Nieuws van politieke partijen over DUS Weert inzichtelijk

7 documenten

Wijkaccommodatie Boshoven zal niet landen op Open Park Weert

DUS Weert DUS Weert Weert 11-05-2024 16:44

Voor de wijk Boshoven zal er op termijn een nieuwe wijkaccommodatie worden gebouwd. Het onderzoek naar een geschikte plek is nog in volle gang. Wel is zeker dat de wijkaccommodatie niet op Open Park Weert zal komen te liggen. Dat zegde wethouder van den Heuvel uitdrukkelijk toe in de raadsvergadering van 8 mei j.l.

“De maatschappelijke activiteiten die daar plaats kunnen vinden (in de buitensport accommodatie van Open Park Boshoven) zijn vaak wel iets meer bovenwijkse maatschappelijke activiteiten die daar gaan plaatsvinden. Het is niet de bedoeling dat het de wijkaccommodatie van Boshoven gaat worden, dat is ook heel duidelijk uitgesproken en is ook de mening van het college. Die hoort op een andere (locatie). Met name van ouderen, zoals we eerder in deze vergadering hebben gehoord, moeten we niet vragen om de ringbaan over te steken maar dat geldt voor meerdere doelgroepen.”

DUS Weert zal de wethouder en het college dan ook houden aan deze uitspraak en ziet met belangstelling het voorstel voor de locatie van de nieuwe maatschappelijke accommodatie Boshoven tegemoet.

DUS Weert feliciteert alle gedecoreerden uit de gemeente Weert (2024)

DUS Weert DUS Weert Weert 27-04-2024 09:25

DUS Weert feliciteert van ganser harte alle 10 inwoners van de gemeente Weert die dit jaar een Koninklijke onderscheiding hebben gekregen. Allen werden benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau met uitzondering van de heer Leo Schreuders die werd benoemd als Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

Vanwege zijn vele verdiensten voor de gemeente Weert is de heer Peter Korten (wonende in Kinrooi) door de Nederlandse Ambassade bevorderd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

Van harte gefeliciteerd namens fractie en bestuur van DUS Weert!

De heer Ton Aspers (Leuken)

Mevrouw Monique Caris-Frenken (Keent)

De heer Jo van Geneijgen (Leuken)

Mevrouw Riny Van de Groes-Schreurs (Moesel)

De heer Ed Oosterom (Boshoven)

De heer Mart Ramaekers (Boshoven)

Mevrouw Edith Rietjens – Pleunis (Stramproy)

De heer Leo Schreuders (Molenakker)

De heer Arnold Verhulst (Graswinkel)

Mevrouw Coby Wehkamp – De Boer (Keent)

De heer Peter Korten (wonende in Kinrooi)

Afvaardigingen van Parkmanagement Weert en van de Rogstaekers komen Fracties bijpraten

DUS Weert DUS Weert Weert 27-03-2024 11:22

DUS Weert organiseert regelmatig thema-uurtjes waarin verenigingen, organisaties en anderen uit de Weerter samenleving ons kunnen bijpraten over actuele zaken. Maandag 25 maart ontvangen we eerst een afvaardiging van Stichting Parkmanagement Weert en daarna een afvaardiging van V.V. de Rogstaekers.

Stichting Parkmanagement Weert

Wat doet Stichting Parkmanagement Weert en welke doelen worden nagestreefd? Dat horen wij graag van Natasja Geelen (Parkmanager), Geert van den Boomen (Joosten/Nukamel) en Rolf Derckx (LOA/Aldor). Er wordt zoal ingegaan op onderstaande items.

Is lokaal industriebeleid haalbaar en zinvol en wat vindt Parkmanagement hiervan?

De Gemeente streeft naar meer samenwerking binnen de Brainportregio, met Keyport en SML. Hoe kijkt Parkmanagement Weert aan tegen deze ontwikkelingen?

Onwenselijke ‘verdozing’ logistieke sector, huisvesting arbeidsmigranten, toename vrachtverkeer in en om Weert, dagelijkse verkeerscongestie. Welke rol kan Parkmanagement spelen om ongewenste ontwikkelingen te voorkomen?

Stichting Parkmanagement Weert geeft aan dat door de gemeentelijke cofinanciering de gezamenlijke ambities van de Bedrijvenverenigingen/BIZ-en en de Gemeente worden geborgd. Hierdoor kan er continuïteit van organisatie en activiteiten en een hechte, niet-vrijblijvende publiek-private samenwerking ontstaan, waardoor er een professionalisering van organisatie kan gebeuren. Bovendien kan via Parkmanagement inhoud worden geven aan de thema’s arbeidsmarkt, veiligheid en duurzaamheid. Invulling van deze ambities draagt bij aan de versterking van het economisch (vestigings) klimaat van Weert nog voordat blijvend wordt geïnvesteerd in de kwaliteit van de bedrijventerreinen.

V.V. de Rogstaekers

Over de zorgen van de toekomst van de Wieerter Vastelaovundj en de perikelen rond een subsidie aanvraag (d.d. 12 april 2023), participatie in en gemeentelijke kosten van Weert als Närrische Kulturstadt en enkele actuele ontwikkelingen komen Jasper Heesakkkers (Vorst) en Emiel van Riet (secretaris) van V.V. de Rogstaekers ons bijpraten. De volgende items komen aan bod.

De optocht, sfeer en het straatcarnaval.

Tekort aan zalen en bouwlocaties.

Betaalbaarheid voor de consument.

De kosten en de veiligheid van de Vastelaovundj.

Het behoud van carnaval als immaterieel cultureel erfgoed voor jong en oud.

De vraag om als ‘vastelaovendjgemeenschap’ gebruik te kunnen maken van een accommodatie die voor de Weerter gemeenschap is gebouwd en die door de Weerter gemeenschap is betaald.

Hoe men denkt over de relatie tussen en de betekenis van de Wieerter Vastelaovundj en de viering Weert als Närrische Kulturstadt.

FOTO’s

DUS Weert prikte zwerfvuil plus ‘vragen en klachten’ van inwoners op Moesel/Keent

DUS Weert DUS Weert Weert 28-10-2023 19:18

Vanuit het centrale punt bij winkelcentrum Moesel lopen een 7-tal mensen van DUS Weert zaterdag 28 oktober door diverse straten van Moesel en Keent om zwerfvuil te prikken. Daarnaast spreken we op het centrale punt onder het genot van een kopje koffie of thee met inwoners die hun vraag of klacht over hun wijk, straat of de gemeente aan ons kwijt willen.

Een 10-tal inwoners melden zich bij ons. Onderwerpen die ze aan ons kwijt willen gaan vooral over:

het onderhoud van de groenvoorzieningen;

het onderhoud van de straten en de stoepen;

sluipverkeer en te hoge snelheid van verkeer door de wijken;

het gebrek aan handhaving;

de slechte communicatie van de gemeente;

en de slechte klachtenafhandeling door de gemeente.

Naast alle informatie die we bij de inwoners ophaalden werden ook nog eens diverse zakken zwerfafval uit de wijk opgehaald.

Voor DUS Weert een geslaagde dag die we over enige tijd zeker gaan herhalen, maar dan in een andere wijk of dorp. Hou onze social media in de gaten want we komen ook een keer in uw buurt.

Column: Alex in Wonderland – Citymarketing Weert – Kroniek van een aangekondigde mislukking

DUS Weert DUS Weert Weert 08-09-2023 13:26

In zijn column – Alex in Wonderland – neemt Alex u mee in de wonderlijke wereld van de Weerter politiek.

Citymarketing Weert – Kroniek van een aangekondigde mislukking

Ineens ligt er dan het raadsvoorstel genaamd Citymarketing Weert. Weert moet als gemeente opnieuw op de kaart worden gezet. Opnieuw? Jazeker. Elke generatie bestuurders heeft nu eenmaal eigen opvattingen over de manier waarop we Weert moeten verkopen aan boeren, burgers en buitenlui.

Parijs heeft de Eiffeltoren. Rome het Colosseum. Londen heeft de Beefeaters en Weert? Weert is Rogstaekersstad en Vlaaienstad. Nu wordt de rog met uitsterven bedreigd en zit Weert (bijna) zonder warme bakkers. Maar dat mag de pret niet drukken.

Terug naar het raadsvoorstel Citymarketing Weert. Voor een paar ton per jaar mag een nog op te tuigen organisatie Weert op de kaart gaan zetten. Wat dat ‘op de kaart zetten’ feitelijk behelst moet nog worden onderzocht en op papier gezet. Dat zien we wel.

En de centjes. Die zijn snel gevonden. Weert heeft immers Centrummanagement. Een goed draaiende organisatie, die de handjes laat wapperen en de binnenstad voorziet van de nodige activiteiten. Winkeliers blij, consumenten blij.

Het gemeentelijk budget van Centrummanagement wordt, met nog wat extra gemeentelijke euro’s, overgeheveld naar citymarketing. Centrummanagement legt vervolgens het loodje en citymarketing kan aan de slag. Een win-win situatie noemen ze dat in het gemeentehuis.

In juli 2022 kondigt de nieuwbakken stichting ‘Weert Marketing’ aan om Weert zowel lokaal als landelijk te gaan promoten. Het ‘merk’ Weert moet ervoor gaan zorgen dat Weert meer bekendheid krijgt. Die bekendheid moet zorgen voor groei. En – last but not least – moeten de Weertenaren trotser worden op de eigen stad.

Hoe men dat gaat doen moet nog worden uitgewerk in een marketingplan, luidt de boodschap. Dat zien we nog wel.

Nog geen jaar later is het kostbare gemeentelijk paradepaardje Weert Marketing echter alweer ter ziele. Wat er precies aan de hand is blijft in nevelen gehuld.

Hoe nu verder? Geen probleem. Er wordt binnenkort door de gemeente een zogenaamde Kwartiermaker aangesteld die moet zorgen voor het optuigen van een nieuwe citymarketingorganisatie. Kosten € 100.000,-. Over ezels en stenen gesproken!

Of Weert met dit geklungel op de kaart wordt gezet mag u zelf beoordelen. Het gemeentebestuur bezorgt zichzelf hiermee op z’n minst een gele kaart.

ALEX.

Wijkgerichte aanpak riolering en het herinrichtingsplan Moesel fase-1: top of flop?

DUS Weert DUS Weert Weert 11-08-2023 20:57

DUS Weert hecht grote waarde aan burgerparticipatie en goede communicatie zeker als projecten een grote impact hebben op de woon- en leefomgeving van de inwoners. Na een rondgang door de wijk blijkt uit gesprekken met bewoners dat er veel vragen en zorgen zijn over de huidige herinrichtingsplannen.

Voor de fractie DUS Weert is dit een reden om een aantal politieke vragen te stellen aan het college van B&W. Deze zogenaamde ‘Vragen Artikel 40 RvO’ moet het college dan binnen 30 dagen beantwoorden.

Ergens in 2020 heeft men besloten om het concept definitief ontwerp te wijzigen naar het definitief. De breedte van de rijbaan versmalt van 5,50 meter naar 5,00 meter.

a) Welke argumenten liggen ten grondslag aan deze wijzigingen?

b) Op wiens initiatief zijn deze wijzigingen doorgevoerd en is dit een gemandateerd besluit of een collegebesluit geweest?

c) Wat zijn de beoogde effecten van het smaller maken van de rijbaan en welke beweegredenen en onderbouwingen liggen hieraan ten grondslag?

d) Welke maatregelen neemt men indien zal blijken dat de doorstroming in de straten wordt belemmerd, er verkeersonveilige situaties en/of parkeerproblemen ontstaan agv. de gekozen weginrichting?

In de eerste voortgangsrapportage Gebiedsontwikkeling van juni 2023 staat “Communicatie is belangrijk onderdeel van project, gelet op lange voorbereidingstijd (plannen dateren van 2019-2020), niet alle bewoners kennen het plan”.

a) Wanneer is er over aanpassingen in de maatvoering van de wegprofielen (wegbreedte, stoepen, groenstroken, parkeerhavens) van concept ontwerp naar definitief ontwerp, vooraf en/of achteraf gecommuniceerd richting gemeenteraad, wijkraad, klankbordgroep en bewoners? Graag een overzicht van alle communicatiemomenten met bijbehorende data.

b) Waarom hebben bewoners nooit de definitieve inrichtingsplannen kunnen inzien op een inloopbijeenkomst? Op het laatst georganiseerde inloopmoment heeft men alléén inzage gehad in de voorlopige ontwerpen (VO) en het concept definitief ontwerp (cDO) die géén definitieve status hebben?

In enkele straten worden bij woningen zonder eigen oprit, de 3- of 4-onder-1-kappers, parkeerhavens aangelegd. Het betreft de Ernst Casimirstraat nrs. 21 en 22 en de Margrietlaan nrs. 42, 44 en 45. Bij de 3-onder-1-kapper van de Irenelaan nr. 42 komt echter geen parkeerhaven. Kan men aangeven op basis van welke argumenten er hier geen parkeerhaven wordt aangelegd terwijl het wel een vergelijkbare situatie betreft?

Is het college bereid om een (nieuwe) klankbordgroep in het leven te roepen die in de uitvoeringsfase kan/mag meedenken over zaken die tijdens de uitvoering voor de wijk van belang kunnen zijn?

Houdt het college vast aan de huidige plannen wanneer in de uitvoeringsfase al blijkt dat de gekozen maatvoering van de rijbaan in een of meerdere straten voor problemen gaat zorgen?

Ligt City Marketing Weert op zijn gat of is er nog hoop?

DUS Weert DUS Weert Weert 30-03-2023 18:54

Aan de stichting City Marketing Weert is een subsidie verleend van €375.000 daarnaast zijn er afspraken gemaakt over wat de verwachtingen zijn ten aanzien van City Marketing.

De fractie van DUS Weert stelt over City Marketing de onderstaande schriftelijk vragen en vraagt om een mondelinge beantwoording tijdens de eerstvolgende vergadering van de Commissie Ruimte en Economie op 5 april.

Nu blijkbaar personeel niet meer actief is of ziek thuis zit is onze vraag in hoeverre dit invloed heeft op de uitvoering van plannen en wat het risico is nu deze situatie is ontstaan?

Sinds wanneer zijn er problemen bij City Marketing? Wat is de actuele bezetting?

Model 2 basis is uitgangspunt. Er komt jaarlijks een evaluatie. Kan de evaluatie over 2022 ter beschikking van de raad worden gesteld?

Graag een specificatie van de kosten/uitgaven vanaf april 2021. Jaarlijks wordt er € 375.000 beschikbaar gesteld.

Wat is de stand van zaken van het mediaplan?

Is er al een meetmoment geweest zoals gesteld in het plan strategie en organisatie? En wat zijn daaruit de conclusies?

In hoeverre heeft de gemeente controle uitgevoerd op de voortgang? Er is iemand adviseur binnen de gemeentelijke organisatie die structureel verantwoordelijk is voor het onderdeel City Marketing en die regie voert op verschillende momenten. Die duiding willen wij aan deze vraag geven.

Op welke momenten is er door de gemeente overleg gevoerd met de stichting? (zie foto met 2 extra bepalingen in de subsidiebeschikking).

Wat is er uitgevoerd van het activiteitenplan 2022.

Kan de portefeuillehouder de huidige situatie schetsen?

Waarom functioneert City Marketing niet zoals het moet?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.