Nieuws van politieke partijen over Beter Voor Dordt inzichtelijk

34 documenten

Van gas los

Beter Voor Dordt Beter Voor Dordt Dordrecht 02-11-2019 15:00

We staan aan de vooravond van de grootste omschakeling van energievoorziening sinds de invoering van het gasnet in 1952. Beter Voor Dordt begrijpt als geen ander dat er niet blijvend gebruik kan worden gemaakt van fossiele brandstoffen om in onze energiebehoefte te voorzien.

Maar: Beter Voor Dordt zet grote vraagtekens bij het loskoppelen van het gasnet van alle Nederlandse huishoudens. Het omschakelen naar elektriciteit heeft enorme gevolgen voor het kabelnet en schakelkasten. De netbeheerders zullen dezen moeten vervangen of verzwaren en uiteindelijk zullen de extra kosten worden doorberekend aan de consument. Daarnaast is het nog niet duidelijk of er voldoende capaciteit zal zijn om de woningen te verwarmen bij koude periodes, opgeteld bij de groei van het elektrisch rijden.

Waterstofgas

Het Groningse gas vervangen door waterstofgas is wat ons betreft een uitstekend alternatief. Waterstof is volop in ontwikkeling en kan ook schoon opgewekt worden met behulp van zonne- en windenergie. Het huidige ondergrondse leidingenstelsel in Nederland is van onschatbare waarde en kan met enige aanpassing gebruikt worden om waterstofgas bij ieder huis en bedrijf te leveren.

Beter Voor Dordt pleit al jaren voor extra aandacht voor dit alternatief dat ook gebruikt kan worden als brandstof voor vervoermiddelen.

Dordrecht is nog niet innoverend op het gebied van waterstoftoepassingen maar de stad kan, bijvoorbeeld samen met Dordtse studenten, de Duurzaamheidsfabriek en het Dordtse bedrijfsleven, onderzoeken wat de toepassingsmogelijkheden voor Dordrecht zijn. Zo wordt Dordrecht beter voorbereid op de toekomst en kan daarnaast koploper worden op het gebied van waterstof. Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar ook Beter Voor Dordt!

“Zwarte Pieten” discussie

Beter Voor Dordt Beter Voor Dordt Dordrecht 29-10-2019 13:12

Het Sinterklaasfeest kent een lange traditie in Nederland. De afgelopen jaren wordt dit kinderfeest overschaduwd door de discussie of de Pieten wel zwart moeten zijn en of Zwarte Piet een uiting van discriminatie is. Een discussie die voor- en tegenstanders kent. Je kunt het er mee eens zijn of niet, in Nederland kennen we nu eenmaal vrijheid van meningsuiting, dus demonstreren mag.

De Zwarte Pieten discussie gaat dit jaar echter een stap verder. Organisatie KOZP (beter bekend als “Kick Out Zwarte Piet”) heeft dit jaar de sponsoren van het Sinterklaashuis aangeschreven. Onder de dreiging dat sponsoren “extra aandacht” krijgen en door hen naar de buitenwereld af te schilderen als ondersteuners van een racistisch kinderfeest, wordt geprobeerd om deze sponsoren hun sponsorschap te laten intrekken.

Het Johan de Witt Gymnasium (één van de sponsoren van het Sinterklaashuis) is ondergespoten door een “anoniem” persoon die claimt leerling te zijn van het Johan de Witt Gymnasium. De actievoerder wil dat de school stopt met het sponsoren van een, in zijn bewoordingen, “racistisch feest”.

Je mag demonstreren en je mag zeker de discussie aangaan, maar intimidatie van sponsoren van een kinderfeest is niet Beter Voor Dordt en onacceptabel. Wat Beter Voor Dordt betreft wordt hiermee duidelijk een grens overschreden. Beter Voor Dordt veroordeelt deze manier van handelen en kan op geen enkele manier enig begrip opbrengen voor deze acties.

Werkbezoek HVC

Beter Voor Dordt Beter Voor Dordt Dordrecht 14-10-2019 11:09

Zoals u weet maakt Beter Voor Dordt zich sterk voor een schone stad en vragen wij dan ook met enige regelmaat aandacht voor het zwerfafval en het verkeerd aangeboden afval.

Donderdagmiddag 10 oktober was Beter Voor Dordt samen met o.a. een van de vaste chauffeurs van HVC, die dagelijks betrokken is bij de vuilproblematiek en afvaldumpingen, in Crabbehof voor een kort werkbezoek.

Donderdagavond bezocht Beter Voor Dordt HVC aan de Baanhoekweg om daar in gesprek te gaan met Arnoud Kik (Adviseur Gemeenten), Annemiek Meijer (communicatieadviseur) en directeur Dion van Steensel.

We hebben uitgebreid gesproken over alles wat met afval te maken heeft, zwerfafval, verkeerd aangeboden afval en ook over de mogelijkheden met betrekking tot voor- en nascheiding.

De komende periode gaat de Gemeenteraad in debat over het nieuwe grondstoffenbeleid van onze stad, gaan we nascheiden en komen er overal ondergrondse restafvalcontainers of krijgen we allemaal een vierde kliko?

Ons bezoek aan HVC heeft ons meer inzicht gegeven in mogelijke richtingen, het was een mooie voorbereiding op de discussie die we gaan voeren in de Gemeenteraad.

Merwedestraat

Beter Voor Dordt Beter Voor Dordt Dordrecht 11-10-2019 10:00

De Merwedestraat is in de afgelopen jaren een onveilige straat gebleken. De snelheid waarmee gereden werd was hier hoofdzakelijk de oorzaak van. Reden voor buurtbewoners om zich te organiseren en met circa 300 handtekeningen de Gemeente Dordrecht te vragen om aanpassing van de verkeerssituatie ter plekke.

De specifieke wensen, het plaatsen van snelheidscamera’s en extra verkeerslichten bleken niet haalbaar. Er kwam geen toestemming van het openbaar ministerie voor het plaatsen van snelheidscamera’s en de particuliere grondeigenaar gaf geen toestemming voor het plaatsen van verkeerslichten op zijn grond.

Om recht te doen aan dit burgerinitiatief en de verkeersveiligheid te bevorderen heeft Beter Voor Dordt voorgesteld om de huidige tweebaansweg te wijzigen in één baan voor het autoverkeer en één aparte busbaan, zodat het verkeer op een natuurlijke wijze wordt afgeremd. Dit voorstel van Beter Voor Dordt is inmiddels aangenomen en wordt uitgewerkt. Het betreft een proefmaatregel met een tijdelijk karakter. Wanneer het verkeer ter plaatse drukker wordt zal de 2

rijbaan mogelijkerwijs weer opgesteld worden voor alle autoverkeer. De snelheid zal dan door toename van de verkeersdrukte automatisch weer worden afgeremd. Beter Voor Dordt hoopt hiermee zoveel mogelijk invulling te hebben gegeven aan de wens van de bewoners van De Staart, zoals deze ook tijdens de gehouden enquête op De Staart naar voren is gekomen.

GEVUDO, HVC ÉN AEB?

Beter Voor Dordt Beter Voor Dordt Dordrecht 11-09-2019 16:30

Beter Voor Dordt vraagt zich af wat de financiële consequentie voor HVC is nu er gesproken wordt over een samenwerking met AEB, de in problemen geraakte Amsterdamse afvalverwerker. De financiële tekorten bij AEB zullen hierbij de financiële positie van HVC aantasten waardoor HVC een groter risico zal lopen. Dit risico kan worden afgewenteld op de gemeente Dordrecht die voor meer dan 30 miljoen garant staat voor HVC.

Wat Beter Voor Dordt betreft zullen eerst de risico’s goed in kaart moeten worden gebracht. Zonder deze duidelijkheid dient de gemeente Dordrecht haar positie als borgsteller voor HVC te heroverwegen. Met gemeenschapsgeld mag geen onnodig risico gelopen worden. Het college dient zo spoedig mogelijk in gesprek te gaan met HVC om meer duidelijkheid te krijgen over deze samenwerking, zodat de afgegeven garantstelling heroverwogen kan worden.

Omdat Beter Voor Dordt zorgen heeft met betrekking tot de bedrijfsvoering van Gevudo en HVC heeft de fractie onlangs vragen aan het college gesteld. Nu er sprake lijkt te zijn van samenwerking met de noodlijdende AEB, is er zeker noodzaak tot helderheid. Beter Voor Dordt is van mening dat Dordtenaren niet via de afvalstoffenheffing op moeten draaien voor kosten die toebehoren aan het warmtenet. En al helemaal niet voor kosten die gemoeid zijn met een eventuele overname van AEB.

Bijgevoegd de eerder gestelde vragen. Beter Voor Dordt gaat er gezien de actualiteit van uit dat de vragen met spoed beantwoord worden.

Onlangs hebben we uit de krant ...

Beter Voor Dordt Beter Voor Dordt Dordrecht 27-08-2019 12:00

Onlangs hebben we uit de krant moeten vernemen dat de gemeente Dordrecht niet voornemens is het huurcontract ten behoeve van de dierenweide in Sterrenburg te verlengen. De gemeente geeft aan dat dit is naar aanleiding van klachten uit de buurt. Beter Voor Dordt vraagt zich af in hoeverre de huidige klachten afwijken van die in 2002. Destijds is er namelijk ook geprobeerd de dierenweide te sluiten naar aanleiding van klachten. Echter is hier de rechter niet mee akkoord gegaan, omdat de als argument opgevoerde overlast niet aantoonbaar bleek. Omdat Beter Voor Dordt van mening is dat de dierenweide van toegevoegde waarde is in de wijk, hebben we het college vorige week vragen gesteld over de gang van zaken en een voorstel gedaan om tot een breed gedragen oplossing te komen. Ook hebben we gevraagd om vooralsnog, in ieder geval tot onze vragen zijn beantwoord, niet tot sluiting van de dierenweide over te gaan.

Dierenweide Sterrenburg

Beter Voor Dordt Beter Voor Dordt Dordrecht 27-08-2019 11:23

Onlangs hebben we uit de krant moeten vernemen dat de gemeente Dordrecht niet voornemens is het huurcontract ten behoeve van de dierenweide in Sterrenburg te verlengen. De gemeente geeft aan dat dit is naar aanleiding van klachten uit de buurt.

Beter Voor Dordt vraagt zich af in hoeverre de huidige klachten afwijken van die in 2002. Destijds is er namelijk ook geprobeerd de dierenweide te sluiten naar aanleiding van klachten. Echter is hier de rechter niet mee akkoord gegaan, omdat de als argument opgevoerde overlast niet aantoonbaar bleek.

Omdat Beter Voor Dordt van mening is dat de dierenweide van toegevoegde waarde is in de wijk, hebben we het college vorige week vragen gesteld over de gang van zaken en een voorstel gedaan om tot een breed gedragen oplossing te komen. Ook hebben we gevraagd om vooralsnog, in ieder geval tot onze vragen zijn beantwoord, niet tot sluiting van de dierenweide over te gaan.

Dordrecht is scheepvaartstad bij ...

Beter Voor Dordt Beter Voor Dordt Dordrecht 14-08-2019 12:00

Dordrecht is scheepvaartstad bij uitstek. Door de unieke ligging aan het water en het invoeren van het ‘stapelrecht’ creëerde Dordrecht zelfs zijn eigen Gouden Eeuw, ‘Dordrechts Gouden Eeuw’. Er wordt niet voor niets gezegd dat Dordrecht haar bestaansrecht dankt aan de scheepvaart. Vandaag de dag is Dordrecht nog steeds nauw verbonden met de scheepvaart en maakt deel uit van de maritieme topregio. Logisch, er passeren jaarlijks 150.000 schepen onze stad. Helaas zijn niet alle voorzieningen voor de binnenvaart optimaal. Er is bijvoorbeeld maar één autoafzetplaats (een kade die dient als calamiteitenplek waar alleen kort aangemeerd mag worden, bijvoorbeeld voor proviand of het wisselen van bemanning). Deze plek, aan de Handelskade, wordt goed gebruikt. Op bepaalde wisseldagen liggen er zelfs regelmatig schepen op elkaar te wachten. Op de foto liggen er 3 eenheden afgemeerd en liggen er 2 te wachten. Onlangs heeft BLN-Schuttevaer, de belangenorganisatie van de binnenvaart, de gemeente verzocht om een tweede autoafzetplaats aan de Beneden Merwede. Zo kan de Handelskade worden ontlast en is omvaren voor de schepen die vanuit de Noord naar de Beneden Merwede gaan en andersom verleden tijd. Beter Voor Dordt steunt dit verzoek en heeft samen met een collega fractie middels een motie het college verzocht om voor de behandeling van de begroting, inzage te geven in de mogelijkheden voor een tweede autoafzetplaats, eventueel gecombineerd met een drinkwatertappunt. Deze motie is unaniem aangenomen. Dat is goed nieuws want de binnenvaart is Beter Voor Dordt!

Voorzieningen binnenvaart

Beter Voor Dordt Beter Voor Dordt Dordrecht 08-08-2019 15:51

Dordrecht is scheepvaartstad bij uitstek. Door de unieke ligging aan het water en het invoeren van het ‘stapelrecht’ creëerde Dordrecht zelfs zijn eigen Gouden Eeuw, ‘Dordrechts Gouden Eeuw’. Er wordt niet voor niets gezegd dat Dordrecht haar bestaansrecht dankt aan de scheepvaart.

Vandaag de dag is Dordrecht nog steeds nauw verbonden met de scheepvaart en maakt deel uit van de maritieme topregio. Logisch, er passeren jaarlijks 150.000 schepen onze stad.

Helaas zijn niet alle voorzieningen voor de binnenvaart optimaal. Er is bijvoorbeeld maar één autoafzetplaats (een kade die dient als calamiteitenplek waar alleen kort aangemeerd mag worden, bijvoorbeeld voor proviand of het wisselen van bemanning). Deze plek, aan de Handelskade, wordt goed gebruikt. Op bepaalde wisseldagen liggen er zelfs regelmatig schepen op elkaar te wachten. Op de foto liggen er 3 eenheden afgemeerd en liggen er 2 te wachten.

Onlangs heeft BLN-Schuttevaer, de belangenorganisatie van de binnenvaart, de gemeente verzocht om een tweede autoafzetplaats aan de Beneden Merwede. Zo kan de Handelskade worden ontlast en is omvaren voor de schepen die vanuit de Noord naar de Beneden Merwede gaan en andersom verleden tijd.

Beter Voor Dordt steunt dit verzoek en heeft samen met een collega fractie middels een motie het college verzocht om voor de behandeling van de begroting, inzage te geven in de mogelijkheden voor een tweede autoafzetplaats, eventueel gecombineerd met een drinkwatertappunt. Deze motie is unaniem aangenomen.

Dat is goed nieuws want de binnenvaart is Beter Voor Dordt!

Beter Voor Dordt is blij met de ...

Beter Voor Dordt Beter Voor Dordt Dordrecht 02-08-2019 12:00

Beter Voor Dordt is blij met de geplande tweede calamiteitenroute bij de Staart! Uit onze recent gehouden enquête en inloopavond op de Staart en Merwedepolder kwam dit als duidelijk zorgpunt voor bewoners en bedrijven naar voren. Er wonen veel mensen in de buurt van bedrijven. Een alternatieve calamiteitenroute is belangrijk wanneer er een incident gebeurt waarbij de normale route niet beschikbaar of onvoldoende toereikend is. De Staart is ook het hoogste deel van Dordrecht, tijdens een ramp met extreem hoog water is het daarom van groot belang dat de wijk via meerdere routes te bereiken is. Beter Voor Dordt laat op verzoek van omwonenden momenteel ook uitzoeken of het mogelijk is een oversteekplaats voor fietsen en voetgangers te realiseren op de Baanhoekweg ter hoogte van de Hunzeweg. Natuurlijk blijft het ook belangrijk om stadsbreed maximaal in te blijven zetten op de veiligheid rondom het spoor, het water en onze wegen. Want een veilig Dordrecht is Beter Voor Dordt!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.