Het slaat nergens op dat je voor een paar tientjes heen en weer kan vliegen van Eindhoven naar Marseille, terwijl dit met de trein een rib uit je lijf kost. Wij willen een EU-spoorplan dat de hoofdsteden van de lidstaten rechtstreeks en snel met elkaar verbindt. Zo wordt vliegen over korte afstanden (minder dan 750 kilometer) ontmoedigd en uiteindelijk uitgebannen.

EEN NETWERK VAN SNELLE TREINEN

Het is absurd dat je voor een paar tientjes van Eindhoven naar Marseille kan vliegen, terwijl dit met de trein vele malen duurder is. De internationale luchtvaart is tot nu toe buiten schot gebleven bij de afspraken over het klimaat. Bij de transitie naar een klimaatneutrale economie kan dat niet zo blijven. Als we de doelstellingen van Parijs willen halen dan zal er veel minder gevlogen moeten worden. Wij gaan vluchten op korte afstanden door de trein of andere alternatieven vervangen. Daarom investeren we in het optimaliseren van internationale treinverbindingen. Wij willen dat je vanuit iedere Nederlandse stad met de trein in een paar uur in Berlijn, Kopenhagen of Milaan kan komen. Daarom moeten er meer snelle treinverbindingen komen. Het wordt net zo makkelijk om een treinrit tussen Amsterdam en Rome te boeken als een vlucht. De nachttrein maakt een comeback. Natuurlijk gaan we vliegverkeer hetzelfde belasten als andere producten: dus btw op vliegtickets en accijns op kerosine. Bovendien moet de enorme uitstoot van CO2 ook in de prijs opgenomen worden. Vluchten onder de 750 kilometer, de afstand tussen Amsterdam en Lyon, worden uitgefaseerd.