Nieuws van politieke partijen in Weststellingwerf over CDA inzichtelijk

62 documenten

UITNODIGING Mobiliteitsdebat Gorredijk 7 november

CDA CDA Weststellingwerf 31-10-2023 10:59

UITNODIGING Rekening rijden, de bushalte in het dorp, een mogelijke Lelylijn. Mobiliteit speelt een rol in hoe wij leven engeluk ervaren. In samenwerking met de CDA afdelingen Ooststellingwerf, Weststellingwerf en Smallingerland, organiseren wij daarom het Friese Mobiliteitsdebat. Tijdens dit debat vertellen deskundigen Jouke Spoelstra (kandidaat kamerlid) en Stéphan Metz (beleidsonderzoeker bij OV-bureau Groningen Drenthe)samen met ondernemer Ale Kort wat de plannen zijn op het gebied van mobiliteit en welke uitdagingen er zijn. Maar niet te lang, er is ook voldoende ruimte voor discussie en vragen uit de zaal. Het belooft een leerzame en interactieve avond te worden. De toegang is gratis en ook u bent van harte welkom! In kader van mobiliteit zouden we het erg leuk vinden als u iemand meeneemt. Dit mag een CDA lid zijn maar hoeft zeker niet. Iedereen met interesse in mobiliteit is welkom en heeft een gezellige avond! Wat: Het Friese mobiliteitsdebat Waar: De Skâns,Loaijersstrjitte 2, 8401 DV Gorredijk Wanneer: Dinsdagavond 7 november om 20:00 Wilt u vervoer van en naar Gorredijk, dat is mogelijk. Graag even een bericht of u dat wenst zodat we dit onderling kunnen afspreken. Kom naar Gorredijk, het wordt een interessanteavond.

SDW en CDA stellen vragen over statushouders en Oekraïners

Sociaal Duurzaam Weststellingwerf Sociaal Duurzaam Weststellingwerf CDA Weststellingwerf 30-03-2023 11:26

Geacht college,

De afgelopen tijd is er zowel landelijk als lokaal veel aandacht voor het huisvesten van statushoudersen Oekraïense vluchtelingen. Ondanks het feit dat wij een plan van aanpak “Huisvesting Statushouders”, d.d. oktober 2022, hebben ontvangen ontbeert het ons aan inzicht waar we nu als gemeente staan in de opvang van Statushouders en Oekraïners.

Als fractie hebben we de navolgende vragen (gesplitst in Oekraïners en Statushouders).

Statushouders:

Wat is de status en voortgang met betrekking tot de voorgenomen locatie aan de Hoofdwegnabij Wolvega? In het plan van aanpak staat vermeld dat we een taakstelling voor de komende negenmaanden in 2023 hebben van in totaal 32. Wat is thans de status van deze taakstelling? Zoals u weet pleiten we voor een integratieprogramma zodat zij mee kunnen doen in desamenleving. Meedoen geeft dag- en weekstructuur en het zorgt voor ontmoeting. Wordt ernaast de taakstelling eveneens aandacht besteed aan de wijze waarop Statushoudersgeïntegreerd gaan worden in onze gemeente en zo ja, hoe is of wordt dat vormgegeven? De plaatsing van chalets is een tijdelijke oplossing. Op welke wijze wordt er nu nagedacht enafspraken gemaakt (mogelijk met woningbouwcorporaties) over het permanent plaatsen inbestaande woningen?

OekraïnersDe regels voor opvang en leefgeld van vluchtelingen uit Oekraïne in Nederland gaat veranderen. Dat gebeurt in twee stappen: in december 2022 en in februari 2023. De regels staan beschreven in de Regeling opvang ontheemden Oekraïne (RooO).

Op welke wijze heeft de gemeente geanticipeerd op deze verandering in regelgeving? Zijn er nu ook andere afspraken gemaakt met de particuliere opvang? Wordt nu de particuliere opvang onder de vlag van de gemeente geplaatst? Het leefgeld stopt voor het gehele gezin wanneer iemand gaat werken vanuit het gezin. Heeft u inzicht of en zo ja de Oekraïners zich bewegen op de arbeidsmarkt? Op welke wijze werkt de gemeente mee aan de integratie van Oekraïners in onze samenleving?

Namens de CDA fractie Weststellingwerf en Sociaal Duurzaam Weststellingwerf,J. (Hans) Visser en C. Trompetter

Maak gebruik van uw stemrecht voor het Wetterskip!

CDA CDA Weststellingwerf 01-03-2023 11:10

Lees hier het volledige verkiezingsprogramma van CDA Fryslân voor het Wetterskip Het programma is opgedeeld in 7 thema's. Per thema vindt u hieronder een kleine selectie: Sociaal betrokken, begrijpelijk & betrouwbaar * Wetterskip Fryslân investeert in zichzelf als aantrekkelijke werkgever met voldoende gekwalificeerde medewerkers * Het opzetten van lesprogramma’s voor scholieren en studenten over waterbeheer. * Het organiseren van de verkiezing van een Jeugddijkgraaf op Friese basisscholen Waterveiligheid * Het verhogen van dijken via een gebiedsgerichte aanpak met betrokkenen. We kijken nadrukkelijk naar innovatieve dijkconcepten, om kosten te besparen en de veiligheid te vergroten. * Landbouwgrond wordt niet gebruikt bij dijkversterking. Natuurgebieden bieden daarvoor betere mogelijkheden. * Fryslân is een prachtige recreatieprovincie. Waterschapswerken zoals waterkeringen kunnen worden gebruikt als fietspaden. Voldoende zoet water * Het opstellen van een plan met financiële dekking voor vergroting van de afvoercapaciteit bij Lauwersoog in de vorm van pompcapaciteit. * Het vergroten van de bergingscapaciteit van de boezem in combinatie met versterking van regionale waterkeringen. * Voor het winnen van grondwater, voor drinkwater, is de provincie het bevoegd gezag. Het CDA wil dat de provincie, samen andere met ketenpartners zoals Vitens en het Wetterskip, de beschikbaarheid van voldoende en schoon drinkwater voor onze inwoners blijft garanderen. Schoon water * Samen met de Friese gemeenten komt er een oplossing voor ongezuiverde lozingen door de recreatievaart . Klimaat & biodiversiteit * Rioolwaterzuiveringsinstallaties wekken in 2030 alle energie die nodig is voor het zuiveren van het afvalwater zelf op. * Nutriënten en mineralen uit afvalwater worden teruggewonnen. * Samen met de Friese gemeenten werken we een plan uit voor het vervangen van verharding door groen om hittestress te voorkomen, vervuiling van afstromend water te verminderen en het vasthouden van water te bevorderen. * We investeren in het aanleggen van waterberging ter voorkoming van wateroverlast in steden en dorpen. Veenweide * Een leefbaar veenweidegebied waar wonen, werken en recreëren mogelijk is en blijft. * Een passend peil voor alle functies, landbouw, natuur en wonen. Hoger Als het Kan, Lager Als het Moet (HAKLAM)Een actieve lobby richting landelijke en Europese overheden om gezamenlijk draagvlak en financiële steun te krijgen voor transformatie in het veenweidegebied. * Wetterskip participeert in mogelijkheden om carbon credits tot waarde te brengen. Water & bodem * Het CDA wil dat er door Wetterskip Fryslân een beroep wordt gedaan op nationale en internationale fondsen om de kosten door verandering van klimaat te kunnen betalen. * Het CDA doet een beroep op de terrein beherende organisaties om in natuurgebieden te zorgen voor goed onderhoud en een goede waterhuishouding, zodat droogte kan worden beperkt en waardoor de kosten van Wetterskip Fryslân in een logische verhouding staan tot de beperkte opbrengsten uit die gebieden. * Het CDA staat voor een sluitende begroting en betaalbare tarieven voor eigenaren en gebruikers, rekening houdend met maatschappelijke ontwikkelingen. Waar mogelijk en noodzakelijk zijn bezuinigingen een kans om de tarieven beheersbaar te houden.

Maak gebruik van uw stemrecht voor de Provinciale Staten!

CDA CDA Weststellingwerf 01-03-2023 10:51

Het volledige verkiezingsprogramma leest u hier. Het programma is opgedeeld in 7 thema's en hieronder vindt u per thema telkens een kleine selectie: CDA FRYSLÂN STAAT VOOR: Mienskip, wonen & de menselijke maat * Een provincie met een goed voorzieningenniveau. * Voldoende en passende woningen * Het toestaan van creatieve oplossingen voor het tekort aan woningen. Taal, cultuur & sport * Breedtesport * Het ondersteunen van sportverenigingen op het gebied van verduurzaming en organisatieontwikkeling. * Het structureel ondersteunen van de Friese cultuursporten Landbouw, landschap & natuur * Het samen met onze boeren behouden en beschermen van ons unieke landschap. * Het steunen van ontwikkelingen van ‘nieuwe vormen van landbouw en ondernemerschap’, zoals de teelt van hennep, vlas, wol, eiwitgewassen, lisdodde en biobased materialen. * Tegen onteigening. * Programma’s gericht op duurzame landbouwpraktijken * Wij zijn tegen het aanwijzen van nieuwe natuur- en Natura 2000-gebieden. Niet alles hoeft een stempel of een hek eromheen. Wel kijken we naar de mogelijkheden om meer ruimte voor biodiversiteit te creëren in overleg met landeigenaren. Economie * Meerjarige financiële ondersteuning van de provincie voor het Innovatiepact Fryslân. * Het stroomlijnen van subsidies en vergunningen. * Eén Fries ondernemersloket samen met de andere Friese overheden. Ook gaan we verkennen of er op Friese schaal één economische beleidsafdeling kan komen. * Onderzoek om twee maanden vrij reizen met het OV in de zomer in heel Fryslân voor toerist en inwoners mogelijk te maken. Energie & klimaat * Het door de provincie te initiëren deltaplan ‘Zon op de daken’. * Het helpen investeren in net- en opslagcapaciteit. * Het toestaan van windmolens bij agrariërs en ondernemers op bedrijventerreinen naar aard en schaal passend in de omgeving en initiatieven vanuit de mienskip met behulp van (dorps)coöperaties. * Géén nieuwe mijnbouwactiviteiten Infrastructuur * Vrijliggende fietspaden tussen alle Friese gemeenten, kernen en de hoofdkernen in de omliggende provincies * Aanleg van de Lelylijn. * Het verkennen van andere en alternatieve spoorverbindingen in en naar onze provincie. In de wetenschap dat de eventuele komst van de Lelylijn nog lang op zich laat wachten * Een goede digitale infrastructuur. Financiën & bestuur * Jaarlijks vrije begrotingsruimte om in te spelen op acute vraagstukken uit de samenleving. * Een eenduidig belastingdomein voor de decentrale overheden in samenspraak met de rijksoverheid, de gemeenten en provincies. * Het verstrekken van subsidies met een makkelijke, overzichtelijke en veel kortere aanvraagprocedure. Niet het proces, maar het doel van de subsidie moet leidend zijn.

Motie Funderingsaanpak 30-01-2023

CDA CDA Weststellingwerf 01-02-2023 20:02

Unaniem aangenomen motie: De raad van de gemeente Weststellingwerf in vergadering bijeen op 30 januari 2023 Kennisnemende van: Het raadsvoorstel Funderingsaanpak veenweidegebied Fryslân, waarin het College van B & W de Raad voorstelt om a. de Funderingsaanpak Veenweidegebied Fryslân (met kenmerk 0098469886) vast te stellen, alsmede in te stemmen met de brief aan de minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (met kenmerk: 0098472653); Het advies van de Friese Funderingstafel, waarin wordt uitgegaan van een 50/50 regeling voor funderingsherstel waarbij 50% voor rekening van de Provincie Fryslân en het Wetterskip Fryslân komt en 50% voor de bewoner; De aangenomen moties funderingsaanpak veenweidegebied Fryslân d.d. 20 december 2022 in het Algemeen Bestuur Wetterskip Fryslân en de aangenomen moties funderingsaanpak veenweidegebied Fryslân d.d. 21 december 2022 in de Statenvergadering. Overwegende dat: De gemeenteraad Weststellingwerf de aangenomen moties funderingsaanpak veenweide gebied Fryslân van het Algemeen bestuur Wetterskip Fryslân 20 december 2022 en de aangenomen moties in de Statenvergadering van 21 december 2022 onderschrijft; Dit onvoldoende soelaas biedt voor de mensen die in nood zitten omschreven als code rood woningen en niet overeenkomt met het advies van de Friese funderingstafel; De gemeenteraad van mening is dat de code rood woningen met voorrang behandeld moeten worden. De 7 Friese Veenweidegemeenten, waaronder de gemeente Weststellingwerf actief bij zal dragen, ook financieel, aan het instellen van een nieuw funderingsloket (oplossingsrichting 1), waarbij het helpen bij funderingsonderzoek door middel van subsidies (oplossingsrichting 2) en het helpen bij financiering, door aan te sluiten bij het landelijke Fonds Duurzaam Funderingsherstel (oplossingsrichting 3) wordt gezien als een expliciete taak van de Provincie Fryslân, Wetterskip Fryslân, alsmede de Nationale Overheid, omdat zij (grotendeels) verantwoordelijk zijn voor het ontstaan van de funderingsschade. Er voor bedrijven en/of bedrijfsgebouwen nog geen oplossingsrichting is, althans onvoldoende zekerheid over funderingsschade herstel is. Spreekt uit dat: De gemeenteraad van Weststellingwerf de aangenomen moties funderingsaanpak veenweide Fryslân van het algemeen bestuur Wetterskip Fryslân (d.d. 20 december 2022) en de aangenomen moties in de Provinciale Statenvergadering van 21 december 2022 onderschrijft, waar het de financiële verantwoordelijkheid (draagplicht) van Wetterskip Fryslân en de Provincie Fryslân betreft; De gemeenteraad van Weststellingwerf eveneens met het college van mening is dat de schadeherstelvergoedingen een gedeelde verantwoordelijkheid is tussen de eigenaren, Provincie Fryslân, Wetterskip Fryslân alsmede de Nationale Overheid; De gemeenteraad van mening is dat de meest schrijnende gevallen, zijnde de code rood woningen met voorrang behandeld moeten worden, zo ook een ruimhartigere vergoeding van de schade tot 50% overwogen dient te worden, met een maximum van 100.000 euro, te vergoeden door de Provincie, Wetterskip Fryslân en/of de Nationale overheid. Er snel duidelijkheid dient te komen over schadeherstelvergoedingen voor bedrijven en/of bedrijfsgebouwen in het veenweidegebied; De opzet en uitvoering van het funderingsloket met spoed opgepakt moet worden. Verzoekt het College: De uitspraak van de raad over te brengen aan betrokken Friese veenweidegemeenten, provincie (GS en PS), Wetterskip Fryslân en de Nationale Overheid; en gaat over tot de orde van de dag

Raad: funderingsaanpak Veenweide

CDA CDA Weststellingwerf 01-02-2023 19:31

Funderingsaanpak Veenweidegebied Fryslân de Algemene Commissie hebben we uitvoerig het raadsvoorstel met betrekking tot de funderingsproblematiek in onze veenweidegebieden besproken. De CDA fractie heeft in dit kader een aantal uitgangspunten die puntsgewijs noemen. Het zou goed zijn om als Friese Overheden aansluiting te zoeken bij het Fonds Duurzaam Funderingsherstel aangezien ook de Rijksoverheid bijdraagt aan dit fonds; Als CDA fractie zijn we content met de toezeggingen van Provinciale Staten en het Wetterskip voor de bijdragen aan het funderingsherstel. Beide overheden helpen met een financiering waarbij de regeling van 40% van de schade met een maximum van € 40.000 wordt toegepast. Hiervoor willen beide overheden elk afzonderlijk gedurende 5 jaar elk jaar 1 miljoen euro ter beschikking stellen. Zowel de Provincie heeft een Stimuleringsregeling en het Wetterskip een Nadeelcompensatie regeling m.b.t. de funderingsschade en zijn geregeld via verordeningen. Onduidelijk is nog voor de CDA fractie of deze regelingen blijven bestaan. In de verdere uitwerking moet dit duidelijk worden voor onze inwoners. In de aanpak wordt alleen gesproken over de toekomstige melders van schade. Onduidelijk is hoe met schadegevallen wordt omgegaan die geheel of gedeeltelijk zijn hersteld door de eigenaar. Kan hij of zij ook met terugwerkende kracht aanspraak maken op deze regelingen? Ook in de nadere uitwerking moet hierover duidelijkheid komen Voorts is het van belang dat het funderingsloket 2.0 zo snel als mogelijk conform de nieuwe werkwijze beschikbaar gaat komen. Wanneer het gaat om verantwoordelijkheid van de schade ligt die niet bij de gemeente. CDA fractie is van mening dat het advies van de funderingstafel helder en duidelijk is. Voor ons is niet helder hoe de uitwerking van het advies gaat verlopen in de praktijk. Immers alles moet nog geïmplementeerd worden. Wel willen we door middel van de ingediende motie onze waardering uitspreken aan alle betrokkenen voor de aanpak van het funderingsprobleem. Als fractie zien we het raadsvoorstel dan ook niet meer of minder dan het financieel akkoord gaan met de genoemde bijdragen. Belangrijk is dat wij er zijn voor onze inwoners en dat zij in dit probleem niet alleen staan.

Inbreng n.a.v. Begroting 2023-2026

CDA CDA Weststellingwerf 07-11-2022 15:53

Inbreng Raadsvergadering 7 november 2022 | begroting & collegeprogramma Namens CDA Weststellingwerf ga ik in op onze aandachtspunten en onderwerpen waarop wij veel inzet verwachten vanuit het college. Daarnaast wordt ingegaan op het amendement Noodfonds Energie. Tenslotte volgt een algemene verhelderende vraag namens de werkgroep bestuurlijke vernieuwing. Programmabegroting en het collegeprogramma Allereerst dank aan iedereen die heeft bijgedragen aan het opstellen van beide documenten en dank aan de beantwoording van de technische vragen. Wel ontvangen wij deze beantwoording graag eerder dan nu is gebeurd. Daarnaast zien wij veel elementen vanuit het coalitieakkoord terug in het collegeprogramma en daarover zijn wij zeer content. Wij kunnen ingaan op heel veel onderwerpen, maar beperken ons op een drietal onderwerpen; “De norm verbreden van wat normaal is”, “ICT en de OWO samenwerking” en de “Leefbaarheid in onze gemeente”. De norm verbreden van wat normaal is Tijdens vergaderingen van het Sociaal Domein Fryslân (SDF) hoorden wij dat in de jeugdzorg nog geen tien procent van de interventies bewezen effectief is. Dat betekent dus dat bij 90% van de interventies getwijfeld kan worden aan de effectiviteit. Dit rechtvaardigt voor ons de vraag, hoe zorgen we voor een verhoging van de effectiviteit van de interventies in de jeugdhulpverlening? Een jongere heeft ten slotte niets aan een interventie die niet werkt! En het kost ook nog eens veel geld. Wij zien graag een beweging op gang komen waarbij we niet meteen labels op kinderen gaan plakken en interventies gaan bedenken, maar een bredere range normaal gaan vinden. We hoeven niet allemaal in dezelfde mal te passen!Daarnaast hebben wij een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Een kind dat het moeilijk vindt om contact te leggen met andere kinderen, kan baat hebben bij een leuke teamsport. En voor een kind van wie de ouders in scheiding liggen, kan het fijn zijn om op school of bij opa en oma het huiswerk te maken. Samen kunnen we het verschil maken. Wij zijn benieuwd hoe de portefeuillehouder en de andere politieke partijen hier tegenaan kijken. ICT en de OWO samenwerking De ICT – uitdagingen van de gemeente zijn niet nieuw. Tijdens de behandeling van de voorjaarsnota hebben wij al ingebracht dat naar onze opvatting veel meer een samenhangende visie rond de ICT moet komen, niet alleen in OWO, maar op provinciaal en landelijk niveau zodat de krachten worden gebundeld naar hard- en softwareleveranciers en providers. Destijds hebben wij gepleit om dat bij de VNG aan de orde te stellen om in plaats van 345 contracten (=aantal gemeenten) bijvoorbeeld één contract met een grote software aanbieder te hebben. Onze eerste vraag aan de portefeuillehouder is dan ook, wat is hiermee gedaan? En voorzitter, dat een openbare vergadering niet live kan worden uitgezonden, zoals in september gebeurde, mag in deze tijd eigenlijk niet meer plaatsvinden. De beantwoording op onze artikel 31 vragen daaromtrent viel ons tegen. Wij zijn geen partij van te pas en te onpas moties en amendementen, maar wensen op dit gebied wel veel inzet vanuit het college om ervoor te zorgen dat de ICT faciliteiten op orde zijn, de uiteindelijke ICT kosten beheersbaar zijn en dat het uiteindelijk niet ten koste gaat van onze dienstverlening. Dan de OWO – samenwerking. Als fractie viel het ons op dat in de begroting in één oogopslag de post bestuur en organisatie van ruim 21 miljoen (€ 21.748.000) steeds dichter bij de post van het sociaal domein lijkt te komen, hetgeen al jaren de grootste uitgavenpost is en nu 34 miljoen bedraagt (€34.033.000). Ten aanzien van de OWO samenwerking wil het college meer bereiken op beleidsonderwerpen, personeelsbeleid en financiën. Als CDA onderschrijven wij dit en verwachten dan ook op deze terreinen en onze eigen organisatieontwikkeling veel inzet vanuit het college. Leefbaarheid in onze gemeente Wij verwachten veel inzet vanuit het college op de volgende onderwerpen ten gunste van de leefbaarheid in onze gemeente. Belangrijk voor een leefbaar Weststellingwerf is de bouw van woningen. De komende periode wil ook het college 400 nieuwe woningen realiseren. Onze tweede vraag aan de portefeuillehouder is dan ook wat de recente uitspraak van de Raad van State vorige week betekent voor de woningbouw in onze gemeente? Daarnaast staat de agrarische sector voor grote uitdagingen. Wat ons betreft kan de taskforce landbouw er dan ook niet snel genoeg komen. Onze derde vraag is dan ook, wat is de stand van zaken hieromtrent en wanneer kunnen wij hierover meer informatie verwachten? Ook de verdubbeling van het dorpenfonds is belangrijk voor het CDA Weststellingwerf omdat het uitgaat van initiatieven vanuit de samenleving. Kortom, wij kijken uit naar de notitie daaromtrent. Tenslotte voorzitter is het van cruciaal belang om de werkgelegenheid en de basisinfrastructuur voor onze maatschappelijke organisaties in stand te houden. Vanuit die gedachte hebben wij een amendement opgesteld onder de naam “noodfonds energie” die mede namens alle andere partijen in deze raad wordt ingediend en waarvan het besluit luidt; Besluit tot de volgende amendering van het voorliggende besluit: a. de najaarsnota 2022 met daarin de stand van het lopende begrotingsjaar inclusief de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen; b. de programmabegroting 2023 vast te stellen en kennis te nemen van de meerjarenraming 2024 – 2026; c. de subsidieplafonds voor het jaar 2023 vast te stellen zoals opgenomen in de bijlage bij de begroting; d. de wijziging van de begroting ten aanzien van het noodfonds energie vast te stellen rekening houdende met onderstaande criteria; te komen tot een noodfonds energie waarop maatschappelijke organisaties, culturele verenigingen en sportverenigingen een beroep kunnen doen en daarbij rekening te houden met bestaande regelingen; in afwachting van landelijke aanvullende maatregelen aan het College de ruimte te geven om ook met voorstellen te komen voor andere dan de onder één beschreven doelgroepen; voor het noodfonds een bedrag van € 1.000.000 te reserveren, dat bedrag uit de algemene reserve te halen en aan een aparte bestemmingsreserve ‘noodfonds energie’ toe te voegen; de Raad te informeren over de uiteindelijk benodigde financiële middelen vanuit deze bestemmingsreserve en de opzet van het voorgestelde noodfonds inclusief de daarbij geldende criteria; een jaar na invoering van het noodfonds te evalueren of het noodfonds voldoet aan de gestelde verwachtingen. Volgens ons is het besluit vrij helder en op dit moment hard nodig. Wel willen wij de portefeuillehouder meegeven dat deze reserve niet op hoeft om het “op te moeten maken”. Het is een noodfonds die ruim is ingestoken om de basisinfrastructuur voor onze leefbaarheid en welzijn in stand te houden. Tot zover onze eerste termijn.

Afscheid van raadslid Afke Kester

CDA CDA Weststellingwerf 28-03-2022 20:03

Na 16 jaar raadslidmaatschap nam Afke Kester op 28 maart 2022 afscheid van de gemeenteraad van Weststellingwerf. Hieronder haar afscheidswoorden: Dank u wel voorzitter, Vier jaar geleden was het al duidelijk dat ik in 2022 afscheid zou nemen van de raad. Want, net als andere landelijke partijen kent het CDA de drie termijnen regeling. Je mag drie termijnen zitten, als je langer wilt moet er dispensatie worden aangevraagd. Dat is in 2018 voor mij gebeurd en toen al was duidelijk dat, onvoorziene omstandigheden daargelaten, ik in 2022 afscheid zou nemen. Helemaal loslaten kan ik nog niet. Bij het opstellen van de kieslijst is gevraagd of ik met mijn veronderstelde kennis en ervaring nog betrokken zou willen blijven bij de fractie. En dat wil ik wel want raadswerk is ontzettend leuk werk! Wel wou ik dan officieel lid van de schaduw fractie worden. Want ik wil niet als een willekeurige gast hier door het gemeentehuis dwalen. Voor ons, als ingewijden, was de keuze volstrekt helder en goed gemotiveerd en het afscheid geregeld. En toen kreeg ik, voor mij volkomen onverwacht zoveel voorkeurstemmen. Een hele eer en vooral ook verantwoordelijkheid. Toch heb ik niet getwijfeld: het is tijd voor mij om naar de achtergrond te gaan. Helaas heb ik dat té weinig naar buiten kunnen brengen. Dat neem ik mezelf kwalijk. Te veel inwoners kennen dergelijke regels helemaal niet. Ik constateer ook dat maar weinig mensen weten hoe wij als CDA fractie werken. In de fractievergadering worden alle onderwerpen uitvoerig besproken. Alle denkbare opmerkingen en argumenten worden door iedereen, dus ook schaduw fractie leden, op tafel gelegd. Op basis van die bespreking schrijft de woordvoerder van dat onderwerp een concept inbreng. Die inbreng wordt rondgemaild en iedereen kan daar aan meeschrijven. De inbreng van de CDA fractie is nooit (!) een eigen, individuele inbreng. Het is de inbreng van en namens de voltallige CDA fractie. En de komende jaren maak ik daar, onzichtbaar op de achtergrond, nog steeds deel van uit. Mijn stem wordt wel degelijk gehoord in de fractie en daarmee indirect in de Raad. Ze wordt alleen niet direct zichtbaar. Ik neem afscheid van dit podium. 16 jaar lang begon ik elke inbreng met de woorden: Dank u wel voorzitter, De laatste keer dat ik deze woorden hier uitspreek. Wat moet je dan als afscheidswoorden meegeven? Nu heb ik altijd geprobeerd om mijn bijdragen in de raad te laten voldoen aan vier dingen. Ze moeten kort zijn omdat niemand luistert naar lange verhalen; Inhoudelijk, want we zijn hier geen theekransje; Zinvol, want je wilt een doel bereiken. En tot slot: het moet CDA waardig zijn. Natuurlijk zijn dat onze vier uitgangspunten maar het gaat ook om houding en gedrag. En dat wordt heel mooi samengevat door Lucas. Nee, in dit geval niet onze Lukas maar de Lucas die een paar duizend jaar geleden het Bijbelboek Lucas schreef. In hoofdstuk 6, vers 31 lezen we: Behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden. Dus…….als het een kort, inhoudelijk, zinvol en CDA waardig afscheid moet zijn dan neem ik afscheid met die woorden. Behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden. Ik wens iedereen veel wijsheid toe. Het ga u allen goed.

Pleidooi protocol voor progressieve ziektes

CDA CDA Weststellingwerf 01-02-2022 13:54

Voor de fractie van het CDA is het vaststellen van de Verordening Maatschappelijke Ondersteuning een goed moment om de Verordening tegen het licht te houden. Gaan we de juiste koers? Zijn we de juiste dingen aan het doen? En komt datgene wat we op papier hebben gezet, overeen met de ervaringen van onze inwoners? Als wij de Verordening lezen, dan zien we dat het belang van de cliënt het uitgangspunt is (artikel 3), dat de cliënt op eenvoudige wijze kan aangeven dat hij in aanmerking wenst te komen voor een maatwerkvoorziening (artikel 7), het college een daartoe aangewezen adviesinstantie om advies kan vragen om te komen tot een zorgvuldige afweging over passende hulp (artikel 9) en dat in de beschikking moet worden vastgelegd op welke datum de voorziening ingaat. Volgens ons biedt de Verordening op deze punten de nodige ruimte om het belang van de cliënt als uitgangspunt te nemen. Maar zijn de medewerkers van onze gebiedsteams er van op de hoogte dat deze ruimte er is? Wij horen dat er, bijvoorbeeld als het gaat om het geven van advies, meerdere adviseurs worden betrokken bij een cliënt, waardoor de behandeltijd van een aanvraag oploopt. Daarnaast blijkt het in de praktijk lastig om op voorhand al een aanvraag te doen. Nu lijkt dat misschien logisch, je vraagt tenslotte pas een traplift voor een oudere inwoner aan op het moment dat hij of zij deze traplift ook daadwerkelijk nodig heeft. Toch willen we hier wijzen op een groep inwoners voor wie dat niet zo logisch is, namelijk de mensen die te maken hebben met een progressieve ziekte. Al in 2016 concludeerde 1Vandaag het volgende: “Rolstoelen, speciale wc’s en trapliften arriveren regelmatig te laat bij patiënten met een zeer progressieve ziekte. Hun conditie holt zo snel achteruit, dat wanneer het medische hulpmiddel wordt geleverd, ze er niets meer aan hebben.” Nu zult u denken, dit artikel en de bijbehorende documentaire komen uit 2016, maar helaas horen wij dat inwoners hier ook nu tegenaan lopen. De vraag is dan ook concreet: is het voor inwoners met een progressieve ziekte mogelijk om voorzieningen al in een eerder stadium aan te vragen, zodat zij deze wel op tijd geleverd krijgen? Ten slotte hebben wij vernomen dat Ooststellingwerf een speciaal protocol heeft voor progressieve ziektes. Zou dit protocol ook toegepast kunnen worden binnen de regels van onze Verordening?

Gaswinning versus weidevogels

CDA CDA Weststellingwerf 19-01-2022 13:36

In de commissievergadering van 17 januari bespraken we als raad de 'Verklaring van geen bedenkingen' (Vvgb) voor een omgevingsvergunning voor Vermilion. Vermilion wil in Nijeholtwolde een nieuwe gasboorlocatie (met de naam Rottum) aanleggen. En van daaruit een gastransportleiding naar de grote leiding die verderop al ligt. Het college stelde voor om die Vvgb te weigeren. Daarmee waren wij het volledig eens. Bij de bespreking hebben we drie aandachtspunten benoemd: Fouten In de stukken die door Vermilion aangeleverd waren stonden fouten dan wel achterhaalde gegevens. De aanvraag was namelijk al in 2017 door Vermilion ingediend maar in eerste instantie door de gemeente stilgelegd. De wethouder wou dat er eerst goede (landelijke) afspraken over een schadevergoedingsregeling werden gemaakt. Het ministerie van EZK heeft dat vorig jaar vastgelegd. De vergunningaanvraag is daarna weer opgepakt. Vermilion heeft de stukken toen niet bijgewerkt. Voor de Vvgb is dat niet echt noodzakelijk. Vermilion doet dit pas op het moment dat de daadwerkelijke Omgevingsvergunning wordt aangevraagd. Voor ons als raadsleden was dit echter erg lastig en verwarrend. Je leest dingen waarvan je weet dat het niet (meer) klopt. Weidevogels Het meest zwaar wegende argument om de gasboorlocatie en de aanleg van de gasleiding te weigeren ligt in de weidevogels. De Ontginning is een weidevogelkansgebied waar al jaren aan collectief weidevogelbeheer wordt gedaan. Agrariërs sluiten contracten af met de Provincie om bepaald beheer uit te voeren. Denk aan: plasdrassen op het land, later maaien, etc. Dat de Provincie waarde hecht aan dit kansrijke gebied blijkt ook uit het feit dat dit gebied mee mag doen aan de proef om de predatie door steenmarters te beperken. Het blijkt dat die maatregelen succes hebben; de aantallen weidevogels stijgen. Het aanleggen van een boorlocatie zorgt niet alleen voor (tijdelijke) onrust maar ook voor verstoring. Want volgens ons gemeentelijk beleid moet een bouwlocatie landschappelijk ingepast worden. Dat betekent dat er beplanting omheen wordt gezet. Maar dit weidevogelgebied moet juist open blijven. Elke boom en elke struik is een mogelijke schuilplaats voor predatoren. Ook de aanleg van een nieuwe gasbuis zorgt voor onrust en verstoring. Hoewel Vermilion zeer netjes werkt en de grond zoveel mogelijk weer in oude staat terugbrengt weten we dat verstoorde grond nog jaren lang zichtbaar blijft. Vermilion weet dit: ze vergoeden ook in de jaren na de aanleg nog de schade. Weidevogels zijn heel gevoelig in hun keuze voor de grond waar zij hun nest gaan bouwen. Als mensen die plek verstoren komen ze vaak niet meer terug. Verkeer Zowel de aanleg, als het in bedrijf hebben, van de boorlocatie zorgt voor extra vrachtverkeer. Dit moet altijd (!) via de parallelweg naar de snelweg. Die parallelweg wordt ondermeer intensief gebruikt door de kinderen die op de fiets naar school in Heerenveen gaan. In die weg zit ook nog een smalle Tjongerbrug. M.a.w. er onstaan levensgevaarlijke situaties. Al met al zijn wij tegen het aanleggen van een boorlocatie in Nijeholtwolde.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.