Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

2 documenten

Bij de raadsvergadering van 6 mei is ...

D66 D66 Olst-Wijhe 07-05-2019 07:11

Bij de raadsvergadering van 6 mei is de eerste discussie geweest over de energieregio West Overijssel. Deze werkgroep is verantwoordelijk voor het proces omtrent het bod van 11 gemeentes in het kader van het nationale energie-akkoord. Dit moet aangeven hoe de energieregio een 49% CO2 reductie in 2030 bereikt kan worden. Hoewel ook veel fracties, soms schoorvoetend, achter het doel staan, zijn er ook veel zorgen bij fracties. Welke ruimte is er voor Olst-Wijhe, wanneer kan Olst-Wijhe wat doen, wat is de target voor Olst-Wijhe enzovoort. D66 wil deze zaken pro-actief te lijf gaan in plaats van reactief afwachten. Maartje Lof verwoordde het als volgt: “D66 wil in dit proces aan het stuur zitten, niet ernaast. We willen dat Olst-Wijhe zelf invulling kan geven aan de inhoud en het proces van het bod in het kader van het klimaatakkoord” Concreet heeft D66 de wethouder de volgende drie punten meegegeven: 1. De raad zit aan het stuur; zij besluit en discussieert. 2. Er moet een noodrem zijn voor wanneer de weg te schimmig wordt. 3. Kijk ook buiten de auto; betrek de inwoners vroeg en vraag.

D66 wil afstel uitbreiding Lelystad ...

D66 D66 Olst-Wijhe 22-04-2018 19:15

D66 wil afstel uitbreiding Lelystad Airport Afgelopen woensdag 18 april kwam het oordeel van de commissie MER naar buiten. De commissie geeft aan dat de MER Lelystad Airport niet over hoeft. Op basis hiervan vraagt D66 Olst-Wijhe het college zich in te zetten voor afstel van de uitbreiding van Lelystad Airport. De fractie van D66 dient hiervoor maandag 23 april een motie in tijdens de gemeenteraadsvergadering. “De risico’s voor de gezondheid van onze inwoners vinden wij te groot, als het gaat om fijnstof en geluid. Als de gegevens nu kloppen, hebben de ontwikkelingen vooral de eerste jaren, maar mogelijk nog langer, zeer grote gevolgen voor Olst-Wijhe en de regio; er zal langdurig laag gevlogen worden over dit deel van Nederland,” aldus raadslid Maartje Lof. Voor D66 Olst-Wijhe zijn de inspanningen voor duurzame energieopwekking in de gemeente niet uit te leggen, als we aan de andere kant enorme geluids- en milieuoverlast van deze omvang toestaan. Daarbij kan op het aantal vliegbewegingen niet gehandhaafd worden. Natuur- en milieuclubs, hoogleraren en burgergroepen roepen de minister ondertussen met klem op om veel meer en beter onderzoek te doen naar de gevolgen van Lelystad Airport. Bij de Europese Commissie staan tegelijkertijd vragen open over het selectiviteitsbeleid. Kort samengevat is er meer en meer onduidelijkheid ontstaan in het dossier Lelystad Airport. D66 vindt de nadelen en de hinder van Lelystad Airport voor Olst-Wijhe zwaarder wegen dan de economische en maatschappelijke voordelen, de ontwikkelingen rond de uitbreiding dienen daarom een halt toegeroepen te worden. Milieu, natuur, kwaliteit van de leefomgeving gaan er allemaal op achteruit. D66 vindt dat Nederland zou moeten inzetten op alternatieve manieren van vervoer zoals de trein en schonere vliegtuigen met eerlijke prijsopbouw.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.