Nieuws van politieke partijen in Meierijstad inzichtelijk

5 documenten

Dienstverlening dichtbij voor alle kernen!

Lokaal Meierijstad Lokaal Meierijstad Meierijstad 16-12-2023 12:30

Recentelijk bereikte ons het nieuws dat de burgerbalies in Schijndel en Sint-Oedenrode zouden sluiten. In een tijd waarin juist de verbinding tussen de overheid en burgers verbeterd moet worden was dat wat LOKAAL betreft niet wenselijk. Juist deze zichtbare punten moeten dan open blijven. Daarnaast was het niet in overeenstemming met gemaakte afspraken tijdens de fusie dat de drie burgerbalies in Veghel, Schijndel en Sint-Oedenrode open zouden blijven.

Voor burgers is het van belang dat de balies dichtbij beschikbaar zijn. Niet iedereen kan even goed met digitale systemen overweg, sommigen zijn minder goed te been waardoor reizen wat lastig is en het is niet altijd even goed te doen om Veghel te bereiken. Om een voorbeeld te geven: van Olland naar Veghel met het OV is 50 minuten. Dat is wel heel erg lang om een burgerbalie te bezoeken. Wat LOKAAL betreft is het dus geen optie om de burgerbalies voor een jaar te sluiten.

Aan de andere kant begrijpt LOKAAL ook dat het lastig is om met te weinig medewerkers drie balies draaiende te houden. Vandaar dat de motie, die we ingediend hebben met HIER, een roulatiesysteem oppert waardoor de balies in Schijndel en Sint-Oedenrode open moeten kunnen blijven. Daardoor heeft de gemeente een jaar de tijd om met een definitieve oplossing te komen. De wethouder gaf aan dat de tijdelijke sluiting de enige optie was omdat het roulatiesysteem niet efficiƫnt is omdat de balies met drie personen bezet moeten zijn. Dat weerhield ons er niet van om toch de motie in te dienen omdat wij vinden dat de gemeente dit moet regelen, de balies moeten te bereiken zijn voor alle burgers en het zichtbare punt moet blijven bestaan, al helemaal in een tijd waarin de kloof tussen overheid en burgers te groot is.

LOKAAL is tevreden dat de motie door een meerderheid werd aangenomen en hoop dat het de gemeente lukt om de balies open te houden en met een definitieve oplossing te komen. De wethouder gaf zelf aan dat de motie onuitvoerbaar was, maar de intentie van de motie is duidelijk wat LOKAAL betreft.

SP vragen over beleid bijstand, we hebben antwoord

SP SP Meierijstad 09-03-2021 11:58

Naar aanleiding van de toeslagenaffaire hebben we vragen gesteld hoe het beleid in Meierijstad is geregeld wat betreft de uitkerings gerechtigden. Lees het zeer uitgebreide antwoord: Jammer is het dat de fraude onderzoeken niet apart vermeld zijn van Meierijstad. Maar ook voor Bernheze en Boekel zijn opgenomen. Wij zijn wel gerustgesteld dat als een iemand met een uitkering boodschappen van iemand krijgt, niet meteen gekort wordt in Meierijstad.

1. Op welke wijze informeert de gemeente Meierijstad haar uitkeringsgerechtigde inwoners over de regels die met een uitkering samenhangen? 

Uitkeringsgerechtigden worden hierover geïnformeerd, vanaf het eerste intakegesprek bij een aanvraag van een bijstandsuitkering. Dit gesprek vind momenteel vanwege corona richtlijnen telefonisch plaats. Tijdens dit contact wordt uitgebreid stilgestaan bij de rechten en plichten die verband houden met een uitkering.De klantmanager die de aanvraag vervolgens overneemt ter verdere beoordeling, neemt alle rechten en plichten nogmaals in een dienstverleningsgesprek door. Bij dit dienstverleningsgesprek, wordt tevens een informatiemap verstrekt, met daarin o.a. alle regels die met een uitkering samenhangen. Nu er in coronatijd geen fysieke gesprekken worden gevoerd, wordt deze map per post toegestuurd. 

De klantmanager die een traject richting werk bespreekt, geeft een toelichting op de arbeidsverplichtingen. Gemaakte afspraken, worden per mail bevestigd en er wordt tevens een plan van aanpak toegestuurd.

Er wordt gebruik gemaakt van de tolkentelefoon, indien de belanghebbende onvoldoende Nederlands beheerst om het gesprek te kunnen voeren.

De inlichtingenplicht en de arbeidsverplichtingen, komen ook terug in alle beschikkingen die m.b.t. Participatiewet verzonden worden.

Spoort de gemeente actief fraude op? Ja Zo ja, om hoeveel gevallen gaat het dan over de afgelopen 5 jaar en wat voor bedragen zijn er teruggevorderd? 

Om binnen de gestelde termijn voor beantwoording van technische vragen te blijven beperken we ons hier tot de terugvorderingsperiode vanaf 1 maart 2018 2018: 50 onderzoeken, € 41.609,14 als terugvordering op geboekt *

2019: 68 onderzoeken, € 63.828,78 als terugvordering op geboekt

2020: 44 onderzoeken, € 152.606,28 als terugvordering op geboekt

*) op geboekt betekent het in de administratie vastleggen van een vordering in verband met vastgestelde fraude. Dit betekent niet dat er direct geïncasseerd gaat worden. Dit is maatwerk: afhankelijk van feiten en omstandigheden

Het gaat hier om terugvorderingen voor de gemeenten Boekel, Bernheze en Meierijstad bij elkaar. Tussen de gemeenten is geen beleidsmatig onderscheid in de uitvoering.

De uitvoering van de TOZO is niet meegenomen in deze cijfers.

Zo ja, op welke wijze gebeurt dit? Worden hiervoor bankafschriften na gekeken zonder dat er sprake is van verdenking van fraude? Wordt voor het opsporen van fraude gebruik gemaakt van ingehuurde bureaus? 

Wij sporen actief fraude op met behulp van interne en externe signalen. Soms voeren we themaonderzoeken uit. Zonder redenen (of zoals hier beschreven verdenkingen) worden er geen bankafschriften opgevraagd en nagekeken door de sociaal rechercheurs. Dit komt praktisch niet voor.

De gemeente Meierijstad heeft eigen sociaal rechercheurs in dienst. Alleen bij de start van de gemeente Meierijstad is gewerkt met externe bureaus. Maar vanaf maart 2018 met eigen medewerkers.

Maakt de gemeente gebruik van algoritmes of digitale opsporingssystemen?  Nee Zo ja, kunnen we dan inzicht krijgen in de werking van deze systemen? n.v.t. Zo ja, hoe wordt gewaarborgd dat deze systemen niet discrimineren? n.v.t. Vindt het college dat er voldoende ruimte is voor maatwerk om onderscheid te maken tussen mensen die een relatief kleine of onbewuste misstap hebben gepleegd tegenover mensen die met opzet frauderen? 

Ja. Het gemeentelijk beleid biedt ruimte om hierin onderscheid te maken en ook ruimte voor individueel maatwerk. De gemeentelijke regelgeving op het gebied van o.a. afstemming, terugvordering, boetes, het kwijtscheldingsbeleid P wet en onze schuldhulpverlening maken het mogelijk rekening te houden met de individuele (gezins)omstandigheden en  verzachtende omstandigheden. De inzet van preventieonderzoeken en Sociaal Recherche onderzoeken en het handhavingsbeleid is er in eerste instantie op gericht oneigenlijke instroom in de uitkering te voorkomen, en bij mensen die onterecht in de uitkering zitten de uitkering stop te zetten. Het gaat ons minder om terugvordering van de eventueel onterecht ontvangen uitkeringen. Gemeenten zijn wettelijk verplicht vastgestelde boetes te administreren (op boeken) De medewerkers wegen tijdens het onderzoek en de afhandeling daarvan mee om wat voor soort fraude het gaat en de opzet die hier achter zit. Bij sommige gevallen is een goed gesprek vooraf beter dan een groot fraude onderzoek. Deze werkwijze heeft de voorkeur van de gemeente Meierijstad en wordt vaak toegepast. We constateren dat dit een leereffect heeft en meer invloed heeft op het (toekomstig) gedrag van mensen dan het opleggen van een boete.

Hoe verhouden de maatschappelijke kosten van de terugvorderingen zich tot de opbrengsten? 

Onder maatschappelijke kosten van de terugvordering verstaan wij dat mensen daardoor in de schulden komen, onder het bestaansminimum, dakloos wellicht, in de criminaliteit belanden. Met ons huidige terughoudende beleid is dit niet aan de orde is. We leveren maatwerk en we stemmen de boete en invordering af op de mogelijkheden van de betrokkene. We passen waar dat nodig is ook de omgekeerde toets toe en handelen naar de geest van een regeling. Terugvordering van boetes sec leidt daarom niet tot maatschappelijke kosten in die zin. Zie verder onder 8

Met vriendelijke groet,

Bedragen minimumloon 2020

SP SP Meierijstad 13-01-2020 19:37

Bekijk de bruto bedragen voor het minimumloon per 1 januari 2020.

Per 1 januari 2020

De bedragen van het wettelijk minimumloon gelden voor een volledige werkweek. Meestal is dat 36, 38 of 40 uur per week. Dit hangt af van de sector waarin u werkt en de mogelijke cao-afspraken die voor die sector gelden. In die cao-afspraken staat hoe lang een normale werkweek duurt. In supermarkten bijvoorbeeld is een volledige werkweek 40 uur. In de horeca en de glastuinbouw is dat 38 uur per week.

Per maand, week en dag
Leeftijd Per maand Per week Per dag

Tabel: minimumloon per maand, week en dag (bruto bedragen per 1 januari 2020)   

21 jaar en ouder € 1.653,60 € 381,60 € 76,32 20 jaar € 1.322,90 € 305,30 € 61,06 19 jaar € 992,15 € 228,95 € 45,79 18 jaar € 826,80 € 190,80 € 38,16 17 jaar € 653,15 € 150,75 € 30,15 16 jaar € 570,50 € 131,65 € 26,33 15 jaar € 496,10 € 114,50 € 22,90

Wilt u weten wat uw minimumloon is als u parttime werkt? Bereken dan uw minimumloon.

Per uur
Fulltime werkweek in bedrijf 21 jaar en ouder 20 jaar 19 jaar 18 jaar 17 jaar 16 jaar 15 jaar

Tabel: minimumloon per uur voor fulltime werkweek van 36, 38 en 40 uur (bruto bedragen per 1 januari 2020)

36 uur € 10,60 € 8,49 € 6,36 € 5,30 € 4,19 € 3,66 € 3,19 38 uur € 10,05 € 8,04 € 6,03 € 5,03 € 3,97 € 3,47 € 3,02 40 uur € 9,54 € 7,64 € 5,73 € 4,77 € 3,77 € 3,30 € 2,87

De uurlonen in de tabel zijn naar boven afgerond. Omrekenen leidt tot een iets hoger bedrag per dag, week of maand dan het wettelijke minimum. In de tabel per maand, week en dag vindt u de officiële bedragen.

Geen ambitie voor sociale woningbouw

SP SP Meierijstad 15-07-2019 13:56

In de jaarlijkse kadernota staat wat de plannen zijn van de gemeente. Veel mooie woorden over zaken waaraan gewerkt gaat worden. Ingedeeld naar onderwerpen als veiligheid, sport, onderwijs, toerisme, duurzaamheid en ga zo maar door.

Maar er wordt geen enkel woord gerept over sociale woningbouw.

En volgens de SP is de woningnood toch wel een heel belangrijk punt, met name om de enorme achterstand op dit gebied eens weg te werken. Destijds werd dit vrijwel in alle verkiezings­programma's genoemd. Daarom heeft de SP een amendement ingediend waarin gevraagd wordt om een concreet actieplan op te stellen en te gaan zoeken naar locaties waar voor huurders in de sociale sector versneld gebouwd kan gaan worden. Met ander woorden: ga nu eens écht aan het werk! Als het bedrijfsleven vraagt om ruimte voor huisvesting van arbeids­migranten, kan er ineens wel heel snel een concreet plan gelanceerd worden. Waarom dan niet voor starters en spoedzoekers?

Helaas kregen wij daarvoor amper steun. Alleen Gemeentebelang Meierijstad ging in het amendement mee. De andere partijen namen genoegen met de woorden van de nieuwe wethouder Rik Compagne, dat het onderwerp al veel aandacht krijgt en er hard aan gewerkt wordt. En dit gaat al jaren zo!

Maar in mooie woorden kun je niet wonen. Dit college en het grootste deel van deze raad heeft andere prioriteiten, zoals het regelen van hun eigen pensioen.

Maar in de verkiezingsprogramma's van 2022 zal er zeker weer aandacht voor gevraagd worden. Hoe hypocriet kun je zijn, vragen wij ons dan af. Zeg dan eerlijk dat deze doelgroep niet interessant is, en je aandacht vooral uitgaat naar ambitieuze plannen als Kloosterkwartier, Veghels Buiten of andere plekken waar dure huizen gebouwd worden. Keuze te over voor mensen met geld. En laat de rest maar aan hun lot over.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.