Nieuws van politieke partijen over Burger Belangen Brunssum Lijst Palmen inzichtelijk

5 documenten

Buitenring Parkstad 9 ton ipv 2 miljoen

Burger Belangen Brunssum Lijst Palmen Burger Belangen Brunssum Lijst Palmen Brunssum 25-09-2019 15:24

Buitenring Parkstad 9 ton ipv 2 miljoen

Published on Wednesday, 25 September 2019 15:24

De Brunssumse gemeenteraad is onder voorwaarden akkoord met het betalen van 9 ton ipv 2 miljoen euro aan de Buitenring (N300). BBB-Palmen heeft geluidsweringen aan de Ganzepool, grenzend aan de Kleikoelen onder ander als voorwaarde gesteld.

Brunssum heeft miljoenen aan de Buitenring Parkstad (N300) bijgedragen. De ringweg die hopelijk er voor gaat zorgen dat veel bedrijven zich in de oude Oostelijke Mijnstreek gaan vestigen.

Eigenlijk wilde de provincie dat Brunssum 2 miljoen euro extra zou betalen. Dat vonden wij niet fair. Brunssum heeft in juridisch opzicht slechts een inspanningsverplichting. Hierin blijven volharden is niet verstandig. Reden hiervan is dat je in de “bestuurlijke realiteit” en vanuit een “realistische politiek” soms niet om de provincie heen kan.

Bewoners Kleikoelen.

Zoals gezegd heeft de gemeenteraad aan het bedrag van 9 ton extra voorwaarden gekoppeld. BBB-Palmen heeft -na veel inspanningen- ervoor gezorgd dat de Provincie geluidswerende maatregelen treft aan de Ganzepool, grenzend aan de Kleikoelen en ook financieel over de brug komt.

Andere voorwaarden zijn het aanjagen van de ontwikkeling op de Oostflank en een de brug over de Akkerweg nabij Amstenraderveld.

We wachten af of de provincie met de 9 ton onder voorwaarden akkoord gaat.

Verkiezingsprogramma DE BURGER CENTRAAL 2018-2022

Burger Belangen Brunssum Lijst Palmen Burger Belangen Brunssum Lijst Palmen Brunssum 20-02-2018 23:45

Verkiezingsprogramma DE BURGER CENTRAAL 2018-2022

Published on Tuesday, 20 February 2018 23:45

Onze politieke visie is opgenomen in ons verkiezingsprogramma "DE BURGER CENTRAAL" en dient als uitgangspunt voor ons handelen in de gemeente.

Wilt u een papieren verkiezingsboekje ? Dat kan, mail dan naar BBB-Palmen en vul uw adres in. Wij zorgen dan voor een papieren exemplaar.

LEESWIJZER

Het verkiezingsprogramma is een uitgebreid programma. Wij kunnen ons voorstellen dat u geen  tijd over heeft of de concentratie niet kunt opbrengen om het helemaal te lezen. Dat hoeft ook niet. De praktisch georiënteerde lezer die geïnteresseerd is in  bepaalde onderdelen van het programma kan te rade gaan bij de afzonderlijke hoofdstukken aan de rechterkant. Een klik is voldoende om een bepaald hoofstuk te selecteren.

De hoofdstukken zijn zo geschreven dat ze afzonderlijk gelezen en begrepen kunnen worden zonder dat u de andere delen heeft doorgenomen.Welke leesroute u ook neemt; wij hopen dat u geïnspireerd wordt door dit programma en onze kandidatenlijst. Wij wensen u mooie verkiezingen toe en roepen u in ieder geval op, om te stemmen.

Programmacommissie BBB-Palmen.

Prev

Grens aan tegenprestatie Bijstandswet.

Burger Belangen Brunssum Lijst Palmen Burger Belangen Brunssum Lijst Palmen Brunssum 08-03-2014 10:08

Grens aan tegenprestatie Bijstandswet.

Published on Saturday, 08 March 2014 10:08

De Wet Werk en Bijstand (WWB) wordt nogal ingrijpend gewijzigd. Vooral de "verplichte" tegenprestatie voor een bijstandsgerechtigde vraagt lokaal maatwerkbeleid. Onze visie.

Niet iedereen hoeft koffie te schenken.

Wat betreft de hoogte van de uitkering is er geen ruimte voor gemeentelijk beleid. Wel is in het wetgevingsproces een belangrijke wijziging aangebracht. Anders dan de bedoeling was is de gemeente niet verplicht om van iedereen die een bijstandsuitkering ontvangt een tegenprestatie te verlangen in de vorm van een bijdrage (community service) aan de Brunssumse gemeenschap. Niet iedere bijstandsgerechtigde moet, dit in tegenstelling tot u wel kunt lezen in advertenties van politieke partijen, koffie gaan schenken in een verzorgingstehuis.

Die “arme mensen” in de verzorgingstehuizen  zouden dan trouwens sloten koffie moeten drinken om zo’n 900 bijstandsgerechtigden een tegenprestatie te kunnen laten leveren. Dat soort beleidsmatige invulling is ook niet datgene dat Burger Belangen Brunssum (BBB) expliciet voor ogen heeft.

Ruimte voor lokaal beleid.

Nu geen verplichting in de wet wordt opgenomen is er ruimte voor gemeentelijk beleid. Dat beleid moet vorm worden gegeven en daar gaat de gemeenteraad over.

Omdat de mensen die gebruik moeten maken van de bijstand niet over een kam te scheren zijn; niet qua achtergrond, opleiding, leeftijd en sociale omstandigheden zal dit beleid ook hierop afgestemd moeten zijn. Het beleid zal zodanig vorm moeten worden gegeven dat maatwerk tot de mogelijkheden behoort en zeker indien er een route naar betaald werk gevonden kan worden voor degenen die nog vele jaren tot de beroepsbevolking (kunnen) behoren. Bijstand is ook niets uitzonderlijks. Als u in een gezelschap bent en vraagt naar wie ooit eens bijstand heeft ontvangen, dan zult u verbaasd zijn hoeveel mensen daar tijdelijk door zijn geholpen. Het merendeel van die mensen is zonder extra prikkels ook zelf weer aan het werk geraakt. De bijstandsregeling demonstreert dat wij een samenleving zijn waarin opvang en hulp zijn vorm krijgt. Iets dat wij goed moeten bewaken.

Visie van BBB op invulling tegenprestatie door bijstandsgerechtigde.

Onze insteek is een realistische lokale invulling van de term tegenprestatie naar vermogen. Volgens ons  dient de inzet van bijstandsgerechtigden te voldoen aan een behoefte waarin anders niet  wordt voorzien. Er mag geen sprake zijn van het verrichten van werkzaamheden of diensten die normaal gesproken in een dienstverband of als zelfstandige worden uitgevoerd.

Geen verdringing van betaalde banen.

Geen verdringing van betaald werk dus. Ook nutteloos werk is niet aan de orde.Het zal best lastig zijn om voldoende werkzaamheden te vinden die aan de hiervoor vermelde criteria voldoen. Gedacht kan worden aan reeds nu bestaand vrijwilligerswerk. Uitgangspunt kan/moet ook zijn, als het even kan, dat het te verrichten werk structuur geeft en vaardigheden leert die van belang kunnen zijn bij het vinden van reguliere arbeid en bij voorkeur arbeid waar de kans op een baan aanwezig is.  Indien dat de kansen op uitstroom vergroot kan scholing of plaatsing op een stageplek aan de orde zijn.De gemeente zal zich moeten inzetten om bedrijven zover te krijgen dat voldoende stage- of leerwerkplekken beschikbaar zijn; de gemeente zou  zelf het goede voorbeeld kunnen geven.

De capaciteit van de gemeentelijke organisatie om op re-integratie gerichte activiteiten te bedenken; te begeleiden en uit te voeren, is beperkt en dus niet oneindig.De capaciteit dient te worden ingezet op die groep waarvan op basis van intake kan worden aangenomen dat een kleine investering een groot rendement (uitstroom) oplevert en die niet zelfstandig en zonder hulp aan een baan komen. De grootste aandacht dient in eerste instantie uit te gaan naar die personen die nog lang tot de beroepsbevolking zullen behoren; capaciteiten hebben; om-her-of bijgeschoold kunnen worden of via een stageplek de kans op uitstroom kan worden vergroot.

Stimuleren op basis van vrijwilligheid.

Vooralsnog zal  het meedoen op basis van vrijwilligheid worden gestimuleerd. Pas indien blijkt dat de maatschappelijke behoefte aan dienstverlening groter is dan het aanbod, kan er meer verplichtend en met dwang en drang worden opgetreden; daarbij is in aanmerking te nemen dat persoonskenmerken kunnen maken dat zinvolle re-integratie niet meer aan de orde is. Dat moet worden geaccepteerd.

---------------------

Nee tegen begroting 2013 - Ja tegen vrijwilligers

Burger Belangen Brunssum Lijst Palmen Burger Belangen Brunssum Lijst Palmen Brunssum 06-11-2012 16:44

Nee tegen begroting 2013 - Ja tegen vrijwilligers

Published on Tuesday, 06 November 2012 16:44

Er ligt weer een lijvig werk met allerlei mooie woorden. Weerbarstige materie met grote gevolgen voor de Brunssumse burger.

Er ligt weer een lijvig werk met allerlei mooie woorden. Weerbarstige materie met grote gevolgen voor de Brunssumse burger. Het college vraag van ons onvoorwaardelijke steun voor allerlei bezuinigingen zoals op het gebied van de verkeersveiligheid en vooral voor de voorgenomen strategische beleidslijnen.

Stedelijke projecten waaraan grote risico’s kleven worden niet herzien althans op papier wordt gedaan alsof ze in de herbezinningsfase zitten. Intussen worden onherroepelijke besluiten of handelingen genomen. De lasten voor burgers nemen echter toe.

Onze partij is  kritisch over de politieke  keuzes die gemaakt worden en we hebben onze vraagtekens bij de actualiteit/ de gedateerdheid van deze bundel ten aanzien van Licom en de Brede School Treebeek. Dit heeft invloed op onze besluitvorming.

Realistisch BBB-Palmen

Dat ook de Brunssumse lokale overheid niet ontkomt aan bezuinigingen beseft BBB- Palmen. Dan moet je inderdaad keuzes maken. De vraag is of je dan nog door moet gaan met diverse projecten zoals bijvoorbeeld de miljoenen kostende majeure stedelijke projecten die geen geld opleveren en alleen maar geld kosten.

Keuzes BBB-Palmen o.a.

Schrappen infrastructurele projecten; geen leegstandsbouw.

We beklemtonen dit al sinds 2008. Hele grote bezuinigingen kunnen ook gehaald worden door een paar bodemloze (infrastructurele) projecten te schrappen waar de Brunssumse burger niet op zit te wachten.  De bezuinigingen zijn een goed moment  om een integrale afweging te maken van de gewenste doelstellingen op ruimtelijk gebied en de relatie met dossiers zoals volkshuisvesting, welzijn en demografische ontwikkelingen. We hebben hierover zelfs een wijzigingsvoorstel ingediend in het belang van Brunssum maar die heeft het om politieke redenen niet gehaald.

Wat bedoelen wij met die volzin ? Wij bedoelen

hiermee dat groei eindig is en zijn grenzen heeft. Krimp moet je accepteren en niet bestrijden door  - ondanks de enorme leegstand- nog meer winkelruimte en een zorgplein te realiseren. Door het wegtrekken van (para)medische beroepsbeoefenaren elders uit Brunssum naar het zorgplein, leidt dit tot nog meer leegstand. "Gaten worden met gaten gevuld."

Vooral bij deze grote infrastructurele projecten houden wij het maatschappelijk rendement in ogenschouw. Namelijk in hoeverre draagt een uitgave van de gemeente bij aan het beoogde maatschappelijke effect en kan het zelfde doel met minder geld worden bereikt. Leidt het aanbieden van zorg anders dan op een zorgplein tot kwalitatief mindere zorg. BBB-palmen meent van niet.

Geen overbodige buitenring; verbeteren bestaand wegennet.

Nu we het toch over de krimp hebben. Bij een krimpende bevolking wordt een autosnelweg met vier banen aangelegd in een groene omgeving. Hier zijn miljoenen bezuinigingen te realiseren. Wij zijn ook voor een goede bereikbaarheid van Brunssum maar dat kan wat ons betreft goedkoper door het bestaande wegennet te verbeteren en betrek hierbij de Bundestrasse 56 Neu (naar Born).

Belastingverlaging gezien waardedaling woningen

Een koopkrachtdaling in tijden van economische recessie moet zoveel mogelijk beperkt worden. Het consumentenvertrouwen is cruciaal voor onze economie. Een koopkrachtdaling door een OZB-verhoging, ook al is het met de inflatiecorrectie doet daar geen goed aan gezien de inkomensnivellerende maatregelen van het Rijk zoals de stijgende zorgpremie. Burgers houden daardoor per definitie minder over.

Door de krimp van de woningmarkt en door de waardedaling van de woningen

worden de inkomsten bij gelijkblijvend OZB tarief minder voor de gemeente, dat is duidelijk. Dus de woningen die zijn overgebleven en die ook minder waard zijn geworden moeten in plaats van minder OZB te betalen, aangezien die gerelateerd is aan de waarde van de woning, meer gaan betalen om de gemeente uiteindelijk- op macroniveau bezien - evenveel opbrengst te leveren. Vervolgens vindt ook nog eens een extra verhoging van plaats.

Ons voorstel is om deze vermindering te accepteren, en niet de OZB belasting te verhogen om toch meer inkomsten binnen te halen maar de burgers de waardedaling ook daadwerkelijk te laten toekomen in de vorm van een lagere belastingbetaling. Het begrotingsgat dichten door het majeure projectenbouwfonds en de pot Buitenring.

Geen lastenverhoging voor gebruikers culturele en sportaccommodaties

De Brunssumse culturele en sportverenigingen zijn van groot belang. Nu de budgetten al een aantal jaren kleiner worden, maken we ons zorgen over de verenigingen en de toegankelijkheid ervan. Zij moeten vaak een hoge huur betalen, die doorberekend wordt in de contributie anders worden ze noodlijdend.

Een voorstel waar BBB-Palmen het niet mee eens is, is daarom de voorgenomen kostendekkendheid van gemeentelijke accommodaties. Het college wil de accommodaties kostendekkend verhuren. Sjieke taal voor platte prijsverhogingen. Een

vereniging kan vervolgens een subsidie verdienen, afhankelijk van de mate waarin deze zich maatschappelijk actief inzet voor de Brunssumers. BBB-Palmen noemt dat “een sigaar uit eigen doos”. Vrijwel alle sportverenigingen maar ook culturele verenigingen leveren met talloze vrijwilligers en een steeds breder wordend takenpakket een bijdrage van formaat. De kosten verhogen met een mogelijke verhoging van de contributie tot gevolg is een verkeerd signaal aan al die vrijwilligers die zich met hart en ziel inzetten voor de club en daarmee voor Brunssum.

Huurverhoging leidt verder tot uitwijkgedrag van verenigingen naar gratis accommodaties. Dit leidt dan weer tot nog minder inkomsten voor de gemeente uit accommodatieverhuur. Consequentie; nog minder inkomsten voor de gemeente die daardoor de overblijvende gebruikersverenigingen nog meer gaat belasten wegens het beleid van kostendekkendheid.

Stop structurele armoede

De “kanslozen” iemand die lang in de bijstand zit en geen werkvooruitzicht

en heeft moeten  bloeden. Op gelden die waren vrijgemaakt voor mensen die langdurig in de bijstand zitten wordt beknot. Dit is onacceptabel. Kansrijken faciliteren om te re-integreren vinden wij goed als dit maar leidt tot duurzame en structurele uitstroom en geen draaideurconstructies.  Wij blijven pleiten voor een eindejaarsuitkering in de vorm van een voedselvoucher die bij Brunssumse winkeliers kunnen worden omgezet. Zo worden zowel de minima als de winkeliers geholpen.

Kledingbeurs, wat gebeurt hiermee ?

Als ik de  woorden van de verantwoordelijke wethouder vorig jaar moest geloven was de kledingbeurs toch wel het re-integratiemiddel bij uitstek. Hij verkondigde dat minima of bijstandsgerechtigden door de kledingbeurs aan gepaste kleding kunnen komen waardoor de kans op een baan tijdens het sollicitatiegesprek wordt verhoogd althans woorden van gelijke strekking. Nu wordt de beurs afgeschaft. Onbegrijpelijk !

BBB-Palmen ziet de zaken vanuit een ander perspectief en maakt andere keuzes die geen leegstand veroorzaken, de burgers minder geld kosten, vrijwillligers motiveert en de minima een menswaardig bestaan geeft. Niets zien wij hiervan terug in de begroting. Daarom zijn wij tegen deze begroting.

---------------------

Profielschets burgemeester.

Burger Belangen Brunssum Lijst Palmen Burger Belangen Brunssum Lijst Palmen Brunssum 14-09-2012 07:57

Published on Friday, 14 September 2012 07:57

Er is weinig gedaan de inspraak bij de aanstaande burgemeestersbenoeming te vergroten. De komende burgervader dient een mensenburgemeester te zijn.

Achterkamertjes

BBB-Palmen heeft tijdens de profielschetsvergadering van 11 september jl. uitgesproken dat er niet alles aan is gedaan om de reikwijdte van de burgerbetrokkenheid bij de komende burgemeestersbenoeming te vergroten. De opkomst was tijdens de inspreekvergadering namelijk minimaal.

We horen van inwoners dat een cruciale zaak als (her)benoeming van burgemeesters uit de sfeer van achterkamertjes moet en zolang dat zo blijft, de burger geen serieuze invloed heeft.

Ook de inhoud van de verordening op de vertrouwenscommissie geeft weinig blijk van transparantie en zelfs wantrouwen. Door een select gezelschap wordt in het diepste geheim – in een proces volledig aan de openbaarheid onttrokken- de nieuwe burgemeester gekozen. Er is geen inspraak van de burger op de benoeming en na “witte rook” wordt de burger voor een voldongen feit gesteld.

Serieuze invloed burger

Wij vinden dat de volgende keer veel meer ruimte moet zijn voor de stem van de inwoners in de zin dat zij serieuze invloed kunnen uitoefenen op de keuze van hun burgemeester. Met de nadruk op hun. Het is niet burgemeester van de gouverneur, de gemeenteraad, maar van de inwoners van Brunssum. Wij vinden het een gemiste kans want burgerparticipatie is volgens de gemeente Brunssum: meedenken, meepraten en meebeslissen.

Digitaal burgerpanel

Het door BBB-Palmen geopperde instrument van burgerparticipatie, (digitaal) burgerpanel had meer reikwijdte gehad om burgers te betrekken bij de profielschets voor de nieuwe burgemeester. De gemeenteraad had de uitkomsten hiervan kunnen gebruiken als basis voor de profielschets want de burger is immers stakeholder.

Burgers in vertrouwenscommissie

Als politieke ambtsdrager dus ook als burgemeester bevind je je in een glazen huis. Je bent publiek bezit, betaalt met publiek geld. Dan mag de weg hier naartoe ook in de openbaarheid bewandeld worden. Wat ons betreft mogen burgers van Brunssum met kennis van zaken in de vertrouwenscommissie plaatsnemen. Dat kan alleen maar leiden tot een betere uitkomst voor Brunssum.

Mensenburgemeester

In elke profielschets voor een nieuwe burgemeester klinkt altijd tussen de regels commentaar op de te vertrekken burgervader. Dat zal in Brunssum niet anders zijn. Van de nieuwe burgemeester zal verwacht worden dat hij meer met burgers in contact zal treden en naar hen luistert. Het moet een mensenburgemeester zijn die gezag heeft en met enthousiasme en zichtbaar plezier zijn werk doet. Zo duiden wij concreet de opgestelde profielschets.

-------------------------------

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.