Nieuws van politieke partijen in Alblasserdam over SGP inzichtelijk

20 documenten

Visie op prioriteitstelling gemeente Alblasserdam

SGP SGP Alblasserdam 26-05-2020 00:00

Voorzitter, vanavond bespreken we als raad de voorliggende raadsinformatiebrief met als onderwerp ‘prioriteitstelling’.Aanleiding

Wat was de aanleiding? Terug naar juli 2018, onze oproep tijdens de discussie over de perspectiefnota 2019: ‘College houden we niet te veel ballen in de lucht, moeten we niet keuzes maken en meer focus aanbrengen?’ Het college werd opgeroepen om bij de begrotingsraad van november te komen tot prioritering. Dat bleef uit, met als gevolg een motie waarin het college nogmaals werd opgeroepen invulling te geven aan de vraagstelling van de raad. Bijna twee jaar na onze oproep, die ook weerklank vond bij andere partijen, ligt er nu een duidelijke en gevoelige raadsinformatiebrief. Daar zijn we als fractie blij mee. We zijn wel benieuwd hoe het college hierop terugblikt. Wanneer vond onze oproep weerklank? Zijn er ook signalen vanuit de organisatie zelf geweest? Zo ja, zijn deze serieus genomen of (lang) genegeerd? Als fractie hebben wij eerder de vinger gelegd bij het ziekteverzuimpercentage. Zijn daarin parallellen te trekken?

Kijkend naar de inhoud van de brief, dan kan het volgende geconcludeerd worden: de locomotief met 62 wagons is onderweg en op momenten vieren we ook onze successen (goed om daar vanavond ook bij stil te staan), maar we laten ook wagons achter, of wagons zijn te vol, soms ontbreekt het aan voldoende brandstof (denk aan het sociaal domein) en af en toe lijkt het te ontbreken aan voldoende paardenkrachten. Algeheel, het ontbreekt aan de juiste balans!

Zelfreflectie

Het onderwerp heeft mij de achterliggende maanden vaker bezig gehouden. Enige zelfreflectie is mijn inziens ook op z’n plaats. Terugkijkend kan de vraag worden gesteld of de coalitie niet te veel wagons (lees ambities) aan de locomotief heeft gekoppeld? Vaak heb ik hier verwezen naar de goede gesprekken die wij, tijdens de coalitieonderhandelingen, met de gemeentesecretaris en MT-leden hebben gevoerd. We dachten meer focus te hebben aangebracht, temeer daar we ons doordrongen waren van het feit dat er ook nog veel afgemaakt moest worden. Het had beter gekund.

Naast het afronden van projecten zijn er ook weer wagons bijgekomen. Denk hierbij aan Nedstaal, bezuinigingen in de regio Drechtsteden, oplopende tekorten in sociaal domein, fietslus, grondstoffenplan, kruising Kelvingring/Edisonweg, droogte in de buitenruimte, stankincident.... allemaal zaken die nog uitlegbaar zijn ook. Enerzijds zijn we namelijk met z’n allen behoorlijk ambitieus, anderzijds kan gesteld worden dat elke organisatie met nieuwe vragen, projecten, ad-hoc zaken te maken heeft. Je mag van een bedrijf als de gemeente enige flexibiliteit verwachten. De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat de gemeente wispelturige opdrachtgevers kent, die bij de dag leven en tegenstrijdige zaken met zich meebrengen. Als raad zijn we daar ook onderdeel van.

Wensen en ambities

Voorzitter, het zou te gemakkelijk zijn wanneer we vanavond alles zouden afschuiven op bestuurlijke wensen en ambities. We zien ook lijnen met betrekking tot personele bezetting, maar ook in relatie tot de bedrijfsvoering zelf. De raadsinformatiebrief geeft wat ons betreft daarin een gevoelige inkijk.

Pas na interne consultatie is de vraag gesteld: waar geven we zelf prioriteit aan; waar hollen we achteraan; waar zijn we dagelijks druk mee; is men gefocust op de bestuurlijke prioriteiten of zijn we dagelijks bezig met het blussen van brandjes, waardoor een stankincident direct z’n weerslag heeft op de projecten? Een Fixi-app is leuk, maar als dit ten koste gaat van de kerntaken, als we hierdoor belangrijke zaken laten liggen, we continue in de overdrive werken, we soms figuurlijk door het ijs zakken, dan hollen we de organisatie van binnenuit uit. Een gevoelige conclusie, maar wel een noodzakelijke om vooruit te kunnen kijken.

Dat roept nogmaals de vraag op: waarom niet eerder ingegrepen? De Dienst Gezondheid en Jeugd, waarbij ook sprake is van stapeling, had het college toch als spiegel moeten aangrijpen om niet in de zelfde valkuil te stappen?

Keuzes

Als fractie hebben wij kennis genomen van de voorgestelde prioriteringen in projecten. Wat ons betreft noodzakelijke keuzes waar we in 2018 al om gevraagd hebben, maar maak ook en vooral werk van een veranderende bedrijfsvoering. Burgemeester, naast alle mooie doelstellingen en budgetten zoals geformuleerd en opgenomen in de begroting 2020, waar ontbreekt het u (nog) aan of wat heeft u (nog) nodig om te werken aan basic stability? Moeten we niet meer gebruik maken van een flexibele Drechtstedenschil zowel op uitvoering als op beleid? Wat ons opvalt is dat gemeenten in de regio hier forser gebruik van maken.

Dit alles moet volgens ons ertoe leiden dat bestuur en organisatie in balans zijn met de juiste focus. Daar is nu een goede aanzet toe gegeven waarbij we de verder uitwerking graag tegemoet zien in de perspectiefnota 2021.

Speerpunten

Tot slot nog enkele opmerkingen t.a.v. de bestuurlijke speerpunten. Als het gaat om ruimtelijke ontwikkelingen:

1.       Wipmolen wordt aangedragen als extra stapeling, wat ons betreft niet juist. De actie ligt bij Woonkracht10, de raad heeft een aanzet gegeven. Zo zijn er namelijk meer projecten en initiatieven, te denken aan Fatimakerk, Hardam locatie, Bogor ontwikkeling, uitbreiding DOK11 en waar we allemaal (nog) niet van weten.

2.       Wachtlijsten. Los van de beheersbaarheid voelt deze manier van werken bijzonder ongemakkelijk. Onze fractie roept het college op hier, mede ook in het licht van de Omgevingswet, een andere werkwijze op na te houden door bijvoorbeeld projecten eerst te trechteren:

- Met wie praten we (grondeigenaar)?

- Is er maatschappelijk draagvlak?

- Is er economisch draagvlak?

- Haalbaarheid?

Waar we ons ook minder senang bij voelen, is om de sporen 57 en 58 door te schuiven naar 2021 of om dit zelf niet te doen. Momenteel gaat het vrij goed, maar wat als de coronacrisis voorbij is? Moeten we dan niet juist nu inzetten op goede maatregelen?

Voorzitter, een kritische noot die losstaat van onze grote waardering die wij hier nogmaals uitspreken voor het werk dat zowel door het college als de ambtelijke organisatie dagelijks wordt verricht.

 

Inbreng SGP over aanpassing winkeltijdenverordening

SGP SGP Alblasserdam 14-04-2020 00:00

Voorzitter,

De voorliggende aanpassing op de winkeltijdenverordening gaat met name over de openstelling van winkels op tweede feestdagen, op dit moment heel actueel, omdat het juist gisteren Tweede Paasdag was.

Voor gelovigen in onze samenleving zijn dit belangrijke hoogtepunten in de christelijke jaarkalender. De betekenis van diverse feestdagen is echter steeds minder duidelijk sinds een steeds groter deel van onze samenleving geen kerk meer bezoekt, denk bijvoorbeeld aan Goede Vrijdag of Pinksteren.

Dat diverse van deze feestdagen ook een tweede feestdag hebben is destijds door de overheid zo besloten, vastgelegd tijdens de Synode van Dordrecht in 1578. Salliant detail hierbij is dat het destijds was bedoeld om vandalisme en openbare dronkenschap te voorkomen, er werden voor deze tweede feestdagen kerkdiensten voorgeschreven. Ook in 1964 zijn de feestdagen zoals we die nu nog kennen opnieuw bij wet vastgelegd.

Intussen zien we in de hedendaagse samenleving dat de tweede feestdagen nog steeds groot draagvlak genieten als vrije dag, maar niet meer om kerkdiensten te bezoeken, maar vooral als dagen voor ontspanning, uitgaan en het bezoeken van auto- en meubelboulevards.

Als SGP hechten wij enerzijds veel waarde aan de kerkdiensten die op de tweede feestdagen worden bezocht. We moeten op dit moment vanwege de coronacrisis wel noodgedwongen de samenkomsten missen, maar dankzij technische hulpmiddelen zijn de diensten toch mee te kijken of mee te luisteren. Juist omdat de kerkelijke hoogtepunten voor ons zo bijzonder zijn, is het goed om hier nog eens extra bij stil te staan op de tweede feestdag. Anderzijds zijn het ook geen zondagen; zoals God de zondag heeft bestempeld als rustdag, is dat niet op die manier van toepassing op deze tweede feestdagen.

 Voorzitter, in deze aanpassing van de winkeltijdenverordening is rekening gehouden met de zondagen en ook is de openstelling van winkels op tweede feestdagen toegestaan vanaf 12 uur, waardoor kerkdiensten in de ochtend ongehinderd kunnen plaatsvinden. Dit waarderen wij zeer in deze verordening, en hierom kunnen wij dan ook instemmen met deze wijziging.

SGP wil onderzoek naar Alblasserdampas

SGP SGP Alblasserdam 25-02-2020 00:00

SGP Alblasserdam zou graag zien dat er een onderzoek komt naar een Alblasserdampas. Wellicht zou zo’n kortingspas interessant kunnen zijn voor ondernemers en inwoners.

Mogelijke voordelen van een Alblasserdampas:

 samenbindende werking voor ondernemers en winkeliers

extra voordeel voor specifieke doelgroepen; zoals senioren, scholieren, bijstandsgerechtigden, mantelzorgers en vrijwilligers

steun voor de lokale economie en culturele instellingen

Invoering van de Alblasserdampas zou vorm kunnen krijgen via het ondernemersfonds en/of ondernemersverenigingen en/of winkeliersverenigingen.

Een plaatselijke kortingspas is niet nieuw in de regio. Sinds een aantal jaar is er een Dordtpas, ook in Papendrecht is de vraag gesteld naar een Papendrecht Pas.

Bijdrage Corné van Werkhoven: Evaluatie oud&nieuw

SGP SGP Alblasserdam 13-02-2020 00:00

/r/1114599eeb582f653a4b0dd2fb2e0913?url=http%3A%2F%2Fwww.alblasserdam.sgp.nl%2Factueel%2Fbijdrage-corne-van-werkhoven-evaluatie-oudnieuw%2F11742&id=a7ffc025e7276c16109c0b5f8d9b287581f924e2

SGP-raadslid Corné van Werkhoven overhandigt meldingen via vuurwerkmeldpunt SGP aan burgemeester Jaap Paans. Foto: Maarten-Jan van der Ende

Evaluatie Oud & Nieuw

Voorzitter, bij evalueren gaat het om het beoordelen van het resultaat, in dit geval van de viering van oud & nieuw in Alblasserdam. De gemeente deed in de pers al een voorzet en sprak van een feestelijk verloop van de jaarwisseling. De toon werd hiermee positief gezet. Als het gaat over de plannen en het ingevoerde beleid waren wij als SGP-fractie ook positief. De burgemeester zette in korte tijd nieuw beleid in gang binnen de beperkte financiële en capaciteits-technische mogelijkheden die er waren. Hier waren wij heel content mee.

Terugkijkend naar het verloop van de jaarwisseling kijken wij hier echter anders tegenaan dan het persbericht dat uitkwam, ik zal uitleggen waarom.

De bedoeling was een positieve campagne; inwoners zouden gewezen worden op eigen verantwoordelijkheid, gebaseerd op welwillendheid, wijzend op de gevaren en overlast van vuurwerk. Positief kan echter op verschillende manieren worden uitgelegd, in de media, zoals de gemeentelijke pagina in de Klaroen, zagen we vooral een aanmoedigende campagne. Wat ons betreft heeft dit een ongewenst effect gehad, die bij ons de vraag oproept: Was de oproep tot een vuurwerkfeest voor iedereen nu wel de juiste aanpak? En is de Klaroen hierbij wel het juiste kanaal om jongeren te bereiken of bereiken we daarmee vooral de ouders?

De beoordeling dat de jaarwisseling positief zou zijn verlopen, is gebaseerd op het schadebedrag van 8250,- en het achterwege blijven van incidenten met aanhoudingen. Wat ons betreft zijn dit niet de enige criteria waarmee beoordeeld kan worden of een jaarwisseling geslaagd is of niet. Zien we daarmee niet de grote hoeveelheid overlast bij inwoners en hun huisdieren over het hoofd, en nemen we daarmee de grote hoeveelheden afval en vervuiling voor lief?

Ook wij kregen op ons meldpunt ruim 50 meldingen binnen in zeer korte tijd. Graag overhandigen we  deze meldingen aan het einde van onze bijdrage aan de burgemeester. Afgezet tegen het aantal inwoners een beperkte hoeveelheid, maar uit de reacties en gesprekken met inwoners maken wij op dat men vaak geen melding maakt, omdat er toch niets mee gedaan zou worden. Wij nemen deze meldingen wel graag serieus, het negeren zou geen recht doen aan dit deel van onze inwoners. Het getuigt ook van verdraagzaamheid dat veel overlast voor lief genomen wordt, en dat is te prijzen aan onze inwoners.

Het schadebedrag, zoals genoemd is tot peildatum 15 januari 2020, kan de burgemeester aangeven wat het schadebedrag op dit moment is? Veel schade komt vaak pas later openbaar. De vraag is ook of alle schade hierin is meegenomen, zoals de schade aan basisschool Het Kompas. Ook zijn veel extra kosten gemaakt voor uitrukken brandweer, de gemeentelijke buitendienst voor alle voorbereidingen vooraf en herstelwerkzaamheden achteraf, maar ook inzet jongerenwerk en afvalinzameling met bijbehorende snackbonnen. Totaal zal dit inclusief indirecte kosten een veel grotere kostenpost opleveren voor rekening van de samenleving.

De maatregelen zoals genomen hebben maar weinig effect gehad, zoals het kindvriendelijk uur, het diervriendelijk uur -waar erg weinig van te merken was op straat-, de aangewezen carbid-locatie waarvan geen gebruik is gemaakt, terwijl wel dreunen van carbid-volume door het gehele dorp klonken. Ook rondom de ouderencentra zoals Alblashof was het voor bewoners helemaal niet zo prettig als we vooraf dachten, gezien hun ingekomen brief.

Kortom: kunnen we hiermee stellen dat ons vuurwerkbeleid en onze positieve aanpak heeft gewerkt? De plannen waren veelbelovend en hebben wij ook van harte gesteund, maar wij trekken met deze constateringen achteraf de conclusie dat ze niet het gewenste effect hadden. De doelgroep die het zware, overlastgevende vuurwerk afsteekt blijkt duidelijk niet ontvankelijk te zijn voor een vriendelijke oproep vanuit de overheid. Hoe kijkt de burgemeester hier met de kennis van nu tegenaan? Hoe verklaart hij de positieve berichtgeving hierover na de jaarwisseling in de media?

Wat ons betreft geeft de jaarwisseling aanleiding tot het verder beraden op een algeheel vuurwerkverbod. Duidelijkheid en stevige aanpak zijn hierin de sleutelwoorden. Als we zaken als schone lucht en vermindering van restafval écht serieus nemen als gemeente, zullen we ook op dit dossier ook echte maatregelen moeten nemen: hoeveel giftig fijnstof en vervuild restafval levert al het vuurwerk wel niet op tijdens oud & nieuw?

Wij weten en begrijpen dat we hierin afhankelijk zijn van landelijke maatregelen. Het ziet er naar uit dat voor de eerstvolgende jaarwisseling knalvuurwerk en vuurpijlen verboden zullen zijn. Dit is echter wat ons betreft nog niet ver genoeg doorgepakt, een totaalverbod geeft meer duidelijkheid voor handhaving. In de evaluatie komen ook kort de ontwikkelingen in aangrenzende gemeenten aan bod. Niet alleen in Dordrecht, maar ook in Sliedrecht en Zwijndrecht wordt een totaalverbod serieus overwogen. Rotterdam heeft deze keuze al gemaakt. Terecht wordt gewezen op een waterbed-effect als we daarin niet meebewegen: wij zouden dan wel eens extra ‘vuurwerkbezoekers’ kunnen krijgen. Wat ons betreft een extra reden hierop aan te sluiten, zo mogelijk in Drechtstedenverband. Concrete vraag hierbij aan de burgemeester: Welke maatregelen stelt hij voor om dit waterbedeffect te voorkomen bij een volgende jaarwisseling?

Tot slot voorzitter, wat ons betreft zien wij bij de volgende jaarwisseling een eerdere start van een ontmoedigingscampagne die wijst op de nadelen en gevaren van vuurwerk en illegaal vuurwerk tegengaat. Ook bij een verbod in welke vorm dan ook zal het niet direct over zijn met de overlast. Mogelijk ligt hier zelfs een rol voor het gehele college en niet alleen bij de portefeuille OOV? Zou de behandeling dit jaar in september of oktober kunnen zijn? Deze campagne moet wat ons betreft echt steviger zijn, confronterend met de nadelige gevolgen voor eigen veiligheid en de overlast aan anderen, zodat het gesprek aan de keukentafel tot stand kan komen. Moedig inwoners ook aan tot melding maken van overlast, zo nodig anoniem, zodat adequate handhaving ook mogelijk wordt. Hierin zijn een goed handhavingsplan en de inzet van BOA’s en jongerenwerkers onmisbaar.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

In de beantwoording van de burgemeester kwam het volgende aan bod:

De beoordeling van de jaarwisseling is vooral bekeken als oudejaarsdag en nieuwjaarsdag, en daarin was sprake van een goed en relatief rustig verloop. De grootste overlast zat juist in de dagen voor oudjaar, daar waren ook de meeste meldingen van. Totaal is nu 12.000,- schade geregistreerd aan gemeentelijke eigendommen, daar zit de schade aan Het Kompas nog niet bij, omdat hiervan nog geen melding is binnengekomen bij de gemeente. Totale kosten inclusief indirecte en gevolgkosten zijn enorm veel hoger. De burgemeester deed de toezegging dat de behandeling van aanpak oud&nieuw dit jaar beduidend eerder op de agenda zal komen, in september, middels positieve beïnvloeding, met handhaving als onderdeel van de aanpak. Doelstelling van de campagne is echt het terugdringen van de hoeveelheid vuurwerk en bijbehorende overlast, gericht op bewustwording en verantwoordelijkheid. Met de omliggende gemeenten zal goed contact blijven over hun beleid om hierin zo veel mogelijk elkaar vast te houden om een waterbedeffect te voorkomen. Wel zal Alblasserdam aan de positieve kant blijven staan. Verdergaande lokale maatregelen zoals bijvoorbeeld een totaalverbod blijft afhankelijk van landelijke maatregelen, met plaatselijk totaalverbod blijft ‘de snoepwinkel’ gewoon open en is er niet te handhaven. De verkoop van vuurwerk blijft bij een lokaal verbod namelijk gewoon toegestaan.

Bijdrage Maarten-Jan van der Ende: Handhaving

SGP SGP Alblasserdam 12-02-2020 00:00

Voorzitter,

Allereerst spreekt de SGP-fractie haar waardering en steun uit voor de werkzaamheden van Handhaving in Alblasserdam. Het zijn o.a. onze Handhavers die dagelijks werken aan een veilig en leefbaar Alblasserdam.

 Landelijk is te zien dat de politie een terugtrekkende beweging maakt op bepaalde veiligheids- en leefbaarheidsitems (voorbeeld parkeeroverlast en ‘hondenoverlast’) en zich meer richt op haar kerntaken.

 Alleen al om die reden is het positief dat de gemeente Alblasserdam in 2019 een start heeft gemaakt met de implementatie van professionele Handhavers. Handhavers zijn het ‘gezicht’ van de gemeente Alblasserdam en fungeren veelal als gastheer. Zij zijn in staat om preventief en repressief op te treden en daar waar nodig maatwerk te leveren.

Publieke steun van de burger is essentieel om te werken aan het imago van de Handhavers in Alblasserdam. Hierbij hoort: daadkrachtig optreden en bewust keuzes maken. Er staat immers niet voor niets ‘Handhaving’ op het uniform van de handhavers. Kijkend naar de evaluatie jaarwisseling 2019-2020 blijkt dat er op 28 december en 29 december 2019 voor diverse gedragingen waarschuwingen zijn uitgeschreven, in totaal 55 waarschuwingen verspreid over 2 dagen. Dit is opmerkelijk, aangezien veelal van de genoemde overtredingen geprioriteerd zijn en expliciet genoemd worden in het Handhavingsbeleid van de gemeente Alblasserdam. Voorzitter, vanwaar deze terughoudendheid? 

De SGP-fractie verwacht van Handhaving een organisatie die maatwerk levert en zich klantgericht opstelt naar inwoners van Alblasserdam, maar ook duidelijk begrenst met als doel Alblasserdam veilig en leefbaar te houden. Kijkend naar de objectieve resultaten, welke ons toegestuurd zijn naar aanleiding van een technische vraag van de SGP-fractie, lijkt het erop dat Handhaving vanaf de start tot en met januari 2020 zich vooral geconcentreerd heeft op parkeeroverlast. Opmerkelijk is de grote hoeveelheid bekeuringen, welke geschreven zijn voor parkeeroverlast in tegenstelling tot b.v. overlast door honden en afval, welke ook geprioriteerd zijn in het Handhavingsbeleid. 

Voorzitter, kan de portefeuillehouder ons uitleggen waarom bekeuringen ten aanzien van parkeren zo dominant geschreven zijn en andere gedragingen enigszins achterblijven?

In het handhavingsbeleid 2020-2023 wordt genoemd dat Handhaving in 2020 wil starten met de aanpak van ondermijning. Voorzitter, ondermijning is een containerbegrip en een onderwerp dat ook Alblasserdam niet voorbij gaat. Om die reden is het positief dat Handhaving hiermee aan de slag gaat en moedigen wij dit van harte aan. Graag vernemen wij van de portefeuillehouder wat we in 2020 lokaal verwachten aan te pakken (wat zijn de prioriteiten!) m.b.t. ondermijning en hieraan gekoppeld: hebben we hier mankracht en kennis voor binnen het team Handhaving om ook daadwerkelijk door te pakken? Dit geldt overigens ook voor het toezicht en handhaven op de Drank- en Horecawet.

Voorzitter, de SGP-fractie weet zich te vinden in het handhavingsbeleid 2020-2023, zoals nu voorgesteld. Het is een ambitieus beleid wat inspeelt op de actualiteiten in Alblasserdam. Wij vertrouwen erop dat de veiligheid en leefbaarheid met de uitvoering van dit beleid vergroot zal worden in het belang van de inwoners van Alblasserdam.

 

1e avond SGP-Jongeren met Kees van der Staaij

SGP SGP Alblasserdam 28-01-2020 00:00

Eindelijk is het dan zover: op D.V. vrijdag 14 februari 2020 organiseert de SGP-Jongeren-commissie Alblasserdam-Papendrecht haar eerste SGPJ-avond die in het thema zal staan van veiligheid. In de vorm van een debat zal nagedacht worden over veiligheid op straat. Kees van der Staaij (fractievoorzitter SGP Tweede Kamer), Jaap Paans (burgemeester Alblasserdam) en M.M.J. van der Ende (Inspecteur van Politie) hopen hun opwachting te maken en zullen ons meer bijbrengen over dit actuele onderwerp.

Vanuit een christelijke visie op de samenleving willen de SGP-jongeren de belangen van de jeugd vertegenwoordigen en hen betrekken bij de politiek. De voorzitter van deze vijftienhoofdige commissie Alblasserdam-Papendrecht is Peter de Leeuw, een twintigjarige student Bedrijfskunde: ‘Ik vind het belangrijk dat wij als jongeren op een actieve en leuke manier bijdragen aan onze Alblasserdamse samenleving. Deze bijdrage hopen we te leveren door het organiseren van informatieve en samenbindende activiteiten. Verder proberen we om jongeren bewust te maken van de lokale politiek.’

De avond zal plaatsvinden in de ds. J. Beukelmanschool aan de Rembrandtlaan 100 te Alblasserdam. Om 20:00 uur beginnen we (inloop vanaf 19:30) en rond 22:00 uur hopen we af te sluiten, waarna er nog gelegenheid is voor gezelligheid met een hapje en een drankje.

Ben jij of ken jij die jongere die niet vies is van een beetje politiek en houdt van verbaal vuurwerk? Wees welkom!

Vierde inloopmoment SGP Alblasserdam

SGP SGP Alblasserdam 08-01-2020 00:00

ALBLASSERDAM • De SGP-fractie organiseert donderdag 16 januari voor de vierde keer een inloopmoment voor inwoners.

 

Voorafgaand aan de fractievergadering wil de partij inwoners de mogelijkheid geven om de fractieleden te ontmoeten, vragen te stellen over bijvoorbeeld zaken die in hun wijk of buurt spelen of ervaringen te delen.

Eerder organiseerde SGP Alblasserdam een inloopmoment in mei en in december 2018 en in juni 2019. Verschillende inwoners maakten van de gelegenheid gebruik om in gesprek te gaan met de fractieleden en wethouder.

De SGP-fractie vergadert donderdag 16 januari in de Joannes Beukelmanschool, locatie Weversstraat, Weversstraat 2.

Buurtbewoners zijn van 19.30 tot 20.00 uur welkom om fractieleden te ontmoeten, vragen te stellen en ervaringen te delen.

Inbreng SGP over gebiedsvisie Kinderdijk

SGP SGP Alblasserdam 01-11-2019 00:00

Voorzitter, daarnaast hebben wij vanuit Molenlanden vernomen dat hier nog explicieter de discussie is gevoerd over de governance. Dit riep bij onze fractie de vraag op welke rol onze raad hierin precies heeft als er in het eerste kwartaal van 2020 een voorstel ligt.

Voorzitter, twee weken geleden hebben wij tijdens de commissievergadering onze waardering uitgesproken voor de vele positieve onderdelen welke genoemd worden in de gebiedsvisie Kinderdijk. Onze fractie heeft de behoefte dat hier nogmaals uit te spreken.

Tijdens deze commissievergadering heeft de SGP-fractie de wethouder ook gevraagd naar de betekenis/invulling van de zondagsrust in relatie tot de voorliggende gebiedsvisie. Voor u allen zal het geen verrassing zijn dat de SGP hier een punt van maakt(e). Te meer omdat de visie zelf daar nauwelijks concrete invulling aan geeft. Zoals nu verwoordt blijft het vooral bij ‘informeren’ en ‘vertellen’. Is dat dat vertaling van ‘rust’ en ‘authenticiteit’?

Onze fractie kan zich nog goed herinneren dat tijdens de verkennende gesprekken (ook rondom nota toerisme) meerdere fracties zich hebben uitgelaten over het aanbrengen van een ‘rustdag’ in het gebied. Ingegeven vanuit andere motieven, zoals zorg voor de Kinderdijkers, de molenaars in het gebied zelf en ‘mag het wat minder?’ Kijkend naar de kernwaarden van het gebied en onze zorgplicht voor de Kinderdijkers, zouden we er goed aan doen om vanuit meerdere motieven de zondag te behandelen als een dag die anders in te vullen is dan de overige dagen.

Terecht dat in deze veel wordt gesproken over Kinderdijk zelf, maar laten we in dezen Alblasserdam niet vergeten. Want bij aannemen van deze visie is de impact voor Alblasserdam groot. Realiseren we dat met elkaar voldoende? Ja, we willen Kinderdijk autoluw maken. Ja, we willen de dijk ontlasten door vervoer over water te stimuleren. Dat betekent wel dat er nieuwe activiteiten ontstaan, ook op de zondag! En wat is daarvan de impact op ons kleine centrum en voor hen die bijvoorbeeld aan de Alblas wonen? Graag reflectie van de overige fracties op dit punt.

Voorzitter, dit gezegd hebbend is onze vraag op welke wijze de zondag in ere kan worden gehouden en het liefst in ere kan worden hersteld. De gemeente Molenlanden heeft eerder in klein comité gesproken over het inzetten van een (tijd)slot. Dit na de gedane ervaringen van afgelopen 2e Paasdag. Een dergelijk tijdslot zou ook ingezet kunnen worden bij overige bijzondere dagen. De zondag scharen wij daar ook onder. Wethouder Bikker heeft in Molenlanden blijk gegeven van herkenning en zegt toe de gedane suggesties van de raad (tijdslot, andere openingstijden) mee te nemen in de nadere uitwerking met daarbij wel de kanttekening dat een en ander wel in balans moet zijn met de exploitatiedoelstellingen in het gebied. Voorzitter, daarover vier dingen:

1.    Blijkbaar hebben we een middel in handen om bezoekersstromen te managen. Technisch is dat mogelijk, maar is er ook de bereidheid, de wil om dat permanent voor de zondag in te zetten?

2.    In een korte tijd is het gebied sterk vercommercialiseerd. Het bezoekerscentrum en een aantal molens in het gebied zijn op zondag open. Vrijwilligers worden ingezet. De kaartverkoop gaat door. Een businesscase die momenteel gebaseerd is op zeven dagen. Een case waar onze fractie niet aan mee wil werken en wat zeker ook niet nodig is, gelet op het feit dat we voornemens zijn om de prijs per ticket omhoog te brengen.

3.    Bij het niet inzetten van een tijdslot gaat Alblasserdam dat, naast Kinderdijk, in het bijzonder merken. Met name door het ontplooien van nieuwe activiteiten. Dat raakt indirect onze coalitieafspraak over de status-quo rond de zondagsrust.

Voorzitter, wanneer we de zondag zoveel als mogelijk willen eerbiedigen en de effecten op die dag voor Alblasserdam zo klein mogelijk willen houden, is een tijdslot onder andere een belangrijk middel om dit te bewerkstelligen. Met daarbij de wetenschap dat we het aantal bezoekers niet naar nul zullen krijgen.

Voor onze fractie is de zondagsrust een aangelegen punt en we kijken uit naar concrete toezeggingen om eventueel in te kunnen stemmen met het voorliggende voorstel.

 

SGP-jongeren nu ook in Alblasserdam en Papendrecht

SGP SGP Alblasserdam 27-09-2019 00:00

De SGP heeft sinds kort ook een eigen jongerenafdeling in Alblasserdam en Papendrecht. Zeventien commissieleden gaan zich bezighouden met allerlei activiteiten voor SGP'ers én niet-SGP'ers.

/r/a7fc6bcb8cb9922ad421c75d7f64010e?url=http%3A%2F%2Fwww.alblasserdam.sgp.nl%2Factueel%2Fsgp-jongeren-nu-ook-in-alblasserdam-en-papendrecht%2F11190&id=c4e0d78dde4cd38319b264fa9bddbb354b533683

In het kerkgebouw van de Gereformeerde Gemeente in Alblasserdam zitten donderdagavond her en der jongeren met elkaar te overleggen. De nieuwe SGP jongerenafdeling heeft er duidelijk zin in om aan de slag te gaan. Over enthousiasme om mee te doen hoefden de initiatiefnemers sowieso niet te klagen.

"We hebben met zeventien leden één van de grootste commissies van Nederland", stellen Peter de Leeuw en Dick Griep, respectievelijk voorzitter en vice-voorzitter. "Op de eerste avond om de belangstelling te peilen werd gevraagd: wie wil zich aansluiten? Tot onze verbazing hoefde niemand erover na te denken en had iedereen er zin in."

GrootEven terug in de tijd: de bestaande jongerenafdeling van de SGP in de voormalige gemeente Molenwaard omvatte ook Alblasserdam. De fusie met Giessenlanden zorgde ervoor dat vanuit de landelijke organisatie gekeken werd naar een nieuwe jongerenafdeling in Alblasserdam. "Anders zou het werkgebied wel heel erg groot worden. De landelijke coördinator heeft contact met ons opgenomen en het opzetten van de nieuwe afdeling in gang gezet."

PapendrechtZestien van de zeventien leden zijn Alblasserdammers; één van hen komt uit Papendrecht. "Officieel valt Papendrecht onder ons werkgebied, maar we willen eerst hier een goede basis neerzetten voordat we ons op onze buurgemeente gaan richten." Die basis bestaat onder meer uit een eigen website, die deze week online gaat: sgpjap.nl.

De interesse van jongeren in politiek is, gemiddeld genomen, niet al te groot. De SGP-jeugd vormt daar al jarenlang een uitzondering op, met volgens eigen zeggen de grootste

jongerenafdeling van het land. Politieke interesse, maatschappelijke betrokkenheid, die elementen noemen Peter en Dick als redenen om zich op deze manier in te zetten. "Bij veel van ons zit het politiek actief zijn in de familie, is een vader bijvoorbeeld raadslid. Daarnaast is het gewoon een gezellige groep mensen, met wie het leuk samenwerken is."

Tweede KamerIn februari staat de eerste avond die ze organiseren op de agenda. Naar alle waarschijnlijkheid schuift dan een lid van de Tweede Kamerfractie van de SGP aan. Over het thema is de commissie nog aan het brainstormen.

"De politieke avonden gaan we meerdere keren per jaar houden. Daarnaast willen we ook andere activiteiten opzetten, zoals bijvoorbeeld een volleybaltoernooi. Ons doel is de onderlinge binding van de SGP-leden te versterken, maar tegelijkertijd ook open te staan voor mensen van buiten de partij. We willen een breder publiek dan alleen onze eigen achterban aanspreken."

Bron: De Klaroen

Thema-avond Mercon Kloos en Molengebied

SGP SGP Alblasserdam 16-05-2019 00:00

ALBLASSERDAM – De SGP-fractie organiseert een thema-avond over Mercon Kloos en over het Molengebied.

De fractie wil graag in gesprek met inwoners, met name met omwonenden van het Mercon Kloosterrein en dijkbewoners. Naast het delen van informatie zal er ook volop ruimte zijn voor interactie.

/r/44683d4398acc1877c1ada5776eee8cb?url=http%3A%2F%2Fwww.alblasserdam.sgp.nl%2Factueel%2Fthema-avond-mercon-kloos-en-molengebied%2F10775&id=678695bbb9e0c773b9be99fbe36afe63bbdf2657

SGP-fractievoorzitter Brand: ‘Het voorontwerp bestemmingsplan Mercon Kloos zal voor de zomer nog behandeld gaan worden. Vanaf 28 maart heeft het plan ook ter inzage gelegen. Een grote berg aan informatie waar de SGP-fractie indien gewenst de nodige toelichting op kan geven. Echter is deze avond vooral bedoeld voor het delen van ervaringen en meningen.’

Raadslid Van Vliet: ‘Onlangs zijn de raden van Alblasserdam en Molenlanden in gesprek gegaan over de ontwikkelingen rondom het Molengebied, dit naar aanleiding van een eerder ingediende motie van de SGP-fractie. Daar zijn we uiteraard content mee. De verantwoordelijke wethouders hebben ons meegenomen in de maatregelen op korte termijn en in de visies rondom de langere termijn. Juist daar komt de raad voor de zomervakantie nog over te spreken. Dat alles ook een duidelijke link heeft met de ontwikkelingen van het Mercon Kloosterrein zal deze avond ook duidelijk worden.’

De thema-avond vindt plaats op woensdag 29 mei 2019 in MFC Maasplein, Maasstraat 30 te Alblasserdam. Aanvang: 20.00 uur.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.