Op de eerste plaats
vinden wij een investeringsbedrag van € 900.000 in een sportaccommodatie, een
bedrag waar best twee keer over nagedacht mag worden.
Gemeente Zundert staat
er financieel niet al te florissant voor.
Volgende maand wordt
door de Gemeenteraad de meer jaren begroting vastgesteld over de periode 2021 –
2024. Alvorens tot vaststelling over te gaan dienen wij nog heel wat afwegingen
te maken.
-
Rioolrecht (5,5%) en afvalstoffenheffing (10%) stijgen, onvermijdelijk.
-
Op dit moment wordt gedacht aan een stijging van de OZB-opbrengst van 6 %.
-
Ondanks de hogere OZB-opbrengst eindigt de exploitatierekening van de
gemeente in 2021 en 2022 in het rood.
-
Iedere eigenaar van een onroerend goed, woning, bedrijf, winkel,
horecagelegenheid wordt geconfronteerd met deze stijging.
-
Inwoners en ondernemers worden geconfronteerd met lagere inkomsten,
veroorzaakt door corona. De crisis is zeker nog niet voorbij.
-
Zundert heeft een enorme achterstand in uitvoering van
vervangingsinvesteringen. Dit zijn investeringen in bestaande zaken. Er staat
helemaal niets nieuw op de rol. Investeringsvolume hiervoor is geraamd, voor de
komende vier jaar op € 40 miljoen. Inmiddels wordt overwogen dit te beperken
tot € 32 miljoen. Waar moeten wij aan denken bij deze vervangingsinvesteringen:
-- Onderwijs. Vervanging basisschool Klein Zundert en vervanging beide
basisscholen in Zundert.
-- Onderhoud wegen (binnen- en
buitengebied), fietspaden (fietsnetwerk), trottoirs. Een paar onderdelen:
herinrichting Eikenlaan, 30 km-zone Oranjeplein, Industrieweg en Wildertsedijk,
herinrichting Burg. Manderslaan en Meirseweg (verkeersveilig maken i.v.m. schoollocatie,
herinrichting Gommerstraat en Oranjestraat Rijsbergen, 30-km-zone De Risten
Rijsbergen, Herinrichting Veldstraat, Kapellekestraat en Willem Pastoorstraat,
Traverse Wernhoutseweg, herinrichting Berkenring en hoger onderhoudsniveau
trottoirs in de dorpen, enz.
- Verbouwing van Cultuurcentrum De
Schroef naar een multifunctioneel centrum voor 1) vestigen deel ambtelijke
organisatie, 2) voor realiseren van een één-loket functie voor het sociaal
domein met vestiging van diverse sociale dienstverleners, 3) ruimte voor
vestiging van een breed scala aan cultuurvormen. Een centrum toegankelijk voor
alle Zundertenaren.
-
Onderhoud openbare ruimte zoals openbaar groen en speelvoorzieningen.
-
Vervanging en onderhoud sportaccommodaties, waaronder o.m. DJA-terrein.
-
Tot slot, maar zeker niet op de laatste plaats, onze investeringen c.q.
uitgaven in
Het Sociaal Domein
Een enorme lijst aan taken, in
feite uit te voeren de komende vier jaar, waarvoor lang niet genoeg geld is en waarbij keuzes
gemaakt moeten worden.
Om terug te komen op
de investering in accommodatie DJA hebben wij naast de hoogte van het
investeringsbedrag ook moeite met het feit dat in het bedrag ook nog een extra
wensenlijstje van DJA is opgenomen zonder dat er van de kant van DJA ook maar
een € mede wordt geïnvesteerd in dit project. Is het een vreemde afweging om
aan DJA te vragen zelf een substantieel bedrag te investeren, of een
aanzienlijke bijdrage te leveren in de jaarlijkse kosten?
Wij weten ook dat het
anders kan:
-
Bewoners investeren zelf 25 % in speelvoorzieningen in hun wijk en
verzorgen zelf het onderhoud.
-
Bloemencorso buurtschappen financieren hun accommodaties volledig zelf.
-
VV Wernhout investeert zelf in energie transitie. Wij hebben het hier over
een aanzienlijk investeringsbedrag.
Afwegingen. Wat doen
wij wel? Wat doen wij niet? Hoe verhoudt zich een investering tot het gebruik
door de burger. Wat doen wij wanneer? Hoeveel gaan wij burgers en ondernemers
belasten in tijd van crisis?
Allemaal vragen die
tijdens de begrotingsbehandeling besproken moeten worden en waarover
uiteindelijk besluitvorming dient plaats te vinden.
Is het echt zo vreemd
dat VVD-Zundert eerst de hiervoor genoemde zaken wil afwegen en bespreken? Wij zijn ervan overtuigd dat alle fracties afwegingen maken. Is dit ook niet onze
taak als raadslid?
Tot slot, VVD-Zundert
gooit geen deuren dicht. Ook niet de deur naar DJA.