Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

11 documenten

Aan Burgemeester en Wethouders ...

Fractie Tonnaer Fractie Tonnaer Hoorn 06-08-2019 08:21

Aan Burgemeester en Wethouders Hoorn Betreft: art. 36 vragen, fouten herstel kademuren bij Otto’s brug Hoorn, 5 augustus 2019 Geacht College, Vrijdag 26 juli jl. hebben wij artikel 36-vragen gesteld over de restauratiefouten aan de kademuren bij Otto’s brug. Volgens een persbericht van de gemeente ontbreekt er na herstel een funderingspaal bij de kademuren. Afgelopen woensdag hebben wij de restauratie van de kademuren per boot bekeken. We kwamen tot de conclusie dat er bij het herstelwerk meer fouten zijn gemaakt. Onder andere zijn er verschillende palen te veel ingekort en daarna met blokken opgevuld. De aangebrachte planken dienen slechts als behang en spietjes zijn gebruikt om te stabiliseren. Onze fractie rekent erop dat ook het college meerdere fouten aan de kademuren heeft vastgesteld en dat het deze door de aannemer laat herstellen. Wij stellen aanvullende vragen in overeenstemming met artikel 36 RvO. 5. Heeft er na afronding van het herstelwerk door aannemer een oplevering van het werk plaatsgevonden en zijn toen tekortkomingen geconstateerd? 6. Is de aannemer bereid om de vastgestelde fouten voor eigen rekening te herstellen? 7. Hoeveel tijd kost herstel van meerdere fouten inclusief de plaatsing van de funderingspaal? Vriendelijke groet, namens Fractie Tonnaer, Roger Tonnaer, gemeenteraadslid

Aan Burgemeester en Wethouders ...

Fractie Tonnaer Fractie Tonnaer Hoorn 26-07-2019 13:51

Aan Burgemeester en Wethouders Hoorn Betreft: art. 36 vragen, fouten herstel kademuren bij Otto’s brug Hoorn, 26 juli 2019 Geacht College, Volgens uw brief aan de gemeenteraad van 25 juli 2019 (zaaknummer 1713379) is Otto’s brug per direct afgesloten omdat is ontdekt dat een van de vier palen in de fundering ontbreekt. Na de ontdekking van de restauratiefouten aan de kademuren heeft u snel gereageerd door de brug meteen buiten gebruik te stellen en de bewoners van o.a. Oude Doelenkade, Slapershaven en Binnenluiendijk meteen hierover te informeren. Voor dit doortastend optreden hebben wij veel waardering. Aan de andere kant zijn we teleurgesteld dat nu pas het gemis van een funderingspaal is ontdekt. Dat is niet door gemeentelijke inspectie gebeurd maar door een ingehuurd bedrijf dat de conditie van alle bruggen in Hoorn controleert. Onze fractie heeft de indruk dat het gebrekkige toezicht bij de restauratie van de muren bij Otto’s brug geen incident is maar vaker voorkomt. In dit verband wijzen wij op de problemen en fouten die zijn gemaakt en mogelijk nog steeds worden gemaakt bij de herinrichtingswerkzaamheden aan het loopniveau bij de Poolster. Naar aanleiding van de gebrekkige restauratie van de kademuren en het tekortschietende gemeentelijke toezicht stellen wij in overeenstemming met art. 36 RvO de volgende vragen: 1. Stelt u aannemer Ploegam aansprakelijk voor de gebreken bij restauratie van de kademuren bij Otto’s brug? Heeft de aannemer een verklaring voor het feit dat hij een funderingspaal heeft verwijderd zonder een nieuwe te plaatsen? 2. Wanneer gaat de aannemer de restauratiefouten herstellen? En wilt u daar druk op zetten zodat voetgangers en fietsers op korte termijn weer gebruik kunnen maken van de brug? Vanaf 7 januari 2019 tot en met 30 april 2019 is de brug buiten gebruik geweest. Begrijpt u dat een nieuwe periode van afsluiten een te groot beroep doet op en te veel begrip vraagt van de bewoners van het havenkwartier? Klopt het dat voor het slaan van een funderingspaal Otto’s brug weer volledig getild en verplaatst moet worden? Hoeveel tijd gaat dit kosten? 3. Waarom heeft de gemeentelijke inspecteur of projectleider niet zelf de gebreken vastgesteld bij de restauratie van de kademuren? En waarom zijn de beeldopnamen van de restauratiewerkzaamheden niet regelmatig bekeken? 4. Geven de ervaringen bij de restauratie van de kademuren en de herinrichting van het loopniveau van de Poolster u aanleiding om kritischer te kijken naar de wijze van aanbesteding en naar de kwaliteit van het gemeentelijke toezicht op de uitvoering van de werkzaamheden? Vriendelijke groet, namens Fractie Tonnaer, Roger Tonnaer, gemeenteraadslid

Aan dhr. V. Zelensky, President van ...

Fractie Tonnaer Fractie Tonnaer Hoorn 16-05-2019 06:00

Aan dhr. V. Zelensky, President van de Republiek Oekraïne Hoorn, 1 mei 2019 Geachte heer Zelensky, Op 21 april jl. bent u met 73 procent van de stemmen gekozen tot nieuwe president van de Republiek Oekraïne. Ik wil u graag feliciteren met deze daverende overwinning en de verwachting uitspreken dat u erin slaagt om uw land verder vooruit te helpen door de corruptie te bestrijden. In de nacht van 9 op 10 januari 2005 werden 24 schilderijen gestolen uit het Westfries Museum van de stad Hoorn. Tijdens de kunstroof was ik wethouder van o.a. kunst en cultuur, en daarom politiek verantwoordelijk voor de kunstroof uit het museum. Medio 2015 zijn, mede dankzij inspanningen van kunstrechercheur Arthur Brand, 5 van de 24 gestolen schilderijen teruggevonden in de Oekraïne. De schilderijen waren in handen van organisaties (geheime dienst SBU, partij Svoboda en OUN-militie) die nauwe banden hebben met de Oekraïense regering. President Porosjenko heb ik per brief (4 augustus 2016) gevraagd zijn invloed te gebruiken en ervoor te zorgen dat in ieder geval de 5 reeds gevonden schilderijen zo snel mogelijk terug te geven. Verder heb ik de president gevraagd om actief op zoek te gaan naar de andere 19 geroofde schilderijen en ze terug te geven aan het Westfries Museum van onze stad. Uit reacties blijkt dat president Porosjenko en de Oekraïense Ambassadeur in Nederland dr. O. Horin de brief van 4 augustus 2016 hebben gelezen. Tijdens de ambassadereceptie op 12 september 2016 in Den Haag heeft ambassadeur dr. Horin mij toegezegd dat de president zich blijft inspannen voor het opsporen en teruggeven van de overige 19 schilderijen aan Hoorn. De 5 gevonden schilderijen werden op 7 oktober 2016 in Hoorn feestelijk in ontvangst genomen. Enkele van de 5 schilderijen waren ernstig beschadigd en zijn voor € 75.000,- gerestaureerd. U heeft het plan om als nieuwe president van de Republiek Oekraïne de corruptie in uw land te bestrijden. Voor de corruptiebestrijding heeft zelfs 73 procent van de Oekraïense bevolking het vertrouwen in u uitgesproken. Ik vertrouw erop dat u resultaat boekt met de bestrijding van de corruptie en er tevens voor zorgt dat binnen afzienbare tijd de overige 19 gestolen schilderijen terugkeren naar onze stad. Het zal niet alleen vreugde geven in Hoorn, maar ook de relatie met Nederland en de Europese Unie ten goede komen. Mocht u tijdens een staats- of werkbezoek de overige 19 schilderijen persoonlijk meenemen naar Nederland, dan zal de Hoornse bevolking en het stadsbestuur u graag verwelkomen. Met trots zullen wij u de historische stad laten zien en u gidsen door het Westfries Museum waar de gestolen schilderijen thuishoren. De diefstal van de schilderijen heeft het museum in het hart geraakt. Alleen de terugkeer van alle 24 schilderijen zal het hartzeer genezen. Binnenkort wordt u geïnstalleerd als president van de Republiek Oekraïne. Ik wens u een feestelijke dag toe. Hoogachtend, Roger Tonnaer, gemeenteraadslid Hoorn

Aan College van Burgemeester en ...

Fractie Tonnaer Fractie Tonnaer Hoorn 14-02-2019 11:33

Aan College van Burgemeester en Wethouders, Hoorn. Hoorn, 13 februari 2019 Betreft: schriftelijke vragen volgens art.36 ex Reglement van Orde Onderwerp: aanleg 30 km-zone voor St. Jozefschool, Blokker Geacht college, De St. Jozefschool is een basisschool met 200 leerlingen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar waarvan de meesten door ouders of verzorgers gebracht en gehaald worden met de auto. Ter hoogte van de St. Jozefschool is de weg voorzien van een rode toplaag met zebrapad. Dit zebrapad is met een nat wegdek en bij duisternis zeer moeilijk te onderscheiden veel automobilisten rijden hier dan ook te hard. In gesprek met de schoolleiding blijkt dat hier klachten over zijn. Aan het begin van de verhoogde rode toplaag staan borden waaruit blijkt dat een school is gevestigd. Dit zijn slechts waarschuwingsborden! Volgens de wegenverkeerswet art.5 bepaalt de situatie, lees de automobilist, de snelheid. De scholieren zijn hier voor hun veiligheid afhankelijk van de inschatting door de automobilist. Fractie Tonnaer vindt dit uiterst gevaarlijk en stelt voor, in het belang van de verkeersveiligheid, de scholieren en de ouders of verzorgers, om van de gehele rode toplaag deze als een 30 km-zone in te richten. Vanwege bovenstaande stellen wij volgens art. 36 RvO de volgende vragen: 1. Bent u met ons eens dat de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers zal toenemen door de instelling van een 30 km-zone? 2. Is het juist dat, wat de verkeersveiligheid betreft, er overeenkomsten zijn met de inrichting van de Westerblokker ter hoogte van het winkelcentrum De Beurs en basisschool De Bussel? 3. Wilt u op de Westerblokker ter hoogte van de St. Jozefschool een 30 km-zone instellen en inrichten? Met vriendelijke groet, Namens Fractie Tonnaer, Nico Oudheusden, gemeenteraadslid.

Aan het College van Burgemeester en ...

Fractie Tonnaer Fractie Tonnaer Hoorn 08-02-2019 21:25

Aan het College van Burgemeester en Wethouders Hoorn Betreft: vragen art.36 over mogelijke aankoop De Haai, serie 3 Hoorn, 8 februari 2019 Geacht College, De Rechtbank Noord-Holland heeft woensdag 6 februari jl. beslist dat de Waterskivereniging De Haai, Reddingsbrigade Notwin en Onderwatersportvereniging Nekton gebouw De Haai op het Visserseiland voor onbepaalde tijd kunnen blijven huren. Van een huuropzegging door de twee pandeigenaren kan geen sprake zijn. Dankzij deze uitspraak kunnen de drie watergebonden organisaties hun activiteiten vanuit De Haai blijven uitoefenen. Vooral voor het redden van drenkelingen en voor het houden van oefeningen is het voor Reddingsbrigade Notwin van levensbelang om op het Visserseiland gevestigd te blijven. Na de uitspraak van de Rechtbank hoopt onze fractie dat huurders en verhuurders van De Haai in goede harmonie met elkaar verder gaan. Wij vrezen echter dat die onderlinge harmonie niet wordt gevonden. De mogelijkheid bestaat dat de verhuurder, door bijvoorbeeld geen onderhoud te plegen, dreigen of door een extreme huurverhoging te eisen, langzaam maar zeker de drie huurders het pand uit drijft. De gemeente kan de huurders het best daartegen beschermen door De Haai alsnog aan te kopen. De oorspronkelijke eigenaar Stichting Regionaal Waterskicentrum Noord-Holland heeft per brieven van 8 oktober resp. 22 december 2016 gebouw De Haai aan de gemeente Hoorn te koop aangeboden. Ondanks deze concrete aanbiedingen heeft wethouder Tap twee keer tijdens raadsvergaderingen verklaart dat De Haai nooit is aangeboden. In de beantwoording door het college (22 augustus 2018) laat u onze fractie onverwacht weten dat De Haai wel degelijk aan de gemeente te koop is aangeboden door de toenmalige eigenaar. Wij vinden het raadselachtig dat eerst twee keer het aanbod voor aankoop ontkend is en later zonder nadere uitleg wordt bevestigd dat het aanbod tot aankoop van De Haai wel heeft plaatsgevonden. Wij vertrouwden erop dat het college op eigen initiatief zou besluiten alsnog De Haai aan te kopen. U bent zelfs niet op het idee gekomen de gemeenteraad te betrekken bij de mogelijke aankoop van De Haai, terwijl de locatie en het gebouw van strategische belang zijn voor de gemeente, omwonenden en de huidige huurders. In onze brief van 20 september 2018 hebben wij de vrees uitgesproken dat de gemeente Hoorn na afzien van de aankoop in de houdgreep van twee pandeigenaren terecht dreigt te komen door De Haai als ruilobject in te zetten voor de bouw van een horecabedrijf op het einde van het Visserseiland. Intussen zullen de eigenaren van De Haai beseffen dat de beoogde ruiltruc is mislukt: de gemeente wil niet meewerken aan de bouw van een pand aan het einde van het Visserseiland. De drie watersportverenigingen kunnen tot in lengte van jaren De Haai blijven huren en eventuele sloop is van de baan. Volgens ons is nu het moment aangebroken om strategisch gezien alsnog De Haai aan te kopen. Zo kunnen allerlei ongewenste ontwikkelingen met De Haai en het Visserseiland worden voorkomen en kunnen de huidige gebruikers met de nieuwe eigenaar in goede harmonie blijven huren. Daarom vragen we voor de zoveelste keer aan u om gebouw De Haai aan te kopen en de gemeenteraad actief daarbij te betrekken. Mocht u niet zelf een initiatief nemen tot aankoop, dan zal onze fractie overwegen door middel van een raadsmotie het college daartoe te bewegen. Vanwege bovenstaande stellen wij volgens artikel 36 RvO de volgende vragen: 1. Waarom is door het college twee keer een concrete aanbieding tot aankoop van De Haai over het hoofd gezien? Welke sluitende verklaring heeft u hiervoor? 2. Kent u de uitspraak van de Rechtbank Noord-Holland (6-2-2019) ten gunste van de drie gebruikers/huurders van De Haai en welke conclusies trekt u hieruit? 3. Is het college alsnog bereid om het gebouw De Haai aan te kopen en de gemeenteraad hierbij te betrekken? Mocht het college niet het initiatief nemen tot aankoop, dan moet er rekening mee worden gehouden dat onze fractie door middel van een raadsmotie zal verzoeken om het pand aan te kopen. Vriendelijke groet, namens Fractie Tonnaer, Roger Tonnaer, gemeenteraadslid

Aan College van Burgemeester en ...

Fractie Tonnaer Fractie Tonnaer Hoorn 09-01-2019 13:05

Aan College van Burgemeester en Wethouders Hoorn Betreft: vragen art. 36 RvO verkeersoverlast Oosterblokker-Gildenweg Hoorn, 9 januari 2019 Geacht College, Door middel van krantenartikelen, brieven en spandoeken voeren bewoners van Oosterblokker actie tegen overlast van onder andere het vrachtverkeer. Volgens de bewoners rijden dagelijks circa 350 vrachtauto’s en 3500 personenauto’s over de Zuiderdracht. Veel vrachtverkeer is bestemd voor transportbedrijf Pyxis en kipslachterij Plukon op Industrieterrein Gildenweg. De bewoners willen de verkeersoverlast bestrijden door te pleiten voor de aanleg van een tunnel tussen bedrijventerrein Gildenweg en De Strip in de wijk Bangert en Oosterpolder. Onze fractie is van mening dat de klachten van de bewoners serieus moeten worden genomen, maar dat de voorgestelde oplossing om het vrachtverkeer via De Strip te laten rijden ongewenst is. Wij begrijpen niet dat de bewoners de overlast van het vrachtverkeer willen afwentelen op de bewoners van Bangert en Oosterpolder om er zelf vanaf te zijn. Als de bewoners van Oosterblokker-Gildenweg e.o. de aanleg van een tunnel als enige oplossing zien, vrezen wij dat de bestrijding van de overlast op korte termijn niet zal verminderen. Onze fractie wil bewoners, gemeente Drechterland en Hoorn aansporen om samen te zoeken naar eenvoudige en haalbare manieren waarmee de verkeersoverlast voor Oosterblokker kan worden verkleind. Daar horen de aanleg van een tunnel en de afwikkeling via De Strip wat ons betreft niet bij. De bewoners van Oosterblokker zijn er terecht over verbaasd dat enkele jaren geleden de gemeente Hoorn de vestigingsmogelijkheden voor Plukon en Pyxis heeft vergroot. De twee bedrijven zijn de belangrijkste veroorzakers van het vele vrachtverkeer. Plukon veroorzaakt daarnaast geurhinder bij de Groene Steen–Mari Andriessenhof e.o. in de Kersenboogerd. Om de geuroverlast voor de bewoners aldaar beperkt te houden werden ongeveer twintig jaar geleden, als geurbuffer, voetbalvelden aangelegd voor v.v. Blokkers. Die aanleg heeft resultaat gehad maar het kan beter. Onze fractie wil graag (zie ons verkiezingsprogramma 2018-2022) op langere termijn Bedrijventerrein Gildenweg veranderen in een woonwijk die goed aansluit en beter past bij Oosterblokker, Kersenboogerd en Bangert en Oosterpolder. Op de locatie Gildenweg kunnen ongeveer 250 woningen gebouwd worden. Omdat de bewoners van Oosterblokker op korte termijn een reductie willen van het vrachtverkeer verwachten wij dat de colleges van Drechterland en Hoorn samen met de bewoners op zoek gaan naar haalbare middelen om de verkeersoverlast in Oosterblokker terug te dringen. Gelet op bovenstaande stellen wij volgens art. 36 RvO de volgende vragen: 1. Erkent het college de verkeersoverlast in Oosterblokker en dat deze voor een groot deel wordt veroorzaakt door twee bedrijven op het bedrijventerrein Gildenweg? 2. Wilt u in overleg met de gemeente Drechterland en de actievoerende bewoners zoeken naar een eenvoudige en doelmatige manier om de verkeersoverlast te verminderen? 3. Bent u het met ons eens dat de aanleg van een tunnel tussen Gildenweg en De Strip geen goede oplossing is en daarmee de verkeersoverlast van Oosterblokker naar Bangert en Oosterpolder alleen maar wordt verplaatst ? 4. Deelt u onze mening dat op langere termijn het wenselijk is dat bedrijventerrein Gildenweg wordt getransformeerd tot woonwijk met ongeveer 250 woningen? 5. Kunt u voor het einde van dit jaar in overleg met de gemeente Drechterland en de bewoners van Oosterblokker zoeken naar oplossingen om de verkeersoverlast te verkleinen? Vriendelijke groet, namens Fractie Tonnaer, Nico Oudheusden en Roger Tonnaer, gemeenteraadsleden

Aan college van Burgemeester en ...

Fractie Tonnaer Fractie Tonnaer Hoorn 31-12-2018 16:32

Aan college van Burgemeester en Wethouders Hoorn Betreft: vragen art. 36 RvO aanbesteding gesloten jeugdzorg in NHN Hoorn, 29 december 2018 Geacht College, Als afronding van de aanbestedingsprocedure is de gesloten jeugdzorg gegund aan Horizon Jeugdzorg en Onderwijs. Per 4 februari 2019 gaat Horizon de gesloten jeugdzorg starten voor de regio’s Alkmaar, Kop van Noord-Holland en West-Friesland. Door de aanbestedingsprocedure is Parlan Jeugdhulp de gesloten jeugdzorg kwijtgeraakt en toont zich hierin een slecht verliezer. Door Parlan werd vanwege de aanbestedingsprocedure bij de Rechtbank Amsterdam een kort geding aangespannen tegen de achttien gemeenten in Noord-Holland Noord. Dit kortgeding werd door Parlan verloren omdat de Rechtbank van mening is dat de aanbestedingsprocedure door de achttien gemeenten correct is uitgevoerd. Naast het aanspannen van een kortgeding heeft Parlan er alles aan gedaan gemeenteraadsleden en diverse organisaties onder druk te zetten met als doel de aanbesteding aan Horizon ongedaan te maken. Zelfs jongeren-cliënten en hun ouders werden voor deze acties ingezet. De geregisseerde acties waren schadelijk voor Parlan zelf, Horizon Jeugdzorg en Onderwijs en de jeugdzorg in de drie regio’s. In het belang van de jeugdzorg zijn de achttien gemeenten met Parlan, Horizon en met minister de Jong van VWS in overleg gegaan om een soepele overstap af te spreken van de gesloten jeugdzorg van Parlan naar Horizon. Onder andere is afgesproken dat alle jongeren die op 4 februari 2019 in Transferium Jeugdzorg verblijven de behandeling daar kunnen afmaken. Volgens het NHD artikel ‘Jeugdzorg Transferium kan voorlopig door’ van 27 december jl. is verder afgesproken dat achttien gemeenten, waaronder Hoorn, geld beschikbaar stellen als compensatie voor de groeiende leegstand in het Transferium Jeugdzorg van Parlan. Voor deze financiële tegemoetkoming door de gemeenten hebben wij weinig begrip omdat het verlies van de aanbesteding, de mislukte juridische procedure en de gehouden acties alleen Parlan te verwijten is. Onze fractie begrijpt niet dat Parlan financieel door de gemeenten tegemoet wordt gekomen. Wij hebben verder de indruk dat het ministerie van VWS geen financiële bijdrage levert voor de leegstand van het Transferium. Wij stellen u in overeenstemming met artikel 36 van het Reglement van Orde de volgende vragen: 1. Bent u het met ons eens dat de door Parlan georganiseerde acties schadelijk zijn voor Parlan zelf, de jeugdzorg, Horizon en de gemeenten in NHN; 2. De Rechtbank Amsterdam heeft Parlan op alle punten in het ongelijk gesteld. Waarom moeten dan toch achttien gemeenten, waaronder Hoorn, een financiële bijdrage leveren voor de leegstand in het Transferium van Parlan. Zijn de gemeenten door het ministerie van VWS en Parlan hiervoor onder druk gezet of hebben de gemeenten vrijwillig een financiële bijdrage aangeboden? Waarom en hoe groot is de financiële bijdrage door Hoorn aan Parlan ? 3. Hoe groot is de financiële bijdrage door het ministerie van VWS voor de leegstand van het Transferium Jeugdzorg ? 4. Heeft Horizon de mogelijkheid de huur en gebruik van het gebouw Transferium over te nemen van Parlan? Wilt u deze mogelijkheid met alle betrokken partijen bespreken en serieus overwegen ? 5. Hoe en wanneer wilt u de gemeenteraad informeren en instemming vragen voor de extra financiële bijdrage aan Parlan? Past de financiële bijdrage binnen het budget jeugdzorg van de gemeente Hoorn ? Vriendelijke groet, namens Fractie Tonnaer, Roger Tonnaer, fractievoorzitter

Aan college van Burgemeester en ...

Fractie Tonnaer Fractie Tonnaer Hoorn 13-11-2018 14:43

Aan college van Burgemeester en Wethouders Hoorn Betreft: Cursus voor jongeren mbt alcohol in het verkeer Hoorn, 19 november 2018. Geacht College, Wij hebben vernomen dat onze buurtgemeente Koggenland een goed project heeft met de naam “Zuipen en slikken is voor losers”. Binnen dit project organiseert de gemeente Koggenland in nauwe samenwerking met de Brijder Verslavingszorg een cursus voor jongeren genaamd “alcohol in het verkeer”, de cursus is gratis voor de deelnemers. De positieve stimulans voor jongeren (en eventueel ouderen die niet uitgesloten kunnen worden) zit hem in het feit dat de personen die hun rijbewijs halen en deze cursus hebben gevolgd, een gratis rijbewijs kunnen afhalen bij afdeling Burgerzaken, waarmee ze de kosten van een rijbewijs (bijna 40 euro) besparen. Een deel van de startende bestuurders zal dus extra kennis hebben en worden weerhouden van het gebruik van alcohol en drugs achter het stuur. De cursus wordt door de gemeente gefinancierd en door de Brijder Verslavingszorg gegeven. Hoofdthema van de cursus is alcohol/drugs in het verkeer, maar ook smartphone gebruik tijdens het rijden en medicijngebruik komen voorbij. In het geval van de gemeente Koggenland is er ook een samenwerking gezocht met een plaatselijke rijschoolhouder. De cursus wordt onder andere in een van zijn ruimtes gegeven. Wellicht is het te overwegen om de cursus niet alleen aan automobilisten t maar bijvoorbeeld ook aan bromfietser ge geven? Een samenwerking met de lokale middelbare scholen lijkt dan ook voor de hand liggend. Fractie Tonnaer is een groot voorstander om het alcohol/drugs (en medicijn) gebruik, maar ook smartphone gebruik in het verkeer terug te dringen. We zijn van mening dat door juist met deze in onze ogen kwetsbare en beïnvloedbare doelgroep te beginnen je een grote slag kan slaan. Wij zouden daarom graag zien dat de gemeente Hoorn een vergelijkbare cursus mogelijk maakt en de jonge cursisten honoreert door gratis het eerst behaalde rijbewijs gratis te verstrekken. Vriendelijke Groet, namens Fractie Tonnaer, Onno Egtberts, raadslid

Aan college van Burgemeester en ...

Fractie Tonnaer Fractie Tonnaer Hoorn 13-11-2018 14:42

Aan college van Burgemeester en Wethouders Hoorn Betreft: vragen art. 36 over Berkhouterweg en bereikbaarheid bedrijven Hoorn, 13 november 2018 Geacht College, Dinsdag 20 februari 2018 heeft de gemeenteraad besloten de Turborotonde en rotonde bij de A7 te vervangen door kruisingen. Onderdeel van het besluit is het afsluiten van het Dampten bij de Berkhouterweg. Door autobedrijf van der Linden van Sprankhuizen werd voorgesteld de afsluiting meer te verleggen in de richting van de bocht van het Dampten, zodat het bedrijf beter gebruik zou kunnen maken van de nieuw aan te leggen in- en uitrit aan het Dampten. College en gemeenteraad hebben uiteindelijk gekozen voor afsluiting van het Dampten ter hoogte van de Berkhouterweg. Van der Linden van Sprankhuizen heeft zich ten opzichte van deze nadelige beslissing coulant opgesteld, in de veronderstelling dat bij de reconstructie van de Berkhouterweg de gemeente Hoorn zich optimaal zou inzetten voor de bereikbaarheid van het bedrijf. Van deze optimale inzet is niets gebleken. De gemeente Hoorn doet er alles aan om het autobedrijf onbereikbaar te maken voor bezoekers aan het bedrijf. In het midden van de Berkhouterweg wordt een Hoorns plateau aangelegd, zodat het autoverkeer vanaf de Turborotonde onmogelijk naar het autobedrijf kan rijden. Automobilisten worden gedwongen om te rijden via de rotonde Grote Waal – Venneweg en vervolgens terug te rijden. De in- en uitrit van het bedrijf is door de herinrichting zo krap gemaakt dat deze door o.a. auto-trailers niet is te gebruiken. De nieuwe inrichting is voor het autobedrijf volstrekt onacceptabel, schadelijk en in strijd met de afspraken die tussen de gemeente en het bedrijf zijn gemaakt. Inzet was het bedrijf optimaal toegankelijk te houden na de herinrichting van de Berkhouterweg. Gelet op bovenstaande stellen wij volgens artikel 36 RvO de volgende vragen: 1. Bent u het met ons eens dat door de aanleg van een Hoornse muur midden op de Berkhouterweg en door de te krappe toegang van de in- en uitrit het autobedrijf veel schade ondervindt ? 2. Wilt u de schade voor het autobedrijf beperken door het mogelijk te maken dat autoverkeer alsnog vanaf de Turborotonde, zonder omweg via de rotonde Grote Waal-Venneweg, het bedrijf direct kan benaderen? 3. Kunt u de in- uitrit verbreden zodat autotrailers op eigen terrein de auto’s kunnen af- en opladen? Is het laden en lossen op eigen terrein noodzakelijk om verkeershinder en onveilige situaties op de Berkhouterweg te voorkomen? 4. Beseft het college dat door de belemmeringen het bedrijf niet of nauwelijks toegankelijk is en er meer verkeersbewegingen optreden dan gewenst is? 5. Bent u zich ervan bewust dat, indien u autobedrijf van der Linden van Sprankhuizen geen optimale toegankelijkheid garandeert, voor het autobedrijf slechts een juridisch traject tegen de gemeente Hoorn rest? 6. Begrijpt het college dat een juridische strijd veel tijd en geld kost en consequenties kan hebben voor de reconstructie van de Turborotonde en de rotonde bij de A7? Bent u het met ons eens dat een oplossing zoeken voor het geschetste probleem effectiever en constructiever is? Vriendelijke groet, namens Fractie Tonnaer, Nico Oudheusden en Levent Helelespe, gemeenteraadsleden.

Tonnaer grootste raadsfractie na ...

Fractie Tonnaer Fractie Tonnaer PvdA Hoorn 29-10-2018 08:42

Tonnaer grootste raadsfractie na fusie met Hoornse Senioren De gemeenteraadsfracties van Fractie Tonnaer (4 zetels) en de Hoornse Senioren Partij (2 zetels) hebben besloten de krachten te bundelen. Vanaf 29 oktober 2018 gaan ze samen verder onder de naam Fractie Tonnaer en worden ze in één keer de grootste fractie in de Hoornse raad. Voor de huidige coalitie en het commissiewerk heeft de fusie geen gevolgen. Sterker nog, wethouder Simon Broersma, die namens Fractie Tonnaer in het college zit, kan rekenen op extra politieke ruggensteun. De HSP-commissieleden gaan hun werk eveneens voortzetten onder de vlag van Fractie Tonnaer. Met de fusie hopen beide fracties de belangen van de inwoners nog beter te kunnen dienen en de productiviteit van het raadswerk te verhogen. Naast de programmatische overeenkomsten is vooral het feit dat beide partijen de lokale politiek hoog in het vaandel hebben staan, een belangrijke reden geweest voor het samengaan. Geen verlengstuk van Haagse politiek maar direct en transparant opkomen voor de lokale belangen. 'De wijken in, goed luisteren naar de inwoners en dat vertalen in concreet en herkenbaar beleid: dat blijft ons credo en dat kunnen we nu nog beter doen,' zegt fractieleider Roger Tonnaer. 'Onze kiezers weten dat wij meer belang hechten aan contacten met de mensen voor wie we staan dan aan dossiers lezen en vergaderen in het stadhuis. Met z'n zessen staan we sterker en kunnen we nog beter de taken verdelen.' Ook de HSP-raadsleden Nico Oudheusden en Conny Ligthert zijn ervan overtuigd dat de fusie de goedkeuring heeft van de bijna 1600 kiezers die in maart op hen hebben gestemd. De twee partijbesturen, in de personen van de voorzitters Norbert de Vries (HSP) en Gerard Hubers (Fractie Tonnaer), ondersteunen het samengaan eveneens van harte. De Vries: 'Bij de fusie zijn we beslist niet over één nacht ijs gegaan.' Fractie Tonnaer bestaat sinds januari 2008, toen Roger Tonnaer uit de PvdA-fractie stapte en zelfstandig verder ging. De partij haalde in 2010 vijf, in 2014 twee en in 2018 vier raadszetels. Roger Tonnaer is bijna 35 jaar actief in de Hoornse politiek, waarvan zes jaar als wethouder. De Hoornse Senioren Partij is in 2005 opgericht als voortzetting van de Ouderen Unie 55+ en Ouderenunie Hoorn. In 1998 was John Scholte het eerste raadslid. Sinds 2006 behaalde de partij telkens twee raadszetels Hoorn, 29 oktober 2018

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.