Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

4 documenten

Wie de jeugd heeft, heeft oog voor onderwijshuisvesting in de toekomst

CDA CDA Geldrop-Mierlo 08-09-2020 09:40

De gemeente Geldrop-Mierlo heeft 15 schoolgebouwen, waarvan er 8 (zeer) gedateerd zijn en niet meer voldoen aan de huidige eisen voor het verzorgen van ‘passend onderwijs’. Het CDA Geldrop-Mierlo heeft daarom, mede naar aanleiding van recente vraagstukken met betrekking tot onderwijshuisvesting in de afgelopen jaren, haar visie met betrekking tot (toekomstige) onderwijshuisvesting voor onze gemeente geformuleerd. Pak het planmatig aan: neem al onze oudere schoolgebouwen onder de loep. Maak, per school, een ‘plan van eisen’ in nauw overleg met de gebruiker van de school. Bespreek hier ook de samenwerking en het hebben van een gezamenlijke verantwoording voor een gebouw waar naast de school ook andere gebruikers (wellicht in de toekomst) gehuisvest zijn. Alleen zo kunnen onze schoolgebouwen uitgroeien tot plaatsen die voor verbinding in onze buurten en wijken zorgen. Uitgangspunten onderwijshuisvesting Voor het CDA zijn de volgende uitgangspunten richtinggevend voor (toekomstige) onderwijshuisvesting binnen onze gemeente: Wij willen het aanwezige aanbod voor voortgezet onderwijs (VO) binnen onze gemeentegrenzen behouden. Daar waar de mogelijkheid zich aandient serieus bezien of uitbreiding van dit aanbod mogelijk is. Een zodanige (‘gebouwelijke’ & geografische) spreiding van het aanbod van primair onderwijs (basisscholen, hierna: PO) over onze gemeente dat voor elk kind in of in de directe omgeving van de wijk waarin het woont PO wordt aangeboden. Dit omdat voor kinderen in de basisschoolleeftijd het veelal belangrijk wordt gevonden ‘de school’ dicht in de buurt te hebben. Bij toekomstige nieuwbouw van scholen dient het een standaard afweging te zijn om te bekijken of met de nieuwbouw van een school synergievoordelen te realiseren zijn, als daar ook andere maatschappelijke functies gehuisvest worden. Zodat zowel jongeren, ouderen, verenigingen en organisaties hier gebruik van kunnen maken (zie ook de CDA notitie: Accommodatiebeleid in Geldrop-Mierlo: Toekomstbestendige multifunctionele gebouwen). Het spreekt voor zich dat hierbij ‘maatwerk’ per wijk in acht wordt genomen. Dit betekent dat zulke nieuwbouw altijd in nauwe samenspraak met schoolbestuur en betrokken geledingen uit de wijk plaatsvindt. Nieuwbouw van scholen dient ‘energie neutraal’ te zijn. Bij nieuwbouw wordt rekening gehouden met de meest recente inzichten met betrekking tot een (fysiek) gezond ‘binnenklimaat’ van het gehele gebouw. Wettelijke regels (inclusief onze gemeentelijke verordening) met betrekking tot schoolgebouwen zijn te allen tijde maatgevend bij het ontwikkelen van een schoolgebouw. Wettelijke kaders Onderwijshuisvesting is een thema dat omgeven is door veel, en vaak gedetailleerde, regelgeving. Dit zorgt dat de gemeentelijke beleidsvrijheid op het gebied van onderwijs relatief klein is. Grofweg kan men immers stellen dat de onderwijsinhoud het exclusieve domein is van de schoolbesturen en dat de onderwijsgebouwen dat zijn van de gemeente. De centrale overheid heeft voor beide partijen, op beider terrein, wetgeving gemaakt met kaders waarin veelal scherp geformuleerde minimum eisen zijn opgenomen. Als het om de huisvesting van scholen gaat dan moet de hiertoe strekkende verordening van de gemeente Geldrop-Mierlo rekening houden met (onder meer) de Wet op het primair onderwijs (WPO), de Wet op het voortgezet onderwijs (WVO), de Gemeentewet en de Wet op de expertisecentra. Huidige stand van zaken Geldrop-Mierlo telt momenteel 15 schoolgebouwen (PO & VO). Voor het bepalen van de (economische) levensduur/afschrijvingstermijn van een schoolgebouw wordt in het algemeen uitgegaan van een termijn van 40 jaar. Zo bezien zijn er binnen onze gemeente 8 van de 15 scholen (53%) “economisch versleten”. School Bouwwijze Bouwjaar Wijk De Branding Permanent 2015 Coevering Beneden Beekloop Permanent/tijdelijk 1959 Hulst-Skandia Dommeldal Permanent/tijdelijk 1972 Hulst-Skandia De Ganzebloem Permanent 1997 Genoenhuis St. Jozef Permanent 1969-1987 Zesgehuchten ‘t Klokhuis Permanent 2006 Akert De Regenboog Permanent 2015 Coevering ‘t Vijfblad Permanent 1969 Braakhuizen Noord De Vlinder Permanent 1932 Braakhuizen Zuid De Kersentuin Permanent 1976 (renovatie juli 2015) Mierlo Loeswijk Permanent 1973 Mierlo Sint Lucia Permanent 1984 Mierlo ’t Schrijverke Dislocatie Luchen Permanent/tijdelijk Permanent 1995 Juli 2015 Mierlo Luchen Burg. v.d. Puttschool Permanent tijdelijk 1957-1959 2002 Centrum Strabrecht College Permanent 2020 Coevering *Bron: IHP 2015-2020 gemeente Geldrop-Mierlo Het voorgaande betekent niet dat Geldrop-Mierlo per direct 8 gebouwen moeten vervangen; dat zou ook organisatorisch niet mogelijk zijn. Het betekent wel dat met betrekking tot deze gebouwen geïnventariseerd moet worden: De bouwkundige staat van deze gebouwen en hun installaties en de mate waarin zij voldoen aan de eerder genoemde uitgangspunten. De mate waarin het gebouw nog geschikt is, dan wel geschikt te maken is, om te kunnen voldoen aan de huidige eisen voor het verzorgen van ‘passend onderwijs’ en de door ons eerder genoemde uitgangspunten. Hierbij is het van groot belang dat de gebruikers, vooral op het punt van ‘voldoen voor het verzorgen van ‘passend onderwijs’, in de gelegenheid worden gesteld hun visie/wensen op dit punt goed voor het voetlicht te kunnen brengen. Op basis van deze inventarisatie wordt een plan opgesteld dat er uiteindelijk toe leidt dat binnen een termijn van (wat ons betreft maximaal) 10 jaar alle onderwijshuisvesting voldoet aan de geformuleerde uitgangspunten en ook onderwijskundig bij de tijd is. Vormgeving van het onderwijs en het schoolgebouw De WPO en WVO regelen de doelstelling, inhoud en onderwijsinhoudelijke uitgangspunten die per schoolsoort (minimaal )in acht moet worden genomen. De uitwerking c.q. de vorm waarin deze wettelijke inhoud wordt gegoten is het domein van de besturen van de scholen. Hier heeft de gemeente nadrukkelijk geen taak. Waar de gemeente wel een taak heeft: haar verplichting tot het verzorgen van de huisvesting van scholen, en wel op een zodanige manier dat die huisvesting aansluit bij de wijze waarop de bevoegde gezagen het onderwijs in hun scholen vorm geven. Dit betekent dat het gebouw in dienst moet staan van het te verzorgen onderwijs en niet omgekeerd. De ontwikkeling in het onderwijs sluit aan bij de maatschappelijke ontwikkeling van individualisering. Onderwijs moet meer en meer ‘onderwijs op maat’; ‘passend onderwijs’ worden. Dit heeft ook consequenties voor het gebouw waarin dit onderwijs wordt verzorgd. Een moderne school heeft behoefte aan andere ruimtes dan de klassieke school die wij gewend zijn. Steeds meer onderwijsconcepten doorbreken het klassieke ‘leerstofjaarklassensysteem’. Kort door de bocht: een gebouw met 8 klaslokalen is niet langer een prima gebouw voor een school voor PO. Het is om die reden dat wij als CDA er voor pleiten dat we planmatig al onze oudere schoolgebouwen onder de loep te nemen. Maak, per school, een ‘plan van eisen’ in nauw overleg met de gebruiker van de school. Bespreek ook de samenwerking en het hebben van een gezamenlijke verantwoording voor een gebouw waar naast de school ook andere gebruikers gehuisvest zijn. Alleen zo kunnen deze gebouwen uitgroeien tot plaatsen die voor verbinding in onze buurten en wijken zorgen. “Het CDA Geldrop-Mierlo staat voor een actief, eerlijk, alert en zorgzaam beleid” Namens het team van het CDA Geldrop-Mierlo Mark van Schaijk Irene Neele-Janssen Mark Claasen Miel Somers Nico van Dijck Jan-Willem Wouters Corine Remmers Paul Font Freide

Accommodatiebeleid in Geldrop-Mierlo: Toekomstbestendige multifunctionele gebouwen

CDA CDA Geldrop-Mierlo 29-06-2020 18:22

Het CDA is van mening dat de gemeente Geldrop-Mierlo teveel gebouwen in eigendom heeft en/of onderhoudt. We moeten keuzes maken waarin we willen investeren. Niet minder investeren, maar gerichter. In het vervolg van dit visiedocument leggen we uit waarom. Het CDA staat voor een echte samenleving. Sociale netwerken, contact en ontmoeting, wederzijdse hulprelaties, gezamenlijke activiteiten in de buurt, allemaal mooie en belangrijke vormen van sociale samenhang. Vrijwilligers zijn de kampioenen van onze samenleving en verdienen onze onvoorwaardelijke steun. We willen daarom gerichter investeren in gemeentelijke (welzijn)accommodaties en gesubsidieerde gebouwen, om zo de diverse doelgroepen maximaal te voorzien in hun behoeften. Al lange tijd bestaat de wens om het beleid dat geldt voor deze gebouwen meer toekomstbestendig te maken. Vanwege de complexiteit op dit onderwerp laat de voortgang te wensen over. Dit kost nu, maar op termijn zeker, onnodig veel geld. De wensen en behoeften vanuit de verenigingen en de gebouwenbeheerders zijn al meermaals onderzocht, maar zonder hier verder iets mee te doen. Volgens het CDA is nu het moment gekomen om tot actie over te gaan. Langer wachten laat de kosten van onderhoud en exploitatie verder oplopen, terwijl het de vraag is of het behoud van alle wel nodig is binnen een toekomstbestendig beleid. Voor Geldrop-Mierlo hebben we een visie nodig vanuit actuele cijfers over bezetting, gebruik, onderhoudstoestand en inpassing van de gebouwen binnen het wijkgericht werken. Door burgerinitiatief “Natuurlijk Goed Mierlo” wordt al langere tijd gewerkt aan een onderzoek wat een duurzame toekomst kan bieden aan de vele betekenisvolle organisaties en verenigingen in Mierlo en (een deel van) de gebouwen die zij gebruiken. Dit soort initiatieven moeten we meer omarmen en ondersteunen vanuit de gemeente. Het CDA wil graag snel een plan van aanpak van het college, zodat tot actie kan worden overgegaan. Vanuit de historie is onze gemeente rijk aan gebouwen voor specifieke doelgroepen op het gebied van cultuur, onderwijs en sport. Zo hebben we in Geldrop-Mierlo meer dan 50 gebouwen die onder beheer van de gemeente staan, waaronder circa tien schoolgebouwen voor basisonderwijs, twee scholen voortgezet onderwijs, drie sporthallen, diverse gemeenschapshuizen, Centrum Hofdael, ‘t Patronaat, twee jongerencentra, ’t Saam, De Vliegert, de bibliotheek en zo meer. Door de veranderingen in de samenleving en teruglopende leden- en gebruikersaantallen bij clubs en binnen de verschillende locaties, is herpositionering op basis van actuele cijfers van zeer groot functioneel en financieel belang. Door op korte termijn te voorzien in gebruiks- en onderhoudscijfers kunnen we als gemeente, in samenwerking met de verenigingen en gebruikers, onderzoeken hoe we kunnen komen tot het meest optimale gebruik per pand met gebruikers die elkaar verder kunnen versterken. Wijkgebouwen fungeren als ontmoetingsplaats voor bewoners. Zowel jongeren, ouderen, verenigingen en organisaties moeten hier gebruik van kunnen maken. Deze gebouwen en haar bezoekers zorgen voor sociale samenhang. Daarom willen we doeltreffend werken aan een gebruikersvriendelijke inrichting van gebouwen met een buurtgerichte functie. Het multifunctioneel gebruik van een (brede) school bijvoorbeeld. Een gebouw waar verschillende activiteiten kunnen plaatsvinden. Dit is efficiënt gebruik van gebouwen. Het is immers zonde om algemene ruimten als de aula en de sportzaal in de avonden en de weekenden leeg te laten staan. Mensen uit de buurt en daarbuiten leren elkaar zo beter kennen. Door vrijwilligers hierbij het heft in eigen handen te laten nemen worden ze ‘eigenaar’ van hun initiatief. Ze raken zo meer betrokken bij elkaar en hebben meer voor elkaar over. Samen met de gebruikers, de verenigingen en de buurt willen we aan de slag om, bij voorkeur gemeente breed, tot die stappen te komen die nodig zijn voor een toekomstbestendig gebruik van de huidige accommodaties. Met efficiënt bedoelen we een goede bezettingsgraad voor gebouwen. Binnen deze opzet is het waarschijnlijk dat bepaalde locaties in de toekomst niet meer gebruikt gaan worden. Uiteraard willen we voor die gebouwen een goede herbestemming vinden. Te denken bijvoorbeeld aan nieuwe woonvormen of andere functies. Maar ook verkopen of slopen zijn opties als die beter passen in de gemeentelijke visie. Welke organisaties en verenigingen kunnen voordeel halen en steun en meerwaarde voor elkaar zijn door het samen gebruiken van een gebouw? We zien die meerwaarde ook door gebruik te maken van elkaars materialen of opslagruimten of van elkaars expertise! Wij willen met alle betrokkenen naar de win-win opties op zoek. Om die reden roept het CDA het college op om samen op te trekken met het burgerinitiatief “Natuurlijk Goed Mierlo” en een vervolg te geven aan hun verrichte werk om te komen tot een concrete invulling. Het CDA wil in dit traject een actieve, sturende rol voor ons als gemeente op weg naar een toekomstbestendige benutting van onze multifunctionele gebouwen. “Het CDA Geldrop-Mierlo staat voor een actief, eerlijk, alert en zorgzaam beleid” Namens het team van het CDA Geldrop-Mierlo Mark van Schaijk Irene Neele-Janssen Mark Claasen Miel Somers
 Nico van Dijck Jan-Willem Wouters 
Corine Remmers
 Paul Font Freide

CDA vraagt aandacht voor financiën, wijkontwikkeling, wonen en zorg

CDA CDA Geldrop-Mierlo 11-11-2019 18:50

Tweede termijn CDA Geldrop-Mierlo op begroting 2020-2023 Het CDA heeft in de eerste termijn vier thema’s belicht: 1. Financiën2. Wijkontwikkeling3. Wonen voor starters en senioren4. Zorgzaamheid Ten aanzien van het eerste thema – financiën – hebben wij al in de eerste termijn onze zorgen geuit. En we hebben begrepen dat deze zorgen ook leven bij de andere partijen en het college. Vooralsnog steunen wij ons college in de voorgestelde aanpak, waarbij zoals gezegd veel afhankelijk is van het succes van het project in het sociale domein. Voor wat betreft ons tweede thema, wijkontwikkeling; vanavond wordt een motie in stemming gebracht over het opstellen van wijkontwikkelingsplannen voor andere wijken en het maken van een planning. Maar met de plannen geven we wat ons betreft nog geen garantie over de uitvoering, want de ervaring heeft geleerd dat het belangrijk is om de verwachtingen in een dergelijk proces goed te managen. We willen benadrukken dat voor het CDA de prioriteit ligt bij de executie van het plan in Braakhuizen-Zuid. Over het derde onderwerp – wonen – zien we hopelijk de komende jaren meer creatieve projecten zoals “houtbouw” of “tiny houses”. Daarnaast blijft het voor ons van belang om vooral te bouwen voor de doelgroepen waar een grote behoefte is; wat ons betreft in ieder geval de starters en senioren. Een aanpalend onderwerp op het gebied van de openbare ruimte en wat we ook in de eerste termijn hebben genoemd is het centrumplan Geldrop. Graag zouden wij een integrale, bijvoorbeeld 3D, gevisualiseerde uitwerking van een aantal scenario’s krijgen om ons een goed beeld te laten zien van de stedenbouwkundige mogelijkheden. Een dergelijk inzicht kan ervoor zorgen dat we als raad de juiste beslissingen kunnen nemen, of tenminste voorkomen dat we ad hoc beslissingen nemen die het integrale plan in de weg staan. Een slotopmerking op het gebied van openbare ruimte: we vinden het zeer positief om te horen dat het college al bezig is met een pilot project rondom Herenboeren. En dan ons vierde en laatste onderwerp: zorgzaamheid. Ook hierover hebben we het een en ander gezegd. En de actualiteit haalt ons alweer in. Wij zijn benieuwd – en dat mag in algemene zin – wat het voor onze gemeente zou betekenen als de decentralisatie van de gecompliceerde jeugdzorg ongedaan zou worden gemaakt. Heeft het college hier al enig beeld van? En zo nee, dan zouden wij ervoor pleiten om op zo kort mogelijke termijn de raad hierover te informeren. Dan nog een huishoudelijke opmerking over dossier Hofdael: zoals u bekend is een excursie georganiseerd naar Kerkrade – wij hopen dat vanuit iedere fractie een vertegenwoordiging mee kan, zodat we als gehele raad in deze beeldvormende fase zoveel als mogelijk een gelijk vertrekpunt hebben qua ideeën en informatie. Tot slot hebben wij zowel in de eerste termijn en al eerder in de commissie algemene zaken zorgen geuit over het hoge ziekteverzuim; in dat kader willen wij een motie aankondigen, mede namens DGG, die tot doel heeft een goede analyse van de problematiek te maken en te komen tot een concreet Plan van Aanpak. Wij zullen deze motie hierna toelichten. “Het CDA Geldrop-Mierlo staat voor een actief, eerlijk, alert en zorgzaam beleid” Namens het team van het CDA Geldrop-Mierlo Mark van SchaijkIrene Neele-JanssenMark ClaasenMiel SomersNico van DijckJan-Willem WoutersCorine RemmersPaul Font Freide

Reactie CDA Geldrop-Mierlo op begroting 2019-2022

CDA CDA Geldrop-Mierlo 07-11-2018 09:37

“CDA Geldrop-Mierlo staat voor een actief, eerlijk, alert en zorgzaam beleid” Reactie CDA Geldrop-Mierlo op begroting 2019-2022 Het CDA is trots op het kernakkoord van de coalitie, waarin we veel zaken uit ons verkiezingsprogramma zien terugkomen. Dat is ook het geval met de begroting die nu voorligt. Of we met elkaar samen resultaat kunnen en zullen boeken voor onze inwoners, hangt onder meer af van de mate waarin onze ambtenaren in staat zijn alle plannen te vertalen naar uitvoering. We hebben veel waardering voor hun inzet. De werkdruk is op sommige beleidsterreinen zo hoog dat de uitvoering van het bestaande beleid in het gedrang komt, laat staan om nieuwe initiatieven op te pakken. Gelukkig wordt in deze begroting ruimte gemaakt voor verlichting van de werkdruk. Dit is belangrijk zodat de komende jaren nieuwe initiatieven tot stand kunnen komen en een nieuwe impuls gegeven kan worden aan zaken die langer stillagen. De renovatie van het gemeentehuis zal zorgen voor moderne, goede werkplekken. Hier zijn we blij mee. We kiezen nadrukkelijk voor onze mensen en niet voor de stenen. Daarom waren en blijven we tegen onnodige investeringen in het gemeentehuis, zoals de raadszaal/multifunctionele accommodatie. We willen onze inbreng concentreren op vier voor het CDA belangrijke thema’s:1. Wijkontwikkeling
2. Wonen voor starters en senioren
3. Sociaal-Groen
4. Financiën 1. WijkontwikkelingVoor alle wijken moeten op termijn wijkontwikkelingsplannen worden opgesteld en uitgevoerd. Het CDA heeft er geen geheim van gemaakt Braakhuizen-Zuid in dat proces prioriteit moet krijgen. Het kan niet zijn dat het over vier jaar nog hetzelfde verhaal is. De handen moeten uit de mouwen; de wijk verdient een positieve impuls. Het heeft allemaal veel te lang geduurd en mensen raken het vertrouwen in de gemeente en politiek kwijt. Dat is een slechte zaak voor ons allemaal. We willen dat op korte termijn helder wordt omschreven wat we in de wijk, samen met de bewoners, gaan aanpakken. Dan gaat het voor ons ook hier vooral ook om zaken die onze inwoners raken: veiligheid, leefklimaat voor ouderen en kinderen, openbaar groen en milieu. Braakhuizen-Zuid heeft een aantal “pareltjes” in de wijk die de nodige aandacht vragen, zoals, speeltuin De Viking, Cruijff Court, het LEV-gebouw en de Jozefkerk en omgeving. Hier zijn absoluut verbeteringen nodig voor vernieuwing en onderhoud om de wijk, in positieve zin, verder te ontwikkelen en op de “kaart” te zetten. Uitgangspunt is om de sociale samenhang te vergroten en ontmoeting in de wijk mogelijk te maken met behulp van sport, bewegen en cultuur ten behoeve van alle inwoners van de wijk. Ook hier geldt: we kiezen nadrukkelijk voor onze mensen en niet voor de stenen. Al kunnen die stenen wel helpen om meters te maken op een aantal gebieden. De definitieve huisvesting voor de Turkse Multiculturele Stichting Geldrop is hier een voorbeeld van. Het CDA zal er alles aan doen om de wijkontwikkeling in Braakhuizen-Zuid en later andere wijken te laten slagen. Daarvoor zullen we ook meewerken om de benodigde financiën bij elkaar te krijgen. Daarover vinden we in deze begroting vooralsnog weinig terug. Dat lijkt ons op termijn overigens niet realistisch. 2. Wonen voor starters en seniorenAl jaren vragen inwoners in onze gemeente om meer woningen voor senioren en starters. De laatste rapportage laat zien dat de oplossing mogelijk is als er nu stappen worden gezet. De begroting geeft opnieuw aan dat het probleem er is en dat we iets moeten doen. Minder duidelijk is hoe en wat we gaan doen. Nieuwe bouwmogelijkheden zijn beperkt. Daarom moet vanaf NU alles ten dienste staan van de verbetering van de huidige situatie; dat wil zeggen: realiseren van woningen voor de doelgroepen die dat zowel op korte als op lange termijn nodig hebben. Waar we als CDA aan denken? In Mierlo hebben we invloed op de koers van plan Luchen en zien wij mogelijkheden in het gebied van/rond de Loeswijk school. In Geldrop zien we mogelijkheden op Centrum-West.Alleen als we echt iets willen veranderen en keuzes durven te maken wordt het probleem opgelost. Het CDA zet daarop in! 3. Sociaal-GroenEen aantal jaren geleden lanceerde het CDA, in nauwe samenwerking met betrokken inwoners, het plan Sociaal-Groen. Het bevatte ideeën voor zowel Geldrop als Mierlo: in Geldrop het gebied aansluitend aan de Kasteeltuin en in Mierlo ging het om het gebied rondom de Johannesschool (die, wat ons betreft helaas, een andere bestemming krijgt). Voor ons staan deze twee items nog zeer hoog in de rangorde en is de urgentie alleen maar toegenomen. In Geldrop willen wij graag het plan rond het Dommel-gebied graag ondersteunen. We willen de grote groene zone rondom het Kasteel voor de inwoners meer bereikbaar maken. Het vergevorderde plan Talingstraat zal daar zeker aan bijdragen. In Mierlo is het plan uiteengevallen in twee componenten, het groen rondom de bibliotheek en de problematiek van de accommodaties in Mierlo. Beide onderwerpen vragen om aandacht. De omgeving van ’t Saam kan worden ingericht als een mooi park dat door de inwoners van Mierlo gebruikt kan worden. Gesteund door de bijeenkomst van circa 40 verenigingen uit Mierlo wil het CDA een antwoord op de vraag naar behoefte aan accommodaties in Mierlo. De grote opkomst geeft aan dat het leeft, de verenigingen verdienen een toekomstbestendig plan. Uitstellen kan niet en mag niet. Ook andere belangrijke beleidsterreinen hebben grote raakvlakken met dit thema: subsidiebeleid, financiën en woningbouw. Overigens speelt ook in Geldrop de vraag welke accommodaties nodig zijn in de toekomst, met onder meer veranderende zorgbehoeften en tijdsbesteding van onze inwoners. 4. FinanciënOndanks een tekort op de begroting op de korte termijn, staan we er als gemeente goed voor. Dat moet ook met een ambitieus gemeentebestuur. Voor de komende jaren lijkt veel geregeld, hoewel er volgens ons nog een aantal niet geboekte posten zijn. We zijn een van de meest goedkope gemeentes in Nederland, kijkend naar de combinatie van heffingen (onroerende zaak belasting, rioolheffing en afvalstoffenheffing). Een meerpersoonshuishouden met een koopwoning betaalt in ons land gemiddeld 739 euro in 2018. In Geldrop-Mierlo is dat 584 euro (bron: woonlastenonderzoek Vereniging Eigen Huis). Dat is een mooie uitgangspositie. Het CDA is er blij mee, maar het kan nooit doel op zich zijn. Het belang van onze inwoners staat voorop. Wat voor hen echt moet gebeuren, moet gebeuren. Voor ons is veel bespreekbaar om dat mogelijk te maken. Maar de volgorde blijft: eerst goed kijken of we het geld uitgeven aan de juiste dingen, keuzes maken voor zaken die echt moeten gebeuren en dan pas kijken welke mogelijkheden we hebben om extra inkomsten te genereren. Wanneer deze laatste weg bewandeld moet worden kan het alleen maar gaan om belangrijke projecten. “Het CDA Geldrop-Mierlo staat voor een actief, eerlijk, alert en zorgzaam beleid” Namens het team van het CDA Geldrop-Mierlo Mark van SchaijkIrene Neele-Janssen
Mark Claasen Arnold van den Bulk
Miel Somers
Corine Remmers
Paul Font Freide

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.