Nieuws van politieke partijen over Vitaal Valkenswaard inzichtelijk

28 documenten

Vragen over Sociaal Domein WMO

Vitaal Valkenswaard Vitaal Valkenswaard Valkenswaard 05-04-2024 07:54

Onderwerp: Burgerparticipatie, Cliƫntenraad, ASD, diverse organisaties voor burgerbelangen

Referte: Contacten met Cliƫntenraad

Toelichting: Burgerparticipatie en medezeggenschap zijn, mits goed gestructureerd, van groot belang voor het betrekken van de burgers bij het gemeentebeleid en het vergroten van het vertrouwen, bij de burgers, in de overheid. De burgerparticipatie, en dus het vroegtijdig betrekken van burgers en burgerlijke vertegenwoordigers, belangen groeperingen en platformen, bij het overleg proces in het kader van per 1 januari jl. in werking getreden omgevingswet, zijn van groot belang.

Wij hebben bij de gemeente Valkenswaard in het verleden een goed functionerende en pro-actieve WMO-Adviesraad gehad die later is vervangen door de ASD, Advies Raad Sociaal Domein. Helaas is deze Raad enige jaren geleden gestopt met zijn advies werk. Het bestuur is destijds collectief afgetreden en nooit meer als zodanig vervangen ondanks herhaalde vragen vanuit de Gemeenteraad. In veel gemeenten in Nederland functioneert de ASD goed. Blijkbaar is de ASD in Valkenswaard vervangen door een inwoners panel, een breed overleg met een aantal inwoners uit Valkenswaard.

In het kader van de burgerparticipatie functioneert al jaren een ander inspraak orgaan namelijk de Cliƫntenraad A2-gemeenten. Bij navraag blijkt ons dat er bij de leden van de Cliƫntenraad grote onvrede bestaat over o.a. de samenwerking met de gemeente, het faciliteren van deze Raad door de gemeente en de mogelijkheid om gedegen adviezen te kunnen uitbrengen.

Maar in het ā€˜echteā€™ participatieproces dienen wij de inwoners van Valkenswaard te betrekken en in dit proces ook te betrekken platformen en organisaties zoals SBV (Senioren Belang Valkenswaard) KansPlus, Werkgroep Agenda 22, KBO en de diverse Wijkverenigingen.

Wij hebben hierover de volgende vragen:

Welke adviezen heeft de Cliƫntenraad de laatste 3 jaren uitgebracht aan de gemeente. Graag adviezen benoemen en vermelden van het contactpersoon/ontvanger bij de gemeente.

Wij hebben vernomen dat de voorzitter van de Cliƫntenraad recentelijk zijn functie heeft beƫindigd. Is dat correct en zo ja wat zijn de redenen hiervoor?

Welke zijnde concrete doelstellingen van het inwonerspanel, hoeveel keer komt dit per jaar bij elkaar, wie maken deel uit van dit inwonerspanel, hoe en door wie zijn de deelnemers aan het inwoners panel geselecteerd?

Welke adviezen heeft het inwonerspanel in het kader van het Sociaal Domein uitgebracht? Graag adviezen concreet benoemen .

Het blijkt dat in veel gemeenten (o.a. Heeze-Leende en Bergeijk) de ASD goed functioneert en nuttige adviezen geeft in het kader van de WMO, de Jeugdwet en de Participatiewet. Welke zijn de redenen dat de Gemeente Valkenswaard en met name het College deze ASD niet weer installeert?

Er zijn blijkbaar door de Cliƫntenraad en het inwonerspanel de laatste jaren adviezen uitgebracht aan de gemeente c.q. het College. Waarom worden deze adviezen niet ter info gestuurd aan de Gemeenteraad?. Graag adviezen van de laatste twee jaren sturen.

Jan Kerkhoff ā€“ Vitaal Valkenswaard

Toelichting op eerdere vragen over dossier Daams

Vitaal Valkenswaard Vitaal Valkenswaard Valkenswaard 19-02-2024 16:41

Toelichting van Jan Kerkhoff Vitaal Valkenswaard op eerder gestelde Raadsvragen Artikel 41 Agendapunt 4a Raadsvergadering 8 februari 2024

Betreft: Dossier Daams Dommelseweg

Ik heb natuurlijk niet zonder dringende redenen verzocht om een integriteit onderzoek met betrekking tot deze volgens mij onverkwikkelijke zaak.

Want volgens mij heeft deze zaak zich geheel onnodig ontwikkeld tot een omvangrijk en voor alle betrokken partijen, kosten verslindend dossier dat uiteindelijk alleen maar verliezers oplevert.

Maar het kernpunt van deze onverkwikkelijke zaak is natuurlijk, naar mijn mening, het onzorgvuldige en waarschijnlijk zelfs onrechtmatige handelen van het College van B&W en de gemeente.

Maar hoe is deze zaak ontstaan?

In 1977 is bij Koninklijk Besluit de bestemming van het perceel 171, in deels opslagplaats van hout en deels groen/ beplanting, goedgekeurd.

Houthandel Daams, die van 1971 het gehele perceel 171 huurde van de heer A.G.H. Daams, deelde in 2014 het voornemen mee aan de gemeente om zijn bedrijf te verplaatsen van perceel 171 naar perceel 198 (perceel E 914).

De gemeente gaf een negatief advies met betrekking tot dit voornoemde voornemen en ook het College van B&W gaf aan geen medewerking te verlenen aan de verplaatsing van houthandel Daams.

In 2019 is houthandel Daams blijkbaar door het College van B&W van de gemeente Valkenswaard geadviseerd om het perceel 198 voor mogelijke latere bedrijfsvoering te verwerven. Mei 2019 heeft houthandel Daams het grondstuk E914 gekocht voor een bedrag van Euro 33.000 (Euro 8,- per meter).

18 december 2020 besluit B&W om een Omgevingsvergunning te verlenen aan Daams Houthandel om op perceel Dommelseweg 198 een tijdelijk bebouwing aan te brengen.

De Provincie Noord-Brabant heeft in 2021 ( brief van de Provincie d.d. 26 januari 2021) bezwaar aangetekend tegen het verlenen van de Omgevingsvergunning 20259

September 2022 trekt de Gemeente Valkenswaard, na uitspraak van de rechter, de tijdelijk verleende omgevingsvergunning in.

Dit is weer de zoveelste zaak bij de gemeente Valkenswaard waar de gemeente Ā gewoon weigert om zorgvuldig en respectvol met de belangen van burgers om te gaan en lak heeft aan fatsoenlijk overleg met die burgers.

Bijvoorbeeld blijkt nu dat de gemeente weigert te erkennen dat het overgangsrecht op perceel 171 berust op het perceel, en niet op de persoon, en niet wil accepteren dat op dit perceel deels een bedrijfsbestemming rust.

Dat de menselijk maat helemaal weg is bij de gemeente wordt aangetoond door het per eind maart 2020 in gang zetten van een handhavingsprocedure en de inschakeling van Hekkelman advocaten (het mag weer wat kosten) inzake het vaststellen van het overgangsrecht, hetgeen al eerder was vastgesteld.

Tot zover mijn sterk ingekorte toelichting op de laatste stand van zaken inzake dit uit de hand gelopen dossier, dat de aanleiding voor ons is om te verzoeken hierover een integriteit onderzoek uit te voeren.

Ons verzoek om hierover een integriteit onderzoek uit ter voeren is door het College van B&W afgewezen.

Aanvullende vragen collectieve gemeentelijke zorgverzekering

Vitaal Valkenswaard Vitaal Valkenswaard Valkenswaard 20-12-2023 08:19

Betreft: Vragen voor College betreffende: Collectieve gemeentelijke zorgverzekering

Referte:

Diverse contacten met de Gemeente

Vragen zoals gesteld tijdens Vragenhalfuurtje Raadsvergadering 14 december 2023

Verzoek 14-12 van de Raadvoorzitter om aanvullende vragen apart aan het college te sturen.

Erratum Collectieve zorgverzekering 2024 zoals 11 december jl. om 16.42 uur aan ons is gestuurd

Onderwerp: Collectieve gemeentelijke zorgverzekering

Inleiding bij eerder gestelde vragen en aanvullende vragen: Sinds vele jaren kunnen de inwoners van Valkenswaard gebruik maken van de gemeentelijke collectieve ziektekostenverzekering waarvan de polis pakketten worden uitgevoerd door de zorgverzekering maatschappijen VGZ en CZ. Door deelname aan deze gemeentelijke collectieve ziektekostenverzekering ontvangen de deelnemers een gemeentelijke bijdrage die kan oplopen, afhankelijk van het verzekeringspakket, tot circa euro 40 per maand. Tot op heden werden de deelnemers en ander zorgvragenden in de loop van november geĆÆnformeerd over deze gemeentelijke collectieve ziektekostenverzekering door middel van een ā€œOverzicht premies en gemeentelijke bijdrageā€. Dit gaf met name de deelnemers de mogelijkheid om inzicht te verkrijgen over de passende verzekering pakketten voor het komende verzekeringsjaar en de mogelijkheid om tijdig over te stappen naar een andere verzekeringsmaatschappij. Het blijkt dat deze pakket en premie informatie dit jaar niet is verstuurd door de gemeente. De redenen voor het niet verzenden van deze pakket informatie zijn ons niet bekend en zijn ook niet aan de deelnemers aan de Collectieve gemeentelijke zorgverzekering meegedeeld. Wij willen benadrukken dat de gemeente in dit kader, naar onze mening een informatieplicht en zorgplicht heeft en door het niet sturen van deze informatie deze plichten negeert.

Wij hebben hierover de volgende vragen:

Het Erratum Collectieve zorgverzekering 2024 betreffende de poliskosten en de gemeentelijke bijdrage 2024 is 11 december jl. om 16.42 uur aan ons is gestuurd. Echter op dit Erratum ontbreken de toeslagen chronisch zieken en gehandicapten. Graag ontvangen wij een opgave 2024 ā€œBijdrage Chronisch Zieken en Gehandicaptenā€ (dit staat als uitkering los van de Collectieve Gemeentelijke Zorgverzekering) van deze maandelijkse toeslagen en de opgave van de jaarlijkse bijdrage. Graag vermelden per polis versie.

Wanneer is de ingangsdatum in 2024 van de betaling van de Gemeentelijke bijdrage en de Toeslag chronisch zieken en gehandicapten?

Wanneer wordt het Erratum Overzicht Collectieve ziektekostenverzekering, dat op 11 december jl., is verstrekt, aan de deelnemers gestuurd. Grote haast is geboden vanwege de sluitingsdatum van 31 december 2023 m.b.t. de lopende verzekering

Welke zijn de gronden en redenen, op grond waarvan het College van de gemeente Valkenswaard, meent, zoals donderdag jl. is vermeld door het College tijdens de beantwoording van onze gestelde vragen, dat Informatieplicht en Zorgplicht niet op de gemeente Valkenswaard van toepassing zijn?

Jan Kerkhoff ā€“ Vitaal Valkenswaard

Informatie over collectieve gemeentelijke zorgverzekering

Vitaal Valkenswaard Vitaal Valkenswaard Valkenswaard 18-12-2023 08:46

Betreft: Vraag voor Vragenhalfuurtje Raadsvergadering 14 december 2023

Referte: Diverse contacten met de Gemeente

Onderwerp: Collectieve gemeentelijke zorgverzekering

Sinds vele jaren kunnen de inwoners van Valkenswaard gebruik maken van de gemeentelijke collectieve ziektekostenverzekering waarvan de polis pakketten worden uitgevoerd door de zorgverzekering maatschappijen VGZ en CZ. Door deelname aan deze gemeentelijke collectieve ziektekostenverzekering ontvangen de deelnemers een gemeentelijke bijdrage die kan oplopen, afhankelijk van het verzekeringspakket, tot circa Euro 40 per maand. Tot op heden werden de deelnemers en ander zorgvragenden in de loop van november geĆÆnformeerd over deze gemeentelijke collectieve ziektekostenverzekering door middel van een ā€œOverzicht premies en gemeentelijke bijdrageā€. Dit gaf met name de deelnemers de mogelijkheid om inzicht te verkrijgen over de passende verzekering pakketten voor het komende verzekering jaar en de mogelijkheid om tijdig over te stappen naar een andere verzekeringmaatschappij. Het blijkt dat deze pakket en premie informatie dit jaar niet is verstuurd door de gemeente. Wij willen benadrukken dat de gemeente in dit kader een informatieplicht en zorgplicht heeft en door het niet sturen van deze informatie deze plichten negeert.

Wij hebben hierover de volgende vragen:

Waarom wordt het pakketten overzicht van de collectieve zorgverzekering, zoals ieder jaar eind november wordt gestuurd aan de deelnemers van de gemeentelijke collectieve ziektekostenverzekering, dit jaar niet verstuurd en ontneemt de gemeente de polishouders hierdoor de mogelijkheid om tijdig inzicht te verkrijgen, ruimschoots voor 1 januari 2024, over de polis mogelijkheden en over te stappen naar een andere ziektekostenverzekering?

In de maandelijks aan de polis deelnemers toegestuurde uitkeringsspecificatie wordt het bedrag van de gemeentelijke bijdrage plus de toeslag chronisch zieken (totaal circa maximaal Euro 40 per maand) vermeld.

Welke zijn de gemeentelijk bijdragen bedragen voor 2024, en dan bedoelen wij specifiek de gemeentelijke bijdragen per polis variant en de Toeslagen voor Chronisch zieken. In hoeverre wijken die bedragen voor 2024 af van de bedragen over 2023 en wat zijn de redenen van een eventuele afwijking?

Het is ons gebleken dat inwoners van Valkenwaard die van de gemeente-informatie willen ontvangen over de gemeentelijke collectieve ziektekostenverzekering onterecht worden doorverwezen naar de zorgverzekeraars VGZ en CZ die op hun beurt de informatie vragende weer terugverwijst naar de gemeente. Waarom negeert de gemeente zijn informatie- en zorgplicht en de deels (punt 1) op 2 oktober jl. aangenomen motie ā€œversmal de kloof tussen burgers en het bestuurā€?

Jan Kerkhoff ā€“ Vitaal Valkenswaard

Nieuwjaarsgroet

Vitaal Valkenswaard Vitaal Valkenswaard Valkenswaard 08-12-2023 11:43

ā€œI believe in yesterday zong Paul McCartneyā€

Terugblikken is goed, vooral als dit ten dienste staat van vooruitblikken. Werken aan de toekomst voor Valkenswaard

Want er moet de komende jaren veel gebeuren op het gebied van bestaanszekerheid, zorg voor ouderen, gehandicapten en jongeren. We moeten praktisch beleid maken op het gebied van energie en duurzaamheid. Niet te missen hebben we nog een grote inhaalslag te maken voor de bouw van (betaalbare) woningen voor alle typen huishoudens.

Daarnaast gaat het ook om verkeer, toerisme en behoud van het Eurocircuit.

Er is ook anders bestuurlijk beleid nodig waarbij vertrouwen, respect en openheid naar de burger voorop dienen te staan.

De fractie van Vitaal Valkenswaard zal daar zijn bijdrage aan leveren.

Wij hopen dat 2024 voor u een mooi jaar mag worden in goede gezondheid en een hoge kwaliteit van leven.

Ik wens u, mede namens het burger lid Jarno van de Giessen, prettige feestdagen en een goed 2024 toe.

Jan Kerkhoff

Motie : Versmal de kloof tussen burgers, de overheid en het bestuur.

Vitaal Valkenswaard Vitaal Valkenswaard Valkenswaard 06-11-2023 16:15

Referte: Informatieavond bestaanszekerheid 10 oktober 2023

De raad van de gemeente Valkenswaard in vergadering bijeen op donderdag 2 0ctober 2023:

Nog maar 37% van de burgers in Nederland had in 2022 vertrouwen in de lokale overheden (o.a. gemeenteraden) en maar 42% had vertrouwen in de ambtenaren.

Veel burgers het contact met de gemeente als moeizaam en ingewikkeld en soms als onpersoonlijk ervaren.

De kloof tussen burgers en de gemeente alleen maar groter is geworden.

Burgers bij het stellen van bijvoorbeeld een zorgvraag van ā€œhet kastje naar de muurā€ worden gestuurd.

Verkleinen van de kloof tussen burgers en de overheid c.q. gemeente van groot belang is voor de geloofwaardigheid van het handelen van het bestuur.

Burgers die een vraag stellen aan de gemeente snel een duidelijk antwoord willen krijgen.

Het platgetrapte begrip burgerparticipatie weer concreet vorm wordt gegeven door het weer instellen van domein specifieke adviesraden, zoals o.a. de adviesraad Sociaal domein..

Wij ons als overheid en bestuur iedere keer de vraag moeten stellen: ā€Hoe kunnen wij proactief dichter bij de burger komen te staanā€.

De gemeenteraad en het college met betrekking tot de besluitvorming openheid moeten nastreven.

De vertrouwensband tussen burgers en lokale overheden sterk kan groeien door het nakomen van afspraken.

EĆ©n loket in te stellen voor het stellen van vragen door de burger.

Het directe contact tussen de gemeente, en met name het college, te vergroten door bijvoorbeeld het instellen een wekelijks vragenuur ā€œstel uw vraag aan het bestuurā€.

Jan Kerkhoff ā€“ Vitaal Valkenswaard

Versmal de kloof tussen burgers, de overheid en het bestuur.

Vitaal Valkenswaard Vitaal Valkenswaard Valkenswaard 06-11-2023 16:15

Referte: Informatieavond bestaanszekerheid 10 oktober 2023

De raad van de gemeente Valkenswaard in vergadering bijeen op donderdag 2 0ctober 2023:

Nog maar 37% van de burgers in Nederland had in 2022 vertrouwen in de lokale overheden (o.a. gemeenteraden) en maar 42% had vertrouwen in de ambtenaren.

Veel burgers het contact met de gemeente als moeizaam en ingewikkeld en soms als onpersoonlijk ervaren.

De kloof tussen burgers en de gemeente alleen maar groter is geworden.

Burgers bij het stellen van bijvoorbeeld een zorgvraag van ā€œhet kastje naar de muurā€ worden gestuurd.

Verkleinen van de kloof tussen burgers en de overheid c.q. gemeente van groot belang is voor de geloofwaardigheid van het handelen van het bestuur.

Burgers die een vraag stellen aan de gemeente snel een duidelijk antwoord willen krijgen.

Het platgetrapte begrip burgerparticipatie weer concreet vorm wordt gegeven door het weer instellen van domein specifieke adviesraden, zoals o.a. de adviesraad Sociaal domein..

Wij ons als overheid en bestuur iedere keer de vraag moeten stellen: ā€Hoe kunnen wij proactief dichter bij de burger komen te staanā€.

De gemeenteraad en het college met betrekking tot de besluitvorming openheid moeten nastreven.

De vertrouwensband tussen burgers en lokale overheden sterk kan groeien door het nakomen van afspraken.

EĆ©n loket in te stellen voor het stellen van vragen door de burger.

Het directe contact tussen de gemeente en met name het college te vergroten door bijvoorbeeld het instellen een wekelijks vragenuur ā€œstel uw vraag aan het bestuurā€.

Jan Kerkhoff ā€“ Vitaal Valkenswaard

Standpunt van Vitaal Valkwenswaard met betrekking tot de Programma begroting 2024-2027

Vitaal Valkenswaard Vitaal Valkenswaard Valkenswaard 06-11-2023 08:36

Voorzitter,

Laten wij beginnen met het goede nieuws: Wij zullen instemmen met de Programma Begroting 2024-2027

Maar wij willen wel enkele kanttekeningen plaatsen.

Want wij moeten ons wel de vraag stellen of onze financiƫle buffer, de beschikbare weerstandscapaciteit, voldoende is om eventuele financiƫle klappen op te vangen.

Want er komen in de nabije toekomst zeker nog enkele financiƫle beren op ons pad.

Om maar te noemen het voor de gemeenten financiƫle rampjaar 2026 als gevolg van het nieuwe financiƫle systeem waardoor de gemeenten ruim 3 miljard mislopen. Politieke partijen in de Tweede Kamer hebben hiervoor al gewaarschuwd.

Een ander financieel en zorgprobleem gaat zich voordoen in het Sociale Domein als in 2025 de voorgenomen transitie van de gehandicapten en zorgvragers met de zorgindicatie ZZP 1, ZZP 2 en waarschijnlijk ook ZZP 3, naar de gemeenten gaat plaatsvinden. De gemeenten worden dan volledig verantwoordelijk voor het totale zorgpakket, dat houdt dus in wonen, voeding, werken en dagbesteding. Maar zoals in het verleden is gebeurd zal deze transitie gepaard gaan met een forse bezuiniging. Dit zal extra druk leggen op de Sociale Domein budgetten

Een ander financieel probleem doet zich voor bij de bijzondere bijstand. De gemeenten hebben hieraan in 2022 circa 2 miljard Euro uitgegeven, hetgeen 3x zoveel is als in 2021. Deze grote toename is vooral toe te schrijven aan de eenmalige energie toeslag voor huishoudens met een laag inkomen. En men vraagt zich af of het daarbij blijft door de toenemende groei van het aantal burgers met een inkomen onder de armoedegrens,

Een ander punt is de onvoldoende raming door gemeenten voor de klimaat- en bouwambities zoals Binnenlandse Zaken recentelijk meld. Slechts 7% van de gemeenten heeft voldoende structurele lasten geraamd om de doelstelling van het klimaatakkoord en de energietransitie te halen. Vraag: Hoe zit in onze gemeente?

Als laatste punt wil ik noemen de jeugdzorg. Het CBS meldt dat in de eerste helft van 2023 het aantal jongeren dat jeugdzorg krijgt met tweeduizend is toegenomen en dat nu 394 duizend jeugdigen tot 23 jaar in ons land jeugdzorg krijgen. Het hoogste aantal ooit.

Kortom de gemeente staat de komende jaren, naar onze verwachting, voor soms onverwachte uitgaven op het financieel gebied. die een extra druk zullen leggen op onze gemeente begroting.

Voorzitter, ik kan nog wel even doorgaan, met onderwerpen als o.a. bestaanszekerheid, de woningbouw, het Eurocircuit, de voedselbank, de ontwikkeling van de dorpskernen, de infrastructuur en met name de bereikbaarheid van Valkenswaard, de dienstverlening van Cure, enzovoort, enzovoort. Maar ik stop er mee. Wij staan in Valkenswaard de komende jaren voor veel uitdagingen, er moet zeer veel gebeuren.

Maar er moet ook veel gebeuren op moreel gebied en dan doel ik op het zeer lage vertrouwen (amper 25%) van de burgers in de overheid.

Hoe krijgen wij het vertrouwen terug van de burger in de uitvoering van onze bestuurlijke taken. Dat is de vraag die wij ons als bestuur van deze mooie gemeente moeten stellen

Dat is trouwens ook aan de orde gekomen 10 oktober jl. tijdens de inhoudelijk goede bijeenkomst Bestaanszekerheid

Vandaar onze motie ā€œVersmal de kloof tussen burgers en het bestuurā€. Geef de burger het gevoel dat wij dicht bij hem staan en naar hem willen luisteren.

Ik wil wijzen op punt 2 van het dictum:ā€ Stel uw vraag aan het bestuurā€

Onze fractie wil aan dit vertrouwensproces de komende jaren alle mogelijke medewerking verlenen.

Voorstel inzake re-integratie verordening participatie

Vitaal Valkenswaard Vitaal Valkenswaard Valkenswaard 02-10-2023 09:03

Het expliciete gebruik van waarden door de gemeente helpt onze ambtenaren om beslissingen te nemen binnen situaties die niet eenvoudig te duiden zijn, binnen bestaande protocollen en op die manier mensgericht te kunnen werken.

Wanneer wij expliciet gebruik maken van waarden in ons beleid of verordeningen is het dus van belang de juiste waarden te gebruiken zodat dit leid tot de gewenste uitvoering.

Vandaar het voorstel om de beschreven waarden van de inleidende tekst in het document nieuwe versie Re-integratie verordening 2023 te veranderen naar:

Compassie

Zelfredzaamheid

Dit houdt in dat wij als gemeente in de uitvoering van deze verordening onze inwoners met compassie begeleiden in hun persoonlijke re-integratietraject naar verhoogde zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie.

Gezien de positieve sentimenten in de commissievergadering van 14 September, vanuit de raad en het college, richting compassie en niet louter zelfredzaamheid, leek ons deze aanpassing evident.

De motie van Jan KerkhoffĀ  met bovengenoemde strekking is donderdag 28 september met grote meerderheid is aangenomen.

Vragen over dossier Daams

Vitaal Valkenswaard Vitaal Valkenswaard Valkenswaard 18-07-2023 08:44

Het project Daams Dommelse weg is een al jaren voortslepend project dat nog steeds niet tot een redelijke oplossing voor betrokken partijen heeft geleid.

Zo wordt blijkbaar voor het perceel en zijn eigenaar de heer AGH Daams door de gemeente Valkenswaard nog steeds niet het bestemmingsplan 1977 en het daaruit voortvloeiende overgangsrecht gerespecteerd. Te weten opslagplaats van hout t.b.v. het bedrijf.

De vraag is in hoeverre de gemeente Valkenswaard zijn best doet om een oplossing te zoeken voor de lopende handhaving en bezwaarprocedures.

Er lopen namelijk procedures bij de Raad van State en de rechtbank te Den Bosch. Met betrekking tot deze laatste procedure vindt een zitting plaats op 14 september a.s.

Wij hebben hierover de volgende vragen:

Wordt het overgangsrecht dat sinds 1977 rust op het perceel 171 door de gemeente wel of niet gerespecteerd? Zo niet dan graag vermelden van de redenen.

Bij de ingekomen stukken week 27 staat bij ingekomen stuk 09 06-07-23 Vergunningsprocedure Dommelseweg ong sectie E 914.

Vraag: Welk ingekomen stuk betreft dit ? Dit stuk graag toesturen.

Vraag: Op welke vergunning heeft dit betrekking?

Vraag: Wat is het verband tussen het perceel E 914 en het perceel 171 van de heer AGH Daans? Graag uitgebreide toelichting.

14 september a.s. staat de rechtszitting gepland bij de rechtbank te Den Bosch m.b.t. de last onder dwangsom rustend op perceel 171 en met name de eigenaar AGH Daams en de toenmalige gebruiker Houthandel Daams. De eis van de Houthandel Daams is dat de gemeente gaat handhaven m.b.t. perceel 171 en de heer AGH Daams.

Vraag: Welke zijn de redenen en gronden voor de voornoemde dwangsom en de handhaving daarvan?

Vraag: Wie is of zijn de eisers in deze op 14 september a.s. te behandelen procedure bij de rechtbank te Den Bosch?

Er blijken 2 procedures te lopen over de percelen aan de Dommelse weg van de Houthandel Daams en AGH Daams. Het betreft dus de procedure 14 september a.s. bij de rechtbank te Den Bosch over de last onder dwangsom en de beroepsprocedure Buitengebied 2 bij de Raad van State d.d. 3 juli 2023.

Vraag: in hoeverre zijn dit los van elkaar lopende procedures of hebben deze, en met name de procedure bij de rechtbank te Den Bosch, invloed op de beroeps procedure bij de Raad van State?

Het blijkt dat verschillende externe partijen geĆÆnteresseerd zijn om op perceel 171 van AGH Daams bepaalde vormen van opslag te willen uitoefenen.

Vraag: Waarom heeft de gemeente tot op heden geen medewerking verleend aan deze mogelijkheid van gebruik van een deel van perceel 171?

Graag vermelden van de redenen voor het weigeren van de medewerking door de gemeente.

Vitaal Valkenswaard

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.