Nieuws van politieke partijen over SAB (Sociaal Actieve Burgerpartij) inzichtelijk

20 documenten

Aan het college van burgemeester en ...

SAB (Sociaal Actieve Burgerpartij) SAB (Sociaal Actieve Burgerpartij) Maastricht 18-08-2019 09:26

Aan het college van burgemeester en wethouders van Maastricht Postbus 1992, 6201 BZ MAASTRICHT Maastricht, 19 augustus 2019 Betreft: Art. 47 vragen van SAB inzake veiligheid rondom studentenhuisvesting en inkom Geacht college, Het schooljaar gaat weer beginnen. Vele studenten kiezen er dan ook voor om in Maastricht hun studententijd door te brengen of te vervolgen. Nieuwe studenten maar ook de doorstuderende studenten zullen de studentenhuizen weer massaal bevolken. De fractie van SAB heeft n.a.v. de folder, die door de brandweer wordt verspreid en die te vinden is op de site van de gemeente Maastricht, waarin gewag wordt gemaakt dat veel studentenhuizen niet brandveilig zijn de volgende vragen: 1. Gelden dezelfde brandveiligheidseisen in alle studentenhuizen in Maastricht ongeacht het aantal kamers? 2. Als er verschil wordt gemaakt wat is daarvan dan de reden? 3. Hoe vaak vinden er controles plaats op brandveiligheid van studentenhuizen en zo ja, worden deze dan gecertificeerd en hoelang is die certificatie geldig? 4. Waarom zijn niet alle studentenhuizen betrokken geweest bij het project “Veilige kamers”? 5. Bent u het met ons eens dat de gevoegde folder met een dergelijke tekst “niet alle studentenhuizen zijn brandveilig” niet erg rustgevend is ? 6. Kunt u aangeven welk percentage studentenhuizen in Maastricht jaarlijks wordt geïnspecteerd op brandveiligheid ? 7. Als een bestaand studentenhuis niet door een brandveiligheidskeuring komt, wat zijn dan de consequenties? Hoe vaak is dat de afgelopen 3 jaar gebeurd? De introductie van nieuwe studenten (wegwijs maken in Maastricht) gebeurt regelmatig met grote overlast voor de overige inwoners van Maastricht. Ook hierover heeft de fractie van SAB enkele vragen: 8. Welke voorzorgsmaatregelen heeft u genomen (of laten nemen) om overlast gedurende de inkom te minimaliseren? 9. Wat gebeurt er met overlastmeldingen in de late avond- en nachturen? 10. Heeft u al eens eraan gedacht om “oudere studenten” als “vrijwillige bakens” in te zetten om overlast te minimaliseren en wilt u hierover contacten leggen met de diverse studentenverenigingen? Namens de Sociaal Actieve Burgerpartij Jos Gorren (Raadslid) Wim Schulpen (Burgerlid) Jos Martin (Fractielid)

Aan het college van burgemeester en ...

SAB (Sociaal Actieve Burgerpartij) SAB (Sociaal Actieve Burgerpartij) Maastricht 15-08-2019 11:48

Aan het college van burgemeester en wethouders van Maastricht Postbus 1992, 6201 BZ MAASTRICHT Maastricht, 15 augustus 2019 Betreft: Art. 47 vragen van SAB inzake AZC Fransiscus Romanusweg Geacht college, Binnen afzienbare tijd (medio 2020) opent het nieuwe AZC aan de Franciscus Romanusweg haar deuren en zullen gemiddeld 650 mensen gedurende 15 jaar hier hun thuisbasis hebben. Vanuit de wijk Sint Maartenspoort bereiken ons berichten over onrust en onduidelijkheid. Zwaarwegende problemen zijn: - Veiligheid en borging hiervan - Geluidsoverlast (in avonduren en ‘s nachts) - Cultuurverschillen - Verschillen in mentaliteit, gedrag en houding - Communicatie - Extra beveiliging en controle De fractie van SAB heeft enkele vragen: 1. Op welke manier, wanneer en waarover werd met de wijkbewoners gecommuniceerd? (wat is/was plan van aanpak?) 2. Bent u voornemens om gedurende een bepaalde tijd (bv 6 maanden) na opening van dit AZC extra handhaving in te zetten ter beperking van overlast? 3. Op welke manier wordt aan de nieuwe bewoners van het AZC duidelijk gemaakt dat er rekening moet worden gehouden met rust in de avond- en nachturen (vooral in de vastentijd ramadan)? 4. Is er een apart meldpunt voor calamiteiten? 5. Wat gaat u doen bij structureel optredende overlastmeldingen vanuit de naburige wijken? 6. Heeft u lering getrokken vanuit ervaringen vanuit andere AZC’s en op welke manier wilt u deze ervaringen implementeren? Namens de Sociaal Actieve Burgerpartij Jos Gorren (Raadslid) Wim Schulpen (Burgerlid)

Aan het college van burgemeester en ...

SAB (Sociaal Actieve Burgerpartij) SAB (Sociaal Actieve Burgerpartij) Maastricht 08-08-2019 17:15

Aan het college van burgemeester en wethouders van Maastricht Postbus 1992, 6201 BZ MAASTRICHT Maastricht, 8 augustus 2019 Betreft: Art. 47 vragen, “Het zal wel loslopen” (Hondenlosloopgebied Oude Molenweg, Heer) Geacht college, Indien u de volgende zaken rondom een hondenlosloopgebied als normaal ervaart • Het losloopgebied niet is omheind • Niet duidelijk is wat de grenzen van deze zijn. • De bebording (3 stuks) niet duidelijk zijn, mede door de onlogische plaatsing. • Aan de ene zijde de oude Molenweg en aan de andere lange zijde (of dwars door het gebied) een verharde weg (pad) van ongeveer 2.10 meter breed. • Deze als wandel- én fietsroute is gemarkeerd. • Er op dit pad meer verkeersbewegingen plaats vinden dan op de Oude Molenweg. • De snelheid van de huidige fietser hoog is. • Een hardloper en fietser een trigger kan zijn voor een speelse hond, om deze te volgen. • De hondenbezitter tijd nodig heeft om zijn hond bij zich te roepen. • Er mensen zijn die angst voor honden hebben (Kynofobie). • Met regelmaat scheldpartijen plaats vinden tussen fietser(s) en hondenbezitters. • Er meermaals contact over deze situatie is opgenomen met de Gemeente. dan kan de fractie van SAB u geruststellen. U heeft uw doel bereikt. De fractie van SAB heeft echter een andere mening en stelt daarom de volgende vragen: 1. Is de gemeente op de hoogte van de geschetste situatie? 2. Bent u het met de fractie van SAB eens dat dit alles zal leiden tot een onveilige situatie? 3. Bent u het met ons eens dat deze plek zo eigenlijk geen geschikte plek is voor een hondenlosloopgebied? 4. Bent u bereidt hier een oplossing voor te zoeken, t.b.v. de veiligheid voor mens en dier? Namens de Sociaal Actieve Burgerpartij Paul Frijns(Burgerlid) Jos Gorren (Raadslid)

Aan het college van burgemeester en ...

SAB (Sociaal Actieve Burgerpartij) SAB (Sociaal Actieve Burgerpartij) Maastricht 05-08-2019 15:37

Aan het college van burgemeester en wethouders van Maastricht Postbus 1992, 6201 BZ MAASTRICHT Maastricht, 5 augustus 2019 Betreft: aanvullende Art. 47 vragen van SAB inzake nieuwe parkeermeters en gegevensgebruik Geacht college, Maastricht beschikt op dit moment over nieuwe parkeermeters die op basis van het kenteken parkeren mogelijk maken. Tijdens het parkeren wordt het kenteken en de globale locatie van de parkeerder geregistreerd en opgeslagen. We hebben de afgelopen weken allemaal in de media mogen vernemen dat de RDW deze gegevens combineert met persoonlijke gegevens en deze aan derden ter beschikking heeft gesteld. SAB vindt dit een zorgelijke ontwikkeling. Omdat in Maastricht via de parkeermeters ook het kenteken wordt geregistreerd heeft SAB hier ook enkele vragen over: 1. Wordt het kenteken van de wagen die parkeert opgeslagen en staan deze gegevens inclusief de locatie u ter beschikking? 2. Bent u voornemens om op basis van deze registratie parkeergedrag analyses te gaan maken? 3. Zoals we weten is het mogelijk om op basis van het kenteken persoonlijke gegevens van de kentekenhouder te koppelen. Is de gemeente voornemens om ook deze persoonlijke gegevens te koppelen aan het kenteken om vervolgens de persoonlijke gegevens in de analyses te betrekken? 4. Mag een gemeente conform de AVG wet en regelgeving persoonlijke gegevens koppelen? 5. Welke maatregelen heeft u getroffen, en welke controles heeft u ingevoerd om de veiligheid van de gegevens (met of zonder persoonsgegevens) voor de burgers te waarborgen? 6. Op welke manier verkrijgt u goedkeuring van de burgers om kenteken of persoonlijke gegevens (tijdelijk) op te slaan? Hebben de burgers de keuze om, indien zij dit willen inzake AVG, toch gebruik te maken van een parkeerkaartje? Namens de Sociaal Actieve Burgerpartij, Jos Gorren (Raadslid) Rob van Thor (Burgerlid)

Aan het college van burgemeester en ...

SAB (Sociaal Actieve Burgerpartij) SAB (Sociaal Actieve Burgerpartij) Maastricht 01-08-2019 10:41

Aan het college van burgemeester en wethouders van Maastricht Postbus 1992, 6201 BZ MAASTRICHT Maastricht, 1 augustus 2019 Betreft: Art. 47 vragen van SAB inzake expositie “ïnside-out” Sphinxgebouw Geacht college, Sobere, verloederde zwart-wit foto’s, op posterformaat, ontsieren momenteel de muren van de oude Sphinxfabriek. De expositie is opgezet met financiële steun van onder anderen The Student Hotel, het Elisabeth Strouven Fonds en de Sphinx Stichting en loopt tot en met 31 augustus of tot de posters vanzelf vervagen of verdwijnen. Het doel van deze “expositie” was lovenswaardig. Momenteel lijkt dit volgens de fractie van SAB een verloederde muur in plaats van een expositie. Het vervagen of verdwijnen van de foto’s (gepland rondom 31 augustus 2019) hebben de maand juli niet overleefd. De fractie van SAB heeft hierover enkele vragen: 1. Wie verleende vergunningen voor deze “expositie”? 2. Is er bij de aanvraag gekeken naar de houdbaarheid, oplosbaarheid en vervaging? 3. Op welke manier worden de muren na afloop opgeschoond? 4. Hoeveel bedragen de opschoonkosten en op wiens kosten gaat deze opschoning gebeuren? 5. Mogen er opschoonwerkzaamheden plaatsvinden op deze monumentale muur? 6. Wie verzorgt de opruimwerkzaamheden op trottoir van losgelaten stukken foto’s? (zie foto’s) Namens de Sociaal Actieve Burgerpartij, Jos Gorren (Raadslid) Paul Frijns (burgerlid)

Aan: College van Burgemeester en ...

SAB (Sociaal Actieve Burgerpartij) SAB (Sociaal Actieve Burgerpartij) Maastricht 23-07-2019 11:09

Aan: College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Maastricht Van: Sociaal Actieve Burgerpartij (SAB) Betreft: Vragen ex artikel 47 inzake parkeerproblematiek Datum: 22 juli 2019 Geacht College Sinds februari 2018 attendeert u, via dagbladen en internet, de inwoners van Maastricht en omstreken over het vernieuwen van de parkeermeters. In al uw boodschappen geeft u duidelijk aan dat er bij de automaten met pin betaald kan worden. De problemen rondom het betalen van parkeergeld bij de automaten lijken heel complex te zijn en er werden, naar wij vernamen, al parkeerboetes uitgeschreven. SPM (mei 2019) en PVM (juli 2019) stelden al terechte vragen. SAB heeft aanvullende vragen: 1. Waarom is er sinds mei 2018 niets gebeurd om de problematiek te minimaliseren? 2. Waarom maakte u niet de keuze om de “ verouderde” automaten in gebruik te laten tot de nieuwe automaten geheel operationeel zijn? (Vergrendeling aanbrengen op nieuwe automaten tot het moment dat deze compleet operationeel zijn) 3. Waarom staat er wél op de website van de gemeente Maastricht vermeld dat parkeerders bij problemen ook bij een andere automaat kunnen betalen en staat dit niet als opmerking op de nieuwe automaten. 4. Bent u voornemens om de mensen die een parkeerboete kregen alleen het dagtarief parkeren in rekening te brengen? Dit omdat veel mensen alleen met pin betalen en cash niets in “ the pocket” hebben. 5. Verloopt het vernieuwen van de parkeerautomaten volgens begroting en zo nee hoeveel is de afwijking? Namens de Sociaal Actieve Burgerpartij Jos Gorren (Raadslid) Wim Schulpen (Burgerlid)

Handen af van de kerkklok van ...

SAB (Sociaal Actieve Burgerpartij) SAB (Sociaal Actieve Burgerpartij) Maastricht 28-05-2019 21:53

Handen af van de kerkklok van Boschpoort. De kerkklok van Boschpoort slaat de tijd op het half en heel uur. Bij handhaving ontving men van enkele inwoners van ons dorp een klacht dat men vindt dat de klok niet meer moet slaan vooral om het feit dat men niet kan slapen. Deze inwoners eisen nu het stopzetten van de klok. SAB is hier fel op tegen en vindt dat deze klok altijd de tijd geslagen heeft en dat het slaan van deze klok los staat van het feit dat er geen eredienst meer in deze kerk gehouden wordt zoals door handhaving de klacht onderbouwd wordt. Het slaan op uur staat mijn inziens los van het luiden van de klok voor een eredienst. Teken de petitie als u het eens bent met SAB dat de klok de tijd moet blijven aangeven. SAB gaat in gesprek met handhaving hierover. Tik op één van de foto’s om de petitie te ondertekenen. Jos Gorren Fractievoorzitter SAB ( Sociaal Actieve Burgerpartij) https://petities.nl/petitions/handen-af-van-de-kerkklok-van-boschpoort?locale=nl

Betreft: Vragen ex artikel 47 inzake ...

SAB (Sociaal Actieve Burgerpartij) SAB (Sociaal Actieve Burgerpartij) Maastricht 04-04-2019 18:38

Betreft: Vragen ex artikel 47 inzake Noodpot, betere hulp voor (kwetsbare) mensen datum: 25-3-2019 Geacht College, Vanuit het veld vernemen we met enige regelmaat, de problemen vanuit het sociale domein. M.n. de vele verschillende instanties, zeker wanneer domeinen als zorg, veiligheid, onderwijs of arbeidsmarkt elkaar raken. In een artikel van Programma Sociaal Domein vernamen we dat, 8 gemeentes en het Rijk experimenteren in de City Deal en het traject Eenvoudig maatwerk met onder meer het maatwerkbudget, een soort noodbudget voor kwetsbare mensen als snel hulp nodig is. Bron: https://www.programmasociaaldomein.nl/trajecten/eenvoudig-maatwerk-bij-ingewikkelde-problemen/artikel/bureaucratie-doorbreken-met-een-noodpot/ Hierover heeft de fractie van SAB enkele vragen: • Is het bovengenoemde traject bij u bekend? • Zo ja, wat is u mening, en zou Maastricht hier baat bij kunnen hebben? • Zo nee, bent u bereid zich hierin te verdiepen, en te onderzoeken wat de mogelijkheden voor Maastricht zijn? In afwachting van uw antwoord, Namens de fractie van de Sociaal Actieve Burgerpartij (SAB) Paul Frijns (Burgerlid) Jos Gorren (Gemeenteraadslid)

Vragen ex artikel 47 RvO inzake ...

SAB (Sociaal Actieve Burgerpartij) SAB (Sociaal Actieve Burgerpartij) Maastricht 27-03-2019 09:53

Vragen ex artikel 47 RvO inzake inschrijvingen bij Thuis in Limburg Geachte heren Gorren en Frijns, Onderstaand treft u de beantwoording aan van de vragen die uw fractie gesteld heeft in kader van artikel 47 van het Reglement van Orde. Vraag 1: Worden mensen, die al jaren zijn ingeschreven, benaderd voor verlenging van inschrijving indien zij geen gebruik maken van internet? Antwoord 1: Woningzoekenden die bij Thuis in Limburg zijn ingeschreven worden als volgt benaderd: - 5 weken voor de verlengingsdatum ontvangt de woningzoekende een e-mail (of brief indien geen e-mail bekend is) dat het tijd is voor de verlenging; - Indien na 2 weken nog geen verlenging heeft plaatsgevonden, ontvangt de woningzoekende nogmaals een e-mail (of brief) als herinnering; - Indien op de verlengingsdatum nog niet verlengd is wordt per e-mail (of brief) een uitschrijfbevestiging verzonden. De bovenstaande procedure wordt gevolgd om te voorkomen dat er een bestand van woningzoekenden ontstaat waarvan een deel niet actief op zoek is naar een woning. Daarnaast is verlenging noodzakelijk om de inschrijvingen actueel te houden. Voor woningzoekenden die ingeschreven zijn bij Thuis in Limburg die (tijdelijk) geen computer bezitten, zijn er alternatieve manieren om hun inschrijving te verlengen. Woningzoekenden die zelf niet ‘digitaal’ zijn, hebben soms een e-mailadres vastliggen van een van de kinderen/ouders om de verlenging door te voeren. Woningzoekenden die zelf geen hulp hebben kunnen hiervoor contact opnemen met de woningcorporatie. De woningcorporatie kan dan op verzoek de verlenging telefonisch doorvoeren. Ook zorgt Thuis in Limburg zelf voor verlenging indien daar per e-mail om wordt gevraagd. Er bestaan dus mogelijkheden om ondersteuning te krijgen bij de verlenging. Vraag 2: Indien mensen niet binnen een bepaalde tijd reageren, vervalt dan automatisch hun inschrijving? Antwoord 2: In principe vervalt de inschrijving indien de ingeschreven persoon zijn/haar inschrijving niet online verlengt. Uit de bovenbeschreven werkwijze valt af te leiden dat dit niet zo maar gebeurt. Aan de verlenging zijn trouwens geen kosten verbonden. Vraag 3: Heeft dit consequenties op de doorstroom met betrekking tot scheef wonen? Antwoord 3: Scheef wonen heeft in principe niets te maken met het feit of iemand als gevolg van het niet tijdig herinschrijven weer opnieuw inschrijfduur dient op te bouwen. Van scheef wonen is sprake als iemand met een te hoog inkomen in een sociale huurwoning woont. Er kan sprake zijn van scheef wonen bij huurders die al decennia lang in dezelfde huurwoning wonen waarbij het inkomen meer is gestegen dan de huur. Maar dat is geen automatisme. Veel huurders die al lang in dezelfde woning wonen en zich hebben ingeschreven bij Thuis in Limburg zijn geen scheefwoners. Scheef wonen kan ook ontstaan wanneer corporaties gebruik maken van hun vrije ruimte om mensen met een te hoog inkomen tóch een sociale huurwoning toe te wijzen met het oog op menging in wijken met veel sociale huurwoningen. Er is dus geen directe relatie tussen inschrijven (en het vervallen daarvan) en scheef wonen. Vraag 4: Zijn er andere manieren om de inschrijving te verlengen voor hen die (tijdelijk) geen pc bezitten of zijn verstoken van internet. Antwoord 4: In het tweede deel van het antwoord op vraag 1 staan de mogelijkheden voor woningzoekenden zonder computer al aangegeven. Er bestaan dus mogelijkheden om ondersteuning te krijgen bij de verlenging zonder internet/computer! Vraag 5: Ondanks dat mensen een eigen verantwoordelijkheid hebben, ontbreekt het soms aan zelfredzaamheid, ben u met ons eens dat in deze gevallen extra hulp moet worden ingezet? Antwoord 5: Bij vraag 1 zijn al voorbeelden gegeven waarbij extra hulp wordt gegeven bij herinschrijving als woningzoekende bij Thuis in Limburg. Daarnaast wordt dit vraagstuk in relatie tot het thema Wonen en Zorg al opgepakt door de woningcorporaties. Zij gaan samen met de partners uit de zorgketen, de gemeente en Thuis in Limburg kijken of er een hulpstructuur kan worden opgezet ter verbetering van de zelfredzaamheid bij (her)inschrijving én het zoeken naar een zorggeschikte woning. Betrokken partijen zijn verder MEE (cliëntondersteuning) en Stichting Samen Onbeperkt. Het gaat dus niet alleen om woningzoekenden die moeite hebben met internet en/of geen computer bezitten, maar ook om woningzoekenden die een Wmo-verhuisindicatie hebben. Ook hierbij is er soms sprake van verminderde zelfredzaamheid. Bovenstaand vraagstuk wordt in de eerste helft van 2019 opgepakt en uitgewerkt. Hoogachtend, Namens het college van burgemeester en wethouders van Maastricht, Wethouder Economie, (Eu)regionalisering, Wonen en Sociale Innovatie, Vivianne Heijnen.

Vragen ex art. 47 RvO inzake ...

SAB (Sociaal Actieve Burgerpartij) SAB (Sociaal Actieve Burgerpartij) Maastricht 27-03-2019 09:49

Vragen ex art. 47 RvO inzake Energietransitie Maastricht Geachte heren Gorren en van Thor, Onderstaand treft u de beantwoording aan van de vragen die uw fractie gesteld heeft in het kader van artikel 47 van het Reglement van Orde. Maastricht is inzake de energietransitie drukdoende te onderzoeken of de restwarmte van de DSM als verwarmingsbron voor Maastricht gebruikt kan worden. We mogen aannemen dat hier toch flinke investeringen voor nodig zijn en een nog aan te leggen infrastructuur. In het kader hiervan hebben wij de volgende vragen: Vraag 1: Op welke termijn denkt u dat dit realiseerbaar zou zijn en waar wilt u deze warmte dan voor gaan gebruiken? Antwoord 1: De gemeenteraad van Maastricht dient uiterlijk in 2021 een Warmtevisie vast te stellen. Hierin staat welke buurt in welk jaartal van het aardgas gaat en wat het beste alternatief is voor aardgas. Onder het ‘beste alternatief’ verstaat men het alternatief met de laagste maatschappelijke kosten. Vier alternatieven zijn momenteel actueel. Deze alternatieven zijn: 1) all electric, 2) combinatie elektriciteitsnet en een hoge- of lage temperatuur warmtenet gevoed met bijvoorbeeld warmte vanuit de industrie, aardwarmte, oppervlaktewater, 3) omgevingswarmte in combinatie met een warmtepomp en 4) groen gas. In alle vier de alternatieven is het plaatsen van zonnepanelen mogelijk. Vooruitlopend daarop wordt door CE Delft onderzocht welk alternatief voor aardgas het beste is voor alle wijken in Maastricht. De resultaten van deze studie zijn van groot belang voor de Warmtevisie en het afwegingsproces over het beste alternatief in de wijk. De nu geplande infrastructuur vanuit Het Groene Net (HGN) stopt bij Maastricht-Aachen Airport. De gemeenten Maastricht en Meerssen hebben Het Groene Net Ontwikkeling (HGNO) gevraagd de technische en financiële haalbaarheid te onderzoeken voor het doortrekken van de infrastructuur naar Maastricht en/of Meerssen. Wij verwachten medio 2019 meer inzicht te hebben in de haalbaarheid van het project. Hierbij dient te worden opgemerkt dat de investering die nodig is voor de aanleg van de infrastructuur pas dan financieel verantwoord is, als een warmtenet in Maastricht van voldoende omvang en volume aanwezig is. Dit houdt in dat de twee bestaande warmtenetten in de Belvédère en Céramique qua omvang moeten groeien en een aanvang moet worden gemaakt met de realisatie van een derde warmtenet voor het Centrum van de stad. De drie afzonderlijke warmtenetten kunnen in de toekomst met elkaar worden verbonden tot één stedelijk warmtenet dat vervolgens gekoppeld kan worden met HGN. Vraag 2: Heeft u al een globale kostenraming voor het realiseren voor het aanleveren van deze restwarmte, en welke is deze? Antwoord 2: Op dit moment is nog geen globale kostenraming bekend voor het aanleveren van restwarmte vanuit DSM (Chemelot). Vraag 3: Hoe gaat u de continuïteit voor het aanleveren van warmte garanderen? Antwoord 3: De continuïteit voor het aanleveren van warmte wordt geborgd en gegarandeerd door het afsluiten van een leveringscontract tussen de klant en de warmteleverancier. De leverancier koopt warmte in en verkoopt deze aan de klanten. De leverancier verplicht zich daarmee juridisch tot het leveren van warmte aan de afnemer en de afnemer verplicht zich juridisch door de warmte af te nemen. In het technisch concept wordt rekening gehouden met back-upvoorzieningen ten behoeve van de leveringszekerheid. Vraag 4: Stel dat de DSM na afloop van een eventueel leveringscontract besluit de restwarmte elders in te zetten, hoe vangt u dit dan op? Antwoord 4: Zoals de naam al aangeeft, is restwarmte voor de industrie een restproduct (afval) dat voor het productieproces geen functie meer heeft, maar voor het verwarmen van gebouwen een goed en betaalbaar alternatief kan zijn voor aardgas. Wij verwachten dat ook in de toekomst restwarmte vanuit de industrie meer decennia leverbaar is. In de gesprekken met de industrie komt dit aan de orde en wordt nagegaan hoeveel warmte gedurende de contractperiode geleverd kan worden. Toekomstige ontwikkelingen worden hierin meegenomen. Indien na de contractperiode en/of na verdergaande verduurzaming van het productieproces niet meer voldoende warmte beschikbaar is, zal de warmteleverancier nieuwe duurzame warmtebronnen tijdig in gebruik moeten nemen. Hierbij valt te denken aan biomassa en/of geothermie. De keuze van de eventuele in de toekomst aanvullende en realistische warmtebronnen maakt deel uit van het vormgeven en ontwikkeling van de business case. Vraag 5: Is het misschien toch verstandig om naast de DSM als bron voor het aanleveren van restwarmte te kijken naar meerdere bronnen die dit kunnen leveren, bv SAPPI in België. Wat is uw mening hierover? Antwoord 5: In het kader van de uitfasering van aardgas heeft de gemeente Maastricht, netto gezien, een warmtevraag. De capaciteit van de huidige industrie in Maastricht is te gering om alle gebouwen aan te sluiten op een warmtenet en te voorzien van voldoende warmte. Dit brengt met zich mee dat regionaal en/of internationaal onderzoek nodig is. Regionaal wordt momenteel de haalbaarheid onderzocht of warmte vanuit Chemelot met vele warmtebronnen geleverd kan worden (zie ook antwoord 1). Internationaal, bijvoorbeeld Sappi Lanaken, is in het verleden onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van warmtelevering voor de woonlocatie en het bedrijventerrein Lanakerveld. Een aandachtspunt hierbij is dat internationale samenwerking op basis van de huidige wet- en regelgeving complex kan zijn. Gezien onze gewijzigde opgave om het aardgas te vervangen door een andere warmtebron is het zeker de moeite waard om opnieuw in overleg te treden met Sappi Lanaken. Het eerste ambtelijk overleg is gepland op 1 april a.s. Na dit overleg zal een eerste globale inschatting worden gemaakt of de aanleg van een warmteleiding van Sappi Lanaken naar Maastricht technische- en economisch haalbaar is. Zodra de resultaten bekend zijn, ik verwacht medio 2019, zal ik u hierover informeren. Vraag 6: Wij hebben de wethouder al tweemaal eerder gevraagd of hij voornemens is een biomassacentrale kort tegen de wijk Boschpoort aan te plaatsen. Zijn antwoord is telkenmale nee, daar zijn geen plannen voor. Denkt u daar nog steeds zo over, en betekent dit dat deze plannen dan definitief van de baan zijn? Antwoord 6: De gemeente Maastricht heeft in april 2012 in het kader van de Duurzame Energie Centrale Limburg (DECL) een omgevingsvergunning verleend aan Imtech voor een biomassacentrale in Bosscherveld. Deze omgevingsvergunning is onherroepelijk en bevindt zich momenteel in de failliete boedel van Imtech. De curator is rechtverkrijgende van de omgevingsvergunning en zal ter uitvoering van de Faillisementswet de omgevingsvergunning trachten te verkopen aan geïnteresseerde (markt)partijen. Op dit moment is bij ons niet bekend of de curator in overleg is met geïnteresseerde marktpartijen over de overdracht van de omgevingsvergunning. Indien de omgevingsvergunning wordt overgedragen aan een marktpartij, is het juridisch toegestaan met de bouw van de biomassa te starten. De plannen zijn dus niet definitief van de baan, maar we hebben evenmin zicht op actuele ontwikkelingen. In de energietransitie wordt continu gesproken over elektriciteit als schone en goedkope energiebron ter vervanging van brandstof voor auto’s en eventueel voor koken en verwarmen op gas. Waterstof als alternatief horen we weinig van omdat het produceren van waterstof meer energie kost dan dat het oplevert. Toch geloven wij dat als we de overschotten in elektriciteit en restwarmte gaan inzetten voor het produceren van waterstof dit een beter alternatief zou zijn voor brandstof voor auto’s en ter vervanging van ons aardgas. Hierover hebben wij de volgende vragen: Vraag 7: Welke ontwikkelingen m.b.t. waterstof vinden er op dit moment plaats in Maastricht? Antwoord 7: Voor zover bij ons bekend vinden er geen ontwikkelingen met betrekking tot waterstof plaats in Maastricht. Wel is Enexis als netbeheerder betrokken bij diverse landelijke projecten en pilots op het gebied van waterstof. Om er enkele te noemen: The Green Village, Hydrogreen, Nieuwborgen.net, Hessenpoort en een onderzoeksproject in samenwerking met Netbeheer Nederland. Vraag 8: Welke initiatieven ontwikkelt de gemeente op dit moment t.a.v. waterstof als alternatieve brandstof en ter vervanging van aardgas? Antwoord 8: De gemeente Maastricht ontwikkelt op dit moment geen concrete initiatieven voor waterstof als alternatieve brandstof voor aardgas. De gemeente Maastricht volgt nauwgezet de landelijke ontwikkelingen op dit gebied en zodra initiatieven en/of technieken bekend zijn, wordt de inzetbaarheid, haalbaarheid en de betaalbaarheid in Maastricht beoordeeld. Indien zich een dergelijke ontwikkeling voordoet, wordt u hierover opnieuw geïnformeerd. Vraag 9: Bent u met woningbouwcorporaties in gesprek om bij het overgaan van gas op elektriciteit het leidingnetwerk in hun woningen in stand te laten voor het eventuele vervoer van waterstof zodat onze burgers weer niet op onkosten gejaagd worden? Antwoord 9: Op dit moment zijn wij in overleg met de woningbouwcorporaties over de Warmtevisie en het warmtenet. Overleg met de woningbouwcorporaties over het leidingwerk in de woningen is op dit moment (nog) niet opportuun en komt aan de orde bij het opstellen van het uitvoeringsplan. In dat kader is het van belang op te merken dat de belangrijkste conclusie uit het onderzoek van KIWA naar ‘Toekomstbestendige gasdistributienetten’ van juli 2018 is, dat het bestaande gasnetwerk met de juiste maatregelen prima ingezet kan worden om duurzame gassen zoals (100%) waterstof en biomethaan te distribueren. Daar waar distributie van duurzame gassen gewenst is, kan het gasnet van de toekomst in grote mate gelijk blijven aan het huidige aardgasnetwerk. De belangrijkste aanpassing voor de netbeheerders betreft het meten en de verrekening van de geleverde hoeveelheid energie. Een voorwaarde is verder, dat bij de eindgebruiker de toestellen geschikt gemaakt worden voor 100% waterstof en biomethaan. Vraag 10: Gezien de voorgaande vragen m.b.t. restwarmte van de DSM, zou het niet verstandig zijn de restwarmte van de DSM te gebruiken voor het produceren van waterstof omdat men dan twee vliegen in één klap slaat, namelijk schone brandstof voor auto’s en voor verwarming als alternatief voor aardgas. Lijkt ons veel efficiënter en wij horen graag uw mening hierover. Antwoord 10: De productie van waterstof is een proces dat over het algemeen koolwaterstoffen via een chemische reactie omvormt tot waterstofgas. Voor commerciële toepassingen wordt waterstof in grote hoeveelheden geproduceerd via reforming van aardgas en wordt op grote schaal toegepast (60% van de totale waterstofproductie in Nederland, zijnde 9,2 miljard m3 of 828 kiloton) bij de productie van waterstof als grondstof voor de productie van kunstmest (ammoniak). Hierbij komt ook CO2 vrij. Hierbij reageert stoom op hoge temperaturen (700-1100 °C en 25 bar) met methaan. Het rendement bedraagt ca. 75 procent. Dat wil zeggen dat 75 procent van de energie die in aardgas bevindt in waterstof wordt opgeslagen. Het gebruik van restwarmte met een lage temperatuur (< 100 graden) is niet geschikt voor de productie van waterstofgas op commerciële basis. Waterstofgas kan ook verkregen worden via biologische waterstofproductie in een algenbioreactor, of door het gebruik van grote hoeveelheden elektriciteit (door elektrolyse), hitte (thermolyse) of een tussenvorm (hogetemperatuurelektrolyse). Deze methoden zijn op dit moment niet kosteneffectief voor de productie van grote hoeveelheden. Productie van waterstofgas uit elektriciteit is momenteel alleen interessant als er een tijdelijk overschot is aan wind- of zonne-energie of waterkracht. Het rendement bedraagt circa 50 tot 70 procent. Hierbij wordt dus 50 tot 70 procent van de energie uit elektriciteit, als hoogwaardige energiebron, in waterstof opgeslagen. Bij het omzetten van aardgas of elektriciteit naar waterstof gaat dus veel energie verloren. Vanwege de uitfasering van aardgas zal de vraag naar elektriciteit eerder toenemen en de overproductie dus juist afnemen. Hoogachtend, Namens het college van burgemeester en wethouders van Maastricht, Wethouder Klimaat & Energie, Ruimtelijke ontwikkeling en Mobiliteit. Gert-Jan Krabbendam

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.