Nieuws van politieke partijen over GroenLinks inzichtelijk

2 documenten

Reactie college op vraag GL om berekening eigen milieupark | Echt-Susteren

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 14-07-2019 00:00

Tijdens de raadsvergadering van 11 april 2019 vroeg GL om een nieuwe berekening voor een eigen milieustraat. Na een afwijzende reactie van de portefeuillehouder ging ons raadslid Thijs Wetemans zelf aan de slag. Het college reageert nu op de vraag: wel of geen eigen milieupark in Echt-Susteren.

 

GroenLinks kreeg signalen uit de samenleving dat een eigen milieustraat gewenst is. Uiteraard kost dit veel geld en vandaar dat GL om een herziene berekening van 2015 vroeg. Portefeuillehouder Meuwissen wilde aan dit verzoek niet voldoen en daagde ons raadslid uit om zelf met een rekenexercitie te komen. Een week later leverde GL een berekening af bij het college en de overige politieke partijen. Via een raadsinformatiebrief (RIB) komt het college nu met een reactie:

Het inzamelen van grof huishoudelijk afval is conform de Wet Milieubeheer verplicht. Dit kan via een eigen milieupark of via deelname aan een samenwerkingsverband. De wens voor een goed geoutilleerd milieupark past binnen het nieuwe beleid Van Afval Naar Grondstoffen (VANG). Uit een onderzoek in 2015 is gebleken dat de eenmalige uittreedkosten voor de Gemeenschappelijke Regeling RD Maasland op €650.000 zijn geraamd. Wij hebben uw raad in december 2015 middels een raadsinformatiebrief hierover geïnformeerd. Op dit moment zijn voor een eventuele uittreding geen financiële middelen gereserveerd.

In de startnotitie VANG is een onderscheid gemaakt tussen de ingezamelde hoeveelheden fijn en grof restafval. De hoeveelheid grof restafval (milieupark) bedraagt ongeveer 3% van het fijn restafval (minicontainer). Uw raad heeft er voor gekozen om de hoeveelheid fijn restafval in de komende jaren terug te dringen om een milieu- en financieel rendement te behalen. Een eigen milieupark draagt niet bij aan de doelstellingen.

De kostenstijging bij de milieuparken van RD Maasland en Reinigingsdienst Westelijke Mijnstreek (RWM) wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door stijgende kosten voor de verwerking van het grof restafval. Deze stijging was ook van toepassing geweest als Echt-Susteren een eigen milieupark had geëxploiteerd. In de huidige situatie worden de risico's en kostenstijging door alle deelnemende gemeenten van RD Maasland en RWM gedeeld. Verder loopt een onderzoek naar de schaalvergroting van de inzamelorganisaties RD Maasland en RWM. De resultaten van dit onderzoek zijn eind 2019 gereed.

Gezien de bovenstaande ontwikkelingen is het thans niet opportuun uw raad een voorstel te doen over een eigen milieupark.

 

Samengevat:

een eigen milieupark betekent uittreding uit de GR RD Maasland en de uittredingskosten worden geraamd op €650.000; volgens het college draagt een eigen milieustraat niet bij aan de doelstelling om het aandeel fijn restafval terug te dringen; in de huidige situatie worden de risico's en kostenstijging door alle deelnemende gemeenten van RD Maasland en RWM gedeeld; er loopt op dit moment een onderzoek naar de schaalvergroting van de inzamelorganisaties RD Maasland en RWM.

Ons raadsid Thijs Wetemans vindt dit valide redenen om op dit moment geen plannen te maken en geld te reserveren voor een eigen milieupark. Gezien de fusieperikelen van RD Maasland en RWM - én het feit dat Echt-Susteren tussen beide regio's is gesitueerd en derhalve mogelijk kan aansluiten - is het zinvol om het onderzoek naar samenwerking eerst af te wachten.

Inbreng GL voor Kadernota 2020 | Echt-Susteren

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 12-07-2019 00:00

Op 9 en 11 juli werden drie financiële stukken behandeld: Jaarrekening 2018, de 1e Bestuursrapportage 2019 en de Kadernota 2020. Hier leest u de inbreng van ons raadslid Thijs Wetemans.

 

"Voorzitter, op de agenda staan drie financiële stukken, te weten de Jaarrekening 2018, de Eerste Bestuursrapportage 2019 en de Kadernota 2020.

Ten aanzien van de Jaarrekening 2018 zien we een overschot van 433 duizend euro. Het college doet een voorstel om dit geld over enkele posten te verdelen en GroenLinks kan daar mee instemmen.

In de Jaarrekening 2018 lezen we over een Werkgroep bermen en biodiversiteit. GroenLinks is zeer te spreken over de afvaardiging in deze werkgroep, namelijk het Groene Taillecomité, de Vogelwacht Limburg, Natuurvereniging Pepijnsland en natuurlijk de gemeente zelf. Deze werkgroep onderzoekt vijf locaties op de aspecten inrichting en het beheer van de berm en het eigendom (wat ik voorheen wel eens heb bestempeld als ‘landje pik’). Na dit onderzoek zal de werkgroep advies uitbrengen en naar wij hopen zal uitvoering van die adviezen ten goede komen aan de biodiversiteit. Dat die biodiversiteit enorm belangrijk is, bewijst de plaag van de eikenprocessierups wel. Onder andere sluipwespen en koolmezen zijn de natuurlijk vijanden dus als we goed voor hen zorgen, zorgen zij op hun beurt voor minder eikenprocessierupsen.

In de 1e Bestuursrapportage 2019 lezen we onder andere over het voorstel om 75 duizend euro beschikbaar te stellen voor een pilot om bij twee huisartsen een jeugdpraktijkondersteuner GGZ beschikbaar te stellen, om zo meer grip te krijgen op het verwijzen van jeugdigen die zorg nodig hebben. Verwijzingen gaan nu voor 80% via het CJG en 20% via huisartsen terwijl de kosten fiftyfifty zijn, met andere woorden, doorverwijzingen door huisartsen kunnen wel eens onnodig duur uitvallen. Door een jeugdpraktijkondersteuner GGZ te laten doorverwijzen, kunnen hier kosten in de Jeugdzorg bespaard worden zonder die zorg geweld aan te doen. GroenLinks vindt dit een goed voorbeeld om controle proberen te houden op de kosten in de Jeugdzorg wat veel andere gemeenten om ons heen maar zeer moeilijk lukt.

En dan de Kadernota 2020 waarin we lezen dat het onderhoudsbudget voor bomen incidenteel van 116 duizend euro naar 146 duizend euro wordt verhoogd. Bomen hebben nu eenmaal onderhoud nodig en zeker door droge zomers, ziekten en plagen is dit steeds belangrijker maar daarmee ook duurder. Dus prima dat hier 30 duizend euro extra voor beschikbaar is in 2020. Voor 2021 en verder wordt bekeken of dit geld structureel nodig is. Wat GroenLinks betreft komen er steeds meer bomen in onze gemeente en in dit kader vraag ik naar de stand van zaken omtrent de 500 extra bomen die worden genoemd in het Hoofdlijnenakkoord. Wat GroenLinks betreft moeten we eens nadenken over een visie op groen: vinden we het parkeren van auto’s belangrijk of vinden we bomen en struiken belangrijk? Maar misschien kunnen er ook combinaties worden gemaakt zoals een half open bestrating oftewel grasbetontegels. Het belang van bomen en struiken zien we ook steeds vaker terug komen in het nieuws in het kader van de klimaatverandering. Vandaar ook dat ik een motie indien om te onderzoeken wat er aan de buitenkant van het gemeentehuis en op de Nieuwe Markt aan vergroening mogelijk is. Wij zien dit plein met het gemeentehuis als een sterk versteende omgeving. Het dictum van de motie luidt als volgt:

De raad verzoekt het college:

onderzoek te doen naar mogelijkheden om het groen rondom het gemeentehuis te herinrichten; onderzoek te doen naar mogelijkheden om het plein aan de Nieuwe Markt te voorzien van semi-permanente of verplaatsbare groenelementen, eventueel in combinatie met straatmeubilair; de uitkomsten van beide onderzoeken, inclusief kosten en dekkingsvoorstel, aan de raad kenbaar te maken voor de eerste commissievergadering Omgeving in 2020.

Op het gebied van de energietransitie is dit college uit de startblokken gevlogen. Vorig jaar december passeerde in de raad de Energievisie waarmee we instemden met de ambitie om in 2040 energieneutraal te zijn. GroenLinks diende toen een amendement in om jaarlijks voor 50 duizend euro, meer formatie in te zetten op het gebied van duurzaamheid. In de Kadernota lezen we dat half maart 1 extra fte is ingevuld. Afsluitend over de energietransitie: we zijn benieuwd naar de beleidskaders omtrent windmolens en zonneparken: wanneer kunnen we een raadsvoorstel verwachten?

Dit jaar hebben we met drie aparte raadsbesluiten ook de afvaltransitie in zoverre voorbereid dat die per 1 januari 2020 kan ingaan. De communicatie naar onze inwoners begint op gang te komen. Van GroenLinks mag vooral meer uitleg worden gegeven over de redenen van deze wijzigingen. En naast de redenen mag ook het scenario worden verteld als we niet hadden ingegrepen. Dan was de huidige afvalstoffenheffing zeker niet meer kostendekkend en moesten de tarieven met 50 tot misschien wel 100 euro omhoog binnen enkele jaren. Ten aanzien van zwerfafval dien ik nog een motie in die vooral voor bewustwording en ontmoediging moet zorgen om heliumballonnen en wensballonnen op te laten evenals het gebruik van plastic confetti. Het dictum luidt als volgt:

De raad verzoekt het college:

bij gemeentelijke opleveringen, festiviteiten, openingen, herdenkingen, et cetera geen ballonnen meer op te laten en buiten geen plastic confetti meer te gebruiken; het oplaten van heliumballonnen en wensballonnen en het buitengebruik van plastic confetti actief te ontmoedigen door een dringend beroep te doen op inwoners, scholen, ondernemers, verenigingen en andere organisaties om genoemde producten niet langer op te laten respectievelijk buiten te verspreiden; dit dringende beroep gedurende de geldigheid van de Afvalstoffenverordening 2019 jaarlijks kenbaar te maken via de gebruikelijke communicatiekanalen.

Een ander belangrijk onderwerp voor GroenLinks is het Minimabeleid. Op dit moment wordt geschreven aan een modern en eigentijds beleid dat in december aan de raad zal worden voorgelegd. Wat ons betreft zal er nog meer aandacht komen voor preventie en vroegsignalering. In dit kader is het interessant om te wijzen op een aanstaande wetswijziging van de Wet gemeenten schuldhulpverlening, waardoor informatie-uitwisseling tussen instanties en de gemeente nog meer zal bijdragen aan onze doelstellingen ter voorkoming en bestrijding van schulden en armoede.

Ik sluit af met een aantal algemene vragen en wensen:

Zo vraag ik aandacht voor een robuuste landschappelijke inpassing van logistieke hallen en andere industriële gebouwen. In dit opzicht is de uitspraak van gedeputeerde Joost van den Akker in De Limburger van afgelopen zaterdag te prijzen. Ook hij vindt dat distributie centra met groen moeten worden aangekleed.

Ik ben benieuwd naar de stand van zaken omtrent de integratie van statushouders.

Dan de Huiskamer Extra voor beginnend dementerenden en hun partner. Hoe loopt dit? Is er behoefte aan meer dagdelen of aan een tweede Huiskamer Extra in een andere kern?

GroenLinks kijkt verder uit naar een voorstel voor de afvalinzameling van luiers en medisch afval. Ook wachten we nog steeds op een reactie op onze berekening van de kosten van een eigen milieustraat in onze gemeente.

Ik ben benieuwd naar het oplossen van het knelpunt in de snelfietsroute ter hoogte van de Pissummerweg en de N276. Wat kan daar over worden vermeld?

Dan een aantal items die specifiek de kern Nieuwstadt betreffen: ten aanzien van de uitbreidingsplannen van VDL Nedcar wil ik weten wanneer de raad nog om een mening wordt gevraagd. Ook ben ik benieuwd naar het onderzoek over de infrastructuur rondom Nieuwstadt en dan vooral of de vierpuntsaansluiting op de N297 nog steeds in beeld is. Na de zomervakantie gaat de Haverterstraat in Nieuwstadt op de schop. Veel inwoners zien het terrein van de voormalige basisschool als een ideale plek om in te richten als tijdelijke parkeerplaats. Ik vraag het college om deze optie serieus te onderzoeken. Als de Haverterstraat klaar is, zal die eenrichtingsverkeer worden. Dan is de Markt in Nieuwstadt belangrijk voor de verkeerscirculatie. In dit opzicht moet de kermis niet meer half op de straat staan waardoor die weg moet worden afgesloten. De kermisondernemers willen hun woonwagens best stallen bij de sporthal maar dan moet de gemeente daar voor een stroomvoorziening zorgen. Zo ontstaat er meer ruimte op de Markt en kan de weg open blijven en kan het verkeer de Markt ook tijdens de kermis als een soort grote rotonde gebruiken. Is het college bereid die benodigde stroomvoorziening bij De Sjirp te realiseren?

Ik vraag, net als andere partijen, voor de verdroging van de Middelsgraaf en de Doort. Wat is de stand van zaken?

Tot slot: in het Hoofdlijnenakkoord staat dat bezien zal worden hoe nog meer waardering geuit kan worden aan vrijwilligers. Nu las ik onlangs dat de gemeente Nederweert een vrijwilligersdag heeft georganiseerd. Ik wil het college vragen om minimaal in overleg te treden met Nederweert over hun organisatie, de kosten en hoe ze zo veel als mogelijk vrijwilligers hebben bereikt maar anderzijds ook een limiet aan het aantal deelnemers hebben geregeld.

 

Reacties van het college:

1. Stand van zaken 500 extra bomen: de teller staat op 57 deze raadsperiode. Daarnaast verwijst het college naar de zeer geslaagde fruitbomenactie waardoor inwoners ruim 1.500 bomen planten. En als de provincie start met hun 1 miljoen-bomen-plan, wil de gemeente meeliften op dit initiatief.

2. Motie vergroening aanzicht gemeentehuis en plein aan de Nieuwe Markt te Echt: unaniem aangenomen!

3. Beleidskaders windmolens en zonnepanelen: wordt in september 2019 verwacht. De portefeuillehouder geeft aan dat windmolens in eigen beheer houden, financieel lucratief is waardoor lusten in de gemeenschap blijven en hiermee de lasten kunnen worden gecompenseerd.

4. Motie ontmoediging ballonnen en confetti: aangenomen!

5. Landschappelijke inpassing distributiecentra: is volgens de portefeuillehouder al beleid sinds april 2018 dus bij nieuwe ontwikkelingen moet de gemeente hier rekening mee houden.

6. De integratie van statushouder verloopt voorspoedig. Ook positieve geluiden van ondernemers!

7. Huiskamer Extra bij beginnende dementie: de gemeente wil dit rustig uitbouwen en hier is ook ruimte voor in de toekomst. Op dit moment zijn er 7 inwoners die hier met hun partner gebuik van maken.

8. Luiers en medisch afval: voor luierinzameling zal het college met een voorstel komen. Voor medisch afval zal een tegemoetkoming komen zoals tot 6 jaar geleden ook was.

9. Reactie milieustraat in eigen beheer: het college komt zeer binnenkort met een Raadsinformatiebrief (RIB) maar geeft aan hier geen voorstander van te zullen zijn. Wel spelen er in onze regio ontwikkelingen die kansen bieden tot nauwere samenwerking of zelfs fusie met anderen als RD Maasland en RWM.

10. Knelpunt snelfietsroute Pissummerweg en N276: de provincie heeft dit knelpunt erkent en zal dit oppakkken.

11. Uitbreiding VDL Nedcar: zoals de procedure van het Provinciaal InpassingsPlan (PIP) voorschrijft wordt de Raad in 2020 nog om een zienswijze gevraagd. Het college schrijft op dit moment aan een zienswijze over de Notitie Reikwijdt en Detailniveau (NRD) 'Uitbreiding VDL Nedcar'.

12. Vierpuntsaansluiting N297: deze wens wordt niet meegenmen in de plannen van de uitbreiding VDL Nedcar maar is wel nog steeds in beeld bij andere onderzoeken in de regio.

13. Tijdelijke parkeerplaats voormalige basisschoolterrein Nieuwstadt tijdens werkzaamheden aan de Haverterstraat: wethouder Pustjens zegt toe dit serieus te onderzoeken.

14. Stroomvoorziening voor woonwagens kermisondernemers bij De Sjirp: het college zegt toe dit te willen realiseren mits er dan ook gebruik van wordt gemaakt.

15. Aandacht voor verdroging van de Middeslgraaf en de Doort: het college is continue in overleg met alle actoren te weten visvereniging St. Jan, Staatsbosbeheer en Waterschap Limburg.

16. Vrijwilligersdag à la Nederweert: het college geeft aan dat er nu al zeer veel aandacht is voor vrijwilligers in onze gemeente en dat ook de verenigingen e.d. zelf hiervoor aan de lat staan. Vaak ontvangen ze subsidie van de gemeente waardoor via die weg de gemeente ook bijdraagt aan de waardering voor vrijwilligers.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.