Nieuws van politieke partijen in Baarle-Nassau inzichtelijk

7 documenten

Inloopavond mobiliteitsplan Baarle op donderdag 26 september

BAARLE! BAARLE! Baarle-Nassau 19-09-2019 11:58

De gemeenten Baarle-Hertog en Baarle-Nassau werken aan een mobiliteitsplan voor Baarle. Met het plan spelen de gemeenten in op de veranderende verkeersbewegingen in het centrum van Baarle na de opening van de randweg.  Verbetering verkeersafwikkeling in dorpskern Het mobiliteitsplan ligt in concept op tafel. In het plan staat hoe de gemeenten de leefbaarheid en de verkeersveiligheid van de wegen in Baarle willen verbeteren. Beide gemeenten willen Baarle aantrekkelijker maken voor bewoners, toeristen, horeca en handelaars. Punten die in het plan aan bod komen zijn de maximumsnelheden, het verplaatsen van een aantal bebouwdekomgrenzen en het mogelijk invoeren van éénrichtingsverkeer in een gedeelte van de Molenstraat en een gedeelte van de Kapelstraat.  Loop tussen 17 en 21.30u binnen in het Cultureel Centrum Baarle Voordat de beide gemeenteraden het plan in december 2019 vaststellen, zijn we benieuwd naar de mening van onze inwoners. We nodigen je daarom uit voor een inloopavond op donderdag 26 september van 17u tot 21.30u in het Cultureel Centrum Baarle. Doorlopend kun je langskomen op een moment dat voor jou het beste past. We vertellen dan graag meer over het plan. Uiteraard is er alle ruimte om te reageren op en vragen te stellen over het plan. Na afloop van de inspraakronde beoordelen beide gemeenten de reacties. De gemeenteraden kunnen de reacties meenemen in het uiteindelijke mobiliteitsplan. Bekijk het mobiliteitsplan en de bijbehorende bijlagen. Jouw mening telt! Ben je niet in de gelegenheid om te komen, reageer dan hier op de plannen.

Een motie van de VPB om ...

Vooruitstrevende Partij Baarle (VPB) Vooruitstrevende Partij Baarle (VPB) Baarle-Nassau 07-08-2019 20:35

Een motie van de VPB om verkeersremmende maatregelen te nemen bij de ingangen van ons dorp haalde het bij de afgelopen perspectiefnota niet in juni.... Doel was om het voor vrachtwagens onaantrekkelijker te maken door het dorp te rijden en tevens de hoge snelheden te remmen ivm de verkeersveiligheid ter plaatse.... Misschien verandert dit college nu wel van mening? De Vooruitstrevende Partij Baarle stelt wel de leefbaarheid voorop en durft maatregelen voor te stellen om beleid aan te passen. Helaas weinig steun bij dit college! Vooruitstrevende Partij Baarle #sociaal #groen #actief http://feed.omroepbrabant.nl/share/3048916 Navigatiesystemen weten niet dat er een randweg om Baarle-Nassau ligt: 'Het blijft druk in het dorp' - #omroepbrabant

Wegwerkzaamheden: Visweg-zuid en Gierlestraat in Baarle-Nassau afgesloten

BAARLE! BAARLE! Baarle-Nassau 22-05-2019 07:50

Boskalis Nederland realiseert in opdracht van Provincie Noord-Brabant de randweg Baarle. Daarbij past Boskalis ook wegen aan die grenzen aan de nieuwe randweg. Van 27 mei 2019 tot en met 5 juni 2019 zijn de Visweg-zuid en de Gierlestraat afgesloten voor alle verkeer. Boskalis richt de kruising van deze twee straten opnieuw in. Daarnaast is in deze periode ook de fietsbypass langs de fietstunnel Reth niet meer in gebruik. Dit is om de aansluiting van de randweg op de fietstunnel te maken. Bereikbaarheid Voor het doorgaande verkeer zijn er omleidingsroutes. Deze zijn met borden aangegeven. Boskalis heeft omwonenden geïnformeerd over de bereikbaarheid van hun pand of perceel tijdens de werkzaamheden. Meer informatie Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met Boskalis via omgevingbaarle@boskalis.com. Er is ook een app met informatie over de aanleg. De app is beschikbaar voor Android en IOS en te downloaden via www.omleggingbaarle.nl

Gemeente vervangt glasbakken in Baarle-Nassau

BAARLE! BAARLE! Baarle-Nassau 10-05-2019 07:16

Acht bovengrondse glasbakken in de dorpskern Baarle-Nassau zijn aan vervanging toe. Vijf ondergrondse glasbakken gaan de bovengrondse glasbakken vervangen. In Baarle-Nassau zijn al twee ondergrondse glasbakken op de Loswal. In Ulicoten is er een ondergrondse glasbak in de Bernardusstraat. Wat is het voordeel van ondergrondse glasbakken? Ondergrondse glasbakken dempen het geluid van de inworp, geven een beter aanzicht bovengronds en zijn groter dan de bovengrondse glasbakken. We hoeven deze dus minder vaak te legen en dat bespaart geld. Waar komen de nieuwe bovengrondse glasbakken? De bovengrondse glasbakken aan de Oranjelaan/Herenstraat, Ruiterpad/Sportlaan en C.A. Bodestraat vervangen we door ondergrondse glasbakken. De glasbak aan de Rector van den Broekstraat/Maria Reginastraat vervangen we door twee ondergrondse glasbakken op het St. Annaplein op de hoek van het gemeentehuis. De glasbak aan de Fuutlaan verdwijnt. Wanneer vervangt de gemeente de glasbakken? De planning is de glasbakken in de week van 6 mei 2019 te vervangen. Dit is mede afhankelijk van het weer. Heeft de gemeente na de vervanging nog bovengrondse glasbakken? Na het vervangen van de bovengrondse glasbakken door ondergrondse glasbakken staat er alleen aan de Schootsenhoek in Castelre nog een bovengrondse glasbak. Deze kan om technische redenen niet ondergronds gaan.

Verdwenen antieke ANWB-wegwijzer Baarle is terecht

BAARLE! BAARLE! Baarle-Nassau 11-04-2019 12:39

Eerder deze week meldde de gemeente Baarle-Nassau dat de antieke ANWB-wegwijzer op de Singel was verdwenen. Na een eigen zoektocht deed de gemeente een algemene oproep om de wegwijzer terug te vinden. De oproep heeft gewerkt. De antieke wegwijzer is terecht en komt terug naar Baarle-Nassau. Dank aan iedereen die heeft meegezocht. Misverstand Een oplettende bezoeker van Baarle-Nassau meldde na de algemene oproep het volgende: hem was opgevallen dat de wegwijzer was verdwenen in de periode dat ook de bewegwijzering van Baarle naar Breda werd gewijzigd. Vrijwel tegelijkertijd meldde zich een Brabantse aannemer. Deze had via de media de oproep van de gemeente gehoord en meldde dat hij de wegwijzer had weggehaald. Dat gebeurde in opdracht van een aannemer die ook voor de provincie werkt. De opdracht was de bewegwijzering van Baarle naar Breda aan te passen en via Alphen te laten lopen. Daarmee gaf de antieke ANWB-wegwijzer op de Singel de verkeerde richting aan. En dus verwijderde de aannemer de wegwijzer langs de provinciale weg, niet wetende dat de wegwijzer van de gemeente is. Achteraf bezien een misverstand. De aannemer brengt de wegwijzer binnenkort terug. Nieuwe plek Deze zomer opent de provinciale randweg Baarle. Doorgaand verkeer gaat dan langs Baarle en niet meer door het centrum. Met de provincie had de gemeente al afgesproken dat na de opening van de randweg de bewegwijzering voor doorgaand verkeer uit het centrum zou verdwijnen. Daarom keert de wegwijzer niet terug op zijn oude plek. De gemeente gaat op zoek naar een nieuwe plek.

Randweg Baarle al voor de zomer open voor verkeer

BAARLE! BAARLE! Baarle-Nassau 07-03-2019 14:01

Eind juli kan de hele Randweg Baarle al open voor verkeer. Dat is drie maanden eerder dan gepland. Hierdoor wordt de kern van Baarle-Hertog en Baarle-Nassau verlost van het doorgaande verkeer en komt er een einde aan de bestaande problemen met de doorstroming van het verkeer en de verkeersveiligheid. Sinds eind vorig jaar kon het verkeer al over het noordelijke deel van de randweg rijden. Het werk aan het oostelijke deel van de randweg en door de Belgische enclaves was toen nog in uitvoering. Daar moesten eerst de laatste procedures voor worden afgerond. Gedeputeerde Christophe van der Maat is blij met deze versnelde openstelling: “We waren al begonnen met de aanleg van de randweg over het gehele tracé met uitzondering van het stukje dat procedureel nog niet was afgerond. Daarmee hebben we een gecalculeerd risico genomen en dat heeft uiteindelijk goed uitgepakt. Nadat ook voor dat laatste deel alle plannen onherroepelijk werden, kon de aannemer in volle vaart verder met de werkzaamheden. Met als resultaat dat de weg nu al in juli opengesteld kan worden. Eindelijk….de eerste plannen voor een randweg dateren tenslotte al van zo’n veertig jaar gelden. Bijna dagelijks rijden vrachtwagens zich vast bij de beruchte S-bocht in het centrum waardoor een verkeersinfarct ontstaat. Dat is vanaf komende zomer echt verleden tijd.” Weersomstandigheden Aannemer Boskalis wil het laatste asfalt op de randweg begin juli aanbrengen zodat de weg eind juli opengesteld kan worden voor verkeer. “Uiteraard houden we een kleine slag om de arm, want ook het weer moet voor deze werkzaamheden meewerken,” aldus Van der Maat. De totale randweg is 5,5 kilometer lang en loopt vanaf de Bredaseweg naar de Turnhoutseweg. Ter plaatse van de Oordeelsestraat wordt de randweg verdiept en bij het Bels Lijntje is een natuur- en landbouwviaduct aangelegd waar ook fietsers gebruik van kunnen maken. Bij de Bredaseweg, Alphenseweg, Nijhoven en de Turnhoutseweg is de randweg voorzien van rotondes.

Grensgemeenten moeten Belgisch sluipverkeer zelf aanpakken, zegt de minister

CDA CDA Baarle-Nassau 28-09-2016 14:27

CHAAM - De gemeenten die last hebben van extra vrachtverkeer door de Belgische tolheffing, moeten zelf initiatief nemen om daar iets tegen te doen. Dat zegt minister Asscher, die in de Tweede Kamer vragen beantwoordde over het toegenomen vrachtverkeer in Nederland. Hij beloofde dat de landelijke overheid de dorpen daarbij gaat helpen. De VerkeersInformatieDienst (VID) berekende afgelopen week dat er acht procent meer vrachtverkeer door de grensstreek rijdt, vergeleken met vorig jaar. Onveilige situatiesEen belangrijke oorzaak is de tolheffing, die vrachtwagenchauffeurs sinds april moeten betalen als ze door België rijden. Bijvoorbeeld in Chaam klagen bewoners al maanden over onveilige situaties die de vrachtwagens veroorzaken. Het CDA wil dat het kabinet met de Belgen om de tafel gaat, om de gevolgen van de tolheffing daar aan te pakken. "Vuile vrachtwagens uit Oost-Europa betalen ook nog eens meer tol, dus juist die vrachtwagens rijden via Nederland", zegt Kamerlid Martijn van Helvert. Hij vindt dat de minister daar al veel eerder iets aan had moeten doen. "De problemen van twee landen worden nu letterlijk op de stoep gezet van de kleine gemeenten." Zelf maatregelen nemenMaar dat is niet zo makkelijk, zegt minister Asscher, die de zaken dinsdag tijdens het vragenuurtje waarnam voor verkeersminister Schultz. De tolheffing wordt niet zomaar teruggedraaid. "Daarom kunnen we beter maatregelen nemen om het sluipverkeer te hinderen", zegt hij. De minister denkt daarbij aan het neerleggen van verkeersdrempels of het verbeteren van toegangswegen naar de hoofdwegen, waardoor vrachtwagens in elk geval niet meer door de kleine dorpen rijden.Onderzoek duurt een jaarNaast de VID doet ook Rijkswaterstaat onderzoek naar de gevolgen van de Belgische tolheffing in Nederland. Maar een goed onderzoek moet een jaar draaien, zegt Asscher. Omdat ook het kabinet niet zo lang wil wachten op maatregelen, gaat de landelijke overheid de kleine gemeenten helpen om de problemen aan te pakken. Gemeente tevredenOok in Baarle-Nassau hebben ze al jaren problemen met sluipverkeer richting Belgie door de dorpskern. In het dorp hebben ze het gevoel dat het sluipverkeer is toegenomen sinds de invoering van de tolheffing.Er zijn plannen voor een rondweg rond Baarle-Nassau, maar die worden tot nu toe steeds tegengehouden door één man uit België. In de gemeente hopen ze nu dat ze met de uitspraken van Asscher onder de arm de druk op de ketel kunnen houden bij de zuiderburen. bron: Omroep Brabant

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.