepoliticus. Bouwweg blijvend maken Het alternatief is volgens Geleijnse het definitief maken van de tijdelijke bouwweg vanaf de Huis te Landelaan. Ook de bewoners van de Van Vredenburchweg schaarden zich achter dit alternatief. De Van Vredenburchweg-west is dan een stuk rustiger met voldoende ruimte voor fietsers, voetgangers en autoverkeer van aanwonenden. Het amendement hiervoor kreeg echter alleen steun van Wij. Rijswijk en Rijswijks Belang. Veel drukkere afslag Geleijnse gaat zich nu inzetten voor een onderzoek naar de aanleg van een rotonde op de kruising Huis te Landelaan - Van Vredenburchweg: “Nu dit een veel drukkere afslag gaat worden, kan een rotonde extra veiligheid bieden aan fietsers op deze hoofdfietsroute. Bijkomend voordeel is dat auto’s dan ook minder hard kunnen scheuren op dit traject”. Daarnaast speelt Geleijnse nog met het idee om de stoep langs het water substantieel te verbreden met een steiger, zodat er voldoende ruimte overblijft voor voetgangers, rollators en scootmobielen. “We blijven zoeken naar de beste oplossing”, belooft hij tenslotte. Bron:https://www.rodi.nl/rijswijk/politiek/345367/onvrede-over-ongewenste-onveilige-ontsluitingsroute-over-van-

Veel onzekerheden rondom Geestbrugweg!

CDA CDA Rijswijk 02-06-2023 14:53

"Voorzitter, allereerst dank aan de insprekers. Het is een veelomvattend voorstel wat vandaag voorligt. En het draait - laten we daar eerlijk over zijn - om ontwikkelingen in onze buurgemeente. Daar bouwen ze een stad bijna ter grootte van onze stad, net over de gemeentegrens. En ja, we begrijpen de woningbouwopgave. En ja, het is goed dat bereikbaarheid een belangrijke rol speelt, maar toch voorzitter. Waarom krijgen wij als Rijswijk zo weinig terug, waarom zoveel lasten en zo weinig lusten? Moeten we nu echt blij zijn met de miljoenen voor de herinrichting van een weg die we mogelijk afsluiten voor doorgaand verkeer en voor het verleggen van een tram die nu ook goed loopt? Moeten we daarmee tevreden zijn? Nee, voorzitter. Wat het CDA betreft niet". Met deze woorden begon Simon Geleijnse aan zijn 1e termijn tijdens het debat over de Geestbrugweg en CID Binckhorst. Lees hieronder zijn verdere inbreng in 1e termijn: "Voorzitter, in het CDA-verkiezingsprogramma staat: herinrichting Geestbrugweg wordt pas definitief als de afstemming met Den Haag en Leidschendam-Voorburg over de ontsluiting van de Binckhorst tot een bevredigende oplossing is gekomen. En het voorstel van vandaag is niet bevredigend voorzitter",. Die onvrede zit vooral in de vele onzekerheden. De lijnvoering van HTM, het ontbreken van onderzoek naar vervoerwaarden in relatie tot andere OV-ontwikkelingen, aansluiting Haagweg, afwikkeling verkeer in omliggende wijken, terugdringen verkeersdrukte op de Haagweg, gevolgen voor omwonenden als het gaat om leefbaarheid, geluid en trillingen en een mogelijke knip op de Geestbrug of iets verderop. Onzekerheden en onvrede die ook door veel insprekers en aanwonenden zijn benoemd. En dat begrijpen we maar al te goed! "Daarom hebben we samen met de VVD, Wij. Rijswijk en Beter voor Rijswijk een amendement ingediend. Een amendement waarbij we niet instemmen met het projectbesluit, indien niet wordt voldaan aan de randvoorwaarden, zoals geformuleerd in verschillende moties. En - belangrijk - daarmee niet zondermeer akkoord gaan met het laten rijden van een tram over het bestaande tracé over de Geestbrugweg. Ik vraag de wethouder om een uitgebreide reactie op dit amendement, zeker ook in het licht van het debat in Leidschendam-Voorburg eergisteren. Want voorzitter, het is soms lastig gezien de vele documenten en de samenloop met andere gemeenten. En wat kan wel of niet en in welke volgorde?". "Voorzitter, er zijn dus ook meerdere moties ingediend. In ons amendement verwijzen we naar deze moties. Alleen de moties aannemen is voor onze fractie echter onvoldoende. Want als de raad alleen de moties aanneemt, is dat niet bindend. Het is ook geen wijziging van het besluit. Het is dan aan het college van dienst om de motie al dan niet uit te voeren. Als de raad het amendement echter aanneemt, dan moet het college het overnemen". "Voorzitter, tijdens het Forum op 16 mei zijn er vele vragen gesteld en vele antwoorden gegeven. Met daarna ook nog een schriftelijke ronde. Dank daarvoor. Voor nu dan ook geen verdere vragen meer". Bij de stemming is ons amendement aangenomen! Zie ook:https://rijswijksdagblad.nl/Lokaal/simon-geleijnse-cda-vele-onzekerheden-rondom-geestbrugwegenhttps://rijswijk.tv/gemeenteraad-luistert-naar-inwoners-bij-goedkeuren-herinrichting-geestbrugweg/

Gemeente vergeet vergunning aan te vragen voor opslagplaats Huis te Landelaan!

CDA CDA Rijswijk 01-06-2023 15:03

Voor veel omwonenden is het al langer een doorn in het oog, de gemeentelijke opslagplaats aan de Huis te Landelaan ter hoogte van het Julialaantje aan de rand van Rijswijk. Een hoop bouwspullen die afgebakend zijn met hekken en doeken waar je doorheen kunt kijken die dan ook nog eens deels met graffiti beklad zijn. Zorgen van bewoners Simon Geleijnse van de lokale CDA fractie rijdt regelmatig voorbij deze locatie en werd er ook over aangesproken door mensen uit de buurt. In de herinnering van de omwonenden zou dit namelijk een tijdelijke opslagplaats zijn, maar het lijkt er nu op dat locatie voor minimaal vijf jaar gebruikt gaat worden door de gemeente. De opslagplaats wordt gebruikt voor bouwprojecten aan de Huis te Landelaan, maar ook voor bijvoorbeeld de herinrichting van de Rembrandtkade en de Steenlaan. Bewoners kunnen bezwaar maken Geleijnse ging op onderzoek uit en constateerde dat er geen omgevingsvergunning bestond voor deze locatie. Hij sprak de gemeente hierop aan. Zij hebben bevestigd dat er inderdaad geen vergunning voor de opslagplaats is maar dat de gemeente de kans krijgt om dit ‘verzuim’ te herstellen en dat de consequenties daarmee beperkt zijn.Er is inmiddels eenomgevingsvergunning aangevraagdwaar inwoners nog tot 18 juni bezwaar maken. Geen visitekaartje voor gemeente Op de vraag wat ze zelf vinden van de situatie reageerde de gemeente dat ze het er mee eens zijn dat het er niet mooi uitziet en dat ze bereid zijn om de afrastering te verbeteren en het depot aan het zicht te onttrekken door snelgroeiende struiken te plaatsen. Bron:https://rijswijk.tv/gemeente-vergeet-vergunning-aan-te-vragen-voor-opslagplaats-huis-te-landelaan/

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.