Ik ben een èchte wereldverbeteraar, een creatieve denker en een doortastende doener. Ik stel me kandidaat voor de provinciale staten van Noord-Brabant namens D66, omdat ik geloof in de kracht van samenwerken, democratie! Ik heb als volksvertegenwoordiger - raadslid - fractievoorzitter namens D66 in Gemeente Uden al veel kunnen doen: Het burgerinitiatief, meer geld naar voortgezet onderwijs, zonnepanelen op Gemeente-gebouwen (toen al), de burgerbegroting met een en hetzelfde doel: Samenwerking tussen inwoners en politiek, voor een beter milieu. Bij voldoende voorkeursstemmen, hoop ik datzelfde te kunnen gaan doen in de provincie Brabant. Voor de toekomst zet ik me in voor: Samenwerken met andere provincies zodat bijvoorbeeld snelfietsroutes naar Nijmegen via 2/3 provincies aangelegd kunnen worden. Maatregelen treffen om een beter milieu te stimuleren en een gezamenlijk plan maken waarin ook provincies samenwerken. De allergrootste bijdrage denk ik te kunnen leveren door politici, ambtenaren, inwoners, vrijwilligers en ondernemers samen te laten werken. Wanneer ik me ergens voor inzet blijken verschillen in mening of standpunt ineens kleiner en kunnen mensen krachten bundelen zodat doelen gemakkelijker te halen zijn: 1 +1 =3 De provincie gaat over de natuur van Brabant waar onze kinderen wonen, en juist hier kunnen wij stappen maken het milieu te verbeteren! De provincie gaat óók over infrastructuur, en laten we nu uitgerekend in Brabant die ondernemers hebben die óók elektrische zelfrijdende voertuigen ontwikkelen, die straks de hele wereld op zijn kop zetten, te beginnen in Brabant. Verbeter de wereld: begin bij jezelf, je omgeving, je gemeente, je provincie, je toekomst!
20 documenten
D66 Regio MaashorstWie aan de ...
Wie aan de toekomst wil werken, begint vandaag Op 20 maart zijn de Provinciale Statenverkiezingen. D66 nam in de afgelopen vier jaar, voor het eerst in de geschiedenis, deel aan het College van Gedeputeerde Staten. De Brabantse Democraten gaan de verkiezingen in met de oproep ‘Kies voor de toekomst van Brabant.’ Gedeputeerde en lijsttrekker Anne-Marie Spierings legt uit waarom hiervoor gekozen is: “D66 zet zich in voor een gezond Brabant, waar we samen bouwen aan een mooie toekomst van Brabant. Daar willen we in de komende bestuursperiode mee doorgaan.” Gezondheid D66 stelt gezondheid centraal. Als je gezond bent, kun je meedoen, je ontwikkelen en kun je Brabant verder brengen. Daarom zet de partij in op schone lucht, meer natuur, meer ruimte voor de fiets als alternatief voor de auto en meer ruimte om te bewegen en om te sporten. Spierings: “We zetten ons in voor een gezonde provincie waarin we toekomstgericht, grenzeloos samenwerken. Dat samenwerken doet de provincie met alle Brabantse gemeenten en in Europa.” Die samenwerking vindt bijvoorbeeld plaats op het gebied van de energietransitie en klimaatverandering. De gemeenten zijn daarbij eerste aanspreekpunt voor inwoners en belangrijke schakels bij het realiseren van de opgaven. Energietransitie biedt kansen Energie die je niet gebruikt, hoef je ook niet op te wekken. Energie besparen is daarmee geld besparen. Bovendien geeft goede isolatie meer comfort in huis en op kantoor. En energiebesparing brengt een concurrentievoordeel voor bedrijven. Alle gemeenten moeten aan de slag met verduurzaming; fossiele brandstoffen maken plaats voor duurzame energiebronnen. Dit betekent dat er ruimte moet worden gemaakt voor de plaatsing van bijvoorbeeld windmolens. En dat gemeenten moeten nadenken over geschikte plaatsen voor zonnevelden. Wat D66 betreft komen zonnepanelen eerst op daken en pas daarna op minder waardevolle plekken zoals stortplaatsen, braakliggende terreinen den agrarische gebieden. Ruimte voor klimaatverandering Groen in een gemeente biedt kansen voor inwoners om te sporten, wandelen of lekker te ontspannen. Daarnaast is een groene gemeente beter bestand tegen extreme weersomstandigheden, zoals langdurige droogte of extreme regenbuien. Welke voorzieningen willen gemeenten in de openbare ruimte treffen om de gevolgen van klimaatverandering op te vangen? D66 wil dat gemeenten daar goed over nadenken en rekening mee houden bij toekomstige ruimtelijke ontwikkeling. Spierings: “D66 loopt voorop voor een beter klimaat. Samen met ons goede onderwijs, innovatieve bedrijven en samenwerking in Europa. Op naar een betaalbare, veilige toekomst met droge voeten, schone lucht en nieuwe banen.” Onderwijs Samenwerking is de kracht van de Brabantse economie. Samenwerking tussen steden en dorpen, onderwijs en bedrijven en mensen onderling. D66 wil een arbeidsmarktbeleid waar het onderwijs op in kan spelen. Zodat je niet het beste onderwijs in Brabant kan genieten, maar ook hier je eerste baan vindt. Geen grenzen aan de groei, maar groeien aan de grens Onder dit motto zijn er in de verschillende grensregio’s initiatieven opgestart om kansen te benutten op het gebied van economie, arbeidsmarkt, onderwijs, cultuur, mobiliteit, wonen, voorzieningen en veiligheid, voor inwoners, bedrijven en instellingen. D66 wil de komende jaren meer investeren in grensoverschrijdende samenwerking. Binnen 35 km aan weerszijde van de grens met Nederland wonen ongeveer 7 miljoen mensen; Noord-Brabant moet daarom een open blik houden en goed samenwerken met andere regio’s in Europa.
Wie aan de toekomst wil werken, ...
Wie aan de toekomst wil werken, begint vandaag Op 20 maart zijn de Provinciale Statenverkiezingen. D66 nam in de afgelopen vier jaar, voor het eerst in de geschiedenis, deel aan het College van Gedeputeerde Staten. De Brabantse Democraten gaan de verkiezingen in met de oproep ‘Kies voor de toekomst van Brabant.’ Gedeputeerde en lijsttrekker Anne-Marie Spierings legt uit waarom hiervoor gekozen is: “D66 zet zich in voor een gezond Brabant, waar we samen bouwen aan een mooie toekomst van Brabant. Daar willen we in de komende bestuursperiode mee doorgaan.” Gezondheid D66 stelt gezondheid centraal. Als je gezond bent, kun je meedoen, je ontwikkelen en kun je Brabant verder brengen. Daarom zet de partij in op schone lucht, meer natuur, meer ruimte voor de fiets als alternatief voor de auto en meer ruimte om te bewegen en om te sporten. Spierings: “We zetten ons in voor een gezonde provincie waarin we toekomstgericht, grenzeloos samenwerken. Dat samenwerken doet de provincie met alle Brabantse gemeenten en in Europa.” Die samenwerking vindt bijvoorbeeld plaats op het gebied van de energietransitie en klimaatverandering. De gemeenten zijn daarbij eerste aanspreekpunt voor inwoners en belangrijke schakels bij het realiseren van de opgaven. Energietransitie biedt kansen Energie die je niet gebruikt, hoef je ook niet op te wekken. Energie besparen is daarmee geld besparen. Bovendien geeft goede isolatie meer comfort in huis en op kantoor. En energiebesparing brengt een concurrentievoordeel voor bedrijven. Alle gemeenten moeten aan de slag met verduurzaming; fossiele brandstoffen maken plaats voor duurzame energiebronnen. Dit betekent dat er ruimte moet worden gemaakt voor de plaatsing van bijvoorbeeld windmolens. En dat gemeenten moeten nadenken over geschikte plaatsen voor zonnevelden. Wat D66 betreft komen zonnepanelen eerst op daken en pas daarna op minder waardevolle plekken zoals stortplaatsen, braakliggende terreinen den agrarische gebieden. Ruimte voor klimaatverandering Groen in een gemeente biedt kansen voor inwoners om te sporten, wandelen of lekker te ontspannen. Daarnaast is een groene gemeente beter bestand tegen extreme weersomstandigheden, zoals langdurige droogte of extreme regenbuien. Welke voorzieningen willen gemeenten in de openbare ruimte treffen om de gevolgen van klimaatverandering op te vangen? D66 wil dat gemeenten daar goed over nadenken en rekening mee houden bij toekomstige ruimtelijke ontwikkeling. Spierings: “D66 loopt voorop voor een beter klimaat. Samen met ons goede onderwijs, innovatieve bedrijven en samenwerking in Europa. Op naar een betaalbare, veilige toekomst met droge voeten, schone lucht en nieuwe banen.” Onderwijs Samenwerking is de kracht van de Brabantse economie. Samenwerking tussen steden en dorpen, onderwijs en bedrijven en mensen onderling. D66 wil een arbeidsmarktbeleid waar het onderwijs op in kan spelen. Zodat je niet het beste onderwijs in Brabant kan genieten, maar ook hier je eerste baan vindt. Geen grenzen aan de groei, maar groeien aan de grens Onder dit motto zijn er in de verschillende grensregio’s initiatieven opgestart om kansen te benutten op het gebied van economie, arbeidsmarkt, onderwijs, cultuur, mobiliteit, wonen, voorzieningen en veiligheid, voor inwoners, bedrijven en instellingen. D66 wil de komende jaren meer investeren in grensoverschrijdende samenwerking. Binnen 35 km aan weerszijde van de grens met Nederland wonen ongeveer 7 miljoen mensen; Noord-Brabant moet daarom een open blik houden en goed samenwerken met andere regio’s in Europa.
Hoe staat het met de plannen voor de N264?
In december 2015 werd door de gemeenteraad het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) voor de periode 2015-2030 vastgesteld. Via een amendement is destijds ook het verbeteren van – de doorstroming op – de N264 (de zuidelijke rondweg, de Lippstadsingel) op de provinciale en gemeentelijke agenda’s komen te staan.
Diverse studies
Vanaf dat moment zijn er diverse studies gedaan naar de verschillende zogenaamde Oost-West verbindingen, naar zowel bestaande als eventuele nieuwe trajecten. Vervolgens zijn politieke partijen en belanghebbenden hun menig gaan vormen over deze problematiek en de mogelijke oplossingen.
Uit een studie die in oktober 2017 aan de gemeenteraad is gepresenteerd, is geconcludeerd dat de aanleg van een oostelijke rondweg rondom Uden, waarvan verscheidene partijen voorstander waren, de verkeersintensiteit op de N264 slechts marginaal zal verlagen. Vervolgens is ingezet op het oplossen van de knelpunten op de N264.
Verkeersveiligheid, gezondheid en milieu
Als fractie van D66 Uden zijn wij ons, naast een goede doorstroming op de N264, ook steeds hard blijven maken voor verkeersveiligheid, gezondheid en milieu. Leefbaarheid, geluidsoverlast en fijnstofproblematiek hebben daarbij in hoge mate onze aandacht. Oplossingen zien wij vooral in innovaties op het gebied van wegenbouw en in ‘smart mobility’. Denk daarbij enerzijds aan de aanleg van een (gedeeltelijk) tunneltracé, ongelijkvloerse kruisingen en bijvoorbeeld fijnstof absorberende geluidsschermen met zonnepanelen. Anderzijds aan de inzet van moderne technologieën om auto’s en verkeerssystemen informatie met elkaar te laten uitwisselen en daarmee de verkeersstromen vloeiender te laten verlopen.
Besluitvorming
Wij zijn met regelmaat in gesprek geweest met inwoners en andere belanghebbenden binnen de gemeente, waaronder de Stichting Leefomgeving N264, en met de provinciale statenleden van D66. En uiteraard hebben wij meermaals, veelal via schriftelijke vragen, van ons laten horen in de commissie-, gemeenteraads- en Provinciale Statenvergaderingen. Ondertussen lijkt de provincie de oplossing slechts te vinden in het vervangen van de rotondes door ‘kruisingen met slimme verkeerlichten’.
Een aantal keren is, zowel vanuit de provincie als de gemeente Uden, opgemerkt ‘dat het een provinciale weg betreft en besluitvorming is voorbehouden aan Provinciale Staten ’. Wij hebben slechts de mogelijkheid gekregen om via de griffie puur technische vragen aan de provincie te stellen. Alsof de betrokken gemeenteraden, waaronder die van Uden, nauwelijks iets te zeggen hebben over de diverse oplossingsalternatieven. Ook in Uden hebben wij de belangen van de inwoners te behartigen met betrekking tot de N264. En daarbij komt dat de gemeente ook nog eens financieel substantieel bijdraagt in het project.
Op 4 oktober jl. laat wethouder Van Lankvelt ons via de griffie weten dat de gemeenteraad betrokken wordt bij de verdere uitwerking van de plannen voor de N264. Voor ons aanleiding om vooruitlopend daarop op 23 oktober jl. opnieuw een aantal schriftelijke vragen te stellen aan de wethouder. Inmiddels is ons in antwoord hierop aangegeven dat er in het 1e kwartaal van 2019 een raadsbijeenkomst met de provincie zal worden gepland. Hier kunnen wij ons – opnieuw – uitspreken over de diverse oplossingen die voor de gesignaleerde knelpunten in beeld zijn gebracht.
The post Hoe staat het met de plannen voor de N264? appeared first on Uden.
Hoe staat het met de plannen voor de N264?
In december 2015 werd door de gemeenteraad het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) voor de periode 2015-2030 vastgesteld. Via een amendement is destijds ook het verbeteren van – de doorstroming op – de N264 (de zuidelijke rondweg, de Lippstadsingel) op de provinciale en gemeentelijke agenda’s komen te staan.
Diverse studies
Vanaf dat moment zijn er diverse studies gedaan naar de verschillende zogenaamde Oost-West verbindingen, naar zowel bestaande als eventuele nieuwe trajecten. Vervolgens zijn politieke partijen en belanghebbenden hun menig gaan vormen over deze problematiek en de mogelijke oplossingen.
Uit een studie die in oktober 2017 aan de gemeenteraad is gepresenteerd, is geconcludeerd dat de aanleg van een oostelijke rondweg rondom Uden, waarvan verscheidene partijen voorstander waren, de verkeersintensiteit op de N264 slechts marginaal zal verlagen. Vervolgens is ingezet op het oplossen van de knelpunten op de N264.
Verkeersveiligheid, gezondheid en milieu
Als fractie van D66 Uden zijn wij ons, naast een goede doorstroming op de N264, ook steeds hard blijven maken voor verkeersveiligheid, gezondheid en milieu. Leefbaarheid, geluidsoverlast en fijnstofproblematiek hebben daarbij in hoge mate onze aandacht. Oplossingen zien wij vooral in innovaties op het gebied van wegenbouw en in ‘smart mobility’. Denk daarbij enerzijds aan de aanleg van een (gedeeltelijk) tunneltracé, ongelijkvloerse kruisingen en bijvoorbeeld fijnstof absorberende geluidsschermen met zonnepanelen. Anderzijds aan de inzet van moderne technologieën om auto’s en verkeerssystemen informatie met elkaar te laten uitwisselen en daarmee de verkeersstromen vloeiender te laten verlopen.
Besluitvorming
Wij zijn met regelmaat in gesprek geweest met inwoners en andere belanghebbenden binnen de gemeente, waaronder de Stichting Leefomgeving N264, en met de provinciale statenleden van D66. En uiteraard hebben wij meermaals, veelal via schriftelijke vragen, van ons laten horen in de commissie-, gemeenteraads- en Provinciale Statenvergaderingen. Ondertussen lijkt de provincie de oplossing slechts te vinden in het vervangen van de rotondes door ‘kruisingen met slimme verkeerlichten’.
Een aantal keren is, zowel vanuit de provincie als de gemeente Uden, opgemerkt ‘dat het een provinciale weg betreft en besluitvorming is voorbehouden aan Provinciale Staten ’. Wij hebben slechts de mogelijkheid gekregen om via de griffie puur technische vragen aan de provincie te stellen. Alsof de betrokken gemeenteraden, waaronder die van Uden, nauwelijks iets te zeggen hebben over de diverse oplossingsalternatieven. Ook in Uden hebben wij de belangen van de inwoners te behartigen met betrekking tot de N264. En daarbij komt dat de gemeente ook nog eens financieel substantieel bijdraagt in het project.
Op 4 oktober jl. laat wethouder Van Lankvelt ons via de griffie weten dat de gemeenteraad betrokken wordt bij de verdere uitwerking van de plannen voor de N264. Voor ons aanleiding om vooruitlopend daarop op 23 oktober jl. opnieuw een aantal schriftelijke vragen te stellen aan de wethouder. Inmiddels is ons in antwoord hierop aangegeven dat er in het 1e kwartaal van 2019 een raadsbijeenkomst met de provincie zal worden gepland. Hier kunnen wij ons – opnieuw – uitspreken over de diverse oplossingen die voor de gesignaleerde knelpunten in beeld zijn gebracht.
The post Hoe staat het met de plannen voor de N264? appeared first on Uden.
Inwonersparticipatie in Uden
Hoe zit het met de inspraak van Udenaren over zaken die hen zeer ter harte gaan?
Aanleiding
Onlangs hebben verschillende Udense inwoners in de commissievergaderingen geklaagd over (voorgenomen)besluiten van het college. Met name over de manier waarop zij al dan niet betrokken zijn geweest bij het besluitvormingsproces dan wel de uitvoeringswijze. Zij voelden zich onvoldoende gehoord en buitenspel gezet bijvoorbeeld bij nieuwbouwplannen, bij verkeersmaatregelen zoals het creëren van eenrichtingsverkeer in de Heinsbergenstraat of bij vraagstukken van ruimtelijke ordening zoals de onverwachte en door velen ongewenste komst van een grote Aldi aan de Vijverlaan.
Wanneer iets wel wordt opgepakt zoals het afsluiten van de hondenuitlaat-veldjes, duurt het minstens nog een jaar voordat het daadwerkelijk tot uitvoering komt. Daarover wordt vervolgens ook weer slecht gecommuniceerd. Pas als inwoners gaan bellen, krijgen ze informatie over de planning en uitvoering.
Begrijpelijk dus dat Udenaren klagen over het gebrek aan transparantie rondom het tot stand komen van besluiten en de uitvoering daarvan. Het betrekken en informeren van de inwoners in Uden kan, en moet dus beter. De Udense politiek kan op die manier echt nog wel een paar stappen dichter bij de burgers gaan staan.
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat dit geluid en de stem van de Udenaren gehoord wordt en dat het gemeente bestuur meer ruimte gaat bieden voor de Udense inwoners?
Informeren en communiceren
Op de eerste plaats zullen we hier als fractie permanent aandacht voor moeten vragen in ons eigen optreden in de raad. We zullen de voorstellen van het college daar ook op moeten beoordelen en het college vragen om bij voorstellen die raken aan de leefomgeving van inwoners altijd aan te geven hoe daarover is gecommuniceerd met de inwoners in de voorbereidende fase en vervolgens hoe dat gebeurt in de uitvoerende fase.
Bij grotere projecten zou langdurig gecommuniceerd moeten worden in een periodiek buurtoverleg, waarin de uitvoerder, verantwoordelijk ambtenaar en een afvaardiging van bewoners elkaar regelmatig spreken. Een aanspreekambtenaar kan ook helpen om bewoners snel antwoord te geven, dan wel om gerezen problemen aan te kaarten.
‘Inwonerparticipatie’ gaat volgens D66 over goed communiceren, mensen tijdig informeren, mee laten praten en horen wat ze te zeggen hebben. En waar mogelijk rekening houden met de wensen van mensen bij de uitvoering van beleid.
Dat kunnen wij als fractie en fractie-ondersteuning dus mede zelf oppakken, zeker op punten die voor D66 Uden van groot belang zijn.
Het goede voorbeeld
Op de tweede plaats zullen wij daarom zelf het goede voorbeeld moeten geven.
Voor de eventuele komst van de Aldi aan de Vijverlaan is vanuit D66 Uden is nauw contact onderhouden met omwonenden. Ook zijn er vragen gesteld aan het College en is actie ondernomen in de commissie en de Raad. Bij de plannen rondom de N264 heeft D66 Uden vanaf het eerst moment vinger aan de pols gehouden voor wat betreft de inbreng van de Udenaren bij de vorming van deze plannen. Wij zijn van mening dat hier sprake is van teveel éénrichtingsverkeer vanuit de Provincie naar de gemeente Uden. Bij de informatieverstrekking lijkt het erop dat besluiten al genomen zijn en de inwoners (te) weinig zijn gehoord. De fractie van D66 Uden heeft hierover herhaaldelijk vragen gesteld aan het College. Daarnaast hebben wij steeds nauw contact onderhouden met de Stichting Leefomgeving N264 en met Arend Meijer, fractievoorzitter D66 Provinciale Staten Noord-Brabant.
D66 Uden heeft zich ook hard gemaakt voor sneller internet in het buitengebied. Bewoners in het buitengebied voelden zich buitengesloten en kregen weinig gehoor bij de gemeente. De gemeente bleef zich beroepen op een achterhaald onderzoek. D66 Uden heeft zich in de commissie REF en de Raad uitgesproken voor het snel opnieuw onderzoeken van de mogelijkheden om te komen tot snelle en concrete actie. Hier is uiteindelijk gehoor aan gegeven.
De communicatie en informatie van de gemeente en Udense politiek kan en moet duidelijker, in voor iedereen begrijpelijke taal. Hier moeten wij zelf uiteraard ook op letten. Naar alle waarschijnlijkheid is ook de onbekendheid bij de Udense inwoners met de mogelijkheden van inwonerparticipatie een groot probleem.
Het is daarom heel belangrijk om hierover in gesprek te gaan met inwoners.
Op deze manier willen wij als D66 Uden niet alleen over onze eigen onderwerpen met de inwoners in gesprek, zoals de inrichting van het centrum van Uden en de wensen m.b.t. woonvormen. Maar ook willen we gaan inventariseren waar bij inwoners verder behoefte aan is. Want dat de inwonerparticipatie in Uden beter kan en moet, dat is de laatste tijd echt wel gebleken.
Inwonerparticipatie in Uden
Op dit moment zijn er binnen de gemeente Uden slechts een beperkt aantal momenten waarop inwoners kunnen participeren. Dit betreft met name de fase van opinievorming, agendavorming en beleidsvoorbereiding.
Er zijn verschillende instrumenten die ingezet kunnen worden om de participatie van de Udense inwoner te vergroten. Bijvoorbeeld door het starten van burgerfora. Een burgerforum is een representatieve groep burgers die bij elkaar komt om advies te geven over beleidsplannen van de gemeente. Daarnaast kunnen er klankbordgroepen worden opgericht. Ook het starten van enquêtes, een referendum of een maandelijks spreekuur bij de gemeente zijn goede mogelijkheden.
D66 Uden vindt dat inwoners meer positie moeten krijgen. Inwoners moeten mee denken over plannen. Maar zij moeten ook meedoen en betrokken zijn bij de woon- en leefomgeving. De gemeente moet inwoners plannen tot uitvoering laten brengen. Goede initiatieven van inwoners verdienen veel meer ondersteuning zoals bijvoorbeeld het in groepsverband samen je eigen huis bouwen (CPO).Het is daarvoor belangrijk dat inwoners de ruimte krijgen en gefaciliteerd worden. D66 maakt zich daarom onder andere hard voor:
Het stimuleren van vrijwilligerswerk; Het invoeren van wijkbudgetten; Ruimte geven voor CPO; Uitbreiding van deelauto’s naar wijken en dorpen; Een digitaal referendum, zodat inwoners kunnen meebeslissen over belangrijke onderwerpen; Een ‘raadsbreed akkoord’ op hoofdpunten. Geen coalitie meer, alle onderwerpen vragen om wisselende coalities in de raad om tot een meerderheid te komen; Meer voorlichting over energiemaatregelen. Inwoners hierin de weg wijzen; Jaarlijks een TEdX voor jongeren tedxyouthuden.nl; Een Jeugdadviesraad.Heeft u ideeën of input over de manier waarop de Udense politiek dichter bij de Udense burger gebracht kan worden dan horen wij dit graag van u.
The post Inwonersparticipatie in Uden appeared first on Uden.
Inwonersparticipatie in Uden
Hoe zit het met de inspraak van Udenaren over zaken die hen zeer ter harte gaan?
Aanleiding
Onlangs hebben verschillende Udense inwoners in de commissievergaderingen geklaagd over (voorgenomen)besluiten van het college. Met name over de manier waarop zij al dan niet betrokken zijn geweest bij het besluitvormingsproces dan wel de uitvoeringswijze. Zij voelden zich onvoldoende gehoord en buitenspel gezet bijvoorbeeld bij nieuwbouwplannen, bij verkeersmaatregelen zoals het creëren van eenrichtingsverkeer in de Heinsbergenstraat of bij vraagstukken van ruimtelijke ordening zoals de onverwachte en door velen ongewenste komst van een grote Aldi aan de Vijverlaan.
Wanneer iets wel wordt opgepakt zoals het afsluiten van de hondenuitlaat-veldjes, duurt het minstens nog een jaar voordat het daadwerkelijk tot uitvoering komt. Daarover wordt vervolgens ook weer slecht gecommuniceerd. Pas als inwoners gaan bellen, krijgen ze informatie over de planning en uitvoering.
Begrijpelijk dus dat Udenaren klagen over het gebrek aan transparantie rondom het tot stand komen van besluiten en de uitvoering daarvan. Het betrekken en informeren van de inwoners in Uden kan, en moet dus beter. De Udense politiek kan op die manier echt nog wel een paar stappen dichter bij de burgers gaan staan.
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat dit geluid en de stem van de Udenaren gehoord wordt en dat het gemeente bestuur meer ruimte gaat bieden voor de Udense inwoners?
Informeren en communiceren
Op de eerste plaats zullen we hier als fractie permanent aandacht voor moeten vragen in ons eigen optreden in de raad. We zullen de voorstellen van het college daar ook op moeten beoordelen en het college vragen om bij voorstellen die raken aan de leefomgeving van inwoners altijd aan te geven hoe daarover is gecommuniceerd met de inwoners in de voorbereidende fase en vervolgens hoe dat gebeurt in de uitvoerende fase.
Bij grotere projecten zou langdurig gecommuniceerd moeten worden in een periodiek buurtoverleg, waarin de uitvoerder, verantwoordelijk ambtenaar en een afvaardiging van bewoners elkaar regelmatig spreken. Een aanspreekambtenaar kan ook helpen om bewoners snel antwoord te geven, dan wel om gerezen problemen aan te kaarten.
‘Inwonerparticipatie’ gaat volgens D66 over goed communiceren, mensen tijdig informeren, mee laten praten en horen wat ze te zeggen hebben. En waar mogelijk rekening houden met de wensen van mensen bij de uitvoering van beleid.
Dat kunnen wij als fractie en fractie-ondersteuning dus mede zelf oppakken, zeker op punten die voor D66 Uden van groot belang zijn.
Het goede voorbeeld
Op de tweede plaats zullen wij daarom zelf het goede voorbeeld moeten geven.
Voor de eventuele komst van de Aldi aan de Vijverlaan is vanuit D66 Uden is nauw contact onderhouden met omwonenden. Ook zijn er vragen gesteld aan het College en is actie ondernomen in de commissie en de Raad. Bij de plannen rondom de N264 heeft D66 Uden vanaf het eerst moment vinger aan de pols gehouden voor wat betreft de inbreng van de Udenaren bij de vorming van deze plannen. Wij zijn van mening dat hier sprake is van teveel éénrichtingsverkeer vanuit de Provincie naar de gemeente Uden. Bij de informatieverstrekking lijkt het erop dat besluiten al genomen zijn en de inwoners (te) weinig zijn gehoord. De fractie van D66 Uden heeft hierover herhaaldelijk vragen gesteld aan het College. Daarnaast hebben wij steeds nauw contact onderhouden met de Stichting Leefomgeving N264 en met Arend Meijer, fractievoorzitter D66 Provinciale Staten Noord-Brabant.
D66 Uden heeft zich ook hard gemaakt voor sneller internet in het buitengebied. Bewoners in het buitengebied voelden zich buitengesloten en kregen weinig gehoor bij de gemeente. De gemeente bleef zich beroepen op een achterhaald onderzoek. D66 Uden heeft zich in de commissie REF en de Raad uitgesproken voor het snel opnieuw onderzoeken van de mogelijkheden om te komen tot snelle en concrete actie. Hier is uiteindelijk gehoor aan gegeven.
De communicatie en informatie van de gemeente en Udense politiek kan en moet duidelijker, in voor iedereen begrijpelijke taal. Hier moeten wij zelf uiteraard ook op letten. Naar alle waarschijnlijkheid is ook de onbekendheid bij de Udense inwoners met de mogelijkheden van inwonerparticipatie een groot probleem.
Het is daarom heel belangrijk om hierover in gesprek te gaan met inwoners.
Op deze manier willen wij als D66 Uden niet alleen over onze eigen onderwerpen met de inwoners in gesprek, zoals de inrichting van het centrum van Uden en de wensen m.b.t. woonvormen. Maar ook willen we gaan inventariseren waar bij inwoners verder behoefte aan is. Want dat de inwonerparticipatie in Uden beter kan en moet, dat is de laatste tijd echt wel gebleken.
Inwonerparticipatie in Uden
Op dit moment zijn er binnen de gemeente Uden slechts een beperkt aantal momenten waarop inwoners kunnen participeren. Dit betreft met name de fase van opinievorming, agendavorming en beleidsvoorbereiding.
Er zijn verschillende instrumenten die ingezet kunnen worden om de participatie van de Udense inwoner te vergroten. Bijvoorbeeld door het starten van burgerfora. Een burgerforum is een representatieve groep burgers die bij elkaar komt om advies te geven over beleidsplannen van de gemeente. Daarnaast kunnen er klankbordgroepen worden opgericht. Ook het starten van enquêtes, een referendum of een maandelijks spreekuur bij de gemeente zijn goede mogelijkheden.
D66 Uden vindt dat inwoners meer positie moeten krijgen. Inwoners moeten mee denken over plannen. Maar zij moeten ook meedoen en betrokken zijn bij de woon- en leefomgeving. De gemeente moet inwoners plannen tot uitvoering laten brengen. Goede initiatieven van inwoners verdienen veel meer ondersteuning zoals bijvoorbeeld het in groepsverband samen je eigen huis bouwen (CPO).Het is daarvoor belangrijk dat inwoners de ruimte krijgen en gefaciliteerd worden. D66 maakt zich daarom onder andere hard voor:
Het stimuleren van vrijwilligerswerk; Het invoeren van wijkbudgetten; Ruimte geven voor CPO; Uitbreiding van deelauto’s naar wijken en dorpen; Een digitaal referendum, zodat inwoners kunnen meebeslissen over belangrijke onderwerpen; Een ‘raadsbreed akkoord’ op hoofdpunten. Geen coalitie meer, alle onderwerpen vragen om wisselende coalities in de raad om tot een meerderheid te komen; Meer voorlichting over energiemaatregelen. Inwoners hierin de weg wijzen; Jaarlijks een TEdX voor jongeren tedxyouthuden.nl; Een Jeugdadviesraad.Heeft u ideeën of input over de manier waarop de Udense politiek dichter bij de Udense burger gebracht kan worden dan horen wij dit graag van u.
The post Inwonersparticipatie in Uden appeared first on Uden.
D66 's-HertogenboschOp 2 november ...
Op 2 november organiseert de Mr. Hans van Mierlo Stichting samen met D66 ‘s-Hertogenbosch de bijeenkomst ‘Van nieuwkomer naar Nederlander’. Integratie raakt de hele samenleving. Gemeenten moeten hier nu de regie over krijgen volgens minister Koolmees. Wat is ervoor nodig dat nieuwkomers lokaal een goede start kunnen maken met werk, taal en opleiding? Hoe investeer je zo in integratie dat alle inwoners er baat bij hebben? Hierover gaan we in gesprek met elkaar. Naast lokale gastsprekers is Marthe Hesselmans, auteur van de publicatie ‘Van nieuwkomer naar Nederlander. Een sociaal-liberale visie op migratie, asiel en integratie’. Je bent van harte welkom vanaf 19.30 uur bij de Brede Bossche School Boschveld, Zernikestraat 2. De bijeenkomst start om 20.00 uur en het laatste half uur is gereserveerd voor een gezellige borrel.
Van harte gefeliciteerd Rob! 💚 Kom ...
Van harte gefeliciteerd Rob! 💚 Kom snel een keer op de koffie!
Zojuist kreeg ik van Alexander Pechtold de fractievoorzittershamer. Een grote verantwoordelijkheid, en een nog grotere eer. De fractie stelde unaniem het vertrouwen in mij als nieuwe voorzitter. Alexander heeft mij geïnspireerd om mij aan te sluiten bij D66. Zijn moed, idealen en zijn scherpte in het debat hebben onze partij groot gemaakt en onze samenleving verrijkt. We gingen van 3 naar 19 zetels. Van oppositie naar constructieve oppositie naar coalitie. Een enorme prestatie. Ik wil voortbouwen op wat Alexander met de partij heeft neergezet. Werken aan de toekomst. Voor wie mij nog niet goed kent, ik ben Rob, 31 jaar, geboren in Brabant. Samen met mijn vriend woon ik in een dorpje vlakbij Nijmegen. Ik ben bijna 8 jaar lang fractievoorzitter geweest van D66 Nijmegen en sinds maart 2017 zit ik in de Tweede Kamer. Daar heb ik hard gewerkt aan de historische klimaatwet en aan het klimaatakkoord. We zetten daarmee eindelijk grote stappen naar een schone toekomst. Dat soort stappen wil ik blijven zetten. Vooruit. Niet alleen maar kleine stapjes, maar het verwezenlijken van grote idealen. Ik wil bijdragen aan een land dat met optimisme naar de toekomst kijkt. Een land waarin we eerlijk delen. Een land dat vooroploopt in de aanpak van de klimaatcrisis. Mijn generatie wil dat klimaatverandering nú wordt aangepakt. Dat we over onze schaduw heen stappen. Dat we niet zwelgen in het eigen gelijk. Maar samenwerken. Het regeerakkoord wordt getekend door de idealen van D66. Het is aan de Kamerfractie zeker te stellen dat we van papier naar praktijk gaan. En er is meer dan het regeerakkoord. We gaan verder met onze eigen ideeën en met onze eigen agenda voor de toekomst. Ik heb er onwijs veel zin in! 💪
Goed om te zien dat het MRK Uden ...
Goed om te zien dat het MRK Uden blijft ontwikkelen!
Tijdelijke sluiting Vanaf zondag 17 juni sluit het MRK tijdelijk zijn deuren voor het publiek. Het museum start dan met de laatste fase van een ingrijpende verbouwing. Tijdens de sluiting wordt de huidige ontvangstruimte, De Refter, gesloopt om plaats te maken voor een glazen paviljoen naar een ontwerp van ontwerpbureau Dam. Het nieuwe bouwwerk moet beter aansluiten bij de aangrenzende kruidentuin, die na de heropening een prominentere rol krijgt bij het vernieuwde museum. Het museum wordt in het najaar van 2018 feestelijk heropend. Dan wordt het resultaat van een grootschalige verbouwing van het museum sinds 2016 getoond. Er is in de toekomst volop ruimte voor kunst, tentoonstellingen, activiteiten en een lunch of kop koffie in het abdijcafé. Volg de laatste ontwikkelingen via Facebook en meld u aan voor de nieuwsbrief: http://www.museumvoorreligieuzekunst.nl/node/235