Nieuws van Gemeentebelangen B-E-S inzichtelijk

9 documenten

Woningen & Recreatiewoningen / Verkiezingsprogramma

Gemeentebelangen B-E-S Gemeentebelangen B-E-S Bergen (NH.) 20-01-2018 12:02

Woningen & Recreatiewoningen / Verkiezingsprogramma

Generatiebestendig wonen

Herziening toewijzingsbeleid sociale huurwoningen

Gebruik recreatiewoningen onderzoeken

Andere vormen van wonen onderzoeken (bijvoorbeeld Tiny Houses)

Meer sociale woningbouw, ook op Adelbert-terrein in Egmond-Binnen

Verstandige toepassing van de stelling ‘Bemoei je niet met het gebruik van mijn eigen woning’

———————————————-

Het is een mooi streven om kinderen, als zij het ouderlijk huis verlaten, in Bergen te laten wonen. Ook als we veel woningen voor starters realiseren, zullen veel ouderen hier blijven wonen. In de gemeente Bergen is de vergrijzing een belangrijk gegeven. Langer in je huis blijven wonen vraagt vaak om meer voorzieningen. De gemeente moet op deze extra vraag zijn ingericht. Er is tevens veel meer vraag naar éénpersoonswoningen omdat er veel meer éénpersoonshuishoudens komen en zijn. Mensen scheiden vaker; mensen blijven graag, ook al is een der echtelieden overleden, zoveel mogelijk zelfstandig in het huis wonen. Dit vraagt om een herziening op het gebruik van het totale woningaanbod. Daarbij rekenen wij ook de recreatiewoningen.

Dat het mooi is als kinderen in hun gemeente kunnen blijven wonen wanneer zij het huis uit gaan, is een mooi streven. Helaas zal dat lang niet altijd mogelijk zijn. Maar door een herziening van het woonbeleid, waarbij ingezetenen vanzelf een hogere prioriteit krijgen wordt dit meer haalbaar. Zeker uit oogpunt van mantelzorg is deze wijziging gewenst. Hoewel er voor mantelzorgers al andere (tijdelijke) voorzieningen mogelijk zijn gemaakt (zie ook bij het thema ‘Zorg’).

De landelijke overheid heeft de verantwoordelijkheid voor het bewonen van recreatiewoningen teruggelegd bij de gemeentes, maar het ligt niet zo eenvoudig. Het bewonen van recreatiewoningen is niet zomaar toegestaan. Zeker niet als het om permanente bewoning gaat. En de provincie is nog steeds de grote waakhond ten aanzien van het gebruik van recreatiewoningen. Wij willen kijken naar verruiming van de regels om in recreatiewoningen te kunnen wonen. Al dan niet tijdelijk (maanden, jaren).

Daarbij moeten wij ook kijken of er binnen de bestemmingsplannen mogelijkheden kunnen worden gemaakt voor permanente bewoning. Eigenlijk vinden wij: ‘Overheid, bemoei je niet met onze huizen’. Dan zouden we het bouwbesluit, regels voor de brandveiligheid kunnen nemen als maatstaf voor de beoordeling of er in een recreatiewoning permanent kan worden gewoond. Wel stellen wij hierbij met nadruk, dat recreatieparken bedoeld zijn voor recreatief gebruik en dat wij deze bestemming zo willen laten. Zoals wij bij het thema ‘Projecten’ al hebben aangeven, willen wij graag sociale woningbouw op het voormalige Adelbert-terrein in Egmond-Binnen.

Natuurlijk zullen er ook vrijesectorwoningen ter financiering nodig zijn, maar wij staan een hoger percentage sociaal voor dan de huidige 40%. Ook kan het aantal woningen per hectare aanzienlijk groter zijn dan nu voor ogen staat bij de ontwikkeling van het BSV-terrein in Bergen. Daar is een zeer ruimtelijke opzet met veel mooie waterpartijen ingetekend, maar er zouden ook meer huizen gebouwd kunnen worden. Dat tast het woongenot absoluut niet aan, maar betekent dat er meer mensen aan een betaalbare woning geholpen kunnen worden.

Wij willen ook een herziening van het beleid voor ‘sociale koopwoningen’. Wij vragen ons af of het nog wel zinvol is sociale koopwoningen te bouwen.

Tenslotte: als er fouten of vergissingen in bestemmingsplannen worden geconstateerd (zoals onlangs bij de grootscheepse controle op de permanente bewoning van recreatiewoningen) dan moeten deze correcties worden ingebracht/ingetekend in de vigerende bestemmingsplannen.

———————————————-

Daarom willen wij

Extra aandacht voor aanpassingen van woningen voor ouderen

Een herziening van het toewijzingsbeleid sociale woningen

Sociale woningbouw op het Adelbert-terrein in Egmond Binnen

Verdichting van uitbreidingsplannen voor meer sociale woningbouw

Herziening van beleid voor wonen in recreatiewoningen

Eén of meerdere locaties creëren voor bewoning van Tiny Houses

Dat aantoonbare fouten in bestemmingsplannen in het vigerende bestemmingsplan worden gecorrigeerd

———————————————-

Economie & Toerisme / Verkiezingsprogramma

Gemeentebelangen B-E-S Gemeentebelangen B-E-S Bergen (NH.) 20-01-2018 11:57

Economie & Toerisme / Verkiezingsprogramma

Krijg ik waar voor mijn geld?

Lager tarief afvalheffing

Lagere belastingen door kleiner ambtenarenapparaat

Toerisme koesteren c.q. bevorderen

Strandslapen alleen in Egmond

Kinderen tot 16 jaar geen toeristenbelasting

———————————————-

De gemeente krijgt uit allerlei bronnen geld, daarbij is het gemeentefonds het grootst. Maar de inwoners betalen ook OZB, rioolrechten en afvalheffing. Bergen is vergeleken met de ons omringende gemeentes bepaald niet de laagste in tarief. Met name het tarief van afvalheffing is voor ons een grote vraag, omdat dit 20% hoger ligt dan bijvoorbeeld in Heiloo. Wij willen herziening van het contract met HVC.

Ook de inkomsten van toeristenbelasting, forensenbelasting en parkeerbelasting zijn aanzienlijk. Vooral vergeleken met omliggende gemeenten zijn dit zoveel extra inkomsten, dat je je kan afvragen waarom de OZB nog zo hoog moet zijn. En hoe klantvriendelijk zijn wij voor de toeristen?

Gemeentebelangen heeft indertijd aangegeven dat wij wel voor een ambtelijke fusie van de BUCH zouden kunnen zijn, als er kon worden voldaan aan de voorwaarde dat hiermee de kosten van het ambtelijk apparaat omlaag zouden gaan. Omdat dit niet werd toegezegd, hebben wij tegen de fusie gestemd. Er is maar een zeer gering bedrag als bezuiniging in de begroting doorgevoerd. En principieel is aangegeven dat als er meer besparingen zouden zijn, deze ten gunste aan een betere dienstverlening zouden worden besteed. Tot heden is bekend gemaakt dat er van een betere dienstverlening nog geen sprake is en dat er hogere kosten zijn door niet voorziene uitgaven in de ICT.

Toerisme wordt de ‘motor van de plaatselijke economie’ genoemd. De gemeente Bergen is vooral een woondorp, het toerisme is aanvullend. Het toerisme maakt het wel mogelijk dat er meer of betere voorzieningen zijn in Bergen. Daarom willen wij het toerisme koesteren c.q. bevorderen. Wij willen wel heel duidelijk stellen: ‘toerisme is niet maatgevend voor de kwaliteit van leven’.

De mogelijkheid voor strandwoningen in Bergen en Schoorl wijzen wij af; wij vinden het geen wezenlijke toevoeging aan toeristische voorzieningen. Voor de ontwikkeling van het strand in Camperduin is dit nog een punt van discussie. Op voorhand zijn wij daar nu geen voorstander van.

Het tarief van toeristenbelasting in Bergen is relatief hoog. Voor gezinnen is dit een behoorlijke uitgave als men enkele weken in Bergen wil verblijven. Vandaar het voorstel om jeugd tot 16 jaar hiervan vrij te stellen.

———————————————-

Daarom willen wij

Het contract met HVC openbreken en de tarieven voor afvalheffing verlagen

Een herziening van het systeem voor de parkeergelden voor de verblijfstoeristen

Een substantiële verlaging van de kosten van het ambtelijk apparaat

Alleen op de stranden van Egmond slapen in een recreatief verblijf

Toerisme bevorderen, maar het moet duidelijk zijn dat toerisme niet maatgevend is voor de kwaliteit van leven in onze gemeente

Kinderen tot 16 jaar vrijstellen van toerismebelasting

———————————————-

Grote Projecten / Verkiezingsprogramma

Gemeentebelangen B-E-S Gemeentebelangen B-E-S Bergen (NH.) 20-01-2018 11:52

Grote Projecten / Verkiezingsprogramma

Centrum van Bergen met grote zorgvuldigheid ontwikkelen

Hotel Nassau Bergen aan Zee in stijl herbouwen

Oude Hof als lusthof in functie herstellen

Project ‘Schoorl Klopt’ nieuw leven inblazen

Voetbalfusie de Egmonden met transferium uitbreiden

Sporthal Egmond aan Zee verplaatsen

De herontwikkeling van het Parkhotel in Bergen faciliteren

———————————————-

Het centrum van Bergen moet nu worden ontwikkeld, maar met grote zorgvuldigheid en met oog voor het dorpse karakter wat zo kenmerkend is voor onze mooie dorpskernen. Voor de Harmonielocatie is het bestemmingsplan ‘De Zeven Dorpelingen’ vastgesteld. Wij hebben samenwerking met de stichting ‘In Harmonie’ altijd gestimuleerd en zullen dat blijven steunen. De ontwikkeling van het ‘Dorpsplein’ aan de overkant van de Harmonielocatie in het centrum van Bergen, kan met daadwerkelijk oog en oor voor de inspraak verder worden ontwikkeld, waarbij als uitgangspunt geldt een geringe bouwhoogte en een dorps karakter. Wij wijzen verstening in de richting van ‘een koopgoot’ resoluut af.

Het project ‘Schoorl Klopt’ is al vele kanten opgeschoven. Wij vinden dat er geen ontvlechting van wonen en werken moet plaatsvinden, teneinde het centrum levendig te houden. Het heeft onze voorkeur het plan verder te ontwikkelen in noordelijke richting. Het winkelcentrum moet gefocust zijn op winkels voor de eerste levensbehoefte.

Het voorstel om de Sporthal in Egmond aan Zee op dezelfde plek en midden tussen de woningen aan de Watertorenweg te herbouwen, vinden wij een verkeerde keuze. Het is logisch om dit aan de Sportlaan te doen, zodat de ontsluiting niet in de woonwijk ligt. Wij vinden dat ook hierbij goed geluisterd moet worden naar de inwoners. Bovendien vinden wij dat er een oplossing gezocht moet worden om te starten met nieuwbouw zonder dat het sportcafé daar bij voorbaat al voor verplaatst moet worden. De sociale functie van het sportcafé, ook bij grote (sport)evenementen is van grote waarde voor de Egmonden.

De kostbare fusie van de voetbalvelden op de locatie Egmonderstraatweg lijkt een gelopen race. Wij blijven voorstander van een andere locatie. Er liggen nog onzekerheden betreffende de bestemmingsplannen. Wij zijn sterk voorstander van het houden van een referendum over dit onderwerp, zodat de inwoners zelf kunnen beslissen. Bij de uitwerking van de plannen willen wij ook kijken naar mogelijkheden van een transferium.

Ook het Parkhotel in het centrum van Bergen moet volgens het vastgestelde bestemmingsplan snel worden uitgevoerd. Een langdurig leegstaand hotel midden in het drukke centrum van Bergen is een afschrikwekkend idee. Geen ondernemer of inwoner wordt hier blij van. We moeten zorgen dat we uit deze impasse komen en aan de slag. Wij staan open voor de nieuwbouwplannen van Hotel Nassau, maar het nieuwe hotel moet in stijl, passend binnen het kleinschalige karakter van Bergen aan Zee, herbouwd worden. Een familiehotel, waarbij comfort en efficiency hand in hand gaan met kleinschaligheid, duurzaamheid en innovatie.

———————————————-

Daarom willen wij

Een zorgvuldige uitvoering van de plannen van het centrum van Bergen

Dat er in Schoorl goede plannen gemaakt worden voor een levendig centrum

Dat het Oude Hof een meer toegankelijke publieksfunctie krijgt zodat alle mensen mogen en kunnen genieten van deze bijzondere locatie. Uiteraard met respect voor de cultuur- natuur-en historische waarden

Dat de impasse bij het Parkhotel doorbroken wordt en de bouwactiviteiten in samenspraak met inwoners en ondernemers gefaciliteerd moeten worden

Dat er onderzocht wordt of er een transferium mogelijk is vanaf de voetballocatie naar de boulevard in Egmond aan Zee

———————————————-

Duurzaamheid & Innovatie / Verkiezingsprogramma

Gemeentebelangen B-E-S Gemeentebelangen B-E-S Bergen (NH.) 20-01-2018 11:48

Duurzaamheid & Innovatie / Verkiezingsprogramma

Duurzaam ondernemen stimuleren

Nieuwbouwwoningen energieneutraal

Zonnepanelen op openbare gebouwen

Ledverlichting openbare weg en sportvelden

Interactief nieuwe projecten aan inwoners voorleggen

Terugbrengen aantal verkeersborden

———————————————-

De gemeente moet alle kansen benutten om ondernemers te stimuleren tot duurzaam ondernemen. Daarbij heeft zij in de bedrijfsvoering duidelijk een voorbeeldfunctie. De inkoop moet zich richten op producten die duurzaam zijn geproduceerd.

Bij nieuwbouwwoningen moet de gemeente energieneutraal bouwen stimuleren. Immers, sociale woningen worden vaak met subsidie en op gemeentelijke gronden gerealiseerd. Ook bij grote projecten, bijvoorbeeld bij Mooi Bergen, kan dit worden toegepast.

Zonnepanelen op openbare gebouwen zijn niet alleen economisch verantwoord, maar geven ook de juiste uitstraling hoe de gemeente met duurzaamheid wil omgaan.

Voor ledverlichting op de openbare weg en sportvelden geldt hetzelfde. Het is evident dat de gemeente bij de sportaccommodaties desgevraagd moet faciliteren in en bij de financiering.

Het lijkt een innovatieve gedachte om inwoners bij plannen te betrekken. Maar er bestaan al systemen voor. Met een digitaal systeem als bijvoorbeeld ARGU is de gemeente in staat om de mening van inwoners te peilen. Door het digitale gemak is de respons groot en daarom ook goed meetbaar. Deze methode heeft zijn nut bij andere gemeenten (zoals bijvoorbeeld Hollands Kroon) al bewezen.

Het aantal verkeersborden in onze dorpen is gigantisch. Daarbij zijn de meeste zo logisch, dat ze totaal overbodig zijn. Er zijn proeven bij andere gemeenten gedaan, waaruit blijkt dat door de veelheid aan borden de veiligheid eerder afneemt dan toeneemt. Daarom willen wij deze ook nog vaak ontsierende borden zo veel mogelijk weghalen.

———————————————-

Daarom willen wij

Ondernemers stimuleren tot blijvend duurzaam ondernemen

De gemeente moet zoveel als mogelijk is een voorbeeldfunctie zijn op het gebied van duurzaamheid en innovatie

Waar mogelijk zonnepanelen en ledverlichting toepassen op openbare gebouwen

Nieuwe ideeën, juist vanuit de inwoners, toejuichen en de interesse/het belang via ARGU peilen

Nieuwbouwwoningen stimuleren om energieneutraal te bouwen

Een plan van aanpak om het aantal verkeersborden te beperken

———————————————-

Kunst & Cultuur / Verkiezingsprogramma

Gemeentebelangen B-E-S Gemeentebelangen B-E-S Bergen (NH.) 20-01-2018 11:40

Kunst & Cultuur / Verkiezingsprogramma

Verruimen subsidiebeleid

Meer ateliers (-woningen)

T&O gebouw handhaven

Museum Kranenburgh professionaliseren

Bibliotheken worden ontmoetingscentra

Herzien monumentenbeleid/archeologisch erfgoed

———————————————-

Het subsidiebeleid voor culturele activiteiten en initiatieven moet ruimhartiger worden, zodat ook langer dan drie jaar steun kan worden gegeven.

In de gemeente Bergen met zijn bijzondere kunsthistorie moeten wij kunst en kunstenaars koesteren. Tijdelijke werkruimte voor kunstenaars in leegstaande panden is slechts een voorlopige oplossing. Er moet ingezet worden op structureel meer atelierruimte en voor langere tijd.

Het T&O-gebouw is het laatste echte dorpshuis in de kern Bergen: het Carré van Bergen. Het heeft altijd goed gefunctioneerd, hetgeen bij de juiste begeleiding vanuit Stichting Welzijn Bergen nog jaren kan voortduren. Het moet beschikbaar zijn voor activiteiten vanuit, maar ook van buiten de wijk.        Er waren destijds plannen om activiteiten onder te brengen in een nieuw te bouwen Marke. Nu dat (voorlopig) niet doorgaat, is het logisch om het T&O-gebouw te handhaven.

Museum Kranenburgh moet de eigen taken verder professionaliseren en de faciliterende taken voor derden, ook vanuit de Egmonden en Schoorl/Groet, krachtiger kunnen uitvoeren.

Voor het Slotkwartier in Egmond aan den Hoef liggen er nu versoberde plannen die naar ons idee realistisch zijn. Het Slotkwartier in Egmond aan den Hoef moet worden ontwikkeld tot een schakel in het cultuurtoerisme met hulp van en respect voor de huidige gebruikers en de inwoners.

De bibliotheken moeten hun bemiddelende rol bij het lenen van boeken of andere informatiedragers behouden. Daarnaast moeten zij uitgroeien tot bloeiende ontmoetingscentra, zonder andere faciliterende accommodaties daarbij in de wielen te rijden. Het blijft vanzelfsprekend een verantwoordelijkheid van de stichting, waarop de gemeente middels de subsidie invloed kan uitoefenen.

Bergen moet eindelijk werk gaan maken van een goed monumentenbeleid en de zorg voor het archeologisch erfgoed open en actief uitvoeren.

Het beheer van kunst in de openbare ruimte moet beter worden geregeld. Wanneer wordt overgegaan tot het plaatsen van nieuwe kunstwerken, moet dit beheer in gang zijn gezet.

Erfgoededucatie, kunstonderwijs en natuurbesef moeten nog beter aan elkaar worden verbonden en uitgevoerd. Zoals eerder afgesproken is dat een belangrijke taak van Kranenburgh.

Nu bij herbouw van zwembad De Beeck de nieuwe raadszaal kan worden meegenomen, kan deze een uitgebreide multifunctionele bestemming krijgen. Bergen kan hiermee een goede concertzaal krijgen.

———————————————-

Daarom willen wij:

Een subsidiebeleid dat op lange termijn zekerheid geeft aan instellingen

Een plan van aanpak maken voor realisatie van atelierruimten

Een toekomstvisie opstellen voor het voortbestaan van de functies binnen het T&O-gebouw

De ontwikkeling van het Slotkwartier in samenspraak met de huidige gebruikers

Verdere professionalisering van Museum Kranenburgh

Een goed en transparant monumentenbeleid

———————————————-

Sport & Recreatie / Verkiezingsprogramma

Gemeentebelangen B-E-S Gemeentebelangen B-E-S Bergen (NH.) 20-01-2018 11:36

Sport & Recreatie / Verkiezingsprogramma

Sport voor jong en oud

Subsidiebeleid herzien

Stimuleren verenigingsleven

Aanleg van veldjes voor straatvoetbal

Zwembad De Beeck terug in kern Bergen

Schoolzwemmen handhaven

———————————————-

Binnen de kernen van de gemeente Bergen willen we graag voor alle inwoners van 0 tot 100 jaar allerlei initiatieven op het gebied van gezond bewegen bevorderen. De natuurlijke omgeving daagt daar al toe uit: er zijn vele fiets- en wandel mogelijkheden. Daarnaast willen we extra gebruik maken van die natuurlijke omgeving om sport en spel te stimuleren en aantrekkelijk te maken. Bijvoorbeeld door trimbanen en mountainbikeroutes aan te leggen. Er zijn meer geschikte voorzieningen nodig om te kunnen bewegen. Niet alleen sporthallen en speelvelden maar ook bijvoorbeeld: verharde speelveldjes voor voetbal en vrije jeu de boules banen.

Voor een rechtvaardig subsidiebeleid is het noodzakelijk te weten hoeveel geld er gaat naar een activiteit of/en hoeveel de bijdrage is per deelnemer. Nu is dat niet zichtbaar omdat investeringen deels niet zijn opgenomen in de begroting doordat ze direct zijn afgeschreven. Wij pleiten er voor de juiste kosten zichtbaar te maken en hierop een beleid te bepalen, gerelateerd aan de behoefte per gebruiker. Daarbij moeten vooral de activiteiten van de jeugd worden gesubsidieerd.

Doordat er steeds minder vrijwilligers beschikbaar zijn, kan de gemeente misschien taken oppakken in het verenigingsleven, hetgeen de organisatie verlicht. De gemeente kan daarbij het verenigingsleven stimuleren en versterkt daarmee ook de sociale cohesie tussen de inwoners.

Zoals de stand van zaken nu is, kan herbouw van zwembad De Beeck plaats vinden in de gemeente Bergen. Daarbij kan direct de nieuwe raadszaal worden meegenomen die een multifunctionele bestemming moet krijgen. Hij kan dan bijvoorbeeld ook als geluidszaal of concertzaal worden gebruikt.

———————————————-

Daarom willen wij

Een speels Bergen voor jong en oud!

Zorgen voor goede accommodaties voor de belangrijkste sporten in alle kernen

Maar ook speelveldjes voor ongeorganiseerde activiteiten zoals straatvoetbal, trimbaan en een ontdek/natuur speeltuin in alle kernen

Sportevenementen ondersteunen en stimuleren (zoals Strandloop Egmond, Duinloop Schoorl, Rondje Bergen et cetera)

Onderzoek naar herbouw van zwembad De Beeck in Bergen waarbij ook de raadszaal meegenomen wordt in de plannen

———————————————-

Ruimtelijke Ordening & Groen / Verkiezingsprogramma

Gemeentebelangen B-E-S Gemeentebelangen B-E-S Bergen (NH.) 20-01-2018 11:20

Ruimtelijke Ordening & Groen / Verkiezingsprogramma

Meer sociale woningbouw

Veilige wandel- en fietsroutes

Bescherming open polderlandschap

Sobere straatrenovaties

Behoud groene bermen

Ruimere bouwmogelijkheden bij herziening bestemmingsplannen

———————————————-

Bergen wordt gekenmerkt als een mooie en ook rijke gemeente. Maar er zijn relatief weinig woningen voor mensen met een beperkt budget. Vooral starters worden gedwongen elders te wonen. Ook het aantal éénpersoonshuishoudens neemt snel toe. Dit resulteert op den duur in een onevenwichtige en vergrijsde samenleving. Meer sociale woningen kan hiervoor een antwoord zijn. Eveneens willen wij goede aandacht voor mantelzorgwoningen waarbij het zowel mogelijk is dat de mantelzorger in het hoofdhuis woont en de verzorgde in de zorgwoning, als andersom.

De bestemmingsplannen zijn nu strikt consoliderend, ofwel zeer behoudend met weinig mogelijkheden tot ruimere bebouwing. Door de wettelijke mogelijkheden van ‘vergunningsvrij bouwen’ zijn de mogelijkheden aanzienlijk vergroot. Wij zijn voorstander van ruimere mogelijkheden, waarbij zorgvuldig en met respect wordt gekeken naar de omgeving en het zo unieke dorpse karakter van onze dorpen. Bestemmingsplannen moeten daarop worden aangepast, waarbij de bouwmogelijkheden niet worden ingekort, maar juist verruimd. Wij willen hiermee ook voorkomen dat er talrijke schadeclaims van toepassing zijn zoals het nu geldende beleid dit de laatste jaren heeft veroorzaakt. Bij bouwplannen moet uitgegaan worden van de werkelijke behoefte en stijl van het leef- en werkgebied. Zo heeft Bergen aan Zee alleen behoefte aan kleinschalige voorzieningen.

Bij een recreatieve en levendige gemeente horen goede (verlichte) wandel- en fietspaden, ook tussen de verschillende kernen. Daarnaast zal een goede fietsverbinding tussen Alkmaar en het strand een vermindering van het autoverkeer betekenen. Maar een zo sober mogelijke uitvoering van straatrenovaties is daarbij gewenst. Bij het uitvoeren van het fietsbeleid dient ook te worden gekeken naar de veiligheid van ouderen, schooljeugd en voetgangers. Voor het fietspad aan de Eeuwigelaan is voorgesteld dit aan twee kanten te leggen. Wij denken dat het de veiligheid niet aantoonbaar vergroot en pleiten daarom voor een geringe verbreding van het fietspad. Daarbij kan tijdens reconstructiewerkzaamheden het wegprofiel in zuidelijke richting worden verplaatst. Weliswaar zullen dan enkele (voornamelijk al zwakkere) bomen langs de rijbaan sneuvelen en het voetpad smaller worden, maar die opoffering vinden wij gerechtvaardigd. Wij vinden dat ‘De Oude Trambaan’ als alternatief voor een veilige voetgangersroute moet worden meegewogen.

Het zicht in het polderlandschap wordt steeds meer verstoord door allerlei visuele obstakels die er niet thuishoren. Polderlandschap moet open zijn met zoveel mogelijk vrij zicht. Door deze obstakels wordt de natuurbeleving verstoord en daar moet op worden gehandhaafd.

———————————————-

Daarom willen wij

Meer sociale woningbouw voor starters en éénpersoonshuishoudens

Ruime bouwmogelijkheden opnemen in de bestemmingsplannen die worden herzien

Het polderland moet openblijven, dus bosaanplant, villawijkjes en natuurbouw zonder agrarisch beheer zijn uit den boze

Een natuurbehoud, zonder het ongebreideld kappen van bomen, bijvoorbeeld in Schoorl

Sobere uitvoering van straatrenovaties met behoud van groene bermen

Duurzaam ondernemen en wonen stimuleren; de gemeente heeft hierin een voorbeeldfunctie

———————————————-

Zorg & Welzijn / Verkiezingsprogramma

Gemeentebelangen B-E-S Gemeentebelangen B-E-S Bergen (NH.) 20-01-2018 10:49

Zorg & Welzijn / Verkiezingsprogramma

Betere besteding gelden

Eén contactpersoon per cliënt

Klantgericht maatwerk

Extra middelen jeugdzorg

Sociale teams zijn ‘spin in het web’

Voorkomen van vereenzaming

———————————————-

Wij zien mogelijkheden tot een betere besteding van de gelden door het mes te zetten in de staffuncties en kiezen voor de uitvoering. Het is van belang dat er meer nadruk wordt gelegd op een goede en vooral efficiënte uitvoering. Het gaat erom dat er zo klantgericht mogelijk wordt gewerkt; uitgangspunten zijn de vragen van de klant/inwoner en dan maatwerk leveren. We gaan werken aan een cultuuromslag. Niet de eigen organisatie staat centraal maar de inwoners en hun belangen.

Echt maatwerk leveren betekent ook oplossingen/ideeën van de inwoners zelf meenemen in de afweging. Dat is vaak meer efficiënt en kostenbesparend.

Binnen de BUCH is gekozen voor een integrale aanpak van het sociale domein. Dat bekent dat er bij vragen van inwoners gekeken wordt naar samenhang. Bijvoorbeeld werk en inkomen plus wonen kunnen één geheel vormen, maar ook opvoedingsproblematiek, wonen en werk kunnen in samenhang worden bekeken. In de gemeenten zijn de sociale teams de spin in het web. Zij kennen de wegen en lijnen. De wijkverenigingen spelen daarin ook een rol. Goed gemeentelijk contact en stimuleren van wijk- en buurtinitiatieven zijn belangrijk.

Sociale teams krijgen meer vrijheid en dragen ook de verantwoordelijkheid voor de uitvoering. Zij moeten meer budgetruimte krijgen om snel te kunnen handelen. Wij willen naar een variabele eigen bijdrage. Tevens willen wij een maximumbudget per inwoner beschikbaar hebben. Binnen het totaalbudget is er vrijheid (bestedingsruimte) voor de teams.

Bij de jeugdzorg moet er alles aan worden gedaan om de wachtlijsten weg te werken. Er moeten daarbij extra middelen worden ingezet. Langduriger contracten met innoverende instellingen met daaraan gekoppelde inspanningsverplichtingen kunnen daarvoor zorgen.

Toeleiding naar werk moet zo snel mogelijk worden opgepakt.

Bij vergunninghouders moeten zaken als inburgeren, woonruimte en werk naast elkaar worden opgepakt met het oog op snelle integratie.

Het voorkomen van vereenzaming wordt nu erkend als een taak die de gemeente op moet pakken. Dat kost geld. Dus zal hiervoor ook in de begroting ruimte gemaakt moeten worden.

———————————————-

Daarom willen wij

Voldoende betaalbare thuiszorg en schoonmaakhulp bieden om mensen zo lang mogelijk zelfstandig te kunnen laten wonen

Een eigen bijdrage die variabel is en aangepast kan worden bij wijziging van de omstandigheden van de inwoner

Werken met één contactpersoon per cliënt, zodat alles overzichtelijk wordt

Dat initiatieven voor zorgcoöperaties in wijken/buurten worden gestimuleerd

Zorgen voor aangepaste arbeidsplaatsen; dat is ook inspanningsverplichting gemeentegelden reserveren ter voorkoming van vereenzaming

———————————————-

Democratie / Verkiezingsprogramma

Gemeentebelangen B-E-S Gemeentebelangen B-E-S Bergen (NH.) 20-01-2018 09:24

Democratie / Verkiezingsprogramma

Instellen referenda

Argu als digitaal meningsplatform

Gekozen burgemeester en wethouders

Openbreken partijkartel

Raadsgesprekken inwoners serieus nemen

Stimuleren wijk- en buurtinitiatieven

Minder regelgeving door de overheid, meer vrijheid voor inwoners

———————————————-

Inwoners betrekken bij de besluitvorming staat voor ons voorop. Als middel kan het referendum worden ingezet. Het voorstel moet wel met een simpel ja of nee beantwoord kunnen worden.

Er bestaat op dit moment een digitaal meningsplatform, Argu genaamd, dat in verschillende gemeenten wordt gehanteerd om de mening van de inwoners te peilen. Op dat platform kunnen bewoners eveneens zelf met voorstellen komen, waarop anderen kunnen reageren. Het heeft een breder karakter dan een petitie en daarom kan de wens of noodzaak van een voorstel ook breder voorgelegd en gemeten worden.

Wethouders werden bijna altijd uit de partijgelederen aangesteld, ongeacht of zij capabel zijn. Wij willen dat de wethouders gekozen worden op hun kunde, gerelateerd aan de portefeuille die hen wordt toebedeeld. Wij zijn tevens voorstander van een gekozen burgemeester. Wij hebben het gevoel dat veel problemen tussen het ‘gemeentebestuur’ en inwoners terug te voeren zijn naar een onjuiste aansturing van het ambtenarencorps door het college. Wij stellen vraagtekens bij het eigenzinnige gedrag van enkele medewerkers. Dit moet worden onderzocht en er moeten adequate maatregelen worden genomen.

In Bergen hebben we ervaren hoe het partij-collectief (kartel) van de coalitiepartijen regelmatig de democratische besluitvorming heeft onderuitgehaald. Wij willen niet werken met standpunten die vooraf zijn bepaald en die in een coalitieakkoord zijn opgenomen. Sterker nog, wij willen niet meer werken als coalitie versus oppositie, maar als samenwerkingsraad. Wij gaan voor een raad breed akkoord, waarbij wij samen dienstbaar zijn aan de inwoners en niet de partijkleur regeert.

Er bestaat nu met de ‘raadsgesprekken’ een mogelijkheid voor inwoners of belanghebbenden om mondeling iets aan de raad voor te leggen. Omdat er verder geen verdiepend gesprek (discussie) met de inspreker mag plaatsvinden, resulteert dit in een doofpotconstructie. Daarbij raken de insprekers gefrustreerd omdat er, naar het schijnt, niets met hun inbreng wordt gedaan.

Wijk- en buurtinitiatieven worden nu nog te weinig opgepakt. Financiële of ambtelijke steun is nog niet geregeld. Wij willen met een voorstel komen die dat wel mogelijk maakt.

———————————————-

Daarom willen wij

Het instellen van een algemene referendumverordening

Het invoeren van een digitaal platform zoals bijvoorbeeld Argu

Gekozen wethouders die specifiek voor een portefeuille geselecteerd worden. Selectie vindt plaats op basis van kwaliteit en niet op politieke kleur

Gekozen burgemeester

Geen coalitieakkoord maar een raadsakkoord waarin alleen aangegeven wordt welke onderwerpen of projecten de komende vier jaar worden aangepakt

Raadsgesprekken houden, waarbij insprekers duidelijkheid krijgen over het vervolg

Minder betutteling door de overheid, meer vrijheid voor inwoners. Regels geven kaders aan, en deze zijn uiteraard noodzakelijk. Maar we kunnen ook overreguleren. Geef inwoners de ruimte om met initiatieven te komen en actief deel te nemen aan plan- en besluitvorming.

———————————————-

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.