Nieuws van politieke partijen in Staphorst over CDA inzichtelijk

50 documenten

Algemene Beschouwingen 2023

CDA CDA Staphorst 26-10-2022 15:38

Algemene beschouwingen 2023 Inleiding Crisis. Er gaat tegenwoordig geen dag voorbij zonder dat woord te lezen of te horen. De kranten staan er vol mee, het is een vast thema aan de talkshowtafels, maar nog belangrijker het wordt besproken aan de keukentafel. Daarmee is het geen ver-van-mijnbed-show meer, het is een realiteit waarin we allemaal leven en waar iedereen, de een in meerdere en de andere in mindere mate, de consequenties van ervaart. In deze tijd waarin er veel onzekerheid is, weten we één ding zeker; wij kunnen als mensen niet alles sturen. Dan is het van belang dat we naar elkaar omzien en zal de overheid een vangnet moeten zijn. Het komt in tijden van crisis aan op ons collectieve vermogen van solidariteit, doorpakken en de moed erin houden. In deze tijd waarin we nu leven lijkt er meer het accent te liggen op de verschillen dan op hetgeen ons bindt. Er worden tegenstellingen gecreëerd en als je voor het ene bent, dan ben je tegen het ander. Maar iedereen draagt zijn of haar steentje bij in onze samenleving. Wij kunnen bijvoorbeeld niet zonder de boeren, maar ook niet zonder de natuur. Daarom is het van belang dat we aan beide recht doen. En ja, een gemeenteraad heeft op dat hele proces niet de meeste invloed, maar wij staan pal voor onze boeren en zullen doen wat nodig is. Het rapport van Remkes geeft duidelijk weer dat dat de zorgen die boeren hebben terecht zijn en dat voor een succesvolle aanpak het nodig is dat we met elkaar blijven praten en luisteren. Want ons vitale platteland heeft een stevig perspectief nodig en heeft daar ook recht op. De oorlog in Oekraïne heeft voor ons verregaande consequenties. Wij hebben te maken met vluchtelingen die opgevangen moeten worden. Daarin mogen we als gemeente trots zijn dat we zoveel vluchtelingen opvangen en daarbij mogen we niet vergeten dat er heel veel in particuliere kringen zijn opgevangen. Het openstellen van je huis voor een ander is een nobele daad en daar hebben wij respect voor. De energiecrisis raakt velen van ons. Sommigen merken het alleen aan het feit dat ze minder kunnen sparen, maar een grote groep moet andere keuzes gaan maken. En die keuzes gaan over het bezuinigen op de boodschappen tot je kind wel of geen cadeau op z’n verjaardag kunnen geven. En dan is voor sommigen het nog maar de vraag of ze het daarmee gaan redden. Er zijn veel onzekerheden en ook het toekomstbeeld is grillig. En in die situaties moet de overheid een vangnet zijn voor hen die dat nodig hebben. Het eerlijke verhaal is echter wel dat de overheid niet alle consequenties kan wegnemen en dat voor sommigen het leven er anders uitziet. We zijn blij dat we er als gemeente in financiële zin goed voor staan. De wethouder noemde het al dat we ‘spek op de botten hebben’. We moeten dan ook goed bekijken hoe we met dat ‘spek’ omgaan. We zullen dat in de volgende onderwerpen meenemen. Hogere lasten De stijgende prijzen zien we in alle facetten van ons leven terug. Het is heel zichtbaar in de energierekening, maar ook op de kassabon. Dat vraagt van ons allemaal om keuzes te maken. Soms zijn energiebesparende maatregelen voldoende om de maand door te kunnen komen. Voor velen zal het leiden tot een ander uitgavepatroon en dan maar hopen dat je voldoende overhoudt aan het einde van de maand. Gezien de stijgende lasten kan je je afvragen of het eerlijk is dat de OZB stijgt. Dat is immers een knop waar de gemeente aan draait en waar wij dus een keuze in hebben. Zoals u weet, zijn wij als CDA niet enthousiast over een OZB verhoging. In voorgaande jaren hebben we ons ook altijd ingezet om dat te voorkomen. Ook dit jaar hebben we goed gekeken naar de mogelijkheden. En als we alles in ogenschouw nemen, dan is het niet verantwoord om de verhoging eruit te halen. Zouden we dat eruit halen dan hebben we weinig investeringsmogelijkheden. De grilligheid van de prijzen en omstandigheden die buiten onze macht liggen maken het noodzakelijk dat wij iets achter de hand hebben dat we kunnen inzetten. Zouden we de OZB verhoging schrappen dan betekent dat dat een huishouden gemiddeld € 37 per jaar minder kwijt is. Dat is een generieke maatregel die dus iedereen treft, niet alleen de mensen voor wie dat bedrag de druppel kan zijn, maar ook voor mensen die daar niets van merken. Daarom vinden wij het verstandig dat de gemeente investeringsruimte houdt en kan ingrijpen daar waar nodig. Zo zal het college moeten kijken welke maatregelen of fondsen er nodig zijn om een vangnet te zijn voor de mensen die het nodig hebben. Als gemeente hebben we de grens voor de energietoeslag van 120% naar 130% van de bijstandsnorm aangepast en ook de hoogte van de energietoeslag aangepast van €800 naar €1300. Dat doen we goed, maar er is ook een grote groep middeninkomens die hier buiten valt en grote problemen ervaart. Hier moeten we goed naar kijken en naar de mogelijkheden die er zijn om hen te helpen. Als gemeente hadden we samen met omliggende gemeenten en de provincie Overijssel een contract met Gazprom voor de levering van gas. De voetbalverenigingen VV Staphorst en SC Rouveen hadden hun eigen contract met Gazprom en liftten mee in de gezamenlijke afspraken. In opdracht van minister Jetten heeft de gemeente dat contract met Gazprom opgezegd en moest er een nieuw contract worden afgesloten tegen een hogere prijs. De voetbalverenigingen konden daar niets aan doen, behalve de hogere prijs betalen. Dan komt er vervolgens bericht van de minister dat het toch niet nodig was om op te zeggen… Dat is natuurlijk een vreemde gang van zaken. Het resultaat is wel dat deze verenigingen hoge kosten moeten maken door het toedoen van de minister en de gemeente. Wat doet de gemeente eraan om deze verenigingen te compenseren? Kan er bijvoorbeeld een plafond worden ingesteld zodat de verenigingen de prijs betalen die in het oude contract stond en dat de gemeente de meerkosten voor haar rekening neemt, met terugwerkende kracht? Woningen Ook hier is er een crisis. Er zijn veel mensen op zoek naar een woning en als ze er al een hebben gevonden, dan is deze vaak onbetaalbaar. Er is een grote vraag naar betaalbare woningen. De noodzaak voor extra woningen wordt ingegeven door onze inwoners die op zoek zijn naar een woning en deze maar niet kunnen vinden. Verder speelt mee dat wij vanuit de landelijke overheid een taakstelling hebben gekregen om statushouders te huisvesten. Waar ook hier vaak een tegenstelling in wordt gezien, is die er niet. Het zijn allemaal mensen die op zoek zijn naar een woning en die deel willen uitmaken van onze samenleving. En ja, we hebben voor statushouders een taakstelling gekregen waaraan we moeten voldoen omdat we anders het volgende jaar met een hogere taakstelling worden geconfronteerd. Maar wij vinden het ook onze taak om betaalbare woningen beschikbaar te hebben voor onze inwoners, het een sluit het ander niet uit. Er zijn allerlei ontwikkelingen die er goed uit zien, denk bijvoorbeeld aan Rouveen Zuid en Poeleweg IJhorst. Wel horen wij verontruste signalen over De Slagen, kan het college aangeven wat de stand van zaken is en hoe het college ervoor gaat zorgen dat de woningbouw doorgaat? Er zijn veel woningen nodig en wellicht is het goed om verder te kijken dan de vastgestelde woonvisie. Deze is natuurlijk in een andere tijd vastgesteld en de wereld ziet er vandaag de dag heel anders uit. Wanneer kan het college komen met een overzicht van hoeveel woningen erbij komen, waar ze komen te staan en wat er voor nodig is. We moeten nu niet gaan afwachten met plannen maken, want die woningen staan er morgen niet, maar de nood is er vandaag al. Bedrijven en toegankelijkheid We gaan de Esch 0, Bullingerslag en de Esch 5 verder ontwikkelen tot bedrijventerreinen. Dat is hard nodig omdat er veel behoefte is aan bedrijfsruimte voor ontwikkelplannen. Wij zijn trots op al die ondernemers met hun prachtige bedrijf waarmee ze een visitekaartje voor Staphorst zijn en ook nog eens zorgen voor werkgelegenheid. We hebben een vitaal ondernemersklimaat en we moeten dat koesteren. Ondernemers hebben we niet alleen nodig voor de werkgelegenheid, zij zijn ook onmisbaar voor studenten. Je hebt een stageplek nodig om theorie in de praktijk te brengen en er achter te komen wat je wilt. Om die stagiairs bij onze ondernemers te krijgen is het wel van belang dat de bedrijven toegankelijk zijn. Over de weg is dat geen probleem, wij hebben prachtige wegen liggen waarover je prima met de auto kunt rijden of over kunt fietsen. Maar niet elke stagiair beschikt over een auto, of mag daar zelfs al over beschikken, en vaak is de afstand te groot om te fietsen. Dan ben je dus afhankelijk van het OV. Een goede OV verbinding is daarin onmisbaar, bijvoorbeeld een buslijn die ook over de industrieterreinen gaat. Helaas hebben wij vernomen dat alle wensen die wij als gemeente hebben ingediend met betrekking tot buslijn 40 zijn genegeerd. Een ander vorm van OV is de trein en dan zou je kunnen denken aan een station in Staphorst. Hoe gaat het college ervoor zorgen dat onze industrieterreinen toegankelijk worden met het OV? Bedrijfsvoering Wij zijn een zelfstandige gemeente en daar zijn we trots op. Dat vraagt wel om een sterke organisatie, we willen kwaliteit leveren en dat kost geld. De afgelopen jaren is er veel verloop in het personeel. We zien dat overal terug op de arbeidsmarkt, er zijn tekorten en daardoor is er veel concurrentie. Als kleine gemeente zijn wij vaak een springplank, je leert hier de kneepjes van het vak en kan dan als ervaren kracht een mooie stap maken. We hebben hier een organisatie die in beweging blijft. Maar ook nu zien we weer een stijging van het budget. Wij zijn daar in het verleden kritisch op geweest en zijn dat ook nu weer. Er is een rapport opgesteld waarin onze organisatie wordt vergeleken met andere gemeenten. Wij vragen ons af of dat een representatief beeld geeft. Elke gemeente is anders, zo zal de een bijvoorbeeld meer bezig zijn met woningbouw en daardoor meer mensen nodig hebben voor vergunningen en bestemmingsplannen en ligt bij de ander het zwaartepunt meer bij het sociaal domein. Volgens ons moet er worden gekeken naar de taken die wij uitvoeren. Dan moet je kijken welke inzet daarvoor nodig is. Wanneer je dat in beeld hebt kan je ook beoordelen of het bijvoorbeeld verstandig is om een aantal taken uit te besteden. Waarom is er niet voor de deze insteek gekozen? En vindt het college dat het rapport een representatief beeld geeft? Tot slot Het vertrouwen in de politiek is gedaald en wij maken ons geen illusie dat we dat maar even gaan herstellen. Daarvoor is nodig dat we luisteren en goede besluiten nemen. Dat kunnen besluiten zijn die niet iedereen waardeert, maar dan is het aan ons om uit leggen waarom dat besluit genomen is. Een beetje meer begrip voor de ander haalt vaak de kou al uit de lucht. Ondanks alle tegenstellingen die er worden gevoeld, zullen we allemaal de schouders er onder moeten zetten om er samen uit te komen. In mijn trouwring staat een tekst gegraveerd die die hoop uitspreekt; “Wij voor elkaar, God voor ons samen”. 25 oktober 2022, De fractie van CDA Staphorst, Genevive Compagner Arjan Hokse Suzan Bijker-Hokse

Poortman makelaars over wonen

CDA CDA Staphorst 08-03-2022 09:53

Het is voor iedereen duidelijk dat er huizen gebouwd moeten worden. We kunnen niet wachten tot er wordt begonnen met bouwen in Rouveen, in Staphorst en in IJhorst. Klariska Kuijers van Poortman makelaars gaf ons een interessant kijkje in de keuken van de makelaar. Zij maakt het leed mee van een starter die voor de zoveelste keer overboden wordt en daardoor nog steeds het ouderlijk huis niet kan verlaten. Maar aan de andere kant ziet ze ook dat er langs de Streek best wat huizen leeg staan. Boerderijen waar de agrarische bestemming bijv. niet kan worden omgezet naar een woonbestemming. Senioren die graag wat kleiner zouden willen wonen in (de buurt van) het centrum blijven nu in hun huis zitten omdat er geen passende woning is voor hen. De boodschap was om veel starterswoningen te bouwen, maar beperk je als gemeente niet alleen tot starterswoningen. Zorg dat de doorstroming op gang komt door bijv. geschikte woningen voor senioren te bouwen. Dit past mooi bij de speerpunten van het CDA rondom woningbouw: Vaart maken op plaatsen die al zijn aangewezen Lagere grondprijs voor starters Zelfbewoningsplicht Kaveluitgifte, zodat men zelf kan bouwen Nieuwe locaties aanwijzen en uitbreiden Gemeente staat garant voor hypotheek starters

CDA staat pal voor de boeren

CDA CDA Staphorst 19-02-2022 16:57

CDA Tweede Kamerlid Derk Boswijk was vrijdag 18 februari te gast aan de Postweg op de boerderij van de familie Van Dalfsen. Hij hield een vlammend betoog over o.a. de PAS-melders, de gebiedsgerichte aanpak en de toekomst van onze boeren. Klaas Hokse – directeur van Rouveen Kaasspecialiteiten – gaf hem mee dat Staphorst een unieke gemeente is, waar bevolking en gemeenteraad pal achter de boeren staan. Boeren zorgen niet alleen voor hun eigen bedrijf, maar zij zijn ook natuurbeheerders. De unieke samenwerking van de gebiedsgerichte aanpak maakt Hokse blij. Hierin zitten verschillende partijen, zoals boeren en Staatsbosbeheer, samen aan tafel om tot de beste oplossing te komen. In Staphorst gaat het om de veenweidegebieden waar de boerderij van Van Dalfsen middenin ligt. Derk Boswijk begon met aan te geven hoe hij bij veel boeren is geweest en wat een enorme impact het heeft dat PAS-melders opeens in een illegale situatie zijn gekomen waar ze zelf niets aan kunnen doen. “Politieke partijen die oproepen dat dit per direct gelegaliseerd moet worden, klinken heel sympathiek. Maar dit is vooral voor de bühne, want zonder doordacht plan zal dit meteen sneuvelen bij een rechter.” Hij zal zich daarom blijven inzetten voor een inhoudelijk goed plan om deze situatie wel te legaliseren. Een aantal boeren uit de zaal vroeg zich af hoe het kon gebeuren dat een CDA, dat altijd voor de boeren opkwam, nu zo langs de zijlijn lijkt te staan. “Het lastige is dat wij een inhoudelijk verhaal hebben, én we in een kabinet zitten. Een partij als BBB kan veel zeggen vanuit de oppositie. Het gaat ons om de toekomst van de boeren. We hebben als Nederland een dure plicht naar de boeren om hen (financieel) te helpen. Zij moeten nu een goede boterham kunnen verdienen en we moeten waarborgen dat dat ook in de toekomst kan. Zonder dat er angst hoeft te zijn voor bijv. nieuwe natuur.” Aan het enthousiasme waarmee Boswijk opkomt voor de boeren zal het zeker niet liggen!

Verlichting buitengebied

CDA CDA Staphorst 02-02-2022 19:04

In de raad van 18 januari hebben wij als CDA vragen gesteld over de straatverlichting in de gemeente Staphorst. Aanleiding hiervan is dat inwoners ons vroegen naar de bijzonder situering van de straatverlichting bij het nieuw gerealiseerde fietspad tussen het ziekenhuis in Meppel en de Vaartweg in Staphorst. Een project waar zowel de gemeente Meppel als de gemeente Staphorst een aandeel in hebben gehad omdat het op beide gemeentegronden is gerealiseerd. Dat het nieuwe fietspad een echte aanwinst is staat voor ons buiten kijf. Fietsers kunnen hier nu op een veilige manier gebruik van maken. Maar misschien nog wel belangrijker, ook bezoekers en bewoners van het nabijgelegen verzorgingstehuis en ziekenhuis kunnen nu op een veilige manier een wandeling maken naar het nabijgelegen prachtige Reestdal. Maar wat is er nu bijzonder aan de straatverlichting bij dit nieuwe fietspad? Het blijkt dat de gemeente Meppel de straatverlichting aan de zijkant van het fietspad heeft geplaatst met als gevolg dat het fietspad goed verlicht is. De gemeente Staphorst heeft de straatverlichting tussen het fietspad en de openbare weg geplaatst en de straatverlichting schijnt vervolgens op de weg. Hierdoor is de weg goed verlicht maar het fietspad dus niet. Een bijzondere situatie omdat het in onze optiek belangrijker is dat het fiets- en wandelpad goed verlicht moet zijn. Na hier vragen over gesteld te hebben tijdens de raadsvergadering blijkt dat ons beleidsplan met betrekking tot de straatverlichting dit voorschrijft. En ja, verder kijkend zien wij bijvoorbeeld dat aan de J.J. Gorterlaan dit ook het geval is met de straatverlichting. Ook hier is de prioriteit qua verlichting gelegd op het verlichten van de openbare weg maar niet op het drukke fietspad naast de weg. Het beleidsplan ‘licht in de openbare ruimte’ stamt uit 2014. Wat het CDA betreft wordt het tijd om deze tegen het licht te houden. Situaties zoals hierboven geschreven zijn immers niet wenselijk en kunnen beter en veiliger. Als CDA gaan wij ons hard maken dat er in de toekomst op een efficiënte manier gekeken wordt naar de plaatsing van straatverlichting en gaan we voor optimaal resultaat. Nu is het beleid: ‘In het buitengebied verlicht de gemeente zo min mogelijk.’ Wij willen dit graag omzetten naar: ‘Donker alleen waar het veilig kan, en licht waar nodig.’

Tiny houses aan de Generaal Eisenhowerlaan?

CDA CDA Staphorst 19-01-2022 13:25

Heel Nederland wil dat er meer gebouwd wordt, er is een schreeuwend tekort aan woningen en dan hebben we het niet alleen over koopwoningen maar ook sociale huurwoningen. Dat zorgt natuurlijk voor druk, maar er moet wel altijd goed worden gekeken naar nut en noodzaak en de locatie. Het college heeft afspraken met Vechthorst gemaakt. Eén van die afspraken is om in 2022 flexwoningen te bouwen aan de Generaal Eisenhowerlaan. Dit was niet bekend bij de raad en niet bekend bij buurt- en wijkbewoners. Dit bevreemdt ons zeer, want wij vinden dit een bijzondere locatie voor woningbouw. Het kan niet zo zijn dat omdat er woningnood is, we ieder vrij stukje groen maar vol gaan bouwen. Ja, er moeten woningen komen, maar het lijkt ons raadzamer om dan meer gas te zetten op nieuwbouwlocaties. En niet koste wat het kost alles vol te bouwen. Tijdens de raadsvergadering van 18 januari heeft Genevive Compagner hier het woord over gevoerd namens het CDA. Lees hier de complete bijdrage: De prestatieafspraken met Vechthorst Heel Nederland wil dat er meer gebouwd wordt, er is een schreeuwend tekort aan woningen en dan hebben we het niet alleen over koopwoningen maar ook sociale huurwoningen. Dat zorgt natuurlijk voor druk, maar er moet wel altijd goed worden gekeken naar nut en noodzaak en de locatie. Het college heeft de bevoegdheid om prestatieafspraken met Vechthorst te maken, dat heeft zij ook gedaan. Het is vervolgens aan de raad om het college te controleren. Wij zien in de prestatieafspraken een aantal zaken die wij belangrijk vinden om te bespreken. Waar wij de vinger bij willen leggen zijn de concrete plannen die genoemd zijn. Hetgeen opviel is het plan aan de Generaal Eisenhowerlaan, het is de bedoeling om dit jaar daar nog 10 flexwoningen op te leveren. Ook willen we het plan aan de Ebbinge Wubbenlaan niet onbenoemd laten en als laatste zal ik ingaan op de voorkeur die er lijkt te zijn voor inbreidingslocaties. Te beginnen met de Generaal Eisenhowerlaan. In de afspraken is opgenomen dat er in 2022 10 flexwoningen worden opgeleverd. Deze zouden op de groenstrook tussen de Generaal Eisenhowerlaan en de Parallelweg moeten komen. Wij vinden dit een bijzondere locatie voor woningbouw en willen graag meer weten over dit plan. Waarom moeten er flexwoningen komen? Waarom is deze locatie daar voor geschikt? Welke doelgroepen komen daar? Hoe lang komen die woningen er te staan? Voor tijdelijke bouw is het minimum 10 jaar, maar wat is het maximum? Hoe zit het met het lopende project van ProRail waardoor er geluidsbeperkende maatregelen genomen moeten worden? Zomaar een aantal vragen die opkomen. Dit plan heeft een grote impact op de omgeving en daarom vinden wij dat de raad zich daar over uit moet laten. Wij hebben ervoor gekozen om dat nu te doen. Er zijn nu prestatieafspraken gemaakt waaraan uitvoering moet worden gegeven. Laten wij dit moment gebruiken, want het is maar de vraag of de raad op een ander moment nog aan zet komt. Dat heeft er mee te maken dat er een mogelijkheid is om tijdelijke bouw mogelijk te maken zonder bestemmingsplanwijziging. Dat zou dan betekenen dat de raad over dit project geen besluit hoeft te nemen. Dat vinden wij onwenselijk wanneer het gaat om een project dat een grote impact heeft op de omgeving. Er is blijkbaar ook haast bij want de oplevering moet dit jaar al plaatsvinden, waarom zo snel? Daarom is het ook voor de overige partijen nuttig om te weten hoe de raad daarin staat zodat zij niet voor verrassingen komen te staan wanneer bijvoorbeeld de raad toch een besluit neemt waardoor het project niet door zou kunnen. Om voornoemde redenen willen wij een motie indienen. Met deze motie willen wij bereiken dat er geen uitvoering van dit plan plaatsvindt en dat de raad eerst geïnformeerd wordt. Dan kan de raad op basis van de gevraagde gegevens een uitspraak doen over dit project. Daarbij is het ook van belang welke locaties er geschikt zijn. De buurt denkt al mee en stelt voor om te kijken naar de parkeerplaats achter de voetbal. Ook een locatie in een nieuwbouwproject zou wellicht geschikt kunnen zijn. Dan zou je ze wellicht aan de rand kunnen neerzetten en dan kunnen ze meeverhuizen naar een volgende fase. Wat daar ook van zij, eerst moet de raad de gevraagde informatie ontvangen. Dan kan er vervolgens over gesproken worden en kan de raad aangeven wat zij met dit project wil. Verder wil ik het nog even kort hebben over het project aan de Ebbinge Wubbenlaan, daar staat dat er in 2023 7 woningen opgeleverd worden. Dat gaat over het project waar nu al 2 woningen staan en er dus 7 bij zouden komen, dan hebben we het in totaal over 9. We vinden het raar dat dit project toch in de prestatieafspraken terecht is gekomen. De raad heeft in meerderheid besloten dat er geen 9 woningen komen. Er staat wel een voetnoot bij dit project: Als de Raad van State in zijn uitspraak Vechthorst in het gelijk stelt, wordt het plan snel daarna (zo mogelijk in 2022) gerealiseerd. Maar waarom wordt hier een plan genoemd waarvan de raad heeft gezegd: hier zijn we tegen! Graag een reactie van de portefeuillehouder. Tot slot wil ik het nog even hebben op de overeenkomst die de locaties grotendeels hebben. Er wordt nagenoeg alleen gefocust op inbreidingslocaties. Waarom wordt er niet ook gekeken naar nieuwbouwlocaties? Wij hebben daar in het verleden wel eens een reactie op gehad in de trant van: die nieuwbouwplannen duren lang. Maar als je er nooit aan begint, dan wordt er ook nooit iets gerealiseerd. De woningbehoefte vereist ook een langetermijnvisie en een lange adem. Graag een reactie van de wethouder. Tweede termijn (na de bijdrage van de wethouder) Er is woningnood, maar dat is geen reden om overal maar woningen neer te zetten. Dit project aan de Generaal Eisenhowerlaan komt uit de lucht vallen en dan kan je dat niet repareren door te zeggen: er is woningnood. We moeten zorgvuldig handelen en het college heeft zich hier vergaloppeerd. Warme band en goede verhouding met Vechthorst is van belang. Absoluut belangrijk, maar ook met de raad. Want wat is er nou moeilijk aan om de raad te informeren? De wethouder komt nu met: we gaan u informeren. Maar dat is wel nadat de hele storm ontstaan is. Dat had veel eerder al gekund. Toen men voornemens was om deze afspraken te maken, had het college naar de raad kunnen gaan en zeggen: we zijn dit van plan, kunnen jullie daar even naar kijken want het heeft wel impact. En dan had dat uitgelegd kunnen worden en had dit debacle voorkomen kunnen worden. Daar is niet voor gekozen, onhandig! Wethouder zegt vervolgens dat dit plan alleen nog maar genoemd is als onderzoekslocatie. Het doel is wel dat we flexwoningen neerzetten, eerst is het aan Vechthorst om met onderzoek naar de locatie aan de Eisenhowerlaan te komen. Maar ik proef uit die woorden dat er dan niet meer wordt gekeken naar overige locaties. En ik vind dat te beperkt om op deze manier daar dan maar woningen neer te zetten. Door enkel te kijken: kan het hier, want dan komen ze daar. Nee, we moeten kijken naar de meest geschikte locatie. Dan dienen veel aspecten mee te wegen, niet alleen de communicatie met de buurt, maar ook de wenselijk om in plan Noord (waar al veel sociale huurwoningen staan) dat nog meer uit te breiden en zelfs een groenstrook en een speelvoorziening daarvoor op te offeren. En dan te zeggen: het is maar tijdelijke bouw. Ja, het is tijdelijk voor 10 jaar, maar dat voelt niet heel erg tijdelijk. Na locatieonderzoek komt aan de beurt hoe lang de woningen er komen. En worden we geïnformeerd. Maar waar de motie op ziet is dat we voorkomen dat we niet meer aan zet komen als raad. Het is mooi om geïnformeerd te worden, maar ik wil wel van de wethouder de toezegging dat als wij als raad na al die informatie van mening zijn dat dit niet de meest geschikte locatie is of het plan niet is zoals het voorligt, dat wij dan alsnog de mogelijkheid hebben om te zeggen: dit gaat niet door. We weten dat er een wettelijke bepaling is waardoor het mogelijk is om dat soort vergunningen af te geven, maar wij geven daarmee dus duidelijk aan dat als wij als raad aan zet willen zijn. En dat dus niet zomaar een plan doorgang kan vinden en dat wij aan de zijlijn staan toe te kijken. Dat is niet onze rol als raad. Ik hoor de wethouder zeggen: de raad moet niet op de stoel van het college gaan zitten. Dat gaan wij ook absoluut niet doen, maar laten we dan wel even duidelijk maken wat onze rol is. Wij hebben een controlerende rol. En in dit geval is het ook maar goed geweest want er worden afspraken gemaakt waarover wij niet worden geïnformeerd. En dan achteraf worden wij geconfronteerd met een buurt die in opstand komt en zegt: wat gebeurt ons hier nu? En dan hebben we een wethouder die zegt dat we niet op de stoel van het college moeten zitten. Nee, wij mogen controleren en wij doen dat op deze manier! Dan nog even kort over de Ebbinge Wubbenlaan. Nogmaals wij vinden het niet zorgvuldig om toch dat plan op te nemen terwijl de raad een besluit heeft genomen en heeft gezegd: dit willen wij niet. Dan kan je wel zeggen: dat stond nog ergens en dat hebben we gewoon overgenomen. Volgens mij moeten de lijstjes gewoon gecheckt worden en als je afspraken maakt dan neem je de afspraken door en weet je wat je tekent. Want de wethouder zegt ook: afspraken kunnen we niet wijzigen. Afspraken kan je altijd wijzigen, maar dan moet je in overleg, moet je het openbreken en moet je keuzes maken. Maar het college geeft zelf ook aan dat in voorgaande jaren Vechthorst ook niet altijd uitvoering gegeven aan de afspraken die gemaakt waren. Dus als Vechthorst geen uitvoering geeft, maar wij worden er wel mee geconfronteerd dat we afspraken niet kunnen wijzigen? Het is niet het een wel en het ander niet.

Mix van ervaring en nieuwe gezichten bij het CDA

CDA CDA Staphorst 04-12-2021 18:03

Het CDA Staphorst gaat de verkiezingen in met twee sterke dames op plek 1 en 2: Herriët Brinkman en Genevive Compagner. Zij voeren de lijst aan die door de leden is vastgesteld voor de verkiezingen in maart 2022. Herriët runt in het dagelijks leven een IT-bedrijf in Staphorst en Genevive is strafrechtadvocaat. Samen zijn zij goed voor 20 jaar (!) ervaring in de Staphorster gemeenteraad. Zij staan voor de CDA idealen van een brede christelijke partij die in alle lagen van de samenleving geworteld is. De nieuwkomers Arjan Hokse (planner) en Suzan Bijker-Hokse (lerares) staan op plek 3 en 4. Het ervaren raadslid Henk Courtz (kaasmaker) neemt plek 5 in. Hij heeft aangegeven graag plaats te willen maken voor nieuw talent. Daarna volgen Klaas Mijnheer (hoofdtrainer van Vitesse ‘63 en docent), Rudy Klomp (voorzitter SC Rouveen en werkvoorbereider), Alien Konterman (regieverpleegkundige), Henri Kuiper (agrariër), Martin Vos (leerkracht) en Jan Dunnink (commercieel directeur). Jacob Spiker, die recent van de gemeenteraad naar de Staten is vertrokken, is campagneleider: “Ik ben blij met deze kandidatenlijst, het is een mooie mix van vertrouwde en nieuwe gezichten. Het is goed te zien dat nieuw talent zich aandient, maar ook belangrijk dat ervaring beschikbaar blijft. Verder kenmerkt de lijst zijn door een mooie verscheidenheid van achtergrond en kennis. Met deze kandidaten zijn we klaar voor de toekomst en gaan we met vertrouwen op weg naar de verkiezingen van maart 2022.”

CDA draagt Herriët Brinkman voor als lijsttrekker

CDA CDA Staphorst 02-12-2021 19:38

Het bestuur van CDA Staphorst draagt Herriët Brinkman (38) voor als lijsttrekker voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. Ondanks haar jeugdige leeftijd is zij degene met de meeste ervaringsjaren in de raad van Staphorst. Sinds 2010 is zij raadslid. Na het vertrek van Jacob Spiker naar de Staten begin dit jaar is zij fractievoorzitter van de vierkoppige CDA-fractie. In het dagelijks leven runt zij met haar man een IT-bedrijf in Staphorst. Niek Gosker, voorzitter CDA Staphorst: “Herriet is na twaalf jaar een gepokt en gemazeld raadslid. Ze vertolkt op duidelijke wijze het CDA gedachtengoed en gaat daarbij moeilijke discussies niet uit de weg. Herriët staat voor een helder beleid, ze doet wat ze zegt. Daarnaast creëert zij op natuurlijke wijze een prettige en laagdrempelige sfeer tijdens de fractievergaderingen, maar ook daarbuiten.” Herriët Brinkman: “Ik ben vereerd met deze voordracht! Onze rol is de afgelopen twee jaren in de oppositie anders geweest. Maar ik, en met mij de gehele fractie, hebben gestreden om onze idealen ook vanuit die positie te verwezenlijken. Bijvoorbeeld een OZB-verhoging die het college voorstelde vonden wij niet terecht. Onze inwoners hebben al meer dan genoeg lastenverzwaringen te verduren en daar moeten we als gemeente niet aan bij willen dragen. Het is ons gelukt om deze OZB-verhoging niet door te laten gaan. Dit staat symbool voor hoe ik lijsttrekker wil zijn: betrokken bij de samenleving, en vooral zorgen dat Staphorst een gemeente is waar iedereen zich thuis voelt.” Vrijdag 3 december zal het lijsttrekkerschap worden bekrachtigd en zal ook de kandidatenlijst van het CDA vastgesteld worden door de leden. In de loop van komend weekend zal de kandidatenlijst gepubliceerd worden.

Algemene Beschouwingen CDA Staphorst begroting 2022

CDA CDA Staphorst 27-10-2021 09:21

Dinsdagavond 26 oktober hebben wij tijdens de Algemene Beschouwingen onze visie gegeven over 2022. Hieronder onze speerpunten in het kort. Inleiding Wereldwijd zijn mensen bang en vrezen voor de toekomst. Er zijn zorgen om het klimaat en hoe gaat het verder met corona. Vroeger hoorde je bij een groep, bij een zuil. Daar voelde je je geborgen, daar haalde je de normen en waarden vandaan. Nu dat is weggevallen, komt er plaats vrij voor andere groepen om je bij aan te sluiten. Groepen die je angst juist groter maken. Afzetten tegen buitenlanders, omdat je bang bent dat je baan vervalt of je geen huis kunt krijgen. Afzetten tegen het bestaan van corona, omdat je bang bent voor globalisering, voor het niet meer kunnen doorgronden van de politiek. Afzetten tegen reformatorische mensen, afzetten tegen Staphorst, omdat wij hier andere normen en waarden hebben dan de randstedeling. Angst. Het gevoel van beklemming, vrees, onveiligheid of onzekerheid. Veel mensen horen hier nog wel bij een groep, een kerk, waar ze zich gehoord en geborgen voelen. Daardoor hebben wij hier een maatschappij die naar elkaar omkijkt, een maatschappij van noaberschap. Dat vraagt wel inzet van inwoners, dat vraagt verantwoordelijkheid van ieder persoonlijk. Maar dat vraagt ook inzet van de gemeentelijke overheid. Wij moeten zorgen dat het vertrouwen blijft bestaan in de overheid. Dat kan door kleinschaligheid, door voorzieningen op peil te houden en door de democratie vanuit de samenleving te laten beginnen. Daar willen wij ons als CDA het komend jaar voor inzetten. Die verantwoordelijkheid willen wij ook vragen van iedere inwoners van Staphorst in deze coronacrisis. Laat je vaccineren. Doe het voor jezelf, maar doe het vooral uit naastenliefde. 1 Johannes 4 zegt daarover: “De liefde laat geen ruimte voor angst.” Hogere lastendruk inwoners We zien dat veel producten duurder worden. De energieprijzen stijgen. Benzinekosten gaan omhoog en ook in de supermarkt zijn we meer kwijt. Kortom, de consument wordt geraakt in de portemonnee. De landelijke overheid heeft een eerste maatregel aangekondigd door de energiebelasting te verlagen. Vooral voor de mensen die het nodig hebben, voor wie een stijging als die we nu meemaken niet op kunnen brengen, is dat goed nieuws. Wij zien het als onze plicht om ook als gemeentelijke overheid te onderzoeken waar wij onze inwoners kunnen helpen. Daarom stellen wij voor om de OZB verhoging met 11,5% niet door te laten gaan. En wij stellen voor om de afvalstoffenheffing die met 11% verhoogd zou worden ook niet door te laten gaan. Woningnood Een van de grootste maatschappelijke problemen van deze tijd is de wooncrisis.Daarom moeten we als gemeente inzetten op woningbouw. Wij zijn blij dat er zowel in IJhorst, Rouveen als Staphorst binnen korte tijd zicht is op deze woningbouw. Maar wij vinden tegelijkertijd ook dat we als gemeente al verder vooruit moeten kijken. We hebben afgelopen jaren gezien hoe lang het duurt van een plan tot aan daadwerkelijk bouwen van woningen. Dan kunnen we niet nu afwachten tot het volgende plan vol is gebouwd en dan eens gaan nadenken over het volgende plan. Nee, we moeten nu al bezig met het volgende woningbouwplan in Staphorst, in Rouveen en in IJhorst.Het is belangrijk dat ook in de nieuwe wijken een percentage voor sociale woningbouw bestemd wordt. Om zo spreiding door de hele gemeente te bevorderen. Uitbreiden bedrijventerrein De ondernemendheid zit de Staphorster in het bloed. Er heerst veel bedrijvigheid. Maar als we niet uitkijken zetten we hier als overheid een rem op. Want voor de bedrijventerreinen geldt hetzelfde als voor de woningen. Er is grote behoefte aan, ondernemers willen uitbreiden maar kunnen nu niet. De schaarste aan beschikbare grond zit hen in de weg.Wij willen daarom het college oproepen om hier wel zo snel mogelijk mee aan de slag te gaan. Willen we immers meer woningen bouwen, laten we dan ook zorgen voor de werkgelegenheid. Sterke organisatie Een sterke organisatie is van groot belang om de zelfstandigheid van onze gemeente te waarborgen. Hier hebben wij wel zorgen over.Wij hebben al eerder opgeroepen tot minder inhuur. Bekijk de drie beleidsplannen die nu opgesteld moeten worden voor 20.000 euro per plan aan inhuur creatiever. Maak bijvoorbeeld gebruik van de kennis die we samen hebben in onze dorpen. Reestmond Wij vinden het belangrijk dat iedere inwoner zich kan ontplooien in een betaalde baan. Ook degenen die in een gewone werkomgeving niet aan de slag kunnen door medische of sociale beperkingen. Daarvoor maken we al jarenlang gebruik van werkvoorzieningsschap Reestmond. We nemen zelfs deel in deze gemeenschappelijke regeling samen met Meppel en Westerveld. Jarenlang bracht Reestmond meer op dan het kostte. Maar dit is al een tijdlang gekeerd. Elk jaar moeten we nu meer geld bijstorten naar Reestmond. Daarbij komt dat een gemeenschappelijke regeling veel tijd kost van ambtenaren en wethouders, terwijl uiteindelijk Meppel de zeggenschap heeft als grootste speler. Wij willen daarom onderzoeken wat de kosten en wat de baten zijn als we uit Reestmond stappen als gemeente Staphorst.Een belangrijke voorwaarde daarbij is wel dat het welzijn van de betrokken medewerkers voorop staat. Voor de gehele tekst, klik op de button hieronder:

Blij met nieuwe woningen in IJhorst, wel kritisch op het plan

CDA CDA Staphorst 14-04-2021 12:37

We zijn blij dat er een nieuw plan in IJhorst ontwikkeld wordt. Maar dat ontslaat ons niet van de taak om kritisch te kijken naar de plannen zoals ze gemaakt zijn. Ons eerste punt waarin we kritisch zijn op dit plan is de aansluiting bij de bestaande bebouwing. Het zou moeten aansluiten bij de bestaande bebouwing. Maar deze woningen wordenfors hoger dan de omliggende bebouwing. Een goothoogte van 6 meter tegenover 3,5 meter en een nokhoogte van 10,5 meter tegenover 6 meter. Daarnaast ontstaat door het hoge blok rijwoningen geen aansluiting, maar eigenlijk een afsluiting van de Ywhof. De bewoners van de Ywehof hebben een alternatief plan gemaakt, dit lijkt beter aan te sluiten bij de bestaande bebouwing. Het tweede punt waar we kritisch op zijn is de burgerparticipatie. Helaas moeten we opnieuw constateren dat we als gemeente ons willen laten voorstaan op een goede burgerparticipatie, maar dat dit bij bouwplannen tegenvalt. Als CDA hebben we altijd gezegd: niet teveel burgerparticipatie op ingewikkelde beleidsplannen, maar pas juist burgerparticipatie toe wanneer er iets concreets gaat veranderen in de leefomgeving van mensen. Dat is hier het geval. Maar helaas is dit plan slechts één keer gepresenteerd aan de bewoners van IJhorst en bleef het daarna stil. Graag hadden we gezien dat er meer overleg was geweest waardoor er een beter plan gemaakt kon worden. Dan nog twee heel concrete punten die we graag willen aanpassen in dit plan:in meerdere zienswijzes wordt gevraagd om de speelplaats van het bosje te verplaatsen naar het middengedeelte. Hierin wil de gemeente tegemoet komen, maar het wordt niet concreet vastgelegd. Het blijft benoemd als suggestie. Dit willen wij graag definitief vastleggen. Het tweede concrete punt gaat over het bosje. De suggestie die wordt gedaan om het voetpad niet nu al aan te leggen, maar na afronding wijk lijkt ons zo gek nog niet. Dit zou dan bijv. heel mooi middels burgerparticipatie opgepakt kunnen worden door nieuwe en huidige bewoners zelf hierover te laten beslissen. Samen kijken of er een voetpad moet komen, en zo ja wat dan de beste plek is. (Op 13 april werd het bestemmingsplan Poeleweg door de gemeenteraad besproken. Als CDA hebben we de bovenstaande punten als belangrijkste kritische noten ingebracht. Het college gaat op onze vragen nu uitzoeken wat de tijd en kosten zijn die gemoeid zouden gaan met het wijzigen van de planvorming om de rijwoningen anders te positioneren en/of de hoogtes te wijzigen. Daarna komt dit plan met de nieuwe informatie van het college opnieuw in de raad op 11 mei.)

Arjan Hokse nieuw raadslid

CDA CDA Staphorst 05-03-2021 18:39

Arjan Hokse uit Staphorst neemt plaats in de gemeenteraad als opvolger van Jacob Spiker. Jacob neemt plaats in de Provinciale Staten en verlaat de raad van Staphorst. De fractie van het CDA is blij dat ze in Arjan een jong, enthousiast raadslid heeft. Arjan is in het dagelijks leven planner bij Kin & Boer Multimontage, is getrouwd met Jessica en heeft 2 dochters. Sinds een aantal jaren woont het gezin in het buitengebied van Staphorst. Als geboren en getogen inwoner van Staphorst kent hij de gemeenschap als geen ander. De plattelandscultuur ligt hem nauw aan het hart en de "niet zeuren maar doen-mentaliteit" spreekt hem erg aan. Door zijn interesse in het welzijn van zijn dorp besloot hij zich een aantal jaren geleden aan te sluiten bij het CDA. Een politieke partij die het dichtst bij hem stond. Daarna ging het snel: hij kwam hoog op de kandidatenlijst voor de afgelopen verkiezingen en zit sinds die tijd in de schaduwfractie. "Een enorme uitdaging die sneller komt dan ik zelf had voorzien" aldus Arjan, “maar dit is voor mij een unieke kans om een jaar mee te draaien in de fractie en ervaring op te doen. Ik wil mij dan ook het komende jaar graag inzetten voor de bevolking van Staphorst.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.